تاثیر شگفت‌انگیز ورزش بر سندروم داون +چند نمونه تمرین

برخی از اطرافیان یک بیمار مبتلا به سندروم داون به اشتباه فرد را از داشتن تحرک منع کرده یا برنامه ورزشی خاصی برای او در نظر نمی­گیرند. اما اگر پای صحبت یک دکتر سندرم داون یا دکتر مغز و اعصاب بنشینید متوجه می­شوید که داشتن تحرک برای کودکان سندروم داون و ورزش کردن می­تواند باعث بهبودی شرایط فیزیکی، جسمانی و حتی روحی آن­ها شده و بروز بسیاری از خطرات احتمالی در آینده را از آن­ها دور کند.

به طوری­که در حال حاضر مقالات زیادی در رابطه با میزان اثربخشی ورزش سندروم داون زبان انگلیسی در جهان نوشته شده است. اما بهتر است به­ طور دقیق­تر و علمی­تر تاثیر ورزش بر سندروم داون را بررسی کرده و سپس با برخی از تمرینات و ورزش­های مفید در این زمینه آشنا شویم. در این مقاله قصد داریم این موضوعات را بررسی کنیم:

ورزش میتواند تاثیر مثبتی بر سندروم داون داشته باشد؟

داشتن فعالیت بدنی در طول روز برای همه افراد مهم است؛ چراکه مزایای بسیاری در زمینه سلامت جسمی، سلامت روحی و عاطفی، سلامت فکری و اجتماعی به دنبال دارد. در رابطه با بررسی اثر ورزش بر سندروم داون باید ابتدا بدانیم آیا فرد مبتلا به این سندروم می­تواند ورزش کند یا نه. اگر مطالعات کافی در مورد فرد مبتلا به سندروم داون داشته باشید متوجه می­شوید که این افراد تنها از نظر رشد عقلی و جسمی با افراد سالم متفاوتند؛ در واقع آن­ها دارای سلایق، دیدگاه‌ها، استعداد بوده و قدرت کسب مهارت و حرفه­‌های مختلف را دارند.

بنابراین می­توان از آن­ها انتظار داشت زیر نظر یک فیزیوتراپ، متخصص توانبخشی و پزشک سندروم داون تمرینات و ورزش­‌هایی را انجام دهند.

اما سوال دیگر این است که ورزش سندروم داون زنان و مردان چقدر در سلامت جسمی و روحی فرد و بالا رفتن میزان امید به زندگی او تاثیر دارد. اگر به آمار دقت کنید متوجه می­‌شوید که میزان امید به زندگی اقراد مبتلا به این سندروم نسبت به افراد عادی کمتر است؛ علت آن نیز بروز بیماری های قلبی و عفونی است. اما ورزش کردن امکان بروز بسیاری از این مشکلات را به حداقل می­‌رساند. خواندن نکات زیر به درک بهتر ارتباط ورزش و سندروم داون کمک می­کند.

تاثیر ورزش بر  بهبود زندگی سندروم داون
تاثیر ورزش بر  بهبود زندگی سندروم داون

تاثیر ورزش بر  بهبود زندگی سندروم داون

  • ورزش قدرت و استقامت بیشتری ایجاد می­کند.
  • فعالیت برای سندروم داون به کاهش وزن و سلامتی فرد کمک می­کند.
  • ظرفیت تنفسی را بهبود می­بخشد.
  • باعث بهبود کیفیت زندگی و سلامت روانی فرد می­شود.
  • باعث ایجاد تعادل در راه فتن و تناسب در سایر حرکات فرد می­شود.
  • تعاملات اجتماعی فرد مبتلا به سندروم داون را گسترش می­دهد.
  • باعث افزایش استحکام استخوان­ها می­شود.
  • ورزش سندروم داون باعث کاهش بروز بیماری­های قلبی و تنفسی می­شود.

چند نمونه ورزش برای سندروم داون

در ادامه قصد داریم دسته­ای از تمرینات سندروم داون که می­تواند تاثیر مثبتی در بهبود وضعیت جسمانی و روحی فرد مبتلا داشته باشد را شرح دهیم. اما لازم است پیش از اقدام به انجام آن­ها با یک پزشک متخصص مشورت کنید؛ چراکه انجام هرکدام از آن­ها به میزان آمادگی جسمانی و ظرفیت تناسب اندام فرد بستگی دارد:

ورزش برای سندروم داون
ورزش برای سندروم داون
  • برای شروع فرد می­تواند از پیاده روی ملایم شروع کند و به مرور دویدن را آغاز کند.
  • انجام نرمش­های مناسب و حرکات کششی به­صورت روزانه، مانند ایجاد کشش در دست و پا و تمرین­هایی مانند پارو زدن می­تواند باعث آمادگی سریع­تر بدن برای ورزش شود.
  • انجام ورزش­های سبک و جمعی مانند ایروبیک، یوگا و پیلاتس می­تواند علاوه بر تقویت سیستم ایمنی بدن فرد، به روحیه او نیز کمک کند.
  • تمریناتی مانند هل دادن اجسام با وزن متوسط یا برداشتن وزنه­های سبک می­تواند برای او مفید باشد.
  • تمرینات استقامتی مانند دراز نشست، شنا روی زمین، پریدن از روی مانع و دو میدانی باعث افزایش قدرت و کاهش ریسک ابتلا به بیماری­های قلبی و عروقی شود.
  • دوچرخه سواری ورزش بسیار خوبی­ست؛ به شرط اینکه برای شروع از دوچرخه ثابت استفاده شده تا بدن فرد برای انجام این ورزش به صورت حرفه­ای آماده شود.
  • انجام دسته­ای از ورزش­های گروهی مانند فوتبال، والیبال و بسکتبال نیز گزینه مناسبی به نظر می­رسد.
  • انجام تمرینات مربوط به بدنسازی و تناسب اندام زیر نظر مربی متخصص نیز امکان­پذیر است. به شرط آنکه هنگام تمرین به شرایط جسمانی فرد دقت شده و وزنه­ها بر اساس شرایط جسمانی او تعیین شود.

نکته: برای اثربخشی بهتر و جهت جلوگیری از بروز مشکلات مختلف حتما فرد مبتلا به این اختلال باید در حین ورزش آب کافی بنوشد و از خوردن غذا بلافاصله قبل و بعد از ورزش خودداری کند.

حرکات اصلاحی فیزیوتراپی برای سندروم داون

یک فیزیوتراپ می­تواند در تنظیم برنامه ورزش کودکان سندروم داون و حتی افراد بزرگسال مبتلا به این اختلال کمک کننده باشد. پزشکان فیزیوتراپ می­توانند با ارزیابی شرایط فیزیکی فرد و سطح عملکرد فعلی بیمار، دسته­ای از تمرینات و فعالیت برای سندروم داون را پیشنهاد دهند. این حرکات می­تواند به یکپارچه­سازی حسی، رشد عصبی و ادراکی کمک کند و شامل ورزش سندروم داون زبان نیز می­باشد.

فیزیوتراپی برای سندروم داون
فیزیوتراپی برای سندروم داون

برای آشنایی با این حرکات اصلاحی و درمانی بهتر است به­جای جستجو در میان سایت­های اینترنتی، به یک پزشک متخصص توانبخشی یا فیزیوتراپ مراجعه کنید.

پاسخ به چند سوال متداول ورزش سندروم داون

در آخر به ۳ سوال متداول در مورد ورزش سندروم داون پاسخ می­دهیم. خواندن پاسخ آن­ها می­تواند دید شما را نسبت به این موضوع بازتر کند.

۱- آیا داشتن یک رژیم غذایی در کنار ورزش سندروم داون می­تواند مفید باشد؟

قطعا یک فرد سالم نیز نمی­تواند بدون تغییر در رژیم غذایی خود و تنها با ورزش در مسیر سلامت کامل بدنی قرار بگیرد. بنابراین داشتن یک رژیم غذایی سندروم داون در ورزش کردن فرد نیز تاثیر می­گذارد و باعث اثربخشی بیشتر تمرینات و بهبود سلامتی جسمی و روحی فرد می­شود.

۲– آیا ورزش می­تواند به فرد مبتلا به سندروم داون آسیب برساند؟

بسیاری از افراد مبتلا به سندروم داون یک سری مشکلات قلبی و عروقی و تیروئیدی دارند و ممکن است به تون عضلانی پایین دچار باشند. به همین دلیل است که گاهی فرد بیمار نمی­تواند مانند یک فرد سالم تحرک زیاد داشته باشد و تمرینات استقامتی داشته یا وزنه­های سنگین را جابجا کند. بنابراین حتما باید در انتخاب ورزش سندروم داون دقت لازم را به خرج داد و با یک پزشک در این زمینه مشورت کرد.

۳- بهترین متخصص توانبخشی را چگونه پیدا کنیم؟

برای پیدا کردن بهترین متخصص توانبخشی یا مجرب­ترین دکتر مغز و اعصاب آنلاین می­توانید به سایت پذیرش۲۴ مراجعه کنید. با مراجعه به این سایت می­توانید بهترین پزشکان را بر اساس تجربه درمان بیماری­ها و تخصصشان پیدا کرده و بر اساس نیازها و شرایطتان بهترین روش مشاوره مانند مشاوره آنلاین، مشاوره تلفنی یا ویزیت به صورت حضوری را نیز انتخاب کنید.

۵/۵ (۱ نظر)

منبع
specialstrong.comactiveability.com.au

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
2 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
مریم رجبی
مریم رجبی
1 ماه قبل

من در جستجوی سالن ورزشی خوب برای بچه های سندرم درون در شیراز هستم اما نمی تونم پیدا کنم ممنون میشم اگر راهنمایی کنید برای داده‌اش سی ساله ام میخوام

مژگان مهدیان
مژگان مهدیان
7 ماه قبل

با سلام ایا کاراته برای بچه های سندرم دان مفید است من فر زندم سندرم دان است کلاس کاراته بردم ولی نمی تونه به بچه ها هماهنگ بشه و متاسفانه بجه ها را اذیت میکنه می توانم ادامه بدهم این ورزش را یا میبرمش دیگه

دکمه بازگشت به بالا