علائم اختلال حرکتی در کودکان چیست؟ + روش های درمان اختلال حرکتی

یکی از دغدغه‌های اصلی هر پدر و مادری رشد کامل و توانایی حرکت کودکشان است. در ادامه نگاه کوتاهی به دلایل اختلال در حرکت کودکان، انواع آن و شیوه‌های درمانی آن خواهیم داشت. اگر برایتان سوال پیش آمده که “اختلالات حرکتی در کودکان چیه ” و اینکه اصلا ” اختلال حرکت در کودکان چگونه است “، این مطلب برای شما نوشته شده است.

اختلال حرکتی به مجموعه‌ای از حرکات غیرارادی در یک یا چند قسمت از اعضای بدن کودک گفته می‌شود. علت اختلال حرکتی در کودکان متفاوت است. این علل تاثیرات متفاوتی به جای می‌گذارند. شدت این تاثیرات می‌تواند زیاد یا ناچیز باشد و گاهی ممکن است باعث هماهنگی در حرکات بدن کودک شود.

علل اختلال حرکتی در کودکان

علت اختلال حرکتی در کودکان دلایل احتمالی زیر را دارد:

  • آسیب به مغز
  • شرایط ژنتیکی یا سوخت‌و‌سازی بدن
  • عوارض برخی داروها
  • حمله گلبول‌های سفید به سلول‌های خودی
  • سابقه عفونت

انواع اختلالات حرکتی کودکان

انواع اختلالات حرکتی در کودکان شامل موارد زیر است و این عوامل ممکن است یگدیگر را تشدید کنند یا مکمل هم باشند.

اختلال حرکتی در کودکان اضطرابی

تیک‌های عصبی رایج‌ترین نوع اختلال در کودکان هستند؛ این تیک‌ها عصبی و ناشی از استرس، مکرر، غیرارادی و ناهماهنگ هستند. اغلب در خواب خود را نشان می‌دهند و با استرس، اضطراب و هیجانات بیشتر می‌شوند.

اختلال حرکتی در کودکان ارتباطی

کودکانی که این نوع از اختلالات را دارند در صحبت کردن و مهارت‌های زبانی اختلال دارند. شناسایی نقاط ضعف و قوت آنها در برقراری ارتباط امری ضروری و نیازمند ارزیابی است. این ارزیابی تفاوتی با ارزیابی کودکان سالم ندارد؛ رویه مشابهی طی می‌شود البته با مطابقت‌های به‌روز و موردنیاز.

ضرورت شناخت به این دلیل است که تا زمانی که پزشک متخصص مهارت‌های کنونی، محدودیت‌های ارتباطی و تاثیر این امور را در زندگی کودک نبیند، نمی‌تواند درمان موثر را عملی کند.

اختلال حرکتی در کودکان افسردگی

اختلالات حرکتی در کودکانی که دچار اختلال اضطرابی، اسکیزوفرنی، سندروم تورات و انواع افسردگی هستند؛ به کرات دیده می‌شود. بالعکس، عدم درمان اختلال حرکتی در کودک منجر به افسردگی و اضطراب می‌شود. مراجعه به دکتر مغز و اعصاب برای رفع نگرانی، ضروری است.

اختلال حرکتی در سنین متفاوت

اختلال حرکتی در کودکان پنج ساله و اختلال حرکتی در کودکان چهار ساله در مبتلایان به بیماری دیستونی دیده می‌شود. در بیماری دیستونی کودک اسپاسم های عضلانی غیرارادی و مکرر را تجربه می‌کند. این اختلال، در گروه اختلال حرکتی در کودکان پا (در اندام‌های تحتانی کودک) دیده می‌شود.

اختلال حرکتی در کودکان پیشرونده

نوع دیگری از اختلال حرکتی که در خردسالان و کودکان مشاهده می‌شود (Ataxia) نامیده می‌شود. این اختلال ممکن است پیشروند یا ثابت باشد و شامل عدم هماهنگی در اندام‌های جفت و عدم تعادل و زمین خوردن می‌شود. حالت بدنی کودک هم مدام تغییر می‌کند.

اختلال حرکتی در کودکان پردازشی

این اختلال مربوط به پردازش سیگنال‌های ارسال شده توسط دو بخش از مغز است: غده تالاموس و قشر مغزی. سیگنا‌ل‌های ارسالی توسط تالاموس، مسئول حرکات انقباضی است. قشر مغزی از سوی دیگر، مسئول رفتار عاقلانه و منطقی در شخص است. پیشی گرفتن پیام‌های تالاموس در پردازش باعث تیک حرکتی در کودک می‌شود. در اختلال حسی حرکتی در کودکان دریافت و انتقال سیگنال به درستی صورت نمی‌گیرد.

اختلال حرکتی در کودکان پرخاشگری

اختلالات رفتاری مثل خودآزاری یا پرخاشگری از علائم تاخیر حرکتی در کودکان یا به عبارتی ناتوانی‌های ذهنی و فیزیکی شمرده می‌شود. این رفتارهای کودک در صورتی که درمان نشوند مشکلات زیادی را به دنبال خواهند داشت. معاینه کودکتان توسط دکتر بیماریهای مغز و اعصاب را در برنامه خود قرار دهید.

اختلالات مهارت‌های حرکتی در کودکان

مهارت‌های حرکتی در کودکان، همچون مهارت‌های دیگر در مغز شکل یافته و رشد می‌کند. کودکانی که اختلال حرکتی دارند، در حرکت درست اندام‌های خود مشکل دارند. حرکات یا شدت کمتری دارند یا بیشتر. مثلا کودک بخواهد پای راستش را کمی جلو بیاورد اما ناخواسته با پا لگد یا ضربه بزند.

اختلال حرکتی در کودکان
اختلال حرکتی در کودکان

درمان اختلال حرکتی در کودکان

رویکرد و روند درمانی برای هر کودک متفاوت است. رویه درمانی وابسته به نوع اختلال، دلیل این عارضه و پیشروندگی آن یا ثابت بودنش فرق می‌کند. در صورت نیاز به درمان ضروری، پزشک متخصص انتخاب‌های زیر را در پیش می‌گیرد:

  • داروهای خوردنی برای کنترل اسپاسم عضلانی، سفتی ماهیچه‌ها ولرزش‌های ناخواسته
  • تزریق بوتاکس در صورت وجود تیک‌های عصبی ماهیچه‌ای در قسمت خاص درگیرشده
  • فیزیوتراپی برای هماهنگی بیشتر روی شدت نیروی وارده به پاها و افزایش هماهنگی
  • تحریکات عمیق ذهنی با رویکردهای درمانی روانکاوی جراحی
  • تجویز دوپامین برای کنترل بهتر مغز

کلام آخر

وقتی صحبت از بیماری و درمان به میان می‌آید، به هیچ عنوان نباید به تشخیص و نتیجه‌گیری شخصی بپردازدید. به خصوص در کودکتان که مراحل رشد را در پیش دارد و شما در قبال سلامت آینده‌شان مسئول هستید. برای تشخیص درست و درمان به موقع کودک دلبندتان با دکتر مغز و اعصاب آنلاین ما برای رزرو وقت و ویزیت تخصصی در ارتباط باشید.

سوالات متداول اختلال حرکتی در کودکان

آیا اختلال حرکتی در کودکان مادرزادی است؟

اختلال حرکتی در کودکان ممکن است ژنتیکی و یا اکتسابی باشد. ضربه شدید به سر کودک یا عفونت این اختلالات را به دنبال دارد.

درمان اختلال حرکتی در کودکان چیست؟

نوع درمان وابسته به نوع اختلال حرکتی است. معمولا دارو، فیزیوتراپی و یا تزریق بوتاکس توصیه می‌شود.

اختلال حرکتی در کودکان به چه شکل ظاهر می‌شود؟

باید دانست که انواع مختف اختلال حرکتی کودکان علائم و نشانه‌های متفاوتی هم دارد. از ناهماهنگی حرکات بدن گرفته تا توانایی کم در برقرار ارتباط، از طیف نشانه‌های این اختلال حرکتی در کودکان هستند.

۳.۷/۵ (۳ نظر)

منبع
childrenscoloradosciencedirectindianpediatrics

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
10 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
سحر
سحر
13 روز قبل

سلام من پسرم ۴سالشه نمیتونه خوب بدوه یاگاهی وقت هاهمین جور که وایستاده می افته میگه نمیتونم راه برم بیشتر وقت هادلش میگیره لطفاراهنمایی کنید

رسا موحدیفرد
رسا موحدیفرد
16 روز قبل

باسلام پسرمن ۱/۵،سنش هست هنوز تحرکی نداره و یهویی پاهاش لرزش داره لطفا راهنمایی کنین
ن میتونه بشینه ن راه بره و نه صحبت میکنه
ممنون تشکر از شما

علی
علی
پاسخ به  رسا موحدیفرد
11 روز قبل

سلام بچه منم همینطوره نه میشینه نه غلت میزنه نه تحرکی داره مشکلش اسپاسم شیرخوارگی کاردرمانی میبرم از ۸ ماهگی اما هیچ تغییری نکرده

مهدی
مهدی
4 ماه قبل

درود خدمت همه عزیزان
بچه یکی از دوستان تا ۲سالگی سالم و با نشاط بدون هیچ مشکلی بود….یک ماه هست که سرو بدنش لرزش شدید داره و نمیتونه روی پاهای خودش بایسته و کلی آزمایش و نوار مغز و اعصاب انجام دادن که هیچ مشکلی تشخیص داده نشده…. همه نگران هستیم لطفا راهنمایی کنید تشکر

محمد فهیم
محمد فهیم
7 ماه قبل

من برادری دارم که الان ۸سالشه نمی‌تواند پاهای خودش را حرکت دهد و رو پاهای خودش ایستاد شود در صورت راه رفتن از دو زانو و دست های خودش استفاده می‌کند.اگر می‌شود راهنمایی اندکی نماید ممنون

محمدی
محمدی
7 ماه قبل

سلام
پسر من الان ۹ سال سن داره. تقریبا از سن ۴یا۵ سالگی حرکت بی اختیار سر به سمت چپ و راست بدن داره و همزمان هم چشماش رو می بنده. این حرکت رو به طور غیر منظم در زمان های مختلف و بی اختیار انجام میده. به پزشک های مختلفی هم مراجعه کردم ولی نتیجه ای حاصل نشده.لطفا راهنمایی کنید.

شادی
شادی
پاسخ به  محمدی
4 ماه قبل

سلام آقای محمدی پسر من ۳ سالشه از یکو نیم سالگی دقیقا همینجور که آقا پسر شما هست پسر منم هست خیلی نگرانم توروخدا بگین پسر شما چی شد دکترا چی گفتن ؟

زهرا نقیزاده از سلماس
زهرا نقیزاده از سلماس
پاسخ به  محمدی
15 روز قبل

سلام خسته نباشی ن پسر من هم ۸ سالش چشماش میبره بالا وگردنش را به سمت راست میکشه شب ها هم بدنش نا خدا کاه تکان میخوره.همه جا بردم ..میگن تیک عصبی. لطفا کمک کنید.

مهدی
مهدی
1 سال قبل

سلام من فرزندم سالم بدنیا آمد هیچ مشکلی نداشت تا یک باره الان هشت سال کلاس سوم یک باره بچه از سمت چپ صعیف و نمیتونه درست راه بره ام ار ای از پا و عکس رنگی و تمام آزمایشات همه خوب بودن نمیدانم چه کار کنیم لطف کنید راهنمای کنید

مینا
مینا
پاسخ به  مهدی
3 ماه قبل

به یک متخصص مغزو اعصاب کودکان مراجعه کنید دکتر ساره حسین پور متخصص مغزو اعصاب کودکان هس فرزند من هم همین مشکل را داشت که خانم دکتر تشخیص ودرمان کردن تا ۵ سالگی نمیتونست راه بره ،،

دکمه بازگشت به بالا