علت اختلال تعادل چیست؟ درمان انواع اختلال تعادل

اختلال تعادل چیست؟

نقش حیاتی تعادل در زندگی بر همگان روشن است. ابتدا باید دید تعادل بدن چیست. به طور کلی می‌توان گفت سیستم تعادلی شامل ماهیچه‌ها، استخوان‌ها، مفصل‌ها و چشم‌ها می‌شود. اندام‌های تعادلی داخل گوش، اعصاب و فشار خون باید به درستی کار کنند تا تعادل حفظ شود.

در ادامه قصد داریم پاسخی برای سوالات مهم پیدا کنیم. سوالاتی از قبیل دلیل اختلال در تعادل، درمان عدم تعادل، وجود درمان قطعی عدم تعادل و همچنین امکان درمان عدم تعادل در طب اسلامی را پاسخ ‌دهیم. ما را تا انتهای این مطلب یاری کنید تا به شناخت کافی درباره این بیماری برسید.

علائم اختلال تعادل

اختلال در تعادل بدن باعث سرگیجه، عدم ثبات و سبک شدن سر می‌شود. فرد حس می‌کند دنیا دور سرش می‌چرخد یا هر لحظه ممکن است زمین بخورد. این احساسات در حالت نشسته، ایستاده یا حتی خوابیده در فرد به وجود می‌آید. علت اساسی عدم تعادل مربوط به گوش داخلی (دستگاه دهلیزی) است، اما علل دیگری هم دارد.

نشانه‌ها و علائم این اختلال شامل موارد زیر است:

  • احساس گیجی و منگی
  • تغییر در دید (تار دیدن)
  • احساس زمین خوردن
  • از دست دادن تعادل در حرکت و عدم ثبات
  • احساس از حال رفتن و سبک شدن سر؛ سنکوپ (syncope)
  • احساس تاب خوردن یا چرخیدن اتاق دور سر (vertigo)
  • حس شناور بودن روی آب یا سرگیجه
علت اختلال تعادل
علت اختلال تعادل

دلایل اختلال تعادل

پرسش مهم؛ اساسا چرا دچار اختلال تعادل می شویم؟

  • عفونت گوش‌ها
  • ناهنجاری در گوش داخلی
  • آسیب دیدگی سر
  • گردش خون ضعیف
  • داروهای خاص
  • به هم خوردگی تعادل ترکیبات شیمیایی مغز
  • فشار خون پایین و عدم تعادل
  • فشار خون بالا
  • شرایط نورولوژیکی یا عصبی
  • آرتروز
  • کهولت سن
  • تومور عصب شنوایی (acoustic neuroma)
  • تشنج
  • اختلال تعادل در ام اس (درمان عدم تعادل در ام اس با دارو و کنترل میسر است. )

این علل چگونه باعث عدم تعادل می‌شوند؟

  • عدم تعادل به دلیل سرگیجه (vertigo): باعث گیجی در سر می‌شود. این علائم هنگام چرخاندن سر به پشت یا دسترسی به چیزی که بالاتر از سطح سر قرار دارد خود را نشان می‌دهد. وجود اختلال تعادل در ایستادن این حس را ایجاد می‌کند که گویی دنیا دور سر فرد می‌چرخد. اختلال تعادل در راه رفتن هم به همین شکل است؛ شخص حس می‌کند هر لحظه ممکن است زمین بخورد.
  • دریا زدگی و بی تعادل شدن: اختلال در تعادل که طولانی مدت یا بلند مدت ماندگاری دارند.
  • آسیب به سر، فعالیت‌های فیزیکی شدید، عفونت گوش و فشار جوی منجر به وارد شدن مایع گوش به گوش میانی می‌شود. این ورود تعادل بدن را به هم می‌زند.
  • نشانگان منییر (Meniere syndrome): سطح مایع گوش را تغییر می‌دهد. نهایتا منجر به بر‌هم‌خوردن تعادل، از دست دادن شنوایی، وزوز گوش می‌شود. علت آن هنوز ناشناخته است.
  • علت عدم تعادل با چشم بسته هم بر مبنای وابستگی اعصاب به تعادل و ارسال پیام به مغز برای ثبت موقعیت است.

انواع اختلال تعادل

اختلالات تعادل انواع مختلفی دارند. برخی عصبی و برخی شنوایی هستند. اختلال تعادل به انگلیسی (movement disorder) شامل موارد زیر هستند:

۱. سرگیجه موقعیتی (BPPV)

اختلال سرگیجه موقعیتی (Benign paroxysmal positional vertigo) هنگام تغییر موقعیت سر مثل چرخاندن یا پایین‌ آوردن یا بالا بردن سر رخ می‌دهد. ماده غبار مانند لایبرنت وارد مجاری نیم‌دایره می‌شود و حرکت کوپولا برای ارسال موقعیت سر ممکن نیست. اختلالات تعادل در سالمندان یا ضربه سر از دیگر دلایل این نوع است.

۲. لابیرنتیت (labyrinthitis) یا التهاب گوش درونی

این بیماری التهاب یا عفونت در بخش گوش میانی است؛ دلیلش آنفولانزا و یا سرماخوردگی است. عفونت بخش‌های فوقانی دستگاه تنفسی مثل گلو و سیونس‌ها، اختلال لابیرنتیت را موجب می‌شود.

۳. نوریت دهلیزی (vestibular neuritis)

نوریت دهلیزی باعث التهاب یا آماس اعصاب تعادلی می‌شود. ابتلا به این عارضه به علت نفوذ ویروس است و سرگیجه به دنبال دارد. اعصاب تعادلی متصل به بخش حلزونی گوش هستند. این نوع به اختلال تعادل دهلیزی معروف است.

اختلال تعادل دهلیزی
اختلال تعادل دهلیزی

۴. بیماری منییر (Meniere’s disease)

همراه با سرگیجه‌های دوره‌ای، از دست دادن شنوایی، وزوز گوش و حس پربودن گوش است. علت آن تغییر میزان مایع سیال گوش است.

۵. بیماری فیستول پری لنف (Perilymphatic fistula)

اختلال تعادل گوش شایع‌ترین نوع اختلال است. این اختلال سبب چکه کردن مایع گوش به گوش میانی می‌شود. همراه با عدم ثبات هنگام فعالیت، سرگیجه و حالت تهوع است. امکان ابتلا به فیستول پری لنف پس از ضربه سر، فعالیت فیزیکی شدید، جراحی، تغییر ناگهانی فشار هوا یا عفونت مزمن گوش وجود دارد. اختلال تعادل در کودکان هم دیده می‌شود. برخی افراد مادرزادی از این بیماری رنج می‌برند.

۶. سندرم مال دبارکومنت (MdD)

Mal de Debarquement syndrome یا سندرم مال دبارکومنت، این عبارت فرانسوی به معنای مریضی بعد از پیاده شدن است. دلیل علمی‌اش همچنان ناشناخته است، اما پس از دریازدگی یا دویدن طولانی روی تردمیل رخ می‌دهد.

اختلال تعادل گوش و درمان اختلال تعادل
اختلال تعادل گوش و درمان اختلال تعادل

روش‌های پیشگیری از اختلال تعادل

منابع غذایی و نکاتی برای مصون ماندن از اختلال تعادل و مقابله با علائم وجود دارد که به درمان خانگی اختلال تعادل کمک می‌کند. اگر برای شما هم سوال است که برای درمان اختلال تعادل چه بخوریم؟ نگاهی به این عوامل بیاندازید:

  • نوشیدن مکرر آب و مایعات آبکی: کم آبی باعث سرگیجه و خستگی می‌شود
  • استفاده از زنجبیل: از بین بردن علائم حالت تهوع و ماشین گرفتگی
  • ویتامینC: جلوگیری از اختلالات گردش خون
  • ویتامینE: کاهش سرگیجه در مبتلایان به سندروم مینییر
  • ویتامینD: مفید پس از حمله BPPV
  • محرکات اختلال تعادل: نمک، الکل و کافئین

درمان اختلال تعادل

مرحله اول برای درمان عدم تعادل، تشخیص دقیق پزشک است. دکتر بیماریهای مغز و اعصاب برای تشخیص دقیق، فرد را به متخصص گوش، حلق و بینی ارجاع می‌دهد. درمان وابسته به نوع اختلال تعادل و شدت آن است. سابقه بیماری‌ها و اختلالات دارویی بررسی می‌شوند.

تست اختلال تعادل ضروری است. درمان علت اختلال تعادل و انجام تمرین‌های تخصصی و اصولی جزء برنامه درمانی است.

استفاده از زنجبیل، لیمو، عسل، برگ‌های درخت چینی جینکو (کهن‌دار) و بابونه گاوی برای درمان خانگی اختلال تعادل پیشنهاد می‌شود. این گیاهان بومی شهرت جهانی در درمان اختلال تعادل دارد. درمان گیاهی و طب سنتی برای بیماری اختلال تعدال امکان‌پذیر است. طی روند بهبودی، درمان‌ گیاهی و قرص عدم تعادل را همزمان پیش نبرید.

پذیرش۲۴، امکان رزرو ۲۴ ساعته وقت بهترین دکتر مغز و اعصاب را برای شما فراهم کرده است. مشاوره تخصصی و ویزیت آنلاین متخصص مغز و اعصاب تنها با چند کلیک امکان‌پذیر است.

سوالات متداول اختلال تعادل

آیا اختلال تعادل به افسردگی ارتباطی دارد؟

بله، افسردگی باعث ضعف در بدن و بی حالی و به دنبال آن عدم تعادل می‌شود.

برای تعادل بدن چه بخوریم؟ درمان گیاهی عدم تعادل در راه رفتن

زنجبیل، لیمو، عسل، برگ‌های درخت چینی جینکو (کهن‌دار) و بابونه گاوی برای درمان خانگی اختلال تعادل پیشنهاد می‌شود.

درمان اختلال تعادل چگونه امکان پذیر است؟

تشخیص متخصصان در این زمینه و سپس تجویز دارو و تمرین‌های تعیین شده اختلال تعادل را درمان می‌کند.

آیا عدم تعادل در سالمندان با عدم تعادل در کودکان یکسان است؟

برخی مادرزادی دچار عدم تعادل هستند و در افراد مسن، به علت کهولت سن ابتلا به اختلال تعادل شایع است.

اختلال تعادل نوعی اختلال حرکتی محسوب می‌شود؟

اختلال تعادل ممکن است در حرکات بدن مشکل ایجاد کند اما از نظر عللی از انواع اختلال حرکتی محسوب نمی‌شود. اختلال حرکتی مجموعه‌ای از حالات هستند که شدت حرکات در سیستم عصبی را کاهش یا افزایش می‌دهند. اختلالات حرکتی در انگلیسی با نام (Movement Disorders) شناخته می‌شوند. این تغییرات می‌تواند ارادی یا غیرارادی باشد. این دسته از اختلالات فیزیکی عصبی هستند و طیف گسترده‌ای را شامل می‌شوند.

۴/۵ (۱۰ نظر)

منبع
medindianidcdgetvipcaremayoclinichealthline

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
47 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
الف
الف
6 روز قبل

سلام بنده ۴سال مدام عدم تعادل دارم از ی سرگیجه شروع شد کسی میتونه راهنمایی کنه

علیرضا جلیل پور
علیرضا جلیل پور
21 روز قبل

سلام من ۴۵سال سن دارم در مدت یک ماه گذاشته سه باردرحین راه رفتن بدون اینکه سرم گیج بره یا ناراحتی دیگه ای دربدنم احساس کنم بی اختیار چند قدمی تلوتلوخوردم وهیچ اختیاری ازخودم نداشتم باراول و دوم .سه چهارثانیه ولی باره سوم ده ثانیه ای طول کشید علت این حالت ازچیه منو نگران کرده ممنون از راهنمایی و زحمتهای شما

نعیم
نعیم
23 روز قبل

سلام من تصادف کردم ضربه مغزی شدم تعادل ندارم راه بروم ۶ سال هست از زمان تصادفم چکار کنم

نعیم
نعیم
پاسخ به  نعیم
23 روز قبل

لطفاً راهنمایی کنید

علی
علی
28 روز قبل

سلام من شغلم ارایشگریه چن ماهی هست که عدم تعادلم خیلی کم شده وموقع اصلاح مخصوصا اونجایی که میخوام تمرکز کنم که درست کنم احساس میکنم دارم عقبو جلو میرم وپاهام کم قوت میشه ومیخوام بیفتم مجبورم پامو یا پشتمو بجایی میچسبونم تا بتونم اصلاح کنم چکاپ کاملم دادم دکتر میگه هیچ موردی نداری فشارم خوب بود همه چی اوکی هست دکتر برام قرص داد گفت احتمالن مایع گوش میانی به هم خورده قرصاشم تموم شد ولی خوب نشدم اینم بگم بعضی موقها که احساس بی تعادلی میگیرم یه دفع خابالودگی میاد سراغم طوری که جواب بچهارو میخوام بدم فک میکنم لکنت زبون گرفتم بعضی موقها هم کسی چیزی ازم میپرسه میخوام جوابشو بدم با خودم فک میکنم نیم ساعت پیش این سوالو کرده جواب دادم

علی
علی
پاسخ به  علی
24 روز قبل

خیلی زحمت کشیدید

بهمن
بهمن
پاسخ به  علی
13 روز قبل

داداش منم یکی دو سال عین توام بایدچیکار کرد به نظرتون؟

اذین
اذین
پاسخ به  علی
5 روز قبل

مایع گوشتون هست و به جای استفاده از قرص حتما به یه مرکز شنوایی سنجی و تعادل برید یه سری ورزش ها هست بهتون میدن و خیلی خیلی بهتر میشید من هم همین مشکل رو دارم و الان رو به بهبودی هستش با انجام این ورزش ها

ناشناس
ناشناس
30 روز قبل

شما همه سوالها را بدون جواب گذاشته وبهمه می‌گوید به مشاوره آنلاین پزشگی که مسلما برای مراجعه کننده داری هزینه سبک یاسنگین است مراجعه کنیم که پولش توی جیب شما برود.ازاین همه کمک وپاسخ خسته نشوید وچشم نخورید

علی رضوانی
علی رضوانی
1 ماه قبل

علی رضوانی هستم ، عدم تعادل دارم
مشکل من از یک سرگیجه دورانی شدید از یک سال قبل شروع شد. به پزشکان مربوطه متفاوت مراجعه و آزمایشات زیادی تهیه کردم ، بجز سرگیجه نخست که دیگر تکرار نشد ،فقط عدم تعادل در راه رفتن دارم ، اخیرا هم با صدای ضربه چکش در محل کارم
تصاویر دید من چند سانت به سرعت جابجا میشودو به حالت اول برمی‌گردد.
مجموع نظرات بیشتر علت را از گوش میانی می‌دانند ، ولی هنوز درمانی نگرفته ام .

علی
علی
پاسخ به  علی رضوانی
24 روز قبل

خیلی خیلی زحمت میکشید شما خسته نشید فقط بخاطر پولش اگه اینجوری هست که میریم پهلوی دکتر خوب پهلوی شما نمیایم که پولمونم دور بریزیم

الف
الف
پاسخ به  علی رضوانی
6 روز قبل

سلام منم انجوریم

رضا
رضا
1 ماه قبل

سلام میخواستم بپرسم الان ۱سال که در راه رفتن تعادل ندارم پله بالا رفتن حتی نمیتونم تند راه برم میخواستم اگه برای درمان یه جواب بدید.ممنون

عباس علوی
عباس علوی
2 ماه قبل

سلام من چند وقتی هست اول زانوی راستم شروع ب خالی کردن کرد بعد چند وقت الان دستام سل شده نمیتونم روی پام وایستم دلیلش چیه

علیع
علیع
2 ماه قبل

سلام.اکثر نظرات و بیماری هارو خوندم،دوستانی ک عدم تعادل دارن چ درتاریکی،چ درراه رفتن،چ در ایستادن با چشم بسته،،حتما حتما علت رو در ستون فقرات در اولویت چک کنن،دوم معاینات گوش رو در بیمارستان امیر اعلم ازجمله تست شنوایی و تست تعادل رو جویا شوید و انجام بدین،ودراین مدت قهوه،کافعین،الکل رو ترک کنید.

رمضانی
رمضانی
3 ماه قبل

۶۵

امیر محمد
امیر محمد
4 ماه قبل

و احساس میکنم مغزم بی حسه اصلا انگیزه ندارم دیگه

امیر محمد
امیر محمد
4 ماه قبل

سلام یه نفر به پشت سرم ضربه زده و از اون موقع به بعد که شک به سرم وارد شد پشت سرم میسوزه و روی تمرکز و تعادلم تاثیر گذاشته و همینطور یکم هوشم تاثیر گذاشته … احساس میکنم از مخچه هم باشه ممنون میشم راهنمایی م کنید

یاسمن جاهدی منصوری
یاسمن جاهدی منصوری
4 ماه قبل

سلام من یاسمن جاهدی منصوری ۱۷سالمه

پایه صندلی رو پام خورد همونجا درد گرفت مثل که میافتیم رو زمین درد مون میگره این جوری و باد نکرد رنگ پا تغییر نکرد صدا نداد پا کبود نشد میتونم راه برم فقط اگه به پا دست بزنی در میکنه اونم درد خود ضرب خوردگی وگرنه پا هیچ تغییری نکرد فقط اگه پارو سیخ کنی هی دست بزنی کمی در میکنه

من کلاس دهم میترسم خدایی نکرد چیزی باشه از مدرسه بیفتم وگرنه درد و……… ندارد

سید محمود پرپنجی
سید محمود پرپنجی
4 ماه قبل

پایین بودن فشار عدم تعادل

سید محمود پرپنجی
سید محمود پرپنجی
4 ماه قبل

پایین بودن فشار عدم تعادل ف

سید محمود پرپنجی
سید محمود پرپنجی
4 ماه قبل

پایین بودن فشار عدم تعادل

سید محمود پرپنجی
سید محمود پرپنجی
4 ماه قبل

عدم تعادل بدن پایین بودن فشار

سید محمود پرپنجی
سید محمود پرپنجی
4 ماه قبل

عدم تعادل

علیرضا
علیرضا
4 ماه قبل

علیرضا

سیروس هستم.
سیروس هستم.
5 ماه قبل

سیروس هست ۵۹سالهو مشکلعدمتعادل در. راه رفتارم چهکنم.

علی اکبر
علی اکبر
5 ماه قبل

باسلام برای تعادل بدن وپاها بدن خیلی ثابت درمحل کارم نمیتوانم باستم خیلی اذیت میشوم ازچه داروهایی بایداستفاده کردممنونم وقتی راه میرم نمیدونم چراتلو مخورم

ابوالفضل
ابوالفضل
5 ماه قبل

سلام من برای اولین بار میباشد که در زمان بیدار شدن از خواب احساس تلو تلو خوردن داشتم دلیل چیست در ضمن حدود ۱ماه است که کار بنایی داشتم وخواب کم شده میشه لطف کنید که چکار کنم بهتر شم

ستایش
ستایش
5 ماه قبل

سلام ، من تعادلم را از دست دادم ، یه روز کم و یه روز زیاده ، متخصص گوش رفتم و تست تعادل دادم گفت آب گوشت بهم خورده ، دارو داد و یک ماه استفاده کردم و دیروز دوباره رفتم ، گفت خوب خوب نشدی واسه همین برام ام ار ای نوشت ، حالا امروز فهمیدم که با تز ریق نوشته ، میخواستم ببینم میشه بدون تزریق و برم ، راستش از تزریق میترسم

اذین
اذین
پاسخ به  ستایش
5 روز قبل

من با تزریق انجام دادم عزیزم خیچ مشکلی ندلره و چیز خاصی نیست برای باز شدن رگها هستش که توی ام ار ای بهتر دیده میشه

رضاعلی شاهی
رضاعلی شاهی
5 ماه قبل

سلام من تمام نشانه هایی که در بالا ذکر شده دارم شمارا خدا منو راهنمایی کنید

فرح احمدی
فرح احمدی
6 ماه قبل

سلام من ۶۷ سال دارم چند وقتی هستاحساس سنگینی در سر دا م وهنگام راه رفتن احساس سنگینی وتلو خوردن دارم

نرگس
نرگس
7 ماه قبل

سلام ببخشید من ۱۶ سالمه مواقعی که ناراحت میشم یا استرش دارم تعادل ندارم و تاری دید هم دارم و احساس صدای زنگ و یا سنگینی در گوشم می کنم به نظر شما چکار کنم؟

افسون
افسون
پاسخ به  نرگس
4 ماه قبل

سلام یه برو چشم پزشکی معاینه ته چشم انجام بده

جعفر کاپاتزه
جعفر کاپاتزه
پاسخ به  نرگس
4 ماه قبل

خب ناراحت نشو

پیام
پیام
پاسخ به  نرگس
1 ماه قبل

سلام دکتر رفتی علت چیست

محسنی
محسنی
7 ماه قبل

سلام پدرم یک سال مریضه کلی ازمایش چکاب عمارآی وازمایش از نخاعیش گرفتیم هیچ مشکلی نداشت ولی تعادل راه رفتن نداره

عبدالحسین حیدری
عبدالحسین حیدری
7 ماه قبل

سلام من فردی ۷۵ساله هستم که ۳۰روز هست دستام حس نداره گفتن دستام باید عمل بشه یک دیگر دارو داده گفته عمل نمی‌خواد شما چه میگین

لیلا ادرپیک
لیلا ادرپیک
7 ماه قبل

سلام وقت به خیر . موقع بلند شدن از مبل در خانه یکدفعه پام پیچ خورد و بد زمین خوردم روی پام کبودی نداره ولی درد روی قسمت وسط و کف پا دارم و راه رفتن و ایستادن برام دردناکه

اقدس شجری
اقدس شجری
10 ماه قبل

مادرم ۸۳سال سنشون قبل ازاینکه ازپله سقوط کنندباعصاوواکرراه میتونستن برونداما بعضی مواقع تعادل نداشتن وزمین میخوردن اکنون که ازپله سقوط کردن دیگرقادربه راه رفتن حتی به وسیله عصاوواکرنیست بایدباکمک دیگران راه بروند قابل به ذکراست که درصحبت کردن کم توان هستن وغذاهم بایدبزاریم دردهانشون

آخرین ویرایش 10 ماه قبل توسط اقدس شجری
اقدس شجری
اقدس شجری
10 ماه قبل

بعدازافتادن ازپله ها دیگرقادربه راه رفتن وحتی بادست خودم غذاخوردن ندارم

حسینی
حسینی
11 ماه قبل

سلام، حسینی هستم که دیشب مزاحم شدم، درباره عدم تعادل

خانم نظری هستم
خانم نظری هستم
11 ماه قبل

سلام من مدتی ایست عدم تعادل دارم وفشار در سر موقعی که در یکجا می ایستم تعادل ندارم وفشاردرسر وگوشها خیلی خیلی اذیت میشم

فوژان
فوژان
11 ماه قبل

سلام من ۷ ماه پیش ولادت کردم بعد یک ماه ولادت حساس میکنم سرم سبک شده وگاهی وقت سرگیجه دارم

رقیه موسوی
رقیه موسوی
1 سال قبل

باسلام
پدر من ۷۰سالشه.موقع راه رفتن به طور ناگهانی تعادلش بهم میخوره و میترسه بدون عصا راه بره که بیفته زمین.برای پروستات و فشارخون هم قرص میخوره.
علتش چیه؟

محمدرستمی
محمدرستمی
1 سال قبل

سلام.بنده ۶۰سال دارم صبح ازخواب بیدار شدم بعداز چندلحظه بدون اینکه سرم گیج برود بدون اختیار بطور عمودی باباسن به زمین خوردم بلافاصله بلند شدم ضمنا اولین باراست که چنین چیزی برایم پیش امد.میخواهم علتش را بدانم درضمن سابقه هیچگونه بیماری ندارم خداراشکر فقط یکماهی است که گوشچپم کمی گرفته که خودم احساس چرک میکنم ومیخواهم نزد پزشک رفته وشستشو بدهم لطفا علت رابرایم بفرمایید.باتشکر.رستمی

خدیجه محلاتی
خدیجه محلاتی
پاسخ به  محمدرستمی
5 ماه قبل

مادرم ۶۹ سالشون هست قبلا می تونستند راه بروند اما چند مدتی است اول با واکر می تونست راه برود ولی الان حتی با کمک دیگران هم نمی تونه راه بره و به سختی قدم برمیداره ودایم خواب هست

دکمه بازگشت به بالا