علائم و روش­های درمان سندروم تونل کارپال در بارداری

سندروم تونل کارپال (Carpal tunnel syndrome) یا نشانگان دالان مچ دست، نوعی نوروپاتی است که در اثر فشردگی عصب میانی که در ناحیه دالان مچ دست قرار دارد ایجاد شده و می­تواند باعث بی حسی، گزگز شدن و درد در یکی از مچ­ها یا هر دوی آن­ها شود. سندروم تونل کارپال در بارداری نیز رخ می­دهد؛ به­طوری که از هر ۱۰ زن باردار، ۳ تا ۵ نفر علائم این سندروم را تجربه می­کنند. ابتلا به این سندروم در کنار ورم و درد دست در بارداری می­ تواند غیرقابل تحمل باشد. در این مقاله قصد داریم در مورد دلایل ابتلا به این بیماری در دوران حامگی، علائم و نشانه­ها و روش­های درمان و تسکین درد ناشی از این سندروم صحبت کنیم:

چرا سندرم تونل کارپال در حاملگی اتفاق می ­افتد؟

تغییرات هورمونی در بدن فردی که باردار است باعث افزایش حجم خون و احتباس مایعات می­شود. این مساله خود می­تواند باعث تورم دست، پا و بدن فرد باردار شده و مشکلات پیچیده­تری کند. یکی از این مشکلات فشار به عصب میانی در فضای تنگ تونل کارپال است. این فشار می­تواند باعث احساس درد، ضعف و بی حسی در مچ و انگشتان دست شود. این مشکل معمولا در سه ماهه سوم بارداری رخ می­دهد؛ اما ممکن است در ماه­های اول بارداری نیز فرد به سندروم تونل کارپال در بارداری مبتلا شود. احتمال ابتلا به سندروم تونل کارپال در دوران بارداری برای افرادی که در شرایط زیر هستند بیشتر است:

  • خانم­های باردار که نوازندگی می­کنند یا هنگام کارهای اداری یا خانه زیاد از مچ خود استفاده می ­کنند
  • سابقه ابتلاء به این سندروم در بارداری­های پیشین
  • وراثت و سابقه ارثی ابتلاء به این سندروم
  • خانم­های بارداری که اضافه وزن دارند
  • خانم­های باردار مبتلا به روماتیسم مفصلی یا آسیب دیدگی مچ، گردن، شانه و کمر

D:\تولید محتوا\نویسش\سندروم تونل کارپال در بارداری\New folder\3.jpg

علائم ابتلا به سندروم تونل کارپال در بارداری

مشکلاتی که ممکن است برای یک خانم باردار هنگام تحمل علائم این سندرم پیش بیاید باعث می­شود بیمار به جستجو کردن علائم سندرم تونل کارپال در بارداری نی نی سایت متوسل شوند. اما بهتر است به­جای خواندن مطالب غیرعلمی با مشاهده هر گونه علائم مشکوک، به بهترین دکتر فوق تخصص مغز و اعصاب مراجعه کنید.

علائمی که نشان دهنده ابتلا به سندروم تونل کارپال در بارداری هستند متفاوتند. افراد مختلف نیز ممکن است علائم متفاوتی را تجربه کنند. این تفاوت در شدت این علائم نیز دیده می­شود؛ به طوریکه گاهی این دردها خفیف بوده و گاهی به اندازه­ای شدید است که فرد از انجام کارهای روزانه مانند لباس پوشیدن، پخت و پز، شستشو، مراقبت از کودک عاجز است و حتی نمی­تواند به­راحتی بخوابد. بهتر است فرد باردار پس از مشاهده هر کدام از این علائم به­سرعت به دکتر سندرم کارپال تونل مراجعه کند.

  • احساس درد در دست: مهمترین علت درد دست چپ در بارداری یا درد گرفتن دست راست، ابتلا به سندروم تونل کارپال در بارداری است. این درد در مچ دست، شست، انگشت اشاره یا انگشت میانی ایجاد می­شود. این درد ممکن است در شب، یا زمانی که دست بیش از حد حرکت می­کند بیشتر شود.
  • بی حسی: بی حسی در انگشت شست، انگشت میانی یا اشاره اتفاق می­افتد. این اتفاق ممکن است باعث عدم توانایی فرد باردار در بلند کردن اجسام شود.
  • گزگز یا سوزنی شدن انگشتان: این مشکل بیشتر در هوای گرم یا زمانی که فرد دستان خود را تکان می­دهد اتفاق می­افتد. همچنین احتمال بروز آن در شب بیشتر است.
  • ضعف رفتن دست: فشردگی عصب میانی در تونل کارپال در اکثر مواقع باعث ضعف رفتن دست­ها می­شود. این ضعف بیشتر در انگشت شست، انگشت اشاره و کف دست احساس می­شود.

D:\تولید محتوا\نویسش\سندروم تونل کارپال در بارداری\New folder\4.jpg

درمان سندرم تونل کارپال در بارداری و نحوه کاهش علائم آن

خواندن مطالبی مانند علت دست درد در بارداری نی نی سایت نمی­تواند راهکار خوبی برای درمان سندروم تونل کارپال در بارداری باشد. بنابراین به تمام زنانی که در دوران بارداری به این سندروم مبتلا هستند توصیه می­کنیم حتما پیش از هر اقدامی به پزشک متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنید. می­توانید با مراجعه به سایت پذیرش۲۴ نسبت به گرفتن نوبت ویزیت آنلاین دکتر مغز و اعصاب یا مشاوره تلفنی و حتی گرفتن نوبت حضوری از بهترین پزشکان، اقدام کنید.

باید بدانید پزشک متخصص کم خطرترین درمان­ها را با توجه به باردار بودن فرد تجویز می­کند. در این میان روش­های درمانی زیر بسیار روج دارد:

  • آتل­بندی جهت بی حرکت نگه داشتن مچ دست و جلوگیری از کشش­های بیشتر آن
  • توصیه به کاردرمانی و انجام ورزش های مناسب زیر نظر پزشک فیزیوتراپ
  • استفاده از مسکن­های موضعی برای کاهش درد، ضعف و گزگز شدن دست
  • جراحی در موارد بسیار ضروری
  • طب سوزنی نیز در بسیاری از مواقع می­تواند مفید باشد، به شرطی که زیر نظر پزشک مجرب انجام شود.

فعالیت­های پیشگیرانه برای کاهش علائم سندروم تونل کارپال در بارداری

به غیر از توصیه­ها و روش­های درمانی پزشک متخصص، خود فرد مبتلا به سندروم تونل کارپال در بارداری نیز باید از انجام برخی از کارها پرهیز کرده و برای کاهش علائم و جلوگیری از تشدید آن­ها دستوراتی را رعایت کند. برخی از مهمترین آن­ها عبارتند از:

  • از حرک دادن زیاد دست­ها و انگشتان خود پرهیز کنید.
  • وزن خود را روی دست و مچ خود نیندازید یا بارهای سنگین با دست بلند نکنید.
  • دستانتان را برای مدت طولانی در یک حالت نگه ندارید.
  • وزن و فشار خون خود را کنترل کنید.

D:\تولید محتوا\نویسش\سندروم تونل کارپال در بارداری\New folder\2.jpg

پاسخ به سوالات متداول

در ادامه به چند سوالی که در زمینه سندروم کارپال برای خانم­های باردار پیش می­آید پاسخ می­دهیم. پاسخ به این سوالات می­تواند اطلاعات دقیقی در مورد این موقعیت در اختیار شما قرار دهد:

آیا ابتلا به سندروم تونل کارپال در بارداری برای جنین مضر است؟

ابتلاء به سندروم تونل کارپال در بارداری برای جنین ضرری ندارد؛ به شرط اینکه برای کاهش علائم تنها از آنچه پزشک متخصص می­گوید پیروی کنید. چراکه استفاده از برخی از داروهای مسکن و برخی روش­های درمان می­تواند باعث آسیب به جنین شود.

آیا با ورزش می­توان تونل کارپال در بارداری را درمان کرد؟

ورزش یکی از روش­های درمانی برای سندروم تونل کارپال در بارداری است؛ چراکه کاملا بی­ضرر بوده و خطری را متوجه جنین نمی­کند. برای انجام ورزش­های مفید باید تحت نظر پزشک فیزیوتراپ بوده یا از مقالات علمی و تخصص در این زمینه استفاده کنید.

آیا علائم سندروم تونل کارپال در بارداری پس از زایمان نیز ادامه دارد؟

به­طور معمول علائم این سندروم پس از زایمان به مرور از بین می­رود. در صورت پایدار بودن هرکدام از علائم سندروم تونل کارپال در بارداری باید به پزشک فیزیوتراپ یا متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنید. علاوه بر این باید مراقب مچ دست خود هنگام بغل کردن نوزاد و مراقبت کردن از آن باشید.

۲.۹/۵ (۷ نظر)

منبع
pregnancybirthbabyutswmedkaiserpermanente

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
5 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
امیری
امیری
1 ماه قبل

سلام من باردارم و ۱۶ هفتم هستش از درد جفت دستام شبا خوابن نمیبره و دردش در صورتیکه که گریه میکنم

مآبی.بی
مآبی.بی
7 ماه قبل

چه.داروی.برایکاهش.بایداستفادکرد

زهرا
زهرا
7 ماه قبل

باسلام ماه اخر بارداریم دستام خیلی درد میکن چکار کنم

زهرا
زهرا
1 سال قبل

سلام من ۴۵روز زایمان کردم هنوز درد دست خوب نشد خیلی شدید طوری که انگشت شصتم انگار داره فلج میشه بقیه انگشتام بی حس باید چیکار کنم خیلی میترسم تورا خدا کمکم کنید نمیدونم کدوم دکتر برم

Mina
Mina
1 سال قبل

باسلام
من ۲ماه باردارم و ۲روز ک انگشت شستم بطور وحشتاک درد میکنه.کمپرس یخ گذاشتم.اب داغ ماساژ دادم ولی متاسفانه دردش کم نشد.انگشتمم‌ورم کرده.ممنون میشم راهنمایی کنین

دکمه بازگشت به بالا