ورزش برای درمان سندروم تونل کارپال (تنگی کانال مچ دست)

در حال حاضر بسیاری از پزشکان انجام ورزش برای درمان سندروم تونل کارپال (تنگی کانال مچ دست) را یکی از راه­های درمان این بیماری می­دانند. اما عدم آگاهی نسبت به تاثیر ورزش بر درمان سندروم تونل کارپال باعث می­شود برخی از بیماران انجام این تمرینات را سرسری گرفته و تنها به خوردن داروهای مسکن اکتفا کنند. در این مقاله به بررسی تاثیر ورزش­های مربوط به سندروم تونل کارپال و معرفی برخی از آن­ها می­پردازیم:

تاثیر تمرینات ورزشی در درمان سندرم تونل کارپال

سندروم تونل کارپال (Carpal tunnel syndrome ) شایع ترین نوروپاتی به دام افتادن عصب است که سالانه میلیون­ها نفر را به خود گرفتار می­کند. این سندروم باعث بی­حسی، سفتی و درد در انگشتان و مچ دست می­شود. هنوز کارشناسان نتوانسته­اند تشخیص دهند که علت بروز این بیماری چیست؛ اما آنچه مشخص است سبک زندگی افراد و عوامل ژنتیکی نقش عمده­ای در ابتلاء افراد دارند.

اما سوال مهم اینجاست که آیا ورزش برای سندروم تونل کارپال مفید است و می­تواند آن را درمان کند؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم درد ناشی از این سندروم معمولا پس از دو یه سه هفته به­طور کلی از بین می­رود. اما اگر می­خواهید این درد زودتر رفع شده و زندگی شما به حالت عادی برگردد باید انواع ورزش برای درمان تنگی کانال مچ دست که با نام تمرینات عصبی (Nerve-gliding) را انجام دهید. همچنین این ورزش­ها برای جلوگیری از بازگشت این دردها بسیار مفیدند. به همین دلیل است که یک فوق تخصص مغز و اعصاب نیز انجام این تمرین­ها را توصیه می­کند. انجام این ورزش­ها به ویژه هنگام ابتلاء به سندروم تونل کارپال در دوران بارداری توصیه می­شود.

D:\تولید محتوا\نویسش\ورزش برای درمان سندروم تونل کارپال (تنگی کانال مچ دست)\New folder\3.jpg

آشنایی با تمرین هایی که درد کارپال تونل را کاهش می دهند

کلیه ورزش­های سندروم تونل کارپال باید زیر نظر بهترین پزشک فیزیوتراپ انجام شود. بنابراین اولین اقدام در رابطه با انجام این تمرینات این است که به یک فیزیوتراپ مراجعه کرده و دستورالعمل انجام ورزش برای درمان سندروم تونل کارپال را دریافت کنید. اما ما در ادامه برای آشنایی بیشتر با این تمرینات، برخی از آن­ها را معرفی خواهیم کرد.

این تمرینات با کشش عصب تحریک شده، باعث کاهش درد می شوند و به دست اجازه می دهد که آزادتر حرکت کند. برای این منظور ۶ تمرین مد نظر است که انجام آن ها می تواند کمک کننده باشد:

D:\تولید محتوا\نویسش\ورزش برای درمان سندروم تونل کارپال (تنگی کانال مچ دست)\New folder\1.jpg

  • آرنج را روی میز قرار دهید به­طوری که مچ کاملا صاف بوده و دست در یک راستا قرار بگیرید. به آرامی مچ دست را به اندازه ۹۰ درجه به سمت جلو و به سمت عقب خم کنید و چند ثانیه آن­را نگه دارید. این کار را در ۳ ست و در هر ست با ۱۰ بار تکرار انجام دهید.
  • کف دست خود را روی میز قرار دهید و سعی کنید تنها انگشتان خود را بالا بکشید. دست دیگر خود را به طور عمود روی انگشتان دست خود قرار دهید و سعی کنید زمانی که دست دیگرتان مانع بالا آوردن انگشتانتان می­شود، بازهم آن­ها را بالا بکشید. باید احساس کنید عضلات ساعدتان تحت فشار هستند.
  • به طور نشسته یا ایستاده دست خود را صاف و موازی با زمین نگه دارید. به طوری­که کف دست رو به زمین باشد. با کمک دست دیگر آن­را از مچ به سمت بالا خم کرده و به حالت زاویه ۹۰ درجه قرار دهید. در حالی که سعی می­کنید دست خود را صاف کنید، با دست دیگر آن­را فشار دهید تا مانع اینکار شوید. ۱۵ تا ۳۰ ثانیه دست­ها را در این حالت قرار دهید و رها کنید. برای هر مچ ۳ ست اینکار را تکرار کنید.

D:\تولید محتوا\نویسش\ورزش برای درمان سندروم تونل کارپال (تنگی کانال مچ دست)\New folder\Untitled-1.jpg

  • دست خود را صاف نگه دارید؛ سپس سعی کنید تنها انگشتان خود را از بند دوم خم کنید. اینکار را در ۳ ست و در هر ست با ۱۰ تکرار انجام دهید.
  • یک بطری آب یا قوطی کنسرو در دست خود نگه دارید. دستتان را موازی با زمین نگه دارید به­طوریکه کف دست رو به زمین باشد. سعی کنید دستتان را از مچ خم کرده و آن­را با بطری یا قوطی به سمت پایین بکشید و دوباره سر جای خود برگردانید. این کار را نیز در ۳ ست با ۱۰ بار تکرار انجام دهید.
  • به عنوان آخرین ورزش سندروم تونل کارپال لازم است از توپ­های مناسب برای ورزش مچ استفاده کنید و آن­ها را به مدت ۵ ثانیه فشار داده و رها کنید.

سوالات متداول ورزش برای درمان سندروم تونل کارپال

در ادامه به ۳ سوال رایج در مورد ورزش سندرم تونل کارپال پاسخ می­دهیم. پاسخ به این سوالات می­تواند شما را به درک بهتری در مورد این موضوع برساند.

۱- آیا با انجام ورزش های سندروم تونل کارپال می­توان سایر روش­های درمان را قطع کرد؟

برخی از افراد پس از شروعی ورزش­ های مربوط به سندروم تونل کارپال از خوردن داورهای خود اجتناب کرده و سایر روش­های درمان را نیز قطع می­کنند. اما باید بدانید انجام این ورزش­ها تنها مکملی برای سایر روش­های درمان است و حاصل به­کارگیری تمامی این روش­ها در کنار هم، رسیدن به بهترین نتیجه در روند درمان است. اگر این تمرین­ها بدون مصرف دارو باشد، و در کنار آن بیمار سبک زندگی خود را عوض نکرده و به دست خود فشار بیاورد، درد بیمار کاهش پیدا نمی­کند.

۲- مصرف چه موادغذایی در کنار ورزش مفید است؟

در کنار ورزش سندروم تونل کارپال می­توان تغییراتی در رژیم غذایی فرد بیمار نیز ایجاد کرد. مواد غذایی مفید برای درمان این بیماری عبارتند از: ماهی، میوه و سبزی­جات، دانه ها و آجیل، گوشت مرغ، سویا، جوانه گندم، نخود، سیب زمینی. همچنین بهتر است از خوردن غذاهای پر چرب و پر قند خودداری کنید.

۳- بهترین متخصص فیزیوتراپی را چگونه پیدا کنیم؟

بهتر است در کنار انجام ورزش برای درمان سندروم تونل کارپال زیر نظر بهترین متخصصان مغز و اعصاب نیز باشید. برای پیدا کردن بهترین دکتر آنلاین مغز و اعصاب می­توانید به سایت پذیرش۲۴ سر بزنید. با مراجعه به این سایت می­توانید بهترین پزشک را از نظر نوع تخصص و تجربه در درمان بیماری­های مختلف انتخاب کرده و از یکی از روش­های آنلاین، تلفنی و ویزیت حضوری برای دریافت مشاوره پزشکی استفاده کنید.

۲.۹/۵ (۱۰ نظر)

منبع
healthline.comcsp.org.uk

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
5 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
شکری
شکری
7 ماه قبل

آیا برای سندروم تونل کارپال از ماساژور برقی میشود استفاده کرد؟
چه نوع ماساژوری؟

رضا مرادی
رضا مرادی
1 سال قبل

با سلام درمان سندرم تونل کارپال مربوط به متخصص دست میباشد یا مغز و اعصاب؟؟

مهسا
مهسا
پاسخ به  رضا مرادی
5 روز قبل

سلام دکتر ارتوپد

مهسا
مهسا
پاسخ به  مهسا
5 روز قبل

من خودم دستم چسبندگی رگ عصب داشت رفتم دکتر ارسلان مهبودی دستم رو عمل کرد الهی شکر الان دستم خوب شده

مهسا
مهسا
پاسخ به  مهسا
5 روز قبل

دکتر ارسلان مهبودی ساختمان ۲۰۰۰فلکه ارم طبقه اول

دکمه بازگشت به بالا