درباره فواید باور نکردنی کاهش وزن بخوانید

با توجه به فزونی فواید کاهش وزن، امروزه یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های افراد رسیدن به وزن ایده‌آل و مطلوب است. بسیاری از افراد گمان می‌کنند اصلی‌ترین فایده تناسب اندام، زیبایی است. ما در این مقاله از «پذیرش ۲۴»، علاوه‌بر زیبایی، به دیگر فواید وزن مناسب و کاهش وزن نیز پرداخته‌ایم.

همه افراد با داشتن یک رژیم غذایی اصولی به کاهش وزن و تناسب اندام خواهند رسید. این امر بهانه‌هایی بیش از خرید لباس نو به دنبال دارد. تنها با کاهش ۵ یا ۱۰ درصد از وزن خود می‌توانید سلامت بدن‌تان را بهبود ببخشید. کاهش وزن خطر بیماری‌های قلبی، قند خون و… کم‌تر می‌کند. اما گاهی کاهش‌های ناگهانی و سریع اثرات منفی برای بدن به همراه دارد که در کوتاه‌مدت خود را نشان نمی‌دهد. باتوجه به اینکه سلامت همه افراد جامعه مهم است، در ادامه به دیگر فواید کاهش وزن و لزوم مشاوره با متخصصان تناسب اندام می‌پردازیم.

بالا رفتن انرژی

فواید کاهش وزن

اولین احساسی که با شروع کاهش وزن به شما دست می‌دهد، در اصطلاح پرانرژی شدن است. چراکه هرچه بدن فعالیت کم‌تری داشته باشد، انرژی کم‌تری هم برای مصرف نیاز دارد. با فعالیت‌های بدنی شما نیاز بیشتری به انرژی دارید، همین امر موجب بالارفتن انرژی شما می‌شود. بنابراین دیگر مثل گذشته با بالارفتن از پله‌ها یا مقداری دویدن به نفس‌نفس نمی‌افتید.

بهبود حافظه

تقویت حافظه با کاهش وزن

یکی دیگر از فواید کم کردن وزن که پژوهشگران سوئدی در سال ۲۰۱۳ آن‌را کشف کردند این است که خانم‌ها پس از شش‌ماه کاهش وزن نتایج بهتری در تست حافظه به دست آوردند. اسکن مغزی گواهی معتبری بر این فرضیه شد که فعالیت مغز پس از کاهش وزن افزایش میابد. این فعالیت زمان ذخیره اطلاعات بیشتر می‌شود که در نتیجه آن قدرت حافظه بهبود پیدا می‌کند. محققان در تحقیقات قبلی نیز دریافتند میان چاقی و حافظه ضعیف ارتباط وجود دارد، به خصوص در خانم‌هایی که فرم بدن‌شان مانند گلابی است و بیشتر وزن آن‌ها مربوط به اطراف ران و باسن‌شان است.

بهبود روابط با کاهش وزن

نقش تناسب اندام در اعتماد به نفس

هرچند تناسب اندام به دلیل احساس جذابیتی که به شما می‌دهد یکی از فواید لاغری به‌شمار می‌رود اما همیشه هم لاغری و افزایش اعتماد به نفس سبب تقویت رابطه با همسرتان نمی‌شود. پژوهشگران در سال ۲۰۱۳ به نتیجه رسیدند به‌طور معمول کاهش ۳۰ کیلو یا بیشتر در طی دو سال یا کم‌تر سبب بهبود روابط بین همسران می‌شود اما در مواردی این امر نتیجه معکوس داشته و احساس حسادت همسر را برانگیخته است.

از طرف دیگر ممکن است خود را مورد تهدید ببیند و بابت تغییر شخصیت شما نگران شود. شما حسی عالی نسبت به خودتان دارید اما جذابیت و افزایش اعتماد به نفس ممکن است تعادل یک رابطه را به خطر اندازد. ممکن است شریک شما اعتماد به نفس خودش را از دست بدهد و یا این فکر به ذهن وی خطور کند که دیگر همچون گذشته برای شما اهمیت ندارد. بسیاری از این چالش‌ها در روابط بین دو دوست نیز اتفاق می‌افتد. اینجاست که بهبود روابط که باید یکی از فواید کاهش وزن محسوب شود، نتیجه عکس داده و باعث تخریب روابط می‌شود. همین امر مستلزم این است که شما دست از کاهش وزن خودسرانه بردارید و با رهنمودهای همه‌جانبه یک مشاور هم به ایده‌آل خودتان و هم شریک عاطفی‌تان نزدیک شوید.

کاهش خطر ابتلا به سرطان

خطر ابتلا به سرطان در افراد چاق

همه ما می‌دانیم استعمال دخانیات و قرار گرفتن در معرض اشعه‌های خورشید در طولانی‌مدت موجب بروز سرطان می‌شود. اما خوب است بدانیم چاقی هم با چندین نوع سرطان در ارتباط است. اضافه‌وزن موجب التهاب در بدن و در نتیجه عوض‌شدن سلول‌های داخل بدن می‌شود. اما می‌توانید با یک کاهش پنج‌درصدی از وزن بدن، التهاب‌های خطرناک را کاهش دهید. در پژوهش‌های صورت گرفته بر روی زنان و مردان دارای اضافه‌وزن، پژوهش‌گران به این نتیجه رسیدند افراد پس از کاهش وزن، خطر ابتلا به سرطان خود را مثل فردی با وزن طبیعی پایین آوردند.

کاهش وزن؛ موثر در درمان افسردگی و بهبود حالات روحی

روانشناسی کاهش وزن

اضافه‌وزن سبب افسردگی می‌شود یا افسردگی موجب اضافه‌وزن هیچ رابطه علت و معلولی برای این دو مشخص نشده‌است.

اما برای بیشتر افراد خوشحالی و نشاط در حین رسیدن به تناسب اندام یکی از فواید کاهش وزن به حساب می‌آید.

تغییر طعم غذاها

غذا برای کاهش وزن

ما زمانی می‌توانیم با اطمینان از فواید کاهش وزن بگوییم که این فرایند علمی و منطقی پیش برود.

کاهش زیاد وزن در کوتاه‌مدت ممکن است سبب تغییر جوانه‌های چشایی شود. پژوهشگران دانشگاه استنفورد به این نتیجه رسیدند که ۸۷ درصد از بیماران تحت عمل جراحی چاقی، بعد از جراحی اذعان داشتند که طعم غذاها برایشان تغییر کرده‌است. نیمی از آن‌ها طعم غذا را واضح‌تر و نیمی دیگر طعم غذا را کم‌تر متوجه می‌شدند.

طی بررسی‌های انجام شده مشخص شد آن‌هایی که معتقد بودند طعم غذا کمتر شده‌است در طول سه ماه ۲۰ درصد بیشتر از گروه دیگر وزن کم کردند. پژوهشگران بر این باورند که به تحقیقات وسیع‌تری نیاز است تا مشخص شود دلیل اصلی تغییر جوانه‌های چشایی چیست.

این مسئله هشداری برای کاهش وزن‌های ناگهانی، غیرعلمی و هیجانی است.

کاهش وزن لذت بردن از ورزش را دو چندان می‌کند

تاثیر ورزش بر کاهش وزن

از دیگر فواید کاهش وزن می‌توانیم به لذت از ورزش اشاره کنیم. با تصمیم به کاهش وزن، ورزش نیز کم‌کم به یکی از فعالیت‌های روزانه لذت‌بخش و انرژی‌زا تبدیل می‌شود. علاوه بر این، باعث سبک‌تر، سریع‌تر و قوی‌تر شدن‌تان می‌شود.

کاهش علائم آرتروز؛ از فواید کاهش وزن

تاثیر کاهش وزن در آرتروز

اکنون می‌خواهیم به یکی دیگر از فواید وزن نرمال بپردازیم که گاهی اصطلاحا از آن‌ور بام افتاده!

تا به حال شنیده‌اید که کاهش وزن موجب تضعیف استخوان‌هایتان می‌شود؟ کاهش وزن با از دست دادن حجم استخوان‌ها همراه است اما فقط در شرایطی که رژیمی ناسالم بگیرید، یا به‌طور غیرمتعارفی بخواهید وزن کم کنید. کاهش وزن درست و با برنامه مزایایی نیز برای فرد به همراه دارد. وزن اضافی شاید استخوان‌ها را قوی‌تر کند آن‌هم چون مجبور به تحمل وزن بیشتری هستند اما به مفاصل آسیب می‌رساند. بنابراین کاهش وزن، به کاهش علائم آرتروز نیز کمک می‌کند.

کم‌شدن هزینه‌ها

برنامه لاغری با قیمت مناسب

طبق آمار افرادی که وزن طبیعی دارند هزینه‌های کم‌تری را نسبت به افراد دارای اضافه‌وزن صرف مراقبت‌های مربوط به سلامت‌شان می‌کنند. بیشتر این پول صرف هزینه نسخه‌ها و راه‌های درمان بیماری‌های مزمن می‌شود. پژوهش‌ها نیز نشان دادند که طی یک‌سال هزینه‌های درمانی یک فرد فوق‌العاده چاق ۹۰ درصد بیشتر از سایرین است که وزن طبیعی دارند. هم چنین در گزارشی تاسف‌بار اما واقعی آمده است که رفتار پزشکان با افرادی که وزن طبیعی دارند بهتر است (البته تنها در بعضی موارد).

موفقیت در کار

حال خوب در محیط کار

البته این فقط دکترها نیستند که با داشتن تناسب اندام رفتار بهتری با شما خواهند داشت، کارفرمایتان نیز شاید رفتارش عوض شود. اخیرا نتایج پژوهش‌ها ثابت کرد که لاغرها به خصوص بانوان در کسب‌وکارشان موفق‌تر هستند. ایجاد فرصت‌های شغلی جدید و بهتر می‌تواند یکی از فواید لاغری به شمار بیاید.

درمان بیماری‌ها

تاثیر کاهش وزن در سلامتی

حفظ وزن مناسب، افراد را از ابتلا به دیابت یا بیماری‌های قلبی محافظت می‌کند. هرچند کاهش وزن به‌تنهایی یک نوع درمان قطعی برای این نوع بیماری‌ها محسوب نمی‌شود اما تاثیر چشم‌گیر آن در تسریع بهبودی و کاهش داروهای مصرفی امری بدیهی و ثابت‌شده است. برای مثال کم‌تر از داروهای چربی و فشارخون استفاده می‌کنید و یاد می‌گیرید دیابت نوع دو را بدون تزریق روزانه و پیاده‌روی کنترل کنید. همچنین پژوهش‌ها بیانگر این است که کاهش وزن باعث می‌شد بیماری‌های مزمن مثل آسم و سوزش معده را بدون دارو (یا با داروی کم‌تر) کنترل کنید.

بهبود خواب

بهبود کیفیت خواب با کاهش وزن

افرادی که در طول شش ماه ۵ درصد کاهش وزن داشته باشند حدود ۲۲ دقیقه بیش‌تر از قبل می‌توانند بخوابند. اخیرا پژوهشگران به این نتیجه رسیدند که وزن کمتر منجر به بهبود خواب می‌شود. داشتن وزن نرمال سبب می‌شود در خواب راحت‌تر نفس بکشید و بافت‌های نرم کمتری راه تنفس را سد می‌کنند. خواب بهتر از این جهت که به چربی‌سوزی موثر کمک می‌کند یکی از فواید لاغری است.

آسان‌شدن بارداری

بارداری آسان با کاهش وزن

اگر وزن شما زیاد است و تصمیم به بارداری دارید کاهش چند کیلو مهم است. پژوهشگران در سال۲۰۰۹ به این نتیجه رسیدند که چاقی خانم‌ها با ناباروری و سندرم تخمدان پلی کیستیک در ارتباط است. همچنین مشخص شد یک خانم چاق هرچه جوان‌تر باشد باردارشدن برایش سخت‌تر است.

از فواید وزن نرمال این است که بارداری لذت‌بخشی را تجربه کنید و کودکی سالم داشته باشید، چراکه وزن مادر در طول بارداری (و حتی پیش از آن) با انواع شاخص‌های سلامت کودک در ارتباط است.

تقویت بینایی

تقویت بینایی

برخی از رژیم‌های ناسالم به دلیل محدودیت کالری و یا کمبود تغذیه ممکن است باعث آسیب چشم‌ها شود. اما چشمان افرادی که طی یک روند اصولی اقدام به کاهش وزن می‌کنند از آسیب‌های ناشی از چاقی که شامل آسیب حاصل از دیابت نوع دو است در امان می‌مانند.

طبق پژوهش‌های انجام شده درصد بالایی از چربی بدن با سطح پایین آنتی اکسیدان لوتئین و زئاگزانتین در بافت شبکیه مرتبط است. بنابراین چاقی ممکن است شبکیه چشم را نیز تحت‌تاثیر قرار دهد.

جمع بندی

 

در این مقاله از «پذیرش ۲۴» به فواید کاهش وزن پرداختیم.

اکثریت افراد به دنبال کاهش وزن و لاغری سریع هستند اما هیچ‌گاه به اثرات جبران‌ناپذیر آن فکر نمی‌کنند. بهترین راه برای رسیدن به کاهش وزن، دریافت رژیم غذایی اصولی به صورت آهسته و پیوسته است. سلامت جسم و روان خودتان را فدای هیچ‌چیز نکنید و همواره این نکته را درنظر بگیرید که هرکس باتوجه به ویژگی‌های جسمی و خلقی‌ای که دارد باید از نوعی رژیم مخصوص به خودش پیروی کند.

در این راستا شما می‌توانید از هر کجای کشور عزیزمان ایران و هر نقطه دیگر از جهان، در هر ساعت از شبانه روز با متخصص تغذیه ارتباط برقرار کنید و با گرفتن مشاوره‌های تخصصی از پزشکان مشاوره آنلاین در زمینه انواع رژیم لاغری نگرانی‌های خود را درباره داشتن اضافه‌وزن برطرف کرده و با رژیم پذیرش۲۴ به وزن ایده‌آل‌تان نزدیک‌تر شوید.

۴.۳/۵ (۳ نظر)

منبع
www.piedmont.orgwww.verywellfit.comgreatist.com

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
نسرین
نسرین
5 ماه قبل

سلام من قفسه سینم خیلی درد میکنه وخس خس هم دارم به سختی نفس میکشم باید چکار کنم

دکمه بازگشت به بالا