همه چیز درباره‌ دارو سینووکس (Cinnovex)

اگر برای شما این سوال ایجاد شده که داروی سینووکس چیست و آیا داروی سینووکس برای ام اس تجویز می‌شود، پیشنهاد می‌کنیم تا آخر این مقاله با ما همراه باشید تا اطلاعات جامعی در رابطه با این دارو به‌دست بیاورید.

دارو سینووکس چیست؟

دارو سینووکس (Cinnovex) که با نام تجاری اینترفرون بتا A1 شناخته می‌شود، دارویی است که به صورت زیر جلدی و هر بار حدوداً ۳۰ میکروگرم از آن به فرد تزریق می‌شود.

داروی سینووکس معمولاً در زمانی که بیماری ام‌اس (Multiple sclerosis) تشدید می‌شود تجویز شده و موجب کاهش حملات ناشی از آن و متعاقباً کند شدن روند پیشرفت بیماری می‌شود.

نام تجاری دارو سینووکس چیست؟

از آنجایی‌که دارو‌ها با نام‌های عمومی و تجاری شناخته می‌شوند، دارو سینووکس نیز با نام تجاری اینترفرون بتا یک A (Interferon beta-1A) معرفی شده است. اما به طور عمومی این دارو به داروی سینووکس ام اس معروف است. سایر نام‌های شرکتی این دارو آوونکس (Avonex) و اکتووکس (Actovex) است.

دارو سینووکس ساخت کدام کشور است؟

جالب است که دارو سینووکس در ایران توسط شرکت سیناژن تولید می‌شود و ایران به‌عنوان سومین کشور تولید‌کننده دارو سینووکس برای ام اس مطرح است.

داروی جایگزین سینووکس چیست؟

ماده‌ی موثره‌ی سینووکس اینترفرون بتا-۱ آ نوترکیب است که این ماده در دارو‌ی رسیژن (با نام شرکتی ربیف – Rebif) موجود است. پس می‌توان سینووکس و رسیژن را به عنوان داروی جایگزین هم معرفی کرد.

دارو سینووکس چیست؟
دارو سینووکس چیست؟

مکانیسم اثر دارو سینووکس

اینترفرون بتا ۱ آ، پروتئینی ۱۶۶ اسیدآمینه‌ای است که به‌عنوان یک داروی تنظیم کننده‌ی سیستم ایمنی، دارای خاصیت‌هایی نظیر ضد ویروس و ضد تکثیر آن است. دارو سینووکس با اتصال به گیرنده‌ها، به بیان مجموعه‌ای از ژن‌ها منجر می‌شود که برخی معتقد هستند که این محصولات میانجی اینترفرون بتا هستند. به این صورت است که سینووکس و سیستم ایمنی با هم در ارتباط قرار می‌گیرند.

شرایط نگهداری دارو سینووکس

دارو سینووکس باید در دمای ۲ تا ۸ درجه‌ی سانتی‌گراد نگه‌داری شود و حداکثر زمانی که می‌توان آن را مصرف کرد ۳ ساعت پس از آماده‌سازی است. از جمله مواردی که باید در نگهداری این دارو به آن توجه داشت این است که دارو سینووکس باید در یخچال نگهداری شود ضمن اینکه باید از یخ‌زدگی نیز محافظت شود.

طریقه مصرف دارو سینووکس

با توجه به این‌که دارو سینووکس ممکن است عوارضی را با خود به همراه داشته باشد، پزشک معمولاً برای شروع در هفته‌ی اول، دوز ۷/۵ میکروگرم را تجویز می‌نماید و هر هفته ۷/۵ میکروگرم به دوز دارو اضافه می‌کند که به این صورت در طول مدت سه هفته میزان مصرف دارو به دوز استاندارد آن یعنی ۳۰ میکروگرم می‌رسد. البته اگر بخواهیم دوز مصرف را به‌صورت واحد بین‌المللی در نظر بگیریم، تزریق عضلانی دارو سینووکس به میزان ۶ میلیون واحد و یک بار در هفته خواهد بود.

نوشته های مشابه

اشکال دارویی سینووکس

اگر به دنبال پاسخی برای این سوال هستید که « دارو سینووکس را کی بخوریم ؟ » باید ذکر کنیم در حال حاضر فقط یک شکل از این دارو به شکل ویال حاوی پودر لیوفیلیزه به میزان ۳۰ میکروگرم ساخته شده است. نحوه تزریق سینووکس به صورت عضلانی است و قرص سینووکس در حال حاضر توسط شرکت‌های داخلی ارائه نشده‌اند.

منع مصرف سینووکس

علاوه بر افرادی که سابقه‌ی حساسیت دارند، افرادی که مبتلاء به برخی از بیماری‌ها هستند، باید قبل از مصرف حتماً پزشک خود را در جریان قرار دهند.

معمولاً در همه‌ی دارو‌ها، منع مصرف برای افرادی در نظر گرفته می‌شود که سابقه‌ی حساسیت به دارو دارند. از طرفی در صورتی‌که مبتلاء به بیماری خاصی هستید، حتماً باید پزشک خود را در جریان بگذارید.

سینووکس و بارداری

سینووکس از جمله دارو‌هایی است که برای کاهش تشدید شدن بیماری ام‌اس تجویز می‌شود و از آن‌جایی که موارد عود کردن این بیماری در طول دوره‌ی بارداری معمولاً کاهش می‌یابد، این احتمال وجود دارد که پزشک شما به دلیل اثراتی که این دارو ممکن است بر بارداری شما بگذارد، تجویز آن را متوقف نماید. پس در دوران بارداری و شیردهی حتماً باید با پزشک خود مشورت کنید.

موارد هشدار و احتیاط دارو سینووکس

اما برخی از نکات که باید حتماً به آن‌ها توجه کنید عبارتند از:

  • هیچ نوع دارویی را نباید به طور سرخود مصرف کنید یا مصرف آن را پس از تجویز پزشک به صلاحدید خود قطع کنید. اگر عوارض دارویی مشاهده کردید، با پزشک خود مشورت کنید یا در صورتی که عوارض شدید است سریعاً به اورژانس مراجعه کنید.
  • معمولاً عوارض طولانی مدت سینووکس مشاهده نمی‌شود، پس اگر عوارض این دارو برای مدت زیادی طول کشیده است حتماً پزشک خود را در جریان قرار دهید.
  • دارو سینووکس یا هر داروی دیگری را مطابق با تجویز پزشک و متناسب با دوز مصرفی، تزریق کنید و از مصرف خودسرانه بپرهیزید.
  • اگر سابقه‌ی حساسیت به هر نوع ماده‌ی دارویی را دارید، حتماً پزشک خود را در جریان بگذارید.
  • اگر دارو سینووکس یا هر داروی دیگری را بیشتر یا کمتر از حد تجویز شده، مصرف کردید، (مثلاً به‌جای یک روز در میان، هر روز مصرف کردید) حتماً قبل از مصرف مجدد با پزشک خود مشورت کنید.

تداخلات دارویی سینووکس

این دارو نباید با مشتقات زیدوودین (Zidovudine) و تئوفیلین (Theophylline) مصرف شود زیرا اینترفرون موجود در سینووکس موجب کاهش متابولیسم آن‌ها می‌شود.

عوارض جانبی دارو سینووکس

دارو سینووکس نیز همانند همه‌ی دارو‌ها ممکن است موجب بروز عوارضی شود که در صورت مشاهده‌ی هر کدام از موارد زیر باید با پزشک خود مشورت کنید:

عوارض سینووکس که با مشاهده‌ی آن‌ها باید با پزشک خود مشورت کنید
علائم سرماخوردگی ضعف سردرد درد در عضلات اختلال در شنوایی
مشکلات تنفسی تغییر در خلق‌و‌خو حساسیت دارویی اختلال در بینایی مشکلات قلبی

ولی به طور کلی علائم زیر می‌توانند از عوارض جانبی این دارو سینووکس باشند:

  • سردرد
  • افسردگی
  • تهوع
  • درد شکمی
  • افزایش آنزیم‌های کبدی (ALT و AST)
  • تپش قلب
  • تنگی نفس
  • عفونت مجاری ادراری
  • کاهش سطح لوکوسیت‌های خونی- لکوپنی (Leukopenia)
  • خستگی

اگر شما یا یکی از نزدیکان‌تان داروی سینووکس مصرف می‌کنید یا مبتلاء به بیماری ام اس هستید، می‌توانید برای ارتباط با دکتر مغز و اعصاب آنلاین یا اخذ نوبت متخصص مغز و اعصاب با پذیرش ۲۴ تماس بگیرید.

شاید برای شما هم سوال باشد:

دارو سینووکس را از کجا تهیه کنیم ؟

با توجه به این‌که این دارو باید توسط پزشک متخصص مغز و اعصاب برای شما تجویز شود، شما می‌توانید با مراجعه به داروخانه‌ها نسبت به تهیه‌ی آن اقدام نمایید.

آیا آمپول سینووکس باعث ریزش مو میشود ؟

در قسمت عوارض داروی سینووکس موردی مبنی بر اینکه این دارو بر روند ریزش مو موثر است، بیان نشده است. اما اگر در طول دوره‌ی مصرف این دارو دچار ریزش مو شده‌اید، حتماً باید بررسی انجام گیرد.

قیمت امپول سینووکس چقدر است؟

با توجه به این‌که این دارو توسط شرکت سیناژن تولید می‌شود و امکان تولید آن در داخل کشور مهیا است، قیمت آن با نوسانات ارزی تغییر نمی‌کند و همین امر می‌تواند این دارو را در دسترس عموم قرار دهد. البته مسلم است که نوسانات ارزی می‌تواند بر قیمت کالا‌های داخلی هم تاثیرگذار باشد ولی در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال گذشته در قیمت امپول سینووکس تغییر چندانی نکرد اما پوشش بیمه‌ای برای آن کاهش یافت.

در جدول زیر می‌توانید مقایسه‌ی قیمت‌ها را مشاهده کنید:

سال قیمت آزاد هر سرنگ پر شده بدون بیمه سینووکس قیمت هر سرنگ پر شده بعد از بیمه سینووکس قیمت آزاد هر بسته ۴ عددی بدون بیمه قیمت هر بسته ۴ عددی با بیمه
۱۳۹۹ ۱۶۷۲۵۰ تومان ۸۳۶۰ ۶۶۹۰۰۰ ۳۳۴۵۰
۱۴۰۰ ۱۶۷۲۵۰ ۴۷۱۷۰ ۶۶۹۰۰۰ ۱۸۸۰۰۰

به‌عبارتی با کاهش پایه‌ی بیمه، مصرف‌کنندگان موظف بودند که به ازای هر سرنگ پر شده حدوداً چهل هزار تومان بیشتر از قبل پرداخت کنند. در سال جاری به‌نظر می‌رسد که خبر‌هایی در زمینه‌ی رایزنی برای متقاعد کردن شرکت‌های بیمه‌ای به‌منظور حمایت از مصرف‌کنندگان این دارو و کاهش قیمت آن به گوش می‌رسد. به‌طوری که رئیس انجمن بیماران ام‌اس اصفهان اعلام کرد که تا زمان بر‌طرف نشدن این موضوع به‌جای داروی سینووکس از اکتووکس استفاده نمایند.

 

۳.۳/۵ (۳ نظر)

منبع
clinicaltrials

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
5 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
طاهره
طاهره
7 ماه قبل

سلام خواهرم نزدیک دو سال است که آمپول بیماری اش را خود سرانه قطع کرده آیا عوارض داره این کار لطفاً توضیح دهید؟

نگار
نگار
پاسخ به  طاهره
7 ماه قبل

خواهش میکنم مجددا به پزشک مراجعه کنن و مصرف رو شروع کنن خواهر بنده هم همین اشتباه رو کردن و بعد از ۳ سال از ترک همین آمپول بیماری باشدت بیشتری برگشت و الان داره روز های هفته ایی ۳تا میزنه

Niloo
Niloo
پاسخ به  طاهره
4 ماه قبل

وای چ اشتباهی
اصلأ نباید قطع بشه

مرجان
مرجان
پاسخ به  طاهره
2 ماه قبل

حتما عوارض داره و درصورتی که بیماری اش خدای نکرده تشدید بشه مسئول اصلی ناتوانی ها خود خواهرتون هستن

نسرین
نسرین
1 سال قبل

سلام وعرض ادب چهار ماهه ک دارم آمپول سینوکس رو میزنم ریزش موهام به شدت میریزه نمیدونم چیکار کنم راهنماییم کنین ممنون میشم

دکمه بازگشت به بالا