علت‌ها، علائم و درمان تومور غدد بزاقی

تومور غدد بزاقی نوعی تومور سرطانی است که در غدد بزاقی (هر یک از غدد بزاقی دهان، گردن و گلو) شروع به رشد می‌کند. سرطان غدد بزاقی یک بیماری نادر بوده و در افراد بسیار کمی بروز می‌دهد. در این مقاله به علائم، تشخیص و درمان تومورهای غدد بزاقی پرداخته‌ایم. پس همراه ما باشید.

علائم تومور غدد بزاقی

توده یا برآمدگی در نزدیکی گردن و دهان، بی حسی بخشی از صورت، ضعف ماهیچه‌های یک طرف صورت، درد دائمی در نواحی غدد بزاقی، اختلال در بلعیدن و عدم توانایی باز کردن دهان به طور کامل از علائم تومور غدد بزاقی هستند. اگر یک یا چند نمونه از این علائم را داری بهتر است به دکتر گوش و حلق و بینی مراجعه کنید.

علل ابتلا به تومور غدد بزاقی

تاکنون پزشکان هیچ دلیل و علت مشخصی را برای ایجاد تومور غدد بزاقی نیافته‌اند. اما آن‌ها احتمال می‌دهند که این بیماری به خاطر جهش ژنتیکی در DNA به وجود می‌آید.

انواع مختلف تومور غدد بزاقی

تومورهای غدد بزاقی به عنوان مختلفی تقسیم می‌شوند. اکثر این تومورها خوش‌خیم بوده و خطر جانی برای فرد ایجاد نمی‌کنند. انواع مختلف تومورهای غدد بزاقی عبارت‌اند از:

تومور بزاقی پاروتید

تومور پاروتید به عنوان بزرگ‌ترین غدد بزاقی شناخته می‌شود. این تومور دقیقاً در جلوی گوش‌ها رشد می‌کند. تومور پاروتید را می‌توان شایع‌ترین تومور غدد بزاقی دانست.

غدد بزاقی سابلینگوال

غدد سابلینگوال در زیر سقف دهان و زیر دو طرف زبان رشد می‌کند. توجه داشته باشید که سرطان غدد بزاقی در این نواحی به ندرت رشد می‌کند. از این رو این غدد خطری برای افراد ندارد. غدد سابلینگوال کوچک‌ترین نوع غدد بزاقی است.

غدد بزاقی سابمندیبولار

غدد سابمندیبولار در زیر فک ایجاد شده و در همان جا رشد می‌کند. حدود ۲۰ درصد سرطان‌های غدد بزاقی مربوط به این نوع غدد است.

روش‌های درمانی تومور غدد بزاقی

جراحی تومور غدد بزاقی شایع‌ترین روش درمانی این بیماری شناخته می‌شود. با عمل تومورهای غدد بزاقی می‌توان به درمان این بیماری کمک کرد. توجه داشته باشید که در صورتی که تومور سرطانی و بدهیم باشد علاوه بر استفاده از روش جراحی، روش‌های دیگری نظیر پرتو درمانی و شیمی درمانی نیز به عنوان روش مکمل مورد استفاده قرار می‌گیرند. انواع مختلفی از جراحی‌ها برای برداشتن تومورهای غدد بزاقی وجود دارد که نوع جراحی بسته به نوع تومور و اندازه و محل قرارگیری تومور مشخص می‌شود. از جمله از روش‌های جراحی عبارت‌اند از:

  • برداشتن بخشی از غده بزاقی
  • برداشتن تمام غده بزاقی
  • برداشتن غدد لنفاوی در گردن
  • جراحی‌های بازسازی

شما می‌توانید با استفاده از ویزیت آنلاین دکتر گوش و حلق و بینی در مورد روش‌های جراحی و چگونگی درمان این بیماری با پزشک صحبت کنید.

کی به پزشک مراجعه کنیم؟

هر وقت یک یا چند نوع از علائمی که در این مقاله گفتیم را داشتید، بایستی سریعاً به یک دکتر سرطان و یا متخصص خون و آنکولوژی و یا دیگر پزشکان مرتبط مراجعه کنید. تا در صورت ابتلایتان به این بیماری سریعاً تحت درمان قرار بگیرید. توجه داشته باشید که هر چقدر تشخیص این بیماری زودتر بوده و روند درمانی زودتر آغاز شود، پروسه درمان راحت‌تر و سریع‌تر خواهد بود.

سؤالات متداول تومور غدد بزاقی

آیا تومور غدد بزاقی خطرناک است؟

بله – البته تومورهای غدد بزاقی یک بیماری بسیار نادر بوده و تنها ۲۰ درصد آن‌ها خطرناک هستند.

آیا تومور غدد بزاقی خطر جانی دارد؟

اگر این تومور از نوع تومور خوش‌خیم غدد بزاقی باشد، خطر خاصی را ایجاد نمی‌کند. اما اگر از نوع تومور بدخیم غدد بزاقی باشد، ممکن است مشکلات سلامتی و خطر جانی برای فرد داشته باشد.

تومور غدد بزاقی در چه افرادی بروز می‌دهد؟

تومور غدد بزاقی جدا از جنسیت و رنج سنی در همه‌ی افراد می‌تواند رخ دهد.

 

۴.۸/۵ (۴ نظر)

منبع
cancer.orgpennmedicine.org

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
3 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
خانم غفاری ازآمل
خانم غفاری ازآمل
30 روز قبل

من ۲ سال پیش غدد بزاقی زیر فکم درگیر بیماری سرطان شد یه توده زیر فکم بزرگ شد بدون درد
جراحی کردم بد خیم بود پرتودرمانی ۳۱ جلسه انجام دادم از پارسال ۱۴۰۲ آبان ماه درمانم تموم شد هرماه تحت نظر دکتر آنکولوژی هستم. بعد درمان عوارض خاص خودش داشت هنوز هم داره روحیه ام عالی هست اجازه ندادم کسی متوجه بشه حتی پدر ومادرم من بودم شوهرم دوتا بچه هام خیلی وزن کم کردم گفتم رژیم دارم ۳ماه پیش اسکن هسته ای گرفتم خوب بود اسفند ماه یه سونوگرافی گرفتم مشکل نداشت
الان بیشترین نگرانیم برگشت دوباره بیماریم هست لطفا راهنماییم کنید .

رقیه
رقیه
1 سال قبل

سلام‌۲۰روزه‌صورت‌سمت‌چپم‌ورم‌کرده‌‌رفتم‌دکتر‌گفتس‌عفونت‌غددبزاقی‌هستش‌سونگرافی‌نشون‌داد‌وازمایش‌خون‌سالم‌بود‌وقتی‌حوله‌داغ‌‌گذاشتم‌ودود‌انبرنساع‌دادم‌‌سوزش‌شدیدی.گرفته‌‌‌بناگوشم‌وبیشترموقع‌دائمی‌وشباسوزشش‌ازخواب‌بیدارم‌میکنه‌خیلی‌نگرانم‌‌لطفاراهنمایی‌کنید

عرفان
عرفان
پاسخ به  رقیه
5 ماه قبل

هرچه زودتر برید دکتر گوش و حلق و بینی که عملش کنند چون تومور پاروتید و انشالله که خوش خیم باشه

دکمه بازگشت به بالا