گرگرفتگی یائسگی چیست و چگونه می‌توان آن را در خانه درمان کرد؟

گرگرفتگی یائسگی (به انگلیسی: Menopause Hot Flashes) یکی از رایج‌ترین مشکلات خانم‌هایی است که در ابتدای این دوران قرار دارند. این عارضه جزو علایم بارز یائسگی بوده که ممکن است تا آخر عمر همراه شما باشد. البته جای نگرانی نیست. چرا که به مرور علائم آن کاهش پیدا می‌کنند.

با این حال شما می‌توانید هم با کمک دکتر یائسگی و هم انجام برخی کارها، شدت آن را کاسته و گرگرفتگی را کنترل کنید. پس این مطلب را تا انتها بخوانید. چون علاوه بر شرح کامل گرگرفتگی یائسگی، روش‌های درمان خانگی گرگرفتگی یائسگی را کامل توضیح می‌دهیم.

همه آنچه که خانم‌ها درباره گرگرفتگی یائسگی باید بدانند!!!

به طور معمول قبل از دوران یائسگی و یا در ابتدای شروع آن، عوارض قطع پریودی خود را نشان می‌دهند. شدت و نوع این علائم در هر فرد متفاوت است و نمی‌توان یک قاعده کلی برای همه زنان مشخص کرد. در این میان گرگرفتگی هم یکی از همین علائم بوده که در هر شخص خود را به یک شکل نشان می‌دهد.

در این جا ما ابتدا به چند سؤال پرتکرار درباره این که گرگرفتگی یائسگی چگونه است و زمان و نشانه‌های آن کدام هستند می‌پردازیم.

گرگرفتگی چیست؟

به طور کلی گرگرفتگی به حالتی گفته می‌شود که در آن بدن برای خنک کردن خود، شروع به گشاد کردن رگ‌های خونی سطح پوست می‌کند. در پی این عمل، بدن عرق کرده و حرارت از آن خارج می‌شود. در برخی افراد ممکن است ضربان قلب شدیدتر شده و یا گاهی دچار لرز هم شوند.

علت گرگرفتگی در یائسگی چیست؟

در گرگرفتگی یائسگی هم همین اتفاق می‌افتد. چرا که به دلیل کاهش سطح هورمون استروژن، دمای بدن بالا می‌رود. بنابراین هیپوتالاموس مغز که مسئول تنظیم حرارت را به عهده دارد، جهت خنک نگه داشتن بدن، باید این گرمای اضافی را خارج کند. در نتیجه گرگرفتگی رخ می‌دهد.

شدت گرگرفتگی در دوران یائسگی در افراد مختلف است. تحقیقات نشان می دهد که حدود ۹۵ درصد خانم‌ها، در اواخر چهل سالگی و یا اوایل پنجاه سالگی خود، گرگرفتگی را تجربه می‌کنند. اما برخی از آن‌ها حتی ممکن است اصلا متوجه آن نشوند.

آیا گرگرفتگی فقط نشانه یائسگی است؟

نکته مهم این که فقط خانم‌های یائسه یا افرادی که در شرف یائسگی هستند، دچار گرگرفتگی نمی‌شوند. افراد زیر هم ممکن است عارضه گرگرفتگی را داشته باشند.

گرگرفتگی یائسگی
گرگرفتگی یائسگی

مهم‌ترین علائم گرگرفتگی در یائسگی به چه شکل است؟

گفتیم که شدت و علائم گرگرفتگی در خانم‌ها متفاوت است. اما معمولا خانم‌های چاق و دچار اضافه وزن و کسانی که مبتلا به افسردگی و استرس شدید هستند، شدت علائم بیش از سایرین است. رایج‌ترین علائم گرگرفتگی یائسگی عبارتند از:

  • تعریق بسیار زیاد تا جایی که گاهی لباس‌ها خیس می‌شود
  • برافروختگی و قرمزی شدید پوست به ویژه در ناحیه گردن و صورت
  • احساس داغی و گرمانی ناگهانی که از قفسه سینه شروع شده و به سمت بالا می‌رود

۸ مورد از بهترین راه‌های درمان گرگرفتگی یائسگی

اشاره کردیم که این عارضه خود به خود از بین رفته و یا علائمش کاهش پیدا می‌کنند. البته باید گفت که درمان قطعی گرگرفتگی وجود ندارد. اما می‌توان با استفاده از درمان‌های دارویی و خانگی و به خصوص تغییر سبک زندگی عوارض گرگرفتگی یائسگی را تا حدودی کم کرد. مهم‌ترین این روش‌ها به شرح زیر هستند:

۱. هورمون تراپی

چنان چه در ابتدای دوران یائسگی هستید و تحمل این وضع برای شما غیرممکن است، بهترین راه مراجعه به دکتر زنان است. چرا که وی می‌تواند بر اساس شرایط شما برای درمان از قرض گرگرفتگی یائسگی یا دیگر داروهای هورمونی تجویز کند. به خاطر داشته باشید که استفاده از قرص یا آمپول برای گرگرفتگی یائسگی موقتی است و باید با دیگر روش‌ها، با این عارضه کنار بیاید.

۲. کاهش وزن

در ابتدای مطلب گفتیم که افراد چاق یا دارای اضافه وزن بیشتر تعریق کرده و گرگرفتگی یائسگی برای آن‌ها سخت‌تر است. بنابراین یکی از بهترین راههای کاهش گرگرفتگی در این افراد کاهش وزن است. طبق تحقیقات به ازای هر ۵ کیلو کاهش وزن، ۳۳ درصد گرگرفتگی کاهش می‌یابد.

گرگرفتگی یائسگی
گرگرفتگی یائسگی

۳. رژیم غذایی مناسب

تغییر عادات غذایی هم می‌تواند در کاهش گرگرفتگی تأثیرگذار باشد. پس سعی کنید در رژیم غذایی روزانه خود موارد زیر را رعایت کنید.

  • پرهیز از مصرف غذاها و نوشیدنی های خیلی داغ
  • قطع یا کاهش مصرف قهوه
  • نخوردن غذاهای فست‌فودی و پرچرب
  • کنترل استفاده از ادویجات بخصوص فلفل در غذاها
  • مصرف حداقل دو بار در هفته از غذاهای دریایی به ویژه میگو، ماهی تن و سالمون به علت امگا۳ فراوان
  • روی آوردن به استروژن‌های گیاهی مانند سویا، رازیانه و شیرین بیان

۴. کاهش استرس

استرس و اضطراب به همراه افسردگی یکی از مهم‌ترین علت‌های اختلال در سیستم جنسی و کارکرد تخمدان‌ها دارند. همچنین عوارض گرگرفتگی یائسگی را نیز افزایش می‌دهند. بنابراین با کمک یک مشاور، یوگا و مدیتیشن  بیماری‌های روحی را از خود دور کنید.

۵. استراحت کافی

هر وقت گرگرفتگی به سراغ شما می‌آید، بهترین کار دراز کشیدن و استراحت است. همچنین خواب کافی هم می‌تواند این عارضه را کمتر کند.

۶. دوش گرفتن

معمولا اکثر کسانی که در این دوران هستند، در شب و موقع خواب بیشتر دچار گرگرفتگی یائسگی می‌شوند. به همین دلیل گاهی به آن گرگرفتگی شبانه هم می‌گویند. پس یک دوش با آب ولرم می‌تواند تا حد زیادی تسکین‌دهنده باشد. به یاد داشته باشید هرگز با آب داغ شنا نکنید و از رفتن به سونا یا جکوزی نیز پرهیز کنید.

۷. ورزش

پیاده‌روی و ورزش‌های سبک هم راه دیگر کاهش گرگرفتگی است. همچنین تمرین تنفس شکمی عمیق هم مؤثر است. برای این کار هر روز دو بار در صبح و عصر به مدت ۱۵ دقیقه عمیق (۶ تا ۸ نفس در هر دقیقه) نفس بکشید.

۸. گرگرفتگی یائسگی و طب سنتی

برای درمان گرگرفتگی یائسگی در طب سنتی هم توصیه‌های داده شده است. به طور مثال پوشیدن لباس‌های گشاد و خوردن عرقیجات گیاهی خنک مانند کاسنی و بیدمشک از جمله این موارد هستند. همچنین مصرف مکمل‌ها و گیاهی دارویی مخصوص گرگرفتگی یائسگی در طب سنتی وجود دارد که حتما پیش از مصرف با یک متخصص مانند دکتر زنان آنلاین مشورت کنید.

گرگرفتگی یائسگی چقدر طول می‌کشد؟

همان‌ طور که شدت و زمان شروع گرگرفتگی یائسگی در افراد مختلف، متفاوت است؛ زمان اتمام آن هم ثابت نیست. هر چند این عارضه مانند دیگر عوارض یائسگی، به مرور زمان کاهش یا از بین می‌رود. اما معمولا در اکثر خانم‌ها ۶ ماه تا ۲ سال گرگرفتگی طول می‌کشد.

ولی این عدد برای همه افراد صادق نیست. چرا که مشاهده شده است که برخی از خانم‌ها ۱۰ تا ۲۰ سال بعد از یائسگی هم دچار گرگرفتگی می‌شوند. حتی در بعضی هم اتفاق افتاده که این مشکل تا آخر عمر همراهشان بوده است. با این حال اگر تحمل آن برای شما غیرقابل تحمل بوده، بهترین راه مراجعه به یک پزشک و سپس تغییر سبک زندگی راهکار حل این مشکل است.

۳.۷/۵ (۴۸ نظر)

منبع
my-clevelandclinic-org

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
67 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
زهرا
زهرا
1 ماه قبل

سلام. ۴۸سالمه چهارماه هست که پریودنمیشم فقط خیلی گرگرفتگی دارم ودردناحیه کمرفعلاهیچ دکتری نرفتم به نظر شمابایدچکارکنم.. باتشکر

سلام من قرص دو سه مدل خوردم فایده نداشت خیلی بدن ه
سلام من قرص دو سه مدل خوردم فایده نداشت خیلی بدن ه
1 ماه قبل

سارا

من ج
من ج
2 ماه قبل

سلام من خانمی ۶۶ ساله هستم سن ۵۰ سالگی یأسه شدم دچار گر گرفتگی شدم که هنوز هم همچنان ادامه دارد خیلی اذیت میشم مخصوصا شبها بعضی وقتها خود به خود تمام میشه تا دو یا سه ماه خوبه ولی دوباره میاد صراقم از این وضعیت خیلی عصبی می شم دکتر هم زیاد رفتم ولی فایده ندارد ماندم چکار کنم من اول از پشتم داغ می شم وبعد تمام بدنم

مهتاب ج
مهتاب ج
2 ماه قبل

سلام من خانمی ۴۳ساله هستم چندساله است که یایستگی شدم واز ابتدا دچار گرگرفتگی شده ام در طول شب بیشتر از روز. وزن هم ۵۵کیلواست قد ۱۶۵.لطفا راه حل مناسبی برای درمان ان بدهید باتشکر

متاسف
متاسف
3 ماه قبل

درود به همه مادران عزیز من واقعا متاسفم که این جامعه ما حتی یک دکتر با وجدان هم پیدا نمیشه همشون فقط پولکی شدن من از همه شما خواهش میکنم برید عطاری صدرصد تو هر محله ای یه عطاری داره که اون خیلی با وجدان تر از این دکترای امروزه ماست اونا بهتون عرقیجات معرفی میکنن واگر مایل بودید بخرید استفاده کنید جواب میده

متاسف
متاسف
3 ماه قبل

واقعا متاسفم برای نام دکتر که روی خودت گذاشتی بذار در کوزه آبشو بخور اینهمه بنده خدا سئوال پرسیدن دریغ از یه واکنش خدا که نیستی یه دکتری از همین دکترای آبکی که با پارتی به دانشگاه رفتن برید خجالت بکشید حتما باید این بنده خداها بیان مطب هاتون کلی پول بدن که راه نشون بدید افسوس برای این مملکت وآدمای پول پرستش

زند
زند
پاسخ به  متاسف
3 ماه قبل

واقعا گل گفتی ما دکترخوب با وجدان خییلی کم داریم یا اصلا نداریم منکه دکتر ندیدم::!!!!

نادیا
نادیا
3 ماه قبل

سلام چرا پاسخگوی سوالات نیستید

احمدی
احمدی
4 ماه قبل

من یائسگی زودرس دارم وهمینطورfshوlhخیلی بالاست برااصلاح سبک چه چبزی، را ازرژیم غذایی حذف کنم. ممنون میشم جواب بدین

‌مریم روستا
‌مریم روستا
4 ماه قبل

سلام مریم هستم یکسال هست دچار گر گرفتگی هستم چکار کنم

یاسین مهدوی
یاسین مهدوی
4 ماه قبل

سلام فهیمه ویسی هستم یک سال است دچار گرگرفتگی شدم یه دارو برام تجویز کن که گرگرفتگیم کم بش

شمس
شمس
پاسخ به  یاسین مهدوی
4 ماه قبل

سلام منم ۴ ماه است که یائسه شده ام و گر گرفتگی زیاد دارم چکار کنم ؟؟

مهربانو
مهربانو
پاسخ به  یاسین مهدوی
3 ماه قبل

سلام دکتر برای من سالویگل تجویز کرد عالی بود گر گرفتگیم قطع شد

لیلا
لیلا
پاسخ به  مهربانو
2 ماه قبل

سلام چند سالتونه

فاطمه مهدی زاده
فاطمه مهدی زاده
پاسخ به  لیلا
1 روز قبل

۴۱

فاطمه مهدی زاده
فاطمه مهدی زاده
پاسخ به  مهربانو
1 روز قبل

سلام تو خدا چه داروی بت دادخوب شدیدی من با گرگرفتگی سردرد شدید دارم

مريم
مريم
5 ماه قبل

سلام
۶ ماه هست یاسه شدم خیلی گر گرفتگی دارم سبها بخصوص از خواب بیدار میشم
داروهورمونی چی تجویز می کنید ؟؟

مهسا
مهسا
پاسخ به  مريم
3 ماه قبل

سلام قرص استروژن از داروخانه بخرید روزی یکی بخورید گر گرفتگی خوب میشه

سارا
سارا
پاسخ به  مهسا
2 ماه قبل

شوخی میکنیدددددد.
استروژن باعث سرطان سینه میشه. مگه میشه سرخود مصرف کرد.

خانم رجبی
خانم رجبی
5 ماه قبل

سلام خسته نباشید عرق کاسنی وبیدمشک رو چه موقع وچطوری وچه مقداربخورم تا گرگرفتگی کمتر بشه وچندماه استفاده کنم آیا قرصی هست تا زودتر بهبودی بدست بیاورم

صدیقه محمدخانی
صدیقه محمدخانی
6 ماه قبل

سلام ۴۹ سالمه یک ماه هست دچار گرگرفتگی شدم بقدزی شدید خست وقتی گر میگیرم دلم میخواد خودموپرت کنم تو استرخ آب یخ چیکار کنم

بهار
بهار
پاسخ به  صدیقه محمدخانی
6 ماه قبل

سلام ۴۹ سالمه هفت سال گرگرفتگی دارم یک سال و دوماه دیگه پریود نشدم لطفا بهم دارو معرفی کنین

چکارکنم که دیگه تموم بشه
چکارکنم که دیگه تموم بشه
پاسخ به  صدیقه محمدخانی
5 ماه قبل

من هم هفت سال که این دوره شروع شده البته داشتم
خوب میشدم که دوباره شروع شد

افسانه زارع
افسانه زارع
پاسخ به  چکارکنم که دیگه تموم بشه
4 ماه قبل

افسانه زارع

مریم هستم از رفسنجان
مریم هستم از رفسنجان
6 ماه قبل

سلام چهل و هشت سال سن دارم گرگرفتگی شدید دارم همش عرق میکنم حتی صبح زود زیاد راه میرم چیزهای خنگ مصرف میکنم اما بازم فایده نداره چیکار باید بکنم؟؟

اکرم خوش محبت
اکرم خوش محبت
پاسخ به  مریم هستم از رفسنجان
6 ماه قبل

سلام من برداشت رحم داشتم یک سال پیش و۴۸سال سنم هست تازگی خیلی گرگرفتگی دارم طوری که اعصابم بهم ریخته

پروانه
پروانه
6 ماه قبل

سلام وعرض ادب خانم دکتر بزرگوار. اینجانب ۵۵ساله هستم وحدود چهار ماهی هست که دیگه قاعدگی نداشتم .ویک ماهی هست که دچار گرگرفتگی می شم .شماتوصیه می کنید دارو استفاده کنم یا باورزش وداروگیاهی کنترل کنم .کدام بهتر است؟

صالحی
صالحی
پاسخ به  پروانه
6 ماه قبل

سلام خانم دکتر ببخشید در اوایل یائسگی هستم خیلی گر گرفتگی دارم و چون شاغل هستم خیلی اذیت میشم میشه لطفا بهم دارو معرفی کنید .ممنون

سارا
سارا
پاسخ به  صالحی
5 ماه قبل

بله

زينب
زينب
پاسخ به  پروانه
4 ماه قبل

سلام من ۶سال است گرفتی دارم خیلی ادیت میشه م چکار کنم داروی هست

نوشین
نوشین
7 ماه قبل

سلام من ۵۲ سال سن دارم به خاطر فیبرم که داشتم قرص صد بارداری میخوردم وقتی قرص را قطع کردم دیگر پریود نشدم والان چهارماه است ناگفته نماند که تواین مدت قرص های اعصاب مصرف میکنم خ شمال میشوم علت رابدانم یابید حتما پیش پزشک زنان بروم ممنون

ثریا
ثریا
7 ماه قبل

سلام وقت بخیر
براس گرگرفتگی یائسگی چه قرصی استفاده کنم
ممنون ممرسی

مریم گلی
مریم گلی
پاسخ به  ثریا
6 ماه قبل

من ۴۸سالم هست تیروئید هم دارم گر گرفتی دارم واز همه بدتر تو شمال زندگی میکنم وخیلی اذیت میشم امکانش هست ی قرص معرفی کنیدسپاس

معصومی
معصومی
پاسخ به  ثریا
5 ماه قبل

سلام خدمت خانم دکتر عزیز من الان ۴۴سال دارم ولی از ۴۱ سالگی دیگه یائسگی شروع شده خیلی گر گرفتگی شدید همراه عرق زیاد دارم خیلی عذاب میکشم بفرماید چ قرصی بخورم تا کنترل بشه ممنونم

نجمه
نجمه
پاسخ به  ثریا
5 ماه قبل

حدود یکسال درطول روز شاید ده بار دچار گرگرفتگی میشم

مانیا
مانیا
9 ماه قبل

این همه سوال ودریغ از یک جواب.چرا می پرسید وقتی کسی جوابگونیست؟

شهناز
شهناز
9 ماه قبل

سلام بعد از عمل درآوردن تخمدان دچار گر گرفتگی شدم آیا طبیعی ست جهت درمان کاری میشود انجام داد

شیرین حسینی
شیرین حسینی
9 ماه قبل

من نزدیک به ده سال است که یائسه شدم ولی هنوز بدنپ شدیدا داغ میکنه وعرق میکن

زهرا
زهرا
10 ماه قبل

سلام من ۵۳ سالم هست و گر گرفتگیم مدتی هست که تشدید شد هنگام خروج ادرار احساس می کنم ادارم خیلی گرم هست جدیدا اینطور شدم انگار به وسیله دفع ادرار گرمای زیادی از بدن خارج می شود ایا مربوط به گر گرفتگی می شود

زینب بانشی
زینب بانشی
10 ماه قبل

سلام برای درمان گرگرفتی چه کار کنم خصوصآ درشب

ملکه
ملکه
10 ماه قبل

سلام وقت تون بخیر من خانم هستم ۴۹ ساله و یک سال و نیم که یائسه شدم و هر چند وقت یک بار شب حس میکنم دسشویی هستم و جا مو خیس میکنم ایا مشکلی خاصی هست ؟ممنون میشم اگه لطف کنید جواب بدین لطفا باید چیکار کنم

زهری
زهری
1 سال قبل

باسلام من ۵۲دارم وسه سالی هست که اختلال دارموفعلا پنج ماهی هست پریودنشدم ولی تواین سه ساله گاهی این گرگرفتگی بوده که خیلی شدید بحدی که لباسهایم خیس میشدبهترمیشدم .ولی امسال دیگه قطع نشده تواین پنج ماه بدترهستم وشبهابیشترکلا ازخواب واستراحت افتادم ولی اشتهام زیادشده .راستی نصف سمت چپ سرم هم خیلی دردمیکردرفتم دکترمغزواعصاب که داورداددوماهی خوردم کمی سردردم بهتره خداروشکرولی همین گرگرفتگی وخیس عرق شدنم کلافه ام کرده وزن هم کم شده از۶۴ به ۶۰کیلوشدم تمایلی به نزدیگی هم ندارم لطفا بگیدچکارکنم من ممنون

منیژه
منیژه
1 سال قبل

سلام
با تشکر از مقاله خیلی عالی در مورد گرگرفتگی یائسگی…
من ۴۹ سالم هست و دوسال هست که ۵_۶ماه یک بار پرید میشم و گرگرفتگی شدید دارم چند ماه طوری که شبها تا صبح نمی تونم بخوابم…دکتر زنان رفتم فکر کنم داروی هورمنی نوشتن من نخریدم چون گوگل کردم متوجه شدم داروهای هورمونی باعث میشه دوباره پرید شم و عوارض خیلی بدی داره مثل سرطان سینه و غیره…ترسیدم بخورم و تصمیم گرفتم از روش های خانگی و البته روش هایی که شما در مقاله آوردید استفاده کنم
ولی دودل هستم چون خیلی اذیت هستم و البته گرگرفتگی باعث شده فشار خونم بره بالا
و کلا سیستم بدنم تغییر کرده
واقعا امادگیش و نداشتم…
ای کاش مادرها و یا کلا در جامعه پزشکان زنان رو برای دوران یائسگی اماده کنن و اموزش هایی از قبل بدن…مثلا توصیه کنن زنها وزنشون رو حتما بالای ۴۵ سال پایین بیارن و عادت به ورزش و غذای سالم و هر چی که لازم هست…البته از من که گذشت…
با تشکر

بافتنی پوشانا
بافتنی پوشانا
پاسخ به  منیژه
1 سال قبل

از شما چرا گذشته باشه. من هم سن شما هستم. ورزش می کنم و سعی می کنم عادت غذاییم رو‌بهبود بدم. البته فکر نکنم اینها تاثیر زیادی روی گرگرفتگی داشته باشه. نمی دونم واقعا این مورد روچطور می شه حل کرد

ساحل
ساحل
1 سال قبل

سلام من ۳۸ سالمه حدودیک ماهه مدام گرگرفتگی دارم ولی پریودمیشم دلیلش چی میتونه باشه

مهناز رضابان
مهناز رضابان
1 سال قبل

سلام..۱۷سالقبل یاعسه شدم هنوز علاعم گرگرفتگی تمام نشده البته خیلی کمترشده اماهنوزآزاردهنده است میتواندبه دلیل غلظت خون یاچربی خون یافشارخون باشد؟…ممنون

رقیه
رقیه
1 سال قبل

من تخمدان چپ ندارم وهمیشه پریودم با تاخیر انجام میشه دکتر رفتم قرص میدن خوب میشم ولی باز شروع میشه الانم ۳هفته از وقت پریودم میگدره شکمم خیلی درد میکنه ایا احتمال حاملگی وجود داره؟رقیه

ماریا پیامی
ماریا پیامی
1 سال قبل

بادورودوعرض ادب دکتورجان بنده ۴۴سال سن دارم و همیشه دچارگرگرفتگی های بسیارشدید و ازشکم تا صورت بحدی داغ میشه بدنم وعرق شرشرمیریزه ک بیش ازحدو یکسالی میشع ۱ماه پریودنمیشم ۲ماه میشم و الن هم ۶ماهیع ک کلیع چپم وزیرشکمم سمت چپ همزمان درد شدیدی میگیره وحس میکنم اندازه ۲تادونه نخود درد میکنن این ۲ناحیع باهم هم دردشروع وپایان و لطفن راهنمایی کنی باسپاس ازشما

سوری
سوری
پاسخ به  ماریا پیامی
4 ماه قبل

سلام ببخشید از کدوم دکتر سوال می‌پرسید. اینهمه سوال کردن کسی که جواب نمیده

مهدی
مهدی
1 سال قبل

سلام آیا بی میلی جنسی به یائسگی ربط داره؟

تاجورفولادی
تاجورفولادی
1 سال قبل

سلام من ۴۶سالمه حدود یک ساله یائسه شدم خیلی گرو می گیرم چکارکنم؟؟

فروزان کردی
فروزان کردی
1 سال قبل

سلام من شروعش فکر کنم عادت میشم اما کم یا زیاد یا دوماه یک بار میشم مجردم هستم راه حلی میشه بگید

رقیه
رقیه
1 سال قبل

سلام من ۴۰سال دارم شوهرم ۴۸سال دارد ولی دیگر نمی تواند نزدیکی داشته باشد

مریم
مریم
پاسخ به  رقیه
9 ماه قبل

سلام من ۵۲ سال دارم و مدتی است که گر گرفتگی شدیدا آزارم می دهد.

رقیه
رقیه
1 سال قبل

سلام من یک سال است که گر گرفتگی دارم خیلی رو عصاب میره چنان میشم مثل جوون گرفتگی میشم

بابایی هستم
بابایی هستم
1 سال قبل

سلام خسته نباشید ببخشید من ۵۶ ساله هستم و ۶ سال است که یائسه شدم ولی با هر روشی که توضیح دادید امتحان کردم بی فایده بوده از طب نوین تا طب سنتی خیلی هم شدید است گر گرفتگی فقط با قرص هورمورنی کم میشود که توصیه میکنند چند ماه بیشتر استفاده نکن ولی بدون این قرص نمیتوانم تحمل کنم
لطفا راهنمائی کنید چه کنم ممنون

شهین
شهین
پاسخ به  بابایی هستم
6 ماه قبل

به غیر از قرص هورمونی شچه روش دیگری باید درمان گر گرفتگی هست

شیواخوشرو
شیواخوشرو
پاسخ به  شهین
5 ماه قبل

مگر کسی جواب میده این همه سوال

رقیه
رقیه
1 سال قبل

آیا مصرف ویتامین ها در کاهش گرگرفتگی موثرند

جعفری هستم واز شیراز
جعفری هستم واز شیراز
1 سال قبل

سلام وقت شما بخیر،،، سوالم آز خانم دکتر این است که من خانم ۵۶ ساله هستم تا ۶ ماه بیش عادت ماهیانه شدم،،،،،، من از دوسال پیش تا الان تعریق شبانه داشتم والا حدود یک سال است روز شب چنان عرق میکنم که لباسم خیس میشه،،، در ضمن من دیابت دارم و انسولین ودارو استفاده میکنم،

اکرم خدک
اکرم خدک
1 سال قبل

سلام ببخشید من ۵۰ سال دارم ولی ۱۵ روز به ۱۵ روز پریود می شم دلیلش چی هست ممونم جواب بدهید

معصومه
معصومه
1 سال قبل

گرگرفتگی

معصومه
معصومه
1 سال قبل

سلام من مدت ۸ سال هست گرگرفتگی دارم بغضی وقتا لباسهایتنم خیس عرق میشه

مرمر
مرمر
پاسخ به  معصومه
10 روز قبل

دکتر برای گرفتگی به من گل مغربی داد خیلی خوب بود

فاطمه مهدوی
فاطمه مهدوی
1 سال قبل

سلام در۶۳سالگی هم گرگرفتگی پیش میاد بافشارخوناشتباه گرفته نمیشود؟

مریم رضایی
مریم رضایی
پاسخ به  فاطمه مهدوی
3 ماه قبل

سلام دو سال هست گرگرفتگی دارم خیلی اذیت میشم هیلی دارو هم مصرف کردم خوب نشدم

اعظم هستم
اعظم هستم
پاسخ به  مریم رضایی
2 ماه قبل

سلام. چه غذاهای بخوریم. منم به درد مبتلا هستم. کسی نبست جواب بده
من می دونم اش جو و غذاهای ابکی همراه سبزی برای گر گرفتگی خوب هست چون مادرم استفاده می کرد فوق العاده خوب بود

دکمه بازگشت به بالا