بهترین سن کاشت حلزون گوش را می‌دانید؟

کاشت حلزون گوش یکی از روش‌های جراحی است که موجب بهبود وضعیت شنوایی و بالابردن کیفیت زندگی می‌شود. با توجه به اینکه مشکلات شنوایی در سنین مختلف کودکی تا سالمندی ممکن است بروز کند، پرسش با اهمیت این است که سن مناسب برای کاشت حلزون گوش چه زمانی است و چه کسانی می‌توانند از این شیوه درمانی استفاده کنند.

در این مطلب قصد داریم به این سوالات پاسخ دهیم و تاثیر عمل کاشت در سنین مختلف را بررسی کنیم.

معرفی شیوه کاشت حلزون گوش

کسانی که به دلیل آسیب به گوش خارجی یا میانی درگیر افت شنوایی شدید می‌شوند درحدی که قدرت گفتار را هم از دست می‌دهند یا با استفاده از سمعک نمی‌توانند وضعیت شنوایی خود را بهبود بخشند، همچنین در برخی از کودکان که با مشکلات شنوایی متولد می‌شوند کاشت حلزون گوش اقدامی مناسب و اثر بخش برای بالا بردن آستانه شنوایی است.

زیرا سمعک فقط قادر است صدای دریافتی را بالا ببرد، اما در روش کاشت حلزون گوش بدون اینکه از قسمت‌های آسیب دیده استفاده‌ شود صدا به اعصاب گوش انتقال پیدا می‌کند و شنیده می‌شود.

کسانی که در گوش‌هایشان احساس سنگینی دارند یا نمی‌توانند صداها را به خوبی بشنوند بهتر است به دکتر سنگینی گوش مراجعه کنند تا درمان متناسب با آسیب گوش را انجام دهند و شرایط شنوایی را بهبود دهند.

کاشت حلزون گوش تا چه سنی انجام می شود؟

در افرادی که سمعک نمی‌تواند میزان شنوایی را بهبود بخشد یا اینکه سلول‌های موئی گوش آسیب دیده باشد کاشت حلزون گوش اقدام مناسبی برای بهبود وضعیت شنوایی است. در کودکان شناسایی به موقع ناشنوایی و انجام اقدامات مناسب در جهت رفع مشکل می‌تواند اثربخشی روش درمانی را بالا ببرد. اما لازم است بدانید پیش از ۱۸ ماهگی عمل کاشت حلزون گوش انجام نمی‌شود و سن طلایی یا بهترین سن برای کاشت حلزون گوش در کودکان تا سه سالگی است.

زیرا قبل از سه سالگی احتمال انطباق مغز با تحریک‌های الکتریکی در اثر کاشت حلزون زیاد است و موفقیت روش درمانی بیشتر است. به همین دلیل توصیه‌ی اغلب پزشکان این است که کاشت حلزون گوش برای کودکانی که مشکلات شنوایی دارند تا قبل از ۱۸ ماهگی یا نهایتاً ۳ سالگی انجام شود.

کاشت حلزون گوش در بزرگسالان

اما به این معنی نیست که بزرگسالان درگیر مشکلات شنوایی نمی‌تواند از جراحی کاشت حلزون استفاده کنند. زیرا این شیوه درمانی در هر سنی باعث بهبود اوضاع شنوایی می‌شود و محدودیت سنی ندارد.

متخصص گوش و حلق و بینی جراحی کاشت حلزون گوش را انجام می‌دهد اما فعال کردن آن باید توسط متخصص توانبخشی شنوایی و بعد از گذراندن آموزش‌های لازم انجام شود.

شیوه کاشت حلزون گوش
شیوه کاشت حلزون گوش

چه عواملی موفقیت درمان کاشت حلزون را تحت تاثیر قرار می‌دهد؟

تاثیر سن و سال بر موفقیت درمان کاشت حلزون به دلیل این است که تطبیق مغز تحت تاثیر قرار می‌گیرد که در سنین پایین‌تر این اتفاق راحت‌تر می‌افتد و مغز کودکان راحت‌تر از بزرگسالان می‌تواند با شرایطی که تغییر کرده است تطابق پیدا کند.

البته در بین بزرگسالان مدت زمانی که از کاهش شنوایی گذشته است هم بر اثرگذاری درمان تاثیر دارد. به همین دلیل توصیه می‌شود علاوه بر سن کاشت حلزون گوش انسان به مدت زمانی که فرد قدرت شنوایی خود را از دست داده است هم توجه شود.

جراح گوش با معاینه‌ی فرد متقاضی کاشی حلزون گوش و انجام آزمایش،‌ صلاحیت فرد را برای انجام جراحی تشخیص می‌دهد و در مورد مراقبت‌های پیش از عمل برای او توضیح می‌دهد.

اگر می‌خواهید بدانید در بزرگسالان زمان طلایی کاشت حلزون شنوایی چه سنی است باید بگوییم وقتی علائم ناشنوایی در بزرگسالان بروز می‌کند و درمان‌های دیگر نظیر سمعک نمی‌توانند شنوایی فرد بزرگسال را برگردانند بهتر است هرچه سریع‌تر برای کاشت اقدام کرد. چون هر چقدر بازه‌ی زمانی ناشنوایی طولانی‌تر شود قدرت تطبیق‌پذیر مغز کمتر می‌شود.

آیا سن کاشت حلزون گوش به توانبخشی شنوایی ارتباط دارد؟

این نکته را هم در نظر داشته باشید که هر چقدر هم سن بیمار متقاضی عمل کاشت حلزون گوش کم باشد و انتظار داشته باشیم اثربخشی درمان بیشتر باشد باز هم باید زمان فعال شدن کاشت حلزون به تعویق بیفتد. زیرا لازم است بیمار از توانبخشی شنوایی استفاده کند تا مغز بهتر بتواند صداها را درک کند.

اگر قصد دارید کاشت حلزون گوش انجام دهید اما در مورد نحوه جراحی یا سن مناسب آن اطلاعات کافی ندارید می‌توانید از ویزیت آنلاین دکتر گوش و حلق و بینی در سایت پذیرش۲۴ استفاده کنید. با بهره‌گیری از این شیوه می‌توانید در مدت زمان کوتاهی وقت مشاوره بگیرید و با صرف هزینه‌ی کم سوالات خود را از پزشک بپرسید.

سوالات متداول سن کاشت حلزون گوش

  • آیا کاشت حلزون بر قدرت گفتار فرد کم شنوا یا ناشنوا تاثیر دارد؟

یکی از عواملی که بر قدرت گفتار تاثیر دارد میزان شنوایی است. با کاشت حلزون گوش و بهبود شرایط شنوایی قدرت گفتار فرد هم بهتر می‌شود.

  • آیا از جراحی کاشت حلزون می‌توان انتظار داشت شنوایی به طور کامل برگردد؟

با اینکه جراحی کاشت حلزون اثربخشی بالایی دارد و به عنوان یک روش موفق برای برگرداندن شنوایی شناخته می‌شود اما صدر درصد شنوایی را برنمی‌گرداند. بلکه موجب برگرداندن حدی از شنوایی می‌شود.

  • انتخاب نوع ایمپلنت کاشت حلزون تحت تاثیر چیست؟

با توجه به نوع آسیبی وارد شده گوش یا نقص ساختاری آن الکترود مناسب برای کاشت انتخاب می‌شود.

۵/۵ (۱ نظر)

منبع
nidcd.nih.gov

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
9 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تو اک
تو اک
1 روز قبل

کی

حلیمه کریمی
حلیمه کریمی
3 ماه قبل

سلام مادرم ۸۵سال سن داره .حدود ۵۰ساله بیماری اعصاب وتشنج و سر داره .الان بیست ساله کم کم شنوایی اش کاهش پیدا کرد تا جاییکه الان کلا نمیشنوه.ایا امکان کاشت وجود دارد ؟ممنون از راهنمایی تان

چچچچچچ
چچچچچچ
پاسخ به  حلیمه کریمی
2 ماه قبل

هرکس به خواد کاشت حلز ون خیلی خوب است
.

چچچچچچ
چچچچچچ
پاسخ به  چچچچچچ
2 ماه قبل

کاشت حلزون شنوایی چیه

آخرین ویرایش 2 ماه قبل توسط چچچچچچ
اسعد سعیدی
اسعد سعیدی
3 ماه قبل

سلام بنده از ناحیه گوش چپ کاملا ناشنوا هستم ایا امکان کاشت حلزون را دارم؟

سجاد
سجاد
5 ماه قبل

سلام من برادرم ۳۲ ساله ش ایا کاشت حلزون جواب میده واسش

شکریه عادل
شکریه عادل
6 ماه قبل

سلام .. ببخشید یک دختر ناشنوا ۱۸ ساله چقدر کاشت حلزون براش تاثیر گذار است

حلما رضازاده
حلما رضازاده
6 ماه قبل

سلام دخترم ۶ساله است و از وقتی بدنیا اومد ۵۰ددصد کم شنوایی داره.الانم دکتر براشون سمعک نوشته .بنطرتون میشه کاشت حلزون کرد

وحیدبازدار
وحیدبازدار
1 سال قبل

سلام من پسرم ناشنوای ۱۸سال دارد

دکمه بازگشت به بالا