کاشت حلزون گوش و مهم‌ترین مراقبت ها بعد از کاشت حلزون

گوش انسان عضوی است که مسئولیت تعادل و شنوایی را دارد. محدوده فرکانسی گوش از ۲۰ هرتز تا ۲۰ هزار هرتز است و حتی می‌تواند تفاوت بلندی صداهای کمتر از ۱ دسی بل و تفاوت فرکانس کمتر از ۱ درصد را نیز تشخیص دهد.

با وجود این گاهی به دلایل مختلف از جمله مشکلات مادرزادی یا بالا رفتن سن، بیماری‌های مختلف یا آسیب به گوش، قدرت شنوایی افراد کاهش پیدا می‌کنند. در چنین شرایطی استفاده از سمعک به فرد اجازه برقراری ارتباط با محیط اطراف را می‌دهد.

با این‌حال سمعک راهکار خوبی برای کودکانی که صداها را به‌سختی می‌شوند نیست. در مقابل کاشت حلزون شنوایی (cochlear implant) روش درمانی مناسب برای برخی از کودکان مبتلا به کم شنوایی حسی عصبی عمیق است. کاشت حلزون از دو قسمت تشکیل شده است، یکی از طریق جراحی کاشته شده و دیگری به‌صورت خارجی پوشیده می‌شود.

جراحی برای کاشت حلزون شنوایی تنها یک مرحله از فرآیند کاشت است. مراقبت های بعد از عمل کاشت حلزون از پس از جراحی شروع شده و تا یک سال یا بیشتر ادامه می‌یابد و رعایت کردن دقیق آن‌ها می‌تواند به میزان بهبود شنوایی و گفتار کودکتان کمک کند. با این‌حال باید توجه داشت که نتایج از فردی با فرد دیگر متفاوت هستند.

در ادامه دستور العمل‌های کلی برای مراقبت‌های پس از جراحی کاشت حلزون را آورده‌ایم. همچنین به معرفی و بررسی مرحله به مرحله آن‌ها می‌پردازیم. پس تا انتها همراه ما باشید.

فعال سازی اولیه کاشت حلزون

حدود دو تا سه هفته پس از جراحی کاشت حلزون، باید کودک خود را برای فعال کردن ایمپلنت به بیمارستان ببرید. یک متخصص شنوایی سنجی حلزون کاشته شده در گوش فرزندتان را فعال می‌کند.

اغلب، کودکان قادر به درک گفتار از طریق پردازشگر گفتار در روز اول نیستند. برخی از آن‌ها قبل از فعال سازی کاشت حلزون، ارتباط معنا داری با صدا نداشته‌اند، پس ممکن است در حین فعال سازی اولیه، پاسخ‌های مشخصی به صدا نشان ندهند.

این اتفاق امری طبیعی است و جای نگرانی نیست، زیرا این موضوع لزوما عملکرد کودک را در آینده نشان نمی‌دهد. متخصص شنوایی سنجی در طی این ویزیت، تجهیزات و لوازم جانبی کاشت حلزون را با کودک و خانواده‌تان بررسی می‌کند. اگر سوالی در این زمینه دارید می‌توانید از مشاوره آنلاین گوش و حلق و بینی بپرسید.

یک هفته پس از فعال سازی کاشت حلزون

پس از یک هفته از فعال شدن کاشت حلزون شنوایی، کودک شما دوباره با متخصص شنوایی سنج ملاقات خواهد کرد. او با انجام تست‌های رفتاری روی کودکتان، مشخص می‌کند که فرزندتان چگونه به صدا پاسخ می‌دهد.

پس از آزمایش رفتاری، دکتر جراحی گوش امیدوار است که کودک بتواند در آینده پس از کاشت حلزون گوش پاسخ‌های ثابت‌تری به صدا دهد.

کاشت حلزون گوش برای کودکان
کاشت حلزون گوش برای کودکان

یک ماه پس از جراحی کاشت حلزون گوش

یک ماه پس از فعال شدن حلزون، کودک توسط آسیب شناس گفتار-زبان و متخصص شنوایی سنجی ارزیابی می‌شود. آن‌ها پاسخ‌های فرزندتان را به صدا اندازه گیری می‌کنند و کاشت حلزون را برای افزایش دسترسی کودک به صدا تنظیم می‌کنند.

همان‌طور که کودک به حلزون کاشته شده عادت می‌کند، پاسخ او به صدا و درک گفتار نیز باید بهبود یابد. در هر ویزیت شنوایی سنجی، متخصص می‌تواند آنچه را که باید در مورد عملکرد فرزندتان با کاشت حلزون انتظار داشته باشید، به شما توضیح دهد.

این قرار ملاقات شامل اولین ارزیابی کودک توسط آسیب شناس گفتار-زبان (SLP) پس از فعال سازی ایمپلنت خواهد بود. او توانایی فرزند شما را در ساخت صداها، هجاها و کلمات گفتاری بررسی می‌کند.

دو ماه پس از جراحی کاشت حلزون گوش

پس از دو ماه و ارزیابی کودک توسط شنوایی سنج، شما با یک درمانگر کودک ملاقات خواهید کرد. اگر مشکلات رفتاری و احساسی در کودک شما وجود داشت و باعث نگرانیتان شد، حتما به درمانگر او اطلاع دهید.

سه، شش و نه ماه پس از جراحی کاشت حلزون گوش

پس از سه ماه کودک دوباره توسط شنوایی سنج و آسیب شناس گفتار-زبان ارزیابی می‌شود. شش و نه ماه بعد از عمل، کودک دوباره باید توسط چنین فردی ارزیابی و ویزیت شود.

یک سال بعد از کاشت حلزون کاشت حلزون گوش

در این زمان، شنوایی سنج و SLP ارزیابی رسمی فرزندتان را تکمیل می‌کنند تا در نهایت مشخص شود که مهارت شنیداری و ارتباطی او در سال گذشته چقدر پیشرفت یا تغییر کرده است.

مراقبت های بعد از کاشت حلزون شنوایی

پس از سال اول جراحی کاشت حلزون گوش، ملاقات با پزشکان کمتر می‌شود. نیاز به ملاقات با پزشک کاملا به کودکتان و پیشرفت شنوایی‌ او پس از کاشت حلزون بستگی دارد.

مراقبت های بعد از کاشت حلزون شنوایی
مراقبت های بعد از کاشت حلزون شنوایی

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر پس از استفاده از سمعک، قدرت شنوایی کودکتان بهتر نشده است. به پزشک متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنید. او با انجام بررسی‌ها و آزمایش‌های لازم تشخیص خود را اعلام می‌کند و در مورد نیاز به انجام عمل جراحی کاشت حلزون گوش به شما مشورت می‌دهد.

سخن نهایی

کاشت حلزون گوش عملی است که برای افراد کم شنوا برای بهبود شنوایی انجام می‌شود. با پیشرفت علم و تکنولوژی، بیشتر ناتوانی‌های انسان از جمله ناشنوایی درمان شده است. ما در این مطلب به نگه داری و مراقبت‌های لازم بعد از کاشت حلزون گوش پرداختیم.

پذیرش۲۴ شرایطی را فراهم کرده است که اگر در کاشت حلزون یا مراقبت های بعد از جراحی کاشت حلزون سوالی داشتید و امکان دسترسی به پزشک برایتان فراهم نبود، بتوانید با ثبت نوبت، از خدمات مشاوره آنلاین گوش و حلق و بینی استفاده کنید و سوالات خود را با پزشک در میان بگذارید.

سوالات متداول مراقبت های بعد از کاشت حلزون شنوایی

در ادامه به سوالات رایج کاربران پاسخ می‌دهیم.

بعد از کاشت حلزون چگونه بخوابم؟

خواب کافی به بهبودی شما کمک می‌کند. پس زمانی که احساس خستگی می‌کنید، حتما استراحت کنید. با استفاده از سه یا چهار بالش با سر بالا بخوابید. همچنین می‌توانید با سر بالا در یک صندلی دراز بکشید و بخوابید.

دوره بهبودی پس از عمل کاشت حلزون گوش چقدر است؟

معمولا، بهبودی پس از جراحی از ۴ تا ۶ هفته طول می‌کشد اما این زمان برای افراد مختلف متفاوت است.

چه کار‌هایی را نباید بعد از کاشت حلزون گوش انجام دهیم؟

با استفاده از گوش‌گیر یا کلاه حمام، از برخورد آب به گوش جلوگیری کنید. تا زمانی که پزشک اجازه نداده باشد، سر خود را زیر آب نبرید. در ۲ تا ۳ روز اول پس از جراحی از حرکات ناگهای سر و خم شدن خودداری کنید.

۴.۳/۵ (۳ نظر)

منبع
healthgrades.comhealthy.kaiserpermanente.orgchop.edu

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
3 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
ستاره
ستاره
1 سال قبل

سلام وقت بخیر
بعد از قرار دادن دستگاه کاشت حلزون روی گوش‌ بچه همون لحظه می‌تونه بشنوه و به صدا برگرده

خالده
خالده
1 سال قبل

سلام دختر من ۹ ساله است هردو سوراخ گوشش بسته است بادست شنوایی هردو گوش شنوایی دارد با صدای بلند جواب عکس العمل نشان میدهد ولی چون شنوایی کم دارد تکلم کرده نمی تواند لطف نموده رهنمای کنید که چه اقدامات در رابطه صورت گیرد . ممنون

خالده
خالده
پاسخ به  خالده
1 سال قبل

آیا کشت حلزون برایش کمک کننده است

دکمه بازگشت به بالا