تاثیر مطالعه بر مغز چگونه است؟

کتاب خواندن و مطالعه فواید زیادی برای انسان دارند و به نوعی روح انسان را تغذیه می‌کنند. علاوه بر افزایش دانش انسان، خواندن کتاب روی یادگیری و حافظه او نیز تاثیر می‌گذارد. در ادامه مطلب همراه ما باشید تا تاثیر مطالعه بر مغز انسان را بررسی کنیم.

تاثیر مطالعه بر مغز چگونه است؟

مطالعه و خواندن کتاب قدرت تغییر مغز را دارند. در واقع فواید و اهمیت کتاب خواندن بر مغز و حافظه امری انکارنشدنی است. در ادامه به تعدادی از فواید آن و تاثیر مطالعه بر روی مغز اشاره می‌کنیم.

تاثیر مطالعه بر درک احساسات

تحقیقات نشان داده‌اند افرادی که داستان‌های ادبی زیادی را می‌خوانند، بیشتر از بقیه توانایی درک و همدلی با دیگران را از خود نشان می‌دهند. این امر به دلیل همزادپنداری آن‌ها با شخصیت‌های درون کتاب است و از این طریق توانایی ایجاد و حفظ روابط اجتماعی را به دست می‌آورند.

تاثیر مطالعه بر دایره واژگان

افرادی که از سنین پایین مطالعه را شروع کردند، با دریایی از واژگان روبرو شدند و استفاده از آن‌ها را در جای مناسب نیز آموختند. داشتن دایره واژگان وسیع به فرد کمک می‌کند بتواند بهتر بنویسد و صحبت کند. این موضوع در آینده تحصیلی، شغلی و حتی عاطفی او حتی موثر است و از این طریق نیز تاثیر مطالعه بر مغز و البته آینده انسان را بار دیگر نشان می‌دهد.

تاثیر مطالعه بر افزایش هوش

تحقیقات نشان داده‌اند افرادی که از سنین پایین مطالعه داشتند و به‌شکل مرتب کتاب می‌خواندند، در آزمون‌های کلامی و آزمون‌های ضریب هوشی عملکرد بهتری را از خود نشان دادند.

هرچه مطالب بیشتری را بخوانید، چیزهای بیشتری را یاد می‌گیرید. درک واژگان جدید باعث می‌شود در هر آزمونی از جمله آزمون هوش بهتر عمل کنید. این کار به تقویت و حفظ هوش در بزرگسالی نیز کمک می‌کند و از این طریق نیز تاثیر مطالعه بر مغز را نشان می‌دهد.

خواندن کتاب برای تقویت حافظه

خواندن کتاب حافظه فرد را تقویت می‌کند. مطالعه مانند محرکی عمل کرده که فرد را به یادگیری و یادآوری کلمات مجبور می‌کند. تحقیقات نشان داده‌اند اگر مطالعه با یادداشت‌برداری همراه باشد، تاثیر مثبت بیشتری را روی حافظه می‌گذارد.

مطالعه علاوه بر حافظه کوتاه‌مدت، برای حافظه بلندمدت افراد نیز مفید است. همچنین دانشمندان نیز معتقد هستند که مطالعه و خواندن کتاب باعث می‌شود افراد مسن کمتر درگیر زوال عقل شوند. سوالات خود را در مورد احتمال به زوال عقل را می‌توانید از پزشک فوق تخصص مغز و اعصاب بپرسید.

خواندن کتاب باعث تقویت حافظه شما خواهد شد.
خواندن کتاب باعث تقویت حافظه شما خواهد شد.

تاثیر مطالعه بر افسردگی

با توجه به تاثیر مطالعه بر مغز، خواندن کتاب می‌تواند برای افرادی که افسردگی دارند یا درحال بهبودی و رهایی از آن هستند نیز مفید باشد. اما چگونه؟ اولین موردی که باید به آن اشاره کنیم این است که خواندن کتاب دانش و مهارت‌های جدیدی را به فرد اضافه می‌کند. آن‌ها می‌توانند از چیزهایی جدیدی که یاد گرفتند، در سرگرمی‌ها یا شغل‌های جدید خود استفاده کنند.

مطالعه و دانش اندوختن اعتماد به‌نفس و عزت نفس افراد را بالا می‌برد و از این طریق نیز به بهبود افسردگی کمک می‌کند. خواندن کتاب چالش‌های جدید را به فرد معرفی می‌کند و باعث می‌شود کمتر به مسائل آزاردهنده فکر کند.

مطالعه و دانش اندوختن اعتماد به‌نفس و عزت نفس شما را بالا خواهد برد!
مطالعه و دانش اندوختن اعتماد به‌نفس و عزت نفس شما را بالا خواهد برد!

سخن نهایی

در این مطلب درباره فواید کتاب خواندن و مطالعه و تاثیری که روی مغز می‌گذارد، صحبت کردیم. محققان اعتقاد دارند که مطالعه باید به‌شکل یک عادت همیشگی از کودکی همراه افراد باشد تا بیشترین فایده را برای آن‌ها داشته باشد.

اگر فرزند یا خواهر و برادر کوچکتر از خود دارید، حتما مطالعه را در در برنامه زندگی او جا دهید و کاری کنید به خواندن کتاب علاقه‌مند شود. اگر به اطلاعات بیشتری درباره تاثیر مطالعه بر مغز نیاز دارید می‌توانید از طریق سامانه پذیرش۲۴ با یک دکتر آنلاین مغز و اعصاب مشورت کنید.

سوالات متداول تاثیر مطالعه بر مغز

در این بخش به ۳ سوال متداول پاسخ می‌دهیم.

مطالعه زیاد چه تاثیری روی مغز می‌گذارد؟

مطالعه باعث افزایش تمرکز، تقویت حافظه، بهبود روابط اجتماعی و همدلی انسان می‌شود. کتاب خواندن اضطراب را کم می‌کند و باعث آرامش روان می‌شود. اما بهتر است در انتخاب کتاب‌هایی که می‌خوانید، دقت داشته باشید.

مطالعه موثر به چه معنا است؟

افراد برای مطالعه روش‌های مختلفی را انتخاب می‌کنند. مطالعه موثر باید به‌شکلی باشد که درک خوبی را از متن در کوتاه‌ترین زمان به شما بدهد. این موضوع برای دانشجویان اهمیت زیادی دارد.

چگونه مطالعه را به عادت همیشگی زندگی خود تبدیل کنیم؟

بهترین زمان برای این کار عادت به مطالعه از کودکی است، اما با توجه به اهمیت و تاثیر مطالعه بر مغز اگر می‌خواهید الان آن را شروع کنید، پیشنهاد می‌کنیم کتاب‌هایی را انتخاب کنید که به موضوع آن‌ها علاقه دارید و در مطالعه کتاب تداوم داشته باشید.

۴.۵/۵ (۶ نظر)

منبع
realsimple.comenhancingbrain.comhealthline.com

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
ظاهر
ظاهر
7 ماه قبل

چگونه سخنرانی بهتر و جذاب کنم؟

دکمه بازگشت به بالا