راهکارهای اساسی برای درمان خانگی فلج معده

گاستروپارزی (Gastroparesis) یا فلج معده وضعیتی است که در آن حرکت معده (در اثر انقباض خود‎به‎خودی عضلات) به‎درستی عمل نمی‎کند. هنگامی‎که ماهیچه‎های معده قوی و سالم هستند، غذا را در امتداد دستگاه گوارش به جلو هل می‎دهند تا برای آزاد شدن به سمت روده آماده شوند.

در گاستروپارزی، این تحرک محدود است یا اصلا وجود ندارد و به‎همین‎دلیل محتویات معده به طور کامل تخلیه نمی‎شوند. به این ترتیب، در روند هضم طبیعی اختلال ایجاد می‎شود و زمینه بروز علائمی مانند حالت تهوع، استفراغ، افزایش قند خون و غیره فراهم می‎شود.

در حال حاضر درمان قطعی برای این مشکل وجود ندارد و فقط می‎توان علائم آن را بهبود بخشید. توصیه می‎کنیم با درمان خانگی فلج معده و طب سنتی شروع کنید. اگر موثر واقع نشدند به‎سراغ دارودرمانی بروید. زیرا اغلب درمان‎های خانگی ایمن و بدون عوارض هستند.

درمان گاستروپارزی با روش‎های خانگی و طبیعی

طبق آمار، احتمال ابتلا به فلج معده حدود ۵۰ مورد در هر ۱۰۰۰۰۰ نفر است. زنان ۴ برابر بیشتر از مردان در معرض خطر ابتلا به این مشکل هستند.

اگرچه تجربه نشان داده است که درمان‎های خانگی در مدیریت گاستروپارزی واقعا موثر هستند اما بسیار مهم است که به‎دنبال مشاوره پزشکی تحت نظر متخصص معده و گوارش و دکتر متخصص مغز و اعصاب نیز باشید. زیرا عوارض ناشی از این بیماری مانند کم‌آبی، سوءتغذیه و نوسان قند خون می‌توانند بر کیفیت کلی زندگی تأثیر منفی بگذارند. در ادامه به مهم‎ترین راهکارهای درمان خانگی فلج معده اشاره خواهیم کرد.

تغییر در شیوه غذا خوردن

درمان خانگی فلج معده
درمان خانگی فلج معده

در اینجا چند نکته در زمینه نحوه غذا خوردن وجود دارد که می‎توانید به‎منظور بهبود وضعیت و کاهش علائم گاستروپارزی به آن‎ها توجه کنید. مواردی چون:

  • خوردن وعده‎های غذایی کوچکتر: خوردن وعده‏های غذایی کوچکتر در چند دوره باعث می‎شود شکم شما به طور کامل خالی شود و نفخ نیز کاهش یابد.
  • جویدن صحیح غذا: هر چه غذا بیشتر جویده شود، راحت‎تر در معده هضم می‎شود. پس برای کمک به هضم غذا، وقت خود را صرف جویدن درست غذا کنید.
  • پرهیز از دراز کشیدن در حین و بعد از غذا خوردن: وقتی بعد از غذا خوردن دراز می‎کشید، روند هضم را متوقف می‎کنید و سرعت هضم را کاهش می‎دهید، زیرا هضم برای عملکرد صحیح خود به نیروی جاذبه نیاز دارد. علاوه بر این، دراز کشیدن بعد از غذا به رفلاکس اسید معده به مری نیز کمک می‎کند.
  • نوشیدن مایعات بین وعده‌های غذایی: از نوشیدن مایعات همراه با غذا خودداری کنید، زیرا فضای معده را اشغال می‌کند و می‌تواند هضم را کند کرده و باعث نفخ شود. در عوض، بین وعده‎های غذایی مایعات بنوشید تا هیدراته بمانید.

انجام منظم تمرینات خاص یوگا

مشخص شده است که یوگا عملکرد طبیعی کبد و لوزالمعده را برای تعدیل سطح قند خون تحریک می‎کند. در نتیجه اگر سطح قند خون افزایش یا کاهش یابد، می‎تواند علائم گاستروپارزی را بهبود بخشد.

از طرفی مشخص شده است که انجام تمرینات شکمی و تمرینات تنفسی یوگا، به‎عنوان وسیله‎ای برای کنترل بهتر گاستروپارزی، مفید است. برای انجام آن‎ها یک دست را روی شکم و دست دیگر را روی سینه قرار دهید و با چشمان بسته روی تنفس خود تمرکز کنید. به‎آرامی از طریق بینی دم و بازدم را انجام دهید و گاهی سعی کنید بینی را منقبض کرده و چانه خود را کج کنید تا تمام هوا خارج شود. در حین تمرکز، سرعت تنفس خود را کاهش دهید.

حرکت دیگر انجام چرخش ستون فقرات در حالت نشسته روی صندلی است. یک بازو را پشت صندلی قرار دهید و درحالی‎که به‎آرامی از طریق بینی دم و بازدم را انجام می‎دهید به پشت خود نگاه کنید. به مرکز برگردید و همین کار را برای بازوی دیگر انجام دهید.

حرکت دیگر این است که بازوهای خود را با کمک انگشتان درهم‎تنیده به سمت پشت خود بیاورید و دراز کنید تا قفسه سینه باز شود و دنده‎ها به بیرون رانده شوند. در این حالت نیز مطمئن شوید که روی نفس خود تمرکز دارید.

مصرف روزانه آلوورا برای درمان خانگی فلج معده

مصرف روزانه آلوورا برای درمان خانگی فلج معده
مصرف روزانه آلوورا برای درمان خانگی فلج معده

آلوئه‎ورا به روند هضم و تنظیم حرکت روده‎ها کمک می‎کند. در واقع به‎عنوان یک ملین طبیعی در حمایت از عملکرد صحیح گوارش موثر است و نفخ و درد معده را تسکین می‎دهد.

توصیه می‎کنیم برای درمان خانگی فلج معده، هر روز صبح قبل از اجابت مزاج یک فنجان آب آلوئه‎ورا مصرف کنید. می‎توانید با مخلوط کردن دو قاشق غذاخوری ژل آلوئه‎ورا با یک فنجان آب یا آب پرتقال در مخلوط‎کن، این ترکیب را درست کرد. آب آلوئه‎را را می توان قبل از غذا نیز مصرف کرد. از مصرف بیش از دو قاشق غذاخوری ژل آلوئه‏ورا در روز خودداری کنید.

افزودن سرکه سیب به رژیم غذایی

سرکه سیب به قلیایی شدن بدن کمک می‎کند که در بهبود درد معده، سوزش سر دل و نفخ و بهبود روند هضم موثر است. حل کردن یک قاشق چای‎خوری سرکه سیب در یک فنجان آب گرم و مصرف آن ۱۵ تا ۲۰ دقیقه قبل از غذا، تمام چیزی است که برای بهبود علائم و درمان خانگی فلج معده به آن نیاز دارید. از مصرف سرکه سیب رقیق نشده خودداری کنید، زیرا بیش‎ازحد اسیدی است و می‎تواند به دندان‎های شما آسیب برساند.

رژیم غذایی فلج معده

توجه به رژیم غذایی یکی دیگر از معیارهای کلیدی است که می‎تواند به بهبود گاستروپارزی کمک کند. در واقع دانستن اینکه چه چیزی بخورید و از چه چیزهایی اجتناب کنید، مهم است. در ادامه به جزئیات کامل رژیم غذایی فلج معده بیماران اشاره خواهیم کرد.

غذاهای مناسب در رژیم غذایی گاستروپارزی

غذاهای مناسب در رژیم غذایی گاستروپارزی
غذاهای مناسب در رژیم غذایی گاستروپارزی

از غذاهای رایج می‎توان به میوه‎ها و سبزیجات به شکل پوره و اسموتی، هلو و گلابی کنسرو شده، میوه‎ها و سبزیجات خوب پخته شده، آبمیوه‎ها و سوپ‎ها اشاره کرد. زیرا در شرایط فلج معده، معده به‎خوبی قدرت هضم ندارد و مجبور هستیم با خرد کردن یا حرارت دادن مواد غذایی به این مساله کمک کنیم. البته مشورت با یک متخصص تغذیه می‏تواند به شما در تعیین غذاهایی مناسب‎تر کمک کند.

باید مراقب مصرف فیبر خود باشید، زیرا افزایش آن در شرایط فلج معده می‎تواند باعث بروز یبوست و نفخ شود. بنابراین، مصرف غذاهای کم‎فیبر توصیه می‎شود.

سعی کنید کربوهیدرات‎ها و نشاسته‎هایی مانند تورتیلا ذرت، کلوچه، غلات بو داده، سیب زمینی شیرین (بدون پوست) و نان سفید یا تصفیه شده، کراکر، نان شیرینی، پاستا یا برنج را بیشتر بخورید.

برای تامین پروتئین و کلسیم نیز پنیر کم‎چرب، کاستارد، تخم مرغ پخته شده، گوشت چرخ‎کرده یا پوره شده، شیر و میلک‎شیک کم‎چرب، ماست ساده و ماست منجمد، مرغ بدون پوست، صدف، توفو و ماهی تن عالی هستند.

هنگام پیروی از رژیم گاستروپارزی بهتر است به‎سراغ مصرف روغن نارگیل بروید، زیرا حاوی زنجیره‎های چربی ضروری است که می‎تواند به هضم غذا کمک کند.

به طور کلی مهم است که غذاهای نرم‌تر بخورید، زیرا هضم آن‌ها آسان‌تر است و استرس کمتری بر سیستم گوارش شما وارد می‌کنند. این مساله در رعایت رژیم غذایی فلج معده برای کودکان اهمیت بیشتری دارد.

غذاهای ممنوعه در رژیم غذایی گاستروپارزی

تجربه نشان داده است که پرهیز از غذاهای خاصی می‎تواند به کاهش علائم کمک کند، زیرا هضم آن‎ها برای سیستم گوارشی سخت است.

برای شروع بهتر است بدانید که غذاهای چرب و حاوی ترانس تخلیه معده را به تاخیر می‎اندازند. از سوی دیگر، انتخاب چربی‌های مناسب مانند چربی‎های غیراشباع می‌تواند به هضم غذا کمک کند. پس حواستان به انواع چربی‌هایی که مصرف می‌کنید باشد.

همانطورکه گفته شد، مصرف فیبر زیاد می‎تواند علائم را بدتر کند و به‎همین‎دلیل غذاهای کم‎فیبر گزینه بهتری هستند. غذاهای پرفیبر شامل میوه‏هایی مانند سیب، انواع توت‎ها، انجیر و پرتقال، سبزیجاتی مانند کلم بروکلی، گل کلم، لوبیا سبز، غلات کامل، آجیل و دانه‎ها، لوبیا و عدس هستند.

هم‎چنین از مصرف غذاهایی که به‎راحتی جویده نمی‏شوند خودداری کنید، زیرا تجزیه آن‎ها از طریق فرآیند گوارش سخت‎تر است. اینها شامل آجیل، دانه‎ها و ذرت هستند.

از مصرف غذاهای ناسالم مانند فست‎فود خودداری کنید زیرا می‎توانند باعث نوسان سطح قند خون شوند. در نهایت، مصرف الکل را کاهش دهید زیرا به طور قابل توجهی سرعت تخلیه معده را کاهش می‎دهد.

درمان گاستروپارزی در طب سنتی

درمان گاستروپارزی در طب سنتی
درمان گاستروپارزی در طب سنتی

متخصصان طب سنتی علاوه‎بر تاکید بر نکات ذکر شده در مورد رژیم غذایی در گاستروپارزی یا تأخیر در تخلیه معده، روی مصرف زنجبیل به‎عنوان یک داروی گیاهی ضدتهوع نیز تاکید دارند. نوشیدن چای نعناع یا بابونه نیز ممکن است مفید باشد.

از طرفی قرار دادن یک پد گرم روی شکم یا حمام آب گرم نیز ممکن است به کاهش شکم‎درد مرتبط با گاستروپارزی کمک کند. طب سنتی اخیرا توانسته است اثرات مفید طب سوزنی و طب فشاری را برای درمان فلج معده ثابت کند. در واقع این راهکارهای جایگزین از دستکاری نقاط ماشه‎ای روی بدن، چه با فشار و چه با سوزن، برای درمان فلج معده با طب سنتی استفاده می‎کنند.

برخی از مطالعات نیز توانسته‎اند تسکین نفخ و سایر علائم گوارشی را روی بیمارانی‎که طب فشاری یا طب سوزنی انجام داده‎اند نشان دهند. معمولا مچ دست، جلو پا و زیر کاسه زانو از موثرترین نقاط ماشه‎ای برای درمان فلج معده طب سنتی هستند.

همیشه قبل از انجام طب فشاری یا طب سوزنی با یک متخصص طب سنتی صحبت کنید، زیرا وی در مورد نواحی کلیدی بدن برای بهبود معده و مشکلات گوارشی اطلاعات بیشتری دارد.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

درمان خانگی فلج معده
درمان خانگی فلج معده

توصیه می‎کنیم به‎محض مواجهه با علائم بیماری فلج معده به پزشک یا متخصص طب سنتی مراجعه کنید. چراکه هرگونه تعلل احتمال بروز عوارض این بیماری را افزایش می‎دهد.

درصورتی‌که شرایط مراجعه حضوری را ندارید، توصیه می‌کنیم از خدمات مشاوره آنلاین طب سنتی یا دکتر آنلاین مغز و اعصاب پذیرش۲۴ استفاده کنید. مشکلات خود را مطرح‌ کرده و از مشاوره آنلاین بهترین پزشک متخصص یا متخصص طب سنتی برای درمان استفاده کنید.

پاسخ به سوالات متداول در زمینه درمان خانگی فلج معده

در این بخش می‌توانید پاسخ تعدادی از ابهامات ذهنی خود را بیابید.

۱. آیا امکان درمان فلج معده با طب سنتی وجود دارد؟

بله، چراکه تا الان نتایج عالی از داروهای گیاهی، طب سوزنی و طب فشاری به دست آمده است.

۲. مهمترین راهکار برای درمان خانگی فلج معده چیست؟

تجربه نشان داده است که رعایت رژیم غذایی و انجام همزمان تمرینات یوگا تاثیر زیادی در بهبود علائم دارد.

۳. برای درمان فلج معده به چه متخصصی باید مراجعه کرد؟

می‎توانید از تجربه و اطلاعات پزشکان متخصص گوارش و متخصصان طب سنتی بهره‎مند شوید.

۳.۸/۵ (۴ نظر)

منبع
gutscharity.org.uk

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
5 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
جهان
جهان
4 ماه قبل

من سالهاست گه از درد معده خصوصا بعد از خوردن غذا دیر هنگام و یا با سرعت بلعیدن هستم درد شدید در ناحیه سینه وسط و زیر جناغ سینه همراه بادرد نا متعارف در پشت کمر و دو طرف مکانهای کلیه . متوقف شدن باد معده و بادگلو احساس سرما و لرزش بدن . درد به صورت ضعیف شروع و کم کم به اوج میرسد . بهترین دارویی که اثر کرده بعد زمانی تقریبا ۱ ساعته فاموتدین ۲ عدد باهم و عرق چهل گیاه بوده . پنتاپرازول هم داخل وریدی در زمان درد شدید. فکر میکنم فلج معده مشکل من باشه چرا که زمان شروع درد شکم وناحیه معده سفت و درد ناک و متورم میشود . و خصوصا احساس میکنم هیچ گونه تب یا املاحی از معده وارد روده نمیشود . و هنگامی که اعما و املاح از داخل معده به داخل روده راه باز کند یا با دفع باد از درد کاسته میسود . این توضیحات رو برای این نوشتم که من حدود ۲۰ سال درگیر این هستم

مائده
مائده
5 ماه قبل

چرا به مردم توهین میکنی گفتی بمیره

علیرضا
علیرضا
10 ماه قبل

سلام وقتتون بخیر..مدت زیادی هست که مدفوع من چرب و به کاسه توالت میچسبه و بوی بد میده بدنم در هضم چربی مشکل داره و فکر کنم لوزالمعده من آنزیم هضم چربی نداره یا صفرا خوب عمل نمیکنه…عرق من بد بو هست و زیر بغل زیر پوش چرب و زرد میشه… احتمالا باید تست عرق بدم…..وزن و قدم خوبه ۱۷۸….و وزن ۸۳

عباس
عباس
پاسخ به  علیرضا
6 ماه قبل

برو بمیر

ریحان
ریحان
پاسخ به  عباس
2 ماه قبل

کثافت

دکمه بازگشت به بالا