مرگ بر اثر جراحی بینی ممکن است؟ علت به هوش نیامدن بعد از عمل بینی

آیا جراحی بینی میتواند باعث مرگ شود؟

حتماً این سخن را شنیده‌اید که هر عمل خوبی ممکن است جنبه‌ی بدی هم داشته باشد. جراحی بینی هم از این قاعده مستثنی نیست. در راینوپلاستی نیز (همانند هر نوع جراحی دیگری که به بیهوشی نیاز داشته باشد)، امکان به هوش نیامدن بعد از عمل بینی وجود دارد. به‌عبارتی همیشه خطر مرگ بر اثر جراحی بینی در طول عمل وجود خواهد داشت. در این مقاله ضمن بررسی درصد مرگ در جراحی بینی، به این موضوع می‌پردازیم که عمل بینی برای چه کسانی خطرناک است.

عوامل افزایش‌دهنده‌ی احتمال مرگ در عمل بینی

در حالی‌که همیشه خطر مرگ وجود دارد، این خطر بین انواع جراحی‌ها و بیماران بسیار متفاوت است. سابقه‌ی سلامت شخصی (شامل دیابت، مشکلات تنفسی و سابقه‌ی سیگار کشیدن)، سن، وزن، سابقه‌ی سلامت خانوادگی و وضعیت سلامت عمومی مستقیماً بر احتمال مرگ در عمل بینی تأثیر می‌گذارد.

برای دریافت نوبت از دکتر جراحی بینی یا متخصص گوش و حلق و بینی کافی است با پذیرش ۲۴ تماس بگیرید یا اپلیکیشن آن را دانلود کنید.

مهم‌ترین دلایل مرگ جراحی بینی چیست؟

خطر مرگ در جراحی بینی برای یک فرد سالم نسبت به یک فرد ناسالم کمتر است. یک فرد مبتلاء به عفونت بیشتر از افرادی که عفونت ندارند در معرض خطر است. خطر مرگ بر اثر جراحی بینی در افراد سیگاری بیشتر از افراد غیرسیگاری است. در حالی‌که از کم‌تحرکی می‌توان به‌عنوان یکی از دلایل مهم مرگ بر اثر جراحی بینی نام برد.

علاوه بر این، سابقه‌ی بروز مشکل در هنگام بیهوشی در گذشته، احتمال ایجاد عوارض در بیهوشی‌های بعدی را افزایش می‌دهد. حتی در برخی موارد، اگر یکی از اعضای نزدیک خانواده مشکلاتی در این زمینه داشته باشد، ممکن است این مشکل در افراد دیگر هم بروز دهد.

یکی از واکنش‌های جدی به دارو‌های بی‌هوشی، هایپرترمی بدخیم (malignant hyperthermia) است که باعث می‌شود بیمار در هنگام قرار گرفتن در معرض بیهوشی، تب بسیار بالایی را بروز دهد. در این موارد مهارت متخصص بیهوشی می‌تواند احتمال مرگ بر اثر جراحی بینی را کاهش دهد.

اگرچه به این نکته هم باید دقت کنید که مرگ بر اثر جراحی در حین و بلافاصله پس از آن معمولاً در نتیجه‌ی واکنش به بیهوشی است.

با توجه به همه‌ی مواردی که ذکر کردیم، معمولاً مرگ بر اثر جراحی بینی نادر است و هنگامی رخ می‌دهد، که بدن واکنش نامطلوب به دارو‌های بیهوشی یا بعد از عمل می‌دهد. هر چند که عفونت نیز می‌تواند یکی از عوامل مهم باشد.

به عبارت دیگر، خطرات تهدید کننده‌ی زندگی در جراحی بینی، ناچیز است، به‌ویژه زمانی که عمل بینی را به یک پزشک فوق تخصص با تجربه بسپارید.

برای دریافت نوبت از جراح بینی یا ویزیت آنلاین دکتر گوش و حلق و بینی کافی است اپلیکیشن پذیرش ۲۴ را دانلود کنید.

سوالات مرگ بر اثر جراحی بینی

احتمال مرگ در جراحی بینی چقدر است؟

برخی می‌پرسند که « درصد مرگ در جراحی بینی ترمیمی چیست؟» یا برخی به‌دنبال احتمال مرگ بر اثر این جراحی می‌گردند.

پاسخ به احتمال مرگ بر اثر جراحی بینی مانند پاسخ دادن به این سوال است که آیا رانندگی موجب مرگ‌و‌میر می‌شود؟ در واقع هر چه پزشک تجربه‌ی بیشتری داشته باشد، این احتمال کاهش می‌یابد. به‌طور کلی به‌علت بیهوشی یا اختلال در عملکرد دستگاه‌ها و تجهیزات بیمارستان مانند نارسایی اکسیژن، اختلال در سیستم تهویه‌ی بیهوشی و … ممکن است مرگ بر اثر جراحی بینی رخ دهد. سعی کنید در انتخاب پزشک و بیمارستان هوشمندانه عمل نمایید.

علت به هوش نیامدن بعد از عمل بینی چیست؟

علت‌های به هوش نیامدن ممکن است مصرف دارو‌های بیهوشی در افراد مبتلاء به ناراحتی‌های قلبی، دیابت، مشکلات تنفسی، بیماری‌های کلیوی، دستگاه گوارش و غدد درون‌ریز، آسیب‌های مغزی و … باشد. به‌همین دلیل این دارو‌ها باید توسط پزشک متخصص با احتیاط کامل مصرف شود.

آیا عمل بینی گوشتی خطرناک است؟

در عمل جراحی بینی گوشتی، هدف باریک کردن قسمت تحتانی بینی تا حد امکان است. برای رسیدن به این مقصود باید با اعمال فشار روی ضخیم و چرب غضروف تیغه‌ی میانی می‌توان بینی باریک‌تری داشت. در صورت برداشتن زیاد غضروف به‌علت امکان بروز عوارض برگشت‌ناپذیر و آسیب‌های ماندگار پوستی عمل بینی گوشتی می‌تواند خطرناک باشد.

۳.۶/۵ (۱۶ نظر)

منبع
iraniansurgery.com

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
6 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
سوسن
سوسن
1 ماه قبل

سلام من داروهای روماتیسم مصرف میکنم متوتروکسات و ملوکسیکام و پردو……۳۲ سالمه بینی گوشتی دارم،تپش قلب داشتم ک یک سالی میشه خوب شدم ودارو قلب نمیخورم آیا عمل بینی برای من خطرناک هست؟خیلی میترسم….

آزاده
آزاده
2 ماه قبل

آزاده

داریوش
داریوش
10 ماه قبل

من چندسال قبل عمل زیبایی و انحراف بینی انجام دادم مدتی خوب بودولی چند ماه بعدنوک بینی من کج شدوکم کم تنفس از یکی از مجرای بینی برایم مشکل تراز قبل شد دلیلش چیه؟

آخرین ویرایش 10 ماه قبل توسط داریوش
زینب
زینب
پاسخ به  داریوش
8 ماه قبل

چون نبایدعمل میکردی

زینب
زینب
11 ماه قبل

سلام من میخوام زیبایی بینی کنم..ولی کم خونی زیاد دارم..ایادرمعرض خطرمیشم یانه؟

نبات‌مفاخری
نبات‌مفاخری
11 ماه قبل

ترک‌بینی‌کارعمل‌دارد

دکمه بازگشت به بالا