تاثیر شنا بر گوش + مراقبت از گوش در شنا

در این مقاله قصد داریم در مورد تاثیر شنا بر گوش و راه های مراقبت از گوش در شنا صحبت کنیم. احتمالاً در مورد عفونت‌های گوش شناگران و بیماری گوش شناگر (swimmer’s ear) شنیده‌اید و اطلاعاتی در این مورد دارید؛ اما بیماری گوش شناگر تنها یکی از تاثیرهای شنا بر گوش است. اگر از راه‌ها و تکنیک‌های مختلف مراقبت از گوش در هنگام شنا کردن آگاهی نداشته باشیم، به احتمال بسیار زیاد به انواع و اقسام مشکلات و عفونت‌های گوش و مجرای گوش مبتلا خواهیم شد. تاثیر شنا بر گوش و روش‌های مختلف مراقبت از گوش در شنا این روزها دغدغه بسیاری از مردم علاقه‌مند به شنا و استخر است. از همین رو، در این مقاله می‌خواهیم این مورد را از زوایای مختلف مورد نقد و بررسی قرار دهیم. اگر شما هم در مورد تاثیر شنا بر گوش و روش‌های مختلف مراقبت از گوش در شنا کنجکاو هستید، پیشنهاد می‌کنیم مطالعه این مطلب را از دست ندهید و تا انتها ما را همراهی کنید.

تاثیر شنا بر گوش

چه در استخر، چه در دریاچه و چه در رودخانه یا اقیانوس، شنا کردن یکی از لذت‌های بی‌نظیر و پرطرفدار تابستان است. صرف نظر از سن و سال، لذتی که در شنا کردن و راه رفتن در آب وجود دارد با هیچ چیز دیگری قابل جایگزین نیست؛ اما آیا این فعالیت و ورزش لذت‌بخش می‌تواند به گوش شما آسیب برساند و منجر به بروز انواع مشکلات گوش نظیر کاهش شنوایی، عفونت گوش و اختلالات مرتبط شود؟ آیا اطلاعاتی راجع به بیماری گوش شناگر (swimmer’s ear) به گوشتان خورده است؟ آیا به راستی شنا کردن می تواند باعث کاهش شنوایی شود؟

چگونه شنا روی گوش شما تأثیر می‌گذارد؟

شنا می‌تواند خطرات قابل توجهی برای گوش شما ایجاد کند، از عفونت‌های قارچی و باکتریایی بگیرید تا انواع مشکلات شنوایی و اختلال در چرخه خواب. گوش شما در هنگام شنا و بعد از شنا در معرض باکتری‌های موجود در بدنه‌های طبیعی آب قرار گرفته و به این شرایط واکنش نشان می‌دهد. واکنش گوش به عوامل بیماری‌زا و عفونت‌زای آب دریا یا استخر‌ها و جکوزی‌هایی که به درستی با کلر ضدعفونی نشده‌اند می‌تواند در قالب بیماری‌های عفونی و مشکلات شنوایی ظاهر شود.

آب رفتن در گوش هنگام شنا می‌تواند خطرناک باشد و باید مورد توجه قرار بگیرد. هنگامی که آب آلوده در گوش داخلی و مجراهای درونی گوش شما به دام می‌افتد، یک مکان بسیار مناسب و ایده‌آل برای رشد انواع باکتری، قارچ و عفونت به وجود می‌آورد، چرا که این موجودات میکروسکوپی برای رشد و تکثیر به مکان‌های تاریک و مرطوب نیاز دارند.

چنین عفونت‌هایی اگر به صورت منظم و تکرار شونده اتفاق بیفتند، می‌توانند به طور بالقوه به سلول‌های موی شکننده داخل گوش که مسئولیت ارتعاش و انتقال صدا را برعهده دارند آسیب زده و منجر به بروز پدیده کاهش شنوایی و انواع مشکلات گوش و حلق و بینی شوند.

به همین جهت است که دکتر عفونت گوش، دکتر التهاب گوش و متخصص گوش و حلق و بینی بر اهمیت بالای تاثیر شنا بر گوش و خشک کردن داخل گوش بعد از شنا تأکید ویژه‌ای دارند. برای جلوگیری از کم شدن شنوایی بعد از شنا و پیشگیری از عفونت گوش بعد از شنا در استخر باید همواره گوش‌های خود را خشک کرده و خشک نگه دارید.

عفونت گوش و بیماری گوش شناگر

هنگامی که به طور مداوم و به صورت تکرار شونده در معرض آب سرد و کلردار قرار می‌گیرد، کانال گوش شما با رشد استخوانی همراه می‌شود. البته دانشمندان هنوز به صورت دقیق علت این مسئله را نمی‌دانند؛ اما این رشد استخوانی را نوعی واکنش دفاعی از سمت بدن در برابر باد و آب سرد و کلردار قلمداد می‌کنند. آب کلردار منجر به خشک شدن و بی‌حفاظ شدن مجرای گوش در برابر رشد عوامل بیماری‌زا می‌شود.

گوش شما در کمال سادگی ظاهری، عضوی بسیار پیچیده و مهم است که ر کنار سلول‌های عصبی، چشم و ستون فقرات، وظیفه حفظ تعادل بدن شما را برعهده دارد. اگرچه این توده استخوانی خوش‌خیم است؛ اما اگر این رشد استخوانی ادامه پیدا کند، می‌تواند به اندازه‌ای رشد کند که مجرای گوش را به طور کامل مسدود کرده و باعث کاهش شنوایی شود.

این وضعیت از نظر پزشکی به عنوان اوتیت خارجی شناخته می‌شود. احتمال ابتلا به اوتیت خارجی در افراد مبتلا به اگزوستوز بیشتر است زیرا این ضایعات مانع از خروج ذرات، جرم و آب از گوش می‌شود و با مختل کردن سیستم طبیعی گوش، احتمال عفونت را افزایش می‌دهد.

نوشته های مشابه

اوتیت خارجی در اصطلاح پزشکی عامیانه به عنوان بیماری گوش شناگر شناخته می‌شود، زیرا نیمی از موج‌سواران و شناگران در نهایت به این رشد استخوانی مبتلا می‌شوند؛ اما باید بدانید که این بیماری محدود به موج‌سواران و شناگران نیست. هرکسی که به صورت منظم با آب‌های سرد در برخورد است، خواه در استخر باشد و خواه در آب‌های آزاد، مستعد ابتلا به بیماری گوش شناگر است.

گوش شناگر معمولاً تا زمانی که باعث عفونت گوش خارجی نشود یا آنقدر بزرگ شود که باعث کاهش شنوایی شود، مورد توجه قرار نمی‌گیرد. از علائم بیماری گوش شناگر و عفونت‌های مختلف گوش می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • خارش در مجرای گوش
  • التهاب و قرمزی در داخل گوش
  • احساس درد خفیف که با لمس کردن گوش افزایش یافته و تیر می‌کشد
  • خروج ترشحات مایع شفاف و بی بو
  • کیپ شدن گوش و کاهش قدرت شنوایی
  • درد شدیدی که ممکن است به صورت، گردن یا اطراف سر سرایت کند
  • تب

محافظت از گوش در برابر آب و کاهش تاثیر شنا بر گوش

تاثیر شنا بر گوش چیست
تاثیر شنا بر گوش چیست

برای جلوگیری از ورود آب به داخل، می‌توانید با استفاده از گوش‌گیر هنگام شنا از گوش‌های خود محافظت کنید. گوش‌گیر‌های یک‌بار مصرف و مقاوم در برابر آب در هر داروخانه‌ای وجود دارند. اگر بعد از شنا احساس می‌کنید که آب در داخل گوشتان به دام می‌افتد، می‌توانید از راه‌کارهای زیر استفاده کنید:

  • گوش خارجی خود را با یک حوله نرم خشک کنید.
  • سر خود را به یک طرف خم کنید و به آرامی لاله گوش خود را بکشید تا به خروج آب از گوش خود کمک کنید.
  • برای کمک به تبخیر آب، چند قطره الکل مالشی، محلولی از الکل و سرکه یا پراکسید هیدروژن را در گوش بریزید. الکل آب موجود در داخل گوش را تبخیر می‌کند و سرکه مواد عفونی و عوامل بیماری‌زا را از بین می‌برد.
  • جویدن یا خمیازه کشیدن می‌تواند به باز شدن شیپور استاش و خروج آب از گوش شما کمک کند.
  • بخور درمانی و استفاده از بخار می‌تواند شیپور استاش را باز کند. بعد از استخر و شنا می‌توانید به مدت ۵ الی ۱۰ دقیقه با آب خالی بخور دهید.
  • آب استخر را بررسی کنید و مطمئن شوید که تمیز است. در استخر‌هایی که آب نامرغوب و راکد دارند شنا نکنید.
  • اگر از پخش‌کننده موسیقی و هدفون ضدآب استفاده می‌کنید، مطمئن شوید که هدفون را تمیز نگه می‌دارید.
  • گوش‌گیر یا کلاه شنا می‌تواند میزان آب وارد شده به گوش را کاهش دهد.
  • از نرم‌کننده گوش استفاده کنید. اگر بیش از دو بار در هفته شنا می‌کنید، ‌ایده خوبی است که یک نرم‌کننده گوش تهیه کنید. نرم‌کننده گوش محصولی است که از خشک شدن بیش از حد پوست در کانال گوش جلوگیری می‌کند و معمولاً با استفاده از آلوئه ورا و سایر روغن‌های طبیعی ساخته می‌شود.

اگر روش‌های ذکر شده بالا بر تاثیر شنا بر گوش مؤثر نبودند، برای تمیز کردن گوش‌ها و تجویز هرگونه درمان لازم، به پزشک مراجعه کنید. اگر شنوایی شما به مشکل خورده است بهتر است هرچه سریع‌تر به یک متخصص شنوایی مراجعه کنید و درمان‌های خانگی را متوقف کنید.

علائم اولیه گیر کردن آب در گوش و رشد غده‌های عفونی می‌تواند درد خفیف و متوسطی باشد که با نشانه‌های زیر همراه است:

  • افزایش قرمزی در گوش
  • ترشح (چرک) از داخل گوش
  • احساس پری و انسداد جزئی مجرای گوش
  • هر شکلی از تورم در ناحیه گوش
  • کاهش شنوایی و شنوایی مبهم
  • از دست رفتن شنوایی

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

نحوه تاثیر شنا بر گوش
نحوه تاثیر شنا بر گوش

اگر موارد ذکرشده را به درستی رعایت کنید و از اهمیت روش‌های مراقبت از گوش در شنا غافل نشوید، احتمالاً نیازی به مراجعه به پزشک نخواهید داشت؛ اما با مشاهده اولین علائم خارش و درد در گوش که بیشتر از ۲ الی ۳ روز به طول کشیده است یا کاهش شنوایی، باید در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید.

مشکلات گوش هر چه زودتر تشخیص داده شوند راحت‌تر و با عوارض کمتری درمان می‌شوند. خود درمانی نکنید و تاثیر شنا بر گوش را بی‌اهمیت جلوه ندهید. همچنین ‌امیدوار نباشید که درد و عفونت گوش شما به صورت خود به خود از بین برود. اگر بیش از دو روز علائم درد و عفونت گوش داشتید، وقت آن است که به پزشک خود مراجعه کنید. از تاثیر شنا بر گوش غافل نشوید، تجمع آب در گوش می‌تواند خطرساز شود.

پذیرش ۲۴ یک سامانه آنلاین و جامع خدمات پزشکی، اخذ ویزیت و نوبت‌دهی اینترنتی و تلفنی است که خدمات بی‌نظیری را در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد. با استفاده از سامانه تحت وب پذیرش ۲۴ یا نصب کردن اپلیکیشن پذیرش ۲۴ بر روی گوشی‌های هوشمند خود می‌توانید از خدمات ارزنده این سامانه جامع برخوردار شوید.

برخی از خدمات سامانه جامع و آنلاین پذیرش ۲۴ به شرح زیر است:

  • امکان اخذ ویزیت از مراکز درمانی مختلف، پزشکان مورد نظر و نوبت‌دهی تلفنی و آنلاین
  • ویزیت آنلاین دکتر گوش و حلق و بینی
  • خدمت‌رسانی، پشتیبانی و پاسخگویی شبانه‌روزی و ۲۴ ساعته
  • امکان تشکیل پرونده پزشکی آنلاین برای بیماران. با داشتن یک پرونده پزشکی آنلاین دیگر نگران گم شدن یا فراموش شدن سوابق پزشکی خود نباشید.
  • امکان ارسال نوتیفیکیشن فراخوانی نوبت در صورت اخذ نوبت تلفنی و اینترنتی. با این ویژگی جذاب دیگر نوبت‌های پزشکی خود را فراموش نخواهید کرد.
  • امکان ثبت نظرات و خواندن شکایات ثبت‌شده بیماران در مورد خدمات مراکز درمانی و روند معاینه پزشکان
  • امکان گرفتن مشاوره‌های تلفنی ارزشمند بدون نیاز به اینترنت به صورت ۲۴ ساعته و در هر ساعت از شبانه‌روز

برای استفاده از این خدمات به صورت رایگان، تنها کافی است پذیرش ۲۴ را در گوگل سرچ کرده یا اپلیکیشن پذیرش ۲۴ را روی گوشی‌های هوشمند خود نصب کنید و از تمام امکانات ذکرشده استفاده کنید. امکان مشاهده تمام مراکز درمانی دور و نزدیک و همچنین تمام پزشکان و شیفت‌های کاری آن‌ها از طریق سامانه پذیرش ۲۴ فراهم شده است.

سؤالات متداول

۱. شنا کردن روی گوش های ما چه تاثیری دارد؟

در هنگام شنا کردن اگر از گوش‌های خود در برابر ورود آب به داخل مجاری آن محافظت نکنید، احتمالاً با مشکلات فراوانی روبرو خواهید شد. ورود آب به گوش با ورود کلر، مواد عفونی، عوامل میکروبی و عفونت‌زا مانند انواع قارچ‌ها، انواع ویروس‌ها و انواع باکتری‌ها همراه است و هر کدام از این موارد می‌توانند زمینه ساز بروز بیماری‌ها و مشکلات عفونتی و التهابی مختلفی برای گوش شوند. تاثیر شنا بر گوش را جدی بگیرید.

۲. روش های پیشگیری از عفونت گوش بعد از شنا در استخر چیست؟

بهترین درمان همواره پیشگیری است. در راستای عمل به همین قانون طلایی و کاهش تاثیر شنا بر گوش، تنها کافی است با ابزاری مانند گوش‌گیر، راه ورود آب به داخل گوش‌های خود را ببندید و خودتان را از شر مشکلات ناتمام بعدی خلاص کنید. همچنین بعد از استخر و شنا می‌توانید با حوله، پارچه و جریان هوای گرم و آرام، مجرای داخلی و کانال گوش خود را به صورت کامل خشک کنید. رطوبت محیط به رشد عوامل بیماری‌زا و عفونی کمک می‌کند.

۳. قالب ضد آب برای جلوگیری از گوش درد بعد از شنا چیست؟

انواع قالب ضد آب در قالب گوش‌گیر برای محافظت از گوش شما در برابر ورود آب و تمام مواد عفونی همراه آن به گوش شما ساخته شده و از تاثیر شنا بر گوش شما می‌کاهند.

۴. چگونه آب را از گوش های خود خارج کنیم؟

تاثیر شنا بر گوش با ورود و تجمع آب در گوش شما آغاز می‌شود. برای این کار می‌توانید از انواع ماساژ گوش، حرکات سر و گردن، خوابیدن روی یک گوش، سشوار روی دور کند و باد ولرم، دستمال کاغذی و دستمال نخی تمیز استفاده کنید. فراموش نکنید که هرگز از اجسام نوک تیز مانند گوش پاک کن برای تمیز کردن آب به دام افتاده در داخل گوش خود استفاده نکنید، چرا که ممکن است به پرده گوش خود آسیب جدی وارد کنید.

سخن پایانی

در این مقاله در مورد تاثیر شنا بر گوش و راه های مراقبت از گوش در شنا صحبت کردیم و روش‌های مراقبتی مختلف را مورد بررسی قرار دادیم. متوجه شدیم که تاثیر شنا بر گوش با ورود آب به گوش و عدم توجه کافی در خشک کردن آب گوش در هنگام شنا و بعد از شنا همراه است. این موضوع می‌تواند تاثیرات بسیار مخربی بر عملکرد گوش ما گذاشته و ما را درگیر انواع مشکلات و عفونت‌های قارچی، باکتریایی و ویروسی کند. همچنین اطلاعات مفیدی در مورد کم شدن شنوایی بعد از شنا، بهترین قطره گوش برای مراقبت از گوش بعد از شنا، طریقه استفاده از گوش‌گیر شنا و محافظ گوش ضد آب به دست آوردیم. اگر قصد شنا و استفاده منظم از استخر را دارید، تاثیر شنا بر گوش را جدی گرفته و نکات ذکرشده را رعایت کنید تا کمتر تحت تاثیر عوارض شنا بر گوش‌های خود قرار بگیرید.

۴/۵ (۲ نظر)

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا