بیماری عفونت گوش شناگر چیست؟ ۱۰ روش پیشگیری از عفونت گوش خارجی

بسیاری از ما کیپ شدن گوش یا درد و التهاب آن را بعد از استخر یا حمام رفتن را تجربه‌ کرده‌ایم و شاید آشنایی مختصری با عفونت گوش داشته باشیم. آیا می‌دانید عفونت گوش چرا اتفاق می‌افتد و راه‌های درمان آن چگونه است. یا اینکه چه مواردی موجب عفونت گوش خارجی می‌شود.

اگر می‌خواهید بدانید عفونت گوش خارجی چیست و چگونه می‌توان آن را درمان کرد و از همه‌ مهم‌تر برای آشنایی با راه‌های پیشگیری از ابتلا به عفونت گوش تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

بیماری گوش شناگر چیست؟

گوش شناگر یا عفونت گوش خارجی عارضه‌ای است که در آن باکتری‌ها و ویروس‌ها وارد گوش می‌شوند و مشکلاتی را برای شنوایی و درد و التهاب ایجاد می‌کنند. همچنین باکتری‌ها و ویروس‌های مفید گوش وقتی در معرض آب و رطوبت بالا قرار بگیرند تکثیر می‌شوند.

به همین دلیل شناگران یا کسانی که مدت طولانی در معرض آب و رطوبت باشند بیشتر از سایرین به این بیماری مبتلا می‌شوند. نامگذاری عفونت گوش خارجی هم دقیقاً به همین دلیل است، اما لازم است بدانید این بیماری فقط مختص شناگران نیست.

علائم عفونت گوش شناگران شامل چه مواردی است؟

باکتری عفونت گوش شناگران موجب بروز علائمی مانند احساس درد طولانی مدت، وزوز گوش، خارش و سوزش شدید، کیپ شدن گوش و ایجاد زخم داخل گوش می‌شود. حتی ممکن است با دست زدن به گوش فرد مبتلا و تحریک آن درد و التهاب بیشتر شود. در مواقعی که عفونت گوش شدید است مایعاتی از گوش ترشح می‌شود که به عنوان چرک گوش شناخته می‌شود و نشان می‌دهد پرده صماخ در معرض آسیب و کم شدن شنوایی است که امکان دارد علائم تا قطع کامل شنوایی هم پیش برود.

علائم عفونت گوش شناگر
علائم عفونت گوش شناگر

علت ابتلا به عفونت گوش خارجی چیست؟

اصلی‌ترین دلیل عفونت گوش شناگر به دلیل مواجهه با آب و رطوبت است. یعنی شرایطی که در آن مجرای گوش بیش از اندازه با آب در تماس باشد و خیس بماند باعث می‌شود آسیب‌پذیری گوش در برابر عوامل بیماری‌زا کم شود و عفونت ایجاد شود. دلیل تاکید بر خشک کردن گوش این شرایط است.

البته همیشه مرطوب ماندن گوش باعث ایجاد عفونت خارجی نمی‌شود. بلکه موارد زیر هم باعث ایجاد عفونت در گوش خارجی می‌شود.

  • کسانی که عادت دارند اجسام غیر استریل یا انگشت خود را برای تمیز کردن جرم به داخل گوش فرو می‌کنند با عفونت‌های خفیف تا شدید گوش خارجی مواجه می‌شوند. زیرا از این طریق عوامل بیماری‌زا را به طور مستقیم وارد مجرای گوش می‌کنند و با ماندن داخل گوش علائم عفونت بروز می‌کند.
  • دلیل دیگر ایجاد عفونت گوش شناگر این است که برخی از افراد آلرژن‌هایی در بدن خود دارند و در واکنش به آن‌ها عفونت گوش خارجی ایجاد می‌شود. هر چند این علت خیلی شایع نیست اما لازم است با آن آشنایی داشته باشید.
  • هر عاملی که باعث شود پوست کانال گوش آسیب ببیند و پوست را دچار خشکی کند خطر ابتلا به عفونت را افزایش می‌دهد. به طور مثال استفاده‌ی طولانی مدت از هدست و سمعک از عواملی هستند که باعث می‌شود فرد مبتلا به عفونت گوش خارجی شود.

شیوه تشخیص عفونت گوش خارجی چگونه است؟

برای تشخیص عفونت گوش خارجی و درمان لازم است به پزشک مراجعه شود. ابتدا پزشک از بیمار می‌خواهد شرح حالی از علائمی که مشاهده می‌کند را توضیح دهد. سپس گوش را معاینه می‌کند. با این حساب نیازی به آزمایش یا تست تشخیصی خاصی وجود ندارد. مگر اینکه عفونت شدید باشد و قدرت شنوایی را تحت تاثیر قرار داده باشد یا اینکه بیمار به طور کامل شنوایی خود را از دست داده باشد.

زیرا اگر در مرحله‌ی حاد عفونت به آن رسیدگی نشود و درمان مناسب صورت نگیرد، عفونت به شکل مزمن درمی‌آید و درمان آن طولانی‌تر و سخت می‌شود.

دکتر عفونت گوش توصیه می‌کند بیماران درمان عفونت حاد گوش را به تاخیر نیندازند، زیرا درمان مناسب و به موقع می‌تواند از ایجاد عفونت‌های مزمن گوش جلوگیری کند.
راه‌های درمان عفونت گوش خارجی چگونه است؟

درمان به موقع عفونت گوش خارجی متناسب با شدت علائم اهمیت زیادی دارد. موارد زیر مهم‌ترین راه‌های درمان عفونت گوش است.

شیوه درمان دارویی عفونت گوش خارجی

روش دارویی برای درمان عفونت گوش خارجی در بزرگسالان و کودکان استفاده از داروهای آنتی‌بیوتیک و قطره گوش و داروی تسکین دهنده درد است.

با استفاده از بهترین چرک خشک کن برای عفونت گوش می‌توان ترشحات چرکی و عفونی گوش را که موجب بسته شدن کانال خارجی گوش می‌شود باز کرد و علائم عفونت را از بین برد.

درمان دارویی عفونت گوش خارجی
درمان دارویی عفونت گوش خارجی

کدام آنتی‌بیوتیک برای درمان عفونت گوش خارجی مناسب است؟

در مواقعی که عامل ایجاد کننده بیماری باکتری باشد لازم است از آنتی‌بیوتیک برای درمان گوش شناگر استفاده شود. آموکسی سیلین، سیپروفلوکساسین، ازیترومایسین، سفیکسیم برای عفونت گوش خارجی مناسب هستند. البته به جز این موارد آنتی‌بیوتیک‌های دیگری هم به صورت سوسپانسیون یا محلول برای بیماران تجویز می‌شود.

تشخیص نوع آنتی‌بیوتیک مناسب برای از بین بردن علائم عفونت بستگی به نظر پزشک دارد. اما آنچه مسلم است این است که اکثر بیماران کمتر از ۷۲ ساعت بعد از شروع مصرف آنتی‌بیوتیک کم کم بهبود پیدا می‌کند و نشانه‌های درد و عفونت از بین می‌رود.

کدام دارو برای تسکین درد عفونت گوش خارجی مناسب است؟

همانطور که اشاره کردیم درد و ناراحتی یکی از علائم آزاردهنده عفونت گوش شناگر است که پزشکان برای تسکین آن از دارو استفاده می‌کنند. داروهایی نظیر استامینوفن، ایبوپروفن مناسب‌ترین داروهایی هستند که می‌توان با آن درد و التهاب عفونت گوش شناگر را کاهش داد.

عوارض مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک برای درمان عفونت گوش شناگر

در تاپیک عفونت گوش خارجی نی نی سایت کاربران تجربه‌های خود برای درمان عفونت گوش خارجی و علائمی که با آن مواجه شدند، همچنین طول دوره درمان عفونت گوش خارجی را بیان می‌کنند. اما قرار نیست دارویی که شخص دیگری برای عفونت گوش استفاده کرده و اثر بخش بوده برای شما هم مفید باشد.

لازم است بدانید درمان عفونت گوش اهمیت زیادی دارد. زیرا در صورتی‌که نیازی به آنتی‌بیوتیک برای درمان عفونت گوش وجود نداشته باشد اما خودسرانه از آن استفاده کنید موجب ایجاد مقاومت عوامل بیماری‌زا در برابر آنتی‌بیوتیک می‌شوید و درمان را سخت‌تر می‌کنید.

به جز این بهتر است بدانید آنتی‌بیوتیک خوراکی عوارضی مانند اسهال و استفراغ، کهیر، سردرد، واکنش‌های آلرژیک هم ممکن است داشته باشد. به همین دلیل بیشتر اوقات برای درمان عفونت گوش از قطره‌های آنتی بیوتیک استفاده می‌شود که هم عوارض کمی دارند و هم اینکه اثر بخشی آن‌ها سریع‌تر است. نکته‌ی دیگری که در مورد استفاده از آنتی‌بیوتیک لازم است بدانید این است که با بهبود نسبی علائم نباید درمان را نیمه کاره رها کنید. زیرا با این کار شرایط ایجاد عفونت‌های مزمن گوش را فراهم می‌کنید.

در مواردی که التهاب و عفونت در گوش موجب سوراخ شدن پرده گوش شود، متخصص گوش و حلق و بینی از درمان جراحی برای ترمیم پرده و برگرداندن قدرت شنوایی استفاده می‌کند.

چگونه از قطره آنتی‌بیوتیک برای درمان عفونت گوش خارجی استفاده کنیم؟

  • استفاده از ساکشن برای خارج کردن ترشحات

در مواردی که میزان ترشحات عفونی گوش زیاد باشد لازم است از روش ساکشن یا مکش استفاده شود. با ساکشن کانال گوش تمیز و عوامل عفونی تخلیه می‌شود. در نتیجه مسیر باز می‌شود و مشکلات شنوایی که فرد با آن روبرو بود از بین می‌رود.

همچنین در مواقعی که عفونت و جرم گوش به قدری زیاد باشد که امکان استفاده از قطره برای عفونت گوش خارجی نباشد لازم است ابتدا از ساکشن استفاده شود و عفونت گوش تخلیه شود. سپس کارهای درمانی لازم انجام شود.

  • شیوه صحیح ریختن قطره داخل گوش

شیوه صحیح ریختن قطره در آغشته کردن تمام مجرای گوش اهمیت دارد. پس برای اینکه قطره کاملاً داخل گوش بریزد لازم است دراز بکشید یا اینکه سر را به سمت شانه خم کنید. تعداد قطره را مطابق با توصیه‌ی پزشک داخل گوش بریزید اما بلافاصله از جای خود بلند نشوید.

حدود ۱۵ تا ۲۰ دقیقه در جای خود بمانید و یک تکه پنبه برای مسدود کردن گوش داخل حفره‌ی آن قراردهید. بعد از این مدت می‌توانید هم پنبه را بردارید و هم از جای خود بلند شوید.

در ریختن قطره برای عفونت گوش خارجی باید به این نکته هم توجه داشته باشید، درصورتی‌که بیشتر از یک نوع قطره استفاده می‌کنید، لازم است فاصله‌ی زمانی ۲۰ تا ۳۰ دقیقه‌ای بین ریختن آن‌ها در گوش را رعایت کنید.

قطره آنتی‌بیوتیک برای درمان عفونت گوش خارجی
قطره آنتی‌بیوتیک برای درمان عفونت گوش خارجی

شیوه درمان خانگی عفونت گوش خارجی چگونه است؟

وقتی هنوز علائم عفونت گوش خارجی شدید نشده است می‌توان با استفاده از روش‌های خانگی عفونت گوش خارجی را درمان کرد. این روش‌ها فقط برای عفونت‌های خفیف اثرگذار است و از طرف دیگر برای اثربخشی به بازه‌ی زمانی طولانی‌تری نسبت به درمان دارویی نیاز دارند.

اگر می‌خواهید اطلاعات کاملی در مورد روش‌های خانگی درمان عفونت گوش شناگر به دست بیاورید به مقاله‌ی دیگری که در این مورد در سایت پذیرش۲۴ در دسترس قرار دارد مراجعه کنید.
عفونت گوش خارجی در کودکان چگونه درمان می‌شود؟

پزشکان برای درمان عفونت گوش کودکان از داروهای تب‌بر، داروهای مسکن استفاده می‌کنند. قطره‌های تب بر که درد را کم می‌کند از پرکاربردترین داروها برای عفونت گوش خارجی در کودکان است.

نکته‌ای که برای درمان عفونت گوش کودکان باید به آن توجه شود این است آسپرین به صورت خودسرانه به کودکان داده نشود. زیرا آسپرین ممکن است در کودکانی که علائم شبه آنفولانزا دارند موجب بروز سندرم ری شود و جان آن‌ها را به خطر بیندازد.

درصورتی‌که دو یا سه روز بعد از استفاده از قطره‌ها هیچ بهبودی در وضعیت کودک مبتلا به عفونت مشاهده نشود، لازم است درمان آنتی‌بیوتیک شروع شود. همچنین همانطور که در بزرگسالان ادامه دادن درمان آنتی‌بیوتیک و نیمه کاره رها نکردن آن اهمیت دارد، در کودکان هم لازم است برای جلوگیری از عود مجدد عفونت داروها به موقع و تا پایان مصرف شود.

طول دوره درمان عفونت گوش خارجی چقدر است؟

نمی‌توانیم مدت زمان قطعی برای درمان عفونت گوش خارجی شناگران بیان کنیم، زیرا شدت بیماری در افراد مختلف متفاوت است و هر چقدر بیماری شدیدتر باشد مدت زمانی که برای درمان آن لازم است طولانی‌تر خواهد بود. همچنین نوع درمان هم بر مدت زمان طولانی شدن بیماری تاثیر می‌گذارد.

چگونه از بروز عفونت گوش خارجی پیشگیری کنیم؟

عفونت گوش خارجی جزو عارضه‌هایی است که می‌توان با انجام اقدامات مناسب از بروز آن پیشگیری کرد. موارد زیر مهم‌ترین اقداماتی است که برای جلوگیری از ابتلا به عفونت گوش شناگر به افراد در سنین مختلف پیشنهاد می‌شود.

  • اصلی‌ترین راه برای پیشگیری از عفونت گوش خارجی یا گوش شناگر این است که از گوش مراقبت کنیم تا خیس نماند. بدین منظور وقتی به استخر مراجعه می‌کنید لازم است کلاه شنا یا گوش گیر مناسب و استاندارد استفاده کنید.
  • بعد از خروج از استخر گوش‌ها را به دقت و با آرامی با یک حوله خشک کنید. خشک کردن گوش‌ها به جز استخر بعد از هر بار استحمام هم الزامی است.
  • برای خشک کردن یا تمیز کردن جرم گوش نباید از گوش پاک کن استفاده کنید. زیرا گوش پاک کن یا دستمال کاغذی ضمن اینکه جرم گوش را به قسمت‌های داخلی‌تر گوش هدایت می‌کند، می‌تواند عفونت را تشدید کند.
  • درصورتی‌که از سمعک استفاده می‌کنید لازم است هر چند وقت یک بار آن را تمیز کنید تا عوامل عفونی را به گوش منتقل نکنید.

کسانی که احساس می‌کنند قدرت شنوایی آن‌ها کم شده است و در گوش درد و ناراحتی یا وزوز یا کیپ شدن گوش را تجربه می‌کنند باید برای تشخیص علت به دکتر التهاب گوش مراجعه کنند.

عفونت گوش شناگر در کودک
عفونت گوش شناگر در کودک

عوارض عفونت گوش شناگر شامل چه مواردی است؟

عفونت گوش شناگر درصورتی که کنترل شود و درمان مناسب برای از بین بردن عامل بیماری‌زا انجام شود عارضه‌ی جدی به دنبال ندارد. اما کسانی که ضعف سیستم ایمنی دارند و افرادی که به دیابت مبتلا هستند باید به عفونت گوش توجه ویژه‌ای داشته باشند. زیرا ممکن است درگیر عوارض احتمالی شامل موارد زیر شوند.

  • عفونت گوش مزمن
  • گسترش عفونت به قسمت‌های دیگر بدن

وقتی از آنتی‌بیوتیک برای درمان عفونت گوش شناگر استفاده نشود و بیمار به حال خود رها شود احتمال می‌رود عامل بیماری‌زا به قسمت‌های دیگر بدن گسترش پیدا کنند. به طور مثال مننژیت از عوارض احتمالی ولی غیر شایعی است که موجب عفونت پرده‌های مننژ به دلیل گسترش عفونت گوش خارجی می‌شود.

  • از دست رفتن قدرت شنوایی

با ابتلا به عفونت گوش خارجی ممکن است فرد تا حدی شنوایی خود را از دست بدهد. اما با مزمن شدن یا شدید شدن عفونت احتمال کم شدن شنوایی وجود دارد.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

مهم‌ترین اصلی که در ارتباط با عفونت گوش باید رعایت شود این است که به موقع به پزشک مراجعه شود. پس در صورتی‌که هر کدام از موارد زیر مواجه شدید بهتر است هر چه سریع‌تر به پزشک مراجعه کنید.

  • علائم عفونت گوش شناگر بیشتر از سه روز ادامه پیدا کند.
  • با وجود استفاده از درمان‌های خانگی هیچ بهبودی در علائم حاصل نشود یا اینکه علائم بدتر شود.
  • فرد مبتلا به عفونت گوش درگیر سرگیجه یا عدم تعادل شود.
  • قدرت شنوایی فرد با پیشرفت بیماری کمتر شود.

پذیرش۲۴ یک وب سایت آنلاین است که به منظور آسان‌کردن دسترسی افراد نیازمند به خدمات درمانی شرایط مشاوره و ویزیت آنلاین دکتر گوش و حلق و بینی را فراهم کرده است. با استفاده از این شیوه می‌توانید بدون محدودیت زمانی و مکانی از پزشک مورد نظر وقت بگیرید و سوالات خود را بپرسید.

سوالات متداول عفونت گوش شناگر

آیا تمیز کردن و شستشوی گوش در کم کردن میزان عفونت گوش تاثیر دارد؟

در مراحل اولیه عفونت گوش شناگر می‌توان از شستشوی گوش و تخلیه‌ی ترشحاتی که در مجرای گوش وجود دارد به عنوان یکی از روش‌هایی کمکی برای درمان استفاده کرد. البته برخی از پزشکان از محلول‌های اسیدی ضعیف هم برای درمان استفاده می‌کنند.

آیا نوع سمعک هم در ایجاد عفونت گوش خارجی تاثیرگذار است؟

با توجه به اینکه سمعک یکی از عوامل تشدید کننده عفونت گوش است لازم است بدانید انواعی از سمعک که داخل گوش قرار می‌گیرد عامل عفونت هستند که می‌توان سمعک‌های پشت گوش یا نامرئی را جایگزین آن‌ها کرد.

آیا رابطه‌ای بین عفونت گوش و اختلال در گفتار وجود دارد؟

با توجه به اینکه بین عفونت گوش میانی و اختلال در شنوایی رابطه وجود دارد، لازم است بدانید کسانی که در سنین پایین دچار عفونت گوش و کم شنوایی می‌شوند به احتمال زیادی برای گفتار هم با مشکل مواجه می‌شوند.

۵/۵ (۱ نظر)

منبع
allinahealth.orgwebmd.comcdc.gov

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا