پارگی سوراخ لاله گوش (نرمه گوش)؛ آفت استفاده نادرست از گوشواره

گوشواره و پیرسینگ از اکسسوری‌های محبوبی هستند که این روزها در شکل‌ها و اندازه‌های مختلف پیدا می‌شوند. گذشته از همه حرف‌هایی که درمورد زیبایی‌های این قطعات تزیینی می‌توان زد، احتمال دارد استفاده از این تزیینات به اتفاقی دردناک یعنی پارگی سوراخ لاله گوش منجر شود.

علاوه بر دردناک بودن خود این اتفاق، مسئله دردناک‌تر ظاهر لاله گوش پس از پارگی است. برای درمان پارگی لاله گوش راه‌های متنوعی وجود دارد. از جراحی توسط دکتر جراح زیبایی گوش گرفته تا تعدادی از راه‌های سنتی که بسته به موقعیت و وضعیت پیش آمده قابل انتخاب هستند. در این مطلب عوامل موثر در پارگی لاله گوش، راه‌های پیشگیری از این حادثه و تعدادی از راه‌های درمان آن را در کنار هم مرور می‌کنیم.

عوامل بزرگ شدن یا پارگی سوراخ لاله گوش

عوامل این حادثه که قابل حدس زدن نیز هستند را یک یا دو عامل پرتکرار تشکیل می‌دهند که آشنایی با آن‌ها می‌تواند کمک کند تا خود به خود راه‌های پیشگیری نیز به ذهنتان برسد. موارد زیر ممکن است علت پارگی زیر لاله گوش باشد:

  • کشیدگی (گشاد شدن)‌ سوراخ لاله گوش به دلیل استفاده مبرم از گوشواره‌های سنگین.
  • پارگی مستقیم لاله گوش به دلیل گیر کردن قطعات تزیینی یا گسترش کشیدگی.

 

کشیدگی لاله گوش، سوراخ آن را بیشتر شبیه یک شکاف می‌کند و باعث می‌شود که لاله افتاده و آویزان به نظر برسد. علاوه بر این، شکاف‌ لاله گوش که مهم‌ترین عامل آن استفاده از گوشواره‌های سنگین است ممکن است بعدا استفاده از گوشواره‌های کوچک‌تر را مشکل کند.

کشیده شدن سوراخ لاله معمولا درد ندارد و مردم تنها به خاطر اینکه این اتفاق جذابیت‌شان را کم می‌کند آن را دوست ندارند. هر چند توجه نکردن به این مشکل می‌تواند منجر به پارگی سوراخ لاله گوش شود.

همانطور که ذکر شد، پارگی نرمی گوش ناشی از گوشواره می‌تواند به صورت کاملا اتفاقی هم اتفاق بیفتد. این حادثه با گیر کردن یا کشیده شدن گوشواره یا پیرسینگ اتفاق می‌افتد. البته واضح است که نیروی قابل توجهی باید وارد شود تا لاله پاره شود. بعد از پارگی، لاله گوش به دو قسمت تقسیم می‌شود و دیگر نمی‌شود به آن هیچ وسیله تزیینی آویخت.

راه‌های پیشگیری از کشیدگی و پارگی سوراخ لاله گوش با گوشواره

متاسفانه در اکثر موارد کشیدگی یا پارگی سوراخ لاله گوش، تنها جراحی است که می‌تواند جذابیت سابق را به فرد بازگرداند. بنابراین بهتر است تعدادی از راه‌های پیشگیری را در ادامه با دقت مطالعه کنید تا کار به مرحله جراحی نکشد.

راه‌های پیشگیری از کشیدگی و پارگی سوراخ لاله گوش با گوشواره
راه‌های پیشگیری از کشیدگی و پارگی سوراخ لاله گوش با گوشواره
  • به گوشواره‌های سبک یا رشته‌ای بسنده کنید. طبیعتا گوشواره‌های کم وزن یا رشته‌ای به اندازه گوشواره‌های سنگین به سوراخ لاله گوش فشار نمی‌آورند. در نتیجه اندازه سوراخ گوش ثابت باقی می‌ماند.
  • از گوشواره‌های سنگین کوتاه مدت استفاده کنید. گوشواره‌های با وزن بالا را برای جشن‌ها یا مراسم‌های خاص نگه دارید و بلافاصله بعد از اتمام هر رویداد آن‌ها را از گوش خود خارج کنید.
  • از آویختن گوشواره‌هایی که احتمالا گیر کردنشان زیاد است خودداری کنید. کاملا واضح است که چه نوع از گوشواره یا قطعات تزیینی دیگر هستند که ممکن است به مانعی گیر کنند و باعث پارگی شوند. هنگام باز و بسته کردن گوشواره‌ها دقت کنید.

دقت کنید استفاده از ترکیب گوشواره‌های رشته‌ای و موهای بافته شده (بافت ریز) یا توری نیز ممکن است به پارگی منجر شود.

  • قبل از خوابیدن گوشواره‌هایتان را از سوراخ گوش خارج کنید. افراد زیادی هستند که هیچ مشکلی با خوابیدن بدون خارج کردن گوشواره از گوش خود ندارند. با این حال خارج کردن گوشواره‌ها قبل از رفتن به رخت خواب هیچ زحمتی ندارد و به راحتی می‌تواند ریسک پاره شدن لاله گوش را به صفر برساند.

در ادامه در خصوص درمان پارگی سوراخ گوشواره گوش اطلاعات لازم را در اختیار شما قرار می‌دهیم.

انواع جراحی‌های درمان پارگی سوراخ گوش

حال که این عارضه را شناختیم سوال اصلی که پیش می‌آید این است که ایا پارگی گوش ترمیم میشود؟ برای درمان و ترمیم کشیدگی یا پارگی لاله گوش انواع مختلفی از جراحی وجود دارد. اینکه چه راهی برای ترمیم آسیب وارد شده به گوش شما انتخاب شود کاملا بستگی به حالت و شدت آسیب دیدگی لاله گوش دارد.

چسباندن طرفین (Side-to-side closure)

چسباندن دو طرف لاله گوش یک روش ترمیم سرپایی پارگی سوراخ لاله گوش است که بسیار ساده انجام می‌شود. این روش اغلب برای کودکانی که گوششان بر اثر حادثه پاره شده استفاده می‌شود.

انواع جراحی‌های درمان پارگی سوراخ لاله گوش
انواع جراحی‌های درمان پارگی سوراخ لاله گوش

در این مدل جراحی لاله گوش به صورت موضعی بی‌حس می‌شود و جراح که ممکن است دکتر زیبایی یا مختصص گوش و حلق و بینی باشد لایه نازکی از دو طرف جدا شده لاله گوش را برمی‌دارد. این کار ضروری است. به دلیل این که بخیه زدن دو طرف بدون اینکه پوست و گوشت تازه با هم در ارتباط باشند فایده‌ای ندارد.

اصلاح فلپ قدامی ـ خلفی (Anterior–posterior flap modification)

روش اصلاح فلپ روشی است که کمی نسبت به روش‌های دیگر جراحی زیبایی پیچیده‌تر است. این روش معمولا برای اصلاح حالت لاله‌‌هایی استفاده می‌شود که کشیدگی زیادی دارند.

در این روش هم مانند همه روش‌های دیگر اصلاح پارگی سوراخ لاله گوش در ابتدا بی‌حسی موضعی صورت می‌گیرد. تفاوت این روش با روش‌های دیگر این است که دیگر نیازی به برداشتن لایه پاره شده نیست؛ چرا که پزشک تمام شکاف را کاملا می‌پوشاند. در ادامه طی مراحلی شکاف لاله گوش کاملا ترمیم می‌شود و کاملا از بین می‌رود. برای اطلاع از هزینه ترمیم پارگی لاله گوش بهتر است با متخصص گوش و حلق و بینی ملاقات کنید.

نکته:

اگر با مشکلات مربوط به لاله گوش مواجه شده‌اید، می‌توانید قبل از مراجعه به مطب پزشک یا بیمارستان با برقراری ارتباط با پزشک و استفاده از ویزیت آنلاین از وضعیت دقیق خود مطلع شوید و در صورت امکان از میان راه‌های درمان یکی را برگزینید. درمان خانگی پارگی لاله گوش یکی از راهکارهای پیش روی شماست، اما بهتر است قبل از هر اقدامی ویزیت آنلاین دکتر گوش و حلق و بینی را امتحان کنید.

بخیه لاله گوش

ترمیم لاله گوشی که پاره شده است، به کمک بخیه نیز امکان‌پذیر است. روند ترمیم و بخیه لاله گوش بسیار ساده و آسان بوده و تقریبا هیچ عارضه خاصی به دنبال ندارد. درواقع می‌توانید مطمئن باشید این عمل درد زیادی برای شما به همراه ندارد و به سادگی آن را پشت سر خواهید گذاشت. معمولا بخیه به مدت یک هفته در محل مورد نظر باقی می‌ماند و بعد از آن شاهد رفع پارگی لاله گوش خواهیم بود.

نتیجه‌گیری

استفاده از قطعات تزیینی یا به اصطلاح اکسسوری بی شک می‌تواند به جذاب و زیباتر دیده شدن اشخاص مخصوصا خانم‌ها کمک ویژه‌ای بکند. با این حال باید مراقب بود که استفاده از این وسایل منجر به پارگی گوش با گوشواره نشود.

کشیدگی و پارگی سوراخ لاله گوش که در اثر استفاده طولانی مدت از گوشواره‌های سنگین یا گیر کردن گوشواره‌‌ها به موانع مختلف حاصل می‌شوند، از این دست مشکلات هستند. در این مطلب راه‌‌های پیشگیری و دو مورد از روش‌های درمان مشکلات مربوط به لاله گوش را شرح دادیم. درمان پارگی گوش با طب سنتی نیز راهکارهای خاص خود را دارد که برخی افراد نسبت به آن اقدام می کنند.

سوالات متداول پارگی سوراخ لاله گوش

آیا جراحی‌های ترمیم کشیدگی یا پارگی دردناک هستند؟

خیر. اولین مرحله این جراحی بی‌حس کردن موضعی لاله گوش خواهد بود.

آیا اصلا نباید از گوشواره‌های سنگین وزن استفاده کرد؟

می‌توان از دست از گوشواره‌ها به صورت کوتاه مدت و تنها طی مراسمات استفاده کرد.

آیا با استفاده از گوشواره‌های رشته‌ای احتمال پارگی لاله گوش به صفر می‌رسد؟

اگر همراه آن از تور یا بافت ریز مو‌ها استفاده نشود احتمال به وجود آمدن مشکل بسیار پایین می‌آید.

۳.۳/۵ (۳ نظر)

منبع
journals.lww.comncbi.nlm.nih.govhealthline.com

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
3 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
مریم
مریم
2 ماه قبل

سلام وقت بخیر برای بستن سوراخ لاله ی گوش راهی یا پمادی وجود داره که شکل خطی و گشاد شده ی آن را کامل ببنده و و در صورت لزوم دوباره سوراخ کنیم

فاطمه عزیزی از قزوین
فاطمه عزیزی از قزوین
پاسخ به  مریم
2 ماه قبل

سلام وقت بخیر ایا برا کوچک کردن سوراخ گوش که بر اثر گوشواره سنگین گشاد شده راهی بجز عمل هست یانه؟

زهرا
زهرا
پاسخ به  فاطمه عزیزی از قزوین
1 ماه قبل

سلام منم سوارخ لاله گوشم پاره شده برای بسته شدن آن راهی غیرازجراحی وجودداره

دکمه بازگشت به بالا