گوش درد در بارداری

در این مقاله قصد داریم در مورد گوش درد در بارداری صحبت کنیم. برای گوش درد در بارداری چه باید کرد؟ آیا گوش درد در بارداری طبیعی است؟ گوش درد شدید در بارداری نشانه چیست؟ آیا گوش درد در دوران بارداری شایع است؟ علل و علائم عفونت گوش در بارداری چیست؟ یکی از این دردهای رایج دوران بارداری، سردرد و گوش درد در بارداری که تقریباً در تمام بانوان باردار دیده می‌شود. از همین رو می‌خواهیم زوایای مختلف گوش درد در بارداری را مورد نقد و بررسی قرار دهیم.

علت مشکلات گوش در بارداری؛ گوش درد در بارداری نشانه چیست؟

بارداری اغلب زمان تغییرات بزرگ فیزیکی و عاطفی است. برخی از این تغییرات مورد انتظار هستند و برخی دیگر خیر. هنگامی که باردار هستید، بدن شما می‌تواند به طیف وسیعی از شرایط مختلف حساسیت نشان دهد، یکی از آن‌ها گوش درد است. دلایل مختلفی می‌توانند منجر به گوش درد در بارداری شوند که خوشبختانه بسیاری از آن‌ها خفیف و به راحتی قابل درمان هستند. گوش درد از علائم بارداری است.

در دوران بارداری، حجم خون بدن شما تقریباً ۵۰ درصد افزایش می‌یابد! این افزایش حیرت‌انگیز به دلیل پشتیبانی بدن شما از نیازهای جنین اتفاق می‌افتد. جریان خون اضافه شده، حجم آب در بدن شما را بیش از دو گالن افزایش یابد. این افزایش حجم آب و مایعات بدن، منجر به انسداد بینی شما شده و مشکلات و عفونت‌های گوش را با خود به همراه می‌آورد.

تغییرات هورمونی همچنین می‌تواند بر سیستم ایمنی شما تأثیر بگذارد و شما را در برابر باکتری‌ها و ویروس‌هایی که باعث عفونت می‌شوند آسیب‌پذیرتر کند. همچنین تغییرات هورمونی در سه ماهه دوم و سوم می‌تواند منجر به کاهش حس شنوایی شود، البته این وضعیت موقتی است و کم شنوایی معمولاً در عرض ۱۰ روز برطرف می‌شود.

آیا گوش درد در دوران بارداری شایع است؟

علت گوش درد در بارداری
علت گوش درد در بارداری

علاوه بر علائم معمول بارداری، برخی از زنان عفونت گوش را نیز در این دوران تجربه می‌کنند. در واقع برای زنان باردار تجربه عفونت گوش بسیار رایج است. زنانی که در حال حاضر مستعد ابتلا به گوش درد هستند، به احتمال زیاد در دوران بارداری نیز به آن مبتلا خواهند شد. عفونت گوش می‌تواند در هر سه ماهه بارداری اتفاق بیفتد و می‌تواند نتیجه هر یک از موارد زیر باشد:

  • سرماخوردگی
  • داشتن آلرژی
  • ابتلا به عفونت سینوسی
  • عفونت‌های آدنوئید
  • تجمع جرم گوش در گوش
  • افزایش فشار بر روی گوش در اثر خواب
  • نرخ متابولیسم پایه بالاتر (BMR): در دوران بارداری، بدن شما به افزایش سطح اکسیژن و حجم خون نیاز دارد. این بدان معنا است که قلب شما برای جابجایی این مایعات در بدن کار به مراتب سخت‌تری نسبت به قبل دارد. مایعات بیشتر در بینی و سینوس‌ها در دوران بارداری ممکن است خطر عفونت گوش را افزایش دهد.
  • تغییرات هورمونی در دوران بارداری، سطح استروژن و پروژسترون افزایش می‌یابد: این هورمون‌ها می‌توانند بر سیستم ایمنی شما تأثیر بگذارند و شما را مستعد ابتلا به بیماری‌های ناشی از باکتری‌ها و ویروس‌ها کنند. با این حال، ارتباط دقیق بین هورمون‌ها و عفونت‌ها کاملاً مشخص نیست؛ اما می‌تواند انواع مشکلات گوش و گوش درد را به دنبال داشته باشد.
  • تغییرات در دوران بارداری همچنین می‌تواند باعث سایر مشکلات موقت گوش مانند سرگیجه یا سبکی سر شود. در صورت داشتن بیماری‌هایی مانند بیماری منیر، ممکن است شنوایی و تعادل شما در دوران بارداری تحت تأثیر قرار گیرد.

در طول عفونت گوش، التهاب باعث انسداد لوله‌های استاش می‌شود. سپس مایع در مرکز گوش جمع می‌شود و باعث درد، ناراحتی و گاهی کاهش شنوایی خفیف می‌شود. در بیشتر موارد، مشکلات گوش در دوران بارداری خفیف و موقتی هستند. یکی از انواع عفونت شایع گوش که ممکن است در دوران بارداری اتفاق بیفتد، گوش شناگر (swimmer’s ear) است. این عفونت گوش در مجرای گوش خارجی، معمولاً پس از شنا کردن در آب ناپاک یا خاراندن تصادفی داخل گوش رخ می‌دهد.

یک مشکل بسیار نادر و موقتی دیگر در ارتباط با گوش که ممکن است در دوران بارداری اتفاق بیفتد، کاهش حس شنوایی ناگهانی (SSNHL) است. این یک عفونت نیست و محققان دقیقاً نمی‌دانند که چرا برخی افراد در بارداری به این اختلال نادر مبتلا می‌شوند. با این حال، معمولاً در سه ماهه دوم یا سوم رخ می‌دهد و در کمتر از ۱۰ روز از بین می‌رود.

عفونت یا آسیب در گوش داخلی گاهی اوقات می‌تواند منجر به موارد زیر شود:

  • سرگیجه
  • از دست دادن شنوایی
  • وزوز گوش (زنگ در گوش)

علائم عفونت گوش در دوران بارداری

برخی از علائم مهم و رایج عفونت گوش در دوران بارداری عبارت‌اند از:

  • احساس درد، سوزش، تیر کشیدن یا شنیدن صداهای مبهم به خصوص زمانی که گوش خارجی را با دست فشار دهید.
  • تورم، قرمزی یا التهاب مجرای گوش
  • خارش در گوش و اطراف آن
  • از دست دادن کامل شنوایی یا بخشی از آن
  • وزوز گوش یا صدای زنگ در گوش
  • سردرد
  • سرگیجه
  • سبکی سر
  • خارج شدن مایع زرد یا سبز از گوش

پیشگیری از عفونت گوش در دوران بارداری

همیشه نمی‌توانید از عفونت گوش و گوش درد در بارداری جلوگیری کنید؛ با این حال، ممکن است بتوانید خطر ابتلا به عفونت گوش در دوران بارداری را با رعایت نکات زیر کاهش دهید:

  • گوش داخلی خود را نخراشید، به خصوص با گوش پنبه و هر شیء خارجی دیگر.
  • از یک پارچه فلانل نرم برای تمیز کردن قسمت بیرونی گوش و لبه داخلی آن استفاده کنید.
  • اگر در حال شنا هستید کلاه شنا بپوشید یا سر خود را بالای آب نگه دارید.
  • اگر آب در گوش‌هایتان فرو رفت، سعی کنید آن را با یک پارچه نرم و تمیز خارج کنید.
  • خودتان را در معرض سرما و محیط‌های عفونی قرار ندهید.
  • تا جای ممکن خود را ایزوله کنید و از سفر کردن بپرهیزید.
  • از قطره‌های استریلیزه گوش برای ضدعفونی کردن استفاده کنید. انواع قطره گوش درد در بارداری از طریق داروخانه‌ها قابل تهیه است.

درمان عفونت گوش در دوران بارداری

درمان گوش درد در بارداری
درمان گوش درد در بارداری

در حالی که روش‌های مختلفی برای درمان عفونت گوش مانند استفاده از آنتی بیوتیک‌ها و محصولات بدون نسخه وجود دارد، زنان باردار باید توجه ویژه‌ای به داروهایی که مصرف می‌کنند داشته باشند. مصرف برخی داروهای آنتی بیوتیک و مسکن می‌تواند تأثیر منفی بر روی جنین داشته باشند. زنان باردار باید برای درمان ایمن عفونت گوش خود به یک دکتر گوش درد متخصص مراجعه کنند.

برای مثال استامینوفن و قطره آنتی بیوتیک گوش در دوران بارداری بی‌خطر است؛ اما مصرف آسپرین و دارو‌های ضدالتهابی غیراستروئیدی (NSAIDs) مانند ایبوپروفن (ادویل) و ناپروکسن (Aleve) منع شده است. عفونت گوش اغلب بدون پزشک، با استفاده از دارو‌های ساده‌ای که احتمالاً در خانه دارید، درمان می‌شود. در ادامه چند راه‌حل ساده برای درمان علائم عفونت گوش و تسکین گوش درد لیست شده است:

۱. مسکن‌های تأییدشده را مصرف کنید

اگر در دوران بارداری دچار عفونت ویروسی گوش می‌شوید یا گوش درد دارید، مسکن‌های تأییدشده را مصرف کنید. همان‌طور که اشاره شد، تنها مسکن بدون نسخه‌ای که به طور کلی در کل دوران بارداری بی‌خطر است، تیلنول (استامینوفن) است.

۲. از داروهای آنتی هیستامین یا ضد احتقان استفاده کنید

اغلب اوقات، گوش درد ممکن است به دلیل آلرژی ایجاد شود. هنگامی که گرفتگی در سینوس‌ها و مجرای بینی شما رخ می‌دهد، می‌تواند منجر به ایجاد گوش درد در بارداری شود. مصرف آنتی هیستامین‌ها و دارو‌های ضد احتقان که برای خشک‌کردن مایعات تجمع یافته در بدن شما طراحی شده‌اند، می‌تواند تسکین سریعی برای شما ایجاد کند. Claritin یا Alavert (لوراتادین)، Benedryl، Allegra (فکسوفنادین) یا Zyrtec (cetirizine) همگی در دوران بارداری نسبتاً بی‌خطر هستند.

۳. استفاده از کمپرس گرم

هنگامی که عفونت‌ها شروع می‌شوند، گردش خون مناسب کلید بهبودی است. مطالعات منتشر شده توسط مؤسسه ملی بهداشت (NIH) نشان می‌کند که اثرات فیزیولوژیکی گرما درمانی شامل تسکین درد، افزایش جریان خون، افزایش متابولیسم و ​​کشش بافت‌های همبند است. بنابراین، کمپرس گرم یک راه ساده برای باز کردن رگ‌های خونی است و اجازه می‌دهد گلبول‌های سفید خون که به مبارزه با عفونت‌ها کمک می‌کنند، زودتر به محل عفونت برسند.

۴. از قطره گوش استفاده کنید

محلول‌های مختلفی را می‌توان به عنوان قطره گوش برای از بین بردن تجمع جرم در گوش استفاده کرد. تجمع مایع و جرم در گوش ممکن است باعث درد یا عفونت شود. مالش گوش با الکل و سرکه سفید، شستشو با آب اکسیژنه، استفاده از قطره گوش آنتی بیوتیک و انواع سرم‌های شستشو را می‌توان در دوران بارداری استفاده کرد.

۵. تنظیم وضعیت خواب

یک راه ساده برای کاهش درد گوش این است که از خوابیدن با گوش آسیب‌دیده روی بالش خودداری کنید.

۶. از محافظ شب برای کمک به کاهش تنش فک استفاده کنید

برای کسانی که از اختلالات مفصل گیجگاهی فکی (TMJ) مانند دندان قروچه رنج می‌برند، گوش درد ممکن است در واقع درد ناشی از دندان قروچه باشد. اگر در شقیقه‌ها و گوش‌های خود احساس ناراحتی می‌کنید، با دندانپزشک خود در مورد گرفتن محافظ شب برای کمک به کاهش تنش فک صحبت کنید.

۷. آدامس بجوید

تغییرات فشار هوا نیز می‌تواند باعث گوش درد شود، به همین دلیل یکی از ساده‌ترین راه‌حل‌های درد و فشار، جویدن آدامس است! با باز و بسته کردن فک، شیپور استاش را در گوش باز می‌کنید و اختلاف فشار دو طرف پرده گوش را از بین می‌برید.

۸. استراحت و آب‌رسانی کنید

در نهایت، مانند هر بیماری دیگری، استراحت و آب‌رسانی منجر به بهبودی سریع‌تر خواهد شد. بدن شما در طول بارداری تغییرات زیادی را تجربه می‌کند. مطالعات اخیر نشان می‌دهد که انرژی موردنیاز در زمان بارداری، تقریباً با سطح انرژی موردنیاز در مسابقات دو استقامت برابری می‌کند.

درمان‌های خانگی برای درمان عفونت گوش در دوران بارداری

درمان خانگی گوش درد در بارداری
درمان خانگی گوش درد در بارداری

درمان فوری گوش درد در بارداری با برخی روش‌های خانگی قابل انجام است. درمان‌های خانگی آزمایش‌شده و مطمئن می‌توانند گزینه مناسبی برای تسکین گوش درد در بارداری باشند؛ اما همیشه بهتر است قبل از استفاده از هر یک از موارد زیر با پزشک خود مشورت کنید.

  • سرکه: سرکه سیب و سرکه سفید انواع قارچ را از بین می‌برند.
  • کیسه نمک: گوش درد ناشی از سرما یا سینوس را می‌توان با قرار دادن کیسه نمک گرم یا بطری آب گرم روی گوش عفونی تسکین داد.
  • روغن سیر: سیر دارای خواص ضد باکتریایی قوی است که می‌تواند عفونت گوش را از بین ببرد. برخی بر این باورند که ریختن حدود سه قطره روغن سیر در گوش عفونی می‌تواند عفونت را از بین ببرد.
  • روغن زیتون: چکاندن دو قطره روغن زیتون می‌تواند جرم‌های گوش را به سمت بیرون هدایت کند.
  • حوله گرم: حوله گرم را روی گوش قرار دهید تا درد را تسکین دهد.
  • بخور درمانی: استنشاق بخار می‌تواند مخاط را شل کند و درد گوش و عفونت ناشی از سرماخوردگی، سینوس یا آنفولانزا را کاهش دهد.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

بر هیچ فردی پوشیده نیست که برای مراقبت‌های دوران بارداری باید به طور منظم به پزشک مراجعه کنیم. اگر هرکدام از علائم ذکرشده برای عفونت گوش را در خود مشاهده می‌کنید، بهتر است فوراً به پزشک خود اطلاع دهید. همه گوش درد‌ها عفونت نیستند، با این حال، احتیاط شرط عقل است. عفونت می‌تواند گسترش یافته و به شنوایی شما آسیب‌های جدی و دائمی وارد کند. در برخی موارد، پزشک ممکن است شما را به یک متخصص گوش و حلق و بینی یا دکتر بارداری و متخصص زنان ارجاع دهد.

پذیرش ۲۴ یک سامانه آنلاین و جامع رزرو ویزیت اینترنتی و نوبت‌دهی تلفنی است که شما را از مراجعه به مراکز درمانی برای اخذ نوبت بی‌نیاز می‌کند. کافی است اپلیکیشن پذیرش ۲۴ را روی گوشی خود نصب کنید و به صورت اینترنتی و بدون کمترین فوت وقت، ویزیت آنلاین دکتر گوش و حلق و بینی خود را تهیه کنید. همچنین می‌توانید با تماس تلفنی، مشاوره پزشکی رایگان دریافت کنید.

سؤالات متداول

۱. آیا عفونت گوش در دوران بارداری برای شما یا کودکتان مضر است؟

هر نوع عفونتی می‌تواند برای شما و در نتیجه کودک شما مضر باشد.

۲. آیا گوش درد در بارداری شایع است؟

با توجه به مشکلات هورمونی و آنزیمی گوش درد در بانوان باردار تقریباً رایج و شایع است.

۳. علائم مهم عفونت گوش در بارداری چیست؟

احساس درد، سوزش، تیر کشیدن، تورم، قرمزی یا التهاب، از دست دادن کامل شنوایی یا بخشی از آن، وزوز گوش یا صدای زنگ در گوش، سردرد و سرگیجه به همراه خارج شدن مایع زرد یا سبز از گوش

سخن پایانی

در این مقاله در مورد گوش درد در بارداری صحبت کردیم و از نزدیک با علل، علائم و راه های درمان خانگی و سنتی آن آشنا شدیم. اگر باردار هستید و دچار گوش درد و عفونت گوش شده‌اید، بهتر است قبل از امتحان هر روش درمانی به پزشک متخصص مراجعه کنید.

۳/۵ (۲ نظر)

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا