گوش درد بعد از استخر

گوش درد شدید بعد از استخر؛ علت گوش درد بعد از استخر چیست؟

همان‌طور که می‌دانید، گوش درد شدید بعد از استخر و درد گرفتن گوش بعد از استخر زمانی ایجاد می‌شود که عفونت‌ها، عوامل میکروبی و بیماری‌زا به کمک جریان آب وارد گوش شما شده و در داخل آن محبوس می‌شوند. استفاده از موادی مانند کلر در آب استخر موجبات خشکی مجرای گوش را فراهم می‌کند و بیماری‌های مختلف از طریق جریان آب وارد گوش شما می‌شوند.

علت گوش درد بعد از استخر تجمع آب در گوش، به دام افتادن آب در گوش و ورود انواع قارچ‌ها، عفونت‌ها، ویروس‌ها و باکتری‌ها به داخل گوش است. استفاده از وسایل شنا مانند گوش‌گیر و خشک کردن آب گوش به طور کامل بعد از شنا و استخر می‌تواند تا حد بسیار زیادی زمینه بروز عفونت و مشکلات مختلف گوش را از بین ببرد.

درمان گوش درد بعد از استخر؛ با گوش‌درد پس از شنا چه کنیم؟

رفع گوش درد بعد از استخر و درمان گوش درد ناشی از آب با روش‌های مختلف دارویی و طبی قابل انجام است. علت گوش درد بعد از استخر همان‌طور که اشاره شد پر شدن آب به مجرای گوش و ورود عوامل میکروبی و بیماری‌زا به داخل گوش است با این حال علل احتمالی رایجی که منجر به گوش درد بعد از استخر می‌شوند به شرح زیر هستند:

  • عفونت‌های سینوسی
  • تشکیل جرم گوش

علائم وجود عفونت و گوش درد بعد از استخر ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • تب
  • درد داخل گوش
  • کم شنوایی خفیف
  • احساس بیماری و بی‌حالی مزمن
  • بداخلاقی، بی‌قراری و بازی با گوش در کودکان و نوزادان

درمان خانگی و طب سنتی گوش درد بعد از استخر

درمان گوش درد بعد از استخر
درمان گوش درد بعد از استخر

در ادامه با چند روش درمان خانگی و طب سنتی مؤثر در درمان گوش درد بعد از استخر آشنا خواهیم شد.

الکل و سرکه سفید

مهم‌ترین راه پیشگیری از تجمع جرم، عفونت و گوش درد بعد از استخر خشک کردن و تمیز کردن گوش است. برای این کار می‌توانید از پنبه آغشته به الکل و سرکه سفید استفاده کنید. الکل رطوبت اضافی و مخرب داخل گوش را از بین می‌برد و سرکه نیز عوامل عفونت‌زایی مانند قارچ‌ها، ویروس‌ها و باکتری‌ها را نابود می‌کند.

روغن زیتون

استفاده از روغن زیتون در طب سنتی بسیار رایج است. طبق این روش درمانی برای گوش درد بعد از استخر، تنها کافی است مقداری روغن زیتون گرم را در گوش خود ریخته و سپس آن را با پنبه بپوشانید.

کمپرس گرم یا سرد

استفاده از کمپرس سرد و گرم در قالب جولخ داغ و کیسه یخ می‌تواند التهاب‌ها را از بین برده و به عنوان مسکن درد عمل کند. همچنین کمپرس گرم آب و رطوبت اضافی داخل گوش را از بین می‌برد.

روغن سیر

برای افزایش قدرت سیستم ایمنی در گوش‌ها می‌توانید چند قطره روغن سیر را در داخل گوش‌های خود بعد از استخر بچکانید. سیر خاصیت آنتی باکتریال بسیار قدرتمندی دارد و عوامل عفونی را از بین می‌برد.

سشوار

برای خشک کردن رطوبت اضافی گوش‌های خود بعد از استخر و استحمام، می‌توانید از سشوار استفاده کنید. برای این کار درجه گرما و قدرت موتور را روی کمترین درجه قرار دهید تا به پرده گوش آسیب وارد نشود.

مسکن‌های بدون نسخه

استفاده از مسکن‌هایی که به صورت بدون نسخه نیز قابلیت تهیه دارند، داروهای مسکن و آنتی بیوتیکی مانند استامینوفن، ایبوپروفن و آسپرین، برای تسکین درد و مبارزه با عفونت شکل گرفته در گوش توصیه می‌شود. این داروها حتی برای کودکان نیز بی‌خطر است و مورد تأیید سازمان غذا و داروی ایران و آمریکا قرار دارد.

بدون اینکه به گوش فشار بیاورید بخوابید

بعضی از موقعیت‌های سر و گردن در هنگام خواب ممکن است باعث به دام افتادن آب اضافی در گوش بعد از استخر شود. این کار می‌تواند زمینه ساز روز انواع مشکلات عفونی در گوش شود. بعد از استخر گوش خود را خشک کنید و تا جای ممکن به نحوی بخوابید که مجرای تخلیه گوش در بهترین حالت خود باز باشند.

زنجبیل

زنجبیل به صورت طبیعی دارای خواص ضدالتهابی است و به تسکین درد ناشی از گوش درد بعد از استخر کمک می‌کند. آب یا روغن زنجبیل را بگیرید و آن را به آرامی در اطراف و سمت خارجی گوش ماساژ دهید. آب زنجبیل را داخل سوراخ گوش نریزید.

سیر

کمتر کسی پیدا می‌شود که در جریان خواص آنتی باکتریال سیر قرار نداشته باشد. سیر یک آنتی بیوتیک بسیار قدرتمند و طبیعی است که می‌تواند هر غده عفونتی را در هم بشکند و انواع گوش دردهای خفیف و شدید را تسکین دهد. سیر را له کرده و بخیسانید، سپس آن را به آرامی داخل مجرای گوش بریزید.

پراکسید هیدروژن (آب اکسیژنه)

آب اکسیژن در تمام داروخانه‌ها وجود دارد و برای تهیه آن نیازی به نسخه پزشک نخواهید داشت. این دارو چندین سال است برای گوش درد بعد از استخر و گوش‌ دردهای مختلف به کار گرفته می‌شود. هیدروژن پراکسید را داخل گوش خود بریزید، چند دقیقه صبر کنید و سپس گوش خود را با آب بشویید.

پیاز

پیاز نیز همانند سیر خواص آنتی باکتریال و میکروب‌کشی بسیار قوی دارد و به بدن ما در راه مبارزه با عفونت و عوامل بیماری‌زا کمک زیادی می‌کند. آب پیاز را بگیرید، آن را گرم کنید و در داخل گوش خود بریزید. س از چند دقیقه گوش خود را با آب بشویید. پیاز در کنار سیر یک تسکین دهنده درد فوری است.

تربچه

مواد تشکیل‌دهنده تربچه خواص آنتی باکتریال و ضدالتهابی دارند و می‌توانند به درمان گوش درد بعد از استخر کمک شایانی بکنند. اسیدهای فنلی موجود در تربچه عفونت را از بین می‌برند. برای این کار تربچه را له کنید و با روغن خردل بجوشانید. اندکی صبر کنید تا مایع ولرم شود. سپس چند قطره از محلول حاصل را داخل گوش خود بریزید.

عسل

درمان خانگی گوش درد بعد از استخر
درمان خانگی گوش درد بعد از استخر

عسل دوای هر دردی است و یک شفابخش طبیعی به شمار می‌رود. موارد استفاده از عسل در طب سنتی بسیار فراوان است. عسل را به آرامی داخل گوش خود بریزید و از خواص آنتی باکتریال و ضدالتهابی آن برای درمان گوش درد بعد از استخر بهره ببرید.

نمک

از نمک نیز می‌توانید برای تسکین گوش درد بعد از استخر استفاده کنید. دانه‌های نمک را حرارت دهید تا قهوه‌ای شوند. سپس آن‌ها را در داخل یک پارچه تمیز و نخی بپیچید و داخل گوش خود قرار دهید. این کار را روزانه چند بار می‌توانید انجام دهید تا درد گوش شما تسکین پیدا کند.

دانه‌های کروم

روغن دانه کروم به عنوان یک ماده آنتی باکتریال شناخته می‌شود که خواص ضدالتهابی، ضدقارچی و ضدعفونی بسیار قدرتمندی دارد. روغن دانه کروم خالص را تهیه کنید و ۳ قطره از آن را با قطره چکان داخل گوش خود بریزید تا عفونت و التهاب گوش شما فروکش کند.

دارچین

دارچین خواص ضدالتهابی بسیار قوی دارد و به درمان گوش درد بعد از استخر کمک می‌کند. دارچین را آسیاب کنید و پودر حاصل‌شده را با روغن زیتون حرارت دهید. محلول حاصل را داخل گوش خود بریزید تا درد گوش شما تسکین پیدا کند.

میخک

میخک را لای یک پارچه پنبه‌ای بپیچید و آن را در گوش قرار دهید، این کار از گوش شما در برابر آسیب‌ها و ورود آب محافظت می‌کند.

برگ ریحان

برگ گیاه ریحان به صورت طبیعی خاصیت آنتی باکتریال دارد و می‌تواند عفونت‌های باکتریایی گوش بعد از استخر را از بین ببرد. برگ ریحان را له کنید و آب آن را بگیرید. سپس مانند قطره گوش چند قطره از آن را داخل گوش خود بچکانید.

روغن اسطوخودوس

چند قطره روغن درخت چای را با چند قطره روغن اسطوخودوس به همراه یک چهارم فنجان روغن زیتون مخلوط کنید. سپس ۳ قطره از محلول حاصل را داخل گوش خود بریزید. این محلول ضدالتهاب است و خاصیت ضدعفونی دارد، بنابراین برای تسکین گوش درد بعد از استخر مناسب است.

روغن اوکالیپتوس

روغن اوکالیپتوس همان روغنی است که در استخرها نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد و خواص آنتی باکتریال و ضدعفونی‌کنندگی بالایی دارد. چند قطره از روغن اوکالیپتوس را با آب جوش ترکیب کنید. محلول حاصل را با ویکس ترکیب کنید و به صورت بخور، بخار آن را استنشاق کنید تا درد گوش شما بیفتد و آب به دام افتاده داخل گوش به سمت بیرون هدایت شود.

نعناع

نعناع خاصیت ضدالتهابی دارد، بنابراین می‌توانید از عرق نعنا یا آب جوشانده نعنا برای تسکین گوش درد بعد از استخر استفاده کنید. چند قطره عرق نعنا را داخل گوش بریزید و پس از چند دقیقه گوش خود را بشویید.

روغن ملوین

روغن مولین خواص ضدالتهابی قوی دارد و می‌تواند انواع التهاب گوش را درمان کند. گل و جوانه مولین را برای یک یا دو هفته در روغن زیتون بخیسانید. سپس، محلول حاصل‌شده را صاف کرده و چند قطره از آن را داخل گوش خود بریزید تا درد تسکین پیدا کند.

شیرین بیان

گیاه شیرین بیان را در کره حرارت دهید. سپس خمیر حاصل‌شده را به صورت موضعی روی گوش آسیب‌دیده خود قرار دهید. این محلول می‌تواند در تسکین گوش درد بعد از استخر به شما کمک کند.

برگ انبه

برگ انبه یک آنتی اکسیدان طبیعی است. برگ انبه را بجوشانید و عرق آن را در داخل گوش خود بریزید تا درد را تسکین دهد.

یاس هندی

یاس هندی خواص ضدقارچ و آنتی باکتریال فوق‌العاده بالایی دارد. برگ یاس هلندی را له کرده و آب را به پنبه آغشته کنید. پنبه را داخل گوش خود قرار دهید تا گوش درد بعد از استخر را تسکین دهد.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

گوش درد بعد از استخر چیست
گوش درد بعد از استخر چیست

اگر با بیماری‌های زیر دست‌وپنجه نرم می‌کنید، بهتر است در صورت گوش درد بعد از استخر سریعاً به پزشک مراجعه کنید:

  • دیابت
  • بیماری‌های تضعیف‌کننده سیستم ایمنی بدن
  • ایدز
  • دوبینی چشم و مشکلات بینایی

همچنین اگر گوش درد بعد از استخر شما با استفاده از روش‌های ذکرشده تسکین پیدا نکرد و به مدت بیش از ۲ روز ادامه‌دار بود، باید فوراً به دکتر عفونت گوش، دکتر التهاب گوش یا دکتر گوش حلق بینی مراجعه کنید.

سامانه آنلاین و جامع پذیرش ۲۴ تمام خدمات پزشکی و مشاوره‌ای خود مانند دکتر آنلاین گوش حلق بینی را به صورت آنلاین، تلفنی و کاملاً رایگان در اختیار بیماران قرار می‌دهد. تنها کافی است وارد وب‌سایت پذیرش ۲۴ شوید یا اپلیکیشن هوشمند پذیرش ۲۴ را روی گوشی‌های همراه خود نصب کنید تا از خدمات تلفنی و اینترنتی رایگان آن بهره‌مند شوید. خدماتی مانند مشاوره پزشکی تخصصی و رایگان، نوبت‌دهی تلفنی و اینترنتی، مشاهده سوابق پزشکان و نظرات بیماران و پیدا کردن آدرس دقیق و لوکیشن مراکز درمانی معتبر تنها بخشی از خدمات رایگان و ۲۴ ساعته پذیرش ۲۴ هستند.

سؤالات متداول

۱. سریع‌ترین درمان گوش درد بعد از استخر چیست؟

بهترین راه جلوگیری از ورود آب به داخل گوش به کمک گوش‌گیر و خشک کردن مجرای داخل گوش به صورت کامل است. مصرف آنتی بیوتیک و مسکن می‌تواند درمان سریعی برای گوش درد بعد از استخر باشد.

۲. بهترین درمان خانگی گوش درد بعد از استخر چیست؟

درمان‌های خانگی زیادی برای گوش درد بعد از استخر وجود دارند که ما تعدادی از آن‌ها را ذکر کردیم. برای اطلاعات بیشتر با پزشک متخصص مشورت کنید.

۳. گوش درد شدید بعد از استخر نشانه چیست؟

گوش درد شدید بعد از استخر می‌تواند از ورود آب به داخل گوش، محبوس شدن آب در داخل گوش و شروع بیماری‌های عفونی گوش خبر بدهد.

سخن پایانی

در این مقاله در مورد گوش درد بعد از استخر صحبت کردیم و تقریباً تمام روش‌های درمانی خانگی و طب سنتی مؤثر برای درمان درد گوش را بیان کردیم. اگر درد گوش شما به صورت مزمن و ادامه‌دار اتفاق می‌افتد و با کمک درمان‌های خانگی تسکین پیدا نمی‌کند، حتماً به پزشک متخصص مراجعه کنید و مشکلات گوش را کم اهمیت تلقی نکنید.

 

۴.۸/۵ (۴ نظر)

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا