ویژگی های متخصص روانشناسی بالینی

در چه مواقعی باید به متخصص روانشناسی بالینی مراجعه کنیم؟

ویژگی های متخصص روانشناسی بالینی

روانشناس بالینی به شناخت و مطالعه اختلالت روانی، ناتوانی اجتماعی، ناهنجاری ها و غیره کمک می کند. روانشناسی بالینی یکی از گسترده ترین رشته های روانشناسی محسوب می شود و تمامی شاخه های روانشناسی جزء روانشناسی بالینی است. روانشناسی بالینی با انواع بیماری ها از قبیل اعتیاد، مشکلات خانوادگی، عاطفی و زناشویی نیز در ارتباط است.  شاخه های تخصصی رشته  متخصص روانشناسی بالینی شامل سلامت روانی کودکان و بزرگسالان، اختلالات هیجانی و یادگیری و مصرف بی رویه از داروها و روانشناسی سلامت است. همچنین روانشناسی بالینی تاریخچه طویل دارد اولین زمانی که بیماری های مرتبط به روانشناسی بالینی به وجود آمد زمان انسان های اولیه بوده است. در این مطلب درباره وظایف این حرفه و ویژگی های آن مطالبی عنوان شده است.

وظایف متخصص روانشناسی بالینی

متخصصان این رشته بعد از تشخیص بیماری مریض موظف به تشکیل جلسات مشاوره هستند. در این جلسات باید به طرز رفتار صحیح و روند و پیشرفت در بهبود بیمار بپردازند. متخصصان روانشناسی بالینی می توانند بعد از فارغ التحصیل شدن در یکی از چهار موارد زیر شروع به کار کنند:

  • کشف و شناسایی بیماری های روانی و درمان آن: متخصص روانشناسی بالینی در این زمینه به خاطر تجویز دارو برای بیمار در طول دوره درمان باید به با روان پزشک همکاری کند تا دوره درمان با موفقیت سپری شود. راهکارهای درمان در این زمینه روانکاوی،  رفتار درمانی و شناخت درمانی می باشد.
  • شناخت و آنالیز کردن خصوصیات و رفتار افراد به کمک تست: در این زمینه متخصص روانشناسی بالینی رفتار و خصوصیات بیمار را از طریق تست تشخیص می دهد. تست های روانشناسی زیادی وجود دارند که می توان به کمک آن  انواع بیماری های روانی را تشخیص و درمان کرد.
  • صحبت کردن درباره خصوصیات و رفتار بیماران و پیدا کردن دلایل آن: روانشناس در این زمینه از طریق گفت وگو با فرد بیمار و تاریخچه بیماری دلایل و زمان بیماری را پیدا می کند.
  • شناسائی علائم بیماری و راه های درمان: روش های تشخیص و درمان بیماری زیادی وجود دارد که، متخصص روانشناسی بالینی باید به همه آن ها مسلط باشد. شناخت درمانی، روانکاوی و درمان رفتاری جزء روش های درمانی است که متخصص باید به آن تسلط داشته باشد است. متخصصین روانشناسی بالینی می توانند در خانه سالمندان، مهد کودک، مدارس، زندان، بیمارستان، کارخانه ها، ندامتگاه، استخدام و شروع به کار کنند.

مزایا و معایب شغل متخصص روانشناسی بالینی

  • مزایا

متخصصین روانشناسی به خاطر کمکی که به فرد بیمار می کنند و نقش مهمی که بر زندگی او می گذارند کار بزرگی را در جامعه انجام می دهند. اتفاقات و مشکلاتی که این متخصص با آن ها روبه رو می شود و یا رفتار وخصوصیات فرد بیمار باعث می شود که متخصص ایده و روش های جدیدی را در زندگی خود به کار ببرد. متخصصین روانشناسی بالینی علاوه بر کار در مراکز، می توانند مطب مستقل خود را  تأسیس کنند.

  • معایب

در این کار متخصص با افرادی که دارای اختلال روانی و رفتاری هستند برخورد دارد و این ممکن است موجب تنش در متخصصین روانشناسی بالینی شود. به علاوه طول دوره درمان فرد بیمار بسیار زمان بر است و این می تواند برای متخصص خسته کننده و طاقت فرسا باشد.

در چه مواقعی باید به متخصص روانشناسی بالینی مراجعه کنیم؟

بیماری های روانی و رفتاری نیز مانند بیماری های جسمی ممکن است گاهی اوقات فرد با استراحت و آرامش به درمان برسد. اما در بعضی از این افراد استراحت و آرامش راه چاره نیست و حال بیمار به مرور حادتر می شود که در این مواقع فرد بیمار باید به روانشناس مراجعه کند. حاد بودن بیماری در طول دوره درمان نیز تأثیر می گذارد. به همین دلیل توصیه ما این است که، در صورت  داشتن بیماری های روانی و رفتاری به روانشناس مراجعه شود. چون در اغلب موارد بیماری های روحی باعث به وجود آمدن بیماری های جسمی نیز می شوند پس بیماری های روحی و روانی را جدی بگیرید.

سخن آخر

در آخر باید گفته شود که متخصصین روانشناسی بالینی خدمت بزرگی  را در راستای کمک به بیماران انجام می دهند. به طور کل کار متخصصین روانشناسی سخت نیست و فقط به کمی تأمل و صبر نیاز دارد. وظیفه اصلی متخصصین ابتدا تشخیص صحیح بیماری و بعد درمان و مشاوره است. روانشناسی بالینی یکی از رشته های است که در زمینه های زیادی کاربرد دارد و در مراکز زیادی از جمله خانه سالمندان، زندان ها، مهد کودک ها و غیره می تواند فعالیت کند.

۰/۵ (۰ نظر)

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا