سردرد خوشه ای چگونه درمان می‌شود؟

سردرد یکی از عارضه‌های شایع و رایج بین افراد است که بیشتر افراد در طول زندگی بارها آن را تجربه کرده‌اند. دلیل این سردردها هر چیزی که باشد، باید در اسرع وقت نسبت به درمان آن اقدام کرد. بیشتر سردردها موقتی هستند و جای نگرانی وجود ندارد، اما برخی از آنها مزمن شده و نیاز به درمان سردرد خوشه ای الزامی است. یکی از این عارضه‌های خطرناک و بسیار آزاردهنده، سردرد خوشه ای است که تاثیر زیادی روی کیفیت زندگی فرد می‌گذارد. این سردرد چه علائمی دارد؟ چه روش‌هایی برای درمان این عارضه وجود دارد؟ اگر قصد آگاهی از چگونگی مقابله با این نوع سردرد را دارید، ادامه مطلب را از دست ندهید.

سردرد خوشه ای چیست؟

این نوع سردردها به حملات شدید درد در اطراف سر و چشم گفته می‌شوند. سردردهای خوشه‌ای معمولا یک طرف سر را درگیر کرده و به‌ویژه در اطراف چشم بیشتر احساس می‌شوند. البته باید گفت که این نوع سردرد بسیار نادر است.

این سردرد ممکن است برای هر فرد در هر سنی رخ دهد، اما در مردان شایع‌تر از زنان است. بیشتر افرادی که بین ۳۰ تا ۴۰ سال هستند در معرض سردردهای خوشه‌ای قرار دارند. به همین دلیل بهتر است با علائم و روش‌های درمان آن آشنا باشید.

سردرد خوشه ای چه علائمی دارد؟

این نوع سردردها خیلی سریع اتفاق می‌افتند. درد به‌قدری شدید و وحشتناک است که فرد احساس سوراخ شدن سر، سوزش و سوزن سوزن شدن می‌کند. وقتی این سردرد آغاز می‌شود، علائم آن در اطراف شقیقه‌ها، چشم‌ها و صورت احساس می‌شود. همانطور که اشاره شد، این حمله عصبی معمولا روی یک طرف سر تاثیر می‌گذارد.

وقتی حملات این سردرد آغاز می‌شود، فرد احساس آشفتگی و بی‌قراری زیادی دارد. این احساس با تکان دادن یا کوبیدن سر خود را نشان می‌دهد. حملات این سردرد معمولا بین ۱۵ دقیقه تا ۳ ساعت به طول می‌انجامد و ممکن است چندین بار در طول روز تکرار شوند. از دیگر علائم سردرد خوشه ای، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • قرمز شدن چشم
  • آبریزش چشم
  • تورم یا افتادگی یکی از پلک‌ها
  • عرق کردن صورت
  • کوچک شدن یکی از مردمک‌های چشم

علت سردردهای خوشه‌ای چیست؟

هنوز علت دقیقی برای سردرد خوشه ای مشخص نشده است. این سردردها با بخشی از مغز که هیپوتالاموس نام دارد در ارتباط هستند. طبق بررسی‌های انجام شده، افرادی که سیگار مصرف می‌کنند، بیشتر در معرض ابتلا به این نوع سردرد قرار دارند.

همچنین رابطه معنی‌داری بین ابتلای یکی از اعضای خانواده و سایرین وجود دارد که خبر از تاثیر ژنتیک در سردردهای خوشه‌ای می‌دهد. گاهی اوقات هم ممکن است عوامل دیگری ازجمله بوییدن عطر، الکل، رنگ یا بنزین باعث ایجاد این سردرد شوند.

علت سردردهای خوشه‌ای
علت سردردهای خوشه‌ای

الگوی حملات سردرد خوشه ای چگونه است؟

این نوع سردردها اغلب هر روز اتفاق می‌افتند و ممکن است تا چندین ماه هم ادامه داشته باشد. گاهی بین شروع سردردهای جدید وقفه‌ای به‌وجود می‌آید که تا ماه‌ها ادامه پیدا می‌کند. الگوی زمانی سردرد خوشه ای معمولا در زمان خاصی از روز است. برای مثال ممکن است فرد هر روز و دقایقی بعد از بیدار شدن، این سردرد را احساس کند.

افرادی که به این عارضه مبتلا می‌شوند، ممکن است تا ماه‌ها یا حتی سال‌ها آن را تجربه کنند. حتی در مواردی نادر این سردرد مادام‌العمر همراه فرد باقی می‌ماند. این عارضه اغلب در فصول بهار و پاییز اتفاق می‌افتد. استفاده از قرص سردرد خوشه ای ممکن است تا حدودی از این عارضه جلوگیری کند.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

به‌محض این که با اولین علائم این عارضه مواجه شدید، بهتر است هرچه سریع‌تر به دکتر سردرد مراجعه کنید. علائم شما توسط پزشک بررسی شده و برای اطمینان بیشتر احتمالا نیاز به انجام برخی آزمایش‌ها وجود داشته باشد.

در مواقع شدیدتر با نظر پزشک باید اسکن مغز نیز انجام شود. این اسکن کمک زیادی به تشخیص محل و علت سردرد خوشه ای می‌کند. به‌طور کلی متخصصان مغز و اعصاب بهترین گزینه برای تشخیص و درمان سردرد خوشه ای هستند.

رفع سردرد خوشه ای
رفع سردرد خوشه ای

سردردهای خوشه ای چگونه با دارو درمان می‌شوند؟

این عارضه تهدیدکننده زندگی نیست، اما درد وحشتناک آن، کیفیت زندگی فرد را به شکل قابل توجهی تحت تاثیر قرار می‌دهد. برای درمان و تسکین آن می‌توانید از برخی داروهای مکمل ویتامین ب و د، دی هیدروارگوتامین، اکتروتاید، قطره بی‌حس‌کننده و … استفاده کنید. گاهی اوقات افراد به صورت خودسرانه اقدام به مصرف داروهایی مثل پاراستامول برای درمان این سردرد می‌کنند که باید گفت این داروها تاثیر زیادی در درمان خانگی سردرد خوشه ای ندارند.

بررسی راهکارهای درمانی سردرد خوشه ای

بهترین گزینه برای رفع این سردرد، انجام همزمان چد درمان تخصصی است. به طور کلی ۳ درمان اصلی برای این عارضه وجود دارد که در ادامه به معرفی آنها می‌پردازیم.

  • تزریق سوماتریپتان: این تزریق را خود فرد نیز می‌تواند انجام دهد. تزریق سوماتریپتان حداکثر ۲ بار در روز باید انجام شود.
  • اسپری سوماتریپتان (زولمیتریپتان): اسپری بینی سوماتریپتان نیز وجود دارد که اگر فرد تمایلی به تزریق ندارد از آن استفاده کند.
  • اکسیژن درمانی: در این شیوه از ماسک تنفس مخصوص برای درمان سردرد خوشه ای استفاده می‌شود.

نکته: همه این درمان‌ها فقط بین ۱۵ تا ۳۰ دقیقه علائم سردرد را از بین می‌برند. مراجعه به بهترین دکتر مغز و اعصاب در این حالت ضروری است.

درمان سردردهای خوشه ای با تحریک عصب واگ (Vagus) از طریق پوست

در این روش مدرن از جریان‌های الکتریکی با ولتاژ کم برای تحریک عصب گردن استفاده می‌شود. هدف از این تحریک، کاهش و تسکین درد ناشی از عارضه سردرد خوشه ای است. این تحریک از طریق یک دستگاه بسیار کوچک انجام می‌شود. محل دقیق قرارگیری این دستگاه توسط متخصص تعیین خواهد شد.

قدرت جریان الکتریکی این دستگاه به‌تدریج افزایش پیدا می‌کند. این افزایش تا زمان انقباض کوچک ماهیچه‌ای زیر پوست ادامه دارد. کل مدت زمان این روند حدود ۹۰ ثانیه است. تحریک عصب واگ از طریق پوست نقش زیادی در تسکین و جلوگیری از دردهای سردرد خوشه ‌ای دارد. البته گاهی اوقات ممکن است انجام این روش مدرن هم در درمان سردرد خوشه ای در خانه این عارضه کارساز نباشد. حتی می‌توان از دکتر آنلاین مغز و اعصاب هم کمک گرفت.

سردرد خوشه ای
سردرد خوشه ای

سخن نهایی

سردرد خوشه ای با حملات ناگهانی به یک طرف سر آغاز می‌شود. هنوز علت دقیقی برای بروز این عارضه به دست نیامده است. فرد هنگام ابتلا به این عارضه، درد شدید و وحشتناکی را تجربه می‌کند. از علائم این درد می‌توان به سوزش یک طرف سر و صورت، سوزش چشم، افتادگی پلک و … اشاره کرد. درمان دارویی هم برای این عارضه وجود دارد، اما تاثیر زیادی در بهبود آن ندارد. روش‌های درمانی زیادی برای از بین بردن این نوع سردرد وجود دارد که اغلب آنها فقط بخشی از علائم عارضه را تسکین می‌دهند.

سوالات متداول سردرد خوشه ای

سردرد خوشه ای در اثر کمبود آب بدن ایجاد می‌شود؟

رابطه معنی داری بین عدم مصرف آب کافی و سردرد خوشه ای وجود دارد.

سردرد خوشه ای خطرناک است؟

این سردرد در صورت تکرار زیاد بسیار خطرناک خواهد بود.

آیا سردرد خوشه ای قابل درمان است؟

برای این عارضه درمان قطعی وجود ندارد و درمان‌های موجود علائم را کاهش می‌دهند.

۳.۲/۵ (۱۹ نظر)

منبع
nhs.uk

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
14 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
محسن
محسن
30 روز قبل

سلام کسایی که سردرد خوشه ای دارید . اون سمت که درد می‌کنه کلا کمرتونو با سرتون به هیچ جا تکیه ندید. دوسه روزه فرقشو میبینید

سیروان
سیروان
30 روز قبل

برای دوستانی که این مقاله را خواندن قرص میگر کاسترا را فورا بخورید بعد ۵ دقیقه آروم می شید من بیچاره کلاستر و میگرن رو باهم دارم ۲۰ ساله زجر می کشم یک ساله کشف کردم اینو

مجتبی
مجتبی
1 ماه قبل

سلام من ۳۸ سالمه و الان ده ساله که سالی یه بار که تقریبا دو تا سه هفته که هر روز یک بار تا دوبار و گاهی اوقات حتی نیمه های شب این درد وحشتناک و تجربه میکنم همیشه هم فقط یک سمت سرم بوده و تنها دارویی که موقع درد شدید درد و از صد به صفر تبدیل میکنه آمپول زیر جلدی سوماتریپان هستش این آمپول آماده است و هر کسی خودش میتونه به بازو یا شکم خود بزنه و در مدت زمان دو دقیقه درد کاملا از بین میره ولی موقتی هستش امکان دوباره درد هم هستش
بهترین راه بوتاکس در قسمت پیشونی و قسمتهای درد داخل سر میباشد که خودم سالی یه بار بوتاکس انجام میدم تا هفت هشت ماه بعضا تا یکسال درد به سراغم نمیاد بعد یک سال موقع شروع سردرد دوباره بوتاکس میکنم

علی
علی
2 ماه قبل

سلام.من ۱۸ سالمه و از ۱۲سالگی سردردم شروع شده.واقعا درد وحشتناکی داره و اکثرا پشت سر و فک و چشم هستش.هنوز درمانی براش پیدا نشده.ولی سوماتریپتان،نوافن ابی،اکسیژن درمانی،ژل مدادی میگرستیک و مخصوصا ماساژ قسمت شقیقه و پشت سر خیلی موقع درد کمکم کرده.بلوک عصب هم روی من ۳ بار انجام شده که طولانی ترین اثرش روی من ۹ ماه بوده.ولی بعد از بلوک عصب واقعا هیچ دردی نداشتم ولی دوباره سردرد ها بعد از چند ماه شروع میشد.واقعا خسته شدم از این نوع زندگی امیدوارم درمان قطعیش پیدا بشه.

حسن
حسن
3 ماه قبل

سلام من دوازده سال همین بیماری دارم چشم درد میکنه بعد میزنه به گردن م فقط باید بایک پارچه چشم ببندم بعد بگیرم بخوابم خیلی بعد دردی خداوکیلی خدا کنه کسی پیدا باشه درمان شو پیدا کنه ای خدا

ممد
ممد
پاسخ به  حسن
1 ماه قبل

الحق که راست میکی

مجید
مجید
3 ماه قبل

سلام..
من ۴۲ سالمه و حدوداا.چهارده ساله این سردرد و دارم‌ تا پنج سال اول نمیدونستم چیه و دکترا با میگرن اشتباهی میگرفتن تا یه دکتری فهمید و بهم گفت .. هرسال دقیقا توی برج سه میومد سراغم و به مدت یک ماه به شدت اذیتم می‌کرد.. حدودا پنج تا شش بار در روز و یه بارم شب توی خواب… بعد از واکسن کرونا تغیر فصل داد و بدتر شد تو زمستون… بهار… کلا بدتر شد… ولی روی تجربه وراپامیل خارجی پیدا کنین روزی سه تا بخورین و اکسیژن حتما… بزنین موقع درد و قبل شروع درد یه نوافن و سوماترپتان ۵۰ بخورین اگه حاد باشه سوما ۱۰۰ بخورین خلاصه بد سردی هست من خودم دارم میدونم فقط باش مدارا کنین…. الکل و سیگار و توی دوره سرددتون اطلا مصرف نکنین که تعداد حملات در روز ..رو میبره بالا…ممنون که خوندید

صمد باباخانی
صمد باباخانی
3 ماه قبل

سلام سردرد شدید دارم ارلثه شروع میشه میزنه بغل دماغ گونه بغل سر و یکی از چشمام از حدقه میخواد بزنه بیرون

نادر
نادر
پاسخ به  صمد باباخانی
2 ماه قبل

من هم. همین مشگل دارم. همه میگن عوارض واکسن کرونا است.

حامد
حامد
4 ماه قبل

وراپامیل منو نجات داد
۱۰ ساله این سردردو دارم

شایان
شایان
10 ماه قبل

استفاده از اکسیژن درمانی، بسیار بسیار موثر است. اگر سردرد خوشه‌ای دارید، حتما اکسیژن درمانی را شروع کنید. یک کپسول اکسیژن کاملا پر به همراه مانومتر تهیه کنید ( میتوانید کپسول و مانومتر را کرایه کنید)، ماسک تنفسی را به مانومتر متصل کنید، به محض شروع درد، شیر کپسول اکسیژن را باز و بعد شیر مانومتر را باز کرده و فشار مانومتر را حدود عدد ۴ تنظیم کنید. (دقت کنید موقع دست زدن به کپسول اکسیژن و مانومتر دست‌هایتان کاملا خشک باشد. با دستِ چرب به هیچ وجه به کپسول اکسیژن دست نزنید)، ماسک تنفسی را روی صورت (بینی و دهان) قرار داده و شروع به نفس کشیدن کنید. طبق تجربه من بعد از ده دقیقه درد کاملا از بین خواهد رفت.

آخرین ویرایش 10 ماه قبل توسط شایان
رها
رها
10 ماه قبل

برایسردردشدید چی خوبه

امیر
امیر
11 ماه قبل

سردرد خوشه ای تو سن ۱۵سالگی خطرناکه یا بهبود پیدا میکنه؟

Fateme
Fateme
پاسخ به  امیر
5 ماه قبل

من از سن ده سالگی سردردم شروع شد و الان حدود سی سالمه هنوزم ادامه داره…خطرناک نیست ولی یه سری مشکلات مثل لکنت زبان، فراموشکار شدن و خوابالودگی و…داره

دکمه بازگشت به بالا