موخوره چیست؟ چگونه موخوره را از بین ببریم؟

انواع موخوره و درمان موخوره شدید

موخوره

داشتن موهای بلند و مرتب همواره از علاقه‌مندی‌های زنان و دختران بوده است. موهایی با ظاهر مرتب، براق و سلامت از اصلی‌ترین شاخصه‌های زیبایی پسندانه محسوب می‌شود. البته این نکته امروزه برای مردان نیز اهمیت بسیاری پیدا کرده است و به‌طور کلی هنگام بررسی معیارهای زیبایی، شرایط و سلامت موها از اصلی‌ترین ملاک‌ها است. مهم نیست موها فر، مجعد و حالت‌دار یا صاف و لخت باشند. مهم نیست بلند یا کوتاه باشند. مهم است که ظاهری مرتب و سالم داشته باشند. به همین دلیل برطرف کردن هرگونه بیماری مربوط به مو اهمیت بسیاری پیدا کرده است. یکی از این بیماری‌ها که به‌نظر قدمتی به طول تاریخ زیست بشر دارد موخوره است که همواره همه افراد اعم از زن و مرد را درگیر می‌کند. اکنون قصد داریم درمورد درمان موخوره بیشتر صحبت کنیم و به بررسی علل، علائم و راه‌های درمان آن بپردازیم. درنهایت اینکه چه زمانی لازم است از مشاوره متخصص زیبایی و یا دکتر موخوره کمک بگیرید. ما را دنبال کنید.

موخوره

موخوره چیست؟

موخوره( Trichptylosis) در لغت معنای کاملا واضح و مشخصی دارد. این عارضه در عمل نیز رفتاری را نشان می‌دهد که از اسمش برداشت می‌شود. «خوردن مو». این نه به آن معنا است که قرار است موجودی موهای شما را میل کند. اما عارضه موخوره، مانع از رشد مو شده و از نوک موها آغاز می‌شود و به سمت ریشه حرکت می‌کند. درنهایت زیبایی، شادابی و براقی موها را در ظاهر از بین برده و موها را وزدار و خشن نشان می دهد. موخوره عارضه‌ای است که با شکستن موها آغاز می‌شود. نوک ساقه مو دوشاخه یا چند شاخه می‌شود و به سمت ریشه پیش می‌رود. کمبود آمینواسیدهایی مانند متیونین و سیستئین منجر به ایجاد این حالت چند شاخه می‌شود. چرا که این کمبود ترک خوردن سلول‌های فولیکول مو را به دنبال دارد. گفته می‌شود که تنها راه درمان موخوره کوتاهی موها است. همچنین اینکه برخی افراد ذاتا موهایی مستعد موخوره دارند و نمی‌توانند قد موی خود را از حدی مشخص بلندتر کنند. اکنون که با این عارضه بهتر آشنا شدیم بهتر می‌توانیم به بررسی صحت و سقم این گفته‌ها بپردازیم.

عوارض موخوره

موخوره همانطور که گفته شد عبارت است از شکافتن قسمت انتهای ساقه مو و حرکت آن به سمت ریشه ضعیف. این اتفاق معمولا عوارض متعددی را در پیش دارد که عبارتند از:

  • شکستن و از بین رفتن ساختار ساقه مو
  • تضعیف ریشه مو
  • افزایش ریزش مو با تضعیف ریشه
  • کدر شدن رنگ مو
  • نامرتب شدن ظاهر مو

نکته مهم درمورد موخوره این است که این عارضه ربطی به جنسیت نداشته و زیاد پیش می‌آید که شاهد موخوره در مردان هم باشیم. همچنین موخوره ارتباطی با قد موها و جنس آن‌ها ندارد و ممکن است در موهای کوتاه یا صاف، بلند یا فر و روشن یا تیره دیده شود.

موخوره

عوامل ایجاد موخوره

شکاف ساقه مو از ابتدا به دلیل آسیب به آن آغاز می‌شود. بنابراین هر کاری که آسیب جدی به ساقه مو را به دنبال داشته باشد می‌تواند عامل ایجاد موخوره محسوب شود. نکته دیگر خشکی بیش از حد موها است. درصورتی که موها خشک و شکننده باشند، موخوره در کمین آنها خواهد بود. هر عاملی که این خشکی را تشدید کند نیز عاملی برای موخوره خواهد بود. در ادامه سعی می‌کنیم مهم‌ترین عوامل ایجاد موخوره را بررسی کنیم. ما را دنبال کنید:

رنگ، دکلره و استفاده از مواد شیمیایی

رنگ کردن مکرر موها، استفاده مداوم از مواد دکلره و یا موادی جهت تغییر حالت موها (صاف یا فر کردن) می‌تواند به ساقه مو آسیب جدی وارد کند. مواد شیمیایی مورد استفاده در این فرایندها، ساقه مو را خشک، ضعیف و شکننده می‌کند که از پیش زمینه‌های اصلی موخوره هستند. تغییر رنگ مو از تیره به روشن، کراتینه یا فر کردن موهای رنگ شده و یا رنگ کردن موهای فر و کراتینه شده آسیب به مو را جدی‌تر و خطر ابتلا به موخوره بسیار بیشتر می‌شود.

شستن هرروزه مو و شستشوی نادرست

شستن موها به صورت مداوم و هرروزه به وسیله مواد شوینده بدون شک ساقه مو را خشک و آسیب‌پذیر می‌کند. به‌خصوص اگر شست‌وشو به روشی نادرست و غلط انجام شود. اگر هنگام شستشو موهای سر را بیش از حد به بازی گرفته و باعث گره خوردن آن‌ها شویم، باید منتظر موخوره‌هایی شدید باشیم. شستن موها با آب بیش از حد گرم نیز در ایجاد موخوره موثر است.

خشک کردن مو با روش‌های اشتباه

در این بخش باید به چند مورد اشاره کرد. اول اینکه شستشوی هرروزه به‌طبع خشک کردن هرروزه موها را به دنبال دارد. همین خشک کردن مکرر خود آسیب به موها یا خشک و شکننده شدن ساقه مو را همراه دارد. اما درصورتی که از سشوار با باد گرم، اتوی مو، حوله زبر و خشن استفاده کنید، ریسک ابتلا به موخوره را در  خود بالا خواهید برد. به‌طور کلی حرارت دادن به موها به دفعات می‌تواند ساقه مو را خشک و آسب‌پذیر کند که منجر به موخوره می‌شود.

استفاده از شامپوها و شوینده نامناسب

استفاده از شامپوهایی که حاوی مواد شیمیایی زیاد مانند اسانس‌، آمونیاک و سولفات هستند، می‌تواند منجر به آسیب و خشکی مو شود. همچنین درصورتی که موهای رنگ، دکلره، فر یا کراتینه کرده دارید هم بهتر است از شامپوهای مخصوص موها آسیب دیده استفاده کنید تا خشکی مضاعف ساقه را به دنبال نداشته باشد. نکته دیگر این مورد عدم استفاده از نرم‌کننده‌های مناسب است. فراموش نکنید نرم‌کننده را تنها به ساقه مو بزنید و از نرم‌کننده‌هایی با کمترین مواد شیمیایی استفاده کنید.

شانه کردن موها به روش‌های غیر اصولی

شانه کردن مو همیشه باید آرام و با ملایمت باشد. خشن شانه زدن، باز کردن گره موها با فشار و محکم کشیدن موها هنگام شانه زدن منجر به شکستن ساقه مو و آمادگی بیشتر آن برای موخوره می‌شود. همچنین شانه زدن موهای خیس که آسیب‌پذیرتر هستند، شانه زدن موها در حمام و استفاده از شانه‌هایی با دانه‌های خیلی ریز و پلاستیکی می‌تواند موها را خشک‌تر و شکننده‌تر کند.

قرارگرفتن در مقابل نور آفتاب یا محیط پر گرد و خاک

این نکته زمانی آسیب‌پذیری بیشتر مو را به دنبال دارد که مکرر تکرار شده و مدت زمان طولانی باشد. به این معنی که اگر بیش از حد در مقابل آفتاب قرار می‌گیرید یا محل کارتان جایی است که با گرد و خاک زیاد مواجه هستید، ساقه مو خشک و آسیب‌پذیر می‌شود.

استخر رفتن و مواجهه موها با کلر

شنا کردن در آب استخر که املاح و مواد ضدعفونی کننده در آن زیاد است بدون کلاه، به‌شکلی که موها درتماس با این املاح باشند موها را به شدت ضعیف و شکننده می‌کند. حتی استخر با کلاه درصورتی که بلافاصله بعد از شنا موها را آبکشی نکنید می‌تواند به ساقه مو آسیب بزند.

باتوجه به آنچه گفته شد، هرعامل بیرونی که باعث بیشتر شدن الکتریسیته ساکن در موها شود و خشکی ساقه را در پیش داشته باشد، دلیلی برای موخوره محسوب می‌شود. اما برخی عوامل درونی مانند کمبود بعضی املاح معدنی، یبوست، استرس و اضطراب نیز ممکن است از دلایل ابتلا به موخوره باشند. گاهی نیز گفته می‌شود علت موخوره کمبود ویتامین است که از نظر علمی ثابت شده است. درصورتی که هیچ یک از عوامل بیرونی ذکر شده درمورد شما صادق نیست اما همچنان از موخوره رنج می‌برید، از دکتر زیبایی کمک گرفته و به‌ بررسی عوامل درونی بپردازید.

پیشگیری از موخوره

با بررسی عوامل ایجاد موخوره، پیشگیری از این عارضه بسیار راحت‌تر خواهد بود. می‌توانید در روش‌های مراقبت از موی خود دقت کنید تا رفتار اشتباهی که باعث موخوره شده است را پیدا کنید، با توقف این رفتار به راحتی روند پیشرفت موخوره‌ها متوقف خواهد شد. برای مثال به این موارد دقت کنید:

  • شامپوی مناسب استفاده کنید. شامپوهایی با PH پایین که خشکی مو را به همراه ندارند.
  • با آب داغ حمام نکنید.
  • موها هنگام شستشو و خشک کردن گره نزنید.
  • از سشوار و اتو کمتر استفاده کنید. سشوار را با فاصله کافی از مو نگه دارید.
  • موی خیس را شانه نکنید.
  • مکررا از مواد دکره، فر و کراتینه استفاده نکنید.
  • موها را سفت نبندید یا نبافید.
  • از برس، شانه چوبی یا دانه درشت استفاده کنید.
  • از حوله و روبالشتی مناسب استفاده کنید.

نکته دیگر برای پیشگیری از ایجاد موخوره، کوتاه کردن دوره‌ای نوک موها است. با این کار ساقه شکننده و تضعیف شده از مو جدا می‌شود و خطر ابتلا به موخوره کاهش می‌یابد.

انواع موخوره

موخوره مانند بسیاری دیگر بیماری‌های پوست و مو انواع مختلفی دارد که نشان‌دهنده شدت پیشرفت این عارضه است. درواقع آسیب وارده به موها می‌تواند منجر به هریک از این انواع شود یا اینکه عدم درپیش گرفتن درمان با مشاهده انواع اولیه، موها را به مراحل پیشرفته‌تر برساند. با شناخت انواع موخوره می‌‌توان بهتر شرایط موی خود را بررسی کرده و تشخیص داد که در چه مرحله‌ای قرار دارد. انواع موخوره عبارتند از:

موخوره جوان   Yang

در نوک برخی از موها شکافی نامحسوس دیده می‌شود. این نوع موخوره در تعداد کم طبیعی و اجتناب‌ناپذیر است. مخصوصا در موهای بلند.

موخوره معمولی  Basic Split

این نوع شایع‌ترین نوع موخوره است. در این نوع موها دو شاخه شده و شکاف سلولی در مراحل ابتدایی قرار دارند.

موخوره چروک  Crinkle

شبیه به سوختگی مو است و معمولا به دلیل استفاده از اتوی مو و سشوار با باد داغ در فاصله کم ایجاد می‌شود.

موخوره سه شاخه  Triple

مرحله‌ای پیشرفته‌تر از نمونه اولیه است و در آن نوک موها را به شکل سه‌شاخه می‌بینیم. این مرحله همچنان نشان می‌دهد که لایه بیرونی ساقه مو درحال تخریب و شکاف است.

موخوره پر  Feather

نوک موها شاخه شاخه می‌شود. معمولا در افرادی که موهای خود را برای مدتی طولانی اصلاح نکرده‌اند شاهد موخوره پر هستیم.

موخوره درختی  TREE

موخوره درختی که شکاف در نوک موها به تعداد زیاد و پشت هم دیده می‌شود. این شکاف‌ها معمولا در یک سمت هستند. این نشان می‌دهد که آسیب به  یک سمت ساقه وارد شده است. معمولا در اثر قرار گفتن طولانی مدت درمقابل نور خورشید اتفاق می‌افتد.

موخوره دوبل  Double

این نوع دراثر بی‌توجهی به انواع اولیه پیش می‌آید و نشلن از ادامه آسیب به ساقه مو دارد. در این حالت معمولا یکی از شاخه‌های جدا شده از هم مجددا جدا می‌شود. موخوره دوبل معمولا از انواع پیر و قدیمی محسوب می‌شود.

موخوره بلند  long

در این نوع قسمت بالاتر ساقه دو شاخه می‌شود و نوک مو همچنان تک شاخه است. این نوع نشان از آسیب جدی به ساقه مو دارد و باید سریع‌تر پیگیری شود.

موخوره عمیق  Deep

ظاهرش شبیه به موخوره بلند است اما با شکافی عمیق‌تر که پیشرفت آسیب و تضعیف ساقه را نشان می‌دهد.

موخوره مخروطی  Taper

در این مدل نوک ساقه مو نازک‌تر از تنه می‌شود. درواقع لایه رویی ساقه مو از بین رفته و لایه زیرین باقی می‌ماند. معمولا استفاده از مواد شیمیایی شدید باعث این آسیب می‌شود و ممکن است در ادامه آسیب جدی‌تر را به دنبال داشته باشد.

موخوره ضخیم  Thicken

در این حالت ساقه مو در بعضی قسمت‌ها ضخیم‌تر می‌شود و حالتی پله‌ای پیدا می‌کند. این نوع به دلیل استفاده از داروهای هورمونی ایجاد می‌شود.

موخوره زاویه‌دار  Right Angle

در این نوع ساقه مو در بخش‌های معمولا انتهایی خم شده و زاویه‌دار می‌شود. شکست کامل یا شکافی در این نوع دیده نمی‌شود. تعداد زیاد موخوره زاویه‌دار نشان از تضعیف ساقه مو به دلایل متعدد دارد و بالا رفتن ریسک موخوره در انواع پیشرفته‌تر. معمولا بستن محکم موها این فرم را موجب می‌شود.

موخوره گره سفید  White Spot

این مدل از شدید‌ترین نمونه‌های موخوره است. مو علاوه‌بر شاخه شاخه شدن، ساقه‌ای پله‌ای و ناصاف پیدا می‌کند و در برخی قسمت‌ها ضخیم و بعضی دیگر نازک است. معمولا سوختن مو با مواد شیمیایی این عارضه را ایجاد می‌کند.

موخوره جوانه  Offshoot

ترکیبی از موخوره گره و زاویه است. معمولا به دلیل براشینگ‌های متعدد و شدید ایجاد می‌شود. از مراحل پیشرفته موخوره محسوب می‌شود.

موخوره پیچیده  Knot

گرهی بزرگ روی ساقه مو ایجاد می‌شود که تنها راه خلاصی از آن کوتاهی مو است. آسیب جدی به مو، رفتاری خشن با مو و عدم مراقبت از مو برای طولانی مدت باعث ایجاد این مدل در ساقه‌های مو می‌شود.

موخوره ناقص  Incomplete

در این مدل، جایی میان ساقه مو دوشاخه شده و به نوک ساقه نمی‌رسد. مو دربرابر شکاف مقاومت کرده اما همین شکاف میانی نشانه آسیب به ساقه است.

راه‌های مقابله با موخوره، پیشگیری از پیشرفت هریک از این مراحل و درمان آن‌ها معمولا متفاوت است. می‌توانید برای انتخاب راه درمانی مناسب با مشاوره پوست و مو مشورت کرده و روشی اصولی و علمی را در پیش بگیرید.

روش‌های درمانی موخوره

باید دانست که درمان موخوره به صورت کامل امکان‌پذیر نیست. درواقع هرزمان که موخوره در ساقه‌های متعدد مو مشاهده شود، راهی بجز کوتاه کردن بخش‌های مبتلا وجود ندارد. اما درصورتی که در مراحل ابتدایی باشید یا تعداد کمی از موهایتان درگیر شده باشد، می‌توان برخی راه‌های موثر را درپیش گرفت. پیشنهادهای پزشکان متخصص مو در این مواقع شامل موارد زیر می‌شود:

  • استفاده از سرم‌های تقویت مو
  • استفاده از ماسک‌های مخصوص موخوره
  • استفاده از روغن‌های نرم‌کننده و مخصوص
  • استفاده از ویتامین‌های خوراکی

درپیش گرفتن هریک از این راه‌کارها پس از کوتاه کردن موخوره‌ها از ساقه می‌تواند به پیشگیری هرچه بهتر و کاملتر از ابتلای مجدد کمک کند.

درمان‌های خانگی موخوره

اگر موهایی مستعد موخوره دارید می‌توانید برخی روش‌های خانگی را نیز برای پیشگیری و درمان‌ها ابتدایی درپیش بگیرید. یا اگر شرایط کاری‌تان به شکلی است که موهای شما در خطر ابتلا به موخوره است. برای مثال مربی شنا هستید یا مثلا در کارخانه نساجی کار می‌کنید. در این مواقع حتی موی کوتاه هم امکان ابتلا به موخوره دارد. روش‌های خانگی و کم‌ضرر یا بی‌ضرر که می‌توانند به شما در پیشگیری یا درمان ابتدایی موخوره کمک کنند عبارتند از:

ماسک شنبلیله

برای تهیه این ماسک شنبلیله خرد شده را به آب جوشیده و داغ اضافه کرده فرصت می‌دهید تا خنک شود. به هر ۱ لیوان مخلوط آماده شده ۱ قاشق روغن زیتون اضافه کنید. پس از ۱ ساعت مخلوط آماده شده را صاف کرده و محلول به دست آمده را به موها بزنید. ۱ ساعت صبر کنید و سپس شست‌وشو دهید.

ماسک عسل برای موخوره

برای تهیه این ماسک ۲  قاشق عسل،  ۲ قاشق روغن زیتون، ۲قاشق  گلیسیرین و ۲ قاشق روغن بادام مخلوط کره روی ساقه مو ماساژ دهید. پس از گذشت حدود ۳۰ دقیقه شستشو دهید.

ماسک آلوورا برای موخوره

برای تهیه این ماسک ۲ عدد ژل برگ آلوورا، ۲  قاشق غذاخوری روغن زیتون، ۲ قاشق روغن کرچک و ۱  قاشق آبلیموی تازه را مخلوط کرده و روی موها ماساژ دهید. پس از ۳۰ دقیقه بشویید.

ماسک بابا آدم برای موخوره

برای تهیه این ماسک مقداری برگ رزماری و ریشه گیاه بابا آدم را حرارت داده و سپس محلول صاف شده را روی ساقه مو ماساژ دهید. بعد از حدود ۸ ساعت بشویید .

ماسک سس مایونز برای موخوره

برای تهیه این ماسک مایونز پرچرب را به‌صورت خالی یا با  ۲ قاشق روغن زیتون مخلوط کنید و به موها بزنید و بعد از حدود یک ساعت شستشو دهید. مایونز خانگی تاثیر بهتری خواهد داشت.

ماسک سرکه سیب برای موخوره

برای تهیه این ماسک ۱ فنجان سرکه سیب را با آب مخلوط کرده و پس از شستن موها با شامپو این محلول را روی مو ماساژ دهید.  بعد از ۱۰ دقیقه آبکشی کنید.

استفاده از این ماسک‌ها معمولا روش‌هایی برپایه طب سنتی هستند. بنابراین برای تعداد دفعات استفاده از آن‌ها درطول هفته می‌توانید از متخصص طب سنتی مشورت بگیرید. همچنین اینکه کدام‌یک برای کدام مرحله از موخوره و شرایطی مناسب‌تر است. به‌طور کلی استفاده از این ماسک‌ها درصورتی که مخلوط به پوست سر نرسد هیچ ضرری نداشته و می‌توان بین یک تا دوبار در هفته استفاده کرد.

درصورتی که با روش‌های خانگی، پیشگیری‌های لازم و مراقبت‌های ذکر شده همچنان با موخوره درگیر هستید و حتی موهای کوتاه شده شما باز هم به موخوره مبتلا شده است، پیشنهاد می‌کنیم تا از مشاوره آنلاین پزشک متخصص پوست در سایت پذیرش ۲۴ بهره‌مند شوید تا درصورت لزوم به سمت درمان‌های جدی‌تر پیش روید.

مشاوره آنلاین پوست و مو

[ifso id=”16549″]

۴.۱/۵ (۷ نظر)

منبع
healthlineogleschool.edu

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
19 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
نسرین
نسرین
2 ماه قبل

سلام من موهام بلنده ونوک موهام موخوره گرفته ولی ازنوک موکه به بالامیری مثل یک نقطه ریزسفیدهست که بادست به راحتی کنده میشه ومثل موخوره میمونه بایدچکارکنم

مهدی
مهدی
2 ماه قبل

سلام چنوقتی ریزش موپیداکردم موخوره گرفتم موهام ضعیف شده چکارکنم

zak
zak
2 ماه قبل

سلام
اگه عکس انواع موخوره رو هم میزاشتید عالی میشد

مهدی
مهدی
2 ماه قبل

سلام من ریشم موخوره داره کوتاه کردم ماسک زدم سشوار نزدم دکتر رفتم هنوز درست نشده چیکار کنم

طالبی
طالبی
7 ماه قبل

سلام من موهام هم وزه هم موخوره داره هم ساقه موهام فره وموهام خیلی بدحالت بنظرتون باید از چه شامپویی استفاده کنم

عامل
عامل
10 ماه قبل

سلام، تا ده سانت موهاتون رو قیچی کنید برای رفع موخوره،
شامپو که می‌زنید پوست سر خود رو بشویید نه ساقه مو،
بعد از حمام هم آبرسان مو بزنید، با روغن بادام، برای خشک کردن سر خود رو سشوار کنید و اتو مو هم لازم نیست،
موهاتون رو هم بیرون نزنید که کمتر آلوده بشن، رعایت بهداشت و حجاب، از من خیلی صاف و بدون موخوره هست، امتحان کنید این موارد که گفتم جواب میده،

noorullah
noorullah
11 ماه قبل

علت مو خوره چیست

مرسانا
مرسانا
پاسخ به  noorullah
5 ماه قبل

غذا کم تر بخور

Flower
Flower
1 سال قبل

سلام من موهام خیلی بلنده
نوکشون دو شاخه شده به اندازه کف دست نوکشون رو کوتاه کردم
ولی چون وسط موهام هم که نوک هایی داره رو بعضی هاشون دیدم ولی از اون اولش هیچ تغییری تو موهام ندیدم همچنین الان
من حالا بعد چیکار کنم؟

مرسانا
مرسانا
پاسخ به  Flower
5 ماه قبل

از وسط کوتا کن یا ماشین بزن

عذرا
عذرا
1 سال قبل

چجوری بفهمیم داره موهامون خوب میشه؟

شکلات
شکلات
پاسخ به  عذرا
1 سال قبل

سلام دخترمن ۱۴سالشه ازبچگی هم موهاش تنک ونازک وکم رشدبودالان هم همین جوریه خیلی هم شوره وموخوره وریزش هم پیداکرده چندین بارهم متخصص بردمش فایده نداشت چکارکنم همه فکرم شده همین لطفاراهنمایی کنید ممنون

مرسانا
مرسانا
پاسخ به  شکلات
5 ماه قبل

اهمیت نده بابا

مرسانا
مرسانا
پاسخ به  عذرا
5 ماه قبل

از میوه فروشی عزیزم

Reyhaneh
Reyhaneh
2 سال قبل

سلام ماسک موخوره را از کجا باید بخریم؟

...
...
پاسخ به  Reyhaneh
11 ماه قبل

از مغازه

ممدو
ممدو
پاسخ به  Reyhaneh
6 ماه قبل

سلام
اکثرا قصابی ها میفروشن
اگه نداشتن میتونید از اهنگری ها بگیرید

سمانه
سمانه
پاسخ به  ممدو
6 ماه قبل
Pari M
Pari M
پاسخ به  ممدو
4 ماه قبل

صددرصد همینه

دکمه بازگشت به بالا