۷ راه ساده و موثر درمان خانگی شوره سر

شوره سر (Dandruff) یکی از عارضه‌های است که درصد بالایی از افراد در رده‌های سنی مختلف با آن مواجه می‌شوند. این اختلال در صورتی که درمان نشود، علاوه بر اینکه تاثیر نامطلوبی بر روی ظاهر افراد دارد، می‌تواند مشکلات دیگری از جمله ریزش مو را به دنبال داشته باشد. در این مطلب، قصد داریم در مورد راه‌های درمان خانگی شوره شر، اطلاعاتی را با شما در میان بگذاریم با ما همراه باشید.

شوره سر چیست و چگونه به وجود می‌آید؟

شوره سر (Dandruff) در اصل همان سلول‌های مرده‌ای است که بعد از مدتی از روی پوست سر جدا می‌شوند و به صورت پوسته‌های سفید بر روی موها و سطح پوست نمایان می‌شوند. این اختلال معمولا باعث ایجاد التهاب و خارش بر روی پوست سر فرد می‌شود، لکه‌های چربی بر روی موها ایجاد می‌شود و همچنین پوسته‌ها بعد از جدا شدن از پوست سر بر روی لباس و بدن فرد نمایان می‌شوند و به این ترتیب، سطح عزت نفس را در فرد کاهش می‌دهند.

این اختلال که یکی از رایج‌ترین مشکلات مویی در بین افراد است، ممکن است در دوره سنی مختلف برای افراد بروز دهد. معمولا در زمانی که پوست و مو تغذیه مناسبی نداشته باشند و مواد مغذی لازم به آنها نرسد، سلولهای بیرونی پوست رفته رفته از بین می‌روند و بعد از مدتی که تعداد سلول‌های مرده زیادتر شود، از سطح پوست جدا شده و به صورت پوسته‌های سفید نمایان می‌شوند.

شوره سر ممکن است عارضه زیادی به دنبال نداشته باشد اما ممکن است از لحاظ نظافت، برای فرد مشکل ایجاد می‌کند و ظاهر افراد را به هم می‌ریزد. همچنین در مواردی ممکن است با خارش و التهاب همراه باشد. در مواردی نیز اگر از این عارضه، پیشگیری نشود، ممکن است به مرور زمان باعث ریزش موی سر شود.

علل ایجاد شوره سر (Dandruff)

دلایل زیادی وجود دارد که می‌تواند باعث ایجاد شوره در موهای سر شود. از جمله دلایل این عارضه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

درماتیت سبوره‌ای (Seborrheic Dermatitis)

یکی از مهمترین دلایل ایجاد شوره در سر، اگزمای سبورئیک است که معمولا در اثر استرس و واکنش‌های نامنظم سیستم ایمنی در بدن فرد به وجود می‌آید. این اختلال در افرادی که پوست چرب دارند بیشتر رخ می‌دهد و معمولا باعث ایجاد التهاب و خارش در موها می‌شود و در نهایت پوسته‌های زرد و سفید بر روی موها ایجاد می‌شود.

شوره ناشی از رشد یک نوع قارچ به نام مالاسزیا

یک نوع قارچ به نام مخمر مالاسزیا ( Malassezia yeast) وجود دارد که از چربی موجود بر روی پوست تغذیه می‌کند و به این ترتیب می‌تواند به سرعت رشد کند و در افرادی که پوست چرب دارند باعث ایجاد شوره می‌شود.

حساسیت ناشی از محصولات شستشو و مراقبت از مو

در مواردی نیز مواد شستشو و مراقبت از مو، مرغوبیت لازم را ندارند و می‌توانند باعث ایجاد شوره سر (Dandruff) شوند. هنگام خرید محصولات مراقبتی از مو، برای اینکه دچار عارضه‌هایی مثل شوره سر نشوید، بهتر است که نوع موها و مشخصات پوست خود را در نظر بگیرید و با توجه به آنها، محصولی خریداری کنید که باعث تحریک پوست و در نهایت ایجاد شوره می‌شوند.

 

خشکی پوست سر

گاهی نیز خشکی بیش از حد پوست سر باعث ایجاد شوره می‌شود. برای مثال در فصل زمستان، افراد دمای داخل منزل را بسیار گرم نگه می‌دانرد و به محضی از منزل بیرون می‌آیند، با هوای خیلی سرد مواجه می‌شوند و همین باعث می‌شود که پوست بدن آنها خشک شود و در نهایت شوره‌های خشک بر روی پوست سر ظاهر شود.

چربی پوست سر

چربی بیش از حد نیز می‌تواند باعث بروز شوره بر روی موها شود. در لایه زیر پوست سر غده‌هایی وجود دارند که به تولید یک نوع ماده روغنی به نام سبوم برای مرطوب سازی پوست می‌پردازند. در مواقعی که این غده‌ها ترشح زیاد داشته باشند و غده‌های بیشتری تولید کنند، پوست سر فرد تحریک می‌شود و به این ترتیب پوسته‌های سفید رنگی بر روی آن ظاهر شده که بعد از مدتی به شوره سر تبدیل می‌شوند.

هورمون

هورمون یکی از عوامل مهمی است که باعث تشدید شوره سر می‌شود. این علت در تمامی رده‌های سنی اتفاق می‌افتد مثلا اینکه در سنین کودکی با شوره سر گهواره‌ای (cradle cap) بر روی موهای کودک مواجه می‌شویم.

عوامل دیگری که می‌توانند باعث ایجاد شوره سر در افراد شوند عبارتند از:

  • استرس
  • بیماری‌های زمینه‌ای
  • رژیم غذیی نامناسب
  • آب و هوای نامناسب
  • کمبود بعضی ویتامین‌ها
  • مصرف بعضی داروها
  • و …

بهترین روش‌های درمان خانگی شوره سر

درمان سریع شوره سر، کار نسبتا راحتی است و راه‌های مختلفی برای از بین بردن آن وجود دارد که در اینجا چند روش ، برای درمان قطعی شوره سر که به درمان شوره سر دکتر خیراندیش شهرت دارد را به شما معرفی خواهیم کرد:

درمان خانگی شوره سر با ماست

ماست، یک ماده بسیار موثر برای تقویت پوست و مو است، برای درمان سریع شوره سر می‌توانید مقداری ماست بر روی پوست سر خود بمالید و اجازه دهید حدود ۲۰ دقیقه بر روی موهای شما بماند و بعد ان را شسته و با یک شامپو مناسب موهای خود را تمیز کنید.

درمان خانگی شوره سر با نمک

استفاده از نمک برای درمان خانگی شوره سر نیز بسیار موثر است. نمک باعث از بین بردن سلول‌های مرده و باز کردن منافذ پوست می‌شود، تولید چربی اضافی توسط پوست را کنترل و باعث رطوبت رسانی به سطح پوست می‌شود. برای درمان شوره به وسیله نمک می‌توانید به صورت مستقیم، نک را بر سطح پوست سر بریزید، دست خود را خیس کرده و به مدت ۱۵ دقیقه پوست را ماساژ دهید. و همچنین می‌توانید نمک را به شامپو اضافه کنید و با آن موهای خود را بشویید.

درمان خانگی شوره سر با روغن زیتون

در طب سنتی از روغن زیتون برای درمان گیاهی شوره سر و ریزش مو استفاده‌های زیادی می‌شود چرا که این روغن باعث نرمی و رطوبت رسانی به سطح پوست می‌شود و به این ترتیب، ویتامین‌های موجود در این روغن، جذب سر می‌شود و باعث از بین بردن شوره سر می‌شود.

درمان خانگی شوره سر با حنا

حنا از دیرباز برای تقویت موهای سر مورد توجه افراد بوده است. استفاده از حنا برای درمان خانگی شوره سر چرب یک راه‌حل فوق‌العاده مناسب است که تاثیر فوری دارد و بعد از یک‌ بار استفاده از این ماده می‌توانید تاثیر آن را ببینید. همچنین برای درمان خانگی شوره سر قارچی نیز می‌توانید از این ماده در ماسک‌های مختلف استفاده کنید تا به سرعت شوره سر را رافع کند.

روش‌های درمان خانگی شوره سر
روش‌های درمان خانگی شوره سر

درمان خانگی شوره سر با روغن کنجد

روغن کنجد خاصیت مرطوب کننده، ضد باکتری و ضد قارچ دارد به همین خاطر از بروز عفونت‌های پوستی بر روی سر جلوگیری می‌کند و به این ترتیب شوره سر را از بین می‌برد. برای درمان خانگی شوره سر کودکان می‌توانید مقداری روغن کنجد بر روی سطح سر کودک بمالید و به مدت ۱۰ دقیقه آن را ماساژ دهید و بعد به وسیله شامپو و آب ولرم موهای کودک را بشویید.

درمان خانگی شوره سر با سرکه سیب

سرکه سیب بهترین ماده موثر در درمان شوره سر است چرا که خاصیت اسیدیته دارد و به همین خاطر سلول‌های مرده را از سطح پوست جدا می‌کند، PH پوست را متعادل می‌کند و از رشد قارچ بر روی پوست جلوگیری می‌کند.

درمان خانگی شوره سر با جوش شیرین

جوش شیرین باعث پاکسازی پوست و رفع شوره سر می‌شود، سلول‌های مرده را از پوست جدا می‌کند، به رفع سبوم اضافی بر روی پوست می‌پردازد و همچنین به تعادل سطح PH پوست می‌پردازد.

سوالات مهم در زمینه شوره سر

آیا شوره سر باعث ریزش مو می‌شود؟

در بعضی موارد که سبو پوست زیاد باشد باعث بسته شدن منافذ پوست می‌شود و به این ترتیب رطوبت به ریشه و نمی‌رسد و باعث ریزش مو می‌شود.

آیا درمان گیاهی شوره سر و ریزش مو می‌تواند موثر باشد؟

گیاهان از قدیم در درمان بیماری‌ها موثر بوده‌اند، استفاده مناسب از گیاهان می‌تواند به طور قطع به یقین در درمان شوره موثر باشد.

برای درمان شوره چه مواد غذایی مصرف کنیم؟

غذاهایی که دارای آهن، زینک، پروتئین، ویتامین B12 و مقادیر زیادی اسید امگا ۶٫ باشند برای تقویت موها و جلوگیری از شوره زدن مو ضروری هستند.

پذیرش ۲۴؛ مشاوره آنلاین درمان خانگی شوره ابرو

کمبود وقت و دغدغه‌های روزمره برای اکثر افراد باعث شده است که معمولا از مراجعه به پزشک برای درمان بعضی از بیماری‌ها غافل شوند و به این ترتیب یک بیماری کوچک برای آنها، زمینه‌ساز بیماری‌های بیشتر با درمان سخت ‌تر شود. پذیرش ۲۴ با کادر متبحر و کارشناس خود، این امکان را برای افراد فراهم کرده است که با صرف زمان کم و مشاوره غیرحضوری بتوانند با کمک پزشکان متخصص و کاردان به درمان خانگی شوره سر خود بپردازند. این سامانه با نوبت‌دهی آنلاین به بیماران، کار را برای آنها راحت‌تر کرده است تا بدون فوت وقت و در زمان کوتاه در منزل خود به درمان این اختلال توسط پزشکان متخصص پوست و کادر درمان متبحر بپردازند.

درصورتی ‌که از روش‌های درمان شوره سر دکتر خیراندیش استفاده کرده‌اید و بهبودی نیافتید می‌توانید از طریق پذیر ۲۴ از بهترین متخصص پوست آنلاین در زمینه درمان شوره سر، مشاوره دریافت کنید.

۴/۵ (۲۲ نظر)

منبع
webmd.com

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
59 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
احسان
احسان
2 ساعت قبل

سلام

کاربران ناشناس
کاربران ناشناس
14 روز قبل

سلام دوستان برای شوره سر نزدیک ۱۲ساله هر شامپوی ایرانی خارجی استفاده کردم خوب نشده که هیچ بیشتر شده
الان رو آوردم به ماست اونم زدم شوره رفته بود بعد دو روز دوباره شروع شد
تو رو خدا کسی که درمان خوبی داره به منم بگه کسی که خودش درمان شده بگه
ممنون از محبتتون

جمره
جمره
16 روز قبل

سلام کسی برای شوره سر راه حلی داره

حوصنا
حوصنا
25 روز قبل

سلام به همه از خدا میخام همه مشکلتون حل بشه…

عبدالوارث
عبدالوارث
1 ماه قبل

من شوره سر وهمچنان ریزش مو دارم

حوصنا
حوصنا
پاسخ به  عبدالوارث
25 روز قبل

برادر از آب پیاز قرمز استفاده کن خوب میشی بزن گوگل برات میگه چطور استفاده‌ کنی بعداً هم…

فرهاد
فرهاد
1 ماه قبل

سلام خسته نباشید من حدود ۲ایلا ۳مان میشه شوره زده چی محصولی باید استفاده کنم ممنون میشم راهنمایی کنید

محمد
محمد
1 ماه قبل

سلام من محمد هستم سنم ۱۳ ساله تقریباً ۲ ماه که شوره به وجود آمده است لطف نموده و یک راهکاری ارایه کنید برام
…. ممنون

عاطی
عاطی
1 ماه قبل

من نمیدنم خوبه یا بد ولی خسته شدم نمیدونم چیکار کنم من هر کار میکنم تموم نمیشن شوره هام

ماریا
ماریا
پاسخ به  عاطی
1 ماه قبل

درمان قطعی شوره سر چیه؟لطفا راهنمایی کنید

حوصنا
حوصنا
پاسخ به  عاطی
25 روز قبل

آب پیاز قرمز رو رنده بزنید و صافش کنید بعد برین حمام سرتون رو با شامپو بشوید سرتون که تمیز شد آب پیاز رو به پوست سرتون بزنید و ماساژ بدید ۱۵ دیقه صبر کنید و ماساژ دهید بعد سرتون رو با آب خالی بشورید زیر آب شونه هم بزنید هااااا بعد معجزه پیاز رو می‌بینید یک هفته سه بار انجام دهید بخدا اگر شوره دیدید اون موقع به من بگیدباتشکر مؤفق باشید

مهرزاد
مهرزاد
1 ماه قبل

من مهرزاد هستم سنم ۱۸ساله تقریبا ۳ سال است از شور و سبوسک رنج می برم لطف نموده یک رهکاری ارایه کنید برایم

بی هان
بی هان
2 ماه قبل

این نو درمان ها بدرد همشون میخوره

فریبا
فریبا
2 ماه قبل

گلیسرین با کمی آب قاطی کنید به موها بزنید نیم ساعت مو رو با مشمبا بپوشون بعد با شونه ریز شوره رو بریز وبشور

علی
علی
3 ماه قبل

اقا اینارو نزنید. اینا فقط پدر صاحاب مو رو درمیاره. نزنییییییید همش دروغه. یه شامپو سلنیوم ۲.۵درصد بخرید و یک ماه استفاده کنید(یک روز درمیون برید حموم)
اگه جواب نداد سرتونو بکنید بندازید دور

حوصنا
حوصنا
پاسخ به  علی
25 روز قبل
غزیزی
غزیزی
3 ماه قبل

ادریش

براتی
براتی
3 ماه قبل

باسلام سرم چربی زیاد داره شوره و خارش و ریزش هم داره هر چی استفاده کردم تاثیر نداشته سرکه سیب و انواع شامپوها

مریم
مریم
3 ماه قبل

من نمک در شامپو استفاده کردم بدتر شد و بیشتر میریزد
چکار کنم؟

حوصنا
حوصنا
پاسخ به  مریم
25 روز قبل

اره راست میگی فکر کنم نمک با حس سوزوندن ریشه مو بشه !!
اما شاید دکتر ها یه چیزی بدونن دیگه

امیر
امیر
4 ماه قبل

اشح سیکی بزتید

تورک احسان
تورک احسان
پاسخ به  امیر
3 ماه قبل

ماشالله تورک اوغلان

بدل
بدل
پاسخ به  امیر
2 ماه قبل

بی تربیت اونه دی دییرسن تو سنین صوفتیه

Peyman
Peyman
5 ماه قبل

سلام بچه ها من کاشت مو کردم هر بار میبینم شوره چرب زرد رنگ بعد یک سال کاشت چجوری اینو از بین ببرم

یک عدد انسان
یک عدد انسان
پاسخ به  Peyman
3 ماه قبل

سلام برو دکتر ۱۰۰ درصد جوب میشی

راحیل
راحیل
6 ماه قبل

مرمان جیه

محمد
محمد
6 ماه قبل

.

مهران
مهران
7 ماه قبل

دهانم بوی بدی میده میخام از شرش خلاص بشم به نظرتون چکار کنم بچه ها لطفا کمکم کنید

سعید
سعید
پاسخ به  مهران
6 ماه قبل

مربوط به دهان نیست ،باید مشکلات معده رو رفع کنید

حقوردیزاده
حقوردیزاده
پاسخ به  مهران
6 ماه قبل

بابوی بد دهان چه باید کرد؟

غدیری
غدیری
پاسخ به  حقوردیزاده
5 ماه قبل

بزن گوگل برات انواع راه ها رو میزارن جلو پات

وحید
وحید
پاسخ به  غدیری
4 ماه قبل

خخخخ

وحیده
وحیده
پاسخ به  وحید
4 ماه قبل

ملحق شدن به بحثون

متین
متین
پاسخ به  حقوردیزاده
2 ماه قبل

مشکل گوارشی دارید حتما به پزشک مراجعه کنید

صمدی
صمدی
پاسخ به  مهران
4 ماه قبل

سلام از مسواک چوبی از دارو گیاهی بخرید استفاده کنید

سارا
سارا
پاسخ به  مهران
4 ماه قبل

گوه بکن

ندا
ندا
پاسخ به  مهران
4 ماه قبل

حتما دندان های آسیاب نخ دندان بکشید بعد برید دندانپزشکی و درخواست جرم گیری کنید

ارش
ارش
پاسخ به  مهران
3 ماه قبل

من یه دکتر رفتم تو صادقیه فوق تخصص گوارش و معده ‌بود اسمش الان بادم‌نیست چنتا قرص داد خورم خلاص شدم خدارووووشکر

شاهو
شاهو
پاسخ به  مهران
1 ماه قبل

قرص منترونیدازول بخور

حوصنا
حوصنا
پاسخ به  مهران
25 روز قبل

راهه حل آسون مسواک بزن!

مهران
مهران
7 ماه قبل

سلام بچه ها لطفا کمکم کنید شوره سر دارم با هر شامپوی خارجی هم شستم فایده ای نداشت

غدیری
غدیری
پاسخ به  مهران
5 ماه قبل

از جوش شیرین نمک و روغن زیتون در شامپوهای استفاده کن ..یکی ازین سه موادو انتخاب کن و بریز داخل شامپوت

علی
علی
پاسخ به  غدیری
3 ماه قبل

ریشه ی مو که هیچ، نورون های عصبیش هم میسوزه

تورک احسان
تورک احسان
پاسخ به  علی
3 ماه قبل

آفرییننن

کیان
کیان
پاسخ به  مهران
28 روز قبل

سلام.ترکیب گیاه مورد. وحنا میگن خوبه. موردداخل آب بزار جوش بیاره. آب جوش مورد و به حنا اضافه کن.بزن به سرت. یه ساعت با پلاستیک وکلاه بپوشون.که جذب سربشه. بعد یه ساعت بشور.ده روز هر دوروز یه بار یاهفته ی سه بار بزن.بشور .

حوصنا
حوصنا
پاسخ به  مهران
25 روز قبل

راه حل آسون برادر یک عدد پیاز قرمز رو رنده بزن آبش رو صافی کن و حمام برو سرتو تمیز بشو بعد آب پیاز رو به پوست سرت بزن و ۱۵دیقه ماساژ دهید سپس با آب بشوهم برایه شوره خوب هست هم برا ریزش مو

امیری
امیری
7 ماه قبل

کف سرمن زخم شده والتهاب زیادداره نمک یاسرکه خوبش میکنه؟روغن هاروچه موقع بزنم؟

مهدی
مهدی
پاسخ به  امیری
5 ماه قبل

برو دکتر به جای این کارا

علی
علی
پاسخ به  امیری
3 ماه قبل

یه ماه شامپو سلنیوم ۲.۵ درصد بزن

نسی
نسی
پاسخ به  علی
2 ماه قبل

من زدم موهام خشک شد بعد ی مدت دوباره شوره زدم ۰

خانم رحمانی
خانم رحمانی
1 سال قبل

ریزش شدید ونازک شدن مو

محمد
محمد
1 سال قبل

سلام روغن زیتون برا شوره چقدر استفاده کنیم چند بار بعد از چند دقیقه بشوریم ممنون

غدیری
غدیری
پاسخ به  محمد
5 ماه قبل

یه ربع تا بیست دقیقه و هفته ای دو الی سه بار درهفته عالیه

رقیه
رقیه
پاسخ به  غدیری
4 ماه قبل

بعد حموم هم میشه استفاده کنیم؟

علی
علی
پاسخ به  محمد
3 ماه قبل

نزنید. روغن ها منافذ پوست رو میبندن و باعث اصطلاحا خفگی سر میشن. نزنید اقا اینا دروغه

Emir
Emir
پاسخ به  علی
3 ماه قبل

ب چه دلیل باید این دروغو نشر بدن؟

یاعلی
یاعلی
پاسخ به  محمد
2 ماه قبل

من نیم ساعت قبل حمام رفتن میزنم به کف سرم بعد میرم میشورم.

پروانه
پروانه
1 سال قبل

شوره سر و خارش سر

رحمان نوروزی
رحمان نوروزی
پاسخ به  پروانه
7 روز قبل

شامپو سلنیوم سولفاید بزن هر بار حمام رفتی دو بار پشت سر هم بزن یکبار باشانه ریز بزن ولی تا یه رب باشه بعد با شانه ریز بزن دومی رو بذار تا ده دق بمونه بشور خلاص دعام کنید

دکمه بازگشت به بالا