انواع بیماری‌ها و آسیب‌های پوستی

مطمانا هر یک از ما در طول زندگی به یکی از انواع بیماری‌ها و آسیب‌های پوستی مبتلا شده‌ایم. چراکه طیف وسیعی از انواع بیماری‌های پوستی وجود دارد که از نظر علائم و شدت بسیار متفاوت هستند.
علت بروز برخی از آن‌ها محیط است در حالی‌که برخی دیگر ممکن است ژنتیکی باشند. می‌توانند اثرات موقت یا دائمی داشته باشند و حتی در مواردی در دسته بیماری‌های تهدیدکننده زندگی در نظر گرفته شوند.
بنابراین نباید حتی جزئی‌ترین بیماری یا آسیب پوستی را نادیده گرفت و بهتر است در اولین فرصت با یکی از پزشکان متخصص پوست و مو در این مورد مشورت کرد. وب‌سایت و اپلیکیشن پذیرش۲۴ توانسته است به صورت ۲۴ ساعته و آنلاین؛ امکان مشاوره تلفنی و متنی با مجرب‌ترین پزشکان متخصص پوست انلاین را برای شما فراهم کند.
در ادامه به انواع بیماری‌ها و آسیب‌های پوستی شایع، علائم، علل، راه‌های پیشگیری و درمان آ‌ن‌ها اشاره شده است. لطفا نسبت به آن‌ها بی‌توجه نباشید!

آکنه

آکنه نوعی بیماری پوستی است باعث بروز جوش‌های سرسفید، سرسیاه، قرمز (پاپول)، چرکی (پوسچول)، ندولار و کیستیک در نقاط مختلف بدن می‌شود. آکنه بیشتر در بین نوجوانان دیده می‌شود؛ اگرچه ممکن است به دلایلی در سنین دیگر نیز بروز کند.
اصولا تولید بیش از حد چربی پوست به خصوص در دوران بلوغ و قاعدگی و مسدود شدن فولیکو‌های مو توسط این چربی، سلول‌های مرده و باکتری‌های موجود در زیر پوست (به خصوص پروپیونی باکتریوم آکنس)؛ باعث ایجاد آن می‌شود.
معمولا جوش‌ها در صورت، پیشانی، قفسه سینه، پشت و شانه‌ها ظاهر می‌شوند، زیرا این نواحی بیشترین غدد چربی را دارند. تحقیقات نشان می‌دهند که عواملی مثل تغییرات هورمونی (افزایش هورمون آندروژن در دوران بلوغ)، مصرف داروهای خاص مثل کورتیکواستروئیدها، خوردن غذاهای غنی از کربوهیدرات مثل چیپس و داشتن استرس می‌تواند باعث بروز و بدتر شدن جوش‌ها شوند؛ پس با کنترل آن‌ها می‌توان از بروز آکنه پیشگیری کرد. برای درمان آکنه معمولا از داروهای خوراکی و موضعی استفاده می‌شود که توصیه می‌کنیم قبل از هرگونه خوددرمانی با پزشک متخصص در این زمینه صحبت کنید. می توانید با پزشک متخصص پوست و مو صحبت کنید .

پسوریازیس

پسوریازیس یک بیماری پوستی است که باعث ایجاد لکه‌های قرمز، پوسته‌پوسته شدن و خارش، معمولاً روی زانوها، آرنج‌ها، بالا تنه و پوست سر می‌شود.
از نظر متخصصان، علت این بیماری بروز یک اختلال در سیستم ایمنی بدن است که باعث می‌شود پوست با سرعت بیشتری نسبت به روند طبیعی دوباره تولید شود. البته ژنتیک و عوامل محیطی هم بی‌تاثیر نیستند. متاسفانه این بیماری شایع، هیچ درمانی قطعی ندارد و داروهای موضعی، خوراکی و در کنار آن نوردرمانی فقط به تسکین شرایط کمک می‌کنند.

پسوریازیس
پسوریازیس

لک و پیس

لک و پیس یا ویتیلیگو نوعی بیماری پوستی است که باعث از بین رفتن رنگ پوست به شکل لکه‌ در نواحی مشخصی می‌شود. این لکه‌ها در هر قسمت از بدن حتی روی مو و قسمت داخلی دهان می‌توانند بروز کنند. رنگ پوست و مو ناشی از وجود رنگدانه‌ها یا ملانین است و این بیماری هنگامی اتفاق می‌افتد که سلول‌های تولیدکننده ملانین در اثر خودایمنی یا ژنتیک از بین بروند. خوشبختانه این بیماری تهدیدکننده زندگی یا مسری نیست. درمان آن که شامل نوردرمانی و مصرف داروهای موضعی است؛ شاید بتواند ملانین را به پوست آسیب‌دیده بازگرداند؛ اما از کاهش مداوم رنگ پوست یا عود آن جلوگیری نمی‌کند.
در صورت عدم درمان، معمولاً این لکه‌های بی‌رنگ با گذشت زمان بزرگتر می‌شوند؛ پس حتما در صورت بروز اولین نقاط کوچک با پزشک متخصص خود و یا از دکتر آنلاین پوست و مو پذیرش۲۴، به صورت تلفنی یا متنی، ۲۴ساعته مشورت کنید.

لک و پیس
لک و پیس

 ِاگزما

اگزما یا درماتیت آتوپیک بیماری است که باعث قرمزی و خارش پوست می‌شود و در کودکان شایع‌تر است. اصولا ِاگزما مزمن است و نوعی حساسیت پوستی محسوب می‌شود. هیچ درمانی برای آن یافت نشده است؛ اما اقدامات مراقبتی مانند عدم مصرف صابون‌های محرک و مرطوب کردن مرتب پوست با کرم‌ها یا پمادهای دارویی می‌تواند خارش را تسکین دهند و از گسترش آن جلوگیری کنند.

اگزما
اگزما

حساسیت به لاتکس

حساسیت به لاتکس یک واکنش پوستی به پروتئین‌های خاص موجود در ماده لاتکس است. این مساله ممکن است باعث خارش پوست، کهیر و یا حتی شوک تنفسی آنافیلاکسی شود. بسیاری از وسایل پزشکی مانند انواع دستکش و کاندوم دارای لاتکس هستند. پس برای پیشگیری از بروز علائم از تماس با آن‌ها اجتناب کنید.

کهیر

کهیر بثورات پوستی قرمز، برجسته و خارش‌دار است که گاهی توسط یک ماده حساسیت‌زا بروز می‌کند. خوشبختانه مسری نیست و برای پیشگیری از آن باید از خوردن مواد غذایی که به آن‌ها حساسیت دارید اجتناب کنید. درمان کهیر شامل مصرف انواع قرص‌های ضدحساسیت مانند آنتی‌هیستامین به طور منظم برای چند هفته است.

بیماری پروانه‌ای

بیماری پروانه‌ای یا اپیدرمولیز بولوزا از بیماری‌های نادر است که باعث ایجاد پوستی شکننده و تاول‌زده می‌شود. این تاول‌ها ممکن است در پاسخ به یک آسیب جزئی و حتی در اثر گرما، مالش، خراش یا کشش ظاهر شوند. اکثر انواع این بیماری ارثی هستند و معمولاً در نوزادی یا اوایل کودکی خود را نشان می‌دهند. برخی از افراد تا زمان بلوغ یا اوایل بزرگسالی علائم و ضایعات پوستی ندارند. هیچ درمانی ندارد، اگرچه اشکال خفیف آن ممکن است با افزایش سن بهبود یابند. فقط می‌توان با داروهای خوراکی و موضعی از تاول‌ها مراقبت و از ایجاد تاول جدید جلوگیری کرد.

پروانه ای
پروانه ای

روزاسه

روزاسه یک بیماری پوستی شایع است که باعث قرمزی و بیرون‌زدگی رگ‌های خونی صورت می‌شود. همچنین ممکن است برجستگی‌های کوچک، قرمز و چرکی ایجاد کند. این علائم ممکن است مدت‌ها شعله‌ور شوند و سپس برای مدتی از بین بروند. این بیماری به دلایل نامشخصی بیشتر در خانم‌های میانسال که پوستی روشن دارند دیده می‌شود. هیچ درمانی برای آن وجود ندارد و فقط می‌توان با داروهای موضعی و خوراکی علائم آن را کاهش داد.

میلیا

بیماری میلیا باعث بروز برجستگی‌های سفید ریز در بینی، چانه یا گونه‌های کودک می‌شود. این بیماری در نوزادان متداول‎تر است. اصولا زمانی بروز می‌کند که پوسته‌های ریز در منافذ کوچک پوست محبوس شوند. به درمان خاصی نیاز ندارد، زیرا طی چند هفته یا چند ماه خودبه‌خود از بین می‌رود.

میلیا
میلیا

سرطان پوست

سرطان پوست در اثر رشد غیرطبیعی سلول‌های پوست، غالبا در اثر نور خورشید، ایجاد می‌شود. پس مصرف روزانه ضدآفتاب را برای پیشگیری از آفتاب سوختگی و سرطان فراموش نکنید. اما این فرم رایج سرطان می‌تواند در مناطقی از پوست شما که معمولاً در معرض نور آفتاب نیستند نیز به علت ژنتیک رخ دهد. سه نوع عمده سرطان پوست وجود دارد: کارسینوم سلول بازال، کارسینوم سلول سنگفرشی و ملانوم. تشخیص به موقع سرطان پوست، نوید بیشترین شانس را برای درمان موفقیت‌آمیز آن می‌دهد.

تاثیرات کرونا بر روی پوست

علاوه بر اثراتی که این ویروس بر روی دستگاه تنفسی دارد، گزارش‌هایی از بروز انواع مختلف بثورات جلدی مانند برجستگی‌های کوچک قرمز، کهیر، تاول‌های آبدار و حتی ریزش مو در افراد مبتلا به آن ارائه شده است. برخی از این علائم پوستی سریعا پس از عفونت ظاهر می‌شوند، در حالی‌که برخی دیگر دیرتر و یا در فرم شدیدتر بیماری بروز می‌کنند. توصیه می‌کنیم در صورت بروز همزمان علائم تنفسی و پوستی، با توجه به عدم امکان مراجعه حضوری به بیمارستان‌ها در شرایط پاندمی، به صورت تلفنی از دکتر پوست و مو آنلاین، پذیرش۲۴ و یا مراکز دیگر مشاوره بگیرید.

تاثیرات کرونا بر پوست
تاثیرات کرونا بر پوست

تبخال

عامل اصلی بروز این بیماری پوستی، ویروس هرپس سیمپلکس (HSV) است. نوع HSV-1 آن که معمولا باعث ایجاد تبخال در اطراف دهان می‌شود؛ اغلب از طریق تماس پوست به پوست انتقال پیدا می‌کند. در مقابل نوع HSV-2 آن که بسیار شایع و مسری است، معمولا باعث ایجاد تبخال تناسلی می‌شود و از طریق تماس جنسی نیز گسترش می‌یابد. هیچ درمانی برای آن‌ها وجود ندارد و فقط به کمک داروهای ضدویروس می‌توان سریع‎تر ضایعه را برطرف کرد. معمولا با هر دوره استرس دوباره عود می‌کنند.

قارچ پوستی

میلیون‌ها گونه قارچ وجود دارد که در خاک، روی گیاهان و حتی روی پوست شما زندگی می‌کنند و گاهی ممکن است در اثر تضعیف سیستم ایمنی بدن منجر به مشکلات پوستی مانند بثورات یا انواع برجستگی شوند. از انواع بیماری‌های ناشی از آن‌ها می‌توان به پای ورزشکار، عفونت مخمر، خارش سوارکار و کچلی اشاره کرد که هرکدام روش درمانی خاص خود را دارند.
دسترسی به وب‌سایت پذیرش ۲۴ و نحوه دانلود اپلیکیشن آن بر روی تلفن همراه بسیار آسان است. این فرصت عالی را برای یک مشاوره غیرحضوری با متخصص پوست و مو آنلاین  از دست ندهید.

مشاوره زنان وزایمان پذیرش24
مشاوره زنان وزایمان پذیرش۲۴

[ifso id=”16549″]

۳.۵/۵ (۲ نظر)

منبع
medicalnewstoday

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
14 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
مرداس
مرداس
13 روز قبل

سلام من ۱۶ سالمه و فک میکنم بیماری پسوریازیس رو مبتلا شدم . روی گردنم هستش و اگه دست یا جسمی با موضع برخورد کنه درد میگیره .

feryedon
feryedon
25 روز قبل

سلام وقتتون بخیر من ۸ماه میشه دچار مریضی پوستی شدم چندتادکتررفتم نتیجه نمیده موقعه عرق کردن خیلی خارش پیدامیکنه البته موقعه حمام هم چنان خارش زیادمیشه موقعه که میخوام لباس عوض کردن اگه بادمیخوره خارش زیادمیشه

امید
امید
1 ماه قبل

حدود ۱۰روزپیش بدنم کهیر زد و دچار خارش بدی شد و سپس تبدیل به جوشهای بدون چرک شد وتا الان ادامه داره بیشتر رود دست و پا وکمرهستند نظر شما چیه

رقیه علی ابادی
رقیه علی ابادی
2 ماه قبل

سلام .خسته نباشید.دخترم چند ساله بیماری پوستی داره.یه لکه بزرگ قهوه ای بقیه لکه های سفید ه.دکتر پوست بردم داروی دس ساز اثر نکرد.شما یه راه حل بزار جلو پاک.دختر بچه .

زهرا
زهرا
3 ماه قبل

سلام مادرم بعد از تزریق سرم آهن بدنش به شدت زخم میشه و عفونت میکنه بیشتر از یک ساله که درمان نشده

سودابہ میھمی
سودابہ میھمی
3 ماه قبل

ُ

سودابہ میھمی
سودابہ میھمی
پاسخ به  سودابہ میھمی
3 ماه قبل

سلام من الان نزدیک بست روزی خارش پوست دارم خیلی دکتر رفتم امابی فایدست ھیچ نتیجہ ای نگرفتم

رها
رها
4 ماه قبل

سلام خسته نباشید ببخشید من یه هفته س لکه کوچک سفید دور لبم بخصوص کنارلبم ایجاد شده خیلی نگرانم میشه راهنماییم کنید چکار کنم ؟

Taha
Taha
4 ماه قبل

سلام پسرم تابستون بعضی از نقاط بدنشو پشه زده تا الان خارش داره و از بس که خارونده زخم شده لطفا بگید چیکار کنم

اصغر مهربان
اصغر مهربان
5 ماه قبل

بیماری پوستی برآمدگی های کوچک مشابه جای زخم فرایند بهبودی اثر آنها به تیرگی وبنفش در میاد وتا زمان طولانی اثر آن بصورت لک میماند وبه مرور محو میشود

عبدالرزاق
عبدالرزاق
5 ماه قبل

تداوی ابرص یا برص یا پیسی

یونس
یونس
6 ماه قبل

سلام بعضی از جاهای بدن که خارش میده بخارونم رنگش عوض میشه وخیلی هم میخاره

پارسا
پارسا
7 ماه قبل

سلام وقتتون بخیر من دچار قارچ تناسلی شدم و پزشک مراجه کردم قرص viriconazole200و fluconazole100و پماد ترکیبی solfure2%-گرمfluocinolone۲۰-clotrimazole40گرم-تجویز کرد تقریبا یه هفته استفاده کردم در حال بهتر شدن بودم که ب اصرار مادرم از پودر بهداشتی استفاده کردم که داغون شدم پوستم انگار سوخت و سوزش و التحاب دارم . الان از پماد بتامتازون برای التهاب استفاده کردم آیا این کارم درست بوده و اینکه از پماد ترکیبی که دکترم نوشت استفاده کنم یا نه خیلی نگرانم لطفا راهنماییم کنید.

تنهااا
تنهااا
پاسخ به  پارسا
1 روز قبل

سلام دوباره ب پزشکتون مراجعه کنین راهنمایی میکنه

دکمه بازگشت به بالا