کامپوزیت دندان چیست؟

کامپوزیت دندان را بهتر بشناسیم، فواید و عوارض کامپوزیت دندان

کامپوزیت دندان (Composite veneers)

اگر روی لبخند خود حساس هستید و دوست دارید که آن را زیبا کنید، کامپوزیت دندان انتخاب خوبی برای شما خواهد بود. کامپوزیت‌ها اغلب از یک رزین به رنگ دندان ساخته می‌شوند که با قرارگیری روی دندان آن‌ها را سفیدتر و منظم‌تر می‌کنند. زیبایی در کنار هزینه مناسب موجب شده تا امروزه افرا بسیاری از آن‌ها استفاده کنند. البته کامپوزیت‌ها تنها برای زیباسازی دندان‌های سالم کاربرد ندارد، بلکه برای پوشاندن نقص دندان‌هایی که آسیب‌دیدگی دارند نیز می‌توان از آن استفاده کرد.

انواع کامپوزیت دندان

کامپوزیت مستقیم

این نوع از کامپوزیت‌ها از ماده‌ی رزین ساخته شده که مستقیماً روی دندان شما قرار می‌گیرد. زمان زیادی برای آماده سازی دندان‌های شما توسط دندانپزشک صرف نخواهد شد و به سرعت برای قرارگیری کامپوزیت مستقیم آماده خواهید شد.

کامپوزیت غیر مستقیم

تفاوت کامپوزیت مستقیم و غیر مستقیم در روند استفاده است. در این روش نیز دندان‌های شما مانند روش قبل یعنی مستقیم آماده‌سازی شده، اما روکش‌ها در مطب دندانپزشکی یا آزمایشگاه ساخته می‌شوند. تا زمان کامل شدن تولید کامپوزیت غیرمستقیم، مجموعه‌ای از روکش‌های موقت را دریافت خواهید کرد و بعد از آماده شدن کامپوزیت غیرمستقیم، آن‌ها با یک لایه چسب روی دندان‌های شما قرار می‌گیرند. این مدل از انواع کامپوزیت دندان با وجود هزینه‌ی بالاتری که دارد، در برابر سایش و شکستگی مقاومت بسیار بالایی دارد، به همین دلیل بسیار محبوب بوده و طرفداران بی‌شماری نیز دارد.

برای زیباسازی لبخند شما، کامپوزیت یک راه آسان و بی دردسر است.

کامپوزیت دندان

مزایای کامپوزیت

  • شکل ظاهری: مزیت اصلی کامپوزیت نسبت به دیگر روش‌ها، پیروی از بافت دندان است. کامپوزیت‌ها می‌توانند در طیف گسترده‌ای از رنگ دندان‌ها باشند که باعث ترمیم تقریباً نامحسوس دندان می‌شود. زیبایی به‌ویژه در ناحیه‌ی دندان‌های جلویی بسیار حائز اهمیت است.
  • اتصال به ساختار دندان: کامپوزیت‌های دندان به طور میکرو مکانیکی به ساختار دندان پیوند می‌خورند که باعث تقویت ساختار دندان و یکپارچگی آن می‌شود. کامپوزیت‌ها چسبندگی خوبی دارند و استحکام پیوند بسیار بالایی با ساختار دندان و مینا را نیز فراهم می‌کنند.
  • جایگزین کم هزینه‌تر برای روکش دندان: در برخی شرایط، کامپوزیت ممکن است به عنوان جایگزینی با هزینه‌ی کمتر برای روکش دندان باشد. برای روکش باید مقدار قابل توجهی از دندان را برداشته تا بتوان آن را روی دندان قرار داد. در صورتی که کامپوزیت‌ها باعث حفظ بیشتر دندان طبیعی فرد می‌شوند و نیاز کمتری به برداشت از دندان دارند.
  • جایگزینی برای برداشت دندان: از آنجایی که کامپوزیت به دندان پیوند می‌خورد در بسیار از مواقع با حفظ یکپارچگی، دندان آسیب‌دیده یا پوسیده را احیا می‌کند که در روش‌های دیگر ممکن نبوده و نگهداری از آن دندان میسر نخواهد بود.
  • تطبیق‌پذیری: یکی از فواید کامپوزیت دندان این است که از آن می‌توان برای ترمیم انواع دندان‌های شکسته و خرد شده، استفاده کرد.
  • ترمیم‌پذیری: در بسیاری از مواقع آسیب جزئی وارد شده به کامپوزیت را می‌توان به راحتی ترمیم کرد در صورتی که این کار در روش‌های دیگر دشوار یا غیرممکن است.
  • ماندگاری بالا: کامپوزیت‌ها دوام خوبی داشته و مدت زمان بالایی بدون آسیب روی دندان‌های شما باقی می‌مانند.
  • کاهش مقدار جیوه‌ی آزاد شده: کامپوزیت‌ها دوستدار محیط زیست بوده و از آلودگی‌های محیطی جیوه که مرتبط با کارهای دندانپزشکی است جلوگیری می‌کنند.
  • عدم خورگی: کامپوزیت‌های رزین به هیچ عنوان دچار خوردگی نمی‌شوند.

معایب کامپوزیت

  • جمع شدگی و پوسیدگی ثانویه: یکی از عوارض کامپوزیت دندان که مهم‌ترین نقطه ضعف آن نیز می‌باشد، جمع شدگی است که اگر به سرعت مورد بررسی قرار نگیرد می‌تواند موجب پوسیدگی ثانویه شود. اکثر کامپوزیت‌های میکروهیبریدی و نانو هیبریدی که امروزه مورد استفاده قرار می‌گیرند، از ۲ تا ۵/۳ درصد جمع شدگی یا انقباض دارند که با تغییر در ترکیب مولکولی می‌توان این را کاهش داد.
  • ماندگاری: در برخی مواقع که از کامپوزیت برای حفره‌های بزرگ استفاده شده ممکن است، به اندازه‌ی کافی دوام نداشته باشد.
  • مهارت: مهارت دندانپزشک شما در استفاده از کامپوزیت‌ها خصوصاً از نوع مستقیم بسیار مهم است و با کوچک‌ترین اشتباه ممکن است نتیجه‌ی کار موفقیت‌آمیز نباشد.
  • دهان خشک: برای استفاده از کامپوزیت دندان آماده و زمان قرارگیری آن در دهان نیاز است که دهان و دندان‌ها کاملاً خشک باشند و این خصوصاً برای دندان‌های عقبی کمی دشوار است.
  • زمان و هزینه: با توجه به اینکه برای ثابت شدن کامپوزیت باید دهان را خشک نگه داشت و ثابت شدن آن کمی زمان می‌برد، ممکن است، استفاده از کامپوزیت‌ها و ترمیم آن‌ها کمی خسته کننده باشد. همچنین با توجه به زمان بیشتری که برای ترمیم کامپوزیت صرف می‌شود، ممکن است هزینه‌ای که پزشک شما برای آن می‌گیرد نیز بیشتر باشد.
  • بیمه: از آنجایی که کامپوزیت یک روش زیبایی به حساب می‌آید بیمه هزینه‌های آن را تقبل نکرده و تمامی هزینه‌ها را باید شخصاً پرداخت کنید.
  • نیاز به ترمیم یا تعویض: کامپوزیت‌ها نسبت به روکش‌ها نیاز بیشتری به ترمیم یا تعویض دارند.

دندانپزشک این کار را با تمیز کردن کامل دندان‌ها و آماده‌سازی آن‌ها برای کامپوزیت، شروع می‌کند. متخصص ممکن است مجبور باشد که یک لایه نازک از مینا دندان شما را بردارد تا کامپوزیت به آن بچسبد. در صورتی که نیاز به تغییرات جزئی در شکل یا رنگ دندان داشته باشید، ممکن است نیازی به تراشیدن نداشته باشید. بعد از این مرحله با توجه به اینکه روش مستقیم یا غیر مستقیم را انتخاب کرده‌اید، روند کمی متفاوت است. در روش مستقیم دندانپزشک مینای دندان شما را برای کمک به چسبندگی بیشتر اصطلاحاً زیرسازی می‌کند. سپس از چسب مخصوصی برای اینکه مواد به دندان بچسبد، استفاده می‌کند و در آخر لایه نازکی از مواد کامپوزیتی را به سطح دندان شما اضافه می‌کنند و از نور سفت کننده برای محکم و سخت شدن مواد روی دندان استفاده می‌کند و در آخر سطح آن را برای درخشش بیشتر صیقل می‌دهد.

شما یا دندانپزشک می‌توانید سایه و رنگ مورد نظر کامپوزیت خود را انتخاب کنید. البته متخصص شما نیز می‌تواند با مخلوط کردن رنگ‌ها با یکدیگر به روکش کامپوزیتی دندان شما کمک کند تا طبیعی‌تر به نظر برسد. در روش غیر مستقیم بعد از آماده‌سازی دندان‌ها از آن‌ها یک قالب تهیه می‌شود. کامپوزیت‌های غیر مستقیم در خارج از دهان شما ساخته شده و زمانی که آماده شدند، دندانپزشک با استفاده از نوعی چسب کامپوزیت دندان را روی دندان‌های شما ثابت می‌کند و مانند رو قبل از نور سفت کننده برای محکم شدن آن استفاده می‌کند. معمولاً برای انجام این کار نیازی به بیهوشی نیست، اما در صورتی که از بیهوشی استفاده کرده باشید، بعد از ریکاوری و از بین رفتن اثر بیهوشی می‌توانید به فعالیت‌های روزمره‌ی خود بازگردید.

کامپوزیت‌ها چه مدت دوام دارند؟

امروزه کامپوزیت‌ها دوام بیشتری نسبت به گذشته دارند و به طور متوسط بین ۵ تا ۷ سال می‌توانند دوام بیاورند که بعد از آن به یک سری کامپوزیت‌های جایگزین نیاز دارید. البته فراموش نکنید که با مراقبت درست و مرتب و رعایت تمامی نکاتی که دندانپزشک از شما می‌خواهد، می‌توانید طول عمر کامپوزیت خود را بالاتر ببرید. توصیه می‌کنم از مسواک‌های معمول با خمیر دندان‌های ملایم استفاده کنید و از جویدن یخ یا هرگونه مواد غذایی سخت با دندان‌های جلویی خود بعد از انجام این کار خودداری کنید. همچنین برخی از متخصصان پیشنهاد می‌کنند از نوشیدنی‌هایی مانند چای و قهوه کمتر مصرف کنید که آن‌ها می‌توانند دندان‌های جدید شما را لکه‌دار کنند.

از توجه به این موارد به راحتی گذر نکرده و آن‌ها را برای دوام و سلامت دندان و کامپوزیت خود جدی بگیرید.

کامپوزیت دندان

آیا می‌توان کامپوزیت دندان را برداشت؟

اگر به هر دلیلی قصد برداشتن کامپوزیت خود را دارید، نگران نباشید. شما به راحتی می‌توانید این مواد را برداشته و یا آن‌ها را جایگزین کنید. توجه داشته باشید که مشکلات موجود بعد از انجام کامپوزیت را حتماً با متخصص دندانپزشکی خود در میان گذاشته و از کنار آن‌ها به سادگی عبور نکنید. همچنین برای برداشتن کامپوزیت به دندانپزشک معالج خود مراجعه کنید. یک متخصص باتجربه و کار بلد می‌تواند نیاز و انتظارات شما را به بهترین شکل ممکن برطرف کرده و رضایت صددرصدی شما را به همراه داشته باشد.

کامپوزیت دندان خرگوشی

دندان‌های خرگوشی یکی از عیوبی است که برخی افراد در دندان‌های جلویی خود دارند که به راحتی با کامپوزیت می‌توانند این نقص را برطرف کنند. افرادی که دندان خرگوشی دارند برای کامپوزیت نسبت به سایر روش‌ها، تراشی کمتری نیاز دارند و با انجام این کار یک ظاهر بسیار طبیعی به دندان‌های خود هدیه خواهند کرد. البته چند سالی است که دندان‌های خرگوشی ترند شده و بسیاری از افراد خصوصاً خانم‌های جوان به آن‌ها علاقه‌مند شده‌اند. اگر شما نیز از این افراد هستید و دوست دارید که دندان خرگوشی داشته باشید نیز می‌توانید با کامپوزیت آن را به دست بیاورید.

این مورد را با دندانپزشک خود در میان بگذارید که زمان قالب‌گیری آن را در نظر داشته باشد و دندان‌های جلویی شما را کمی برجسته‌تر کند. با کامپوزیت دندان خرگوشی، ظاهری جسورتر و جذاب‌تر خواهید داشت. توجه داشته باشید که این موارد تا حد بسیاری سلیقه‌ای است و به نظر شخص شما بستگی دارد که کدام مدل را انتخاب می‌کنید، اما پیشنهاد می‌کنم که حتماً این موارد را با پزشک خود در میان گذاشته تا از مزایا و معایب مدل درخواستی اطلاعاتی به دست بیاورید و با آگاهی انتخاب خود را انجام دهید و در این میان حتماً به نکاتی که متخصص عنوان می‌کند، توجه کنید تا در آینده دچار پشیمانی نشوید.

چگونه از کامپوزیت دندان خود مراقبت کنیم؟

همان‌طور که اشاره کردیم باید از مسواک و خمیردندان‌های ملایم استفاده کنید، اما موارد دیگری نیز وجود دارند که برای سالم نگه داشتن و بالا بردن ماندگاری کامپوزیت خود رعایت آن‌ها نیز الزامی است. این موارد عبارتنداز:

  • از غذا یا نوشیدنی‌های خیلی گرم یا خیلی سرد دوری کنید.
  • به طور مرتب برای معاینه‌ی وضعیت دندان‌ها و کامپوزیت خود به متخصص مراجعه کنید.
  • از جویدن غذاهای سفت پرهیز کنید.
  • بهداشت دهان و دندان را به طور کامل و آن‌طور که دندانپزشک از شما خواسته است رعایت کنید.
  • از جویدن ناخن یا گاز گرفتن اجسام نیز خودداری کنید.
  • از نخ دندان نیز با روشی که مورد تأکید متخصص است، استفاده کنید.

کامپوزیت دندان

هزینه کامپوزیت دندان

یکی از مواردی که در انتخاب شما برای کامپوزیت نقش مهمی دارند، هزینه است. در واقع شما باید قبل از اقدام میزان بودجه‌ای که می‌توانید برای این کار اختصاص دهید را برآورد کنید، به طورکلی کامپوزیت‌ها گران نیستند اما قیمت ارزانی نیز ندارند. یکی از عواملی که در میزان قیمت آن مؤثر است، زمان‌بر بودن این کار است و عامل دیگر استفاده از مواد و کیفیت آن‌هاست. اگر کاری با کیفیت و ماندگار می‌خواهید باید هزینه‌ای متناسب با درخواست خود پرداخت کنید. تمامی این موارد تنها با یک لبخند شما خود را به نمایش می‌گذارند.

کامپوزیت‌ها معمولاً قیمت کمتری نسبت به روکش‌های چینی دارند که شاید همین موضوع یکی از فاکتورهای محبوبیت آن باشد. هزینه‌ای که برای کامپوزیت خود باید بپردازید با توجه به محل سکونت، دندانپزشک و تعداد روکشی که مورد نیاز شماست، می‌تواند متفاوت باشد. اما فراموش نکنید با توجه به زیبایی که دارند اعتمادبه‌نفس را در شما زنده کرده و ارزش هزینه‌ای که برای آن‌ها کرده‌اید را دارند. ممکن است درصورتی که دندان شما آسیب‌دیده و برای جبران این آسیب‌دیدگی قصد کامپوزیت دندان را دارید بخشی از هزینه را بیمه پرداخت کند در غیر این صورت تمامی هزینه را باید شخصاً بپردازید.

اگر از دندان‌های خود راضی نیستید و رنگ آن‌ها را دوست ندارید، کامپوزیت دندان یک انتخاب کامل و ایده‌آل برای شما است. کامپوزیت‌ها اساساً یک راه‌حل نیمه دائمی برای رفع نواقص دندان‌های شما هستند که هزینه‌های گرافی نیز ندارند، البته چندان ارزان هم نیستند. دو روش برای انجام کامپوزیت وجود دارد که پیشنهاد می‌کنم با کمک دندانپزشک روش مناسب خود را انتخاب کنید. نگه‌داری از کامپوزیت‌ها سخت نبوده و تنها به کمی صبر و شکیبایی نیاز دارد. برای این کار در ابتدا یک دندانپزشک متخصص و باتجربه پیدا کنید، می‌توانید این کار را از طریق پذیرش ۲۴ انجام داده و یا از آن‌ها مشاوره‌ی آنلاین دندانپزشکی دریافت کنید تا به پاسخ تمامی سؤالات خود برسید و دندانپزشک مورد نظر خود را انتخاب کنید.

مشاوره آنلاین دهان و دندان

۰/۵ (۰ نظر)

منبع
healthline.comgreenfieldfamilydentist.com

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا