همه چیز در مورد کاشت حلزون گوش

کاشت حلزون اقدامی نوین و موثر در جهت بازگرداندن شنوایی است که برای کودکان و بزرگسالان کاربرد دارد. کسانی از این شیوه استفاده می‌کنند که کم شنوایی عمیق داشته باشند و با کمک سمعک نتوانند صداهای محیط را بشنوند. اگر می‌خواهید بدانید کاشت حلزون گوش برای چیست یا اینکه می‌خواهید با نحوه کاشت حلزون گوش آشنا شوید این مطلب را تا آخر بخوانید.

کاشت حلزون گوش چیست؟

عمل کاشت حلزون یا Cochlear implant با انتقال سیگنال‌ها به سیستم عصبی موجب بهبود شنوایی می‌شود. زیرا سیگنال‌ها را به طور مستقیم به عصب شنوایی منتقل می‌کند. کسانی که کم شنوایی شدید دارند با جراحی کاشت حلزون می‌توانند آستانه‌ی شنوایی خود را گسترش بدهند و صداهای بیشتری را بشنوند.

ایمپلنت‌های کاشت حلزون دو قسمت اصلی پردازشگر صدا و گیرنده سیگنال‌های صوتی تشکیل شده است. بخش خارجی در کاشت حلزون یا همان پردازشگر صدا پشت گوش قرار می‌گیرد و مسئولیت انتقال سیگنال‌های صوتی به گیرنده را دارد. اگر به عکس کاشت حلزون گوش نگاه کنید متوجه می‌شوید که این قسمت قابل مشاهده است و پشت گوش قرار می‌گیرد.

گیرنده‌ها هم مسئولیت ارسال سیگنال صوتی به الکترودهای داخل حلزون گوش را به عهده دارند. رسیدن الکترودها به عصب‌های شنوایی موجب تحریک آن‌ها می‌شوند و شنوایی توسط مغز درک می‌شود.

کسانی که دچار کم شنوایی عمیق یا ناشنوایی هستند در اولین مرتبه‌های تحریک عصب شنوایی نمی‌توانند صدا را با کیفیت خوبی بشنوند. بنابراین لازم است مدتی تحت درمان باشند تا بتوانند سیگنال‌های دریافتی را تفسیر کنند.

توانبخشی اقدامی موثر است که بعد از کاشت حلزون انجام می‌شود و معمولا ۳ تا ۶ ماه طول می‌کشد تا فرد به کاشت حلزون عادت کند و بتواند سیگنال‌های صوتی را به خوبی تفسیر کند.

کاشت حلزون گوش در کودکان

در نوزادان متولد شده با مشکل شنوایی تا قبل از ۹ ماهگی درمان‌هایی غیر از کاشت انجام می‌شد و اگر کودک به درمان‌ها پاسخ مثبت ندهد و نتواند شنوایی خود را به دست بیاورد برای کاشت حلزون کاندید مناسبی است. البته بهتر است جراحی تا قبل از ۱۸ ماهگی انجام شود زیرا هر چقدر سن بالاتر رود درک صداهای محیطی سخت‌تر می‌شود. همچنین قرار گرفتن تحت درمان‌های توانبخشی شنوایی و گفتاردرمانی از اقدامات مهمی است که می‌تواند نتیجه جراحی را تحت تاثیر قرار دهد و میزان شنوایی را بیشتر کند.

لازم است بدانید کاشت حلزون برای کودکانی که شرایط زیر را داشته باشند گزینه‌ی درمانی مناسبی است.

  • کودکان با کم شنوایی عمیق در هر دو گوش
  • عدم تاثیر استفاده از روش‌های دیگر کمک شنوایی
  • برخورداری از سلامت جسمی برای انجام جراحی
  • برخورداری از توانایی شرکت در برنامه‌های آموزشی تقویت مهارت شنیداری

متخصص گوش و حلق و بینی قبل از عمل کاشت حلزون، وضعیت بیمار را به طور کامل بررسی می‌کند می‌کند. همچنین توصیه‌های آماده‌سازی بیمار را برای عمل توضیح می‌دهد.

کاشت حلزون گوش در بزرگسالان

یکی از ویژگی‌های مثبت در جراحی کاشت حلزون گوش این است که محدودیت سنی ندارد و علاوه بر کودکان در بزرگسالان هم قابل انجام است. تصاویر کاشت حلزون گوش این موضوع را تایید می‌کند و می‌توانید مشاهده کنید که هم کودکان و هم بزرگسالان می‌توانند این جراحی را برای بهبود شنوایی انجام دهند.

اما لازم است بدانید بزرگسالان هم مانند کودکان باید در هر دو گوش شنوایی ضعیفی داشته باشند و وسایل کمک شنوایی دیگر نظیر سمعک نتوانسته باشد وضعیت شنوایی آن‌ها را بهبود بخشد. همچنین از سلامت جسمانی برای انجام جراحی برخوردار باشند.

تنها نکته‌ای که در مورد کاشت حلزون گوش بزرگسالان باید بدانیم این است که ایجاد مشکلات شنوایی قبل از دوره یادگیری زبان و بعد از آن بر موفقیت جراحی تاثیر دارد، به‌طوری‌که میزان موفقیت جراحی در کسانی که بعد از دوره یادگیری زبان دچار مشکل شنوایی می‌شوند بیشتر از دیگران است.

اگر می‌خواهید در مورد سن مناسب برای انجام جراحی کاشت حلزون گوش اطلاعات دقیقی را به دست بیاورید به مقاله‌ی دیگری در این زمینه که در سایت پذیرش۲۴ موجود است مراجعه کنید.

کاشت حلزون در یک گوش انجام می‌شود یا در دو گوش؟

انجام کاشت حلزون در هر دو گوش از نظر پزشکان هیچ اشکال یا مانعی ندارد و تنها مسئله‌ی با اهمیت آن هزینه است. کسانی که از پس پرداخت هزینه‌ی جراحی کاشت بربیایند می‌توانند دو کاشت حلزون انجام دهند. زیرا همیشه شنیدن با دو گوش نیاز به تقلای ذهنی کمتری دارد و فردی که با دو گوش می‌شوند می‌تواند به سادگی صداها را جهت‌یابی کند و محیط‌های پر سر و صدا درک بهتری از صداها و گفتار داشته باشد.

مزایای کاشت حلزون چیست؟

جراحی کاشت حلزون گوش یکی از تکنولوژی‌های پیشرفته پزشکی است که موجب بهبود قدرت شنوایی می‌‌شود. بنابراین کسانی که در اثر کمبود یا از دست رفتن شنوایی با ناتوانی روبرو هستند می‌توانند با انجام این عمل کیفیت زندگی خود را ارتقا دهند. همچنین کاشت حلزون در کودکان باعث می‌شود بتوانند فرآیند طبیعی زبان آموزی را یاد بگیرند. حتی در بزرگسالانی که به هر دلیلی بعد از یادگیری دوره زبان شنوایی خود را از دست می‌دهد کاشت حلزون می‌تواند موثر باشد.

در نهایت اینکه با جراحی کاشت حلزون کودکان و بزرگسالان می‌توانند از وسایل صوتی و ارتباطی استفاده کننده و با تشخیص بهتر صداهای محیطی تعاملات اجتماعی موثری را تجربه کنند.

کسانی که فرصت حضور در مطب را ندارند اما نیاز دارند با پزشک در مورد جراحی کاشت حلزون گوش مشورت کنند می‌توانند از امکان ویزیت آنلاین دکتر گوش و حلق و بینی که در سایت پذیرش۲۴ فراهم شده است استفاده کنند. مزیت استفاده از این شیوه این است که نیاز به زمان کمی دارد از طرف دیگر هزینه‌ی کم است.

مزایای کاشت حلزون
مزایای کاشت حلزون

انواع پروتز کاشت حلزون گوش کدام است؟

برای کاشت حلزون شنوایی از پروتزهای مختلفی استفاده می‌شود که به دو گروه کلی کاشت حلزون Cochlear Implant-CI و کاشت ساقه مغز Auditory Brainstem Implant(ABI) تقسیم می‌شوند. موارد زیر تقسیم‌بندی‌های الکترودهایی است که در کاشت حلزون استفاده می‌شود.

  • الکترود Contour Advance

این الکترودها به الکترودهای مارپیج معروف هستند و بیشترین استفاده را در جراحی‌های کاشت حلزون دارند. البته فقط برای کسانی قابل استفاده است که حلزون گوش آن‌ها از لحاظ آناتومیکی طبیعی باشد؛ یعنی سایز و مجرای حلزونی گوش طبیعی باشد.

شکل طراحی این الکترودها به صورتی‌ است که بعد از وارد کردن دریچه گرد داخلی از طریق پیچ حلزونی به سمت راست حلزون می‌روند و با توجه به طراحی زاویه‌دار به تیغه وسط حلزون نزدیک می‌شوند. به این ترتیب می‌توانند مدیوس الیاف عصبی را تحریک کنند.

  • الکترود slim straight

این الکترودها نازک و صاف هستند و برای کسانی که ساختار گوش به نحوی است که پهنای اسکالا تیمپانی در آن‌ها بیش از حد باریک است مورد استفاده قرار می‌گیرند. این الکترودها به دلیل ضخامت کمی که دارند آسیبی به حلزون وارد نمی‌کنند و از این نظر کاملاً مناسب هستند.

  • الکترود short

الکترود کوتاه در بیماران با شنوایی خوب در فرکانس‌های پایین مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین کسانی که در فرکانس‌های بالا کم شنوایی شدید دارند می‌توانند از این نوع از الکترودها استفاده کنند. کسانی که ساختار گوش آن‌ها به صورتی است که موندینی دور بالایی حلزون تشکیل نشده هم می‌تواند از این الکترودها استفاده کنند.

  • الکترود صاف

الکترود صاف در سه گروه کاربرد دارد. گروه اول هدف کاشت حلزون کسانی هستند که مشکلات هایپوپلازی حلزون دارند. یعنی به واسطه‌ی یک اختلال حلزون گوش آن‌ها شکل طبیعی ندارد. گروه دوم افرادی هستند که که درگیر اختلالاتی هستند که بافت‌های نرم گوش آن‌ها استخوانی شده است. در نهایت گروه سوم کسانی هستند که حلزون گوش آن‌ها فقط به صورت یک حفره تشکل می‌شود و ساختارهای دیگر به درستی تکامل پیدا نمی‌کنند و می‌توانند از الکترود صاف برای بهبود وضعیت شنوایی استفاده کنند.

  • الکترود Double

الکترود دوتایی نیز در کاشت حلزون بیمارانی که حلزون گوش آن استخوانی شده است مورد استفاده قرار می‌گیرد.

  • کاشت ساقه مغز

شیوه کاشت حلزون در افرادی که به دلیل مشکلات مادرزادی حلزون گوش تشکیل نشده است یا کسانی که عصب ۸ دو طرف آن‌ها قطع شده است باید از کاشت ساقه مغز استفاده کنند. در این جراحی الکترود صفحه‌ای به مخچه تکیه داده می‌شود و روی هسته حلزونی ساقه مغز قرار می‌گیرد.

پروتز کاشت حلزون گوش
پروتز کاشت حلزون گوش

کاشت حلزون گوش چگونه است؟

نحوه انجام عمل کاشت به این صورت است که بیمار تحت بیهوشی عمومی قرار می‌گیرد، سپس جراح پشت گوش برشی ایجاد می‌کند تا استخوان جمجمه را باز کند. بعد از باز شدن استخوان جمجمه یا ماستوئید لازم است در حلزون گوش سوراخی ایجاد شود و الکترود دستگاه داخلی از این سوراخ عبور کند. بعد از انجام این کار لازم است برش‌ها بسته شوند و جراحی به پایان می‌رسد.

آمادگی لازم برای انجام عمل کاشت حلزون گوش

پیش از انجام عمل کاشت، لازم است وضعیت گوش و عصب شنوایی فرد متقاضی جراحی توسط پزشک به طور کامل بررسی شود. همچنین آزمایش‌ تست وضعیت شنوایی، گفتاری، و وضعیت تعادلانجام شود تا پزشک اطمینان حاصل کند این روش برای بیمار اثربخش است و می‌تواند قدرت شنوایی را بهبود بخشد.

از سی تی اسکن و ام آر آی هم برای بررسی وضعیت حلزون گوش و سلامت گوش داخلی استفاده می‌شود. در صورتی که پزشک تشخیص بدهد فرد هیچ مشکلی برای انجام جراحی کاشت ندارد وقت عمل تعیین می‌کند و توصیه‌های لازم قبل از عمل را برای بیمار توضیح می‌دهد.

عمل کاشت حلزون گوش
عمل کاشت حلزون گوش

مراقبت‌های بعد از کاشت حلزون چگونه انجام می‌شود؟

دوران نقاهت بعد از جراحی کاشت خیلی طولانی نیست و موجب آزار بیمار نمی‌شود. مراقبت‌های بعد از جراحی به دو بخش تقسیم می‌شود. بخشی از این مراقبت‌ها به زمان بعد از عمل و تا زمانی که بیمار در بیمارستان است مربوط می‌شود و بخشی دیگر بعد از ترخیص از بیمارستان و کلینیک است.

لازم است بعد از پایان جراحی بیمار ۳ تا ۵ روز در بیمارستان بستری باشد و هیچ فعالیت بدنی نداشته باشد. ممکن است در این بازه‌ی زمانی عوارض خفیفی نظیر سردرد، سرگیجه، ناراحتی‌های مختصر در گوش یا حالت تهوع پیش بیاید که علت آن بیهوشی عمومی است و جای نگرانی ندارد. این عوارض با مصرف دارو و بعد از چند روز از بین می‌روند.

حدود یک هفته بعد از جراحی لازم است بخیه‌ها توسط پزشک برداشته شود. اما این نکته را هم در نظر داشته باشید که بلافاصله بعد از انجام جراحی یا برداشتن بخیه، کاشت حلزون فعال نمی‌شود.

با توجه به اینکه اهمیت مراقبت‌های بعد از کاشت حلزون اهمیت زیادی در موفقیت عمل دارد توصیه می‌کنیم در وب‌سایت پذیرش۲۴ مقاله‌ی مراقبت‌های بعد از کاشت حلزون گوش را مطالعه کنید.

زمان فعال کردن کاشت حلزون

همانطور که گفتیم فعال کردن کاشت حلزون بلافاصله بعد از عمل انجام نمی‌شود و لازم است مدت زمانی در حدود ۲ تا ۶ هفته بگذرد، سپس کاشت حلزون فعال شود. فعال کردن کاشت توسط متخصص شنوایی انجام می‌شود.

جراح گوش برای جلوگیری از عفونت گوش و از بین رفتن اثر درمان به بیمار توصیه می‌کنند هر چند وقت یک بار برای معاینات دوره‌ای مراجعه کند. در ضمن توصیه‌های پیشگیرانه بعد از کاشت را جدی بگیرید.

توانبخشی شنوایی بعد از کاشت حلزون چگونه انجام می‌شود؟

فردی که جراحی کاشت حلزون انجام داده است صداها را به واسطه پروتز حلزونی به طور طبیعی نمی‌شنود و لازم است مغز آموزش‌هایی را دریافت کند تا بهتر بتواند این صداها را درک کند. با این حساب اگر توانبخشی شنوایی بعد از عمل کاشت به طور منظم و دقیق انجام شود نتیجه‌ی نهایی شنوایی تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

دوره‌ی زمانی توانبخشی مورد نیاز کاشت حلزون در سنین مختلف تفاوت دارد. کاشت حلزون کودکان قبل از فراگیری زبان باید به مدت یک سال انجام شود. تعداد جلسات مورد نیاز در این مدت یک یا دو بار در هفته است. البته در مواردی که بنا به تشخیص پزشک کودک به درمان طولانی‌تری نیاز داشته باشد تا درک بهتری از صداها داشته باشد باید دوره توانبخشی طولانی‌تر شود.

کاشت حلزون شنوایی به چه کسانی کمک می کند؟

یکی از سوالات با اهمیت در مورد کاشت حلزون این است که چه کسانی کاندیدای مناسبی برای کاشت حلزون هستند و می‌توانند از مزایای این روش درمانی استفاده کنند. همان‌طور که می‌دانید کاشت حلزون بدون محدودیت سنی برای کودکان و بزرگسالان انجام می‌شود.

اما شرط لازم برای انجام جراحی کاشت حلزون گوش این است که فرد متقاضی کم شنوایی حسی عصبی شدیدی داشته باشد. البته لازم است بدانید این عمل برای نوزادان کمتر از ۹ ماه انجام نمی‌شود.

کاشت حلزون برای افرادی کاربردی است که سلول‌های موئی گوش آن‌ها آسیب دیده است یا اینکه فاقد سلول موئی در گوش داخلی هستند و همین امر موجب می‌شود نتوانند صداها را به خوبی تشخیص دهند.

گروه دیگری از افراد که کاندید مناسبی برای عمل کاشت هستند کسانی هستند که نمی‌توانند از سمعک استفاده کنند یا اینکه سمعک قدرت شنوایی آن‌ها را بهبود نمی‌بخشد. در نهایت اینکه پیش از انجام عمل کاشت ایمپلنت حلزون گوش لازم است فرد متقاضی آزمایش شنوایی سنجی و تشخیص گفتار انجام دهد تا میزان آمادگی برای جراحی مشخص شود.

همچنین قبل از کاشت حلزون لازم است متقاضی عمل با مزایا و معایب کاشت آشنا شوند و درک روشنی از آن داشته باشد، با ضرورت جلسات توانبخشی برای اثربخشی درمان آشنا شود و آماده‌ی فعالیت‌های مرتبط باشد.

با این‌حال این نکته را هم بدانید عمل کاشت حلزون گوش موجب برگشت کامل شنوایی نمی‌شود و کسانی که این عمل را انجام می‌دهند نمی‌توانند مانند کسانی که شنوایی طبیعی دارند به طور کامل تمام صداها را بشنوند بلکه بازگرداندان حدی از شنوایی با جراحی کاشت حلزون گوش امکان‌پذیر است.

درصورتی‌که احساس می‌کنید نمی‌توانید صداها را به خوبی بشونید یا اینکه احساس پری یا وزوز در گوش دارید بهتر است به دکتر سنگینی گوش مراجعه کنید.

عمل کاشت حلزون چند ساعت طول میکشد؟

کاشت حلزون یکی از جراحی‌های گوش است که با بیهوشی عمومی معمولاً بین ۲ تا ۴ ساعت طول می‌کشد.
عوارض کاشت حلزون شامل چه مواردی است؟

عمل کاشت حلزون گوش مانند جراحی‌های دیگر همراه با عوارض و معایبی است که لازم است متقاضی عمل با آن‌ها آشنا باشد. برخی از معایب کاش حلزون قابل کنترل است. به طور مثال انتخاب پزشک با تجربه و کلینیک یا بیمارستان تخصصی برای انجام جراحی از اقدامات مهمی است که می‌تواند عوارض عمل نظیر عفونت در محل جراحی را به طور موثری کاهش دهد. حتی ممکن است پروتز کارایی لازم را نداشته باشد و لازم باشد فرد بیمار مجدداً تحت جراحی قرار بگیرد تا پروتز تعمیر یا تعویض شود. سایر عوارض کاشت شامل ناشنوایی، مشکلات تعادل و سرگیجه و وزوز گوش، نشت مایع مغزی و نخاعی است. حتی ممکن است برخی از افراد درگیر مشکلاتی چشایی هم شوند.

احتمال ابتلای کودکانی که واکسیناسیون انجام نداده‌اند به التهاب پرده‌های مغز و مننژ یا مننژیت هم از عوارض شایع کاشت حلزون است.

کاشت حلزون شنوایی
کاشت حلزون شنوایی

هزینه کاشت حلزون گوش چقدر است؟

با توجه به اینکه کاشت حلزون جزو عمل‌های جراحی گران قیمت است، یکی از نگرانی‌های متقاضیان کاشت این است که هزینه‌ی لازم برای این جراحی چقدر است و به همین دلیل از پزشک می‌پرسند کاشت حلزون گوش چقدر هزینه دارد. بخش اصلی هزینه درمان شنوایی با کاشت مربوط به هزینه‌ی پروتز حلزون گوش است. زیرا این پروتزها جزو گران قیمت‌ترین تجهیزات پزشکی است.

اما بخش دیگر‌ هزینه کاشت حلزون گوش کودکان و بزرگسالان جراحی مربوط به کلینیک و بیمارستان و هزینه‌ی جراحی پزشک است. قاعدتاً هر چقدر بیمارستان و کلینیک تخصصی‌تر باشد و خدمات با کیفیت‌تری به به بیماران ارائه کند، همین‌طور با بالارفتن مدت زمان بستری شدن در بیمارستان هزینه‌های جراحی بالاتر می‌رود.

تخصص و تجربه‌ی پزشک هم یکی دیگر از عواملی است که هزینه‌ی جراحی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. بهترین توصیه به بیماران متقاضی کاشت این است که سعی کنند از بهترین و با کیفیت خدمات استفاده کنند و جراحی را تحت نظر بهترین پزشکان و متخصصان انجام دهند تا کمتر درگیر عوارض جراحی شوند و بتوانند قدرت شنوایی را به طور موثری بهبود بخشند.

کاشت حلزون شنوایی
کاشت حلزون شنوایی

سوالات متداول

  • آیا با کاشت حلزون نامرئی می‌توان از هدفون استفاده کرد؟

کسانی که کاشت یک طرفه انجام داده باشند می‌توانند از هدفون استفاده کنند. اما صدا فقط با گوشی که کاشت انجام داده شنیده می‌شود.

  • آیا با کاشت حلزون جدید می‌توان خوابید؟

یکی از نکاتی که باید به آن توجه ویژه‌ای شود این است که خوابیدن با پروتز گوش موجب آسیب به آن می‌شود. پس لازم است حتماً قبل از خواب آن را از گوش دربیاورید.

  • آیا در کاشت حلزون می‌توان از باتری سمعک استفاده کرد؟

پاسخ این سوال منفی است. زیرا باتری کاشت حلزون بسیار قوی است و موجب عملکرد بهتر در طول بازه‌ی زمانی طولانی می‌شود. اما باتری سمعک نمی‌تواند در کاشت حلزون گوش حلقوی مورد استفاده قرار بگیرد.

۴/۵ (۲ نظر)

منبع
cochlear.com

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
8 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
مممم
مممم
1 ماه قبل

سلام
چند روز بعد از عمل مرخصی انجام میشود؟

قهرمانی
قهرمانی
6 ماه قبل

سلام وقت بخیربابیمه روستایی هم عمل کاشت حلزونی انجام میدید

Saleh
Saleh
پاسخ به  قهرمانی
3 ماه قبل

به مرکز کاشت ایران مراجعه کن اگه شرایطش بهت بخوره رایگان عمل میشی

میناکارگر
میناکارگر
10 ماه قبل

سلام خسته نباشی پیوندی کلیه هستم من یوم ناشنوا هستم میشه کاشت حلزون بزاری چه جوریه هست خطر نداره برای پیوند کلیه

میناکارگر
میناکارگر
10 ماه قبل

سلام خسته نباشی من پیوندی کلیه هستم گوشم ضعیفه میشه کاشت حلزون بزاریم من سنم ۳۴ سالمه

سلیمان
سلیمان
1 سال قبل

سلام خسته نباشد من خانم گوشش وروز میکنه وبعدان حال وتهوه بهش دست میده .یک دکتر هم گفتش حلزون گوشش صاف هستش

کمالی
کمالی
1 سال قبل

ریزش شدید موی سر وابرو وسفیدی مژه و ابرو

کمالی
کمالی
پاسخ به  کمالی
1 سال قبل

ریزش موی سروابرو وسفیدی مژه و ابرو

دکمه بازگشت به بالا