هر آنچه که باید درباره روش‌های درمانی گرفتگی رگهای قلب بدانید

انواع گرفتگی رگهای قلب و راه‎های درمان هرکدام

نحوه صحیح درمان گرفتگی رگهای قلب

بیماری عروق کرونر هنگامی ایجاد می‌شود که رگ‎های اصلی که خون‌رسانی به قلب شما را تأمین می‌کنند آسیب دیده یا بیمار شوند. تجمع رسوبات حاوی کلسترول (پلاک) در عروق کرونر و التهاب، معمولاً مسئول بروز این بیماری هستند.

عروق کرونر خون، اکسیژن و مواد مغذی قلب شما را تأمین می‎کنند. تجمع پلاک می‎تواند این عروق را باریک کرده و باعث کاهش جریان خون در قلب شما شود. در نهایت، کاهش جریان خون ممکن است باعث درد قفسه سینه (آنژین)، تنگی نفس یا سایر علائم و نشانه‎های بیماری عروق کرونر شود. انسداد کامل حتی می‌تواند باعث حمله قلبی شود.

ازآنجایی‌که بیماری عروق کرونر اغلب طی دهه‎ ها و به تدریج ایجاد می‎شود، تا زمانی‎که دچار انسداد قابل توجه یا حمله قلبی نشوید ممکن است مشکلی را درک نکنید. سبک زندگی سالم می‌تواند تأثیر زیادی در پیشگیری و روند درمان این بیماری خاموش بگذارد.

علائم گرفتگی رگ قلب

درصورتی‌که با علائم زیر رو‌به‌رو شدید، احتمال گرفتگی رگهای قلب شما وجود دارد:

درد قفسه سینه (آنژین)

ممکن است در قفسه سینه خود احساس فشار یا گرفتگی کنید، مثل اینکه کسی روی سینه شما ایستاده باشد. این درد که آنژین نامیده می‎شود، معمولاً در قسمت میانی یا چپ سینه اتفاق میافتد. به طور کلی، آنژین توسط استرس جسمی یا عاطفی ایجاد می‌شود و درد معمولاً ظرف چند دقیقه پس از قطع فعالیت استرس‎زا از بین می‌رود. در بعضی از افراد، به ویژه خانم‎ها، درد ممکن است مختصر یا ناگهانی باشد و در گردن، بازو یا پشت احساس شود.

تنگی نفس

اگر قلب شما نتواند خون کافی برای تأمین نیازهای بدن شما پمپ کند، ممکن است دچار تنگی نفس یا خستگی مفرط در اثر فعالیت شوید.

حمله قلبی

یک شریان کرونر کاملاً مسدود شده می‎تواند باعث بروز حمله قلبی شود. علائم و نشانه‏های کلاسیک حمله قلبی شامل فشار زیاد در قفسه سینه و درد در شانه یا بازو، گاهی اوقات با تنگی نفس و تعریق است. ممکن است علائم دیگری مانند تنگی نفس، خستگی و حالت تهوع نیز داشته باشید.

علل گرفتگی رگ قلب

علل گرفتگی رگهای قلب چیست و چه کسانی بیشتر دچار این مشکل می شوند؟

تصور می‎شود که بیماری عروق کرونر در اثر آسیب به لایه‎ های داخلی عروق کرونر، گاهی از اوایل کودکی آغاز می‌‎شود. این آسیب معمولا توسط عوامل مختلفی از جمله موارد زیر ایجاد می‌شود:

هنگامی‌که دیواره داخلی شریان آسیب دید، رسوبات چربی (پلاک) ساخته شده از کلسترول و سایر مواد زائد سلولی تمایل به جمع شدن در محل آسیب را دارند. این فرآیند تصلب شرایین نامیده می‎شود. معمولا سلول‎های خونی به نام پلاکت در محل جمع شده و سعی در ترمیم عروق دارند. این توده می‎تواند شریان را مسدود کرده و منجر به حمله قلبی شود.

با انواع گرفتگی رگهای قلب بیشتر آشنا شوید

عروق کرونر بر روی دیواره قلب قرار دارند و برحسب گرفتگی یک عدد یا تعداد زیادی از آن‎ها و شدت گرفتگی هرکدام ممکن است به درمان‎های مختلفی نیاز داشته باشید. معمولا شدت انواع گرفتگی رگهای قلب از خفیف تا شدید تعیین می‎شود و در نهایت این پزشک متخصص قلب و عروق است که در مورد روش درمانی مناسب شما از درمان دارویی گرفتکی عروق قلب تا درمان فوری گرفتگی عروق قلب با جراحی تصمیم‎گیری می‎کند.

گفتگوی آنلاین با متخصص قلب و عروق

آیا امکان پیشگیری از گرفتگی رگ‌های قلب وجود دارد؟

کنترل سطح کلسترول خون می‎تواند به کاهش خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر قلب کمک کند. برای کنترل بهتر سطح کلسترول خون:

  • فعالیت بدنی بیشتری داشته باشید
  • مصرف الکل را محدود کنید
  • از دخانیات اجتناب کنید
  • رژیم غذایی با قند، نمک و چربی‏های اشباع کمتری داشته باشید

افرادی‎که قبلاً دچار گرفتگی رگهای قلب شده‎اند باید علاوه‏بر توجه به توصیه ‏های پزشک، مدام تحت کنترل باشند.

درمان گرفتگی عروق کرونر قلب

روند درمان بیماری عروق کرونر و گرفتگی رگهای قلب معمولاً شامل تغییر سبک زندگی و در صورت لزوم مصرف داروها و برخی اقدامات پزشکی است که در ادامه به صورت جداگانه به هرکدام اشاره خواهیم کرد.

درمان گرفتگی عروق

تغییر در سبک زندگی

تعهد به داشتن یک شیوه زندگی سالم می‎تواند تا حد زیادی به بهبود وضعیت عروق قلب کمک کند. پس:

  • سیگار کشیدن را ترک کنید.
  • غذاهای سالم بخورید.
  • به طور منظم ورزش کنید.
  • اضافه وزن نداشته باشید.
  • استرس خود را کاهش دهید.

داروهای درمان‌کننده عروق قلب

برای درمان بیماری عروق کرونر می‎توان از انواع داروی ضد گرفتگی عروق زیر استفاده کرد:

داروهای اصلاح ‎کننده سطح کلسترول خون

این داروها سطح کلسترول، به ویژه لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL یا کلسترول بد) را کاهش می‌دهند. پزشک می‎تواند از بین طیف وسیعی از داروها از جمله استاتین‏ها، نیاسین، فیبرات‏ها و ترشح کنندههای اسید صفراوی یک مورد را انتخاب کند.

آسپرین

پزشک ممکن است مصرف روزانه آسپرین یا یک رقیق‎کننده خون دیگر را توصیه کند. این مسئله می‏تواند تمایل به لخته شدن خون را کاهش دهد که ممکن است به جلوگیری از انسداد عروق کرونر کمک کند. اگر قبلا دچار حمله قلبی شده‎اید، آسپرین می‎تواند به جلوگیری از حملات بعدی کمک کند اما اگر اختلال خونریزی داشته باشید یا از قبل رقیق‏کننده خون دیگری مصرف میکنید، مصرف آسپرین می‎تواند خطرناک باشد. بنابراین قبل از مصرف آن از پزشک خود یا مشاور آنلاین دارو پذیرش ۲۴ بپرسید.

گفتگوی آنلاین با مشاور دارو

مسدودکننده‌‏های بتا

این داروها تعداد ضربان قلب و فشار خون شما را کاهش می‎دهند که باعث کاهش تقاضای قلب برای اکسیژن می‎شود. اگر حمله قلبی داشته‌اید، بتا بلاکرها خطر حملات بعدی را کاهش می‎دهند.

مسدودکننده‎های کانال کلسیم

اگر بتا بلاکرها به تنهایی موثر نباشند یا اگر قادر به مصرف آنها نیستید ممکن است از مسدودکننده‏ های کانال کلسیم استفاده شود. این داروها می‏توانند به بهبود علائم درد قفسه سینه کمک کنند.

رانولازین

این دارو ممکن است به افراد مبتلا به درد قفسه سینه (آنژین) کمک کند. اگر نمی‎توانید آن را استفاده کنید، مسدودکننده‌‎های بتا تجویز می‎شوند.

نیتروگلیسیرین

قرص‎ها، اسپری‎ها و چسب‏های نیتروگلیسیرین می‏توانند با اتساع موقت عروق کرونر و کاهش تقاضای قلب برای خون‏رسانی، درد قفسه سینه را کنترل کنند.

مهارکننده ‏های آنزیم مبدل آنژیوتانسین (ACE) و مسدودکننده‏ های گیرنده آنژیوتانسین II(ARB)

این داروهای مشابه فشار خون را کاهش می‎دهند و ممکن است به جلوگیری از پیشرفت بیماری عروق کرونر کمک کنند.

روش‎های بازیابی و بهبود جریان خون در عروق کرونر

گاهی اوقات برای درمان درمان گرفتگی رگ فرعی قلب به درمان تهاجمی‏تری نیاز است. در اینجا چند به گزینه اشاره شده است:

آنژیوپلاستی و جراحی قرار دادن استنت

در طی این جراحی، پزشک شما یک لوله باریک و طولانی (کاتتر) را در قسمت باریک عروق وارد می‏کند. یک سیم با بادکنک تخلیه شده از طریق کاتتر به منطقه باریک منتقل می‎شود. سپس بادکنک باد شده و رسوبات را در دیواره شریان فشرده می‎کند. اغلب یک استنت نیز در محل گرفتگی رگهای قلب قرار داده می‏شود تا به باز ماندن شریان کمک کند. براساس جدیدترین درمان گرفتگی عروق قلب، بیشتر استنت‎ها برای کمک به باز نگهداشتن عروق به آرامی دارو آزاد می‎کنند.

جراحی گرفتگی عروق قلب

جراحی بای پس عروق کرونر

معمولا برای درمان گرفتگی شدید عروق قلب از این روش جراحی استفاده می‎شود. جراح خون‎رسانی عروق کرونر مسدود شده را با استفاده از پیوند یک رگ جدا شده از قسمت دیگر بدن ترمیم می‎کند. این کار اجازه می‎دهد تا خون در اطراف شریان کرونر مسدود یا باریک شده جریان یابد. این مورد از انواع جراحی قلب باز محسوب می‎شود.

پیوند قلب

گاهی اوقات، وقتی قلب به شدت آسیب می‎بیند و دارودرمانی موثر نیست یا وقتی قلب نتواند خون را به اندازه کافی در بدن پمپ کند (نارسایی قلبی)، ممکن است پیوند قلب لازم باشد.

عمل پیوند قلب

پیشنهاد می‎کنیم در مورد درمان غیر تهاجمی رفع گرفتگی عروق با لیزر با پزشک خود صحبت کنید.

درمان گرفتگی رگهای قلب با داروهای گیاهی

تحقیقات نشان داده‎اند که مصرف گیاهان سیر، فلفل قرمز، دمنوش زردچوبه و زنجبیل کمک زیادی به پیشگیری از گرفتگی رگهای قلب می‏کند. پیشنهاد می‏کنیم به جای چای، مصرف دمنوش‎های زیر را در برنامه روزانه خود قرار دهید:

  • گل گاوزبان
  • تخم شنبلیله
  • چای سبز
  • دارچین

درمان گرفتگی رگهای قلب در طب سنتی

اخیرا مسئله درمان گرفتگی عروق قلب با زالو مطرح شده که نتایج خوبی داشته است. متخصصان طب سنتی معتقدند که برای درمان این مشکل ابتدا باید سطح کلسترول خون پایین بیاید. درحالی‌که مصرف ۵ شاخه شوید تازه در روز، عصاره جو به‌صورت ما‌ءالشعیر طبی، روغن زیتون یا کنجد، روزانه یک قاشق رب انار یا یک لیوان دم‌کرده زرشک کوهی بسیار موثر است.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر فکر می‎کنید دچار حمله قلبی شده‎اید، بلافاصله با اورژانس پزشکی تماس بگیرید. درصورتی‌که به خدمات فوریت‌های پزشکی دسترسی ندارید، کسی باید شما را به نزدیکترین بیمارستان منتقل کند. خودتان  به‌عنوان آخرین گزینه باید به فکر رانندگی باشید.

اگر فاکتورهای خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر مانند فشار خون بالا، کلسترول بالا، مصرف دخانیات، دیابت، چاقی، سابقه خانوادگی بیماری قلبی را دارید، حتما با پزشک خود صحبت کنید. پزشک ممکن است بخواهد با انجام آزمایش‌های مختلف شما را از نظر بیماری عروق کرونر بررسی کند، خصوصاً اگر علائم یا نشانه‌های گرفتکی عروق را داشته باشید.

 درصورتی‌که شرایط مراجعه حضوری ندارید، از پزشک آنلاین متخصص قلب و عروق پذیرش ۲۴، مشاوره آنلاین تلفنی و متنی بگیرید و مشکلات خود را مطرح کرده و از مشاوره‌های ایشان استفاده کنید.

مشاوره آنلاین متخصص قلب و عروق

۲.۹/۵ (۷ نظر)

منبع
www.healthline.comwww.medicalnewstoday.comwww.nhs.ukwww.mayoclinic.org

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
10 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
سکینه
سکینه
7 ماه قبل

ایاگرفتگی رگ اصلی قلب با آنژیو باز می‌شود

سکینه
سکینه
پاسخ به  سکینه
7 ماه قبل

رفته آنژیو میخوایم ببینیم با آنژیو یا فنر باز میشه لازم ب عمل نیست؟؟؟

سکینه
سکینه
پاسخ به  سکینه
7 ماه قبل

بگید جواب نمیدیم

معصومه
معصومه
10 ماه قبل

ببخشید میخواستم بدونم علت ایست قلبی ازتنگی خفیف عروق کرونرچپ قلب یاتنگی شدید پلاک اترومی درفوقانی

معصومه
معصومه
10 ماه قبل

سلام خسته نباشید

ابراهیم احمدی
ابراهیم احمدی
11 ماه قبل

مادر من درد شدید در ناحیه دست چپ وپشت پایین گردن به همراه درد وسوزش در ناحیه سینه

مهدی
مهدی
پاسخ به  ابراهیم احمدی
1 ماه قبل

سلام خسته نباشد حود ۱ ماهی هست قلبم بعضی وقتها احساس سوزش داره رد میکنه وبعد موقع خواب حدود ۴ ساعت خواب از خواب بیدارم میشم قلبم تند تند میزنه و فشارمو میگیرم ۱۳ روی ۸ میاد بعد از اینکه اب میخورم فشارم اکی میشه دلیلش چیه ممنون میشم راهنماییم کنید

مهدی
مهدی
1 سال قبل

سلام برای مخلوط سیر و لیمو چند دقیقه باید چجواند

رضا
رضا
پاسخ به  مهدی
4 ماه قبل

سلام ۱ جوش باید بخورد

مهدی
مهدی
پاسخ به  مهدی
1 ماه قبل

یه سوال دیگه قبل از اینکه بخوابم بصورت کم بخشهایی از بدن و صورت و چند جای دیگه بدنم احساس خارش کم دارم میخارونم

دکمه بازگشت به بالا