چرا گوش کودکان و نوزادان عفونت می‌کند؟ درمان عفونت گوش در کودکان و نوزادان

عفونت گوش اطفال یکی از عارضه‌های آزاردهنده است که با گریه و بی‌قراری کودک همراه است و اگر مورد بی‌توجهی قرار بگیرد ممکن است شنوایی کودک را تحت تاثیر قرار بدهد. با توجه به اهمیت عفونت گوش بچه قصد داریم در این مطلب توضیح دهیم چطور بفهمیم گوش نوزاد عفونت دارد و چه چیزی برای عفونت گوش بچه خوب است.

پس با ما همراه باشید و اطلاعات کاملی در مورد خطرات عفونت گوش در کودکان را بدست بیاورید.

علائم عفونت گوش در کودکان چیست؟

برخی از والدین و پرستاران کودک می‌پرسند از کجا بفهمیم گوش کودک عفونت کرده است و به چه نشانه‌هایی باید توجه کنیم. علائم عفونت گوش در کودکان شامل درد و التهاب در گوش است که باعث می‌شود کودک گریه و بی‌قراری کند. عفونت گوش در نوزادانی که قادر نیستند محل درد را توضیح دهند با کشیدن گوش همراه است.

اگر به تاپیک عفونت گوش بچه نی نی سایت یا علائم عفونت گوش در کودکان نی نی سایت مراجعه کنید، می‌بینید که برخی از ماداران به تب ناشی از عفونت گوش در کودکان اشاره می‌کنند. زیرا تب نشانه‌ای از تجمع عوامل بیماری‌زا در بدن است و بدن در حال مقابله با آن‌هاست.

همچنین ممکن است عادت‌های خواب و خوراک کودکان تغییر کند. والدین می‌توانند با توجه کردن به این نشانه‌ها متوجه عفونت گوش شوند و به موقع برای درمان آن اقدام کنند.
سایر علائم عفونت گوش نوزاد ممکن است با تجمع یا خروج چرک از گوش همراه باشد که در این‌صورت باید برای درمان فوری آن اقدامات لازم انجام شود.

دکتر گوش حلق بینی کودکان با تجویز آنتی‌بیوتیک و داروهای مسکن، عامل عفونی را از بین می‌برد، درد و التهاب گوش را درمان می‌کند.

عفونت گوش در کودکان چقدر طول میکشد؟

یکی از سوالات پر تکرار والدین و مباحث پرتکرار در تاپیک‌های عفونت گوش بچه نی نی سایت و عفونت پشت گوش نوزاد نی نی سایت این است که نشانه‌ های عفونت گوش در کودکان و نوزادان چقدر طول می‌کشد و چه مدتی لازم است درمان‌های مناسب آن را به کار ببریم. واقعیت این است که نمی‌توانیم بازه‌ی زمانی دقیقی برای درمان عفونت گوش بیان کنیم.

زیرا علت ایجاد کننده، شدت عفونت گوش در کودکان و وضعیت سیستم ایمنی بدن کودکان و نوزادان با هم تفاوت دارد. عفونت گوش در مراحل اولیه بیماری که نشانه‌ها خفیف است به زودی درمان می‌شود و درمان خانگی عفونت گوش در کودکان برای از بین بردن علائم موثر است.

درصورتی‌که از روش‌های درمان خانگی عفونت گوش استفاده کردید و علائم درد و التهاب، وزوز گوش یا سرگیجه بهبود پیدا نکرد یا تشدید شد، لازم است هر چه سریع‌تر به دکتر عفونت گوش مراجعه کنید.

دلایل عفونت گوش در کودکان چیست؟

اگر می‌خواهید بدانید علت عفونت گوش کودک چیست باید بگوییم دلایل متعددی برای عفونت گوش کودک دو ساله یا بزرگتر وجود دارد که در این قسمت به بررسی تک تک آن‌ها می‌پردازیم.

عفونت گوش میانی در کودکان

عفونت گوش میانی در کودکان و نوزادان ممکن است به طور ثانویه و در اثر ابتلا آنفولانزا یا حساسیت ایجاد می‌شود یا ممکن است عفونت گوش در کودکان اثر سرماخوردگی باشد و موجب تورم گلو، شیپور استاش و معابر بینی شود.

مایعات در گوش از قسمت شیپوری گوش عبور می‌کنند. اگر این قسمت از گوش میانی مسدود شود، عفونت ایجاد می‌شود و موجب ایجاد درد گوش می‌شود. لازم است درمان عفونت به سرعت مورد توجه قرار بگیرد تا ضمن متوقف کردن درد و ناراحتی آسیبی هم به پرده صماخ وارد نشود.

اگر عفونت مدت زمان طولانی‌تر ادامه پیدا کند یا اینکه بعد از درمان مجدداً عود کند به آن عفونت مزمن گوش گفته می‌شود.

با توجه به اینکه لوله‌ی شیپوری گوش کودکان کوچک‌تر از بزرگسالان است و عوامل بیماری‌زا راحت‌تر می‌توانند آن را مسدود کنند، شیوع عفونت گوش در کودکان بیشتر از بزرگسالان است.

البته بهتر است بدانید علائم عفونت مزمن گوش میانی از علائم عفونت حاد گوش میانی خفیف‌تر است. عفونت مزمن گوش خارجی و میانی با علائمی نظیر احساس درد و پری گوش شروع می‌شود. همچنین بسیاری از کودکان و نوزادان با عفونت مزمن گوش تب، کاهش شنوایی، خروج مایعات از گوش و به دنبال این علائم اختلال در خواب را تجربه می‌کنند.

عفونت گوش در کودکان به علت سوراخ کردن گوش

عفونت گوش در کودکان اثر سوراخ کردن هم شیوع بالایی دارد. نشانه‌های عفونت گوش نوزاد بعد از سوراخ کردن شبیه عفونت‌های پوستی است. زیرا در هنگام سوراخ کردن گوش باکتری‌ها وارد زخم می‌شوند و موجب عفونی شدن و آسیب به ساختار گوش می‌شوند. به همین دلیل پزشکان توصیه می‌کنند عفونت گوش در اثر سوراخ کردن مورد توجه قرار بگیرد.

علت‌های عفونت گوش در اثر سوراخ کردن شامل موارد زیر است.

  • اصلی‌ترین علت برای ابتلای نوزادان و کودکان به عفونت گوش بعد از سوراخ کردن این است که دستمال آلوده و غیر استریل روی زخم قرار داده می‌شود. همچنین اگر محل زخم روی لاله گوش با دست‌های کثیف لمس شود احتمال عفونی شدن زخم آن زیاد است.
  • گوشواره‌های تنگ هم از علت‌های شایع دیگری هستند که موجب فشار به لاله‌ی گوش می‌شوند و محل سوراخ گوش را عفونی می‌کنند. زیرا با استفاده از گوشواره‌های تنگ هوا از طریق لاله گوش وارد کانال نمی‌شود. از طرف دیگر با استفاده از گوشواره‌های تنگ میزان جریان خون به لاله گوش کم می‌شود و موجب مقاومت کم آن در برابر عفونت می‌شود.
  • بهتر است بدانید استفاده از گوشواره‌هایی که خشن و زبر هستند یا سوراخ گوش را تحریک می‌کنند و موجب ایجاد خراش روی آن می‌شوند هم به عنوان علت ایجاد کننده عفونت در لاله گوش شناخته می‌شوند.
  • حتی استفاده از گوشواره‌های بلند که کودک آن را با دست بکشد یا اینکه گوشواره به لباس بچه گیر کند و لاله گوش را خراش دهد از عوامل ایجاد کننده عفونت است.

چگونه عفونت گوش کودک را درمان کنیم؟

با توجه به شدت عفونت در گوش کودکان و نوزادان درمان متناسب با آن به کار گرفته می‌شود تا عامل بیماری‌زا از بین برود و علائم بیماری بهبود پیدا کند.

درمان عفونت گوش نوزاد در خانه چگونه است؟

درمان عفونت گوش کودکان در خانه شامل روش‌های ساده و کم هزینه است که می‌تواند عوامل بیماری‌زا را از بین ببرد. در مواردی که عفونت شدید نباشد اگر از آنتی‌بیوتیک برای درمان استفاده شود، عوامل بیماری‌زا به درمان مقاوم می‌شوند. به همین دلیل توصیه می‌شود در مراحل اولیه از درمان‌های خانگی عفونت مزمن گوش استفاده شود.
بهترین روش‌های خانگی درمان عفونت مزمن گوش میانی استفاده از کمپرس گرم، روغن سیر، آب پیاز، شستشوی گوش با پر اکسید هیدروژن است.

همچنین برای درمان گیاهی عفونت مزمن گوش می‌توان از روغن‌های گیاهی نظیر روغن نارگیل، روغن کرچک یا روغن زیتون استفاده کرد. برای کسب اطلاعات دقیق در مورد راه‌های درمان خانگی عفونت گوش کودکان می‌توانید به مقاله‌ای اختصاصی در این باره در سایت پذیرش۲۴ در دسترس است مراجعه کنید.

اگر برای شما هم این سوال پیش آمده است که درمان عفونت گوش کودکان در خانه چه مزیتی دارد باید بگوییم روش‌های درمان خانگی عفونت گوش کودکان به سادگی انجام می‌شود و همه‌ی افراد می‌توانند از پس انجام دادن آن بربیایند. همچنین مواردی که برای درمان خانگی معرفی می‌شود در دسترس هستند و به سادگی می‌توان آن‌ها را تهیه کرد.

از همه‌ مهم‌تر اینکه شیوه‌های درمان خانگی عفونت گوش ارزان قیمت هستند و هزینه‌ی سنگینی را به دوش بیمار تحمیل نمی‌کنند.

درمان عفونت گوش نوزاد
درمان عفونت گوش نوزاد

برای درمان عفونت گوش در کودکان زیر دو سال چه کار کنیم؟

یکی از روش‌های خانگی برای درمان عفونت گوش نوزادان و کودکان زیر دو سال استفاده از شیر مادر است. شیر مادر حاوی آنتی‌بادی‌های طبیعی است و می‌تواند عوامل باکتریایی و ویروسی ایجاد کننده عفونت گوش را از بین ببرد. با این حساب می‌توانید در مراحل اولیه و خفیف عفونت روزانه چند قطره شیر مادر داخل گوش نوزاد بچکانید و چند دقیقه صبر کنید تا تمام مجرای گوش به شیر مادر آغشته شود. سپس با یک دستمال تمیز اطراف گوش را پاک کنید.

دکتر گوش و حلق و بینی به کسانی که درگیر عفونت گوش هستند توصیه می‌کند از شنا کردن و حضور در هوای سرد بدون پوشاندن گوش امتناع کنند.

درمان دارویی عفونت گوش کودک

برای اینکه با داروی عفونت گوش در کودکان آشنا شوید لازم است ابتدا علت ایجاد کننده عفونت شناسایی شود. برای عفونت‌های گوش با عامل باکتریایی و عفونت گوش با عامل ویروسی داروهای متفاوتی لازم دارد. در مواقعی که عامل عفونت باکتریایی است یا اینکه مدت زمان ابتلا به عفونت طولانی شود آنتی‌‌بیوتیک برای عفونت گوش کودکان استفاده می‌شود. آموکسی کلاو برای عفونت گوش کودکان مناسب است.

البته در نظر داشته باشید که برای درمان عفونت گوش در کودکان زیر یک سال نباید آنتی‌بیوتیک را بدون تجویز پزشک مصرف کنید.

درمان دارویی عفونت گوش کودک
درمان دارویی عفونت گوش کودک

آیا می‌توان عفونت گوش کودک را بدون آنتی‌بیوتیک درمان کرد؟

اگر در مراحل اولیه بیماری که هنوز عفونت گوش شدید نشده است از درمان خانگی استفاده شود، ممکن است بدون نیاز به آنتی‌بیوتیک عفونت گوش درمان شود. همچنین در مواقعی که عامل ایجاد بیماری ویروسی باشد نمی‌توان از آنتی‌بیوتیک استفاده کرد.

در پاسخ به سوالاتی نظیر برای عفونت گوش کودکان چه شربتی مناسب است؟ یا اینکه از چه قطره‌هایی می‌توانیم استفاده کنیم باید بگوییم داروهای دیگری که برای درمان عفونت گوش استفاده می‌شود شامل قطره‌های حاوی آنتی‌بیوتیک، مسکن‌های ضد درد مانند استامینوفن و ایبوپروفن است. برای درمان عفونت گوش در کودکان زیر دو سال به صورت خودسرانه نباشد از استامینوفن استفاده شود، زیرا احتمال ابتلا به سندرم ری وجود دارد.

برای دریافت نوبت از دکتر مغز و اعصاب کودکان می‌توانید به سامانه نوبت‌دهی در سایت پذیرش۲۴ مراجعه کنید و در کوتاه‌ترین زمان، به سهولت نوبت دریافت کنید.

عفونت گوش کودک
عفونت گوش کودک

درمان عفونت گوش کودکان با جراحی

عفونت‌های گوش که با وجود درمان دارویی بهبود پیدا نکند یا اینکه بیمار طی یک بازه‌ی زمانی کوتاه چندین مرتبه به عفونت مبتلا شود یا به عبارتی دیگر عفونت گوش مزمن شود، لازم است با جراحی درمان شود. با جراحی عفونت گوش، مایعات از گوش تخلیه می‌شوند.

در فرایند جراحی گوش که به آن تمپانوستومی گفته می‌شود لوله‌ای وارد یکی از گوش‌ها یا هر دو گوش می‌شود و از این طریق عفونت گوش تخلیه و علائم بهبود می‌یابد.

خطرات عفونت گوش در کودکان شامل چه مواردی است؟

عفونت در گوش علاوه بر اینکه شنیدن را سخت می‌کند و موجب ایجاد ناتوانی می‌شود، اگر به موقع درمان نشود به پرده صماخ هم آسیب می‌زند. در این صورت ممکن است عفونت و چرک به حدی پیشرفت کند که فرد را برای همیشه به ناشنوایی مبتلا کند.

همچنین در بیمارانی که نیازمند جراحی برای درمان عفونت هستند اقدامات لازم انجام نشود، ممکن است علاوه بر قدرت شنوایی، قدرت گفتار هم از بین برود و اختلالاتی در صحبت کردن بروز کند.

چگونه از بروز عفونت گوش در کودکان و نوزادان پیشگیری کنیم؟

برای جلوگیری از ابتلای کودکان و نوزادان به عفونت گوش راه‌های متعددی وجود دارد که شامل موارد زیر است.

  • یکی از شیوه‌های پیشگیری از عفونت گوش کودکان این است که واکسیناسیون را به موقع انجام دهید.
  • تغذیه کودک با شیر مادر و جایگزین کردن آن با شیر خشک یکی از اقدامات مناسبی است که باعث می‌شود با دریافت آنتی‌بادی‌های طبیعی خطر عفونت گوش کاهش پیدا کند. همچنین این نکته را در نظر داشته باشید نحوه‌ی بغل کردن کودک هنگام شیر خوردن به صورتی باشد که مایعات به گوش میانی جریان پیدا کند. بهترین وضعیت وقتی است که سر کودک کمی بالاتر از بدن باشد یا اینکه در حالت نشسته باشد.
  • برای اینکه نوزادان با احتمال کمتری به سرما خوردگی یا آنفولانزا مبتلا شوند بهتر است قبل از هر بار بغل کردن یا شیر دادن به آن‌ها دست‌ها شسته و تمیز شود.
  • قرار گرفتن کودکان در معرض دود سیگار و مواد مخدر یا حضور آن‌ها در محیط‌های آلوده از عواملی است که باعث می‌شود مستعد ابتلا به عفونت گوش شوند.
  • بعد از هر بار حمام کردن نوزادان و کودکان گوش‌های آن‌ها را به دقت خشک کنید. زیرا مرطوب ماندن مجرای گوش باعث می‌شود شرایط مساعدی برای رشد باکتری‌ها فراهم شود و احتمال ابتلا به عفونت گوش بیشتر شود. همچنین هنگام شستشو باید دقت کنید که آب و صابون داخل گوش نرود.
  • کنترل و درمان آلرژی در کودکان برای پیشگیری از ابتلا به عفونت گوش اهمیت زیادی دارد. زیرا التهابی که در اثر آلرژی ایجاد می‌شود موجب مسدود شدن شیپور استاش و ایجاد عفونت گوش در کودکان و نوزادان می‌شود.
  • درصورتی‌که لوزه‌های کودک متورم باشد، در خواب خر و پف می‌کند یا از طریق دهان نفس می‌کشد. این شرایط از عوامل مستعد کننده کودک برای عفونت گوش است. به همین دلیل لازم است برای پیشگیری از عفونت گوش لوزه‌هایی که نیاز به جراحی دارند به سرعت درمان شوند.

هزینه درمان عفونت گوش کودکان و نوزادان چقدر است؟

هزینه درمان عفونت گوش کودکان و نوزادان
هزینه درمان عفونت گوش کودکان و نوزادان

هزینه درمان عفونت گوش بستگی به مرحله‌ی پیشروی بیماری دارد و متناسب با آن بالا می‌رود. قاعدتاً درمان در مراحل اولیه بیماری کم هزینه است، اما در مراحل پیشرفته عفونت مزمن گوش که نیاز به جراحی وجود دارد هزینه‌ها بیشتر و شرایط سخت‌تر می‌شود.

چه زمانی به پزشک مراجعه‌ کنیم؟

بعد از بروز علائم عفونت گوش در کودکان و نوزادان اگر هر کدام از موارد زیر بروز کند باید هر چه زودتر به پزشک مراجعه کنید.

  • درصورتی‌که بعد از گذشت چند روز درد، التهاب یا تب بیشتر شود.
  • اگر با وجود استفاده از درمان‌های خانگی عفونت گوش نوزادان و کودکان، علائم عفونت بهبود پیدا نکرد.
  • میزان ترشح و چرک گوش و بی‌قراری‌های کودک بیشتر شود.

درصورتی‌که امکان مراجعه‌ی حضوری به مطب برای وقت گرفتن یا معاینه شدن ندارید و نمی‌خواهید زمان خود را در ترافیک هدر دهید، بهتر است از طریق سایت پذیرش۲۴ از ویزیت آنلاین دکتر گوش و حلق و بینی استفاده کنید و در کوتاه‌ترین زمان و با کمترین هزینه سوالات خود را در مورد علائم عفونت گوش از پزشک بپرسید.

سوالات متداول عفونت گوش در کودکان و نوزادان

آیا فردی که مبتلا به عفونت گوش است می‌تواند شنا کند؟

استخر رفتن و شنا کردن برای کسی که مبتلا به عفونت گوش است ممنوع است. زیرا مرطوب شدن گوش شرایط درمان را سخت‌تر می‌کند. حتی لازم است در صورت حضور در فضای سرد گوش‌ها کاملا پوشنده شود.

عفونت حاد گوش میانی در کودکان چه عارضه‌ای به همراه دارد؟

اگر به نشانه‌های عفونت حاد گوش میانی در کودکان توجه نشود، کم شنوایی گسترش پیدا می‌کند و ممکن است منجر به ایجاد ناشنوایی در کودکان شود.

عفونت حاد گوش زودتر درمان می‌شود یا عفونت مزمن گوش؟

عفونت حاد گوش همانطور که سریع پیشرفت می‌کند، می‌تواند به راحتی درمان شود. اما عفونت مزمن در بازه‌ی زمانی طولانی‌تری درمان می‌شود. چون شامل دوره‌های عود بیماری است.

۳.۸/۵ (۸ نظر)

منبع
health.harvard.edu

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
18 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
یلدا قندهاری
یلدا قندهاری
1 ماه قبل

دختر من هدود یک ماهی هستش که گوشهاش عفونت میکنه میبرم پیس پزشک دارو میده تا مصرف میکنه خوبه به محض این که دوره دارو سپری میشه دوروز بد دوباره گوشه‌ هاش عفونت میکنه

سعیده خسروی
سعیده خسروی
2 ماه قبل

سلام ببخشید بچه من ماه۸نیم هست گوش های خودشو میکشه و گریه هم میکنه و بعد کله خود رو تند تند تکان میده و دست اش رو توی موهاش میببره ایا علت اش چیه میشه لطفا بگید

ریحانه
ریحانه
5 ماه قبل

سلام پسرم سه ماهشه دودهفتس سینه چپ را نمیگرفت الان سه روزه هر دو را نمیگیره و فقط تو خواب شیر میخوره،به گوشش دست میرنه و گاهی گریه ولی دکتر با نهایتا گوش گفت چیزی نیست ،میشه راهنمایی کنید

نازنین
نازنین
پاسخ به  ریحانه
3 ماه قبل

گوشش. عفونت کرده

نازنین
نازنین
پاسخ به  نازنین
3 ماه قبل

منم همین مشکلو دارم تو چیکار کردی بردیش دکتر بازم

راحیل
راحیل
7 ماه قبل

سبام خسته نباشید دخترم نه ماهه است دکتر گفت عفونتگوش دلره شربت کو اموکسی کلاو و سرما خوردکی نوشت دو روز دادم ولب چون رفلاکس داره خواب و خوردنش خیلی خیلی کم شده مجبور شدم دارو ها را قطع کنم ایا دارویی هست که رفلاکس مخده را زیاد نکنه وعفدنت را کموکند ممنون می شوم جوابردهبد

زیبایی
زیبایی
1 سال قبل

سلام خسته نباشی بچه من ۶سال گوشش عفونت کرده وبه دکتر مراجعه کریک ۳تا اموکسی کلاو ۶۲۵ دادند مصرف کردیم بهتر شد الان ۱هفته است نخورده دوباره گوش بچه درد گرفته وپشت گوشش یکم بالا امده وهمچننان میگوید گوشم درد میکند وگریه میکند چه کنیم

علی
علی
پاسخ به  زیبایی
1 سال قبل

سلام پسرمن ۱۰ماهشه ۱ماه پیش بردم دکتراطفال گوششومعاینه کردگفت گوش چپ اش مشکل داردبردم نوارگوش گرفتم پشت پرده ی گوشش اب جمع شده شربت آموکسی خورد۱ماه بعددوباره نوارگرفتم بازعفونت هنوزبوددوباره دیروزدکترحلق وبینی دارودادچکارکنم؟؟

معصومه
معصومه
پاسخ به  علی
1 ماه قبل

سلام من پسرم ۱۱ماهشه بردم دکتر تخصصی حلق بینی کفت کوش خیلی عفونت داده پشت کوشش اب جمع شده شربت اموکسی ۱۰۰براش داد اما خوب نشود گفت شاید عملش کنم الان من چکار کنم

بهاره
بهاره
پاسخ به  زیبایی
1 ماه قبل

سلام

ابراهیم
ابراهیم
1 سال قبل

سلام پسرم سه ساله هست خیلی عفونت از گوشش خارج میشه میخواستم بینم خطری نداره

معصومه
معصومه
پاسخ به  ابراهیم
1 سال قبل

سلام پسر من هم یک ساله هست دو روزه که گوش سمت راستش ورم کرده و خیلی درد داره و تب داره لطفاً بگین چی کار کنم

یمناگلی
یمناگلی
پاسخ به  معصومه
3 ماه قبل

ببرش دکترچون عفونتش زیادباشه ممکنه پرده گوشش پاره بشه

زهرا
زهرا
1 سال قبل

سلام دخترم یکم ونیم سالشه فک کنم گوشش عفونت کرده گریه میکنه گوششومیکشه انفولازاهم گرفته چیکارکنم

زینب
زینب
1 سال قبل

خیلی نگرانم دارم از دلهره خفه میشم

زینب
زینب
1 سال قبل

سلام دخترم ۵سالشه تب داشت ودرد چند روز بردم دکتر گف عفونت کرده گوشش الان شنواییش خیلی کم شده چکار کنم داروهشم داره میخوره

مریم
مریم
پاسخ به  زینب
1 سال قبل

سلام پسرمنم همینجور بعدازمریضیش که چن مدت تب داشت الان سه چهار روزه فهمیدم گوشش کمی سخت میشنوه آیا درمان میشه فقط بگید تا من مطمن بشم من تازه فردا میخوام ببرم دکتر انگار امشب مطمن شدم که شنوایی گوشش کم شده

مریم
مریم
پاسخ به  مریم
1 ماه قبل

سلام بچه من یکسالشه دوهفته ای میشه شایدهم بیضترکه بچه ام یکسره تب می‌کنه اونم فقط سرش داغه دست وپاش یخ یخ الان بردمش دکترین آنتی بیوتیک براش نوشته به نظرتون ماله چیه تبش توروخداراهنمایی کنین.

دکمه بازگشت به بالا