محدوده قند خون نرمال و راهکارهای پیشنهادی برای رسیدن به آن

برای داشتن قند خون نرمال و پیشگیری از دیابت برنامه‌ریزی کنید

راه های کنترل قند خون و پیشگیری از دیابت

برای پیشگیری از بیماری دیابت (Diabetes) و جلوگیری از ظهور عوارض شدید آن می‌توان با انجام تست قند خون و البته زیر نظر گرفتن بیماران مشکوک به دیابت به‌خوبی می‌‍‌شود از میزان بالا رفتن قند خون اطلاع پیدا کرد. برای رسیدن به این مقصود می‌توان به پزشکان متخصص رجوع کرد و با بررسی سوابق پزشکی بیمار، ارزیابی کردن وضعیت فعلی وی و همین‌طور گرفتن نمونه از نوک انگشتانش، قند خون در آزمایش را مشخص کرد. عوامل بسیار زیادی در کنترل کردن دیابت نقش دارند و مهم‌ترین این عوامل را می‌توان داشتن درک درست از معنای میزان قند خون نرمال، قند خون پایین، و محدوده مجاز قند خون توسط خود شخص به شمار آورد. کارشناسان سایت پذیرش ۲۴ در این نوشتار تلاش دارند تا در مورد قند خون نرمال در سنین مختلف و سایر موارد مربوط به بیماری دیابت با شما صحبت کنند. ضمناً شما می‌توانید برای دریافت دکتر دیابت انلاین از کارشناسان ما کمک بگیرید.

انواع دیابت

انواع دیابت

دیابت (Diabetes) دارای انواع گوناگونی است و برای شناخت هرکدام باید دقت نمود. به زبان ساده سلسله بیماری‌هایی که طی آن‌ها بدن نمی‌تواند انسولین تولید کند یا از انسولین تولید شده به‌طور صحیح استفاده کند دیابت می‌گویند. به هنگام ابتلا فرد به بیماری دیابت، بدن وی قادر نیست قند را از خون به سلول‌های بدن برساند. این امر سبب می‌شود تا میزان قند خون از حد طبیعی فراتر رود. قندی که در خون وجود دارد گلوکز است. گلوکز از منابع اصلی انرژی بدن محسوب می‌شود. چنانچه بدن نتواند از انسولین به خوبی بهره‌گیری کند میزان قند در خون به شدت افزایش می‌یابد که منجر به بروز مشکلات عدیده‌ای در فرد مبتلا به دیابت خواهد شد. انواع دیابت عبارت‌اند از: دیابت نوع ۱، دیابت نوع ۲، دیابت بارداری.

دیابت نوع ۱ (بزرگسالان)

متخصصان معتقدند که این نوع بیماری نوعی بیماری خودایمنی است. در این بیماری سیستم ایمنی بدن به‌اشتباه به سلول‌های بتای لوزالمعده هجوم می‌آورد و به نابود کردن آن‌ها اقدام می‌کند. این صدمه‌ها به‌نوعی جبران‌ناپذیر خواهند بود. در این بیماری اندازه‌گیری قند خون باید پیش از صبحانه، دو ساعت پس از صرف غذا، قبل از انجام حرکات سنگین ورزشی، و قبل از خواب به‌دقت صورت پذیرد. تست قند خون در این وضعیت باید ۲ تا ۱۰ مرتبه در طول روز انجام گیرد.

دیابت نوع ۱ (کودکان)

میزان قند خون در کودکان باید پیش از تمامی وعده‌های غذایی و به‌هنگام خواب انجام شود. در صورت لزوم نیز می‌بایست یک ساعت بعد از صرف غذا و در طول ساعات شب نیز این عمل انجام شود. ۴ بار در روز باید این کار صورت گیرد.

دیابت نوع ۲ (بیمار از انسولین استفاده می‌کند)

این نوع دیابت با مقاومت نسبت به انسولین آغاز می‌شود. در این نوع دیابت بدن توان استفاده صحیح از انسولین را ندارد. این امر سبب تحریک بیشتر لوزالمعده شده و باعث ترشح زیادتر انسولین می‌گردد. در نهایت کار به جایی می‌رسد که لوزالمعده توان تولید انسولین را از دست داده و در نتیجه تولید انسولین کاهش یافته و قند خون بالا خواهد رفت. افرادی به استفاده زیاد از انسولین نیاز دارند باید به‌وقت ناشتا، پیش از وعده‌های ناهار و شام، پیش از خوابیدن، و در طول شب این تست را انجام دهند. دفعاتی که این تست باید انجام شود ارتباط مستقیمی با میزان مصرف انسولین و سایر داروها دارد.

دیابت نوع ۲ (بیمار دچار قند خون پایین است)

در هنگام صرف تمامی وعده‌های غذایی و به هنگام خواب می‌بایست به اندازه‌گیری قند خون اقدام نمود. این امر باید تا جایی انجام شود تا میزان قند خون آهسته‌آهسته به میزان طبیعی و نرمال خود برگردد.

دیابت بارداری

دیابت در زمان بارداری (Gestational Diabetes) می‌تواند برای مادر و بچه بسیار خطرآفرین باشد. مادرانی که انسولین استفاده می‌کنند می‌بایست تست قند خون خود را در هنگام ناشتا، پیش از مصرف غذا و یک ساعت پس از غذا خوردن انجام دهند. مادرانی که نیاز به مصرف انسولین ندارند نیز باید در هنگام ناشتا، یک ساعت پس از صرف وعده‌های غذایی این تست را انجام دهند. به دلیل اهمیت دیابت بارداری در ادامه این نوع دیابت را مفصل‌تر تشریح خواهیم کرد.

جدول قند خون نرمال

مسلماً دانستن میزان قند خون می‌تواند به شما کمک کند تا دقیقاً بدانید در چه وضعیتی قرار دارید و متعاقباً تلاش کنید تا بهینه‌ترین شرایط را در خود ایجاد و حفظ کنید. میزان قند خون نشان‌دهنده این موضوع است که دیابت تا چه حد از کنترل خارج شده است. در گام بعدی نیز برای جلوگیری از عوارض دیابت (اختلالات بینایی و بیماری‌های کلیوی و …) راهکارهایی را دریافت نمود. با بررسی و چک‌کردن دائمی و منظم قند خون می‌توان متوجه شد که چه فاکتورهایی سبب ایجاد قند خون پایین و بالا در شما می‌شود. به‌عنوان مثال به هنگام خوردن غذاهای مختلف می‌توان متوجه شد که کدام‌یک از غذاها بر میزان قند خون نرمال تأثیر مثبت یا منفی دارند. استرس زیاد نیز در برخی افراد سبب به هم خوردن تعادل قند در خون می‌شود که می‌توان به بررسی آن اقدام کرد. در این قسمت از مقاله جدول قند خون نرمال را برای شما ترسیم خواهیم کرد تا بتوانید میزان دقیق قند خون خود را بدانید. لازم به ذکر است که در تمامی جداول موجود و منابع ارائه شده توسط پزشکان مختلف دامنه قند خون روتین و عادی ذکر شده و این اعداد برای افراد با سنین مختلف دارای تفاوت‌هایی خواهد بود. اندکی تفاوت در جدول قند خون نرمال کاملاً قابل‌چشم‌پوشی است.

دیابتی پیش‌دیابتی طبیعی نوع آزمایش
 به بالاmg/dL 200 mg/dLکمتر از ۲۰۰ تصادفی
 به بالاmg/dL 126 mg/dL 108 تا ۱۲۵ mg/dLکمتر از ۱۰۸ ناشتا
 به بالاmg/dL 200 mg/dL 140 تا ۱۹۹ mg/dLکمتر از ۱۴۰ ۲ ساعت بعد از غذا

 

اندازه گیری میزان قند خون

اندازه‌گیری و تشخیص قند خون نرمال

به‌صورت کلی می‌توان دو راه کلی را برای اندازه‌گیری و تشخیص قند خون نرمال معرفی کرد که هر کدام از این راهکارها به‌نوبه خود می‌توانند کمک‌کننده باشند.

  • تست قند خون: عموماً این تست توسط خود افراد به‌راحتی انجام می‌گیرد. این تست مشخص خواهد کرد که قند خون فرد در این زمان در چه محدوده‌ای قرار گرفته است.
  •  آزمایش A1C: این نوع آزمایش را می‌بایست در مطب پزشک و یا در آزمایشگاه‌های مخصوص انجام داد. آزمایش A1C می‌توان به فرد نشان دهد که میزان قند خون وی ظرف ۳ ماه گذشته در چه وضعیتی بوده است.

مراقبت های قند خون

نحوه اندازه‌گیری قند خون در سنین مختلف

با استفاده از دستگاه‌های مخصوصی که برای اندازه‌گیری قند خون در سنین مختلف در بازار وجود دارد می‌توان به این امر مبادرت ورزید. برای استفاده از این دستگاه‌ها فرد می‌بایست یک قطره خون خود را گرفته و روی قسمت مخصوص قرار دهد تا میزان قند در خون مشخص گردد. برای خرید این نمونه دستگاه‌ها می‌توانید به انواع داروخانه‌ها و فروشگاه‌های وسایل پزشکی مراجعه کنید.

نکته اینجاست که پیش از استفاده از این دستگاه‌ها حتماً دستورالعمل استفاده آن را مطالعه نموده یا با پزشک خود مشورت کنید. با اندازه‌گیری قند خون توسط این دستگاه‌ها، عدد نشان داده شده را یادداشت نمایید. این اعداد را پیش خود نگاه دارید و به‌وقت مراجعه به پزشک به وی نشان دهید. تعداد دفعاتی که این آزمایش را انجام می‌دهید به نوع داروی مصرفی و نوع دیابت شما بستگی مستقیم دارد. مثلاً افرادی که دائم در حال تزریق کردن انسولین هستند می‌بایست دفعات بیشتری برای تست قند خون خود اقدام کنند. لازم به ذکر است که باید بلافاصله پس از بیدار شدن از خواب، پیش از ناهار، دو ساعت پس از ناهار، و نهایتاً پیش از خوابیدن این آزمایش را انجام داد.

تشخیص و اندازه قند خون

اقدامات لازم به هنگام قند خون بالا و قند خون پایین

قند خون بالا

بالا بودن بیش از حد قند در خون را با نام هایپرگلاسمی (Hypoglycemia) نیز می‌شناسند. به‌هنگامی که قند خون بیشتر از ۱۸۰ (یا بیشتر از تشخیص پزشک معالج فرد) باشد وضعیت هایپرگلاسمی رخ داده است. مسلما علائم بالا رفتن خون در افراد دیابتی خطرناک خواهد بود. نکته مهم این است که چنانچه احساس خستگی شدید دارید، به‌شدت تشنه شده‌اید، بیش از حد معمول به دستشویی مراجعه می‌کنید، و چشمان‌تان تار می‌بیند به هایپرگلاسمی دچار شده‌اید. نشانه های داشتن قند خون بالا را جدی بگیرید. در این هنگام یک لیوان بزرگ آب بنوشید و سریعا به پیاده‌روی اقدام کنید. چنانچه دائما در حالت هایپرگلاسمی بودید به پزشک معالج خود مراجعه کنید. سایت پذیرش ۲۴ بستری را فراهم کرده است تا شما به‌راحتی بتوانید نسبت به گرفتن نوبت از پزشکان مجرب اقدام نمائید. سیستم نوبت‌دهی این سایت بسیار پیشرفته است و در کمترین زمان ممکن خواهید توانست این کار را انجام دهید. با دانلود اپلیکیشن پذیرش ۲۴ نیز می‌توانید در کمترین زمان ممکن به این امر جامعه عمل بپوشانید. پذیرش ۲۴ درصدد است تا بهترین خدمات را در زمینه نوبت‌دهی به شما ارائه کند.

قند خون پایین

پایین بودن میزان قند در خون را با عنوان هیپوگلاسمی (hypoglycemia) نیز می‌شناسند. وقتی که میزان قند در خون کمتر از ۷۰ باشد این وضعیت رخ خواهد داد. پایین بودن قند خون در جای خود بسیار خطرناک است و می‌بایست سریعاً درمان شود. در صورتی که شما انسولین مصرف می‌کنید محتمل است به هیپوگلاسمی دچار شوید. حتماً مقداری قند و انواع شیرینی‌جات را با خود همراه داشته باشید تا به هنگام مواجهه به پایین بودن قند خون اقدامات لازم را انجام دهید. اگر دچار لرز شدید هستید، تعرق بیش از دارید، و با گرسنگی شدید مواجه شده‌اید امکان دارد که دچار هیپوگلاسمی شده باشید. این موارد همگی نشانه افتادن قند خون هستند. به آن‌ها توجه کنید. با خوردن ۴ عدد آبنبات، ۴ قرص گلوکز، ۴ اونس آب، و ۴ اونس نوشابه معمولی، پس از گذشت یک ربع ساعت نسبت به تست قند خون خود اقدام کنید. پس از این مراحل نیز حتماً به پزشک معالج خود مراجعه کنید تا برنامه‌ای دقیق را به شما ارائه دهد. حتماً به هنگام رانندگی از میزان قند خون خود اطمینان حاصل کنید تا با نشانه افتادن قند خون مواجه نشوید.

اقدامات هنگام نوسان قند خون

قند خون نرمال در بارداری

در دوره بارداری یکی از نکاتی که بسیار باید به آن توجه کرد کنترل کردن قند خون است. برای گذراندن یک بارداری موفق باید نسبت به میزان قند خون نرمال در بارداری دقت نمود. زنان مبتلا به دیابت به این امر بسیار توجه کنند و می‌توانند از نظرات دکتر زنان آنلاین نیز بهره‌مند شوند.

دیابت بارداری چیست؟

مطالعات و پژوهش‌های مختلف نشان داده‌اند که حدود ۴ درصد زنان به دیابت موقت دچار می‌شوند که به دیابت بارداری (Gestational Diabetes) معروف است. دیابت بارداری به این دلیل رخ می‌دهد که زنان باردار قادر به تولید انسولین لازم برای سطوح مختلف مقاوم نیستند. هیچ‌کدام از انواع نشانه‌های قند خون بالا را نمی‌توان در دیابت بارداری مشاهده نمود. برای کنترل قند خون در بارداری می‌بایست زنان باردار نسبت به کنترل قند خون خود قبل و در طول دوره بارداری به‌خوبی دقت کنند. توجه داشته باشید که هشت هفته اول در این دوره بسیار حائز اهمیت است. زنانی که به دیابت بارداری دچار می‌شوند می‌بایست ابتدابه‌ساکن با رژیم غذایی مناسب و ورزش‌های مخصوص دوران بارداری نسبت به درمان خود اقدام کنند و پس از آن چنانچه قند خون آن‌ها پایین نیامد با تجویز پزشک معالج، به تزریق انسولین مبادرت ورزند.

دیابت بارداری

در این مقاله تلاش کردیم تا در مورد قند خون نرمال با شما صحبت کنیم. در گام بعدی انواع دیابت را برای شما توضیح دادیم و جدول قند خون نرمال را برایتان تشریح کردیم و گفتیم که نحوه اندازه‌گیری قند خون در سنین مختلف به چه صورت است. سپس به بیان اقدامات لازم به هنگام مواجهه با قند خون بالا و قند خون پایین اشاره کردیم و در مورد قند خون نرمال در بارداری نکاتی را گوشزد نمودیم. اینکه چه هنگامی به پزشک مراجعه کنیم نکته‌ای است که حتماً به آن توجه کرد. هیچ فردی به مانند پزشک معالج شما نمی‌تواند تشخیص دهد مثلاً برای عوارض قند خون بالای ۴۰۰ یا درگیری به نشانه‌های داشتن قند خون بالا یا مواجهه با نشانه افتادن قند چه باید کرد. در انتها به شما گوشزد می‌کنیم که در اکثر مواقع سطوح بالا یا پایین قند خون ارتباط مستقیمی با رژیم غذایی شما دارد. پس حتماً به برنامه غذایی خود دقت کنید تا بتوانید از ابتلا به دیابت و تشدید عوارض آن جلوگیری کنید. با مشاوره گرفتن از تیم کارشناسی سایت پذیرش ۲۴ می‌توانید به طور اصولی با دیابت مقابله کرده و قند خون نرمال را تجربه نمایید.

دریافت مشاوره آنلاین بارداری با متخصص زنان و زایمان

 

 

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

برای پاسخ به این پرسش می‌توان بیان کرد که دیابت دارای یک سری نشانه‌ها است که به‌محض مشاهده آن‌ها می‌بایست به پزشک مراجعه کرد. در این قسمت تلاش داریم تا این نشانه‌ها را برای شما بازگو کنیم. احساس گرسنگی بیش از حد، ادرار بیش از حد معمول (بالاخص در هنگام خواب)، احساس خستگی مفرط و خواب‌آلود بودن، و تار بودن دید، همگی نشان از این دارند که شما با مشکل دیابت مواجه شده‌اید و در اولین فرصت باید به پزشک مراجعه کنید. ابداً به خوددرمانی با داروهای شیمیایی و حتی گیاهان دارویی اقدام نکنید. با مراجعه به پزشک می‌توانید برنامه‌ای دقیق را داشته باشید تا از عوارض هولناک دیابت جلوگیری نمایید. در نظر داشته باشید از تجربیات دیگران نیز استفاده نکنید زیرا که شرایط هر بیمار با دیگر بیماران متفاوت خواهد بود و تنها پزشک معالج می‌تواند در این مورد تصمیم‌گیری کند.

دریافت مشاوره آنلاین دیابت

 

برای مراجعه حضوری به پزشک و درمان بیماری خود می‌توانید از پزشک متخصص دیابت در سراسر ایران نوبت ویزیت حضوری دریافت کنید.

۴.۱/۵ (۹ نظر)

منبع
www.clinicalomics.comwww.webmd.comwww.freepik.comparenting.firstcry.aeconsumer.healthday.comwww.google.comwww.verywellhealth.comwww.iowadiabetes.comtheconversation.com

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
31 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
سعید
سعید
1 ماه قبل

سلام من هم غلظت خون دارم هم قند دارم ۱۱۵ و تری‌گلیسیرید ۲۶۰ چکار کنم

Zahra
Zahra
3 ماه قبل

سلام من یک ماه پیش قندم ۹۳ بود الان ۱۰۲ هست قبلا چندین بار آزمایش داده بودم بالا نبوده و الان یکهو اینقدر بالا رفته ممکنه اشتباهی در آزمایش شده باشه ؟ البته کمی استرس هم داشتم ممکنه از اون باشه؟

مگی
مگی
پاسخ به  Zahra
2 ماه قبل

قند خون را در آزماشگاه بدید و باید ۸ ساعت نه زیاد نه کم ناشتا باشید نیم ساعت قبل آزمایش هم روی صندلی بشینید در آزمایشگاه اگر میخواهید مطمئن باشید آزمایش ای وان سی بدید برای قند خونتان

خانم صادقی
خانم صادقی
3 ماه قبل

سلام ناشتا قند خون من ۱۰۲ بود من قند دارم

راضیه سلیمانزاده
راضیه سلیمانزاده
10 ماه قبل

سلام مادرم ۶۵ سالش هست قنش ۵۰۰ هستش آیا نیاز به بستری داره

بهار
بهار
پاسخ به  راضیه سلیمانزاده
10 ماه قبل

سلام من ۵۰ سالمه قند ناشتا۱۰۰ بوده ولی درمیان روز ۲۵۸ بود شیرینی هم خوردم به نظر شما من قند خون دارم وبه پزشک مراجعه کنم

مهناز
مهناز
11 ماه قبل

سلام قند خون ناشتا من ۱۱۵ایا دارو احتیاج داره یا نه ممنون

ناشناس
ناشناس
پاسخ به  مهناز
9 ماه قبل

سلام قند خون ناشتا ۱۲۸ آیا نیاز به مصرف دارو دارد ؟

ابوالفضل بختیاری
ابوالفضل بختیاری
پاسخ به  ناشناس
4 ماه قبل

قند خون ۱۲۹ است دو عدد قرص متفورنیگ در روز استفاده میکنم و سن من ۵۰ سال است از پارسال که ۱۱۰ بوده چرا قند خون من زیاد صده

داوودبخشی
داوودبخشی
پاسخ به  مهناز
10 روز قبل

سلام قندخون من ناشتا۱۱۲ شده ایابالاست

امام بخش
امام بخش
11 ماه قبل

سلام و عرض خسته نباشی عرض کنم که بنده ۶۰سال دارم تا پایان سال ۱۴۰۱هیچ قند بنده بالای ۱۱۰نمی شد ده روزه که یک باره قند بنده خدا ۱۳۰تا بالا رفته از اینکه یک باره شده ۲۲۰با ده تا بالا و پایین چطور میشه ظرف کمتر از ده روز یک دفعه این همه بالا رفته علت چیست با تشکر فاضلی

محسن
محسن
11 ماه قبل

سلام بعضی موقع قند خون به ۱۰۰ یایک کمی بالاازآن می رسد درآن موقع بدن سست می شود وضمنا قرص متفورمین مصرف می گنم روزی دوعدد ایا سستی ازافت خون است

مهسا
مهسا
1 سال قبل

سلام باردارم انسولین میزنم در ازمایش قند خون ناشتا
باید اول انسولین بزنم بعد آزمایش قند بدم
آزمایش رو با دستگاه خونگی چک می کنم

علی
علی
1 سال قبل

سلام
۳-۶ در دستگاه قند خون بیانگر چه مقدار است

ابراهیم
ابراهیم
1 سال قبل

سلام
قند خون من روی ۴۲۰ است چکار کنم پایین بیاد
لطفاً راهنمایی فرمایید…

حنا
حنا
پاسخ به  ابراهیم
1 سال قبل

چای دارچین بخور

محسن
محسن
پاسخ به  ابراهیم
3 ماه قبل

سلام پزشک متخصص مراجعه کن ،۴۲۰بسیارخطرناک است اگر کنترل نشود

فاطمه
فاطمه
پاسخ به  ابراهیم
3 ماه قبل

سلام ببخشید قندخون من ناشتا۲۷۰بعدازصبحانه ۴۰۰ هست قرص زیپمت هم میخورم۵۰۰۰۰فایده نداره میشه راهنماییم کنیدکه چیکارکنم

ضیاء مخمدی
ضیاء مخمدی
پاسخ به  ابراهیم
1 ماه قبل

سلام سال ۲۶۰قندخون ۴۲۰چکارکنم غذایی چی بخورم

نصیرایی
نصیرایی
1 سال قبل

سلام قند خون من ناشتا ۱۲۲میباشد البته با دستگاه خانگی میباشد قند خون من همیشه ناشتا ۱۱۰بوده آیا اشکال دارد به پزشک مراجعه نمایم

افسون
افسون
1 سال قبل

سلام قند خون من در آزمایش ۱۰۵ هست آیا خطرناکه و نیاز به دارو دارم؟
هیچ بیماری و مشکلی هم ندارم

عشرت مختاری
عشرت مختاری
1 سال قبل

قند خون ۱۳۰ احتیاج به قرض قند دارم

زهرا
زهرا
2 سال قبل

قندخون ناشتای من ۱۲۷ تا ۱۳۲ هستش وقند ۲ساعت بع ناشتا ۱۱۵ تا ۱۲۰هستش الان من باید قرص استفاده کنم یانه علت اینکه بعد از غذا پایینتره میزان قندم چیه؟

پشتیبانی پذیرش24
پشتیبانی پذیرش24
پاسخ به  زهرا
2 سال قبل

سلام دوست عزیز
با تشکر از ثبت مشکل شما
کامنت شما توسط پزشک متخصص دیده شد اما نیاز به شنیدن شرح بهتر و بیشتری از بیماری شما دارد.
لطفا از طریق لینک زیر با پزشک آنلاین متخصص داخلی گفت و گو کنید .
مشاوره آنلاین با متخصص داخلی

آرمان
آرمان
پاسخ به  پشتیبانی پذیرش24
1 سال قبل

پول بده درسته هیچ وقت نشده شما ها راهنما یک نفر باشید

علی
علی
پاسخ به  آرمان
1 سال قبل

راست گفتی ایول

امیر حافظ
امیر حافظ
پاسخ به  علی
5 ماه قبل

با عرض سلام وخسته نباشید خدمت همه ی شما عزیزان کسانی که دیابتی هستن خودشان باید دکتر خودشون باشن

زینب
زینب
پاسخ به  پشتیبانی پذیرش24
2 ماه قبل

سلام یه سوال ممکنه قند خون در یک عدد بالایی ثابت بماند و هر کاری کنی پایین نیاد؟ من قندم ۲۸۲ هست و هر کاری میکنم پایین نمیاد قرص متفورمین میخورم ، قرص گیاهی استفاده میکنم ، عرق بوقناق میخورم چرا پایین نمیاد ؟

مریم
مریم
پاسخ به  زهرا
3 ماه قبل

دقیقا منم همین مدلیم…چه باید یکنم؟؟

حامد
حامد
2 سال قبل

asdfas

حامد
حامد
2 سال قبل

تست

دکمه بازگشت به بالا