خواص شنبلیله: همه چیزهایی که باید درباره خواص این گیاه بدانید.

خواص شنبلیله آنقدر متنوع و وسیع است که مقالات زیادی درباره آن نگارش شده است. همچنین در طب سنتی نیز مطالب زیادی درباره شنبلیله، آب شنبلیله و مواردی از این قبیل نگاشته شده است. این گیاه مدت­هاست در طب جایگزین استفاده می­شود و به شکل رایج در غذاهای هندی و ایرانی استفاده می­شود. گاهی نیز به عنوان مکمل توسط متخصص طب سنتی تجویز می­شود.

این مقاله هر آنچه را که باید در مورد شنبلیله بدانید در اختیار شما قرار می­دهد.

شنبلیله چیست؟

شنبلیله (Trigonella foenum-graecum) گیاهی است که حدود ۲ تا ۳ فوت (۶۰ تا ۹۰ سانتی متر) ارتفاع دارد. دارای برگ­های سبز، گل­های سفید کوچک و غلاف­هایی است که حاوی دانه­های کوچک و قهوه­ای طلایی است.

دانه­ها و پودر شنبلیله به دلیل مشخصات غذایی و طعم کمی شیرین و آجیلی در بسیاری از غذاهای هندی استفاده می شود. اخیرا این گیاه در محصولاتی مانند صابون و شامپو یافت می­شود.

ارزش غذایی شنبلیله

یک قاشق غذاخوری (۱۱.۱ گرم) دانه کامل شنبلیله حاوی ۳۵ کالری و چندین ماده مغذی است:

  • فیبر: ۳ گرم
  • پروتئین: ۳ گرم
  • کربوهیدرات: ۶ گرم
  • چربی: ۱ گرم
  • آهن: ۲۰ درصد نیاز روزانه (DV)
  • منگنز: ۷ درصد از DV
  • منیزیم: ۵٪ از DV

خواص شنبلیله

خواص شنبلیله بر تولید شیر مادر

شنبلیله ممکن است شیر مادر را زیاد کند.

یک مطالعه ۱۴ روزه روی ۷۷ مادر که نوزاد آنها تازه متولد شده بود نشان داد که نوشیدن چای گیاهی با دانه­های شنبلیله باعث افزایش تولید شیر مادر می­شود که به وزن بیشتر نوزادان کمک می­کند.

اگرچه این تحقیقات دلگرم کننده است، اما شما باید هر گونه مشکل در مورد تولید شیر را با ماما یا پزشک خود در میان بگذارید.

خواص شنبلیله برای مردان

یکی از رایج­ترین دلایلی که مردان از مکمل­های شنبلیله استفاده می­کنند، افزایش تستوسترون است. برخی از مطالعات نشان داده­اند که این گیاه اثرات مفیدی -از جمله افزایش میل جنسی- دارد.

در یک مطالعه ۸ هفته­ای، ۳۰ مرد در سن دانشگاه که ۴ جلسه وزنه برداری در هفته انجام می­دادند به دو گروه تقسیم شدند. نیمی از آنها روزانه ۵۰۰ میلی­گرم شنبلیله دریافت کردند. اگرچه گروهی که مکمل مصرف نمی­کردند کاهش اندکی تستوسترون را تجربه کردند، اما گروه شنبلیله افزایش قابل توجهی را در سطح تستسترون نشان دادند. این گروه همچنین کاهش ۲ درصدی چربی بدن داشتند.

علاوه بر این، در یک مطالعه ۶ هفته­ای، به ۳۰ مرد ۶۰۰ میلی گرم عصاره شنبلیله را برای ارزیابی تغییرات در عملکرد جنسی و میل جنسی دادند. اکثر شرکت کنندگان افزایش قدرت و بهبود عملکرد جنسی را گزارش کردند

با این حال، تحقیقات بیشتری در مورد خواص شنبلیله نیاز است.

خواص شنبلیله برای دیابت

شنبلیله ممکن است به مشکلات متابولیکی مانند دیابت کمک کند.

به نظر می­رسد این گیاه بر هر دو نوع دیابت نوع ۱ و ۲ همراه با افزایش تحمل کلی کربوهیدرات در افراد بدون دیابت تأثیر می­گذارد.

این فواید ممکن است به دلیل نقش شنبلیله در بهبود عملکرد انسولین باشد. با این حال، اثرات مشاهده شده در مطالعات با استفاده از پودر یا دانه کامل شنبلیله ممکن است تا حدی به دلیل محتوای بالای فیبر باشد.

خواص شنبلیله برای لاغری

از شنبلیله قرن­ها برای درمان بیماری­های مختلف در طب جایگزین استفاده می­شد. اگرچه مطالعات انسانی محدود است، برخی از مطالعات نشان می­دهد که شنبلیله با سرکوب اشتها، افزایش سیری و کاهش کالری دریافتی به کاهش وزن کمک می­کند.

خواص شنبلیله برای رحم و تخمدان

در تخمدان پلی کیستیک عصاره دانه شنبلیله ممکن است باعث کاهش قابل توجه حجم تخمدان شود. ۴۶ درصد از جمعیت مورد مطالعه در یک بررسی، کاهش اندازه کیست را نشان دادند. ۳۶ درصد از جمعیت مورد مطالعه انحلال کامل کیست­ها را نشان دادند. ۱۲ درصد از بیماران باردار شدند.

این مطالعات نیاز به دقت بیشتری داشته و نتایج آن قابل تعمیم به همه نیست.

خواص شنبلیله برای کبد چرب

اثر ضد قند خون و افزایش حساسیت به انسولین شنبلیله همراه با خواص آنتی اکسیدانی، ضد التهابی و محافظتی کبد نشان می­دهد که شنبلیله می­تواند برای درمان کبد چرب استفاده شود.

علیرغم مزایای فراوان، ویژگی­های سمی شنبلیله همچنان در حال شناخته شدن است. برخی مطالعات اثرات سمی ناخواسته را نشان می­دهد. سمیت کبدی از جمله نکروز سلول­های کبدی، هپاتیت حاد و دژنراسیون زودرس کبد ذکر شده است.

بنابراین پیش از هر اقدامی برای مصرف مقادیر زیاد شنبلیله برای مداوای کبد خود، با متخصص طب سنتی مشورت کنید. برای ویزیت آنلاین طب سنتی همین الان اقدام کنید.

خواص شنبلیله برای مو

برخی از مقالات ادعاهای زیر را در باره خواص شنبلیه مطرح می­کنند. با این وجود نیاز به بررسی علمی بیشتری برای پذیرفتن این ادعاها است:

  • شنبلیله از ریزش مو جلوگیری می­کند.
  • شنبلیله حاوی لسیتین است که به عنوان یک نرم کننده طبیعی عمل می­کند و پوست سر و موهای شما را عمیقاً مرطوب می­کند.
  • موهای آسیب دیده را احیا می­کند.
  • با شوره سر مبارزه می­کند.
  • التهاب پوست سر را کنترل می­کند.
  • از سفیدی زودرس مو جلوگیری می­کند.

شنبلیله و حاملگی

اگر باردار هستید نباید از شنبلیله استفاده کنید. این گیاه برای القای زایمان استفاده می­شود و می­تواند باعث انقباضات، زایمان زودرس و سقط جنین شود.

شنبلیله با تحریک رحم باعث انقباضات و تسریع روند زایمان می­شود. مقدار مصرف باید بعد از تجویز متخصص طب سنتی و یا دکتر تغذیه باشد.

نحوه استفاده از شنبلیله

شنبلیله جزئی از بسیاری از مکمل­ها است. از آنجایی که فرمولاسیون متفاوت است، دوز توصیه شده به مکمل بستگی دارد. هیچ دوز واحد توصیه شده­ای وجود ندارد.

علاوه بر این، دوز ممکن است بسته به هدف مورد نظر شما متفاوت باشد.

اکثر تحقیقات مبتنی بر تستوسترون تنها از حدود ۵۰۰ میلی گرم عصاره شنبلیله استفاده می­کنند، در حالی که تحقیقات در سایر زمینه­ها حدود ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ میلی­گرم است.

در صورت استفاده از دانه کامل، دوزهای حدود ۲ تا ۵ گرم موثر به نظر می­رسد، اما این دوز از مطالعه ای به مطالعه دیگر متفاوت است.

مکمل­ها معمولاً باید قبل یا همراه غذا مصرف شوند. از آنجایی که این گیاه به کنترل قند خون کمک می­کند، بهتر است آن را همراه با وعده غذایی پر کربوهیدرات خود در روز مصرف کنید.

سخن آخر

خواص شنبلیله بسیار متعدد است و در برخی از موارد مثل بارداری استفاده از آن خطر ناک است. متخصص تغذیه آنلاین به شما کمک می­کند تا اطلاعات بیشتری را در این زمینه کسب کنید.

۳.۴/۵ (۲۵ نظر)

منبع
healthline.com

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
6 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
ترکمن
ترکمن
6 ماه قبل

سلام واسه تقویت تخمدان چقدر تخم شنبلیله روزی بخورم

ر‌ باقری‌
ر‌ باقری‌
10 ماه قبل

سلام‌ من‌ سه‌ چهاروزه‌ که‌ رگ‌ های‌ مچ‌ پام‌ دردگرفته‌ بایکی‌ ازدکترهای‌ طب‌ سنتی‌ درمیان‌ گذاشتم‌ گفتندکه‌ دوتاانجیروشبلیله‌ بجوشانیدوبه‌ مدت‌ دوروز‌ استفاده‌ کنید‌ می‌ خوام‌ بدونم‌ برای‌ پرستاد‌ ویاچیزهای‌ دیگه‌ ضررنداره‌ ممنونم

موسیو علی دکتر
موسیو علی دکتر
11 ماه قبل

با درود و تشکر از شما زحمتکشان این سایت که مطالب پربارتان بسیار سودمند است،پاینده و موفق باشید. با سپاس

مریم ایوبی
مریم ایوبی
1 سال قبل

سلام در خیلی جاها میگویند که جوشانده تخم شنبلیله باعث لاغری میشود اما در بسیاری موارد میگویند که باعث چاقی میشود میشه بگوید چگونه باعث چاقی یا لاغری میشود؟
ممنون

شیدا
شیدا
پاسخ به  مریم ایوبی
3 ماه قبل

سلام من قرصشو استفاده کردم واسه کیست تخمدان خیلی عالی افزایش وزن هم باهاش داشتم اشتها تو باز میکنه

ملیحه
ملیحه
پاسخ به  شیدا
2 ماه قبل

سلام میشه بگید قرصشو کی استفاده میکردین ٱخه منم کیست دارم.ممنون

دکمه بازگشت به بالا