اثرات مخرب دیابت در رابطه جنسی

راه‌های درمان مشکلات دیابت در رابطه جنسی | تاثیر دیابت مردان در رابطه جنسی

فهرست مطالب

بررسی تأثیر بیماری دیابت بر روابط جنسی

اولین و مهم‌ترین گام برای کنترل سلامتی، آشنایی با مبانی و مفاهیم برخی بیماری‌های شایع مانند دیابت (Diabetes) است. در صورتی که شما به تازگی با کمک پزشک مربوطه متوجه این بیماری در خود شده‌اید، بهتر است ابتدا با دلایل و علل بروز این بیماری آشنا شوید. در این مطلب این بیماری و علایم آن را توضیح می‌دهیم و سپس به بررسی یکی از مهم‌ترین مشکلات این بیماری، یعنی تأثیر دیابت بر رابطه جنسی می‌پردازیم.

گلوکز و دیابت ناشی از آن

همان‌طور که می‌دانید، بیشترین مقدار انرژی موردنیاز بدن به شکل گلوکز (قند) از غذاهایی که می‌خوریم تأمین می‌شود. گلوکز (Glucose) منبع اصلی سوخت در بدن است. با وجود اهمیت زیادی که این ماده در سلامتی و تأمین انرژی بدن دارد، گاهی موجب بروز مشکلات و بیماری‌هایی نیز می‌شود.

بیماری دیابت ناشی از چیست؟

بیماری دیابت نوعی اختلال متابولیسمی (مسیری که بدن هر انسانی غذاهای هضم شده را برای تولید انرژی و رشد بدن استفاده می‌کند) محسوب می‌شود. در بیماری دیابت میزان قند خون فرد بیمار توسط هورمونی که در غده پانکراس به تولید (انسولین) می‌رسد، کنترل می‌شود. برای نمونه هنگامی که فردی غذا می‌خورد، غذا تجزیه شده و به شکل گلوکز وارد خون فرد می‌شود.

به عبارتی انسولین گلوکز را از خون گرفته و آن را به شکل سلول‌هایی که تجزیه شده و برای بدن سوخت محسوب می‌شوند، تبدیل می‌کند. اگر فردی به دیابت مبتلا شود دچار کمبود انسولین در بدن خود می‌شود. در این صورت انسولین برای دریافت گلوکز از خون و ورود به سلول‌های بدن عملکرد ناقصی خواهد داشت که این امر نشان دهنده قند خون بیش از حد نرمال (هایپر گلیسمی) است. در پی این عوارض فرد با تأثیر دیابت بر رابطه جنسی روبرو می‌شود.

مشاوره آنلاین سلامت حنسی

آشنایی با انواع دیابت و علائم بروز آن‌ها

بیماری دیابت به شکل‌های مختلفی در بدن افراد بروز پیدا می‌کند. هر یک از انواع این بیماری علایم خاصی دارند. سه نوع دیابت عبارت‌اند از:

  • در دیابت نوع ۱ پانکراس فرد انسولین تولید نمی‌کند.
  • در دیابت نوع دو پانکراس ممکن است انسولین یا تولید کند یا تولید نکند که به هنگام تولید انسولین، این هورمون عملکرد صحیحی ندارد.
  • نوع دیگر این بیماری، دیابت بارداری است که موقتی بوده و انسولین عملکرد مناسبی ندارد. این مورد را نمی‌توان به شکل کامل تأثیر دیابت بر رابطه جنسی دانست و موقتی خواهد بود.
دیابت موقت بارداری
دانستن مفهوم و چگونگی بروز دیابت اولین گام در جهت کنترل سلامتی است

رایج‌ترین علائم نشان‌دهنده بیماری دیابت

دیابت نوع ۱ به‌سرعت رخ می‌دهد و نشانه‌های بروز آن خفیف است. همچنین نشانه‌های دیابت نوع ۲ یا خفیف هستند یا اصلاً وجود ندارند و به مرور زمان نمایان می‌شوند. نشانه‌های رایج این دو نوع دیابت عبارت‌اند از:

  • افزایش تعداد دفعات ادرار در فرد بیمار
  • احساس تشنگی زیاد
  • افزایش گرسنگی
  • احساس کسالت و خستگی
  • عدم توانایی در تمرکز و تاری دید
  • بی حس شدن دست‌ها یا پاها
  • ایجاد حالت تهوع و درد معده که معمولاً با آنفولانزا به‌اشتباه گرفته می‌شود
  • تأثیر دیابت بر رابطه جنسی نیز از مهم‌ترین علایم این بیماری است که در ادامه به شکل مفصل به آن خواهیم پرداخت.

تأثیر دیابت بر رابطه جنسی

بیماری دیابت بسیاری از اعضای بدن را درگیر کرده و موجب بروز مشکلاتی در عملکرد طبیعی آن‌ها می‌شود‌. یکی از دستگاه‌های مهم بدن که به مقدار قابل‌توجهی تحت تأثیر این بیماری قرار می‌گیرد، دستگاه جنسی است که می‌تواند مشکلات بسیاری را برای فرد بیمار به وجود آورد. یکی از مهم‌ترین موارد تأثیرگذار که روابط زناشویی را مختل می‌کند، کاهش میل جنسی در افراد دارای بیماری دیابت نوع ۲ است. علت کاهش میل جنسی تحت تأثیر دیابت بر رابطه جنسی می‌تواند در اثر یکی از دلایل زیر باشد:

تأثیر دیابت بر روابط جنسی

آیا دیابت در مردان باعث ناباروری می‌شود؟

در پی تحقیق در مورد تأثیر دیابت بر رابطه جنسی، دانشمندان و محققان پس از بررسی‌های متعدد دریافته‌اند که این بیماری تأثیر مستقیمی در قدرت باروری مردان دارد. دکتر شیتایز موردیا، متخصص باروری، در مورد تأثیر دیابت بر رابطه جنسی و باروری اظهار کرد: وقتی دیابت به‌صورت کنترل نشده باقی بماند، اثرات بعدی این بیماری روی سیستم تولیدمثل و سیستم عصبی به‌صورت کامل آشکار می‌شود.

همچنین وی در ادامه افزود: طبق مطالعات انجام شده، مشخص شد که این بیماری باعث اختلال در فرآیند نعوظ می‌شود. به علاوه در نعوظ مردان عواملی همچون گلوکز، کلسترول بالا و افزایش فشار خون نیز تأثیر منفی دارند.

مشکل انزال در مردان و ارتباط آن با دیابت

یکی از دلایلی تأثیر دیابت بر رابطه جنسی در مردان عارضه انزال دیررس است که ارتباط مستقیمی با رابطه جنسی در مردان دارد. دکتر موردیا معتقد است که یکی از دلایل به تأخیر افتادن انزال در مردان مشکلات عصبی ناشی از بیماری دیابت است. متخصصان و پزشکان هندی بر این باورند که بهترین راه برای پیشگیری از بیماری‌های باروری ناشی از دیابت، کنترل سطح خون به‌صورت هر دوماه یک بار و توسط پزشک است.

درمان ناتوانی جنسی مردان دیابتی

اغلب مردان دیابتی که از مشکل ناتوانی جنسی رنج می‌برند، از داروی ویاگرا (Viagra) برای درمان اختلال نعوظ خود استفاده می‌کنند. آن‌ها تصور می‌کنند که اگر از یک نسخه دارو استفاده کنند مشکل جنسی آن‌ها برای همیشه حل خواهد شد، اما حقیقت کاملاً متفاوت است. در مواردی که فرد از تأثیر دیابت بر رابطه جنسی رنج می‌برد و دارای اختلال در نعوظ است، تجویز فوری داروی سیالیس (Cialis) یا ویاگرا به‌تنهایی کافی نیست و حتماً باید روی بیمار و همچنین تجویز دارو بررسی‌های بیشتری انجام شود.

نکات مهم در مور تأثیر دیابت بر رابطه جنسی

دکتر اید (Dr.Eid) متخصص اورولوژیست در نیویورک، در انجمن آمریکایی سالانه تدریس دیابت اشاره کرد: تشخیص بیمارانی که با استفاده از داروهای اختلال نعوظ درمان نشده‌اند بسیار ضروری است. به علاوه افزود که اگر بیماران از دیابت مراقبت نکنند اختلال نعوظ در آن‌ها به شدت پیشرفت خواهد کرد.

در طی مصاحبه‌ای که با تعدادی از متخصصین پزشکی درباره دیابت و اختلالات نعوظ مربوط با آن صورت گرفته است، مطالب زیر مطرح شده‌اند:

  • قند خون (گلوکز) اثرات زیان‌باری بر روی آلت تناسلی مردان دارد و حتی ممکن است باعث کاهش نعوظ آن شود.
  • بیماران دیابتی که بیماری خود را کنترل نکنند دچار اختلال نعوظ دائمی می‌شوند و در نتیجه آن تأثیر بیماری دیابت بر رابطه جنسی چندین برابر می‌شود.
  • علاوه بر داروهای اختلال نعوظ بی‌اثر در مردان دیابتی، گزینه‌های دیگری نیز وجود دارد که کمک زیادی به آن‌ها در این زمینه می‌کند. برخی از مهم‌ترین این گزینه‌ها عبارت‌اند از: ایمپلنت آلت تناسلی، تقویت نعوظ با شاک ویو و… .

بیماری های عصبی و دیابت

میزان شیوع بیماری دیابت و تأثیر آن بر ناتوانی جنسی

بر اساس گفته دکتر EID حدود ۵۰ الی ۷۵ درصد از مردان مبتلا به دیابت به میزانی اختلال نعوظ را تجربه کرده‌اند. در مردان دیابتی مشکلات مربوط به نعوظ سه برابر بیشتر از سایر مردان است. وی معتقد است که دیابت اثر انقباضی در بافت عضلانی داخل آلت تناسلی مردان دارد. در مردان دیابتی تمامی شریان‌های کوچکی که به عضلات آلت تناسلی خون‌رسانی می‌کنند دچار انسداد و بستگی می‌شوند.

راهکارهایی برای مقابله با تأثیر دیابت بر رابطه جنسی

دکتر EID می‌گوید که در بیشتر اوقات بلافاصله باید مردان مبتلا به این بیماری را به یک متخصص قلب معرفی کنیم. طبق گفته‌های وی تعداد زیادی از مردان مبتلا به دیابت که به‌تازگی تشخیص داده شده‌اند، ممکن است طی دو یا سه سال آینده دچار بیماری‌های قلبی و عروقی شوند. همچنین ایشان تأکید فراوانی بر مراجعه بیمار به متخصص قلب دارند تا از نظر سلامت قلبی و عروقی بررسی شود؛ زیرا ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی می‌تواند باعث انسداد شریان‌ها و تشدید علائم ناتوانی جنسی در این نوع بیماران شود. بر این اساس یک مشاوره آنلاین با پزشک قلب و عروق می‌تواند گزینه بسیار مناسبی در کنترل دیابت و همچنین تأثیر دیابت بر رابطه جنسی باشد.

مشاوره آنلاین متخصص قلب و عروق

انواع بیماری‌های عصبی دیابتیک

دیابت نوع ۲ و نوع ۱ در طولانی‌مدت باعث ایجاد عوارض عروقی مانند ماکروواسکولار (Macrovascular) و میکروواسکولار (Microvascular) می‌شود. به‌علاوه نفروپاتی (Nephropathy)، نوروپاتی (neuropathy) و رتینوپاتی (Retinopathy) از عوارض عروق ریز هستند. ماکروواسکولار یا همان عروق بزرگ تأثیر مستقیمی بر قلب، پا و مغز دارد. تمامی علائم گفته شده در سلامت جنسی بیمار دیابتی دخیل هستند.

تاثیر دیابت بر راوبط جنسی مردان

تأثیر دیابت بر رابطه جنسی و ایجاد اختلال در آلت تناسلی

نوروپاتی یا همان بیماری عصبی دیابتیک نوعی از آسیب به عصب در ارتباط با دیابت است که عاملی برای مشکلات جنسی محسوب می‌شود. در چنین شرایطی بی‌حسی، کمبود احساس یا درد در سیستم آلت تناسلی به وجود می‌آید که عاملی برای اختلال نعوظ است. این مشکل عصبی سبب مانع رسیدن افراد به ارگاسم می‌شود و یا حتی می‌تواند تحریک جنسی را برای آن ها دشوار سازد. به این مورد نیز یکی دیگر از موارد تأثیر دیابت بر رابطه جنسی محسوب می‌شود. عوارض بیماری‌های عروق بزرگ نیز با کاهش خون‌رسانی به دستگاه آلت تناسلی باعث اختلال نعوظ در آقایان و کاهش قدرت جنسی در بانوان می‌شود.

مشکلات سلامت جنسی ویژه آقایان که بر اثر دیابت به وجود می‌آیند

در کل دیابت باعث افسردگی و افسردگی باعث افزایش اختلالات جنسی و مشکلات نعوظ در آقایان می‌شود. از رایج‌ترین مشکلات سلامت جنسی در آقایان مبتلا به این بیماری، می‌توان به مشکل اختلال نعوظ اشاره کرد. این اختلال بیشتر در مبتلایان به بیماری دیابت نوع ۱ دیده می‌شود. همچنین اختلالات هورمونی با تأثیر دیابت بر رابطه جنسی ارتباط مستقیمی دارد. بیماری کاهش نعوظ زمانی اتفاق می‌افتد که مایع منی به‌جای این‌که وارد آلت تناسلی شود وارد مثانه می‌شود؛ بنابراین دیابت سلامت جنسی را به شکل‌های مختلف تحت تأثیر قرار می‌دهد.

درمان ناتوانی جنسی مردان دیابتیک

برخی از علائم رایج بیماری دیابت که در مشکلات نعوظ دخیل هستند

در ادامه تأثیر دیابت بر رابطه جنسی، مواردی را بر می‌شمریم که جز پیامدهای این بیماری بوده و بر عملکرد جنسی نیز تأثیر می‌گذارند. این علایم عبارت‌اند از:

  • اضافه‌وزن
  • فشار خون بالا
  • کاهش اعتمادبه‌نفس و اضطراب
  • کاهش میزان فعالیت روزانه
  • عدم ورزش به میزان کافی

اختلالات هورمونی جز رایج‌ترین عوارض بیماری دیابت هستند.

درمان بیماری دیابت با گیاهان دارویی

حال که با تأثیر دیابت بر رابطه جنسی آشنا شدیم، در ادامه با درمان‌های گیاهی دیابت نیز آشنا می‌شویم. استفاده از برخی داروهای گیاهی سبب کاهش میزان قند خون تا حد مناسبی می‌شود. در چنین مواقعی بدن در سوزاندن این قندها بهتر عمل می‌کند. نکته قابل‌توجه در نحوه مصرف گیاهان دارویی این است که قبل از مصرف دارو باید فرد اطلاعات کافی را در این زمینه داشته باشد. با داشتن یک رژیم سلامتی مناسب می‌توانید به مقدار قابل‌توجهی از این بیماری پیشگیری کنید.

مشاوره آنلاین دریافت رژیم سلامتی

استفاده از گیاه ریحان برای کاهش قند خون

یکی از اصلی‌ترین مزیت‌های گیاه ریحان کاهش میزان قند خون در بدن است. این گیاه به دلیل داشتن مقادیر بسیار زیاد فلاونوئید (Flavonoid) در بافت‌های خود است. مصرف این گیاه می‌تواند یکی از ساده‌ترین و سریع‌ترین راه‌ها برای جلوگیری از تأثیر دیابت بر رابطه جنسی باشد. برای نمونه می‌توان ریحان را به‌صورت خام مصرف کرد یا این‌که در سالاد از آن استفاده کرد.

ریحان و درمان ناتوانی مردان دیابتی
گیاه ریحان بهترین داروی گیاهی برای کاهش میزان قند خون است.

استفاده از گیاه بابونه برای درمان دیابت

برای استفاده از گیاه بابونه بهتر است آن را به‌صورت دم‌کرده و یا چای مصرف کنید. مصرف دمنوش این گیاه می‌تواند باعث رفع خستگی در بدن شود. مواد سازنده بابونه سبب حذف قند خون بدن و انتقال آن به کبد می‌شوند.

مصرف گیاه بابونه به‌صورت دمنوش سبب حذف قند خون در بدن می‌شود

استفاده از گیاه دارچین برای درمان انواع دیابت

دارچین یکی از گیاهان چربی‌سوز شناخته شده است که در بیشتر داروهای کاهش وزن دیده می‌شود. این گیاه سبب چربی‌سوزی در بدن شده و می‌تواند علاوه بر آن سبب کاهش قند خون شود. اما نکته حائز اهمیت این است که پختن دارچین سبب از بین رفتن خواص آن می‌شود؛ بنابراین بهتر است دارچین به‌صورت خام مصرف شود؛ بنابراین برای جلوگیری از تأثیر دیابت بر رابطه جنسی، مصرف دارچین نیز توصیه می‌شود. مصرف گیاه دارچین به‌صورت خام در روند درمان بیماری دیابت بسیار مؤثر است

معرفی ۳ خوراکی جهت کنترل تأثیر دیابت بر رابطه جنسی

  • سیب: یک بیمار دیابتی باید همواره در رژیم غذایی خود از سیب استفاده کند؛ زیرا این میوه کالری بسیار کمی دارد و حاوی فیبر بسیار زیادی نیز است. به همین دلیل است که این ماده باعث کاهش اشتها می‌شود. همچنین مصرف سیب به کاهش قند‌خون کمک زیادی می‌کند.
  • جو: جو می‌تواند جایگزینی مناسب برای برنج سفید باشد. این امر می‌تواند دلیل مناسبی برای کاهش میزان قند خون بعد از مصرف غذا باشد؛ زیرا فیبر‌های محلول جو هضم را کند کرده و باعث جذب تدریجی قند می‌شوند. جوی دو سر هم چنین خاصیتی را دارا است و در درمان دیابت و تأثیر دیابت بر رابطه جنسی بسیار مؤثر است.
  • هویج: یکی از منابع طبیعی سرشار از بتاکاروتن (β-Carotene) است که می‌تواند خطر ابتلا به بیماری دیابت را به مقدار بسیار زیادی کاهش دهد.

درمان اختلالات هورمونی مردان دیابتی بر رابطه جنسی

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

در انتهای بررسی بیماری دیابت و تأثیر دیابت بر رابطه جنسی، توصیه می‌کنیم برای کسب از اطلاعات بیشتر، دریافت راهنمایی‌های لازم و درمان بیماری دیابت از مشاوره آنلاین پزشکی پذیرش ۲۴ استفاده کنید. در روزهایی که مراجعه به مطب پزشکان و بیمارستان مشکلات بسیار زیادی به همراه دارد، یک بیمارستان کامل آنلاین می‌تواند گزینه بسیار مناسبی باشد.

پذیرش ۲۴ یک سامانه جامع پزشکی است که شامل نوبت‌دهی آنلاین، ارائه رژیم‌های مختلف، مشاوره آنلاین پزشکی، مزاج‌شناسی، تفسیر آزمایش‌های مختلف و… می‌شود. با مشاوره آنلاین پزشکی این سامانه به‌راحتی در مورد بیماری‌های مختلف اطلاعات کسب کنید و با درمان آن‌ها نیز آشنا شوید. در نظر داشته باشید که در صورتی که شما رضایت کافی نداشته باشید، هزینه مشاوره قابل استرداد است. در صورت داشتن علائم ذکر شده با پزشکان متخصص سلانت جنسی سایت پذیرش ۲۴ برای درمان اثر دیابت در رابطه جنسی گفت و گو نمایید.

مشاوره آنلاین سلامت جنسی

۳.۹/۵ (۱۳ نظر)

منبع
www.google.commedicalnewstodaydiabetesselfmanagement

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
9 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
حسینی
حسینی
3 ماه قبل

سلام هیچ توضیحی در مورد رابطه جنسی در زنان ندادید آیا تاثیری در زنان نیز دارد

قاسم قالیباف ۰۹۱۲۳۴۵۰۴۸۰ ۶۶ ساله از تهران
قاسم قالیباف ۰۹۱۲۳۴۵۰۴۸۰ ۶۶ ساله از تهران
5 ماه قبل

سلام. صبح به خیر.
سوال من در خصوص اثرات منفی متفورمین بر رابطه جنسی بود اما متاسفانه اصلا به این موضوع پرداخته نشد. البته تمام نکات مطرح شده، مفید و قابل تقدیره اما متفورمین برای رایطه جنسی (نعوذ، انزال و …) ضرر دارد یا خیر؟

عبدالله محمد بیگی
عبدالله محمد بیگی
10 ماه قبل

سلام وقت بخیر چند وقت است که در رابطه با نزدیکی دچار مشکل هستم و متاسفانه الت تناسلی بلند نمی شود من دیابت نوع ۲ دارم وقبلا به این صورت نبوده البته جدیدن از قرص
۱۰۰۰/ glotrio 10/5 روزانه یک عدد استفاده میکنم ایا میتواند اژ ایندارو باشد

جلال کزازی
جلال کزازی
پاسخ به  عبدالله محمد بیگی
9 ماه قبل

من دیابت نوع ۱دارم اما بعد از ۴سال هنوز کنترل نعوظم را از دست ندادم الان چکار کنم؟

جلال کزازی
جلال کزازی
پاسخ به  جلال کزازی
9 ماه قبل

من چهار ساله دیابت نوع یک دارم اما تا حدودی انسولین زدم اما بشدت حشری هستم و کنترل نعوضم را هنوز تا حدود زیادی از دست ندادم الان چکار کنم

نا امید
نا امید
1 سال قبل

سلام آیا نوروپاتی که باعث انسداد عروق آلت تناسلی شده است در صورت کنترل طولانی مدت قند خون قابل درمان هست یا نه

سوال کننده
سوال کننده
1 سال قبل

چطورجامعه پزشکی داریم که هنوز نتوانستند هیچ حرکت بجایی بزنند خوابند چیکاره اند.

نا امید
نا امید
پاسخ به  سوال کننده
1 سال قبل

ای کاش داروی درمان این بیماری پیدا میشد وقتی عوارض دیابت شروع میشه آدم انگیزه برای زندگی کردن رو از دست میده

داداشت:)
داداشت:)
پاسخ به  نا امید
5 ماه قبل

چی شده مگه ؟
منم دیابتیم

دکمه بازگشت به بالا