۵+۱ درمان آلزایمر در طب سنتی و ۱۰ توصیه غذایی درمان خانگی آلزایمر

آلزایمر در طب سنتی

بیماری آلزایمر یک اختلال عصبی پیشرونده است که باعث کوچک شدن و مرگ سلول‌های مغزی می‌شود. این عامل زوال عقل با کاهش مداوم مهارت‌های تفکر، رفتاری و اجتماعی بیمار بر توانایی وی برای عملکرد مستقل تأثیر می‌گذارد. طبق آمار از حدود ۵۰ میلیون نفر در سراسر جهان با مشکلات زوال عقل، بین ۶۰ تا ۷۰ درصد از آن‌ها مبتلا به بیماری آلزایمر هستند.

علائم اولیه بیماری شامل از دست دادن حافظه، فراموش کردن رویدادها یا مکالمات اخیر است. در ابتدا، فرد مبتلا به آلزایمر ممکن است از مشکل به خاطر سپردن چیزها و سازماندهی افکار آگاه باشد. در مرحله بعد معمولا یکی از اعضای خانواده یا دوست متوجه تشدید علائم می‌شود. با پیشرفت بیماری، فرد مبتلا به آلزایمر دچار اختلال شدید حافظه می‌شود و توانایی انجام کارهای روزمره را از دست می‌دهد.

علل دقیق بیماری آلزایمر به طور کامل شناخته نشده است. اما در سطح ابتدایی، پروتئین‌های مغز عملکرد طبیعی خود را از دست می‌دهند که باعث اختلال در کار سلول‌های مغزی (سلول‌های عصبی) و ایجاد یک سری رویدادهای سمی می‌شود. نورون‌ها آسیب می‌بینند، ارتباطات خود را با یکدیگر از دست می‌دهند و در نهایت می‌میرند.

دانشمندان معتقدند که علت بیماری آلزایمر ناشی از ترکیبی از عوامل ژنتیکی، شیوه زندگی و عوامل محیطی است که به مرور زمان بر مغز تأثیر می‌گذارند.

هیچ درمان قطعی آلزایمر در طب سنتی یا تغییر روند بیماری در مغز وجود ندارد. البته مصرف داروها ممکن است به طور موقت پیشرفت علائم را بهبود بخشیده یا آهسته کند. این درمان‌ها گاهی اوقات می‌تواند به افراد مبتلا به آلزایمر کمک کنند تا عملکرد خود را به حداکثر برسانند و برای مدتی استقلال خود را حفظ کنند.

اما حتما پیش از شروع هر گونه درمانی در طب سنتی بهتر است با یک دکتر مغز و اعصاب آنلاین بصورت متنی یا تلفنی گفتگو کنید. 

برای جلوگیری از آلزایمر چه بخوریم؟ توصیه‌های غذایی درمان آلزایمر

بنابراین بهترین راه برای مقابله با این بیماری، پیشگیری از بروز آن است. اگر می‌خواهید خطر ابتلا به بیماری آلزایمر و سایر انواع زوال عقل را کاهش دهید، توصیه می‌کنیم مواد غذایی زیر را در رژیم غذایی خود بگنجانید:

۱. فوید انواع توت برای الزایمر

مطالعات نشان داده‌اند که حافظه کودکان ۸ تا ۱۰ ساله که به طور منظم توت فرنگی، زغال اخته یا بلوبری مصرف می‌کنند، در بزرگسالی وضعیت بهتری دارد. یک مطالعه منتشر شده در سال ۲۰۱۳ نیز نشان داد که شرکت‌کنندگانی که مقدار بیشتری از انواع توت‌ها را مصرف کرده بودند، با افزایش سن، کاهش شناختی کندتری را تجربه کردند.

 درمان طبیعی آلزایمر

یک رژیم غذایی سالم سرشار از از میوه و سبزیجات، با کاهش خطر ابتلا به آلزایمر ارتباط دارد زیرا نیاز بدن به انواع آنتی اکسیدان، مواد معدنی و ویتامین تامین می‌شود. ویتامین E و کوآنزیم Q10 دو نوع آنتی اکسیدان هستند که به دریافت اکسیژن بیشتر در مغز کمک می‌کنند. علاوه بر این، می‌توانند مانع از لخته شدن خون شوند.

پس سعی کنید روزانه نصف فنجان بلوبری یخ زده بخورید. انجماد آن به بدن شما کمک می‌کند تا آنتی اکسیدان‌ها را بهتر جذب کند.

۲. تاثیر قهوه (کافئین) بر کاهش اثر الزایمر

جذب کافئین از طریق خوردن قهوه با کاهش خطر پیشرفت اختلال شناختی خفیف مرتبط است. مطالعات نشان داده‌اند که هوشیاری مغز به محض دریافت کافئین افزایش می‌یابد.

درمان گیاهی آلزایمر

۳. سبزیجات دارای برگ سبز

این نوع سبزیجات مانند اسفناج و کاهو حاوی ویتامین‌ها (مانند فولیک اسید) و مواد معدنی هستند که عملکرد مغز را تقویت می‌کنند. B12 و اسید فولیک سطح آمینواسیدی را در خون کاهش می‌دهند که اغلب در افراد مبتلا به بیماری آلزایمر بالا است.

در تحقیقی در سال ۲۰۱۸ که شامل بزرگسالانی از ۵۸ تا ۹۹ سال بود، خوردن سبزیجات دارای برگ سبز باعث شد که معادل ۱۱ سال از لحاظ شناختی جوانتر به نظر برسند. سایر مطالعات منتشر شده در سال ۲۰۰۵ نشان دادند که خطر زوال عقل در افرادی که رژیم غذایی حاوی این نوع سبزیجات را دارند کاهش می‌یابد.

۴. آجیل‌های مفید برای آلزایمر

چندین مطالعه مصرف آجیل را با کاهش خطر بروز زوال عقل مرتبط دانسته‌اند. برخی تحقیقات نیز بهبود حافظه و قدرت یادآوری مغز را در افرادی که عملکرد شناختی آنها طبیعی است اثبات کرده‌اند. تحقیق دیگری روی موش‌ها که در سال ۲۰۱۴ منتشر شد، نشان می‌دهد که گردو حتی می‌تواند در افرادی که بیماری آلزایمر دارند حافظه را بهبود بخشد. با این حال، توجه به این نکته مهم است که این مطالعه روی انسان انجام نشده است.

مواد طبیعی پیشگیری از آلزایمر

۵. برخی از انواع کاکائو یا شکلات

شکلات یکی از خوشمزه‌ترین خوراکی‌ها برای کاهش خطر ابتلا به زوال عقل است. بر اساس یک بررسی در سال ۲۰۱۷، مصرف منظم کاکائو به خصوص شکلات تلخ با کاهش احتمال بروز زوال شناختی ارتباط دارد.

۶. ماهی

دریافت اسیدهای چرب امگا ۳ موجود در انواع خاصی از ماهی مانند ماهی قزل آلا و ماهی خال مخالی برای سلامت مغز بسیار مفید و اکثر تحقیقات انجام شده در این مورد موافق هستند.

خواص ماهی و آلزایمر

۷. اثر دارچین بر آلزایمر

مطالعات متعددی نشان داده‌اند که مصرف دارچین در قالب ادویه یا دمنوش، با بهبود پاکسازی تجمع پروتئین‌های مغزی بیماران مبتلا آلزایمر و همچنین بهبود حافظه و سایر عملکردهای شناختی ارتباط دارد. علاوه بر این، دارچین با فواید آنتی اکسیدانی و ضد التهابی همراه است. در نتیجه با کمک به حفظ سلامت قلب و کاهش فشار خون روی بهبود سلامت مغز موثر است.

۸. اثر زردچوبه بر آلزایمر

زردچوبه حاوی یک ماده فعال موثر به نام کورکومین است. مطالعات ثابت کرده‌اند که این ماده می‌تواند به پیشگیری و درمان انواع زوال عقل مانند آلزایمر کمک زیادی کند.

۹. رژیم غذایی مدیترانه ای

مصرف رژیم غذایی مدیترانه‌ای که سرشار از انواع سبزیجات به خصوص زیتون است ارتباط قوی با بهبود عملکرد شناختی و کاهش خطر ابتلا به زوال عقل دارد. غذایی که انتخاب می‌کنیم نیز با سلامت بدن و هم مغز ارتباط دارد و حفظ سلامتی ما هدیه‌ای است که به نفع خود ما و عزیزانمان است.

به طور کلی، از مصرف غذاهای تصفیه شده مانند نان سفید، ماکارونی و به ویژه شکر خودداری کنید. کمتر گوشت قرمز و بیشتر گوشت بدون چربی و سفید بخورید. از روغن‌های سالم در غذاها مانند روغن زیتون استفاده کنید.

دریافت آنلاین رژیم غذایی

چربی‌های ترانس موجود در محصولات پخته شده تجاری مانند کلوچه، کراکر، کیک، سیب زمینی سرخ کرده، پیراشکی و غذاهای فرآوری شده را کاهش داده یا حذف کنید. سیگار نکشید. روزانه ۶ تا ۸ لیوان آب تصفیه شده بنوشید. حداقل ۳۰ دقیقه در روز و ۵ روز در هفته ورزش کنید.

رژیم غذایی آلزایمر

۱۰. دمنوش جلوگیری از آلزایمر چه بخوریم؟ داروی گیاهی برای آلزایمر

در این مسئله که گیاهان می‌توانند سیستم بدن را تقویت کنند، شکی نیست اما توصیه می‌کنیم پیش از شروع مصرف آن‌ها حتما با پزشک خود مشورت کنید. شما می‌توانید از داروی ضد آلزایمر گیاهی زیر به صورت عصاره خشک (کپسول، پودر یا چای)، گلیسیریت (عصاره آن‌ها در گلیسیرین) یا تنتور (عصاره آنها در الکل) برای درمان خانگی آلزایمر استفاده کنید.

برای تهیه چای یا دمنوش گیاهی سعی کنید بیش از یک قاشق چای‌خوری از گیاهان دارویی استفاده نکنید. اصولا تهیه دمنوش از برگ یا گل گیاهان ۵ تا ۱۰ دقیقه و از ریشه گیاهان ۱۰ تا ۲۰ دقیقه زمان می‌برد. مصرف ۲ تا ۴ فنجان انواع چای گیاهی زیر در روز کافی است:

  • دمنوش جینکو (Ginkgo). امروزه شواهدی مبنی برای درمان بیماری آلزایمر خفیف و زوال عقل عروقی به کمک مصرف این داروی گیاهی وجود دارد. با این حال، یک مطالعه تصادفی بزرگ، دوسوکور و کنترل شده با دارونما نشان داد که جینکو از بیماری آلزایمر یا زوال عقل پیشگیری نمی‌کند. اگر از داروهای رقیق‌کننده خون مانند وارفارین، کلوپیدوگرل یا آسپرین استفاده می‌کنید، بدون نظارت پزشک از این گیاه دارویی استفاده نکنید.
  • دمنوش هوپرزین آ (Huperzine A). بر اساس مطالعات متعددی در چین، گیاه هوپرزین آ می‌تواند وضعیت حافظه را در شرایط زوال عقل عروقی و آلزایمر بهبود بخشد. جالب است بدانید که مصرف این گیاه دارویی ممکن است ضربان قلب شما را کند کرده و با بسیاری از داروها تداخل داشته باشد. اگر بیماری کبدی دارید، هوپرزین آ را مصرف نکنید زیرا ممکن است باعث انسداد دستگاه گوارش شود. همچنین نگرانی وجود دارد که هوپرزین آ ممکن است آمفیزم را بدتر کند. اگر برای درمان بیماری آلزایمر داروی شیمیایی مصرف می‌کنید، قبل از مصرف این گیاه دارویی با پزشک خود مشورت کنید.
  • دمنوش جینسنگ (Ginseng). جینسنگ جریان خون مغز را بهبود می‌بخشد. اگر فشار خون بالا، دیابت یا سابقه بیماری‌های اختلال هورمونی دارید، آن را با احتیاط استفاده کنید و قبل از ترکیب جینسنگ با گیاه جینکو با پزشک خود مشورت کنید.
  • دمنوش بادرنجبویه: یک مطالعه نشان داده است که بادرنجبویه به بهبود عملکرد ذهنی در افراد مبتلا به بیماری آلزایمر خفیف تا متوسط ​​کمک می‌کند. بادرنجبویه ممکن است مانند یک آرام‌بخش ملایم عمل کند.
  • دمنوش باکوپا (Bacopa). برگ گیاه باکوپا در طب آیورودا یا هندی برای بهبود عملکرد مغز و یادگیری استفاده می‌شود. طبق یک مطالعه به نظر می‌رسد که مصرف عصاره این گیاه دارویی به میزان ۳۰۰ میلی‌گرم در روز به مدت ۱۲ هفته عملکرد مغز را در افراد سالم بهبود می‌بخشد. افرادی که زخم معده، مشکلات روده‌ای یا آمفیزم دارند نباید باکوپا مصرف کنند. ممکن است ضربان قلب شما را آهسته کند.
  • دمنوش وینپوستین (Vinpocetine). این گیاه دارویی جریان خون را در مغز افزایش می‌دهد و به مغز کمک کند تا از اکسیژن بیشتری استفاده کند. وینپوستین ممکن است با داروهای رقیق‌کننده خون مانند وارفارین، کلوپیدوگرل و آسپرین تداخل داشته باشد.

اخیرا یک مخلوط گیاهی از ۱۱ گیاه دارویی به نام چوتو سان (Choto-san) به بازار آمده است که مصرف آن تاثیر زیادی برای درمان آلزایمر دارد. زیرا به بهبود حافظه و یادگیری کمک زیادی می‌کند. حتی آزمایشات نشان داده‌اند که رشد عصبی در سلول‌های مغز موش را بهبود می‌بخشد و می‌تواند سرعت پیشرفت بیماری آلزایمر را آهسته کند.

درمان آلزایمر با داروی گیاهی

۵ روش دیگر درمان آلزایمر در طب سنتی

از آنجایی که درمان‌های پزشکی رایج آلزایمر با عوارض جانبی همراه هستند، توصیه می‌کنیم در مورد درمان‌های مکمل و جایگزین طب سنتی نیز فکر کنید.

به عنوان مثال، یک متخصص طب سنتی چین متوجه شده‌ است که کلسیم مرجانی بهتر از کلسیم معمولی می‌تواند به کنترل بیماری آلزایمر کمک کند. کلسیم مرجانی از صدف دریایی و غشای خارجی اکثر حیوانات دریایی تهیه می‌شود. برای پیشگیری از آلزایمر در طب سنتی می‌توان روی این ترکیب حساب باز کرد. از دیگر روش‌های درمانی آلزایمر در طب سنتی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱) درمان الزایمر با طب سوزنی:

طبق مطالعات، استفاده از سوزن‌های استریل باعث بهبود وضعیت بیماران مبتلا به آلزایمر می‌شود زیرا بافت بدن را تحریک کرده و جریان انرژی را بهبود می‌بخشد. از طرفی مشخص شده است که طب سوزنی ممکن است خلق و خو و عملکرد شناختی را در افراد مبتلا به آلزایمر بهتر کند. این روش باید توسط یک متخصص آموزش دیده و دارای مجوز انجام شود. طی جلسات مداوم شما می‌توانید نتیجه‌ای معادل آنچه که فیزیوتراپیست‌ها با تحریک الکتریکی عصبی از طریق پوست (TENS) انجام می‌دهند مشاهده کنید.

۲) ماساژ درمانی در الزایمر:

معمولا افراد مبتلا به بیماری آلزایمر ناامید و مضطرب هستند زیرا نمی‌توانند به خوبی از طریق زبان ارتباط برقرار کنند. بنابراین استفاده از لمس یا ماساژ به عنوان ارتباط غیر کلامی ممکن است کمک کند. در یک مطالعه، افراد مبتلا به بیماری آلزایمر که ماساژ داده شدند و با آنها به طرز آرامش‌بخشی صحبت می‌شد، نبض کمتری داشتند و به همان اندازه رفتار نامناسب انجام نمی‌دادند. متخصصان مراقبت‌های بهداشتی فکر می‌کنند که ماساژ علاوه بر آرامش‌ بخش بودن به ایجاد یک نوع تعامل اجتماعی مناسب با محیط نیز کمک می‌کند.

۳) آروماتراپی یا عطر درمانی:

در این روش از استشمام روغن‌های ضروری مانند رزماری، لیمو، نارنج و اسطوخودوس برای افزایش رفاه بیماران مبتلا به آلزایمر استفاده می‌شود. نتایج مطالعه‌ای روی افراد مسن مبتلا به آلزایمر نیز خبر از بهبود قدرت تفکر آنها به کمک آروماتراپی نشان داد.

۴) نور درمانی الزایمر:

معمولا بیماران مبتلا به آلزایمر با اختلال در چرخه خواب و بیداری مواجه هستند. مطالعات معتبر نشان داده‌اند که نور درمانی به بازگرداندن تعادل در چرخه خواب و بیداری کمک زیادی می‌کند. در این زمینه با یکی از متخصصان طب سنتی مشورت کنید.

۵) موسیقی درمانی الزایمر:

مشخص شده است که گوش دادن به موسیقی‌های آرام می‌تواند سرعت زوال عقل را کاهش دهد. در نتیجه روی بهبود کیفیت زندگی بیماران مبتلا به آلزایمر نیز موثر است. گزارشات بالینی نشان می‌دهند که موسیقی درمانی می‌تواند سرگردانی و بی‌قراری را کاهش دهد و مواد شیمیایی را در مغز افزایش دهد که باعث بهبود خواب و کاهش اضطراب می‌شود. همچنین مشخص شده است که گوش دادن به موسیقی باعث بهبود روحیه در بیماران می‌شود.

چه زمانی به پزشک یا متخصص طب سنتی مراجعه کنیم؟

در هر فردی تعدادی از شرایط می‌توانند منجر به از دست دادن حافظه یا بروز سایر علائم زوال عقل شوند. اگر نگران وضعیت حافظه یا سایر مهارت‌های تفکر خود هستید، برای ارزیابی و تشخیص کامل با پزشک متخصص مغز و اعصاب مشورت کنید. بروز هرگونه علائم آلزایمر می‌تواند نگران‌کننده باشد و باید در مراحل اولیه کنترل شوند.

خوشبختانه طب نوین پیشرفت زیادی در زمینه پیشگیری و کنترل آلزایمر کرده است، اما در کنار آن می‌توانید روی طب سنتی نیز حساب باز کنید تا روند درمان شما سریع‌تر شود. تاثیر تغذیه و ورزش برای پیشگیری از آلزایمر را نادیده نگیرید.

ویزیت آنلاین طب سنتی

در صورتی که شرایط مراجعه حضوری را ندارید، از صدها ویزیت آنلاین طب سنتی، مشاوره آنلاین تلفنی و متنی بگیرید و مشکلات خود را مطرح کرده و از مشاوره‌های آن‌ها استفاده کنید.

۳.۴/۵ (۲۱ نظر)

منبع
www.verywellmind.comwww.healthline.comwww.stlukes-stl.comwww.mayoclinic.orgwww.verywellhealth.comwww.webmd.comwww.medicalnewstoday.comwww.mayoclinic.org

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
22 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
لی لی
لی لی
29 روز قبل

سلام من همسرم در گفتن کلمات خیلی فراموش میکنه و ما المان هستیم دکتر مغز و اعصاب رفتیم دارو داده اما اثری روی این وضعیت نداره و من فکر میکنم از نظر غذایی باید اصلاح بشند. لطفا من رو راهنمایی کنید با سپاس

رضا
رضا
3 ماه قبل

سلام مادر من بغضی وقتها یه چیز هایی یادش میره مثلا درب ورود خروجی رو تو خونه یادش میره بعد یادش میاد درب کجاست آیا این از علائم الزایمره و آیا قابل درمان است میشه پیشگیری کرد…
لطفا راهنمایی کنید ممنون

جواد
جواد
پاسخ به  رضا
1 ماه قبل

دوست عزیز ،مامان من هم همین شکلی هستش رفتیم پیش متخصص ،گفتن زوال عقل هست،راه درمانی نداره ولی با دارو میشه روندش رو کند کرد…دارو عوارضش زیاده،من الان بردم طب سنتی و دوره درمانش رو میگذرونیم ،طب سنتی بیشتر تاثیر میذاره تا داروهای شیمیایی…طب سنتی رو برحسب تجربه بهتون توصیه میکنم..

مینا
مینا
5 ماه قبل

مادر شوهرم دچار فراموشی گفتار شده میخواد چیزی بپرسه یا حرفی بزنه کلمات رو نمیتو نه بگه

عباس
عباس
7 ماه قبل

مادرم گاها بعضی مسائل نام نوه خودراازیادمیبرد

بیات
بیات
10 ماه قبل

سلام پدرم ۶۵سالشه چندساله آلزایمر گرفته طوریکه چیزیهای قدیمرویادش هست ولی رویدادهای نزدیک که حالااتفاقاافتادنروفراموش می کنه مثلا عموم فوت کردهرساعت میپرسه کی فوت کرده مابراچی اینجاییم ؟وازاین سوالا هرچنددقیقه هم تکرارمیکنه یامن میرم وخونشون هرچنددقیقهمیپرسه شوهرت کجایست ؟اگرازموضوعی مطلع بشه هردم درمورداون موضوع میپرسه مادرم کلافه شده؟توروخدابگیدچکارکنیم دکتریمعرفی کنید داروییممنونمیشم

علی
علی
پاسخ به  بیات
4 ماه قبل

سلام
منم دقیقا باچنین حالتی با پدرم گرفتارم
خواستم ازتون بپرسم نتیجه تلاش برای درمان پدرتون به کجا رسید و اینکه چه دارویی مصرف کردن

علی
علی
پاسخ به  بیات
3 ماه قبل

تا دیر نشده بع دکتر مغز واعصاب مراجعه کنید

حسن
حسن
پاسخ به  بیات
20 روز قبل

سلام بابا منم ۷۲سالشه بعد از عمل جراحی اینطوری شده
اگه دارویی بلدین ب ماهم بگید خدا خیرتون بده

حسین
حسین
1 سال قبل

سلام ماساژ درمانی برای الزایمر شامل کل بدن بیماره یا جای بخصوصی داره

نام رستمی
نام رستمی
پاسخ به  حسین
4 ماه قبل

سلام هروقت ناراحت میشوم دوچار فراموشی میشوم بایدچکارکنمرپ

زهره ازاباده
زهره ازاباده
1 سال قبل

سلام وقت بخیر خواهر ناتنی من آلزایمر شدید داره ممکن هست من هم دچار این مشکل شوم

زری
زری
1 سال قبل

سلام من ۴۰سالم هست حدود یکسال هست که اسامی رو فراموش میکنم وقتی دارم صحبت می کنم نمیدونم که چه جوری جمله ام را کامل کنم.وقتی می‌خوام حساب کتاب کنم حتی با ماشین حساب خیلی گیج میشم

بهار
بهار
1 سال قبل

سلام، من ۳۳سالم ولی فراموشی دارم مخصوصا ادرس یا اسم دوست اشنا لطفا راهنماییم کنید

مریم شرفی
مریم شرفی
1 سال قبل

مادرمن۷۸ سالشه ششماه دچار فراموشی تکرارحرف از گدشته اموات میزنهصبها هم بداخالقهازجدید بچه هاش چیزی نمیگه چکار کنیم که بد تر نشه

آخرین ویرایش 1 سال قبل توسط مریم شرفی
طیبه اکبری
طیبه اکبری
1 سال قبل

سلام مادرم ۹۰ سال دارند بابیماری قلبی و عشار خون.کارهای شخصیشان خودشان انجام می دهند در کار های خانه کمک احوالم هستند
مدتی است متوجه شده ام دچار فراموشی شده اندسوال های تکراری می پرسند وسایل رو جابجا می چینند. .مهمتر از همه معتقدند فرد یا افراد دیگری با ما زندگی می کنند .ومدام پیگیر هستن که کجا رفته اند الان خونه کی خوابیده اند .
میگه مادر ماست همه کار خونه به گردن اونه ناهار پخت امروز گوشت خرید فلان کار رو کرد میگم مادر من بودم که این کارا رو کردم قبول نمی کنه.می پرسه نکنه دعواتون که شده گذاشته رفته
واز من می خواهند زنگ بزنم بگم بیاد خونه
به خواهرم زنگ میزنه می پرسه مادرت خونه شماست بگو بیاد خونه .و ازین سوالها .

Mehrankiaahmadi@gmail.com
Mehrankiaahmadi@gmail.com
پاسخ به  طیبه اکبری
1 سال قبل

من پدر و مادرم توی یکسال باهم آلزایمر گرفتن.درمان نداره.قرص الزیکسا.و ابیکسا و یاسنال هم میدم.ولی نیاز به رسیدگی و مراقبت دارن.باید کارهاشونو انجام بدی.باهاش کنار بیا.قوی باش.این قسمتت بود.سخته.ولی توش حکمتیه.خدا شفاشون بده.

طاهره
طاهره
پاسخ به  Mehrankiaahmadi@gmail.com
5 ماه قبل

گلپر دود کنید تو ی دوماه تاثیرش را میبیینید

مبین
مبین
پاسخ به  طاهره
4 ماه قبل

شما تاثیرشو روی چه کسی دیدین

بهار
بهار
پاسخ به  مبین
3 ماه قبل

شما امتحان کردین تاثیر داشت

zahra
zahra
پاسخ به  طاهره
3 ماه قبل

بله اسپند و گلپر روزی چندبار دود کنید که مغز رو گرم میکنه

صرافی
صرافی
1 سال قبل

سلام ،شما داروی چیتو سان را دارید ؟

دکمه بازگشت به بالا