ویروس اچ آی وی | علل ابتلا، راه های درمان و پیشگیری

هر آنچه که باید از اچ آی وی بدانید، چرا ایدز درمان ندارد، درمان ویروس اچ آی وی

ویروس اچ آی وی (HIV) !

دانشمندان دریافته اند که خاستگاه ویروس اچ آی وی یا بیماری ایدز به شامپانزه ها و ویروس کمبود ایمنی بوزینه (SIV) بر می گردد. SIV ویروسی مانند HIV است؛ بااین تفاوت که سیستم امینی میمون ها و بوزینه ها را مورد حمله قرار می دهد.

در سال۱۹۹۹، محققان نژادی از SIV بوزینه ها را کشف کردند که SIVcpz نامیده می شد که تقریبا به HIVنزدیک بود. دانشمندان بعدا فهمیدند که شامپانزه ها، دو نوع از میمون های کوچکتر را شکار می کنند و می خورند(منگابی های سرقرمز و میمون های دماغ خال خالی بزرگتر) که هم حامل و هم تاثیرگذارنده ی دو نژادSIV بر روی شامپانزه ها بودند.

این دو نژاد ظاهرا با یکدیگر ترکیب گشته اند و به صورتSIVcpz در آمده اند که این قابلیت را داشت تا بین شامپانزه ها و انسان ها منتقل شود.

ابتلا به اچ آی وی بر اثر چه عواملی است؟

  • رابطه ی جنسی کنترل نشده(دهانی-واژینال-مقعدی)به طوریکه یکی از دو  طرف مبتلا به ویروس باشند. وقتی مایعات بدن مثل: مایع منی، مایع واژن و خون از شخصی که عفونت دارد و مبتلا است به شخصی که سالم است، منتقل شود، بیماری به او منتقل می شود؛ حتی اگر مقدار کمی از این مایعات منتقل شوند. افرادی که رابطه ی جنسی کنترل نشده با شخص مبتلا دارند، در این ریسک قرار دارند اما افرادی که از قبل بیماری جنسی انتقال داده شده داشته اند، بیشتر در این ریسک قرار دارند. انتقال این بیماری ربطی به جنسیت ندارد که فقط از یک جنس به دیگری منتقل  شود بلکه انتقال از هردو جنس به هردو جنس ممکن است.
  • به اشتراک گذاری سوزن های تزریقی یا استروئید راه دیگرانتقال ویروس می باشد. سوزن هایی برای خالکوبی، پیرسینگ و نقاشی های روی بدن هم می تواند منجر به عفونت شود چرا که عفونت هایی که درون خون روی سوزن موجود است را به بدن فرد سالم منتقل می کند. اشتراک گذاری سوزن ها همچنین می تواند هپاتیت و سایر عفونت ها را نیز منتقل کند.
  • نوزادان نیز درصورتی که مادرشان این ویروس را داشته باشد، در معرض عفونت قرار دارند. این انتقال می تواند قبل ازتولد، در حال تولد یا درحال خوردن شیر مادر اتفاق بیفتد.زنان باردار باید تست اچ آی وی بدهند. به کودکانی که از مادران مبتلا به دنیا آمده اند، داروهای مخصوصی برای پیشگیری داده می شود.

شاید برای ایدز یک راه درمان قطعی و صد در صد وجود نداشته باشد، اما راه هایی وجود دارد تا روند این بیماری را کند و قابل کنترل کند. ما مشاوره ی درمان ایدز را انجام می دهیم.

گفتگو با دکتر انلاین عفونی

ویروس اچ آی وی | علل ابتلا، راه های درمان و پیشگیری
علائم بیماری اچ آی وی

علائم بیماری ایدز

زمان بروز عوامل اولیه اچ آی وی

عفونت اچ آی وی در سه مرحله اتفاق می فتد. بدون درمان، این بیماری در گذر زمان بدتر خواهد شد و سرانجام بر سیستم ایمنی شما غلبه می کند. علائم این بیماری بستگی به مرحله ای که شما در آن هستید، دارد.

مرحله ی اول- نشانه های بحرانی عفونت

علائم اولیه اچ آی وی چقدر طول می کشد؟

بیشتر مردم درست در همان زمانی که مبتلا به ویروس شدند، متوجه ی آن نمی شوند. اما ممکن است طی ۲تا ۶هفته بعد از گرفتن ویروس، علائمی داشته باشند؛ این زمانی است که سیستم ایمنی شما یک مبارزه ی اساسی را پشت سر گذاشته است که عفونت اچ آی وی ابتدایی،نامیده می شود.علائم، شبیه به علائم سایر بیماری های ویروسی است و اغلب با آنفولانزا مقایسه می شود. آن ها یک یا دو هفته طول می کشند، سپس از بین می روند. علائم اولیه HIV موارد زیر است:

  • سردرد
  • کسلی
  • درد ماهیچه ای
  • گلودرد
  • گره ی لنفی ورم کرده
  • جوش یا قرمزی هایی که نمی خارد.
  • تب

مرحله ی دوم-علائم نهفتگی بالینی

بعد از اینکه سیستم ایمنی شما در مبارزه با اچ آی وی شکست می خورد، آنفولانزا مانند علائم از بین می رود، اما درون بدن شما اتفاقات زیادی هنوز در جریان است. پزشکان این دوره را دوره ی بدون علامت یا عفونت اچ آی وی مزمن می خوانند. درون بدن شما سلول هایی که سلول هایCD4 Tنامیده می شوند، مسئولیت های سیستم ایمنی شما را هماهنگ می کنند.

در طی این مرحله، اگر اچ آی وی مورد درمان قرار نگیرد، سلول هایCD4 T را می کشد و سیستم ایمنی شما را نابود می کند. دکتر شما با آزمایش خون در میابد که چه تعداد از این سلول ها در بدن شما باقی مانده
است. بدون درمان، تعداد این سلول ها رو به کاهش می رود و شما بیشتر در معرض سایر عفونت ها قرار دارید.شما ممکن است متوجه داشتن اچ آی وی نشوید و آن را به بقیه انتقال دهید.

مرحله ی سوم-علائم ایدز

ایدز در واقع، مرحله ی پیشرفته ی عفونت اچ آی وی است. این زمانی است که تعداد سلول هایCD4 T شما،کمتر از۲۰۰شود و سیستم ایمنی شما، به طور عمیقی آسیب دیده شود. در اینجا شما ممکن است عفونت جدیدی بگیرید، یک بیماری که اغلب در افراد ضعیف اتفاق می افتد و برای آن ها نسبت به سایرین، بدتر است. بعضی از این بیماری ها مثل سارکوم کاپوسی (نوعی سرطان پوست)پنومونی پنوموسیستیس (یک بیماری ریوی) به عنوان بیماری های تعریف کننده ایدز، مطرح شدند که در صورت ابتلا به سرطان سارکوم، می‌توانید به متخصص سرطان سارکوم مراجعه کنید.

 اگر شما مبتلا به اچ آی وی بوده اید اما از آن آگاه نشدید، ممکن است بعد از داشتن بعضی از این علائم، از وجود آن آگاه شوید.

  • خستگی دائمی
  • گره ی لنفی ورم کرده در گردن یا کشاله ی ران
  • تبی که بیشتر از۱۰ روز طول می کشد.
  • عرق های شبانه
  • کاهش وزن، بدون دلیل مشخص
  • نقطه هایی که رنگ مایل به ارغوانی دارند و از بین نمی روند.
  • تنگی نفس
  • اسهال طولانی و شدید
  • عفونت هایی درون دهان، گلو یا واژن شما
  • کبودی یا خون ریزی بی دلیل

افرادی که ایدز دارند و دارو مصرف نمی کنند، تقریبا ۳سال یا حتی کمتر زنده می مانند، اگر عفونت دیگری بگیرند. اما اچ آی وی متفاوت است؛ اگر شما داروهایتان را به طور منظم و پیگیر مصرف کنید؛ به توصیه های دکترتان گوش دهید و عادت های سالمی داشته باشید، زندگی طولانی خواهید داشت.

گفت و گو آنلاین با دکتر عفونی انلاین

ویروس اچ آی وی | علل ابتلا، راه های درمان و پیشگیری
ویروس اچ آی وی

پیشگیری و مراقبت های لازم بیماری ایدز

  • بهترین راه برای پیشگیری از ایدز این است که روابط جنسی، مربوط به چارچوب خانواده باشد و سوزن های خود را به اشتراک نگذارید و از سوزن های بقیه استفاده نکنید.
  • رابطه ی جنسی شما باید محافظت شده باشد و از وسایل محافظتی دوبار استفاده نکنید. اگر موارد بالا را رعایت نکردید،باید برای اچ آی وی تست بدهید.
  • اینکه مستقیم از بقیه بپرسید، راه مطمئنی نیست؛ چرا که ممکن است صادقانه پاسخ ندهند. شاید از پاسخ راست دادن خجالت بکشند یا اینکه نخواهند شما بدانید یا حتی ممکن است خودشان هم ندانند که مبتلا هستند چون ممکن است سال‌ها طول بکشد تا علائم، خودرا نشان بدهد. یک فرد مبتلا برای سال ها سالم به نظر می رسد درحالیکه می تواند بقیه را مبتلا کند.

ملاحظات زندگی مبتلایان بیماری اج آی وی و اطرافیان آنها

شما نمی توانید ویروس را از طریق بغل کردن یا گرفتن دست های دیگر یا سایر تماس های معمول بگیرید.اچ آی وی  از طریق عطسه و سرفه، بزاق دهان، عرق، پوست، مدفوع، ادرار، بغل کردن، بوسیدن و نشستن در کنار فرد مبتلا، منتقل نمی شود.

پس نسبت به کسی که می دانید مبتلاست، حساسیت زیادی به خرج ندهید و او را آزرده خاطر نکنید؛ او به اندازه ی کافی به خاطر بیماری اش در عذاب است. فرد مبتلا نیز نباید به دلایل مختلف بیماری اش را مخفی کند و دیگران را در شرایطی قرار دهد که می داند امکان ابتلای آن ها بالاست.

درمان اچ آی وی

درمانی برای این بیماری نیست اما درمان های ضد ویروسی می تواند ویروس را کنترل کند؛ به این معنا که افراد دارای اچ آی وی میتوانند زندگی طولانی و سالمی داشته باشند. بیشتر محققان به دنبال درمان کار آمد هستند به طوری که اچ ای وی انقد کم شود که نایافتنی باشد ودائما در سطح بی ضرر بماند  اما بعضی از ویروس های رسوبی ممکن است باقی بماند.

سایر محققان به دنبال راه حلی هستند که اچ آی وی به طور کلی از بدن ریشه کن شود اما این پیچیده تر است و در معرض ریسک بیشتری قرار دارد. آزمایش های واکسن اچ آی وی امیدوار کننده هستند اما تا کنون واکسن، محافظت جزئی را نشان داده است و نیاز دارد که باسایر پیشگیری ها و درمان ها ترکیب شود.

ویروس اچ آی وی چه مدت بیرون از بدن زنده می‌ماند؟

در کل، ویروس وقتی که بیرون از بدن فرد باشد، زیاد زنده نمی ماند. مطالعات نشان داده اند که اچ آی وی پروش یافته در آزمایشگاه، وقتی که برروی سطح خارجی قرار می‌گیرد بیشتر توانایی خود را برای عفونی کردن -۹۰تا۹۹ درصد را – طی چند ساعت از دست می‌دهد. سطح ویروس آزمایش شده خیلی بیشتر از آنچه که درون مایعات بدن است، می‌باشد بنابراین تماس با خون خشک و … خطر کمتری دارد.

گفتگو با پزشک عفونی آنلاین

ویروس اچ آی وی| علائم، راه های درمان و پیشگیری
درمان دارویی اچ آی وی

ایدز چگونه وارد ایران شد؟

ویروس ایدز همراه با فراورده های خونی که از اروپا وارد می‌شد به ایران راه پیدا کرد و با به اشتراک گذاری سوزن های تزریقی رواج پیدا کرد.

بیشترین راه انتقال ایدز در ایران

هر چند که انتقال این بیماری در ایران از راه تماس جنسی افزایش یافته است، اما هنوز بیشترین آمار مربوط به سوزن های تزریق است.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر شما علائمی مانند علائم ذکر شده در مرحله ی اول را دارید و این امکان وجود دارد که در تماس با فردی مبتلا به اچ آی وی، در طی ۲تا۶ هفته ی پیش قرار گرفته باشید، به پزشک مراجعه کنید و تست اچ آی وی بدهید. حتی اگر علائم را ندارید اما فکر می کنید در تماس با همچین شخصی بوده اید، تست بدهید.

تست زودهنگام، به دو دلیل حائز اهمیت است: یکی اینکه در مرحله ی اول، سطح اچ آی وی در بدن و مایعات بدن شما زیاد است؛ که این موضوع، بیماری را به طور خاصی واگیردار می کند و دیگری اینکه شروع درمان، هرچه سریع تر باشد، ممکن است سطح سیستم ایمنی شما را ترقی دهد و علائم را تخفیف دهد.

همچنین شما می توانید با مشاوره آنلاین با دکتر انلاین عفونی برای درمان بیماری اچ آی وی گفت و گو کنید یا نوبت آنلاین دریافت نمایید.

۳.۱/۵ (۷ نظر)

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
2 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
میم
میم
4 ماه قبل

ایا با رابطه دهان و الت امکان گرفتن ایدز وجود داره؟

شکیبا
شکیبا
6 ماه قبل

سلام وقت بخیر ؛ علائم آنفولانزا بعد از اورال سکس با آلت مردانه ؛ نشانه بیماری مقاربتی است .

دکمه بازگشت به بالا