همه چیز در مورد دندان عقل

آیا باید دندان عقل را بکشیم؟

دندان عقل چیست؟

دندان عقل (wisdom tooth) آخرین دندان در هر قوس فکی است،که دندان‌پزشکان به آن آسیای سوم می‌گویند. می‌دانید دندان عقل چند تاست؟ هر فردی دو دندان عقل در فک بالا و دو دندان عقل در فک پایین دارد. پس طبیعی‌ست درآوردن این دندان ها به‌لحاظ زمانی در سنین بالاتر و در بزرگسالی باشد. سن رویش این دندان بین ۱۷تا ۲۵ سالگی است حتی در  بعضی افراد رویش آن در سنین بالاتر اتفاق می‌افتد. درصورت پوسیدگی دندان عقل یا عفونت و یا مشکلات دیگر، دندان باید کشیده شود. کاربرد دندان عقل در جویدن غذا نیست و حتی در مواردی که مشکل یا عفونتی نیز ایجاد نکند، توصیه پزشک متخصص دهان و دندان کشیدن این دندان است، چون آن را زائد می‌دانند. در ادامه‌ این مطلب شما را با دلایل جراحی و خطرات آن آشنا می‌کنیم.

دندان عقل چیست

انواع دندان عقل

سه نوع رویش وجود دارد:

  • دندان عقل روییده: این دندان در صورتی که فضای کافی در فک در اختیار داشته باشد، طبیعی رشد می‌کند و هیچ مشکلی برای فرد ایجاد نمی‌کند. در مورد کشیدن این دندان اختلاف نظر وجود دارد و عده‌‌ای از پزشکان آن را دندان زائد می‌داند و حتی در صورت سالم بودن هم توصیه به خارج کردن آن دارند اما عده‌ای دیگر بر این عقیده اند اگر فشاری به دندان‌های دیگر وارد نمی‌کند یا پوسیدگی ندارد کاری به کارش نداشته باشید. در هر فردی ممکن است یکی یا هر ۴ تای دندان عقل این وضعیت را داشته باشد. اگرچه کم پیش می‌آید که دندان عقل این وضعیت را داشته باشد و معمولا فرد با درد یا آبسه، عفونت دندان عقل مواجه می‌شود. ممکن است دندان عقل به شکل نیمه نهفته و یا نهفته باشد. اول می‌گوییم دندان عقل نهفته و نیمه نهفته چیست و بعد سراغ راه‌ چاره برای این دندان‌ها می‌رویم.
  • دندان عقل نهفته: وقتی دندان در فک باقی بماند و اصلآَ از ریشه نتواند خارج شود، دندان عقل نهفته است. اگر فرد درد یا مشکلی در فک خود احساس نکند، شاید اصلا متوجه نداشتن دندان عقل نشود.  درصورتی که دندان‌پزشک درخواست عکس رادیولوژی کند،  این دندان در لثه خود را نشان می‌دهد و پیشنهاد می‌شود هر‌چه سریع‌تر دندان کشیده شود چون:
  • دندان‌های نهفته  فولیکول در اطراف خود دارند و با سپری شدن زمان و بی‌توجهی به کشیدن آن، این فولیکول کیست ایجاد می‌کند و کیست بزرگ می‌شود و قسمتی از فک را ازبین می‌برد.
  • عوارض دندان عقل در بزرگسالان مسن‌تر بیش‌تر است و بهتر است هرچه زودتر این دندان را کشید.

دندان عقل نهفته

پس با توجه به مشکلاتی که دندان عقل در آینده ممکن است ایجاد کند، حتماَ قبل از سی‌سالگی وضعیت دندان عقل خود را نزد دندان‌پزشک بررسی کنید و اگر نیاز بود آن را جراحی کنید.

  • دندان عقل نیمه نهفته: در فرایند رشد دندان عقل، وقتی به صورت نیمه نهفته است و هنوز کامل رشد نکرده است و فقط قسمتی از تاج بیرون است، ممکن است فرد را با مشکلاتی روبرو کند. در بعضی کودکان که کم‌خونی یا راشیتیسم دارند، یا به دلیل ارث یا هماهنگ نبودن اندازه فک برای رویش دندان دندان عقل نیمه نهفته شیوع دارد. درد در هنگام رشد، شایع‌ترین عارضه است که در بعضی افراد همراه با سر درد هم خواهد بود. اما عوارض این دندان بیش از این‌هاست. فضای بین دندان عقل و دندان‌های آسیا به سختی تمیز می‌شود، چون در انتهای دهان قرار دارد و دسترسی به آن سخت است. اگر غذایی هم بین دندان و لثه گیر کند، احتمال دارد به لثه آسیب بزند یا سلولیت و آبسه ایجاد کند.

حالا اگر دندان عقل فضای کافی برای رشد نداشته باشد چه اتفاقی می‌افتد؟  به دندان‌های دیگر فشار می‌آورد و باعث کج شدن آن‌ها می‌شود.

علائم رویش دندان عقل

نشانه‌های رویش دندان عقل بستگی به نوع دندان عقل دارد، گفتیم که دندان نهفته و نیمه نهفته مشکلات بیشتری را برای فرد ایجاد می‌کنند. اما در کل بسیار بعید است که رویش این دندان هیچ نشانه‌ای نداشته باشد. عمومی‌ترین علامت درد دندان است.

درد دندان عقل

فشار و سوزش و تورمی که در فک ایجاد می‌شود و درد دندان عقل حتی گاهی تا گوش هم پیش‌روی می‌کند. این دردهای پیش‌رونده  در سر و گوش زمانی ایجاد می‌شود که  دندان عقل راهی برای خروج ندارد و به بافت‌های اطراف فشار وارد می‌کند و آن وقت است که باید چاره‌ای برای  درد دندان بیابید. حتما می‌پرسید در مواقعی که دسترسی به پزشک وجود ندارد، یا مثل حالا درگیر پاندمی کرونا باشیم و در قرنطینه، خودمان چه کار می‌توانیم بکنیم؟ چه چیزی برای دندان درد خوب است؟ به‌خصوص اگر درد دندان در شب باشد.  استفاده از مسکن برای دندان درد بهترین  راه پیشنهادی است. می‌توانید از مسکن‌های بدون نسخه مثل استامینوفن، نوافن، ایبوپروفن استفاده کنید. اگر مسکن قوی برای دندان درد لازم دارید، از مفنامیک و یا قرص‌های کدئین دار استفاده کنید. ولی حواستان باشد داروهای کدئین دار وابستگی ایجاد می‌کنند پس دائم استفاده نکنید. در صورت نیاز درهر موفع از شبانه روز می توانید با پزشک آنلاین در پذیرش ۲۴ دراین رابطه مشورت کنید.

مشاوره آنلاین دهان و دندان

برای درمان فوری عفونت دندان عقل چه کار کنیم؟

در مواقعی هم دندان عقل عفونت دارد. آیا می‌دانید درمان درد دندان عفونتی چگونه است؟ در ادامه چند روش مراقبتی خانگی به شما پیشنهاد می‌کنیم.

نوشته های مشابه

آب نمک:

 آب نمک  یک روش خانگی و متداول برای درمان عفونت و تسکین درد دندان است. باید کمی نمک داخل آب ولرم بریزید، هم بزنید و روزانه چند مرتبه دهان خود را با آن بشویید.

سرکه سیب:

دو قاشق غذاخوری سرکه را داخل دهانتان به مدت چند دقیقه غرغره کنید و بیرون بریزید. این روش را نمی‌توانید مثل آب نمک هر روز انجام دهید. چون لثه‌ها را حساس می‌کند، هفته‌ای دوبار این کار را انجام دهید.

جوش‌شیرین:

برای استفاده از جوش شیرین دو راه دارید: اول اینکه کمی از آن را مستقیم روی محل عفونت بریزید و یا اینکه با آب ترکیب کنید و مثل سرکه سیب و آب نمک غرغره کنید و بیرون بریزید.

درصورتی که این روش‌ها درد و عفونت را آرام نکرد باید تحت نظر پزشک آنتی‌بیوتیک مصرف کنید.

دندان عقل

برای درمان فوری درد دندان عقل در بارداری چه کار کنیم؟

در بارداری دندان درد به دلایل مختلفی مثل بهم خوردن تعادل هورمونی، کمبود کلسیم، عفونت یا پوسیدگی و یا حتی رشد دندان عقل بروز می‌کند. در سه‌ماه اول و سوم بارداری هم امکان انجام کارهای دندانپزشکی وجود ندارد، پس برای رفع فوری درد دندان در این دوران چه کاری باید انجام داد؟ بهترین راه درمان‌های خانگی است. جوش‌شیرین، آب‌نمک و سرکه سیب را توضیح دادیم. به جز این‌ها راه‌های دیگر هم برای تسکین درد وجود دارد. مثلا استفاده از کمپرس سرد با دستمالی که با آب سرد خیس شده یا کیسه‌ی یخ. جویدن پیاز خام هم درد را تسکین می‌دهد. علاوه بر این از مصرف غذاهای شیرین هم باید اجتناب کرد. اگر این روش‌ها درد را تسکین نداد باید از دارو استفاده کنید اما خانم باردار داروی کدئین دار نباید مصرف کند، پس بهتر است در دوران بارداری خودسرانه دارو مصرف نکنید و حتما با پزشک مشورت کنید. اگر در این زمینه سوالی دارید با پزشکان پذیرش ۲۴ تماس بگیرید و از آن‌ها بخواهید شما را در مورد مصرف دارو  راهنمایی کنند.

علت‌های کشیدن دندان عقل

مشکلاتی که دندان عقل ایجاد می‌کند علاوه بر درد موارد زیادی است .

  • درد: با دندان عقل چند نوع درد دندان تجربه می‌شود. دردی که با رشد دندان و تلاش برای خارج شدن از لثه فرد را آزار می‌دهد. یا مثلا زمانی که دندان کامل رشده کرده باشد و درد هم نداشته باشد، ولی دچار پوسیدگی می‌شود و درد پوسیدگی و تخریب عصب بیمار را اذیت می‌کند.
  • عفونت دندان عقل: راه‌های درمان خانگی برای کنترل عفونت و حتی مراجعه به پزشک و مصرف آنتی بیوتیک را بیان کردیم. اما وقتی عفونت دندان زیاد باشد یا کنترل آن سخت باشد نیازی به تحمل مشقت آن هم برای آن وجود ندارد و یکی از ساده ترین راه‌ها کشیدن دندان است.
  • ارتودنسی: اصولا ارتودنسی برای ترمیم دندان‌های که در اثر فشار و یا عوامل دیگر کج و زاویه‌دار رشده کرده‌اند انجام می‌شود. پس برای فراهم کردن فضا برای صاف شدن این دندان‌ها لازم است دندان‌های عقل از جای خود خارج شوند و فضای بیشتری برای سایر دندان‌ها ایجاد شود.
  • پروتز‌های دندانی: وقتی به جای دندان‌های دیگر به جز دندان عقل می‌خواهیم کاشت ریشه انجام دهیم، باقی ماندن دندان عقل دیگر ضرورتی ندارد.
  • تومور دهانی: در افرادی که مبتلا به تومورهای دهانی باشند و قصد شروع رادیوتراپی داشته باشند اولین اقدام خارج کردن دندان عقل است.
  • آسیب‌های فیزیکی به دندان: در مواردی هنگام ترمیم دندان‌های آسیای دوم ممکن است فشاری به دندان عقل وارد شود و تاج آن را بشکند یا در اثر پوسیدگی فقط ریشه باقی مانده باشد، در این مورد هم توصیه دندان‌پزشکان کشیدن آن است.

جراحی دندان عقل

جراحی دندان عقل

 در مواردی که دندان عقل وضعیت خاص داشته باشد و یا بخشی از آن در لثه نهفته باشد و با کشیدن قابل خارج کردن نباشد، دندان‌پزشک معالج ناچار است با جراحی بخشی از لثه را برش بزند و از این طریق دندان و ریشه را از لثه خارج کند. خارج کردن دندان با جراحی قطعا  با درد همراه خواهد بود، پس  بی‌حسی ضرورت دارد، در مواردی که بیمار به دلیل مشکلات و بیمارهای دیگر مثل عقب ماندگی اجازه فعالیت به جراح نمی‌دهد یا کسانی که فوبیای شدید دارند جراح می‌تواند از بی‌هوشی هم استفاده کند. پیچیدگی جراحی و قدرت تحمل بیمار برای درد نیز از تعیین کننده‌های دیگر برای انتخاب نوع جراحی هستند.

  • بی‌حسی موضعی: در این روش با یک یا چند آمپول نوکایین به لثه تزریق می‌شود و محل بی‌حس می‌شود. بیمار درد را حس نمی‌کند اما طی فرایند جراحی بیدار است ولی درد را تجربه نمی‌کند.
  • آرام‌بخش: با تزریق داخل وریدی (IV) در بازو، بیمار آرام‌بخش دریافت می‌کند. این روش به همراه بی‌حسی موضعی در لثه استفاده می‌شود.
  • بی‌هوشی: در این روش بیمار به طور کامل بی‌هوش می‌شود. این بی‌هوشی از طریق تنفسی یا وریدی انجام می‌شود. طی فرایند جراحی دما، فشار خون، ضربان قلب بیمار کنترل می‌شود و بعد از جراحی بیمار نیاز به ریکاوری دارد.

عوارض کشیدن دندان عقل

کشیدن دندان عقل معمولا عوارضی ایجاد نمی‌کند و آن‌چه هم رخ می‌دهد موقتی و قابل درمان است. حفره‌ای که بعد از کشیدن دندان ایجاد می‌شود خشک و دردناک می‌شود و یا اگر در آن غذا گیر کند یا باکتری تجمع پیدا کند ممکن است دچار عفونت در لثه شود. همچنین ممکن است موقع کشیدن دندان به دندان‌های دیگر یا فک آسیبی وارد شود.

کشیدن دندان عقل

مراقبت‌های بعد از کشیدن دندان عقل

  • بعد از جراحی دندان عقل نباید آب دهان را بیرون بریزید یا به اصطلاحی تف کنید چون این‌کار باعث می‌شود لخته خونی که در حفره ایجاد شده را از دهان خارج کنید و خونریزی تشدید شود.
  • درصورتی که بعد از جراحی درد شدید دارید از کمپرس سرد استفاده کنید. یک کیسه‌ی یخ را روی پوست خود بگذارید تا درد تسکین یابد. همچنین می‌توانید از مسکن استفاده کنید. معمولا دندان‌پزشک یا جراح معالج این دارو را برای شما تجویز می‌کند اما اگر در این مورد توصیه ای به شما نکرد می‌توانید از داروهای بدون نسخه مثل استامینوفن استفاده کنید.
  • در ۲۴ ساعت اول استراحت کنید و زیاد در فعالیت نباشید و نوشیدنی‌های کافئین دار مثل قهوه، چای، نوشابه نخورید. حتی غذای گرم و سفت هم نباید بخورید و سعی کنید از چیزهای خنک مثل بستنی استفاده کنید و آب زیادی بنوشید.
  • بعد از ۲۴ ساعت می‌توانید مسواک بزنید ولی باز هم باید مواظب محل زخم باشید، چون هنوز دردناک است. طی این مدت برای آب نمک رقیق غرغره کنید.
  • درصورتی که روی محل زخم بخیه دارید در زمانی که پزشک برایتان تعیین کرده برای کشیدن بخیه‌ها نزد دندان‌پزشک بروید.
  • اگر چند روز بعد از جراحی محل دندان عقل هنوز خونریزی و درد و تورم دارد، یا به راحتی نمی‌توانید غذا را ببلعید، یا تب کردید حتما با دندان‌پزشک یا جراح  تماس بگیرید. درصورتی که سوالی در مورد مراقبت‌های بعد از جراحی دارید پذیرش ۲۴ آماده است تا ارتباط شما را با جراح و دندان‌پزشک  آنلاین و متبحر برقرار کند، پس تعلل نکنید و سوال خود را بپرسید.

 

مشاوره آنلاین دهان و دندان

۴.۳/۵ (۸ نظر)

منبع
lifetimedentalcareva.comstock.adobe.com

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
54 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
میعاد
میعاد
20 روز قبل

من فکم کوچیکه و دندون عقل سمت چپ هم پایین و هم بالا دارن در میان اما اصلا جا نیست و داره ب همه دندونام فشار میاره و جفتشونم نهفته هستن. الان باید جراحی بشه؟ عوارض جراحی چیا هستش؟ چون حس میکنم بعدش قراره از درد بمیرم

رزیتا
رزیتا
پاسخ به  میعاد
13 روز قبل

سلام دختر منم همین جوری بود…۱۷سالشه و جراح گفت دندون عقلش نهفته و باید جراحی بشه و درش آورد

علچو
علچو
پاسخ به  میعاد
2 روز قبل

موقع کشیدن بخاطر بی حسی دردی حس نمیکنی.ولب بعدش نگم برات

ناشناس
ناشناس
1 ماه قبل

سلام من درسمت چپ دندان عقلم به شدت درد می کنه و وقتی که یکی دندان هایم به آن می خورد خیلی درد می کند لطفا یکی برام بگه چرا؟ ممنون میشم

علیرضا
علیرضا
1 ماه قبل

من دوتا دندون آخر چپ و راست فک پایینم داره درد میاد موقعی که درد میاد گوش و چشم و گلو و سرمم درد میگیره باید بکشمش؟

مهلا
مهلا
پاسخ به  علیرضا
12 روز قبل

ارع

Matina
Matina
1 ماه قبل

سلام من ۱۴ سالمه ۱ هفته ندان درد دارم ولی دندانم هیچ کدوم خبری از خرابی نمیدن و سیاه و سوراخ و یا ترک ندارند و لثه سمت راستم مقدار کمی تورم داره از دندان عقلمه ؟

نرگس
نرگس
1 ماه قبل

سلام وقت بخیر.من دندان عقلم تازه داره درمیاد وخیلی درد داره باید چیکارکنم

fatemeh
fatemeh
2 ماه قبل

جراحی دندثن عقل درد داره اولش. کار ب بعدش ندارم اون موقع زیر دست پزشکی. موقع جراحی درد داره? خیلی یا کم

Dazai
Dazai
2 ماه قبل

عاقا من ۱۲ سالمه چرا دندون عقلم داره درمیاد؟

.؟..
.؟..
پاسخ به  Dazai
1 ماه قبل

منمممم دقیقا ۱۲ سالمه

عباسی
عباسی
2 ماه قبل

سلام من شونزده سال و هشت ماه دارم و ته دهانم درست کنار اولین دندون برآمده شده و باد کرده درد داره و برامدگیش طوری هست که اینگاری یک چیزی میخواد بترکه بیاد بالا،ضمن اینکه من آدم استرسی هستم و خب سردرد زیاد تجربه میکنم بلای همین نمیدونم علتش می‌تونه اون باشه یا نه . خیلی باد کرده اما از صورتم و لپم مشخص نیست هنوز . من فکم خیلی کوچیکه و در بچگی چند سال فضا نگهدار برای رشد باقی دندون های دائمیم گذاشتم آیا کوچیک بودن فکم و جا نداشتن برای رویش دندون عقل باعث میشه بکشمش؟و البته من سه ماه پیش جراحی کاشت حلزون داشتم به نظرتون به اون آسیبی نمیزنه؟
احتمالا دکتر میرم ولی خب چون وسط سال تحصیلی و امتحاناتم هستیم و قبل از عید خیلی سرمون شلوغه حالا حالا ها نمی‌تونم واسه درمان اقدام کنم ولی خیلی میترسم .

بنده
بنده
پاسخ به  عباسی
2 ماه قبل

سلام من در برنامه انارستان شبکه افق شنیدم که برای یک بچه که دندوناش نیاز به ارتودنسی داشته حجامت مریوط به اون قسمت رو انجام دادن و چون خونرسانی لثه اش درست شد دندوناش هم ردیف و بی نیاز از ارتودنسی شد

آخرین ویرایش 2 ماه قبل توسط بنده
ناشناس
ناشناس
2 ماه قبل

سلام من دوروزه دندونم متوجم شده و همون جای لثه کنار دندون آسیایی به شدت درد میکنه
بعد تب کردم و بدن درد و گوشم و گلوم به شدت درد گرفته درد اینا قاطی شده و به شدت درد میکنه

آلای بردی
آلای بردی
2 ماه قبل

درد دندان دارم دندان به دندان میزنم
طاقتی امبور ندارم سر به سندان میزنم

مریم
مریم
2 ماه قبل

سلام من یک هفته دندان عقل پایین سمت چپ را کشیدم زیر گلو م دردمیکنه دندانهام هم خیلی از هم باز نمیشه فکم انگار قفل شده ممنون میشم راهنماییم کنید

مریم
مریم
2 ماه قبل

سلام من دندان عقلمو ۱هفته هست کشیدم زیر گلوم ورم کرده و گلو درد دارم ودهانم خیلی باز نمیشه انگار فکم قفل شده لطفاً راهنماییم کنید

زهرا
زهرا
3 ماه قبل

من ۱۴ سالمه‌دندون عقلم در اومده بعد خورد شد طبیعیه یا به دکتر مراجعه کنم

بنده
بنده
پاسخ به  زهرا
2 ماه قبل

سلام به نظرم اون فقط تاجش بوده که خرد شده و ریشه اش باقی مونده برید دکتر که اگر لازمه ریشه اش رو در بیارن یا اگر میشه درستش کنن که احیانا بعدا دردسر درست نکنه

بهمن
بهمن
3 ماه قبل

سلام من سه روزه دندان عقلمو کشیدن گلوم درد میکنه و زبونم سوزن سوزن میشه طبیعیه؟

فرزاد
فرزاد
3 ماه قبل

سلام آیا ممکن است دندان عقل بدون درد باشد و غدد لنفاوی رو درگیر کنه؟

اسرا
اسرا
3 ماه قبل

من ۱۴ سالمه و فک بالاییم یکی از دندون عقلام تاجش زده بیرون لازمه که برم از همین الان بکشم چون خیلی درد میکنه

حمید
حمید
پاسخ به  اسرا
3 ماه قبل

بزار بیاد بیرون بعد برو معاینه کن اگه دیدی کجه بکش ،من خودم امروز رفتم معاینه کردم دکتر گفت صحیح رشد کردن و لازم نیست بکشی

سجاد
سجاد
4 ماه قبل

باسلام من چندروزهست که هم دوتا از دندون های کناری عقل رو جراحی و پرکردم و عقل سمت چپ پایین رو همون روز کشیدم ومسکن هم میخورم ولی بااین حال الان لثه بادکردو درددارم چیکارباید کنم

ممد
ممد
4 ماه قبل

سلام من دبروز بعد از خوردن ناهار دچار درد بسیاز شدی در ناحیه‌ی فک پایینیم شدم چک کردم دیدم دندون آخری کم کم داره در میاد
امروز صبح هم لثه و هم لپم متورم شده صورتم کجه
آبسه نیست؟دندون عقله؟

بهار
بهار
5 ماه قبل

سلام من ۱۴ سالمه و داره دندون عقل پایین سمت چپ درمیاد باید چیکار کنم

بهار
بهار
پاسخ به  بهار
5 ماه قبل

خیلی هم درد داره و کمی هم ورم کرده باید به دکتر مراجعه کنم؟؟

محمد
محمد
5 ماه قبل

هفت ساله لثه بالام ابسه کرده هرکاری کردم خشک نشد بنظرتون از دندان عقل میتونه باشه

بنده
بنده
پاسخ به  محمد
2 ماه قبل

سلام حتما برید دکتر عفونت خوب نیست بمونه تو بدن حالا از هر دندونی که می خواد باشه بالاخره باید اساسی درست بشه

امیر
امیر
5 ماه قبل

من دندون عقلم داره در میاد
لثه ام بدجوری کبود شده
چجوری کبودی رو کم کنم
هیچی نمیتونم بخورم

نرگس
نرگس
6 ماه قبل

دندان عقلم رو دوروز پیش کشیدم همش احساس میکنم یک تکه ای داخل حفره ش مونده رفتم پزشک دید میگه نه چیزی نیست دندونت عفونت داشته چیکارکنم

پرویز
پرویز
پاسخ به  نرگس
5 ماه قبل

سلام بعد از مدتی خود به خود بسته میشه

سمانه
سمانه
7 ماه قبل

سلام.من دندون عقل فک بالا رو کشیدم ولی یه چیز تیز مثل سوزن به زبونم فرو میره ودرد زیادی داره واینو هم بگم که دندونم رو کاملا سالم و بدون شکستگی خارج کرد لطفا راهنمایی کنید ممنون

بهمن
بهمن
پاسخ به  سمانه
3 ماه قبل

سلام ببخشین منم دقیقا شرایط شمارو دارم شما چیکار کردین خوب شد؟

زهرا علی صوفی
زهرا علی صوفی
7 ماه قبل

سلام چهار روز هست دندون عقل پاینم ورم کرده درد میکنه چیکار باید کنم

سمیرامنصوری
سمیرامنصوری
پاسخ به  زهرا علی صوفی
7 ماه قبل

سلام من چندروزه ک فک پایینم سمت چپ دندون عقلم تاجش بیزون امده و لثمم انگاری. همون سمت دندون ورم کرده اما فک بالاییم هم همون سمت چپ انگاری دندون عقلم داره درمیاد و اون فک بالاییم جوریه ک اصلا نمیتونم دهنمو کامل بازکنم ودرد دارم تاحدودی وحس میکنم اونم لثه اش ورم کرده اینا طبیعیه یاحتما باید مراجعه کنم تروخدا راهنماییم کنید

محمد علی
محمد علی
پاسخ به  زهرا علی صوفی
5 ماه قبل

سلام دندان عقل من درد می‌کند به گوش هم میزنه

یاس
یاس
7 ماه قبل

سلام واحترام
دندون عقل پایین نهفته بوده، و مسئله ای نبوده تا الان، یک ماهی است که درد کم گاه گاهی در انتهای لثه داشتم، وحالا بیشتر در محلی که دندان عقل هست انگار داره در میاد وقسمت کوچکی از آن دیده میشه، میخام بدونم ممکنه خودش کامل در بیاد، بعد بکشم یا همین الان نیاز به جراحی داره، ۳۸سالمه

ویدا
ویدا
7 ماه قبل

دخترم سیزده سال داردواولین دندان عقل اوبادردزیادی همراه است چه کار کنم

محمدرضاکاملی
محمدرضاکاملی
7 ماه قبل

چرادکتربرای کشیدن دندان عقل نهفته من که تورم داردوبی حسی اثرنکردازبی هوشی استفادنکردمنانتی بیوتیک مصرف کردم ولی ورم کم نشد سپاس

هاشمی از اصفهان
هاشمی از اصفهان
8 ماه قبل

سلام من دندان عقلم را یه هفته هست کشیدم ولی بعد از یه هفته بالای دندون عقلم یه برجستگی رو لثه احساس میکنم که درد داره ونمی تونم بااون طرف اصلا چیزی بخورم خواهشن راهنمایی کنید فکر کردم عفونت هست کپسول آموکسی سیلین ومترو نیدازول هم مصرف کردم ولی بهتر نشد وهنوز درد داره وداخل لپم فرو میره

سامان
سامان
11 ماه قبل

س

من دندان آخری سمت چپ فکم درد شدید داره آیا دندان عقل هست یانه؟

معین
معین
پاسخ به  سامان
5 ماه قبل

بله دندون عقل هست

زینب عبدی
زینب عبدی
پاسخ به  معین
1 ماه قبل

کشیدن دندون عقل خیلی درد داره؟

میثم قاسیمی
میثم قاسیمی
1 سال قبل

باسلام من تقریبا سه ماهه دندان عقل فک پایینم خیلی درد میکنه بعضی وقتا سر گیجه دارم و علان موندم چکار کنم اگه توضیح بدید ممنون میشم

حامد محمودی
حامد محمودی
پاسخ به  میثم قاسیمی
10 ماه قبل

داداش فقط بکشش منم خیلی ناجور درد میگرفت که تمامی دندون هامو به درد میاورد که کشیدمش راحت شدم

Sara.ghadarei
Sara.ghadarei
1 سال قبل

سلام من تقریبا پنچ سالی که گفتن باید سه دندون فک پایین سمت چپ آخری ها رو بکشم با دوتا تو بالایی ولی فوبیایی فوق العاده شدید دارم از کشیدین و اینجا هم برای کشیدن دندان بیهوش نمیکنن نمیدونم باید چکار کنم یه هفته س درد شدید داره و عفونت کرده گوش م باهاش تیر می‌کشه .دو تا پنی سلین زدم میترونیدازول و آموکسی کلاو م میخورم نمیدونم باید درد برایی چی باشد با هیچی خوب نمیشه

معین
معین
پاسخ به  Sara.ghadarei
5 ماه قبل

فقط باید کشید،این درد الان شما خیلی بیشتر از درد کشیدن دندان هست،حتما پیش یک متخصص برید برای کشیدن دندان عقل

هلیا...
هلیا...
1 سال قبل

سلام!
من چند روزه دندان عقل فک پایینم داره در میاد و یه تاجش هم در اومده اما به شدت درد داره حتی آب هم که میخورم یا صحبت میکنم درد میکنه…
ممکنه نیم نهفته باشه!؟

مهلا
مهلا
1 سال قبل

من لثه دندان عقل و صورتم ورم کرده ، دو ماهه این وضعیت رو دارم هنوز دندان عقلم در نیومده ممکنه نهفته باشه؟

حسین قاسمی
حسین قاسمی
1 سال قبل

ایانداشتن دندان عقل به روح وروان انسان تاثیر میگذارد

Abdullrahman Omari
Abdullrahman Omari
2 سال قبل

ایادندان عقلی. باعث بسته نشدن دهن مریض میشود؟
دردشدید ورم وجه همرا میباشد؟؟

آخرین ویرایش 2 سال قبل توسط Abdullrahman Omari
ستاره
ستاره
پاسخ به  Abdullrahman Omari
1 سال قبل

سلام من نزدیکه یک ماهه دندان عقلم درد میکنه میخاد بیرون بیاد ولی اثری ازش نیست کشیده بشه یا نه

احمد
احمد
پاسخ به  ستاره
1 سال قبل

برای منم همینطوره دردش مقطعیه و چند بار در روز درد میگیره و قطع میشه چیکار باید کرد

دکمه بازگشت به بالا