برگشت بویایی بعد از کرونا و درمان حس بویایی بعد ازکویید۱۹ با طب سنتی

بعد کرونا چطور بویایی خود را به دست آوریم؟

برگشت بویایی بعد از کرونا

پاندمی نوظهور کرونا یک بیماری ویروسی است که علت مرگ و میر عده‌ی زیادی از انسان‌ها است. با توجه به جدید بودن این بیماری درمان قطعی برای آن وجود ندارد و همه‌ی افراد با عارضه‌های آن درگیر هستند. یکی از عوارض کرونا از دست رفتن بویایی و چشایی است. این عارضه موقتی است و انتظار می‌رود شاهد برگشت بویایی بعد از کرونا باشیم.

علت از دست دادن حس بویایی و چشایی بعد از کرونا چیست؟

کرونا بیماری است که با تب، مشکلات تنفسی، سرفه و از دست رفتن حس چشایی و بویایی شروع می‌شود. از دست رفتن ناگهانی حس بویایی در خیلی از افراد به عنوان یک هشدار برای بروز کرونا است و جزو اولین علائم بیماری است.

متوجه نشدن طعم غذاها و عدم توانایی تشخیص بوی محیط یک عارضه‌ی آزار دهنده است که به دلیل آسیب ویروس کرونا به به دیواره‌ی عصب بویایی ایجاد می‌شود. مکانسیم تشخیص بو به این صورت است که گیرنده‌های عصبی یا نورون‌ها پیام محیط با گیرنده‌های سطحی در قالب بو را دریافت می‌کند اما با حمله‌ی ویروس کرونا به دیواره‌ی عصب این فرایند مختل می‌شود.

در برخی افراد دلیل از دست رفتن حس بویایی گرفتگی و احتقان ایجاد شده در مجاری تنفسی بر اثر سرماخوردگی است. از دست دادن حس بویایی در سرما خوردگی به زمان کمتری برای بهبود نیاز دارد. اما وقتی نورون‌ها به دلیل کرونا آسیب ببیند به زمان بیشتری برای بازسازی نیاز است. علت و مدت زمان بهبودی از دست رفتن حس بویایی بر اثر سرماخوردگی و ابتلا به کرونا با هم تفاوت دارد.

آیا اولین علامت ابتلا به کرونا از دست رفتن بویایی است؟

یکی از شایع‌ترین علائم ابتلا به کرونا از دست رفتن حس بویایی است که با عنوان آنوسمی شناخته می‌شود. اما از دست رفتن بویایی درکرونا اولین علامت ابتلا به بیماری نیست. برخی افراد بعد از تب و سرفه دچار از دست رفتن حس بویایی می‌شوند و ممکن است در برخی افراد دیگر اولین علامت ابتلا به کرونا از دست رفتن حس بویایی باشد.

همچنین خیلی از مبتلایان به کرونا مزه بد دهان بعد از کرونا را تجربه می‌کنند. هیپوگوسیا (Hypogueusia) به عنوان اختلال چشایی شناخته می‌شود و کسانی که به این عارضه دچار می‌شوند نمی‌تواند طعم شیرین، شور یا ترش و تلخ را از هم تشخیص دهند و فقط مزه‌ی بدی را در دهان خود احساس می‌کنند. در مواردی از مبتلایان به کرونا نیز مشاهده می‌شود چشایی به طور کامل از بین رفته است که این عارضه با نام آگوسیا (ageusia) شناخته می‌شود.

چه تعدادی از مبتلایان به کرونا حس بویایی را از دست می‌دهند؟

آمار دقیق افراد آلوده به کویید ۱۹ که با عارضه‌ی تشخیص ندادن بو روبرو هستند در دسترس نیست. در واقع مطالعه‌ی دقیق صورت نگرفته است که تعداد این افرد را برآورد کند و نتایج آن قابل اتکا باشد. با این‌حال می‌توان ادعا کرد یکی از رایج‌ترین علائم کرونا از بین رفتن بویایی است.

آیا با ابتلا به کرونا بویایی به طور کامل از بین می‌رود؟

مطالعات جدیدی که پیرامون از دست رفتن حس بویایی در افراد مبتلا به کرونا انجام شده نشان می‌دهد برخی از مبتلایان دچار اختلال بویایی می‌شوند و لزوما تمام افراد بویایی را به طور کامل از دست نمی‌دهند.

حتی برخی افراد مبتلا به کرونا احساس بوی بد در بینی دارند. این عارضه ممکن است طی بیماری اتفاق بیفتد یا بعد از برطرف شدن تب، کوفتگی و بی‌حالی همچنان با این مشکل درگیر باشند.

 اما در یک مورد به طور قطع می‌توان اظهار نظر کرد و آن این‌که از دست رفتن بویایی در همه‌ی افراد به صورت ناگهانی رخ می‌دهد و تدریجی نیست. دومین مورد با اهمیت هم این است که این حالت با احتقان ناشی از ویروس متفاوت است.

بعد از کرونا بویایی بر می گردد؟

از دست رفتن بویایی با ابتلا به کویید ۱۹ به قدری اهمیت دارد که خیلی از پزشکان و محققان عقیده دارند می‌توان از آن به عنوان یک نشانه‌ی تشخیصی ابتلا به کرونا استفاده کرد.

از دست دادن حس بویایی چند روز طول می‌کشد؟

علائم کرونا در همه‌ی افراد یکسان بروز نمی‌کند و در هرکسی به یک شکل بروز می‌کند و نمی‌توان یک قاعده‌ی کلی برای آن در نظر گرفت. اما معمولاً با شروع علائم کرونا بویایی و چشایی بیمار از دست می‌رود. در طول دوره‌ی بیماری و تا بهبودی کامل فرد قدرت تشخیص هیچ بویی را ندارد و متوجه طعم یا مزه نیز نمی‌شود.

به همین جهت در جواب بیمارانی که می‌پرسند از دست رفتن بویایی و چشایی چند روز طول می‌کشد؟ نمی‌توان پاسخ دقیق و قطعی داد.

با توجه به ناشناخته بودن عامل بیماری و متفاوت بودن طول دوره‌ی بیماری برای افراد مختلف، نمی‌توان مدت زمان مشخص برای برگشت حس بویایی و چشایی در نظر گرفت اما با توجه به موارد بالینی معمولاً بین یک تا سه هفته بعد از ابتلا به کرونا می‌توان انتظار برگشت حواس را داشت.

افرادی که برگشت بویایی در آن‌ها بیش از یک ماه طول می‌کشد دچار مشکلاتی در تشخیص بو می‌شوند. در فرایند بازسازی دوباره‌ی نورون‌ها ممکن است تمام بوها به صورت نامطلوب استشمام شود اما معمولاً بعد از مدتی فرد بیمار می‌تواند بوی واقعی را تشخیص دهد.

درمان از بین رفتن حس بویایی بعد از کرونا چگونه است؟

تحقیقات زیادی در مورد درمان‌های موثر در برگرداندن حس بویایی وجود ندارد با این‌حال شیوه‌های مختلف درمانی به افراد مبتلا به کرونا پیشنهاد می‌شود.

درمان از بین رفتن بویایی با طب سنتی

طب سنتی برای درمان بویایی از دست رفته استفاده از داروهای گیاهی عطر و تند را پیشنهاد می‌کند. همچنین این گیاهان می‌توانند سیستم ایمنی بدن را تقویت کنند و با تاثیرات ضد التهابی که دارند بیماری را درمان کنند. به این ترتیب کیفیت زندگی بیماران مبتلا به کرونا بالاتر می‌رود و می‌توانند روند پیشین زندگی را در پیش بگیرند.

گفتگوی آنلاین با متخصص طب سنتی

درمان از بین رفتن بویایی در طب سنتی با آموزش بویایی

یکی از ساده‌ترین درمان‌ها برای برگشت بویایی بعد از کرونا آموزش بویایی است. متخصصان طب سنتی پیشنهاد می‌کنند افراد بیمار به طور منظم بوهای تجویز شده را استشمام کنند تا دوباره بتوانند آن‌ها را یاد بگیرند. شاید این راه بتواند با تکرار کردن برای بخشی از افراد کارآمد باشد و عملکرد بویایی آن‌ها را بهبود بخشد.

درمان از بین رفتن بویایی بعد از کرونا

از این شیوه که به عنوان فیزیوتراپی بویایی هم از آن نامبرده می‌شود باید روزانه و چندین مرتبه طی روز انجام شود. معمولاً در هر بار تمرین ۲۰ تا ۳۰ ثانیه بوییدن کفایت می‌کند. رایحه‌های شایع و مناسب برای تمرین بویایی بعد از برگشت کرونا شامل موارد زیر است.

  • میخک
  • اکالیپتوس
  • گل محمدی یا گلاب
  • رایحه لیمو
  • دارچین

البته به جز این موارد می‌توانید از تمام داروهای گیاهی که فکر می‌کنید بوی خوشی دارند و به شما در بهبود وضعیت بویایی کمک می‌کنند استفاده کنید. مثلاً می‌توانید از پودر قهوه، عطر و ادکلن هم برای بوییدن روزانه استفاده کنید.

بوییدن گل‌ها، میوه‌های عطر دار مانند پرتقال نیز می‌تواند به بازآموزی مغز برای یادآوری بو کمک موثری کند. مزیت استفاده از این شیوه این است که آسان و ارزان است و برای انجام آن نیاز به صرف زمان زیادی ندارید.

درصورتی‌که از تاپیک دست دادن حس بویایی نی نی سایت درمان موثری را پیدا نکردید می‌توانید از مشاوره‌های دقیق متخصص طب سنتی در سایت پذیرش ۲۴ استفاده کنید. با این شیوه توسط پزشک آنلاین طب سنتی طی مدت زمان کوتاه بهترین درمان‌ها به شما پیشنهاد می‌شود.

درمان  از بین رفتن بویایی در طب سنتی با استفاده از بخور دادن

یکی از راه‌هایی که طب سنتی برای دران برگشت بویایی بعد از کرونا توصیه می‌کند استفاده از بخور گیاهانی مانند مرزنجوش ، بابونه و ناخنک است. بخور دادن این گیاهان دو بار در روز می‌تواند مجاری تنفسی و عصب‌های بویایی را تحریک کند و موجب بازگشت بویایی شود.

درمان از بین رفتن بویایی در طب سنتی با سیاه دانه

پخش شدن دود سیاه دانه در خانه موجب تحریک عصب بویایی می‌شود. به همین جهت متخصصان طب سنتی توصیه می‌کنند کمی سیاه دانه را داخل سرکه بجوشانید و بعد از اینکه تمام سرکه تبخیر شد سیاه دانه باقی مانده را مانند اسپند دود کنید.

درصورتی‌که از درمان حس بویایی دکتر خیر اندیش استفاده کرده‌اید و پاسخ مطلوب را دریافت نکرده‌اید به شما پیشنهاد می‌کنم با استفاده از ویزیت آنلاین طب سنتی با هرکدام از متخصصین طب سنتی سایت پذیرش ۲۴ که تمایل دارید به صورت متنی یا صوتی گفتگو کنید.

درمان از بین رفتن بویایی در طب سنتی با روغن گیاهی

طب سنتی برای درمان عارضه‌ی بیماری‌ها از روغن‌های گیاهی نیز استفاده می‌کند. روغن کرچک، روغن گل رز، روغن سیر و روغن اکالیپتوس می‌تواند وجب بازگشت بویایی بعد از کرونا شود. برای استفاده می‌توانید روزانه چندین بار این روغن‌ها را بو کنید یا این‌که چند قطره از آن را داخل مجاری بینی بمالید.

درمان از بین رفتن بویایی بعد از کرونا با شستشوی بینی

یکی از راهکارهای مناسب برای برگشتن حس بویایی بعد از ابتلا به کرونا این است که بینی را با مواد مخصوص شستشو کنید. برای این‌کار می‌توانید از سرم‌های شستشو استفاده کنید و در صورت دردسترس نبودن از آب جوشیده سرد شده استفاده کنید. حتی مصرف دهانشویه و شستشوی حلق نیز در درمان بویایی از دست رفته موثر است.

درمان از بین رفتن بویایی بعد از کرونا با استفاده از دارو

کسانی که به علت ابتلا به کویید ۱۹ بویایی خود را از دست داده‌اند می‌توانند برای درمان از اسپری و قطره بینی برای برگشتن حس بویایی استفاده کنند. قطره و اسپری اغلب حاوی کورتون هستند و طی مدت کمی موجب بهبودی می‌شوند.

اما برای استفاده از دارو حتماً باید به خاطر داشته باشید نباید از داروها به صورت خودسرانه استفاده کنید و حتماً با نسخه‌ی پزشک داروها را تهیه کنید. به عنوان نمونه با مصرف استروئیدها فرد ممکن است به عوارض استفاده از آن‌ها هم دچار شود. از عوارض استفاده از استروئیدها می‌توان به فشارخون بالا، تغییرات رفتاری و خلقی و تجمع مایعات در بدن اشاره کرد.

درمان دارویی اربین رفتن بویایی بعد از کرونا

سبک زندگی موثر در درمان از بین رفتن بویایی بعد از کرونا

استفاده از مکمل‌ها مانند امگا ۳، ویتامین C موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود. همچنین استفاده از دخانیات مانند سیگار و قلیان و مواد مخدر روند برگشت بویایی و چشایی را به تاخیر می‌اندازد. می‌توان طی روز از آبنبات‌های طعم دار و قرص نعنا نیز استفاده کرد و روند بهبودی را تسریع کرد.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

یکی از موارد ابتلا به کرونا از دست رفتن کامل حس بویایی و چشایی است که به طور معمول حداکثر بازه‌ی زمانی آن سه هفته است. در واقع اگر بیمار از هیچ داروی ضد احتقان یا گرفتگی بینی هم استفاده نکند با بهبود علائم بیماری کرونا شاهد برگشت بویایی و چشایی خواهد بود.

درمان از بین رفتن بویایی در طب سنتی

درصورتی‌که مبتلا به کرونا شدید و حواس خود را از دست دادید و بعد از سه هفته علائم بهبود نیافت یا حتی از داروهای ضد گرفتگی طب سنتی یا داروهای شیمیایی هم استفاده کردید و همچنان بویی را احساس نمی‌کنید باید برای بررسی دقیق‌تر به پزشک مراجعه کنید.

پذیرش ۲۴ یک وب سایت آنلاین است که امکان ارتباط شما را با دکتر طب سنتی آنلاین فراهم می‌کند. با استفاده از این شیوه می‌توانید در کوتاه‌ترین زمان و با صرف کمترین هزینه مشاوره‌های خوب و دقیق دریافت کنید. همچنین نیازی به مراجعه‌ی حضوری ندارید.

۳.۱/۵ (۱۶ نظر)

منبع
theconversation.comconsultqd.clevelandclinic.orgwww.independent.co.ukwww.medpagetoday.comwww.beckershospitalreview.comwww.nature.com

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
150 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
مهدی
مهدی
7 روز قبل

سلام عزیزان
من بعد کرونا نا الان. دیگه حالو روزم خوب نیست. تا یه مدت. بوی بد. بعد اون. یک سوم بویایی شاید برگشته. اما ظاهرا خوب شدنی نیست

محبوبه
محبوبه
10 روز قبل

منم حدود دوساله بعد کرونا بویایی ندارم خیلی کوتاه در حد چند ثانیه گاهی میاد و تشریف میبره

لشگری
لشگری
1 ماه قبل

الان ۴ماه کرونا گرفتم بعدش کلا حس بویایی نداشتم ولی ب مرور خوب شد ولی ۵۰درصد الانم بعضی بوها بوی گندیده میده بوی ترشیده دیگه کلافم کرده نمیدونم سیگار میکشم از اونه نمیزاره خوب بشم راهنمای کنید

رسول
رسول
1 ماه قبل

یه خسته نباشید به اون پوفیوز هایی که میگن از فلان و فلان دارو استفاده کردیم و خوب شدیم ولی اسم داروهاشونو نمیگن و تورو میکشن یه جای دیگه توی فضای مجازی و میگن باید اینقدر بحساب بزنی تا اسمشونو بگیم

ژیلا
ژیلا
1 ماه قبل

به نظرتون چکار باید کرد…

ژیلا
ژیلا
1 ماه قبل

سلام ببخشید منم یه سال و نیمه حس بویایی مو از دست دادم

.....
.....
1 ماه قبل

دوستان ویپ بکشید دودش رو از بینی بیرون بدید تاثیر زیادی داره رو تحریک بویاییتون

ناشناس
ناشناس
2 ماه قبل

من هم برایم ضعیف شده دوماه میشه چکار کنم تا برگرده کسی هست کمک کنه

میثم
میثم
3 ماه قبل

سلام دوستان بنده هم مرداد ۱۴۰۰ مبتلا شدم و تا الان بعد از ۲سال و نیم هنوز کامل بو هارو نمی فهمم یه جورایی بوها قاطی شدن

مصطفی
مصطفی
3 ماه قبل

کنم ،به لطف خدا چند روزه که بویایی م برگشت کرده،خواستم این مطلب رو بهتون گفته باشم تا شاید بتونم کمکی کرده باشم،هر کدوم از دوستان که تمایل به استفاده ی این دو ترکیب گیاهی رو

مریم
مریم
پاسخ به  مصطفی
2 ماه قبل

چه گیاهی استفاده کردین برابازگشت حس بویایی

مهدی
مهدی
پاسخ به  مصطفی
2 ماه قبل

سلام داداش من شش ساله حس بویابی ندارم تو رو خدا بگو چه دارویی بود

لیلا
لیلا
پاسخ به  مصطفی
1 ماه قبل

شما چیکار کردید

افسانه ن هستم
افسانه ن هستم
پاسخ به  مصطفی
1 ماه قبل

سلام دوست عزیز همسر من از وقتی کرونا گرفت تا بحال که دوسال از آن روزها گذشته هنوز حس بویایی وچشایی خود را بدست نیاورده .هنوز هیچ اقدامی برای اینکار نکرده .من خودم میخوام درمانش را شروع کنم اگر کسی از تجربه ایی دارد لطفا بگید تا بتونم ایشون را درمان کنم

فریماه
فریماه
پاسخ به  مصطفی
1 ماه قبل

چکار کردی که برگشت

مصطفی
مصطفی
3 ماه قبل

دوستان سلام،منم مثل همه ی شماها چندین ساله مشکل بویایی دارم،در صورت مصرف کورتون بویایی م مقطعی خوب میشه،هفته ی قبل به طور اتفاقی به مغازه ی یکی از پزشکان هندی شهرمون زاهدان رفتم که ایشون دوتا ترکیب گیاهی(یکی ساخت کشور هندوستان و دیگری ساخت کشور اندونزی) رو بهم داد تا استفاده

نسرین
نسرین
پاسخ به  مصطفی
2 ماه قبل

دو سال پیش سرما خوردگی شدید گرفتم از همون موقع حس بویایی و چشایی ندارم بگید چیکار کنم

سمیه خلفی
سمیه خلفی
پاسخ به  نسرین
2 ماه قبل

اگه راهی هست به زحمت به منم بگید حس بویایی ندارم

مریم مرادی
مریم مرادی
پاسخ به  مصطفی
2 ماه قبل

چه دارویی هستش ماهم بگیرییم

مصطفی
مصطفی
3 ماه قبل

در ضمن این دو ترکیب برای درمان سینوزیت و سردردهای میگرنی هم کاربرد فوق العاده ای داره

اهو
اهو
پاسخ به  مصطفی
1 ماه قبل

خب اسم دارو گیاهی و بگید

سعید
سعید
4 ماه قبل

سلام
به دوستان من سال ۹۹ برج ۵ تصادف کردم. و یک هفته تو کما بودم بعد بهوش آمدن کرونا گرفتم و تا امروز ۴۰۲وبرج ۹ هنوز هیچ حس بویایی ندارم ۳ ساله نقض عضو شدم

آخرین ویرایش 4 ماه قبل توسط سعید
اصغر تهران
اصغر تهران
4 ماه قبل

سلام…من دو بار بویایی و چشایی رو از دست دادم یه بار اوایل کرونا یه بار هم یک ماه پیش ولی هر دفعه که از دست دادم بویایمو بعد از شیش هفت روز خوب شدم…فقط هم روغن بنفشه خوراکی استفاده کردم هر شب دو قطره داخل بینیم می‌ریختم…امیدوارم که شما هم خوب بشین

محمد
محمد
7 ماه قبل

سلام همسرم قبل از کرونا حس بویاییشو از دست داده . آیا راه حلی برای بهبودیش هست . لطفا راهنمایی بفرمایید

حجت
حجت
7 ماه قبل

سلام من نزدیک ۲ سال هست حص بویایم رفته چکارکنم بوی غذا برام یه جوریه بوهایی که خیلی زننده هست میفهمم همه چی نمیفهمم راهنمیایی کنید چه دارویی خوبه برام که برگرده بویایم

محمد
محمد
پاسخ به  حجت
7 ماه قبل

سلام‌من‌سه‌سال‌است‌حس‌بویایی‌ندارم‌چکاربایدبکنم‌راهنمایی‌کنید.

پروانه
پروانه
پاسخ به  حجت
2 ماه قبل

من از شهریور ۱۴۰۹کرونا گرفتم از نوع دلتا بویایی وچشاییم خیلی ضعیف شده همش غذام میسوزه بوی سوخته رو متوجه نمیشم مزه هارو خیلی کم میفهمم هنوز سرفه میکنم وریه م سنگین میشه شما پیشنهادی دارید

متین
متین
پاسخ به  حجت
2 ماه قبل

به نظر من فقط باید تمرین کنید بوهای تند مزه های قوی رو تمرین کنید به بو مزتون شوک وارد کنید

صدیقه
صدیقه
10 ماه قبل

سلام
من تقریبا دو سال که حس بویایی و چشایی خود را از دست داده ام برای درمان چه باید کرد؟ با تشکر

زهرا عاملی
زهرا عاملی
11 ماه قبل

سلام من دوساله پیش کرونا گرفتم وحس بیاییم رواز دست دادم ودیگه هم برنگشته آیا درمانی هست

نفیسه مهربانی بانی
نفیسه مهربانی بانی
1 سال قبل

۳سال قبل کروناگرفتم ولی هنوز ز حس بویایی وچشایی ام برنگشته

زینب
زینب
پاسخ به  نفیسه مهربانی بانی
1 ماه قبل

وای خیلی بدهههههه خدا شفا بده

فاطمه
فاطمه
1 سال قبل

دوستانی که بعد کرونا خوب شد حس بویایی انها و مجدد بعد دوماه بوی گند عطر و مایع دستشویی حس میکنین .من یک سال و نیم گرفتار بودم.یک هفته قلیون شارژی با طعم مختلف کشیدم دیدم خوب خوب شدم به برادرم گفتم کشید خوب شد.به خاطر طعم و بوی اسانس هاش هست وقت کشیدن

امین
امین
پاسخ به  فاطمه
6 ماه قبل

واقعا خوب شدی من دوساله هیچ بویی حس نمیکنم جدیدن از همین ویپ ها هم میکشم یه ذره بوشو حس میکنم

سکینه
سکینه
1 سال قبل

سلام خوبین من از موقع کرونا حس بویایی از کار افتاده راهنمایی کنید

محمد
محمد
پاسخ به  سکینه
3 ماه قبل

دوستان گفتند قلیون شارژی بکشید

عبدلله نجفی
عبدلله نجفی
1 سال قبل

سلام من قبل کرونا حساسیت مانند حدس زیادم بعلت گرفتگی بینی هر چند گاهی قطع وجود برگشت میزد بعد کرونا کامل بویایی قطع شده به پزشک مراجعه نمودم دارو یا اسپری یا قطره چند روزی بو احساس میکنم دوباره قطع می‌شود لطفا راهنمایی بفرمایید مایید نجفی هستم مشهد مقدس

پارسا
پارسا
پاسخ به  عبدلله نجفی
11 ماه قبل

سلام اسپری و داروهایی که بهتون پادن چی بود؟

علی
علی
1 سال قبل

سلام دوستان من هم کرونا گرفته بودم یه ۱ هفته از اویشن استفاده کردم خوب شدم خیلی واسه حس بویایی خوبه استفاده کنید

مریم
مریم
پاسخ به  علی
5 ماه قبل

سلام آویشن رو چه کار کردی ؟بخور دادی میشه بیشتر توضیح دهید؟

مریم
مریم
پاسخ به  مریم
5 ماه قبل

سلام من سه ماه هست که حس بویایی رو از دست دادم شاید هفته ای یک بار برای یک لحظه ی بوی رو حس میکنم وبعد دوباره حس بویاییم از بین میره

فریبا
فریبا
1 سال قبل

با سلام من الان ۳ ماه هست حس بویایی ‌چشایی ندارم چکار کنم خیلی ناراحتم ‌میترسم برنگرده

amir
amir
پاسخ به  فریبا
11 ماه قبل

من کرونا گرفتم حس هامو از دست دادم۶ ماه بعد خوب شدم
این هفته ویروس کرونا رو دوباره گرفتم و مریض شدم دوباره امروز حس هامو از دست دادم

آخرین ویرایش 11 ماه قبل توسط amir
اسلام تالاب
اسلام تالاب
پاسخ به  فریبا
7 ماه قبل

سلام الاپزشک عزیز ۶ماه حس بویایی ندارم چکارکنم مشکلی ایجاد نمی

اشکان
اشکان
1 سال قبل

سلام دوستان شماهم به این درد گرفتارین،شماهم خیلی عذر میخام عطرو ادکلن هاتون بوی مدفوع میده بعد مدفوعتون بو عطر میده،یا فقط من اینجوریم،الان دوساله موندم کدوم رو بزنم به خودم کدومو بریزم تو فاضلاب؟؟؟

امین
امین
پاسخ به  اشکان
6 ماه قبل

منم دقیقا همینجوریم

نرگس
نرگس
پاسخ به  اشکان
30 روز قبل

منم دچار ای چیزا شدم دو سال حس بویاییم رفته چندتاییی هم میفهمم برعکس شدن مثل شما من خیلی دنبال درمان رفتم هر کاری بگین کردم حتی سی تی اسکن گرفتم طب سنتی هر کاری که فک کنید ولی خوب نشدم

فاطمه
فاطمه
1 سال قبل

سلام من حدودا شش ماهه بو ومزه غذا وخوردنی هارو نمیفهمم بعضی روزها میفهمم رفتم دکتر وقتی دارو میخورم خوبه ولی دارو تمام میشه دوباره بو ومزه ها رو حس نمیکنم دو سال پیش کرونا گرفته بودم اوایل اصلا بو و مزه حس نمیکردم ولی الان کمی حس میکنم لطفا به من کمک کنید خیلی سخته

پارسا
پارسا
پاسخ به  فاطمه
11 ماه قبل

سلام چه دکتری رفتید؟

محسن عباسی
محسن عباسی
پاسخ به  پارسا
3 ماه قبل

محسن عباسی

ایلیا
ایلیا
1 سال قبل

سلام .وقتتون بخیر .نزدیک یک ساله ک از کرونای شدیدمن میگذره اما هنوز بویایی خودم رو بدست نیاوردم همه بوها برایم ناآشناهستن .لطفا راهنمایی کنید

پروانه
پروانه
1 سال قبل

من یک سال و سه ماه ازمبتلا شدنم میگذره هنوز بویایی و چشاییم ضعیفه باید چیکار کنم

سهیل سلطانی
سهیل سلطانی
1 سال قبل

سلام وقت بخیر یک عده ای شربت فیتوپان شربت زینکلد قطره نفازولین و قرص زینکوویت معرفی کردن من گرفتم خوردم هیچ اثری نداشت گفتم بگم کسی الکی هزینه نکنه دوماه کامل بویایی نداشتم یکسالم هست بدبویی دارم هنوزم خوب نشدم اسپری کورتون شستشوی بینی آموزش بویایی هرکاری هم کردم

ارش
ارش
پاسخ به  سهیل سلطانی
1 سال قبل

متاسفانه باید بگم دیگه بر نمیگرده چون من هم خیلی کارها کردم ولی هنوزم بوها رو بد متوجه میشم و حس چشاییم هم بهم خورده

محمدی
محمدی
1 سال قبل

سلام من یک سال هست که فقط حس بویایی رو از دست دادم و. مزه عدا ها رو حس نمی کنم چکار باید بکنم ممنون می شم از راهنمایی تون اگه می شه جواب پیامک کنید چون اینترنت عط وصل می شه

گلناز
گلناز
پاسخ به  محمدی
1 سال قبل

سلام وقت بخیر.من تقریبا یک ونیم ساله حس بویاییم ضعیف شده لطفاً کمکم کنیدبایدچیکار کنم

Sahar
Sahar
1 سال قبل

من یه کرونای خیلی خفیف گرفتم یعنی فقط در حد سوزش و خارش گلو بود ودر نهایت بعد از سه روز سوزش و خارش گلو تبدیل به گرفتگی صدا شد که اونم بعد از یک روز خوب شد خالا بعد از دوهفته بهبودی حس بویایی و چشاییم رو یکدفعه ازدست دادم یعنی کاملا صفر صفر نه بویی حس میکنم ونه مزه ای
این یعنی چی ؟!

سمیه بابکان
سمیه بابکان
1 سال قبل

سلام وقت‌به خیر من فقط گرفتگی‌بینی دارم وحس بویایی از دست دادم چیکارکنم

Omid
Omid
1 سال قبل

سلام به شما عزیزان؛
خدا رو شکر ، من درمان قطعی بازگشت بویایی رو بدست آوردم بدون اینکه از پزشک یا مشاور یا کسی تجویز یا مشاوره ای دریافت بکنم…

من برج ۲ سال ۱۴۰۰ (پارسال) و آبان همین سال یعنی دو بار مبتلا به کرونا شدم که دفعه اول متوجه شدم حس بویایی خودم رو از دست دادم و بعد از درمان هم بشدت با اختلالات و مشکلات بویایی و چشایی روبرو شدم…
برای درمان این مشکل ، سایت های بسیاری رو مطالعه کردم و روش های پیشنهادی مختلفی رو تست کردم اما نتیجه ای نداشت و هیچکدام قطعی نشد
اما پس مدتی کوتاه ، روش درمانش رو بدست آوردم و درمان شدم حتی بهتر از گذشته … به نحوی که برای خودم بسیار شگفت انگیز و خوشحال کننده بود و مایل هستم این موفقیت رو برای کمک و درمان سایر همنوعان خود به اشتراک بذارم اما ابتدا قصد دارم این روش رو با پزشک متخصص مطرح کنم تا اطمینان پیدا کنم که عوارض یا مشکلاتی برای سایر بیماران نخواهد داشت و درصورت اطمینان و تایید این ایده درمانی توسط پزشک متخصص، انشالله به اطلاع بیماران و نیازمندان مرتبط خواهم رساند
سلامت و مانا باشید

کرمی
کرمی
پاسخ به  Omid
1 سال قبل

سلام من چهار ماه پیش کرونا گرفته م طی این مدت بویایم رو از دست دادم الان یک ماهه بویایم بدتر شده وتمام مزه هاو غذاها حتی میوه وغیره بوی عطر ومواد شوینده وغذاها برام خیلی وحشتناک خیلی بد بو وبد مزه شده واقعا کلافه شدم . خواهش میکنم راهنمایم کنید واقعا دیگه نمدانم چکار کنم ممنونم که پاسخ گو هستید.

سهیل
سهیل
پاسخ به  Omid
1 سال قبل

تو رو خدا راه حلشو بگید یکساله همه چیز بوی فاضلاب میده واقعا از زندگی خسته شدم

بهار
بهار
پاسخ به  Omid
1 سال قبل

خب چرا الکی میگی؟ اگ واقعا راهکاری داری بگو من افسردگی گرفتم سر این قضیه

Mahak
Mahak
پاسخ به  Omid
1 سال قبل

بگو توروخدا

سانی
سانی
پاسخ به  Omid
1 سال قبل

خب چی بوده بگید ماهم از نگرانی دربیایم

رضا
رضا
پاسخ به  Omid
1 سال قبل

سلام هر چی هست بفرمایید بقیه هم درمان شوند یا می خواهی ثبت اختراع کنی

یاسر
یاسر
پاسخ به  Omid
11 ماه قبل

توهم گرو کشی میکنی خوب بگو دیکه

میترا
میترا
پاسخ به  Omid
7 ماه قبل

خب لطفا بگید چکاری انجام دادید که خوب شدید

ماشالله کفگیرزن
ماشالله کفگیرزن
پاسخ به  Omid
6 ماه قبل

اسکل کردی مارو حاجی ؟؟؟؟؟
چار بند نوشتی تهش هیچی

مجید محمدی
مجید محمدی
پاسخ به  Omid
6 ماه قبل

سلام منم حس بویایی ۲ساله ندارم بعد خوب شدن کرونا لطفا بگین چیکار کنم تا حس بویایی من برگردد. ممنون

مهرداد
مهرداد
پاسخ به  Omid
4 ماه قبل

چرت نگو

زھرا
زھرا
پاسخ به  Omid
3 ماه قبل

ببخشیدمن الان ازدست دادم چیکارکردین بھم بگو

شبنم
شبنم
پاسخ به  Omid
3 ماه قبل

تو رو خدا زودتر ایده تون و بگید که چکار کردید که خوب شدید من الان نزدیک سه سال بویایی وکامل از دست دادم هیچ بویی وحس نمی کنم دارو های شیمیایی وگیاهی زیاد مصرف کردم فایده ای نداشت حتی ام ار ای دادم مشکلی نداشتم واقعا افسرده شدم نم دونم چکار کنم

مهدی ترکمانی
مهدی ترکمانی
پاسخ به  شبنم
24 روز قبل

درمان حس بویایی

مسعود
مسعود
پاسخ به  Omid
3 ماه قبل

میشه بگید چکار کردین خوب شدیم

جواد
جواد
پاسخ به  Omid
1 ماه قبل

سلام
من منتظر راهکارشماهستم بزرگوار

افسانه ن هستم
افسانه ن هستم
پاسخ به  Omid
1 ماه قبل

دوست عزیزشما میتونید به بقیه این تجربه را بگید هرکس دوست داره انجام میده هرکس هم میترسه انجام نده

زهرا
زهرا
پاسخ به  Omid
1 ماه قبل

خسته نباشی

فریماه
فریماه
پاسخ به  Omid
1 ماه قبل

خاک بر سرت خب بگو هر کی،خواست انجام بده تو گفتن هم خسیسی شماها

رضا
رضا
پاسخ به  Omid
13 روز قبل

سلام دوست بزرگوارمیشه خواهش کنم به من بگیدراه حل که خوب شدیدمن هم چندروزی که حس بویایی وچشایی روندارم خیلی عذاب آوره ممنون ازشماعزیز

neda hozhabr
neda hozhabr
پاسخ به  Omid
12 روز قبل

درمانتون چی بود؟؟

محبوبه
محبوبه
پاسخ به  Omid
10 روز قبل

خوب بگید لطفا

فریماه
فریماه
پاسخ به  Omid
8 روز قبل

گم شو باباااا

زهره نصرتی
زهره نصرتی
1 سال قبل

سلام من امروز روز ۶ کرونا هستم از دیروز حس بویاییمو از دست دادم لطفا کمکم کنید

amir
amir
پاسخ به  زهره نصرتی
11 ماه قبل

من امروز حسامو از دست دادم
خوب شدین شما؟

سارا
سارا
پاسخ به  زهره نصرتی
1 ماه قبل

قلم بینی استفاده کردین؟

سمیه زرگانی
سمیه زرگانی
1 سال قبل

سلام من یکسال از بیماری کرونام میگذره ولی هنوز حس بویایی و چشایی ندارم ایا راهکاری هست ؟؟

اذرسعادت
اذرسعادت
پاسخ به  سمیه زرگانی
1 سال قبل

من سال ۹۹ کرونا گرفتم بویاییم ضعیف شد که ۱۴۰۱ خردتدگرفتم بکلی بویاییم رفته است کمکم کنید هیچ چیز درمانی استفاده نکردم

صادق حبیبی
صادق حبیبی
پاسخ به  سمیه زرگانی
10 ماه قبل

با روغن بنفشه حس چشای را خوب کنید

آخرین ویرایش 10 ماه قبل توسط صادق حبیبی
زینب راستینه
زینب راستینه
1 سال قبل

سلام خسته نباشیدمن یک سال ونیم پیش کروناگرفتم وحسبویاییم کامل ازدست رفت وندین دکترهم رفتن میگن چون ازیک سال گذشته دیگه برنمی گرده توروخدااگه راه وچاره ایی هست کمکم کنید

سولماز
سولماز
پاسخ به  زینب راستینه
1 سال قبل

برای برگشتن حس بویایی بعد از کرونا از داروخانه قلم بینی تهیه کنید و مدام بوی اونو استشمام کنید،بی نهایت عالیه و خیلی زود جواب میگیرید

ناشناس
ناشناس
1 سال قبل

سلام خواستم بگم نگران نباشید برمیگرده
فقط باید خودتون به خودتون کمک کنید
چیزهای تند بو کنید هی تمرین تکرار تکرار
اینجوری خیلی کمک میکنه من تاثیرشو دیدم

سمانه
سمانه
1 سال قبل

سلام وقت بخیر ،من دو سالِ حس بویاییمو از دست دادم به علت کرونا و هنوز برنگشته ،انواع بخور و استشمام بوهای تند هم انجام دادم ولی افاقه نکرده ،اگه واقعا راه درمانی هست راهنمایی کنید ممنون

رضا
رضا
1 سال قبل

سلام من مردادماه سال گذشته کروناگرفتم وحس بویایی وچشایی ام راازدست داده وهنوزبرنگشته

مرسده
مرسده
پاسخ به  رضا
1 سال قبل

همدردیم

صادق حبیبی
صادق حبیبی
پاسخ به  رضا
10 ماه قبل

روزی ۲ بار با روغن بنفشه پشت گوش و بالای بیشانی و دور بینی را ماساژ دهید و ۲ قطره هم داخل بینی بریزید حس چشای ۱۰۰ درصد خوب میشه .من امتحان کردم حس چشایم درست شد .دستور دکتر خیراندیش است

محسن
محسن
1 سال قبل

سلام من هم مثل همه هشت ماه پیش کرونا گرفتم بوی همه چیزو بوی عفونت میدونم نه طعمی نه بوی هر کاری گفتن کردم ولی باز نشده که نشده ممنون میشم راهنمای جدیدی باشه بکنید

رحیمی
رحیمی
پاسخ به  محسن
1 سال قبل

منم

حدیث
حدیث
2 سال قبل

سلام من ده ماهه پیش کرونا گرفتم حس بویایی وچشایی ندارم الان سه ماهه که بوی غذاها رو به بدترین حالت متوجه میشم باید چکار کنم آیا این طبیعی است

محمد
محمد
پاسخ به  حدیث
1 سال قبل

منم اینجوری شدم خیلی ناجوره

زهرا حسینی
زهرا حسینی
2 سال قبل

سلام من شش ماه پیش حس بویایی از دست دادم هنوز برنگشته چکار کنم

اعظم فراهانی
اعظم فراهانی
2 سال قبل

سلام …من ابان از بیستم بهمن ماهه یه بوی بدی نسبت ب همه بوها دارم طوری ک هیچی نمیتونم بخورم سردرد حالم بد میشه این بو خیلی اذیتم میکنه نمیدونم چکار کنم خسته شدم واقعا تو ذو خدا بگید چکار کنم ک خوب بشم

مهدی
مهدی
پاسخ به  اعظم فراهانی
2 سال قبل

سلام وقت بخیر بعدازبهبودی ازکرونا بهترین بو عطر ادکلن الکل مایع دستشویی وظرفشویی رابوهای خیلی بدی حس میکنم چکارکنم

مریم محمدی
مریم محمدی
2 سال قبل

سلام ۶ ماهه دخترم بعد ازابتلا به کروناهنوزحس بویایی اش برنگشته،راهکارچیست؟؟باسپاس

اعظم فراهانی
اعظم فراهانی
2 سال قبل

سلام…من الان از بیستم بهمن ماهه که همه چی برام بوی بد رو داره هیچی هم نمیتونم بخورم با میوه زنده موندم این بو خیلی حالمو بد میکنه دکتر هم فقط قرص ویتامین و آمپول داده خیلی دارم اذیت میشم همه بوها واسه من یه بوی بد رو.داره فقط گلاب خوبه میشه راهنمایی کنید ک چکار کنم

اعظم فراهانی
اعظم فراهانی
2 سال قبل

سلام….من الان از بیستم بهمن ماهه که به بوی بدی افتاده به دماغم که همه بوها را اون بوی بد احساس میکنم و حالمو خیلی بد میکنه هیچی هم نمیتونم بخورم و حالم بد میشه چند بار دکتر رفتم فقط قرص ویتامین و آمپول داده خوب هم نمیشم نمیدونم چکار کنم این بو خیلی اذیتم میکنه خیلی بده خیلی

علی جعفرپور
علی جعفرپور
2 سال قبل

من مدت ۴ماه پیش کرنا گرفتم ریه هام درگیر نشدن فقط حس بویایی چشایی رواز دست دادم بعد ۴ماه هنوز برنگشته خیلی از غذاهایی که قبلاً دوست داشتم الان نمیتونم بخورم بدم میاد ازشون به اسپری ادکلن وخوشبو کننده ها احساس بویایی بدی بهم دست میده ازشون متنفری شدم داخل دستشویی هیچ بویی حس نمیکنم صابون شامپو ادکلن برام بوی بد پازار دهنده ای میدن. تا بحال به پزشک مراجعه نکردم. نمیدونم چیکار کنم. ممنون میشم راهنمایی کنید

زهرا
زهرا
پاسخ به  علی جعفرپور
2 سال قبل

سلام بعداز برگشت بویایی از کروناهمه چیز بوی بد میدهدوهرچه می خورم طعمش بدش شده چه داروی مصرف کنم

مصطفی
مصطفی
پاسخ به  زهرا
2 سال قبل

سلام من نزدیک به هشت ماه پیش کرونا گرفتم و بویایی ام رو از دست دادم همچین برام بوی کندی میده چکار باید بکنم

احمد محبوبی
احمد محبوبی
پاسخ به  مصطفی
10 ماه قبل

به مدت ۲ساله که کرونای
دلتا گرفتم وخوب شدم ولی حس بویایی ندارم چه باید کنم

احمد محبوبی
احمد محبوبی
پاسخ به  احمد محبوبی
10 ماه قبل

۲سال پیش کرونا گرفتم ولی هنوز حس بویایی ندارم

ایمان
ایمان
پاسخ به  زهرا
2 سال قبل

سلام من ۶ماه پیش کرنا گرفتم و هنوز کامل بویاییم برنگشته وتقریبا بیشتر بوها برام یه بوی بدو میده لطفا راهنمایی کنید

س م
س م
پاسخ به  ایمان
1 سال قبل

من روغن بنفشه رو هر ۶ ساعت ریختم داخل بینی و یه هفته نشده بویاییم برگشت ولی پرهیز غذایی هم باید داشته باشین

حسینی
حسینی
پاسخ به  س م
1 سال قبل

سلام من ازشهرمشهدهستم سال ۱۴۰۰این مشکل حس بویایی وچشایی برام پیش آمدیک نفرطب سنتی یک قطره برای بینیم دادبایک باراستفاده خوب شدم البته خیلی قبلش دکتررفته بودم ولی بی نتیجه بود

فاطمه ازتبریز
فاطمه ازتبریز
پاسخ به  حسینی
11 ماه قبل

سلام میشه اسم قطره رو بگید.
من الان نزدیک ۱ماه پیش قرارنگرفته بودم ظاهرا خوب شدم ولی الان هروقت نفس میکشم ازبینی بوی خیلی بوربور فاضلاب و بوی پین حیوانات وطویله روحس میکنم دیگه حالم از نفس کشیدن هم بهم می خوره .بوومزه ی هیچ چیزو هم نمی دونم .بعدکروناسردردم هم با هیچ دارویی خوب نمیشه.
توروخداکمکم کنید دارم از استرس اظطراب میمیرم.

پریچهر
پریچهر
پاسخ به  فاطمه ازتبریز
10 ماه قبل

سلام باهیچ دارو ودرمانی حس بویایی وچشایی برنمیگرده.من تقریبا پنج الی شش ماه بویایی چشایی نداشتم بعدش هم که حسم برگشت بوهای بد ومتعفن ومزه های تهوع آور رو حس میکردم.الان بعد گذشت یک سال ونیم حس بویایی چشاییم خوب شده اما نه کامل مثل قبل هنوز بوی اسفند وپیاز مثل قبل از دست دادن حس بویایی نیست برام.ولی دیگه خداروشکر اکن بو ومزه های تعفن آور رو حس نمیکنم.کلا باید زمان داد.به مرور زمان حس برمیگرده

مریم
مریم
پاسخ به  فاطمه ازتبریز
3 ماه قبل

روغن بنفشه استفاده کن

بدبخت بدبو
بدبخت بدبو
پاسخ به  زهرا
2 ماه قبل

سلام من این ۳سالع ایجورم روز به روز بد تر میشم از بوی گند غذا ها میرنجم دیگه خسته شدم نمیدونم چکار کنم پیش بهترین دکتر تهران اصفهان همه جا رفتم هیچ دارویی نداره خودتونو اذیت نکنید امید وارم ک دارویی برای برگشت این بدبختی پیدا کنند .

علی
علی
2 سال قبل

سلام من الان ۱۴ساله که براثر زمین خوردن باموتور هرچند جایی از بدنم آسیب ندید اما حس بویایی ام را از دست دادم حتی همون سال هم ام آر آی گرفتم اما دکتر گفت که مشکلی خاصی نیست نمیشه تشخیص داد که حس بویایی کار میکنه یا نه امابه مرور زمان حس بویایی برمیگرده اماالان ۱۴ساله که حس بویایی من برنگشته؟میخواستم ببینم آیا امیدی به برگشت حس بویایی بنده هست یانه؟وآیا بعداین همه سال راه درمانی وجود دارد؟باتشکر

خانم طیبی
خانم طیبی
2 سال قبل

سلام من برج۶کروناگرفتم وحس بویایی وچشایی راازدست دادم وتاالان که ۵ماه گذشته این حس برنگشته که هیچ همه چیزی برای من یک بوی بدرامیدهن ونمی توانم چیزی رابخورم لطفاراهنمایی کنید چکار کنم

مری
مری
پاسخ به  خانم طیبی
1 سال قبل

سلام وقت بخیر من تقربیا یکسالی هست بویایی ندارم وخیلی اذیتم خواهش میکنم یه راحلی بهم بدید چون واقعا زندگی برام بی مزه و بی رنگ شده!.

نفس
نفس
2 سال قبل

سلام من حدود چند ماه پیش کرونا گرفتم کامل خوب شدم بویایی چشاییم برگشت ولی الان کم کم همه چی بو و مزه ی گوگرد میده باید چیکار کنم؟

دکمه بازگشت به بالا