عمل سپتوپلاستی چیست؟

انحراف بینی یکی از مشکلاتی است که باعث می‌شود دم و بازدم به‌شکل صحیحی انجام نشود و در نتیجه تنفس را برای افراد سخت می‌کند. این انحراف در واقع مربوط به سپتوم یا تیغه بینی است.

تیغه بینی مجموع استخوان و غضروف‌هایی است که فضای بین سوراخ‌های بینی را تقسیم می‌کنند. در نتیجه اگر انحراف داشته باشد، می‌تواند جلوی عبور راحت هوا را بگیرد. برای اصلاح این مشکل بیمار باید تحت عمل سپتوپلاستی (به انگلیسی: Septoplasty) زیر نظر دکتر انحراف تیغه بینی قرار بگیرد. تا انتهای این مطلب همراهمان باشید تا با پاسخ ما به سوال سپتوپلاستی چیست، این عمل را بیشتر بشناسید.

 

عمل سیتوپلاستی بینی چیست

جراحی سپتوپلاستی انحراف بینی را از بین می‌برد. طی این عمل دکتر جراحی زیبایی بینی، سپتوم را به محل اصلی آن برمی‌گرداند. ممکن است برای رسیدن به این هدف استخوان را بشکند یا مقداری از غضروف را بردارد.

انحراف کم تیغه بینی بین مردم شایع است اما اگر این انحراف شدید باشد تنفس را مشکل می‌کند و حتما باید جراحی شود. انحراف شدید تیغه بینی حتی ممکن است باعث کیپ شدن کامل یکی از سوراخ‌های بینی شود.

جراح بینی ترمیمی با کوتاه کردن، تغییر موقعیت و جایگزینی غضروف، استخوان یا هر دوی آن‌ها تیغه بینی را صاف می‌کند.

خطرات احتمالی عمل سپتوپلاستی چه چیزهایی هستند

همه عمل‌های جراحی عوارض مشترکی مانند خونریزی، عفونت و واکنش بد به ماده بیهوشی دارند اما اصلاح انحراف بینی به روش سپتوپلاستی ممکن است عوارض دیگری نیز داشته باشد. در فهرست زیر به تعدادی از مهم‌ترین آن‌ها اشاره کرده‌ایم:

  • انسداد بینی
  • خون‌ریزی بیش از حد
  • تغییر در ظاهر بینی
  • ایجاد سوراخ در سپتوم
  • کاهش حس بویایی
  • لخته شدن خون
  • بی حسی موقت در لثه بالایی، دندان‌ها یا بینی

بیمار ممکن است برای درمان بعضی از این عوارض به جراحی‌های اضافی نیاز داشته باشد. حتما قبل از جراحی بینی در مورد عوارض احتمالی با دکتر پوست خود صحبت کنید.

آمادگی برای عمل سپتوپلاستی

قبل از جراحی سپتوپلاستی در جلسه مشاوره درباره مزایای عمل، روند آن و عوارض احتمالی که دارد با پزشک خود صحبت کنید. دکتر جراحی زیبایی بینی شما باید موارد زیر را در نظر بگیرد:

سابقه پزشکی برای عمل سپتوپلاستی

او باید بیماری‌های زمینه‌ای شما و داروهایی را که مصرف می‌کنید، بررسی کند.

معاینه فیزیکی برای عمل سپتوپلاستی

معاینه قبل از سپتوپلاستی شامل آزمایش‌های مورد نیاز و بررسی پوست داخل و خارج بینی است.

عکس

عکس‌های دقیق و از زاویه‌های مختلف بینی، قبل و در حین عمل به پزشک در پیشبرد روند جراحی کمک می‌کند.

بررسی انتظارها برای عمل سپتوپلاستی

در این بخش می‌توانید درباره توقعی که از عمل دارید، بایدها و نبایدها و روند عمل سپتوپلاستی با پزشک خود مشورت کنید. از مصرف داروهای حاوی آسپرین یا ایبوپروفن قبل و بعد از عمل خودداری کنید.

چون این داروها ممکن است خونریزی را افزایش دهند. فقط داروهایی را مصرف کنید که توسط جراح شما تایید یا تجویز شده است. اگر سیگار می‌کشید، آن را ترک کنید. سیگار کشیدن خطر بروز مشکلات در طول عمل و بعد از آن را افزایش می‌دهد و روند بهبودی را کند می‌کند.

آمادگی برای عمل سپتوپلاستی
آمادگی برای عمل سپتوپلاستی

روند جراحی سپتوپلاستی چگونه است

عمل سپتوپلاستی به هر ۲ روش بی‌حسی موضعی و بی‌هوشی امکان‌پذیر است. پزشک با توجه به شرایط شما تصمیم می‌گیرد از چه روشی استفاده کند. بعد از ایجاد برش‌ها که ممکن است از داخل یا خارج بینی انجام شود، اصلاح تیغه بینی شروع می‌شود.

بعد از اتمام کار، دکتر انحراف تیغه بینی برش‌ها را بخیه می‌کند و ممکن است از آتل‌های سیلیکونی نرم برای حفظ شکل تیغه بینی استفاده کند. همچنین برای جلوگیری از خون‌ریزی و حفظ شکل سوراخ‌های بینی از تامپون استفاده می‌شود.

جراحی سپتوپلاستی بینی پیچیدگی خاصی ندارد و اگر بیمار مشکل حادی نداشته باشد، می‌تواند همان روز مرخص شود و نیازی به بستری شدن ندارد.

روند بهبودی بعد از عمل رینوپلاستی

برای کاهش احتمال خونریزی و تورم، پزشک ممکن است از شما بخواهد که همه یا تعدادی از این موارد را تا چند هفته پس از عمل سپتوپلاستی رعایت کنید:

  • هنگام خواب سرتان را بالا نگه دارید.
  • فین نکنید.
  • برای راحتی بیشتر لباس‌های دکمه‌دار بپوشید.
  • از دویدن و فعالیت‌های بدنی سنگین پرهیز کنید.
  • از خوردن مواد غذایی سفت مثل خیار و هویج پرهیز کنید.
  • عینک نزنید.
  • تا جای ممکن از فعالیت‌هایی که عضلات صورت را درگیر می‌کنند، پرهیز کنید.

همان‌طور که در مطلب سپتوپلاستی نی نی سایت آمده است، حدود ۳ تا ۶ ماه طول می‌کشد تا بافت بینی به حالت پایدار برسد. مراقبت‌های این دوره اهمیت زیادی دارند.

غضروف و بافت بینی به مرور زمان تغییر شکل می‌دهند و بعضی از تغییرات ممکن است تا ۱ سال بعد از جراحی نیز ادامه داشته باشند. سطح بهبودی بعد از این عمل برای افراد مختلف متفاوت است اما بیشتر افراد بعد از عمل تنفس راحت‌تری را تجربه می‌کنند.

سپتورینوپلاستی چیست؟

عمل سپتوپلاستی جراحی بینی به‌تنهایی تغییری در شکل بینی ایجاد نمی‌کند اما می‌توان آن را با جراحی زیبایی بینی یا رینوپلاستی ترکیب کرد. این عمل سپتورینوپلاستی (به انگلیسی: Septorhinoplasty) نام دارد و با توجه به درخواست و سلیقه خود بیمار امکان‌پذیر است.

سپتورینوپلاستی چیست؟
سپتورینوپلاستی چیست؟

سخن نهایی

در این مطلب بررسی کردیم جراحی سیتوپلاستی بینی چیست و روند آن چگونه پیش می‌رود. درصد موفقیت این عمل بالا است، با وجود این برخی افراد بعد از عمل نیز علائم قبلی را دارند و مجبور می‌شوند دوباره عمل کنند.

در این شرایط کار جراح بینی ترمیمی سخت‌تر و پیچیده‌تر می‌شود. اگر به اطلاعات بیشتری درباره سپتوپلاستی نیاز دارید، می‌توانید از طریق سامانه پذیرش۲۴ با متخصصان جراحی بینی و دکتر پوست آنلاین مشورت کنید.

سوالات متداول در مورد عمل سپتوپلاستی

در این بخش به ۳ سوال متداول پاسخ می‌دهیم.

میزان موفقیت سپتوپلاستی چقدر است؟

انسداد بینی ۸۵ درصد از افراد پس از جراحی از بین می‌رود و در نتیجه آن‌ها می‌توانند بهتر نفس بکشند.

آیا سپتورینوپلاستی بهتر از رینوپلاستی است؟

معمولا جراحان برای بیماری با انحراف تیغه بینی که قصد عمل زیبایی دارد، سپتورینوپلاستی را پیشنهاد می‌دهند. دکتر انحراف تیغه بینی در این عمل انحراف تیغه بینی را از بین می‌برد و ظاهر بینی نیز مطابق با سلیقه بیمار تغییر می‌کند.

چقدر طول می‌کشد تا فرد بعد از عمل سپتوپلاستی به‌شکل کامل بهبود پیدا کند؟

اکثر افراد در عرض ۱ تا ۲ ماه به‌طور کامل بهبود می‌یابند. اما بهتر است طی ۳ تا ۴ ماه پس از جراحی به پزشک مراجعه کنید تا وضعیتتان را بررسی کند.

۵/۵ (۲ نظر)

از طريق
mayoclinic.org

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا