ایمیل مارکتینگ برای پزشکان

بازاریابی ایملی برای پزشکان چه مزیت‌هایی دارد؟ و چگونه انجام می‌شود؟

در این نوشتار به بررسی ابزار ایمیل مارکتینگ برای پزشکان و مدیران مراکز درمانی و بیمارستان ها به صورت جامع خواهیم پرداخت. در همین ابتدا خوشایند یا ناخوشایند، باید این حقیقت را بیان کنیم که دوران گفتگو در مورد محاسن و مزیت های دیجیتال مارکتینگ و انواع روش های بازاریابی آنلاین گذشته است. زمانی شرکت ها با استفاده از ابزارهای بازاریابی آنلاین می توانستند از رقبای خود براحتی پیشی بگیرند و مزیت های رقابتی خود را گسترش دهند اما در زمان حال تنها می توانیم با اطمینان بگوییم که استفاده نکردن از این ابزارها شما را از دور رقابت خارج می کند.   در حال حاضر هر فرد و یا شرکتی احتمالا برای خود یک دامنه اینترنتی و یا وبسایت ثبت کرده است ، تقریبا همه رقبای شما در شبکه های اجتماعی حضور دارند ، احداث یک کانال در پیام رسان های مختلف جزو اولین خروجی جلسات راهبرد فروش هر شرکتی شده است. در واقع داشتن یک برند برجسته و یک کسب وکار به نحوه استفاده از این ابزارهای آنلاین های وابسته است. آیا برای بازاریابی آنلاین خدمات خود استراتژی مشخصی دارید؟   در ادامه گام به گام به شما پزشکان کمک خواهیم کرد تا بتوانید با استفاده از ابزار ایمیل مارکتینگ تغییر و تحول بزرگی را در برنامه های رشد برند خود ایجاد کنید.

 

 

ایمیل مارکتینگ هنوز زنده است   

مطمینا اولین سوالی که برایتان پیش می آید این است که آیا با وجود شبکه های قدرتمند اجتماعی هنوز هم توجهی به پیام های ایمیلی می شود؟ ایا ایمیل مارکتینگ هنوز هم کارایی زمان های قدیم خود را دارد؟ پاسخ به این سوال تا حد زیادی به نوع بیزینس شما و اهداف شما بستگی دارد اما به صورت کلی می توانیم با قطعیت بگوییم که ایمیل مارکتینگ هنوز هم قابلیت های منحصربفرد خود را حفظ کرده است. در سال ۲۰۱۶ تعداد کاربران gmail بیش از ۱ میلیارد نفر بوده است و پیش بینی می شود این رقم در سال ۲۰۲۰ به ۳ میلیارد کاربر برسد. ۷۵ درصد کسانی که ایمیل شخصی دارند، هر روزه ایمیل هایشان را از طریق گوشی هوشمند خود  چک می کنند. این آمارها نشان می دهد که ۸۰درصد از کاربران مایل به دریافت پیام از طرف کسب وکارهای مورد علاقه خود هستند.

اهمیت ویژه ایمیل مارکتینگ برای پزشکان

ایجاد برند شخصی

بسیاری از پزشکان علاقه مند هستند که بتوانند کیفیت خدمات خود را هر روز بالاتر ببرند و بر روی برندینگ شخصی خود سرمایه گذاری کنند. از این نظر ایمیل مارکتینگ یکی از بهترین روش ها برای ایجاد ارتباط شخصی و پایدار با بیماران است. بستگی به نوع تخصصی که بعنوان یک پزشک دارید، اهمیت استفاده از ایمیل مارکتینگ می تواند بیشتر شود و راه ارتباطی موثر تری باشد. بعنوان مثال، اگر شما یک پزشک رفتار درمانی، دندانپزشک ، متخصص پوست و یا یک تراپیست هستید ، با توجه به اینکه بیمار شما به دفعات زیاد به شما مراجعه میکند و نیاز دارید که با او در ارتباط باشید ، یکی از بهترین ابزارهای ارتباطی استفاده از  ایمیل برای آگاه کردن بیماران از خدمات و همچنین مراجعه مجدد آنها به مطب یا مرکز درمانی شماست.

ارتباطات با همکاران

همچنین فعالیت پزشکان به گونه ای است که گاهی اوقات به برقراری ارتباط های ویژه ای با همکاران خود حتی در سطح بین المللی نیاز دارند و ممکن است درخواست های متفاوتی داشته باشند  که نیاز به ارسال یک نامه به تعداد زیادی از همکاران خود را پیدا کنند. قطعا انجام این کار با استفاده از نوشتن نامه و ارسال از طریق اداره پست به مقصد مورد نظر به ذهنتان خطور نکرده است !

ارتباط مستقیم با بیمار

در شرایطی که تبلیغات محیطی و حتی تبلیغات آنلاین ده ها برند مختلف، به طور بی رحمانه ای مشتریان شما احاطه کرده اند تنها امید برای تاثیرگذاری مناسب بر روی مشتریان برقراری ارتباط مستقیم و نزدیک با مخاطبان و کاربران است. بله درست حدس زدید! ایمیل مارکتینگ در این موضوع یکی از قدرتمند ترین ابزارهای ارتباطی با بیماران شماست. وقتی بیمار شما ایمیل شما را باز میکند هیچ پیام دیگری جز پیام شما دریافت نمی کند. می توانید براحتی و به صورت مستقیم پیام و حرف خود را بعنوان یک فرد حقیقی به او منتقل کنید.

از کجا شروع کنیم

فرآیند کلی ایمیل مارکتینگ به دو قسمت اصلی تقسیم میشود :

  • افزایش لیست بیماران در به صورت مستمر
  • حفظ بیماران فعلی از طریق آموزش و اطلاع رسانی خدمات

برای اینکه بعنوان یک پزشک یک برنامه ایمیل مارکتینگ به شیوه حرفه ای  داشته باشید ، انجام یک سری اقدامات لازم است که در ادامه این مقاله آنها را شرح می دهیم.

گام صفر : جمع آوری ایمیل

ماده اولیه برای شروع بازاریابی از طریق ایمیل داشتن لیستی از ایمیل های بیماران می باشد که قبل از شروع هر کاری باید آن را تهیه کنید. طبیعی است که هر چه لیست بلندتری از مخاطبان را تهیه کنید به تحقق اهداف خود نزدیک تر میشوید. چگونه لیست ایمیل بیماران را بدست آوریم ؟ 

گام اول :  با ایجاد یک کمپین ایمیلی همیشه با بیماران خود در ارتباط باشید

منظور از داشتن یک کمپین انجام یک سری اقدامات منسجم و ارسال ایمیل های منظم با اهداف از قبل تعیین شده برای ارتباط با بیماران است.

ارسال ایمیل خوش آمد گویی

همیشه اولین ارتباط تاثیرگذار ترین ارتباط هم هست. هرچند صندوق پیام همه ما پر از پیام های خوش آمد گویی است اما همه ما از دیدن آن بصورت ذاتی لذت میبریم. این پیام ضروری ترین پیام هر بیزینسی به مشتریانش است سعی کنید خوش آمدگویی متفاوتی را برای بیماران خود داشته باشید. با استفاده از سیستم اتوماسیون ایمیل که در ادامه توضیح می دهیم میتوانید پیام های خوش آمدگویی را بعد از عضویت بیماران و دریافت ایمیل از آنها برایشان ارسال کنید.

ارسال خبرنامه به بیماران 

رایج ترین حالت بازاریابی از طریق ایمیل این است که برای بیماران خود خبرنامه ارسال کنید. خبرنامه با اهداف مختلفی ارسال می شوند. پیشنهاد می کنیم قبل از طراحی یک خبرنامه هدف خود را از ارسال آنها مشخص کنید. اصلی ترین اهداف ارسال خبرنامه ها را در زیر شرح می دهیم :

خبرنامه آموزشی :

بهتر است هر ماه ۱ تا ۳ خبرنامه آموزشی برای بیماران خود ارسال کنید. فرستادن مرتب این خبرنامه ها می تواند به برندینگ شخصی شما بعنوان یک پزشک بروز و متخصص کمک قابل توجهی بکند. می توانید در مورد شایع ترین بیماری های هر دوره مطالبی را اسال کنید. مثلا در زمان عید ، ماه رمضان ، حساسیت های فصلی و… همچنین می توانید آخرین فناوری ها و روش ها و اطلاعات در زمینه تخصص خودتان را در اختیار بیماران خود قرار دهید. توجه کنید که هدف از ارسال این خبرنامه ها فروش بیشتر نیست بلکه درگیر کردن بیماران با محتوای آموزشی شماست. اگر به کیفیت مطالب آموزشی خود مطمئن باشید می توانید همیشه در ذهن بیماران جایگاه ارزمند خود را حفظ کنید و روند اعتماد سازی و وفاداری آنها را بسیار ساده تر کنید.

خبرنامه های اطلاعاتی:

علی رغم اهمیت بسیار بالای مطالب آموزشی و تخصصی ، بیماران شما به اطلاعات مرتبط دیگری نیز در زمینه سلامت و درمان نیاز دارند. همچنین شاید این امکان برایتان وجود ندارد که هر هفته مطلب آموزشی با کیفیتی را برای بیماران خود ارسال کنید. در خبرنامه های اطلاعاتی می توانید هر  هفته یک نکته در مورد سلامت شخصی برایشان ارسال کنید و یا یک پیشنهاد درمانی برایشان ارسال کنید و خدمات مورد اطمینان خود را به بیماران خود پیشنهاد دهید. مثلا اگر دندان پزشک هستید می توانید تجربه استفاده از مسواک و خمیر دندان های خوبی که می شناسید. اطلاع رسانی رویداد ها ، دوره ها و سمینارهای آموزشی خود را نیز می توانید از طریق ارسال خبرنامه انجام دهید. هدف ارسال این ایمیل ها بیشتر ماندگاری نام و برند شما در ذهن بیماران در میان انبوه پیام هایی است که هر روزه برایشان ارسال می شود.

خبرنامه های تبلیغاتی:

سومین نوع رایج خبرنامه ها ، خبرنامه های تبلیغاتی هستند که با هدف آشنا کردن مخاطبان با تخفیفات خدمات شما ، تبلیغات خدمات و محصولات و آگاهی از آخرین فرصت ها و خدمات ارسال می شوند. سعی کنید محتوای این ایمیل ها بیش از حد معمول نباشد و از تبلیغات غیر واقع و اغراق آمیز جدا خودداری کنید. تبلیغات شما باید با هدف کمک و رفع نیاز بیماران باشد. بهتر است ماهیانه یک یا نهایتا دو پیام تبلیغاتی  مفید را برای لیست مخاطبان خود ارسال کنید.

گام دوم: اتوماسیون ایمیل ها

یکی از بهترین مزیت های ارسال ایمیل، امکان اتوماسیون پیام ها است. بدین صورت که پیام های مشخصی را تعیین می کنید تا در زمان مشخصی برای تعداد خاصی از مخاطبان شما به صورت خودکار ارسال شوند. این کار را از طریق ابزارهای ارسال انبوه ایمیل مانند Mailchip و Mailerlite که در ادامه آنها را معرفی می کنیم می توانید  انجام دهید.

مزایای اتوماسیون

صرفه جویی در زمان وهزینه تاثیرگذاری بیشتر با ارسال منظم ایمیل ها تقسیم بندی لیست بیماران و تعامل بهتر با هر دسته از مخاطبان

موارد استفاده از اتوماسیون :

پیام های خوش آمدگویی پیام های قدر دانی از بیماران پس از مراجعین ارسال پیام های آموزشی بصورت سری بعنوان مثال تعدادی از بیمارانی که مشکل قلبی دارند را در لیست ایمیل خود انتخاب کنید و یک سری ایمیل آموزشی را برای آنها به صورت خودکار ارسال کنید. بعنوان مثال ” ۳۰روز تا داشتن قلبی سالم تر ” و یا ” ۱۰ نکته برای جلوگیری از سکته قلبی با انجام تمرینات خانگی ”

گام سوم : شخصی سازی ایمیل ها

هیچ کس به دریافت های ایمیل های کلی که برای همه ارسال می شود، علاقه ای ندارد و ترجیح می دهیم که مطالبی را  که مختص خودمان است را بخوانیم. ایمیل های شخصی نسبت به ایمیل های غیرشخصی ۳۰ درصد نرخ بازگشایی بیشتری داشته اند و تنها دلیل این رشد مرتبط بودن محتوای ایمیل با عللقه و نیاز مخاطبان است. با استفاده از ابزارهای ایمیل مارکتینگ مانند campaign editor تقریبا تمام بخش های ایمیل مارکتینگ را میتوان شخصی سازی کرد.   برای شخصی سازی ایمیل های خود موارد زیر را باید در نظر بگیرید :

  • نام فرستنده : قطعا اولین عنوانی که مخاطبان شما با آن روبرو می شوند نام فرستنده ایمیل هست که بهتر است در این جا از نام شخصی خود استفاده کنید. برای مثال : “دکتر سینا کلانتری”
  • عنوان ایمیل : تحقیقات نشان داده استفاده از نام دریافت کننده بجای عنوان ایمیل ۱۴.۶% نرخ باز کردن ایمیل را افزایش داده است.
  • محتوای ایمیل : تمام سعی شما در این قسمت باید این باشد که محتوای ارسالی پیام های خود را با نیازهای مخاطبان و بیماران خود مرتبط کنید.

تصاویر استفاده شده ، ویدئوهای آموزشی و متن پیامتان را می توانید برای هر دسته از بیماران اختصاصی کنید. این تقسیم بندی می تواند بر اساس نوع بیماری افراد و یا حتی مکانی که در آنها زندکی می کنند باشد. بعنوان مثال بیمارانی که در دوره نقاهت به سر میبرند با بیمارانی که در دوره پیشگیری از بیماری هستند نیازهای متفاوتی از محتوای ارسالی شما دارند.

گام چهارم : بهینه سازی محتوای ایمیل ها

تقریبا اینباکس همه افرادی که در فضای انلاین فعالیت دارند پر از تبلیغات متفاوت از شرکت های مختلف ، خبرنامه های متفاوت و پیام های اطلاع رسانی فراوان است. در چنین شرایطی چطور بهتر دیده شویم ؟  برای این سوال پاسخ قطعی و ثابت وجود ندارد اما میتوان با انجام اصول بهینه سازی ایمیل نرخ بازگشایی ( open rate ) پیام های خود را افزایش دهیم. اقدامات زیر شاید تمام آنچه که میتوان برای بهینه سازی محتوای ایمیل انجام داد نباشد، اما قطعا بخش بزرگی از نیاز شما به ارائه یک محتوای خوب را پوشش می دهد. انتقال ساده و شفاف پیام : مخاطب با باز  کردن پیام های شما باید براحتی متوجه پیام شما در زمان کوتاهی بشوند. از پیچیده گویی و پرداختن به جزئیات غیر ضروی در متن پیام خودداری کنید. نکته مهم دیگر این است که در پیام خود صداقت داشته باشید و به راحتی با مخاطبان و بیماران خود ارتباط برقرار کنید. بعنوان مثال اگر از بیمار خود می خواهید که برای بار دیگر به مطب شما مراجعه کند این درخواست را بعنوان یک پزشک دلسوز براحتی با او درمیان بگذارید. طراحی و گرافیک محتوا : چشم نواز بودن هر محتوایی جزو اصول اولیه تولید محتوا می باشد. اگر از تصاویر در جای مناسب استفاده کنید می تواند به اندازه هزار کلمه ارزش داشته باشد. همچنین استفاده خلاقانه از فایل های gif میتواند به جذابیت ایمیل های شما بیفزاید. توجه کنید که حجم تصاویر شما نباید زیاد باشد در این صورت در هنگام باز شدن ایمیل دیر لود می شوند و باعث دلسردی خواننده می شوند. مطالب مهم خود مانند لینک ها را با رنگ  بندی خاصی نمایش دهید اما پیشنهاد می کنیم حداکثر سه رنگ در متن شما استفاده شده باشد.   استفاده از دکمه CTA :  هنگامی که از بیماران خود می خواهید تا کار خاصی را انجام دهند ، می توانید برای افزایش نرخ کلیک خوانندگان ایمیل از دکمه CTA استفاده کنید. CTA مخفف call to action   است و بدین معناست که از خواننده میخواهید اقدام خاصی را انجام دهد. برای مثال با کلیک بر روی CTA برای مراجعه مجدد نوبت اینترنتی بگیرد، در سمینار شما ثبت نام کند و یا بر روی لینک خاصی کلیک کند. اندازه و رنگ این دکمه باید برای جلب توجه مخاطبان مناسب باشد. حداقل اندازه پیشنهادی ۴۴*۴۴ پیکسل است. رنگ زرد اولین رنگی است که دیده می شود ،رنگ قرمز جلب توجه بیشتری دارد، رنگ نارنجی نیز بعنوان ترکیب این دو رنگ می تواند مورد استفاده  قرار بگیرد. اگر قصد نظرسنجی از بیماران و یا مشارکت آنها در موضوعی را دارید می توانید از رنگ های ابی و سبز نیز استفاده کنید.   توجه به مدل F-layoutتحقیقاتی که بر روی چشم انسان هنگام مطالعه صفحات وب‌سایت انجام گرفته است مشخص میکند که حرکت چشم انسان بر روی صفحات شبیه به الگوی F است. برای تولید محتوا در ایمیل بهتر است از این الگو استفاده کنیم تا کاربران راحت‌تر ایمیل را اسکن کنند و به دکمه فراخوان برسند.  این عمل تاثیر فوق العاده ای در خوانایی ایمیل شما دارد.   استفاده از لینک شبکه های اجتماعی : طعا هدف کلی شما درگیر کردن بیشتر مخاطبان با حرفه خودتان است ، برای داشتن یک سیستم یکپارچه ارتباط با بیماران و مخاطبان باید پل بین کانال های ارتباطی متفاوت خود را حفظ کنید. پیشنهاد می کنیم لینک اینستاگرام ، توییتر ، تلگرام و دیگر شبکه های که فعالیت دارید را در پایین تمامی پیام هایتان قرار دهید.

گام پنجم : سازگار بودن ایمیل با تمامی دستگاه ها :

همانطور که گفتم امروزه بسیاری از کاربران ایمیل های خود را از طریق گوشی های هوشمند خود چک میکنند که این آمار نزدیک به ۸۰ درصد کاربران شما را شامل می شود. بر اساس تحقیقات انجام شده در سال ۲۰۱۶ ایمیل ها در گوشی های همراه به میزان ۵۰ درصد باز شده اند. این آمار در دسکتاپ کامپیوتر های شخصی زیر ۳۰ درصد است. بنابراین طراحی ایمیل های شما باید به گونه ای باشد که بر روی همه ی دستگاه ها بخصوص گوشی های هوشمند براحتی قابل خواندن باشد. برای اینکار حتما از دکمه CTA  در مطلب خود استفاده کنید و احتمال کلیک تصادفی بر روی لینک های دیگر را کاهش دهید. از یک ستون برای نوشتن مطلب خود استفاده کنید تا به زوم کردن و یا اسکرول کردن در صفحه گوشی نیاز نباشد.

گام ششم : تعیین فواصل زمانی پیام های ارسالی ( فرکانس )

این موضوع نه تنها در بحث ایمیل مارتینگ بلکه همانطور که در مقاله راهنمای اینستاگرام برای  پزشکان هم مطرح کردیم، در همه پلتفرم ها و کانال های ارتباطی شما باید رعایت شود. مهم ترین فاکتور در ایجاد ارتباط طولانی مدت و تاثیرگذاری بر کاربران ، نظم در ارئه پیام های شماست. البته میزان این فرکانس کاملا به میزان فعالیت شما و نوع فعالیت شما و زمان ارسال پیام بستگی دارد. بعنوان مثال اگر پزشک تغذیه هستید میزان ایمیل های ارسالی را در دوره هایی مانند ماه رمضان و عید نوروز که عادت غذایی افراد تغییر میکند می توانید افزایش دهید. با بررسی آمار میتوانید مناسب ترین فرکانس ارسال ایمیل خود را بدست آورید. تنها نکته معلوم این است که ارسال ایمیل بیش از حد و یا ارسال نامظم و کم پیام ها می تواند باعث از دست دادن مشتریان شما بشود. در این حالت حتی افرادی که مدت ها با شما در تماس بوده اند ممکن است ایمیل های شما را به اسپم باکس بفرستند و یا با زدن دکمه Unsubscribe خبرنامه های شما را لغو کنند.   در پایان این مقاله قصد داریم دو تا از بهترین ابزارهای ارسال و مدیریت ایمیل را معرفی کنیم. به کمک این ابزار ها می توانید کمپین های ایمیل مارکتنیگ خود را به بهترین شکل انجام دهید.  

گام هفتم : استفاده از ابزارهای ارسال ایمیل :

میل چیمپ (Mail chimp) :

Mailchimp  یک پلتفرم مارکتینگ اتوماتیک است که قابلیت ارسال خودکار ایمیل ها ، تحلیل و آنالیز آمارها و گزارشات ایمیلی و طراحی کمپین های ایمیلی را دارد . ویژگی های این نرم افزار را در زیر آورده ایم :

  • مناسب برای کسب و کارهای کوچک
  • برای حداکثر ۲۰۰۰ مشترک و یا ارسال ۱۲۰۰۰ ایمیل در هر ماه رایگان است.
  • حدود هفت میلیون کاربر در سراسر دنیا
  • هماهنگی با سیستم WordPress
  • ایجاد ایمیل در قالب HTML بدون نیاز به کد
  • سازگاری با مرورگر های firefox , chrome , IE , safari و بدون نیاز به نصب نرم افزار بر روی کامپیوتر

میلر لایت ( Mailerlite) :

این ابزار دارای ویژگی ها بهتر و ارزانتری نسبت به ابزار Mailchimp  هست که باعث استقبال قابل توجه آن شده است.

  • ارسال ایمیل نامحدود به حداکثر ۱۰۰۰ مشترک در ماه بصورت رایگان
  • امکان ویرایش HTML ایمیل ها
  • ایجاد متن سازگار با موبایل
  • ارائه قالب ها و template های تفاوت برای ایمیل ها
  • امکان ویرایش و ادیت تصاویر در داخل نرم افزار
  • مدیریت راحت و آسان کمپین های پیچیده

 

۰/۵ (۰ نظر)

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا