آبله مرغان | علائم، علل ابتلا، پیشگیری و درمان

آبله مرغان از دسته بیماری‌های ویروسی و شایع در دوران کودکی می‌باشد که همراه با ایجاد بثورات جلدی و خارش شدید ظاهر می‌شود. این بیماری شدیدا واگیر دار بوده و می‌تواند از افراد بیمار به افراد سالم منتقل شود. ابتلای بزرگسالان به این بیماری ویروسی از شدت بیشتری نسبت به کودکان برخوردار است. از زمان ابتلا به بیماری تا ظاهر شدن علائم حداکثر ۲۱ روز طول می کشد و پس از ۱۰ روز بهبودی حاصل می‌شود. فرد بیمار به راحتی می‌تواند از طریق سرفه، عطسه و همچنین زخم‌های بثورات پوستی خود، سایر افرادی که با او از نزدیک در ارتباط هستند را هم مبتلا کند. تمام افراد باید در صورت داشتن علائم سریعا به دکتر آنلاین عفونی مراجعه نمایند تا علاوه بر گذراندن دوره درمان، از انتقال بیماری به سایر افراد و نزدیکان جلوگیری کنند.

آبله مرغان

آبله مرغان یک نوع از بیماری‌های ویروسی است که در اثر عفونت با ویروس واریسلا زوستر (VZV) به وجود می‌آید. این بیماری ویروسی، بثورات پوستی ایجاد می‌کند که با تاول‌های کوچک، همراه با خارش شروع شده و در نهایت تبدیل به جوش می‌شود، شروع علائم از قسمت‌های صورت، پشت و سینه است. حدود ۲۵۰ تا ۵۰۰ تاول در بدن افراد ظاهر می‌شود.

علائم بیماری آبله مرغان و مدت زمان خوب شدن آبله مرغان

تقریبا ۱۰ تا ۲۱ روز بعد از در معرض ویروس آبله مرغان قرار گرفتن، تاول‌های خارش دار بر روی نقاط بدن ظاهر می‌شوند. که این شرایط، تقریبا ۵ تا ۱۰ روز طول می‌کشد. ۱ تا ۲ روز قبل از ظاهر شدن بثورات جلدی، علائمی از قبیل؛ تب و لرز، سردرد، بی‌اشتهایی و خستگی و احساس ضعف به وجود می‌آید.

خارش از علائم اولیه آبله مرغان است.

بثورات پوستی آبله مرغان از هنگام ظاهر شدن بر روی پوست، سه مرحله را طی می‌کنند:

  1. در طی چند روز اولیه برجستگی‌های قرمزی بروز می‌کند.
  2. سپس این برجستگی‌ها به تاول‌های پر از مایع تبدیل می‌شوند که به راحتی باز شده و نشت می‌کنند.
  3. بعد از این دو مرحله، پوسته‌هایی تاول‌های شکسته را می‌پوشاند و چند روز طول می‌کشد تا بهبودی حاصل شود.

بثورات ممکن است طی چند روز ظاهر شوند که هر سه مرحله، برجستگی، تاول و ضایعات پوستی را حتما طی می‌کنند. تا زمانی که تمام تاول‌های پوستی باز نشوند، امکان انتقال بیماری به افراد سالم وجود دارد. و معمولا از زمان ظاهر شدن علائم تا خوب شدن آن‌ها، ۵ تا ۱۰ روز طول می‌کشد.

افراد باید با دیدن علائم و ایجاد خارش در قسمت‌های مختلف خود، حتما جهت معاینه و تشخیص به پزشک مراجعه نمایند، زیرا در این صورت می‌توانند هم از شدت بیماری خود بکاهند و هم از انتقال آن به دیگران خودداری کنند.

علائم آبله مرغان در نوجوانان

بیماری آبله مرغان در کودکان معمولا به صورت خفیف ظاهر می‌شود و از بیماری‌های شایع در زمان کودکی محسوب می‌شود، ابتدا علائمی مانند سرماخوردگی در فرد احساس می‌شود و ممکن است آبریزش بینی یا حتی سرفه و عطسه نیز مشاهده شود. ولی در موارد شدید آن بثورات جلدی ممکن است کل بدن را درگیر کنند. ایجاد ضایعات چشمی و گوشی نیز در اثر این بیماری مشاهده شده است.

اگر حدس می زنید که کودک شما به آبله مرغان مبتلا شده است، برای سپری کردن دوره درمان به پزشک مراجعه نمایید تا در روند بهبودی به شما کمک کند. اگر فرزند شما مبتلا به آبله مرغان بود علاوه بر تحت درمان قرار دادن او، تا بهبودی کامل زخم ها، کودک را از رفتن به مدرسه منع کنید تا بیماری به سایر افراد انتقال پیدا نکند.

علائم آبله مرغان در بزرگسالان

از خطرناک‌ترین بیماری‌های ویروسی برای بزرگسالان، آبله مرغان است. علائم آبله مرغان در بزرگسالان، بسیار شدیدتر از نوجوانان و کودکان است، همچنین مرگ و میر و خطر بستری شدن در بزرگسالان ۲۵ درصد بیشتر از کودکان است.

عفونت آبله مرغان در بزرگسالان ممکن است با سرگیجه، ضعف، تپش قلب، لرزش بدن همراه باشد، که در صورت شدیدتر شدن عفونت، استفراغ، سرفه‌های مکرر، سفتی گردن و همچنین تب بالای ۹/۳۸ درجه سانتی گراد مشاهده می شود.

برای درمان به موقع و در امان بودن از عوارض آبله مرغان، باید در اولین فرصت تحت معاینه پزشک قرار گرفت. پزشک متخصص عفونی، در صورت لزوم، داروهای مورد نیاز برای کاهش عوارض بیماری را تجویز می کند.

عوامل ایجاد بیماری آبله مرغان

آبله مرغان یک نوع عفونت ویروسی است، که در اثر عوامل زیر به وجود می آید:

تماس مستقیم با بثورات پوستی فرد مبتلا به آبله مرغان، باعث انتقال بیماری به سایر افراد می شود.

استشمام سرفه و عطسه‌ای که از فرد بیمار در هوا منتقل می‌شود به سرعت افراد نزدیک را به آبله مرغان مبتلا می‌کند.

عوارض ابتلا به آبله مرغان

با وجود اینکه آبله مرغان یک بیماری خفیف است، اما می‌تواند منجر به عوارض جدی از جمله: ذات الریه، کمبود آب بدن، آنسفالیت، سندرم شوک سمی، عفونت پوستی از نوع باکتریایی، عفونت بافت‌های نرم، عفونت استخوان‌ها، عفونت مفصل و همچنین جریان خون، سندرم در کودکان و نوجوانانی که سابقه مصرف آسپرین دارند و همچنین مرگ شود.

از عوارض شدیدی که افراد مبتلا به آبله مرغان ممکن است سال‌های بعد از بهبودی به آن دچار شوند، ظاهر شدن عارضه ی زونا می‌باشد. به وجود آمدن این عارضه به دلیل باقی ماندن ویروس عامل آبله مرغان در سلول‌های عصبی فرد مبتلا شده به این بیماری است.

عارضه زونا سال ها بعد از بهبودی بیماری، به صورت تاول‌های دردناک و کوتاه مدت، بر روی بدن این افراد ظاهر می‌شود. عارضه زونا بیشتر در افراد بزرگسال و مسن و همچنین افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند به وجود می‌آید. درد تاول های زونا ممکن است پس از بهبودی هم وجود داشته باشد.

مزایای بیماری آبله مرغان

از مزایای این بیماری ویروسی ایمن شدن تمام افرادی است که یک بار به این بیماری مبتلا شده‌اند. همچنین واکسینه شدن علیه آبله مرغان، ایمنی کاملی را در برابر ویروس عامل آن ایجاد می کند.

چه کسانی بیشتر در معرض خطر ابتلا به آبله مرغان هستند؟

  • نوزادانی که مادر آنها هرگز به آبله مرغان مبتلا نشده و علیه این بیماری هم واکسیناسیون دریافت نکرده است.
  • زنان بارداری که هرگز به بیماری آبله مرغان مبتلا نشده اند.
  • افراد سیگاری
  • نوجوانان و بزرگسالان
  • افرادی با سیستم ایمنی ضعیف، از جمله: بیماران سرطانی با سابقه شیمی درمانی
  • بیماران مبتلا به آسم و همچنین مصرف‌کننده داروهای استروئیدی

با وجود اینکه ابتلای مجدد به آبله مرغان نادر است ولی معدود افرادی از جمله: افراد مبتلا به بیماری ایدز و همچنین کسانی که سیستم ایمنی آن‌ها توسط مصرف داروهای خاص سرکوب شده است، افرادی که به نسبت به داروی نئومایسین حساسیت دارند، ممکن است برای بار دوم نیز به این بیماری مبتلا شوند.

آبله مرغان در حاملگی زنان

اغلب خانم‌هایی که در هنگام بارداری خود به آبله مرغان مبتلا شده‌اند، کودکانی با وزن کم و دارای ناهنجاری‌های جسمی به دنیا می‌آورند. اگر مادر باردار در یک هفته یا چند روز مانده به تولد نوزاد، به آبله مرغان مبتلا شود، خطر انتقال عفونت و همچنین مرگ برای نوزاد او وجود دارد.

استفاده از واکسن آبله مرغان در طول دوره حاملگی معمولا منع مصرف دارد، بنابراین، اگر شما هم جز آن دسته از افرادی هستید که قصد حامله شدن دارید یا جز مادران بارداری هستید که در طول عمر خود به آبله مرغان مبتلا نشده‌اید و علاوه بر آن واکسن این بیماری را هم دریافت نکرده‌اید، توصیه می‌شود که برای مشاوره و پیشگیری از ابتلا به این بیماری، حتما به پزشک متخصص جهت مشاوره مراجعه نمایید.

تشخیص آبله مرغان

بثورات پوستی از نشانه‌های مشخص آبله مرغان است که معمولا پزشکان از طریق آنها، بیماری را تشخیص می‌دهند. اگر هنوز بثورات به صورت کامل ایجاد نشده و فقط خارش و قرمزی پوست وجود داشته باشد، از طریق آزمایش خون بیماری تشخیص داده می‌شود.

پیشگیری از بیماری آبله مرغان و زونا

اولین و بهترین راه پیشگیری از ابتلا به بیماری آبله مرغان، واکسیناسیون است. واکسن آبله مرغان در دو نوبت و دو دوز تجویز می‌شود و طبق تحقیقات مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های کشور آمریکا، ۹۸ درصد از کسانی که هر ۲ دوز این واکسن را به موقع دریافت می‌کنند به ایمنی صد در صد در برابر ابتلا به آبله مرغان دست پیدا می‌کنند.

واکسن آبله مرغان

برای پیشگیری از عارضه زونا نیز دو واکسن در دسترس است که برای افراد ۵۰ سال به بالا توصیه می‌شود، همچنین افرادی که واکسن زونا را دریافت می‌کنند تا ده سال بعد نمی‌توانند این واکسن را دریافت نمایند. اگر با دریافت واکسن ایمنی کامل حاصل نشود، شدت بیماری را به مقدار زیادی کاهش می دهد.

افرادی که دریافت واکسن آبله مرغان به آن‌ها توصیه می‌شود:

  • کودکان باید ۲ دوز از واکسن آبله مرغان را در سن ۱۲ تا ۱۵ ماهگی و ۴ تا ۶ سالگی دریافت کنند تا به ایمنی کامل در برابر این بیماری دست یابند.
  • کودکانی که در سن ۶ تا ۱۲ سالگی واکسن آبله مرغان را دریافت نکرده‌اند، باید هر دو دوز آن را به فاصله ۳ ماه دریافت نمایند.
  • کودکانی که تا ۱۳ سالگی واکسن آبله مرغان را دریافت نکرده‌اند، باید به فاصله ۴ هفته هر دو دوز آن را دریافت کنند.
  • افرادی که حتما باید واکسن آبله مرغان را دریافت نمایند، چون در معرض ابتلا قرار دارند، عبارتند از: معلمان، کارکنان مراکز بهداشتی، مربی‌های مراقبت از کودکان، پرسنل نظامی، مسافران بین المللی، زنان باردار و بزرگسالانی که با کودکان زندگی می‌کنند.

افراد بزرگسالی که هرگز واکسن آبله مرغان را دریافت نکرده‌اند، باید هر دو دوز واکسن را به فاصله حداکثر ۸ هفته دریافت کنند. اگر جز افرادی هستید که به یاد ندارید واکسن دریافت کرده‌اید، آزمایش خون می‌تواند شک شما را برطرف کند.

واکسن آبله مرغان را می‌توان با مشورت پزشک متخصص با واکسن‌های اوریون، سرخجه و سرخک، ترکیب کرد. ولی حتما این عمل با دستور و مشورت پزشک باشد زیرا ممکن است عوارض خطرناکی را به همراه داشته باشد.

درمان آبله مرغان

دوره درمان را کامل کنید.

برای درمان بیماری آبله مرغان، داروهای ویروسی موثری موجود هستند. در صورتیکه در اولین فرصت بعد از احساس علائم به پزشک مراجعه کنید، داروها تاثیر بیشتری را در کنترل بیماری دارند. معمولا برای درمان آبله مرغان، پزشک داروی آسیکلوویر را تجویز می کند.

استفاده از درمان های خانگی و همچنین درمان آبله مرغان با عسل

در هنگام ابتلا به آبله مرغان علاوه بر مراجعه به پزشک و مصرف مرتب داروها، می توانید در جهت بهبود سریع‌تر از درمان‌های مکمل خانگی نیز استفاده نمایید. در این هنگام سعی کنید به مقدار لازم آب بنوشید و خوراکی‌های مایع مصرف نمایید، تا بدن شما دچار کم آبی نشود.

اگر کودک شما به آبله مرغان مبتلا شده، ناخن‌های او را کوتاه کنید و همچنین از دستکش برای او استفاده نمایید تا بدن خود را در اثر خارش زخم نکند. برای تسکین درد از پاراستامول استفاده نمایید. کرم‌های آبرسان نیز می توانند برای خنکی پوست بسیار مفید باشند.

استفاده عسل به بهبود زخم‌ها و بثورات ناشی از آبله مرغان کمک می‌کند. روزانه دو بار به مدت بیست دقیقه به محل زخم‌ها عسل بمالید و سپس با ولرم شست و شود دهید.

درمان خارش آبله مرغان

یکی از آزاردهنده ترین علائم بیماری آبله مرغان، خارش بثورات پوستی است که حتما باید برای تسکین خارش، پزشک عفونی آنلاین دارو تجویز کند، معمولا استفاده از پمادهای تجویز شده، خارش بدن را به طور قابل توجهی کاهش می دهد. همچنین می توان از لوسیون‌های ضدخارش کالامین و حمام کردن مرتب همراه با جوش شیرین برای کاهش خارش بثورات استفاده نمود.

در صورت ابتلا به بیماری آبله مرغان، برای بهبودی سریع، به راهنمایی ها در ویزیت آنلاین متخصص عفونی خود توجه کنید، همچنین، داروها را به موقع مصرف نمایید، با توجه به واگیر دار بودن این بیماری، سایر افرادی که با شما در ارتباط هستند برای پیشگیری و کاهش علائم و عوارض بیماری باید دارو مصرف کنند. در طول دوران بیماری به صورت مرتب با آب ولرم دوش بگیرید و از تماس با سایر افراد و بستگان خودداری کنید.

در شرایط فعلی کرونا که باید از رفتن به مراکز درمانی پر خطر پرهیز کرد شما می‌توانید در هر زمان از شبانه روز در هرکجای ایران که هستید با دکتر عفونی انلاین تلفنی صحبت کنید و از ایشان برای درمان خارش ناشی از آبله مرغان یا جای باقی مانده از لکه های آبله مرغان خود یا کودکانتان غیرحضوری مشاوره بگیرید.

۳.۵/۵ (۴۷ نظر)

منبع
www.cdc.govwww.mayoclinic.orgwww.healthline.com

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
346 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رضا راه راه
رضا راه راه
1 روز قبل

داارو خانگی ابله چیه

نازنین
نازنین
3 روز قبل

من ۱۳ سالمه و تا حالا نگرفتم و الان داداشم علائم آبله مرغون داره بعد اگه من بگیرم چطوریه ؟

و اینکه میترسم کوشته شوم

Fatima
Fatima
4 روز قبل

سلام من سیزده سلامه. دیروز کنار پسر عمو که تازه خب شده ،بودم. ولی نه بهش دست زدم نه زیادی نزدیک اون شدم. نمیدونم که گرفتم یا نه. بدنم خارش داره ولی احساس میکنم بخاطر ترس هست. به نظرتان گرفتم؟؟

نیلوفر
نیلوفر
4 روز قبل

دوستان من به تازگی ابله مرغان گرفتم از نوع خیلی شدید دختر هستم مجرد و‌۳۰سالمه. دکتر نرفتم.روز اول بی حالی داشتم و کمی حالت تهوع شب شروع شد به سردرد شدید و سرگیجه شدیدا چنان که خوردم زدم و چشام تارشد.خلاصه من روز اول چون بدن درد داشتم از استامینوفن ۵۰۰شروع کردم دیدم فایده نداره شیاف دیکلوفناک استفاده کردم و بعد شروع کردم به استفاده از ازیترومایسین‌روزی یک عدد. و برای بدن دردم ناپروکسین خیلی خوبه.بخور بابونه و کاکوتی رو صد در صد پیشنهاد میکنم که شفای سردرد و‌بدن درد هست و نصف لیوان از اون خوردم.بعد سریعا خوب شدم.چنان که در چهار روز کمی بدن درد داشتم‌فقط. هرچقدر میتونید مایعان بخورید حتی اگر حالت تهوع داشتید.میوه نارنگی پرتقال سیب کمپوت اناناس و اش و سوپ.قول میدم خیلی سریع خوب میشد.نوشتم برای شما

ممد
ممد
9 روز قبل

سلام دوستان من تقریبا از سه یا چهار روز پیش گلودرد شدید داشتم بعد از ۲ روزه پیش سردرد و تب هم بهش اضافه شد دیشب متوجه شدم تو بدنم تعداد انگشت شماری دونه قرمز بیرون اومده میخواستم بدونم آبله گرفتم اگه گرفتم چرا هنوز دونه هاش بیرون نزده

یوسف
یوسف
9 روز قبل

سلام من دو روز گرفتم۱۵ سالمه سردرد و تپش قلب و گلودرد خیلی دارم و خارش سرم خیلیه
یه غده هایی پشت سرم دراومده مال اینه یا چیز دیگس؟؟

محمد
محمد
پاسخ به  یوسف
5 روز قبل

منم پشت سرم غده دوتا در اومده

نیلوفر
نیلوفر
پاسخ به  یوسف
4 روز قبل

اره همش از ابله هست

Zo.gh
Zo.gh
12 روز قبل

سلام پسرم ابله گرفته،خودم نگرفتم برای پیشگیری چه دارویی استفاده کنم

اتنا
اتنا
12 روز قبل

سلام۴٢سال دارم ۴روز هست که به ابله مرغان مبتلا شدم از دخترم که بعد از ١٧روز از بیماریش میگذره بهم انتقال پیدا کرده داخل دهان گوش وهمه سرم دانه ها پخش شده تب ولرز دارم پزشک هم داروی خاصی بهم نداده دردم وحشتناک هست. چیکار کنم

نرگس
نرگس
پاسخ به  اتنا
11 روز قبل

سلام من ۳۳سالنه ابله مرغان گرفتم سه روزه با تبو لرز شدید و دانه های بدن بشدت زیادتر شده حتی تو گلو ودهان گوشم است چکار کنم زودتر بهبود پیدا کنم دکتر هم رفتم کالامین داده با چندتا قرص لطفا کمکم کنید

سودی
سودی
پاسخ به  اتنا
8 روز قبل

سلام من حدود یک هفته پیش مبتلا شدم و الان رو به بهبودم. به دلیل ویروسی بودن درمان خاصی ندارد و باید دوره بیماری طی بشه. استامینوفن مصرف کن روی تب و خوابت تاثیر خوبی داره. خوراکی های خنک مثل ماست و خیار و انواع میوه بجز میوه های استوایی و محرک عالیه.نوشابه و کافیست قدغن. هر روز هم یه دوش ولرم.لباس خنک پنبه ای بپوشی اصلا خارش نمی‌گیری.

محمد
محمد
پاسخ به  اتنا
8 روز قبل

۶

شمیم
شمیم
13 روز قبل

من ابله گرفتم سی سالمه دو روز اول سر درد شدید داشتم روز سوم تب لرز وحشتناک شدید
روز چهارم صورتم ریخت بیرون گردن سر
کمرم روی سینه ها بشدت ریختن بیرون دست پام کمتر
خارش شدید به همراه درد
سر گیجه دارم
دکتر گفت طبیعی فقط ضد خارش قرص داد
پماد گفت بدتر میکنه نمیخواد
سن بالا بگیرید رسما میمیرید زنده میشید
وحشتناکه

رضا
رضا
13 روز قبل

اخ اخ نزدیک ۵روزه گرفتم صورتم همش پوف زده بعضی جاها هم داره سیاه میشع بنظر داره خوب میشه خیلی بده

نعمت
نعمت
15 روز قبل

سلام من ۳۴ سالمه ابله مرغان گرفتم ولی اصلا ن میخاره ن میسوزه الان ۵ روزه فقط گردنم درد گرفته

رضا
رضا
پاسخ به  نعمت
13 روز قبل

داداش به وقتش خارشش هم میاد سراغت

یه نفر
یه نفر
پاسخ به  رضا
2 روز قبل
قاسم
قاسم
15 روز قبل

یه ناحیه هایی از بدن. ابله میزنه که. تا الان نمیدونستی همچین جایی تو بدنت هس،

....
....
پاسخ به  قاسم
9 روز قبل

حق

سارا
سارا
پاسخ به  قاسم
6 روز قبل

منم گرفتم اشتهام صفر شده

بنیامین
بنیامین
22 روز قبل

سلام منم این مریضی وحشتناک گرفته باید چند روز استراحت کنم تا خوب شم ۱۷سالمه

مهسا
مهسا
23 روز قبل

من ۳۱ سالمه سه روز لرز شدید داشتم بعد پشت گوشم ورم کرد و توی سرم جوش زد فهمیدم ابله مرغون گرفتن الان گردن و یکم رو صورتم پاشیده و خیلی میسوزه دکتر بهم کالمین دی با بتامتازون داده به نظرتون جواب میده

سارا
سارا
پاسخ به  مهسا
16 روز قبل

سلام منم دقیقا همینجوری شدم

محمدی
محمدی
24 روز قبل

سلام من ناحیه تناسلیم خیلی اذیتم میکنه خارش داره
و لای موهای سرمم خیلی میخاره . خاروندم آبای داخل جوشها خارج شد جاش میمونه؟

....
....
پاسخ به  محمدی
9 روز قبل

خاک تو سرت پاره ای

شاهرخ
شاهرخ
25 روز قبل

سلام من زخم هارو بعد ۳ روز خاروندم بعد ازش نثل تاپل اب بیرون زد … جاش میمونه ؟؟

سجاد
سجاد
25 روز قبل

من الان ۳روزه آبله مرغان گرفتم ۲۹سالمه دارم میمیرم تمام بدنم حتی تو دهنم تاول زده یه طرف گلوم باد کرده دکتر فقط دو بسته قرص هیدروکسی داده و یه پماد کالامین
تروخدا ردهکاری دارین بگین

سامی
سامی
پاسخ به  سجاد
17 روز قبل

سلام قرص آسیکلوویر۴۰۰مصرف کنید

شراره
شراره
پاسخ به  سامی
9 روز قبل

سلام وقتتون بخیر من ۲۲سالمه دیروز روی قفسه سینم یه عالمه لکه های قرمز ریخت بیرون با سوزش و خارش داروخانه قرص سیتریزین و پماد هیدروکوتیزون داد امروز کمرنگ شدن و فقط خیلی کم صورتم داغه دستو پام یخه رو صورتم و اینا هم نزده به نظرتون آبله مرغونه؟واکسنامم زدم

ستاره
ستاره
پاسخ به  شراره
4 روز قبل

نه این کهیره.. بخاطر گرمی وحرارت کبدت بالاست باید خنکی بخوره حرارتش بیاد پایین

...
...
25 روز قبل

تو چشمم زده چیکار کنم؟

نگین
نگین
26 روز قبل

من ۲۱ سالمه خیلی میترسم که ابله بگیرم تاحالا نگرفتم از بچگی همه واکسنامم زدم اما خیلیام همه واکسناشونو زدن بازم ابله میگیرن،الان چیکار کنم که هیچوقت ابله نگیرم؟

Melika
Melika
پاسخ به  نگین
16 روز قبل

سلام دوست عزیز
هرکاری کنی شاید بگیری البته اگه ناقلی پیشت باشه .
وابنکه نترس درسته آبله مرغون کشنده است اما چون همه واکسن هات رو زدی اگه بگیری هم زیاد اذیت نمیشی .
من خودم اینطوری شدم

ویروس
ویروس
پاسخ به  نگین
9 روز قبل

هر کاری بکنی اخرش باید بدی

مهسا
مهسا
27 روز قبل

سلام غده هایی ک از پشت سر در میان چی هستن آیا مشکلی داره؟

سعید
سعید
پاسخ به  مهسا
25 روز قبل

سلام ابله مرغان گرفتید اینجوری شدید منم غده در اومده پشت سر

سعید
سعید
پاسخ به  سعید
25 روز قبل

ولی نمیدونم ابله مرغان یان اگه شما گرفتید و این دونه پشت سر در اومده مثل قده ب من بگید بدونم ابله مرغان دارم یان

امیر
امیر
پاسخ به  مهسا
21 روز قبل

غده لنفاوی زیاد مهم نیس خودش خوب میشه

M.t
M.t
پاسخ به  مهسا
17 روز قبل

سلام نه من آبله گرفتن یکی دو روز پست گوشم ورمکرد خیلی ترسیده بودم اما بعد از اینکه بدنم آبله کامل بیرون ریخت خوب شد

صادق
صادق
28 روز قبل

من هجده سالگیمه گرفتم خیییلی بده اولش با دل‌پیچه و کمر درد و تب و لرز شروع شد حالا ام که روز سومه از درومدن تاول ها بشدت خارش و سوزش و لرز دارم سعی کنید تو بچگی بگیرید

کیارش
کیارش
1 ماه قبل

من پسرم تازه چهار ماهشه ابله مرغان گرفته چی گار کنم

ابوالفضل
ابوالفضل
1 ماه قبل

سلام ابوالفضل هستم ۱۲ساله خسته نباشی چه دارویی برا خارش آبله مرغان وجود داره و برای درمان چه باید کرد

آتنا
آتنا
پاسخ به  ابوالفضل
28 روز قبل

بری از داروخونه یک شاپویی میده آبله مرغانت از بین میره

افسون
افسون
پاسخ به  آتنا
25 روز قبل

سلام وقتتون بخیر میشه لطف کنید اسم شامپو بگین ممنون میشم

سامی
سامی
پاسخ به  آتنا
17 روز قبل

سلام اسم شامپو رو لطف می کنید

بهروز
بهروز
پاسخ به  ابوالفضل
25 روز قبل

با ناخن بخارون و حالشو ببر

M.m
M.m
1 ماه قبل

سلام خسته نباشید من باردار هستم وقبلا ابله مرغان گرفتم الان پسر ۵ ساله ام ابله مرغان گرفته امکان داره من دوباره مبتلا بشم؟

بهروز
بهروز
پاسخ به  M.m
25 روز قبل

نه شما دیگه آبله مرغون نمیگیری ولی امکان گرفتن آبله بوقلمون داری

امیر
امیر
پاسخ به  M.m
20 روز قبل

سلام اگه یه بار بگیری دوباره نمیگیری

عرفان
عرفان
1 ماه قبل

من یه هفته پیش زده بودم باحموم رفتن و شامپوبدن زدن خوب شدم آب باید زیاد بخورید

افسون
افسون
پاسخ به  عرفان
25 روز قبل

سلام چند روز طول کشید تا خوب شدید

فاطمه
فاطمه
1 ماه قبل

سلام من دخترم ۱۲سالمه
من آبله مرغون گرفتم روز اول ه ولی خارش ندارع!
بخار واسه آبله مرغون بده ؟
ممنون میشم اگه جوابم بدید

آخرین ویرایش 1 ماه قبل توسط فاطمه
بهروز
بهروز
پاسخ به  فاطمه
25 روز قبل

مگه گرفتگی سینوسه که آبله مرغون براش خوب باشه

انیس
انیس
1 ماه قبل

سلام من الان روز سوم هست دارم میمیرم با هیچ مسکنی آروم نمیشم اینکه میگن عسل بمالید و نمی‌دونم روغن نارگیل درسته من صورتم زیاد زده خیلی میترسم جاش بمونه ،

زهرا
زهرا
پاسخ به  انیس
1 ماه قبل

روغن بابونه اصل بمالید

الی
الی
پاسخ به  انیس
1 ماه قبل

سلام شما الان خوب شدید؟
منم مثه شمام الان ۴ روزه گرفتم

بهروز
بهروز
پاسخ به  انیس
25 روز قبل

روغن مار بمالید یا روغن کروکودیل

مریم
مریم
پاسخ به  انیس
17 روز قبل

سلام اگه جوشها رو نکنی جاش نمیمونه

آرین
آرین
پاسخ به  انیس
2 روز قبل

سلام استرس نداشته باشید نخارونید قرص سیتیریزین ۱۰ هر ۱۲ ساعت بخورید پماد هیدرو یا کالامین بزنید و هر موقع خشک و خوب شده بر ای اینکه رد جوش نمونه از پماد اسکار لیفیت بزنید وخشک کننده سفالکسین ۲۵۰ هر ۸ ساعت الان بخورید به همراه اب فراوان

آرمانی
آرمانی
1 ماه قبل

سلام خسته نباشید
چهار روز هستش که آبله مرغان گرفتم الان بعضی از جوش ها سیاه شدن این نشانه بدی ؟

آخرین ویرایش 1 ماه قبل توسط آرمانی
زهرا
زهرا
پاسخ به  آرمانی
1 ماه قبل

گل سرشور و ماست بمالید بعد بشورید خیلی خوبه
سردر و مورد هم عالیه حتما امتحان کنید

افسون
افسون
پاسخ به  زهرا
25 روز قبل

سلام گل سرشور چیه
بعد چطور با استفاده کنیم

هادی
هادی
پاسخ به  آرمانی
1 ماه قبل

نخیر نیست دارن خشک میشن و میرن دیگه

بهروز
بهروز
پاسخ به  آرمانی
25 روز قبل

خیر سیاهی به خاطر اینکه احتمالا از عقوامشون فوت شدن

بکن بهروز
بکن بهروز
پاسخ به  بهروز
14 روز قبل

خیلی نمک داری سوراخ

خودم
خودم
پاسخ به  بکن بهروز
9 روز قبل

دمت گرم با اسمت و جوابت حال کردم

روشا ۱۵ ساله
روشا ۱۵ ساله
1 ماه قبل

سلام خسته نباشید من ابله گرفتم دکتر نرفتم از داروخانه برام یه مسکن با کالین دوتا کرم دیگه گرفتن کرم هارو میزنم بدتر میشه هیچ کدومش هم خشک نشده خیلی درد دارم سوژه شدید گلو درد خارش شدید کل بدن حتی لا به لای موهام ابله زده با وسط گوشم تو دهنم هم یه التهاب سفید زده ولی دردی نداره سردرد هم میگیرم با مسکن خوب میشه
اگه برم دکتر چیز خاصی میده که به درد بخوره یا فایده ای نداره باید با همین کرم مسکن چیزای خنک مواد غذایی اینا صبر کنم توروخدا جواب بدین هیچی نمیتونم بخورم دارم میمیرم
چیکار کنم واکسن زونا چیه یکم توضیح بدید دربارش

مریم
مریم
پاسخ به  روشا ۱۵ ساله
1 ماه قبل

سلام۔من دخترم ۱۳ سالہ ھست۔آبلہ گرفتہ ھمہ جای بدنش جوش زدہ بردم دکتر دارو و پماد دادہ۔منم در کودکی گرفتم احتمال چکار کنیم من و پسر کوچیکم نگیریم برا دخترم چکار کنیم

بهروز
بهروز
پاسخ به  مریم
25 روز قبل

هرکاری بکنی میگیری

پارسا
پارسا
پاسخ به  روشا ۱۵ ساله
1 ماه قبل

باید بری
دکتر

قهرمان
قهرمان
پاسخ به  روشا ۱۵ ساله
1 ماه قبل

حتمابه دکتر عفونی مراجعه کنید چون داروهای ضد ویروس و ضدحساسیت بهتون میده و درمان ذو سربعتر میکنه

علی
علی
پاسخ به  روشا ۱۵ ساله
22 روز قبل

سلام من پسرم ۸ سالش بردم دکتر گفت ابله مرغان گرفته بهش قرص افلوفکت و پماد کالامین داده

ابولفضل
ابولفضل
1 ماه قبل

هیمن الانشم از خارش دارم میمیرم کهساعت ۴هست از نصفه شبه بیدارم

بهروز
بهروز
پاسخ به  ابولفضل
25 روز قبل

فرصت خوبیه فیلم نگاه کن

ابولفضل
ابولفضل
1 ماه قبل

حتی پماد هم اثری نداره

ساناز
ساناز
1 ماه قبل

سلام من هفده سالم هست و تازه مبتلا ب ابله مرغان شدم چیکار کنم زود خوب شم

عرفان
عرفان
پاسخ به  ساناز
1 ماه قبل

فقط حموم زیاد برو

ویروس
ویروس
پاسخ به  ساناز
9 روز قبل

با این پسره دوتایی لخت شید همدیگه رو بخارونید تظمینی خوب میشی

ناشناس
ناشناس
1 ماه قبل

سلام من پسر هستم ۱۴ سالمه یک هفته اس که ابلی مرغان گرفتم و الان تقریبا همه جز چند تا خشک شدن اما خارش میدن کمی آیا طبیعی است و یانه و میشه بگید؟ زونا چیه ؟؟؟

پرهام
پرهام
1 ماه قبل

من دیروز متوجه شدم ابله مرغون گرفتم با اینکه بنظر خفیف می اید بدن درد زیادی دارم

امیررضا
امیررضا
پاسخ به  پرهام
1 ماه قبل

من هم همینحوریم بیشتر شد یا خفیفه؟

بهروز
بهروز
پاسخ به  امیررضا
25 روز قبل

شما ساقیتو عوض کن

نغمه
نغمه
پاسخ به  بهروز
9 روز قبل

کاش تو دهنتو میبستی مسخره، اگر حرف نزنی نمیگن لالی، همه دارن از مشکلشون میگن توی مسخره فکر میکنی بامزه ایی یه دری وری میگی در حالی که دهنتو ببندی حداقل یکم شعورت رو نگه میداری

امیررضا
امیررضا
پاسخ به  پرهام
1 ماه قبل

من هم همینجوریم .بیشتر میشه یا خفیف موند برات؟؟؟

انیس
انیس
پاسخ به  پرهام
1 ماه قبل

اولشه منم روز اول اینطور بودم حالا دارم میمیرم البته بستگی به سیستم ایمنی بدن داره من روز اول نمی‌دونستم دکتر میگه حساسیت هست در حالی که خودم بهش میگفتم آبله هست بعد روز دوم رفتم دکتر دیگه دیگه زیاد شدن دونه ها معلوم شد

بهروز
بهروز
پاسخ به  پرهام
25 روز قبل

بدن دردت به علت خماریه به نظرم پارکتو عوض کن

ناشناس
ناشناس
پاسخ به  بهروز
15 روز قبل

بیکار بودن ب روایت تصویر

مهدی
مهدی
1 ماه قبل

سلام من دو تا از جوشام پوست پوست شود آیا مشکلی هست یا طبیعی

بهروز
بهروز
پاسخ به  مهدی
25 روز قبل

احتمالا رفتنی هستی

جواد
جواد
پاسخ به  بهروز
14 روز قبل

مدنستی خیلی با نمکی

جعع
جعع
1 ماه قبل

سلام وقت بخیر من سه الی چهار روزه مبتلا به آبله مرغان شدم امروز خیلی خارش شدیدی گرفتم حتی به پزشک هم مراجعه کردم ممنون میشم کمکم کنید

آخرین ویرایش 1 ماه قبل توسط جعع
بهروز
بهروز
پاسخ به  جعع
25 روز قبل

بخارون و حالشو ببر

ناشناس
ناشناس
1 ماه قبل

من بچگیم گرفتم خیلی بده

آخرین ویرایش 1 ماه قبل توسط ناشناس
مهدی
مهدی
1 ماه قبل

سلام من مبتلا به آبله شدم الان ۴روزه درد کمر وشکم امانم رو بریده کسی هست که همین علائم رو داشته یادواره لطفا بگید؟؟ممنون

امید
امید
پاسخ به  مهدی
1 ماه قبل

باید بری درمانگاه چه سرم وصل کنی تا خوب بشی

سعیده
سعیده
پاسخ به  مهدی
1 ماه قبل

منم همینطور

......
......
پاسخ به  مهدی
1 ماه قبل

بله من هم مبتلا شدم ۲ روزه کمر درد دارم به طوری که نمیتونم از جام بلند شم

ویروس
ویروس
پاسخ به  ......
9 روز قبل

کمر درد مربوط به شامپوی شماست از صابون گلنار استفاده کن

فائزه
فائزه
پاسخ به  مهدی
1 ماه قبل

اره

محمدی
محمدی
1 ماه قبل

سلام پسر نه سالم الان پنج روزه آبله مرغان گرفته.و از روز پنجشنبه که دکتر بردمض بهش شربت سفالکسین دویست و پنجاه به اضافه دارو های دیگه بهش داده.ایا شربت سفالکسین ضرر نداره؟میشع لطف کنید پاسخ بدین.

زهرا
زهرا
پاسخ به  محمدی
1 ماه قبل

پسرم‌ابله مرغان گرفته ‌غده لنفاوی زیر ‌گوشش زده بیرون ‌بادرد احتمال داره بخاطر ابله مرعان باشه

امیر
امیر
پاسخ به  زهرا
23 روز قبل

چی شد منم همینجوریم

ویروس
ویروس
پاسخ به  زهرا
9 روز قبل

داره تبدیل به مرغ میشه

تتت
تتت
1 ماه قبل

سلام من علی هستم من ابله مرغان گرفتم وسر بترکه چه اتفاقی می‌افتد

متخصص ابله مرغون
متخصص ابله مرغون
پاسخ به  تتت
1 ماه قبل

سلام عزیزم احتمال تشنج و سکته هست

علی در سن ۱۳
علی در سن ۱۳
1 ماه قبل

سلام من علی هستم من ابله مرغان گرفتم وسر بترکه چه اتفاقی می‌افتد

علی در سن ۱۳
علی در سن ۱۳
1 ماه قبل

سلام من علی هستم من ابله مرغان گرفتم وسر بترکه چه اتفاقی می‌افتد

ویروس
ویروس
پاسخ به  علی در سن ۱۳
9 روز قبل

کوسخول میشی

علی در سن ۱۳
علی در سن ۱۳
1 ماه قبل

سلام من سوال دارم من در سر لای موهام ابله مرغان گفتم واگر آن را بترکانم چه اتفاقی می‌افتد

علی
علی
پاسخ به  علی در سن ۱۳
1 ماه قبل

سلام نگران نباش پسر منم زده بود کندش هچی نمیشه ۱۲ سالشه

مریم
مریم
1 ماه قبل

سلام من ۴روزه آبله مرغون گرفتم بچگی هم گرفته بودم الان دفعه دومه ۱۸سالمه کسی هست که دوبار گرفته باشه بعدشم الآن بعضی از جوشا چرکیه کوچیک هست چرکیه بزرگم میشه چرکیه نمیدونم چرا دکترم روز دوم رفتم گفت آبله هست پماد کلامین داد و قرص خارشم دارم ولی خیلی‌ زیاد نه

سمیرا
سمیرا
پاسخ به  مریم
11 روز قبل

پسر منم دوبار گرفت یکبار کلاس اول یکبار هم الان گرفته ۱۶سالشه

ممد
ممد
1 ماه قبل

سلام من یه پسر ۱۲ساله ام آبله گرفتم خیلی بد جور می‌سوزم بعد خیلی میخاره راهی
داره

علی
علی
پاسخ به  ممد
1 ماه قبل

هیدروکسی زین بده برای پسر من دکتر داده بود

محمد
محمد
1 ماه قبل

سلام سه روزه آبله دارم تعداد جوش هام خیلی خیلی زیادن چیکنم کم بشن؟ تو گلوم هم زده واصلا نمیتونم چیزی قورت بدم.
خیلی بیماری بدیه انشالله هیچکس نگیره.

بنیامین
بنیامین
پاسخ به  محمد
22 روز قبل

آقا محمد من خودم مثل شما سه روز که این مریضی کثیف رو گرفتم الآنم ساعت۲/۱۳دقیقه شب است که بیدارم به خاطر خارشش

شراره
شراره
پاسخ به  بنیامین
9 روز قبل

منم گرفتم چیکار کردین خوب شدین؟

نانازی
نانازی
1 ماه قبل

دیروز یه چند جای بدنم درد میکرد فکر کردم زخم شده اماوقتی نگاه میکردم چیزی نبود امروز که از خواب بیدار شدم همون جاهارو باز نگاه کردم دیدم یه چند تا دونه ریز قرمز یکی یا دوتا هم زیر زبونم در اومده یه چند تا هم رو انگشت شصت پاهام و یه چند تای دیگه اوم رو دستم خودم احتمال زیاد میدم آبله مرغون باشه خیلی میترسم کلیم گریه کردم سردرد و آبریزشه همدارم وجوشا هم خوارش دارن و هم درد تورو خدا کمکم کنید من العان باید چی کار کنم؟
کاری جز گریه کردن ازم بر نمیاد

سعیده
سعیده
پاسخ به  نانازی
1 ماه قبل

راهی جز تحمل نداری.پس گریه کن

مهدی
مهدی
پاسخ به  نانازی
1 ماه قبل

برو دکتر

عرفان
عرفان
پاسخ به  نانازی
1 ماه قبل

سلام نگران نباشید چع دکتر بری چه نری هی یه جوره خودش به ده روز نمیکشه خوب میشی فقط مایعات زیاد بخور ترشیجات اصلأ ممنوع من چهارده سالگی گرفتم هر چه هم رفتم دکتر هیچ تاثیری نداشت از روز پنجم به بعد بهبودی شروع میشه

فرشته
فرشته
پاسخ به  عرفان
6 روز قبل

آره منم گرفتم روز سومه خیلی اذیته

علی
علی
2 ماه قبل

سلام من ۱۰ روزه گرفتم الان دونه هاش خیلی کم شدن آیا الان هم امکان سرایت وجود داره؟حال عمومی مثل همیشه هست فقط ظاهرم پر از دانه هست

سوران
سوران
2 ماه قبل

سلام من آبلە مرغان چهار روزە گرفتم بە شدت شکمم درد میکنە حتی احساس تنگی نفس میکنم لطفا یە راە حلی بگید

من از ابله مرغون نمیترسم.
من از ابله مرغون نمیترسم.
2 ماه قبل

سلام منم تازه همین الان ابله مرغون گرفتم اولین جوشی ک برام در اومد زیر سینم بود واقعا اونایی ک قبل گرفته بودنن رو درک میکنم الهی از امشب ب بعد کسی نگیره

دکمه بازگشت به بالا