علت سفید شدن موها در جوانی چیست؟ پیشگیری از موی سفید در جوانی

همان‌طورکه می‌دانید یکی از نشانه‌های افزایش سن سفید شدن موهای سر است، زیرا موها رنگ‌دانه‌های خود را از دست می‌دهند و سفید می‌شوند؛ بنابرین سفیدی مو در سنین بالا یک امر کاملا طبیعی خواهد بود. اما در این میان افرادی هستند که موی سفید در جوانی را تجربه می‌کنند و قطعا این موضوع برایشان خوشایند نخواهد بود.

حتی باید گفت که در برخی از موارد، موی سفید در کودکان و نوجوانان نیز دیده می‌شود. حال شاید برای شما سوال پیش آید که دلیل این موضوع چیست و چه چیزی باعث سفید شدن موها می‌شود که در ادامه به این موضوع خواهیم پرداخت.

علت سفید شدن مو در جوانی

حال شاید برای شما سوال پیش آید که سفید شدن مو در نوجوانی نشانه چیست و یا چرا جوان‌ها در سن کم موی سفید در جوانی را تجربه می‌کنند؟ در رابطه با علت سفید شدن مو در جوانی و نوجوانی باید گفت که موارد مختلفی برای اشاره به این موضوع وجود دارد که این موارد عبارتند از:

  • ژنتیک و ارث

اگر شما در خانواده خود فردی دارید که در سن کم دچار موی سفید در جوانی شده است، باید بدانید که احتمالا شما هم چنین تجربه‌ای خواهید داشت. البته این موضوع صد درصد نیست، اما به‌لیل ژنتیک و ارث امکان پیش آمدن آن وجود دارد. توجه داشته باشید که اگر موهای شما به این دلیل سفید شوند، درمان آن فایده‌ای نخواهد داشت، زیرا امکان تغییر ژنتیک درباره‌ی این موضوع تا به امروز وجود نداشته است.

  • اختلالات هورمونی

از دیگر دلایل موی سفید در جوانی می‌توان به اختلالات هورمونی اشاره کرد. برای مثال اگر غدد تیروئید یا هیپوفیز عملکرد درست و متعادل خود را از دست بدهند، احتمالا باعث از بین رفتن رنگدانه‌های مو خواهند شد و شما در سن کم سفیدی مو را تجربه خواهید کرد.

  • استرس

سومین علت سفید شدن مو در نوجوانی یا جوانی، استرس است. درواقع اگر فردی در معرض فشارهای عصبی، استرس‌های طولانی‌مدت و شوک‌های عصبی قرار گیرد، احتمالا شاهد سفید شدن ناگهانی موهای خود خواهد بود.

دلیل این موضوع این است که استرس و فشارهای عصبی، روی فولیکول‌ها و رنگدانه‌های مو تاثیر می‌گذارند و باعث می‌شوند که فعالیت طبیعی نداشته باشند. همچنین استرس روی خون‌رسانی به ریشه‌های مو نیز تاثیر منفی می‌گذارد که نتیجه این موضوع نیز سفیدی زودرس موها خواهد بود. بنابراین پیشنهاد ما به شما مراجعه به یک دکتر روانشناسی عمومی است تا جلوی این مشکل زودتر گرفته شود.

  • رژیم غذایی و سبک زندگی

یکی دیگر از دلایل موی سفید در جوانی، شیوه‌ی مراقبت شما از موها است. اگر از دسته افرادی هستید که موهای خود را با شامپوهای نامناسب و آب داغ می‌شویید، باید منتظر انواع آسیب‌ها باشید. همچنین مصرف غذاهای ناسالم، مانند فست فودها و غذاهای چرب نیز باعث می‌شود که موهای شما از منابع مغذی محروم شوند و به مرور رنگ‏دانه‌های طبیعی خود را از دست بدهند و سفید شوند.

  • مصرف برخی داروها

سفیدی مو عوارض مصرف برخی از داروها است و امکان دارد زمانی که شما این داروها را مصرف می‌کنید، دچار مشکل موی سفید در جوانی شوید. البته نگران نباشید، زیرا این سفیدی به‌احتمال‌زیاد پس از مصرف دارو متوقف می‌شود و از بین خواهد رفت.

از جمله داروهایی که می‌توانند باعث موی سفید در جوانی شوند، باید به کلروکین، اترتینات، هالوپریدول، تریپارانول و فلوروبوتیروفنون اشاره کرد. توصیه می‌شود در چنین موقعیت‌هایی با یک دکتر مو صحبت کنید تا مطمئن شوید که همه‌چیز تحت کنترل است و خطری موهای شما را تهدید نمی‌کند.

موی سفید در کودکان
موی سفید در کودکان

موی سفید در کودکان نشانه چیست؟

تا به اینجا علت‌ ایجاد موی سفید در جوانی را بررسی کردیم، اکنون تصمیم داریم بگوییم که سفید شدن مو در کودکان نشانه چیست و چرا کودکان دچار چنین مشکلی می‌شوند؟

البته باید گفت که دیدن یک یا چند تار مو سفید در سر و در هر سنی کاملا طبیعی است، اما اگر در سر فرزند خود ناحیه‌ای از مو را دیدید که خاکستری و سفید شده، باید به یک دکتر مراجعه کنید تا علت مشخص شود. همچنین شما می‌توانید از خدمات دکتر پوست آنلاین نیز بهره‌مند شوید تا هرچه زودتر دلیل این مشکل تشخیص داده شود.

استفاده از شامپوهای نامناسب

یکی از دلایل سفید شدن مو در کودکان، استفاده از شامپوهای مخصوص بزرگسالان است. دقت داشته باشید که شامپوهای مخصوص کودک، حاوی مواد معدنی و ویتامین هستند و زمانی که شما از آن‌ها استفاده کنید، مواد مغذی را به موی فرزند خود می‌رسانید و با این کارها از سفید شدن موها جلوگیری می‌کنید.

سفید شدن مو به علت کم خونی

کم خونی از دیگر دلایل سفید شدن موی کودکان است. البته کم خونی نشان می‌دهد که در بدن فرزند شما آهن به‌مقدار کافی وجود ندارد و شما می‌توانید این را از خستگی و سفید شدن مو در کودکی فرزند خود متوجه شوید.

قرار گرفتن در معرض دود

طبق مشاهدات صورت گرفته، کودکانی که به‌طور مداوم در معرض دود سیگار و دخانیات قرار دارند، دچار مشکل موی سفید در جوانی می‌شوند، زیرا در معرض دود قرار گرفتن باعث ایجاد استرس اکسیداتیو در بدن می‌شود و این موضوع کاهش ترشح ملانین و در نتیجه سفید شدن مو را به همراه خواهد داشت.

باید متذکر شد که برخی از دلایل ایجاد موی سفید در جوانی با دلایل سفید شدن موی کودک یکسان است. بنابراین اگر با مواردی چون سفید شدن موی کودک سه ساله، سفید شدن مو در ۱۰ سالگی و … مواجه شدید، نگران نشوید و به یک دکتر پوست و مو مراجعه کنید تا معاینات لازم صورت گیرد.

همچنین شما می‌توانید با یک دکتر طب سنتی نیز مشورت کنید تا از دلیل و راه‌های درمان مطلع شوید. دقت داشته باشید که امروزه شرایط ویزیت آنلاین طب سنتی نیز فراهم شده و شما می‌توانید به سادگی از خدمات آن‌ها استفاده کنید.

موی سفید در جوانی
پیشگیری از موی سفید در جوانی

روش‌های متوقف کردن رشد موهای سفید

حال از آنجایی که سفید شدن مو در جوانی، نوجوانی و کودکی چندان خوشایند نیست، افراد به دنبال راهی برای متوقف کردن رشد موهای سفید هستند. در ادامه چند روش درمان خانگی برای متوقف کردن رشد موهای سفید کودک، نوجوان و جوان را معرفی می‌کنیم تا با انجام آن‌ها موهایی سالم داشته باشید.

  • نوشیدن آب کافی
  • داشتن خواب کافی
  • مصرف پروتئین و ویتامین‌های گروه B برای کمک به ساخت ملانین
  • ورزش منظم
  • استفاده از روغن‌های گیاهی برای جلوگیری از سفیدی مو

حال شاید برای شما سوال پیش آید که آیا علاوه‌بر درمان‌های خانگی، داروی جلوگیری از سفید شدن مو نیز وجود دارد یا خیر که در پاسخ باید گفت شما می‌توانید از مکمل‌هایی که برای مو وجود دارند برای جلوگیری از ابتلا به موی سفید در جوانی استفاده کنید. البته پیش از مصرف قرص‌های مخصوص مو توصیه می‌شود با یک دکتر مو مشورت کنید تا مطمئن شوید که مصرف قرص به شما کمک خواهد کرد.

جمع‌بندی

همان‌طورکه مطالعه کردید، در این مقاله درباره موی سفید در جوانی صحبت کردیم و دلایلی که می‌توانند منجر به چنین موضوعی شوند را نیز گفتیم. از طرفی توصیه می‌کنیم سبک زندگی سالمی داشته باشید تا بتوانید احتمال ابتلا به این مشکل را کاهش دهید. حال اگر در این زمینه به کمک نیاز داشتید، می‌توانید با یک دکتر مو صحبت کنید تا اقدامات لازم صورت گیرد.

 

ویزیت آنلاین متخصص پوست و مو

۳.۳/۵ (۱۵ نظر)

منبع
whcl

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
40 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
امیر
امیر
1 ماه قبل

سکس. مدیتیشن. ورزش اینا کمک میکنه

مرتضی
مرتضی
2 ماه قبل

۰۹۳۸۶۰۱۹۶۱۱

آرش
آرش
2 ماه قبل

l

اسرا
اسرا
3 ماه قبل

خیلی حس بدیه

سارا
سارا
7 ماه قبل

سلام موهام یشب سفید شدن دکتر باورش نمیشد فک میکرد دروغ میگم باید چیکار کنم

لاش گوشت
لاش گوشت
پاسخ به  سارا
6 ماه قبل

کم بزن همیشه بزن کسکم

آخرین ویرایش 6 ماه قبل توسط لاش گوشت
رقیه همت جو
رقیه همت جو
9 ماه قبل

سلام خسته نباشید دختر ۱۳ سالش کم کم موهای سفیدش بیشتر میشه موهاش شوره یوحشتناکی هم داره به طور مرتب هم سیکل ماهانه داره ممنون میشم راهنمایی کنید

کامی
کامی
10 ماه قبل

سلام آقای دکتر کمکم کنید ۵۱ سالم است و هر روز موهام داره سفید میشه

صادق
صادق
پاسخ به  کامی
3 ماه قبل

سلام سفیدی موها در سنین شما امری طبیعی است

فاطمه
فاطمه
پاسخ به  کامی
15 روز قبل

پنجاه ساله شدم مشکل کلیه و تیروئید دارم سفیدی موهام بیشترشده چکارکنم

رضا
رضا
10 ماه قبل

من ۲۱ سالمه و مو هام روز به روز دارن سفید میشن چیکار کنم تا سفیدی مو هام از بین برن؟

مه تا
مه تا
10 ماه قبل

دوستان لطفا اول از همه مراجعه کنید پیش متخصص برای انجام یه آزمایش هایی مثل ویتامین b12 و ویتامین دی و..
من خودم به خاطر کمبود b12 و ویتامین D توی ۲۱ سالگی موهام داشت سفید می‌شد ولی با مکمل اوکی شدم. خیلی مهمن اینا
بعدم حتما ورزش کنید تا استرستون کاهش پیدا کنه و بدنتون خونرسانی بهتری داشته باشه
و در انتها اینکه موی سفید اگه ناشی از مشکل داخلی ای نباشه اصلا هم بد نیست و خیلیم قشنگه. مخصوصا موی جو گندمی برای آقایون

نوروز
نوروز
10 ماه قبل

سلام من ۱۸ ساله هستم چراموی سرم یهو۱۵سفید شده میشه برام بیگوی

صادق
صادق
پاسخ به  نوروز
3 ماه قبل

پشت کنکوری هستید؟ آیا استرس زیادی این اواخر متحمل شدید؟ آیا عزیز رو از دست دادید؟ آیا غذای پر چرب زیاد می‌خورید و آیا تو ژن و خانواده کسی شبیه به شما شده تا به حال؟

همه اینا عوامل سفیدی مو هستند شاید به تنهایی بتونن موتون رو سفید کنند

میلاد
میلاد
پاسخ به  صادق
3 ماه قبل

اقای دکتر من عزیزم رو از دست دادم در سن ۱۹ سالگی و چند تار موی سفید توی سرمه امکانش هست موهام ب حالت قبل برگردن و بگید ک از چ ویتامینی برای این امر استفاده کنم

علی
علی
1 سال قبل

سلام وقت شما بخیر یک سال شده مو هام سفید شده اول دو سه تار از مو هام سفید شد کندم دو ماه است رشت سفید شدن مو هام زیاد شده ۲۷ سال دارم آخی این وقتی سفید شدن مو است تو این سن. لطفا یک راح کاری برام معرفی کنید ممنون میشم

آنیل
آنیل
پاسخ به  علی
11 ماه قبل

۲۷ سالته یجوری میگی موهام سفید شده انگار چی شده نزدیک ۳۰ سالته باید انتظار سفید شدنش رو داشته باشی منی که تو ۱۴ سالگی موهام سفید شده و الان یک ساله این مشکل رو دارم چی میگی!! عیییش

زهرا
زهرا
پاسخ به  آنیل
10 ماه قبل

شمام درگیری ها

صفیه
صفیه
پاسخ به  زهرا
5 ماه قبل

مه چی کار کنم که مو هایم خوب شو

Amani
Amani
پاسخ به  صفیه
1 ماه قبل

کار های باحال

جلال
جلال
پاسخ به  زهرا
4 ماه قبل

به تو چه

رسولخانی
رسولخانی
پاسخ به  آنیل
4 ماه قبل

یجوری میگی ۲۷ سالت اینگار ۶۰سالش خودت هم بزودی میشی ۳۰ ساله اون وقت میفهمی در ضمن سفیدی مو پنجاه سال شروع میشه ب طور طبعی

مصطفی
مصطفی
1 سال قبل

سلام من ۱۷ ساله استم چند تا از تار مو های من سفید شده

فاطمه
فاطمه
1 سال قبل

۱۹ سالمه موهام ک میریزه ب شدت هیچ روز ب روز ب سفید شدنشم اظافه میشه دخترم برام سخته

علی
علی
پاسخ به  فاطمه
1 سال قبل

یا ژنتیک هستش یا استرس مصرف دارو

علی
علی
1 سال قبل

من ۳۷ ساله ام روز به روز موهام و ریشام داره سفید میشه راه حل این سفیدی مو چیه

صادق
صادق
پاسخ به  علی
3 ماه قبل

سلام راه حلش اینه که رژیم غذای مناسب بگیرید و از مصرف غذا های پر چرب صرف نظر کنید و تا میتونید استرس کم تریی داشته باشید و از مصرف دارو های ضد استرس خود داری کنید

ناهید
ناهید
1 سال قبل

پسر من شنده ساله اس موهاش سفید شده پشت سرشم داره سفید میشه توروخدا راهنماییم کنید خیلی نگرانشم توروحیه اش تاثیر گذاشته

مهران
مهران
پاسخ به  ناهید
1 سال قبل

جوانان الان همشون همینن منم ۲۲ساله موهام سفید شده انگیزمو برای زندگی کلا از دست دادم

اسرا
اسرا
پاسخ به  مهران
3 ماه قبل

دقیقا

هستی
هستی
1 سال قبل

سلام دختر.من یازده ساله هست و موهاش دارن سفید میشن لطفاً راهکار بدین منونم

زهرا مافی
زهرا مافی
پاسخ به  هستی
1 سال قبل

سلام پسر من سیزده ساله هست وموهاش سفید دارن میشن لطفا راهنمایی کنید

زینب
زینب
پاسخ به  زهرا مافی
1 سال قبل

سلام ..پسرم نه سال داره موهاش دار سفید میشه روز ب روز بتر میشه لطفا ی راهنمایی کنین ممنون

علی
علی
پاسخ به  زینب
1 سال قبل

خود ارضایی میکنه

صادق
صادق
پاسخ به  علی
1 سال قبل

سلام آخه خدایی خودارضایی چه ربطی به سفیدی مو داره . خودارضایی اصلا چیز خوبی نیس ولی به سفیدی مو ربطی نداره

علی
علی
پاسخ به  علی
5 ماه قبل

چه‌ ربطی داره خود ارضایی تازه تنش تو بدنش کم‌میکنه

Samiii
Samiii
پاسخ به  علی
1 ماه قبل

خخخخ

جیگر
جیگر
پاسخ به  زینب
10 ماه قبل

و در پایان اینکه دوستان همتون ب متخصص مراجعه کنید تامام،

مسعود
مسعود
پاسخ به  جیگر
7 ماه قبل

یوخ بابا تامام

بهار
بهار
پاسخ به  زهرا مافی
5 ماه قبل

سلام پسرم ۱۴سالش موهاش داره سفید می شه نمی دونم چیکار کنم خیلی حرصش می خورم به خدا آنقدر بای اون ناراحتم واسه خودم نیستم

دکمه بازگشت به بالا