روش‌هایی برای پیشگیری و درمان موی سفید

فولیکول‌های مو در حقیقت کیسه‌های کوچکی هستند که سلول‌های پوست را می‌پوشانند. در این فولیکول‌ها سلول‌های رنگدانه‌ای به‌نام ملانین وجود دارد که این سلول‌ها به موهای شما رنگ می‌دهند. اما این سلول‌ها با گذر زمان و افزایش سن، رنگدانه‌های خود را از دست می‌دهند که نتیجه چنین موضوعی سفید شدن موها (Hair whitening) خواهد بود. البته بسیاری از افراد در سنین جوانی، نوجوانی و کودکی موی سفید را در سر خود مشاهده می‌کنند که درباره‌ی این موضوع در یک مقاله دیگر به‌طورکامل صحبت خواهیم کرد.

علائم سفید شدن مو

سفید شدن موی سر با علامت خاصی همراه نیست و تنها علامتی که شما مشاهده خواهید کرد، تغییر رنگ‌ موها است. موهای شما به‌مرورزمان رنگدانه‌های خود را از دست می‌دهند و تارهای مو به رنگ خاکستری در می‌آیند و در ادامه موهای شما کاملا سفید خواهند شد. اما علت سفید شدن مو چیست و برای سفید شدن مو چکار باید کرد؟

علت سفید شدن موی سر

در رابطه با علت سفید شدن موی سر عوامل مختلفی وجود دارد که می‌توان به آن‌ها اشاره کرد. این عوامل عبارتند از:

سفید شدن موها به علت کمبود ویتامین

از بارزترین علل موی سفید می‌توان به کمبود ویتامین اشاره کرد؛ به‌طوری‌که هرگونه کمبود ویتامین B12، B6، بیوتین، ویتامین D و ویتامین E می‌توانند منجر به سفیدی موی سر شوند. همچنین باید متذکر شد که طبق بررسی‌های صورت گرفته، کمبود‌های تغذیه‌ای بر رنگدانه‌های مو اثر دارند و اگر شما موهای رنگی خود را به‌دلیل کمبود ویتامین از دست داده باشید، می‌توانید با مصرف مکمل‌های ویتامینی، رنگدانه‌های موی خود را بازگردانید.

موی سفید و ژنتیک

در سال ۲۰۱۳ درباره‌ی سفید شدن مو مطالعاتی انجام شد که نتیجه این مطالعات نشان داد سفید شدن موی افراد تا حد زیادی به ژنتیک آن فرد نیز مرتبط است. علاوه‌بر ژنتیک، نژاد و قویت نیز روی این موضوع اثرگذار خواهد بود، به‌طوری‌که طبق آمار افراد سفید پوست موی سفید را از ۲۰ سالگی مشاهده خواهند کرد، در حالی که این سن برای افراد آسیایی ۲۵ سال و برای آفریقایی‌ها و آمریکایی‌ها ۳۰ سال خواهد بود. توجه داشته باشید که درمان و جلوگیری از سفیدی مو که ناشی از ژنتیک است امکان‌پذیر نیست و به‌سختی نتیجه‌ای به همراه خواهد داشت.

موی سفید
موی سفید

سفید شدن مو و استرس اکسیداتیو (Oxidative)

زمانی که آنتی‌اکسیدان‌ها برای مقابله با اثرات مخرب رادیکال‌های آزاد کافی نباشند، استرس اکسیداتیو باعث بهم خوردن تعادل وضعیت بدن خواهد شد. دقت داشته باشید که رادیکال‌های آزاد باعث واکنش‌های شیمیایی در بدن می‌شوند که این واکنش‌ها می‌توانند مضر یا مفید باشند. از طرفی آنتی‌اکسیدان‌ها می‌توانند فعالیت‌ رادیکال‌های آزاد را تثبیت کنند تا از میزان واکنش‌پذیری آن‌ها کاسته شود.

حال زمانی که بدن دچار استرس اکسیداتیو می‌شود، بیماری و اختلال‌های گوناگونی در بدن به‌وجود خواهد آمد که یکی از این بیماری‌ها ویتیلیگو است. این بیماری که تاثیر مستقیم روی رنگدانه‌های پوست دارد، می‌تواند رنگدانه‌های مو را نیز از بین ببرد، زیرا باعث مرگ سلول‌های ملانین می‌شود. بنابراین اگر دچار استرس بیش‌ازحد هستید، می‌توانید به یک دکتر روانشناسی عمومی مراجعه کنید تا مشکل شما تحت کنترل و درمان قرار گیرد.

سیگار کشیدن

سیگار کشیدن و مصرف دخانیات روند پیری کل اعضای بدن، به‌خصوص پوست و مو را سرعت می‌بخشد، زیرا سیگار و دیگر مواد به‌طور مستقیم روی سلول‌های بدن و عملکرد آن‌ها تاثیر می‌گذارند و عملکرد طبیعی آن‌ها را مختل می‌کنند. البته توجه داشته باشید که در معرض دود سیگار و دیگر دخانیات قرار گرفتن نیز بسیار خطرناک است و باعث می‌شود که رنگدانه‌های موی کاهش پیدا کند و ملانین به‌اندازه‌ی کافی تولید نشود. در نتیجه می‌توان گفت قرار گرفتن در معرض دود سیگار و دخانیات دلیلی برای ایجاد موی سفید در سر است.

رنگ مو و محصولات شیمیایی مو

استفاده از رنگ‌های شیمیایی، محصولات مو و حتی برخی از شامپوها می‌تواند باعث سفیدی مو شود. دلیل این موضوع این است که برخی از محصولات در ساختار خود حاوی موادی هستند که می‌توانند ملانین را کاهش دهند. پراکسید هیدروژن از جمله موادی است که در اکثر رنگ‌ها و محصولات مربوط به مو وجود دارد و می‌تواند اثرات منفی را به همراه داشته باشد. بنابراین اگر شما از این محصولات بیش‌ازحد استفاده کنید، دچار مشکل موی سفید در بین موهایتان خواهید شد.

نوشته های مشابه

بیماری‌های خودایمنی

گاهی‌اوقات برخی از بیماری‌های خودایمن باعث ایجاد موهای سفید در سر می‌شوند. آلوپسی و ویتیلیگو از جمله بیماری‌های خودایمنی هستند که باعث می‌شوند سیستم ایمنی بدن به سلول‌های خودی حمله کند. در نتیجه زمانی که این اتفاق بیفتد، رنگدانه‌های مو از بین می‌روند و موها سفید خواهند شد. حال اگر مشکوک به چنین موضوعی هستید، می‌توانید به یک دکتر مو مراجعه کنید تا راهنمایی لازم صورت گیرد.

سفید شدن مو به علت اختلال تیروئید

از دیگر مواردی که می‌توان به آن در پاسخ به سوال چه چیزی باعث سفید شدن مو می‌شود اشاره کرد، اختلال تیروئید است. گاهی‌اوقات به‌دلیل مشکلات مربوط به تیروئید، یعنی پرکاری تیروئید و کم کاری تیروئید هورمون‌ها تغییر می‌کنند که این تغییرات هورمون باعث ایجاد موی سفید در سر می‌شوند. درواقع اختلال در عملکرد تیروئید با کاهش تولید ملانین و در نتیجه سفید شدن مو همراه خواهد بود.

پیشگیری از ایجاد موی سفید

در رابطه با پیشگیری از ایجاد موی سفید باید گفت که در ابتدا باید مشخص شود که موی سفید نشانه چیست و چه دلیلی پشت آن است. برای مثال اگر دلیل موی سفید ژنتیک باشد، نه‏تنها راهی برای پیشگیری وجود ندارد، بلکه درمان آن نیز امکان‌پذیر نیست. پس اگر با سفید شدن مو از ساقه یا ریشه مواجه شدید، ابتدا به دکتر مو مراجعه کنید تا دلیل این موضوع مشخص شود.

البته امروزه امکان استفاده از خدمات دکتر پوست آنلاین نیز وجود دارد و شما می‌توانید با یک دکتر پوست و مو به‌صورت آنلاین صحبت کنید تا متوجه شوید که چه کاری را باید برای پیشگیری و درمان این مشکل انجام دهید. حال در ادامه به برخی از اقداماتی که در پیشگیری از ایجاد موی سفید تاثیرگذار هستند می‌پردازیم تا با آن‌ها آشنا شوید.

ویزیت آنلاین متخصص پوست و مو

مصرف ویتامین‌های گروه B و پروتئین

ویتامین‌هایی برای جلوگیری از سفیدی مو وجود دارند که می‌توان به ویتامین گروه B، یعنی B6، B2 و B12 اشاره کرد. این ویتامین‌ها روند تولید ملانین را سرعت می‌بخشند، بنابراین رنگدانه‌های مو برای مدت‌زمان طولانی‌تری به موهای شما رنگ می‌بخشند. همچنین توصیه می‌شود مواد غذایی چون سویا، تخم‌مرغ، مرغ و بوقلمون که سرشار از پروتئین هستند مصرف کنید، زیرا این خوراکی‌ها نیز در پیشگیری از ایجاد موی سفید موثر هستند.

استفاده از روغن‌های گیاهی و مغذی

برخی از روغن‌های گیاهی و حیوانی که مغذی هستند، فولیکول‌های مو را تقویت می‌کنند و مانع سفید شدن آن‌ها می‌شود. البته شما می‌توانید از این روغن‌ها هم به‌صورت موضعی و هم خوراکی استفاده کنید. همچنین این نکته را درنظر داشته باشید که این روغن‌ها تا پیش از سفید شدن مو تاثیرگذار هستند و زمانی که موها سفید شوند، استفاده از آن‌ها باعث برگشت رنگ مو نخواهد شد.

ورزش منظم

از دیگر مواردی که می‌توانیم به آن در پاسخ به سوال چگونه از سفید شدن مو جلوگیری کنیم اشاره کنیم، ورزش منظم است. ورزش فرایند خون‌رسانی به بخش‌های مختلف بدن را تنظیم و تقویت می‌کند که این موضوع تقویت ریشه‌های مو را به همراه خواهد داشت. همچنین خون‌رسانی درست باعث می‌شود که مواد مغذی به مو برسند، بنابراین روند سفید شدن مو به تعویق خواهد افتاد.

خواب کافی

برای ایجاد تعادل در بدن توجه به برخی از شرایط ضروری است. یکی از این شرایط را می‌توان خواب کافی درنظر گرفت. خواب کافی و درست عملکرد مغز را بهبود می‌بخشد و باعث تولید آنتی‌اکسیدان کافی در بدن می‌شود. در نتیجه بین رادیکال‌های آزاد و آنتی‌اکسیدان‌ها تعادل برقرار می‌شود و  احتمال آسیب دیدن بدن و ایجاد موی سفید در سر نیز کم خواهد شد.

انواع راه‌های درمان موی سفید

درمان موی سفید
درمان موی سفید

حال بسیاری از افراد که دچار این مشکل شده‌اند، به‌دنبال راهی برای درمان آن هستند. در رابطه با این موضوع باید گفت اگر موی سفید به‌دلیل بیماری ایجاد شده باشد، با کنترل و درمان بیماری برطرف خواهد شد. اما اگر سفیدی موی سر ناشی از دلایل دیگر باشد، می‌توانید از برخی روش‌های درمانی استفاده کنید تا این مشکل برطرف شود.

اگر به‌دنبال درمان گیاهی سفید شدن مو هستید، می‌توانید از روغن‌هایی چون روغن سیاه‌دانه و روغن نارگیل برای ماساژ پوست سر استفاده کنید. این روغن‌ها در پیاز مو گرمایی را ایجاد می‌کنند که این گرما به رفع سفیدی مو کمک خواهد کرد.

همچنین شستشوی تارهای مو با جوشانده سیاه‌دانه و آب نیز راه خوبی برای درمان این مشکل خواهد بود. البته شما می‌توانید با یک دکتر طب سنتی مشورت کنید تا از دیگر روش‌های درمان گیاهی مطلع شوید. امروزه امکان ویزیت آنلاین طب سنتی نیز فراهم شده و شما می‌توانید به‌سادگی سوالات خود را بپرسید و پاسخ آن‌ها را دریافت کنید.

راه‌های درمانی دیگری مانند شامپو ضد سفید شدن مو یا آمپول رفع سفیدی مو نیز وجود دارد که باید توسط دکتر مو تجویز شوند. همچنین گاهی‌اوقات قرص ملانکور برای درمان سفیدی مو تجویز می‌شود که می‌تواند نتیجه‌ی مثبتی به همراه داشته باشد. توجه داشته باشید که سرخود و بدون مشورت با پزشک هیچ یک از راه‌های درمانی شیمیایی را امتحان نکنید، زیرا ممکن است نتیجه‌ی منفی به همراه داشته باشد.

جمع‌بندی

همان‌طورکه مطالعه کردید، در این مقاله درباره‌ی موی سفید و علت‌های ایجاد آن صحبت کردیم. همچنین راه‌های پیشگیری و درمان این مشکل را نیز گفتیم. حال شما می‌توانید با اطلاعاتی که در اختیارتان قرار گرفت، بهترین عکس‌العمل را در برابر این مشکل داشته باشید.

 

۳.۷/۵ (۱۳ نظر)

منبع
medicalnewstodayhealthline

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
56 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
عرفان
عرفان
1 ماه قبل

دکتر یکی از دوستان من سفیدی مو گرفت بعدش سرطان گرفت میخوام ببینم ربطی به هم داره ایا

فرهاد
فرهاد
1 ماه قبل

موی سفیدم زیبایی های خودشو داره مخصوصا زمان جوگندمی

بهار
بهار
2 ماه قبل

سلام من ۱۹ سالمه تازه تولد ۱۹ سالگیمو گرفتم ولی جلو موهام داره سفید میشه توروخدا یه راه حلی نشونم بدین

علی
علی
2 ماه قبل

اگر واقعا جواب میداد هزار بار توی تبلیغات تلوزیونی نشون میداد.

بهمن
بهمن
پاسخ به  علی
18 روز قبل

سلام دوست خوبم من خودم برای سیاه شدن موهای سفیدم محلول رفع سفیدی مو که توی تلویزیون تبلیغاتشو کردن هزینه کردم ولی حتی یه تار مو سیاه نشد فقط اینو خواستم بگم که سرتون کلا نره همشون الکیه راستی اسم شرکتش هم رایا برتر یکتاصد بود که هنوزم به لطف صدا و سیما داره سر مردم شیره میماله

جواد
جواد
2 ماه قبل

سلام چون سرفکرمیکنه مو راسفیدمیکنه ولی ک ی رچون عشق و حال می‌کنه موش سیاه میمانه

محمد
محمد
پاسخ به  جواد
2 ماه قبل

خجالت بکش

سنیر
سنیر
پاسخ به  جواد
20 روز قبل

بی ادبیات فارسی ساله سوم

مرتضی
مرتضی
2 ماه قبل

سلام

سجاد
سجاد
2 ماه قبل

سلام پسرم ۹سالشه مو سفید تو سرشه باید چکار کنم تا زیاد نشه

عماد
عماد
پاسخ به  سجاد
1 روز قبل

صددر صد تیوئیدش مشکل داره درمانش کنی موها سیاه میشه بچه منم اینجوری بود

محمد
محمد
2 ماه قبل

سلام من پسرم ۱۷سالمه تقریبا ۷۰تا از تارهای موهام سفید شده چیکار کنم ؟

ممد
ممد
پاسخ به  محمد
2 ماه قبل

چطوری شمردی؟

بارزان
بارزان
پاسخ به  محمد
1 ماه قبل
حاتم
حاتم
2 ماه قبل

رفع سفیدی مووریش

علی زارعی
علی زارعی
2 ماه قبل

سلام دوستان من موی دستم سفید شده چیکار کنم

katrin
katrin
3 ماه قبل

تنها راه حل رفع سفیدی مو یه رنگ مو دائمی و جنس خوبِ مشکی هست

علی
علی
3 ماه قبل

تنها راهش بی خیالیه

محمد عالم صدیقی
محمد عالم صدیقی
4 ماه قبل

سلام من ۲۷ ساله ام موهام داره سفید میشه تروخدا یه رهنمایی کنید چی کار کنم ممنون بشم

مصطفی
مصطفی
پاسخ به  محمد عالم صدیقی
3 ماه قبل

موی سفید درمان ندارد بی خود از این قرص های جور واجور هم استفاده نکنید بدتر یه مریضی های خطرناکی میگیرید تنها راهش که یه کم سرعت سفید شدنشا بگیره بی خیالیه تازه اگه ارثی نباشه

علی
علی
پاسخ به  محمد عالم صدیقی
2 ماه قبل

اب ،ادامس درخت پسته کوهی رو بگیرید و به سرتون بمالید ،همراه با مصرف قرص های خارجی ب ۶ و ب۱۲

مجید
مجید
پاسخ به  محمد عالم صدیقی
2 ماه قبل

نه تو ایران یه دارو پیدا کردن پیازچه مورو تقویت میکنه موهای سفید شدرو هم باز گردانی میکنه

فاطمه
فاطمه
پاسخ به  مجید
27 روز قبل

خب چی هست اون دارو بگید ماعم استفاده کنیم

ماریا
ماریا
4 ماه قبل

سلام من ۱۶ سالمه و بیست تا از موهام سفید شدن توروخدا راهنمایی کنین نمیدونم چیکار کنم

elyas
elyas
پاسخ به  ماریا
3 ماه قبل

اگر خواستین بهت کمک میکنیم بهم پیام بدین

اسماعیل
اسماعیل
پاسخ به  elyas
2 ماه قبل

سلام راهنمای کنید

اسماعیل الموتی
اسماعیل الموتی
پاسخ به  اسماعیل
10 روز قبل

سلام عزیزان به خدا راهی نداره هر کاری بگی من کردم تاثیری نداشته

سردار
سردار
پاسخ به  elyas
28 روز قبل

سلام من موهام سفیدشره برای سر م چه شامپوی ایرانی روسفارش میکنید

خیر محمد
خیر محمد
پاسخ به  elyas
27 روز قبل

چیجوری کمک میکنید

مرجان
مرجان
پاسخ به  elyas
20 روز قبل

میشه اسم دارو رو بگین

K.k.i.o
K.k.i.o
4 ماه قبل

سلام، من ۱۴ سالمه و ۲ تار موهام در وسط سرم سفید شده و من نگرانم و نمیدونم مشکلش چیه؟ یکی از تار موهام از ریشه سفید شده و در ادامه اش سیاه است
میتوانید کمکم کنید؟

بلال احمد فرزان
بلال احمد فرزان
5 ماه قبل

سن ۲۴سال میباشد اما مدت یک سال میشه که تعداد ۳۰فیصد مو هایم دار سفید میشد؟

فاطمه
فاطمه
پاسخ به  بلال احمد فرزان
3 ماه قبل

سلاممن ۳۷سال دارم مو همشه سفید شده باید چه کار کرد

بلال احمد فرزان
بلال احمد فرزان
5 ماه قبل

مو هایم سفید شده عللش نمی فهمم

حسن
حسن
5 ماه قبل

من ۳۹ سالم چندتا تار مو سفید کردم لطفا راهنمایم کنید

راضیه کشاورز
راضیه کشاورز
پاسخ به  حسن
4 ماه قبل

عزیزم شما ۴۰سالتونه طبیعیه

روح الله سرابی
روح الله سرابی
پاسخ به  راضیه کشاورز
1 ماه قبل

من ۲۹سال دارم ۵۰درصد موهام سفید شده

مهدی
مهدی
پاسخ به  روح الله سرابی
20 روز قبل

منم ۶۰ درصد موهام سفیده
و ۳۰ سالمه

علی
علی
پاسخ به  راضیه کشاورز
1 ماه قبل

داروی سیاه شدن موی سفیدوجودداره یانه

عباس
عباس
پاسخ به  حسن
3 ماه قبل
بشیر احمد رسولی
بشیر احمد رسولی
5 ماه قبل

سلام من سالم ۲۰ بود سرم تو حوادث زربه خورد و موهام داره کم کم شروع کرد تار تار به سفید شدن من چکار کنم که دوباره مو هام مشکی بشه و حالت اولی خوده بگره اگر لطف کنید خوشحال میشم

مینا
مینا
7 ماه قبل

سلام جوشانده اب‌وسیاه انه‌چطو ری به‌رفع‌سفیدی‌مو‌کمک‌میکنه؟

چنگیز
چنگیز
10 ماه قبل

موی سفید هیچگونه درمانی ندارد

مهران
مهران
11 ماه قبل

سلام پسر۲۰ساله هستم سه ماه رژیم می گیرم ولی کنارش قرص ویتامین هم استفاده کردم ولی موهام سفیدشدن حالا باید چکارکنم

عبدی
عبدی
1 سال قبل

سلام ببخشید من ۲۰سال بیشتر ندارم ولی موهام سفید شده میتونه از چی باشع؟

مهدی
مهدی
پاسخ به  عبدی
11 ماه قبل

سلام من ۳۵سالم هست ولی از۲۰سالگی همش جوگندمی شده من بایدچیکارکنم تامشکی بشه دوباره

اشکان
اشکان
پاسخ به  مهدی
21 روز قبل

جوگندمی که قشنگه

الهه توفیقی
الهه توفیقی
1 سال قبل

سلام من موهام خیلی سفید شده و این خیلی ازارم میده ایا راههی است که به رنگ مشکی برگرده

علی
علی
پاسخ به  الهه توفیقی
5 ماه قبل

اگه فهمیدی بگو لطفا

هاشمی
هاشمی
1 سال قبل

سلام آیا داروی رفع سفیدی مو راسته یادروغ

حیدری
حیدری
پاسخ به  هاشمی
10 ماه قبل

ایا دارویی برای رفع سفیدی مو هست

ناصر افغان
ناصر افغان
پاسخ به  حیدری
7 ماه قبل

سلام قرص به اسم زینک بخور اگر میخواهی به شکل طبیعی خوب بشه سبوس برنج بخور

تازش
تازش
پاسخ به  ناصر افغان
4 ماه قبل

سلام من ۳۵ سال سن دارم موها کم کم سفید میشوند چیکاراز دستش خلاص شم خواهشن راه حلی بهم نشون بدین

دامون
دامون
پاسخ به  تازش
4 ماه قبل

باید پیری رو قبول کنی

مراد
مراد
پاسخ به  دامون
3 ماه قبل

سلام دوستان پیری از ۵۰ سال شروع میشه نه از ۳۵ سلگی ۳۵ ساله جوانه

حمید هستم
حمید هستم
پاسخ به  مراد
3 ماه قبل

همه اینها حقه بازی است ودکان باز کردن برای دوشیدن مردم وسلام

دکمه بازگشت به بالا