برای تشخیص ام‌اس چه آزمایش‌هایی گرفته می‌شود؟

تشخیص بیماری ام‌اس(MS) ممکن است دشوار باشد؛ چرا که هیچ آزمایشی جود ندارد که به طور دقیق مشخص کند فرد به ام‌اس(MS) مبتلا شده است. تشخیص این بیماری بسته به آزمایش‌های متعدد برای رد سایر بیماری‌هایی است که علائم مشابه بیماری ام‌اس(MS) دارند.

اگر فکر می‌کنید علائم ام‌اس(MS) را دارید به متخصص ام‌اس مراجعه کنید. درصورتی‌که متخصص ام‌اس با بررسی علائم شما تشخیص دهد که به ام‌اس مبتلا شده‌اید، باید برای ارزیابی دقیق‌تر به یک متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنید.

در این صفحه برخی از آزمایشاتی که ممکن است برای تایید ام‌اس نیاز داشته باشید موردبحث قرار گرفته است.

معاینه عصبی برای تشخیص ام‌اس

قبل از انجام یک معاینه عصبی برای مولتیپل اسکلروزیس (MS)، پزشک اطلاعاتی در مورد علائم شما و همچنین چگونگی و زمان بروز آن‌ها جمع‌آوری می‌کند.  این اطلاعات در ارزیابی اینکه آیا ممکن است به ام‌اس مبتلا باشید مهم هستند. حتی علائمی که ممکن است چندین سال پیش داشته باشید نیز می‌تواند مهم باشند.

متخصص مغز و اعصاب شما به دنبال ناهنجاری‌هایی مثل ضعف در بینایی، حرکات چشم، قدرت دست یا پا، تعادل و هماهنگی، گفتار و رفلکس‌ها در شما خواهد بود.

برای ارزیابی قدرت عضلانی، پزشک از شما می‌خواهد که دست‌ها و پاها را به سمت دست او فشار دهید. مهارت، توان عضلانی و کنترل عضلانی نیز مورد آزمایش قرار خواهند گرفت.

این آزمایش‌ها نشان می‌دهند که آیا اعصاب شما به‌گونه‌ای آسیب‌دیده است که ممکن است نشان‌دهنده ام‌اس باشد یا نه.

اسکن MRI

MRI بهترین آزمایش برای کمک به تشخیص ام‌اس در نظر گرفته می‌شود. با این‌حال ۵ درصد از افراد مبتلا به ام‌اس، در MRI تشخیص داده نمی‌شوند.

اسکن MRI یک اسکن بدون درد است که از میدان‌های مغناطیسی قوی و امواج رادیویی برای تولید تصاویر دقیق از داخل بدن استفاده می‌کند.

این اسکن می‌تواند نشان دهد که آیا آسیب یا زخمی در غلاف میلین (لایه‌ای که اعصاب شما را احاطه کرده است) در مغز و نخاع شما وجود دارد یا خیر.

آزمون پتانسیل برانگیخته

همان‌طور که بدن شما نور، صدا، لمس و سایر احساسات را تجربه می‌کند، مغز شما این اطلاعات را به‌عنوان یک سری سیگنال‌های الکتریکی دریافت می‌کند. اگر مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس (MS) هستید، این بیماری باعث آسیب به اعصاب شما می‌شود که ممکن است این فعالیت را کند، مختل یا به طور کامل متوقف کند.

تست‌ پتانسیل برانگیخته فعالیت الکتریکی بخش‌هایی از مغز را که در اثر نور، صدا و لمس ایجاد می‌شود، اندازه‌گیری می‌کند و در تشخیص بیماری ام‌اس به  پزشکان  کمک می‌کند؛ زیرا می‌تواند مشکلاتی را در برخی از اعصاب تشخیص دهد که برای یافتن آن‌ها از طریق معاینات دیگر، بسیار ظریف است.

انواع مختلفی از تست پتانسیل برانگیخته وجود دارد. رایج‌ترین نوع آن، ارزیابی میزان عملکرد چشم است.

در این تست الگوهای نور به چشم بیمار نشان داده می‌شود. درحالی‌که امواج مغزی بیمار با استفاده از تکه‌های کوچک و چسبناکی به نام الکترود که روی سر او قرار می‌گیرد، ارزیابی می شود.

این آزمایش بدون درد است و می‌تواند نشان دهد که آیا دریافت پیام‌ها از مغز شما بیشتر از حد معمول طول می‌کشد یا خیر.

پونکسیون کمری

پونکسیون کمری روشی برای برداشتن نمونه‌ای از مایع نخاعی با فرو کردن یک سوزن در قسمت پایین کمر است. مایع نخاعی مایعی است که مغز و نخاع شما را احاطه کرده است و تغییرات در مایع می تواند نشان دهد که آیا مشکلی در سیستم عصبی به وجود آمده است یا نه.

سپس سلول‌های ایمنی و آنتی‌بادی‌ها روی نمونه برای مورد آزمایش قرار می‌گیرند، که آیا نشانه‌ای از این که سیستم ایمنی شما با بیماری در مغز و نخاع مبارزه می‌کند، وجود دارد یا نه.

این روش تحت بی حسی موضعی انجام می شود، هر چند سوراخ کردن کمر با روشی بسیار ایمن انجام می شود، اما اغلب برای بیمار همراه با درد است و می تواند باعث سردرد شود که گهگاه تا چند روز طول می‌کشد.

آزمایشات خون برای تشخیص ام اس

آزمایش های تشخیص ام اس
آزمایش های تشخیص ام اس

آزمایش خون معمولا برای رد سایر علل علائم بیمار، مانند کمبود ویتامین یا یک بیماری بسیار نادر اما بسیار مشابه ام‌اس(MS) به نام به نام نورومیلیت اپتیکا، انجام می‌شود.

تعیین نوع مولتیپل اسکلروزیس

هنگامی که ام‌اس تشخیص داده شود، متخصص مغز و اعصاب شما ممکن است بتواند نوع ام‌اس را تشخیص دهد. از جهاتی، هر فرد مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس با نوع متفاوتی از این بیماری زندگی می کند. اگرچه آسیب عصبی همیشه بخشی از بیماری است، اما این الگو برای همه منحصر به فرد است.

پزشکان ۴ نوع اصلی از این بیماری را شناسایی کرده اند. این دسته بندی‌ها مهم هستند، زیرا به پیش بینی اینکه بیماری چقدر می تواند شدید باشد و درمان چقدر خوب عمل می‌کند کمک می‌کند.

ارزیابی پزشک برای تشخیص نوع بیماری شما بر اساس الگوی علائم شما، نتایج اسکن مانند  MRIو مابقی آزمایش‌های شما است.

۴ نوع اصلی بیماری ام‌اس :

  • سندرم جدا شده بالینی (CIS)
  • ام‌اس عود کننده- فروکش کننده (RRMS)
  • ام‌اس پیشرونده اولیه (PPMS)
  • ام‌اس پیشرونده ثانویه (SPMS)

اما نوع ام‌اس شما اغلب تنها با گذشت زمان مشخص می‌شود زیرا علائم ام‌اس بسیار متنوع و غیرقابل پیش بینی است.

تشخیص دقیق ام‌اس پیشرونده ممکن است چند سال طول بکشد؛ زیرا این وضعیت معمولا به آرامی بدتر می‌شود.

سایت پذیرش ۲۴ یک سایت علمی پزشکی است که می توانید جواب تمام سوالات پزشکی خود را در آن پیدا کنید. در صورت داشتن علائم بیماری می توانید توسط دکتر مغز و اعصاب آنلاین ویزیت شوید و در صورت تشخیص علائم اولیه از طریق پزشک آنلاین، برای تشخیص قطعی و شروع دوره درمان اقدام کنید.

سوالات متداول آزمایش تشخیص ام‌اس

 

  • چهار تست رایج تشخیصی ام‌اس چیست؟

 ابزار تشخیصی رایج که برای اثبات یا رد ام‌اس (مولتیپل اسکلروزیس) استفاده می شود.

  1. تاریخچه پزشکی جامع بیمار و معاینه عصبی
  2. تصویربرداری رزونانس مغناطیسی نورواکسیس
  3. تست پتانسیل های برانگیخته
  4. تجزیه و تحلیل مایع نخاعی
  5. چه آزمایش‌های خونی ام‌اس را نشان می دهد؟

در حالی که هیچ آزمایش خون قطعی برای ام‌اس وجود ندارد، آزمایش خون می‌تواند سایر بیماری‌هایی را که علائم مشابه ام‌اس ایجاد می‌کنند، از جمله لوپوس اریتماتوز، شوگرن، کمبود ویتامین و مواد معدنی، برخی عفونت‌ها و بیماری‌های ارثی نادر را رد کند.

  • استاندارد طلایی برای تشخیص ام‌اس چیست؟

خلاصه. تشخیص مولتیپل اسکلروزیس در طول سال‌ها به طور فزاینده‌ای استاندارد شده است و برای ترکیب روش‌های تشخیصی جدید تکامل یافته است. استاندارد طلایی برای تشخیص مولتیپل اسکلروزیس با انتشار علائم و نشانه‌های ماده سفید معمولی در زمان و مکان بالینی باقی می‌ماند.

  • چه زمانی باید به بیماری ام‌اس مشکوک شد؟

افرادی که دارای یک یا چند مورد از این علائم هستند، باید تشخیص ام‌اس را در نظر بگیرند: از دست دادن بینایی در یک یا هر دو چشم. فلج حاد در پاها یا در امتداد یک طرف بدن. بی حسی حاد و گزگز در اندام.

۳/۵ (۱۰ نظر)

منبع
nhs.uk

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا