تفسیر آزمایش عفونت خون

عفونت خون چیست؟ علامت اختصاری آزمایش عفونت خون و چگونگی تشخیص وجود عفونت در خون

عفونت خون چیست و با چه آزمایشی تشخیص داده می‌شود؟

هنگامی که صحبت از عفونت خون می‌شود، به احتمال زیاد اولین چیزی که به ذهن می‌رسد سپتیسمی Septicemia است که با نام‌های سپسیس، گَندخونی، پَلَشت‌خونی و مسمومیت خون شناخته می‌شود. این بیماری نوعی التهاب است که به دلیل عفونت در سراسر بدن پخش می‌شود و اگر به‌سرعت درمان نشود، منجر به مرگ خواهد شد.

با این حال، سپسیس تنها بیماری‌ای نیست که می‌تواند خون را تحت تأثیر قرار دهد. عوامل دیگری نیز وجود دارند که می‌توانند از طریق خون منتقل و باعث عفونت و ابتلای فرد به برخی از بیماری‌ها از جمله ایدز، هپاتیت، استافیلوکوکوس اورئوس(MRSA) و کلستریدیوم دیفیسیل (C. diff) شوند که بیشتر از طریق تماس با خون و دیگر مایعات بدن فرد آلوده انتقال می‌یابد. می توانید با متخصص خون و آنکولوژی صحبت کنید .

از آنجاکه درمان عفونت‌ و بیماری‌های خونی دشوار است، آشنایی با علت بروز و روش‌های تشخیص این بیماری بسیار مهم است.

دکتر انکولوژی انلاین

عفونت خون
عفونت خون

سپسیس و سایر عفونت‌های خون

شایع‌ترین نوع عفونت خون که با نام سپسیس شناخته می‌شود، بعد از عفونت ریه و بیماری ایدز سومین عامل مرگ در جهان به دلیل عفونت است. سپسیس شدید یا سندرم سپسیس که در نهایت منجر به شوک سپتیک می‌شود، عارضه‌ای جدی از عفونت و مسمومیت خونی است که التهابات شدید را در بدن ایجاد می‌کند.

معمولاً بدن برای مبارزه با عفونت، برخی مواد شیمیایی را در جریان خون آزاد می‌کند، اما در برخی مواقع احتمال دارد واکنش بدن به این مواد شیمیایی تشدید یافته و در نتیجه باعث لخته‌شدن خون و نرسیدن اکسیژن به اندام‌های حیاتی شود. این واکنش‌ها می‌توانند روی بافت‌ و اندام‌های مختلف بدن تاثیر منفی بگذارند. در صورت پیشرفت عفونت، فرد دچار افت فشارخون شده و در نهایت به دلیل شوک سپتیک، فوت خواهد کرد.

عفونت‌های باکتریایی اغلب دلیل اصلی ابتلا به سپسیس هستند؛ اما احتمال دارد عفونت خونی به‌دلیل عفونت‌های ناشی از:

  • انگل
  • قارچ و ویروس نیز رخ دهد.
  • همچنین عفونت استخوان با نام استئومیلیت، عامل دیگری از ابتلا به عفونت خون است.

براساس تخمین مؤسسه ملی بهداشت ایالات متحده آمریکا (NIH)، سالانه بیش از یک میلیون آمریکایی دچار عفونت خون شدید می‌شوند که احتمال دارد بین ۲۸ تا ۵۰ درصد این بیماران بر اثر عفونت فوت کنند.

علاوه بر سپسیس، چندین عفونت رایج و قابل انتقال از طریق خون وجود دارد، که عبارتند از:

 عفونت MRSA

عفونت استافیلوکوک اورئوس مقاوم به متی‌سیلین که به‌طور اختصاریMRSA و به انگلیسی Methicillin-resistant Staphylococcus Aureus Infection است، از طریق باکتری‌ای به‌نام استافیلوکوک به فرد منتقل می‌شود. عفونت MRSA در جریان خون، ریه‌ها، قلب، مفاصل و استخوان‌ها تأثیر می‌گذارد که از طریق خطوط IV (خط داخل وریدی)، زخم‌های جراحی، سوند ادراری، زخم بستر و مصرف بی‌رویه آنتی‌بیوتیک‌ها ایجاد می‌شود.

 تب دنگی Dengue Fever

تب دانگ، دنگی یا هموراژیک دنگی، نوعی عفونت است که از طریق ویروسی که پشه آئدس ناقل آن است به انسان منتقل می‌شود. در تب دانگ معمولاً رگ‌های خونی آسیب دیده و نشت می‌کنند که در نهایت منجر به کاهش تعداد سلول‌های تشکیل‌دهنده لخته (پلاکت‌ها) در جریان خون و در برخی موارد مرگ بیمار خواهد شد.

 ایدز AIDS/HIV

بیماری عفونتی سندروم نقص ایمنی اکتسابی Acquired immune deficiency syndrome یا ویروس نقص ایمنی انسانHuman Immunodeficiency Virus، که ما با نام ایدز آن را می‌شناسیم، نوعی بیماری عفونی است که با ورود ویروس نقص ایمنیHIV به بدن، به دستگاه ایمنی فرد حمله می‌کند.

هپاتیت A ، B و C

هپاتیت Hepatitis نوعی بیماری ویروسی است که به‌طور عمده از طریق:

  • خون
  • فرآورده‌های خونی
  • سرنگ و تیغ مشترک
  • تماس جنسی و از مادر به جنین منتقل می‌شود.

سه نوع اصلی هپاتیت B، A و C است که معمولاً نوع C و B هیچ‌گونه علائمی ندارد.

عفونت خون

چه عواملی باعث ایجاد عفونت در خون می‌شوند؟

عفونت خون می‌تواند از مسیرهای مختلفی مانند انتقال خون، رابطه‌ جنسی، زخم‌های باز، غشاهای مخاطی و غیره از یک شخص به شخص دیگر منتفل شوند.

همچنین عفونت‌ها می توانند از هرجایی که باکتری یا سایر عوامل عفونی وجود دارند وارد بدن شوند.

این عفونت می‌تواند از یک موضوع بی‌ضرر و عادی مثل آسیب دیدن پوستَک یا کوتیکول (Cuticle‎) ناخن شروع و یا از یک مشکل پزشکی جدی‌تر مانند عفونت دستگاه ادراری (UTI) ایجاد شود.

برخی از عواملی که می‌‎توانند منجر به عفونت خون شوند، عبارتند از:

اگرچه هرکسی می‌تواند به یک عفونت قابل انتقال از طریق خون مبتلا شود، با این‌حال گروه‌های خاصی بیشتر در معرض خطر هستند، که عبارتند از:

  • افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، مانند مبتلایان به ایدز یا سرطان خون
  •  نوزادان
  •  افراد مسن
  • کسانی که عمل جراحی و مراجعه به دندانپزشکی دارند
  • افراد مبتلا به دیابت
  • معتادان تزریقی
  • افرادی که بهداشت دهان و دندان را رعایت نمی‌کنند
  • افراد دارای سوند
  • افرادی که در محیطی در معرض باکتری یا ویروس است حضور دارند، مانند بیمارستان و…

عفونت خون چگونه تشخیص داده می‌شود؟

تشخیص عفونت خون بسیار دشوار است، زیرا علائم آن با برخی از بیماری‌های دیگر مشترک است. بهترین راه برای تشخیص عفونت خون، مراجعه به پزشک است. همچنین شما می‌توانید از مشاوره آنلاین پذیرش۲۴، برای گفتگوی تلفنی یا متنی از دکتر عفونی انلاین و یا دکتر انکولوژی انلاین استفاده کنید

ابتدا پزشک معاینه فیزیکی انجام می‌دهد که شامل بررسی دمای بدن و فشار خون است. اگر پزشک به عفونت خون مشکوک شود، آزمایش‌هایی را برای یافتن علائم عفونت باکتریایی تجویز می‌کند که عبارتند از:

 آزمایش کشت خون (Blood Culture Testing)

آزمایش کشت خون که با نام‌های کشت خون از لحاظ باکتری و قارچ، کشت خون و حساسیت آنتی‌بیوتیکی، کشت خون و رنگ‌آمیزی اسمیر نیز شناخته می‌شود، نوعی آزمایش خون و با علامت اختصاری B/C&S است که به منظور تشخیص عفونت خون انجام می‌گیرد. شناسایی عفونت باکتریایی خون یا باکتریمی بسیار مهم است زیرا خون می‌تواند عامل عفونت را به تمام اندام‌های بدن پخش کرده و در نتیجه باعث تشدید بیماری شود.

در آزمایش کشت خون، نمونه خون گرفته‌شده از بازو در ظرفی قرار داده می‌شود و با گذشت زمان (معمولاً ۲ تا ۳ روز، اما برخی از باکتری‌ها نیاز به ۱۰ روز دارند)، باکتری یا قارچ در آن رشد می‌کند. نوع باکتری یا قارچ با تست‌های شیمیایی و میکروسکوپی مشخص می‌شوند.

در صورت عدم رشد باکتری یا قارچ، نتیجه آزمایش منفی است، اما در صورت مثبت بودن نتیجه، فرد باید تست حساسیت آنتی‎‌بیوتیکی را جهت دریافت داروی مناسب برای درمان نیز انجام دهد.

سطح اکسیژن خون Blood Oxygen Levels

بررسی سطح اکسیژن خون که به آزمایش پالس اکسیمتری (Pulse Oximeter)، آنالیز گاز خون و آزمایش گاز خون شریانی (ABG) معروف است، برای اندازه‌گیری میزان اکسیژن خون با استفاده از دستگاه پالس اکسیمتر انجام می‌شود.

این دستگاه یک وسیله کوچک است که بدون وجود هیچ‌گونه سوزنی، به ‌احتی به نوک انگشت دست، انگشست شست پا و یا لاله گوش متصل می‌شود. برای اندازه‌گیری میزان ضربان قلب و اکسیژن، دستگاه دو طول موج نور از طریق پالس اکسیمتر ارسال می‌کند. هنگامی که ارزیابی به پایان برسد، صفحه نمایش دستگاه درصد اکسیژن خون و ‌هم‌چنین میزان ضربان قلب فرد را نشان می‌دهد.

شمارش خون (Complete Blood Count (CBC

شمارش کامل خون یا CBC، یک آزمایش آسان و بسیار رایج است که برای بررسی انواع اختلالات تاثیرگذار در سلامتی فرد، تجویز می‌شود. در آزمایش CBC تعداد سلول‌های خونی فرد براساس سن و جنیست، از نظر افزایش یا کاهش بررسی می‌شود. آزمایش CBC می‌تواند به تشخیص طیف وسیعی از بیماری‌ها، از کم‌خونی تا عفونت و سرطان کمک کند.

 آزمایش انعقاد خون Clotting Factor

 خونی که در رگ‌های هر فرد در جریان است، نباید لخته شود. هرگونه لخته‌ شدن خون در رگ، می‌تواند از طریق جریان خون به قلب، ریه‌ها و مغز انتقال یابد که منجر به حمله قلبی، سکته مغزی و یا مرگ می‌شود. در آزمایش انعقاد خون، توانایی لخته شدن خون و مدت زمان آن را اندازه‌گیری می‌کنند. این آزمایش کمک می‌کند تا خطر خون‌ریزی بیش از حد یا ایجاد لخته (ترومبوز) در رگ‌های خونی ارزیابی شود.

آزمایش پنل متابولیک Comprehensive Metabolic Panel (CMP)

 آزمایش CMP نوعی آزمایش خون است که به منظور بررسی سطح قند (گلوکز)، تعادل الکترولیت و مایعات بدن، عملکرد کلیه، نظارت بر وضعیت پزشکی بیمار و کمک به تشخیص بیماری انجام می‌شود.

چنان‌چه فرد مشکوک به عفونت خون، دارای زخم پوستی باشد، پزشک برای بررسی نوع باکتری، از بافت زخم نمونه‌برداری می‌کند.

 آزمایش کشت ادرار Urine Culture

کشت ادرار آزمایشی است که باکتری‌های موجود در ادرار را مشخص می‌کند. این آزمایش می‌تواند عامل ایجادکننده عفونت را نیز شناسایی کند. باکتری‌ها که به‌طور معمول باعث عفونت ادراری می‌شوند‌، می‌توانند از طریق مجرای ادرار وارد دستگاه ادراری شوند. این باکتری‌ها به‌سرعت در محیط دستگاه ادراری، رشد کرده و منجر به عفونت‌های شدید، مانند عفونت خون ‌می‌شوند.

به‌عنوان اقدامات احتیاطی در تشخیص عفونت خون، پزشک ممکن است آزمایش‌های تصویربرداری را نیز تجویز کند. این آزمایش‌ها می‌توانند به تشخیص محل عفونت در اندام‌های بدن فرد کمک کنند، که عبارتند از:

رادیوگرافی قفسه سینه Chest X-Ray

 اشعه ایکس یا CXR، نوعی آزمایش تصویربرداری است که تصاویر اندام‌ها، بافت‌ها و استخوان‌های بدن با تابش مقادیری کم از اشعه X بررسی می‌کند. آزمایش اشعه X وقتی روی قفسه سینه متمرکز شود، می‌تواند به تشخیص ناهنجاری‌ها، عفونت‌ها، بیماری‌های مجاری هوایی، رگ‌های خونی، استخوان‌ها ، قلب و ریه‌ها کمک کند.

سی‌تی‌اسکن Computed tomography یا CT Scan

تصویرسازی تشدید مغناطیسی Magnetic resonance imaging یا اسکن ام‌ارآی MRI

پزشک آنلاین خون و آنکولوژی

۳.۷/۵ (۱۳ نظر)

منبع
webmd

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
45 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
ن ،ن
ن ،ن
1 ماه قبل

سلام
وقت بخیر ،خسته نباشید
ببخشین پسرم ۸سالشه مریضیش از تب و لرزشروع شد چند جا دکتر بردم یک‌ماهه همش خوب میشه دوباره مریض میشه آزمایشم دادم عفونت خونش ۱۷۰۰۰میشه بگید چیکار کنم دوباره نمی‌خوام اینطور بشه الآنم بستریه

Adri
Adri
2 ماه قبل

سلام wbc با مقدار ۱۷ در کودک ۸ ساله خطرناک هست

محمد
محمد
2 ماه قبل

سلام دکترمن گرفتگی رگ دارم ومدام کلیه درددارم طوریکه امکان نشستن نیست ممکنه مشکل ازخون باشه درحین حال چندباردکتررفتم ولی گفتن مشکلی ندارم

مینا
مینا
4 ماه قبل

سلام منpct تو آزمایشم ۰/۳ مشکل داره هشت ماهه درگیر عفونت شدید واژن هستم که خوب نمیشم آزمایش انجام دادم پاپ اسمیر اچ پی وی مشکلی نبوده .

علی ابراهیمی
علی ابراهیمی
6 ماه قبل

سلام وقت بخیر بابام عفونت خونش ۲۰۰۴هستش دکتر گفته باید بستری بشه آیا خوب میشه

فاطمه
فاطمه
6 ماه قبل

عفونت خون دارم و عفونت کلیه دارم احتمال داردازآن باشد

اسرا
اسرا
10 ماه قبل

سلام خسته نباشید ببخشید بچه ما ۳ سالشه دکتر گفته که عفونت خون داره عفونت خون همون سرطانه

فاطمه
فاطمه
پاسخ به  اسرا
1 ماه قبل

سلام عفونت خون همان سرطانه

رجبیان ۶۳ساله
رجبیان ۶۳ساله
1 سال قبل

عفونت خون ۱۴/۱۳بالاست

علی
علی
1 سال قبل

سلام خواهش میکنم بگین عفونت خون نوزاد تازه متولد شده ۲۲/۵ درصد باشه شدیده یا نه

علی
علی
1 سال قبل

سلام دکتر خسته نباشید.
چهل هفته رفتیم معاینه گفتن هنوز زوده دهانه رحم باز نشده برو چهار روز دیگه بیا روز اومدیم خونه دیدیم کیسه آبش پاره شده نشتی داره صبح فرداش رفتیم بستری کردن آمپول فشار زدن بعد از دوازده ساعت طبیعی نشد سزارین کردن صبح فرداش هم بچه رو بردن بخش مراقبت از نوزادان از کمرش مایع نخاعی گرفتن گفتن عفونت خون داره.
الآنم همونجا بستریه دکترش میگه عفونتش ۲۲/۵ درصده.
خواهش میکنم بگین که آیا خطرناکه؟
چند روز می‌کشه خوب بشه؟
اصلاً خوب میشه؟

هلیا
هلیا
1 سال قبل

سلام من ۱۵ سالمه و یهو بعضی وقت ها گوش هام سوت می‌کشه و سر درد می‌گیرم و سرم گیج میرم و احساس میکنم ک تب دارم و ب شدت پوستم زرد شده
من شنیدم اینها علائم عفونت خونی هستش درسته ؟

امیر
امیر
1 سال قبل

سلام عفونت خون ۷۸ دارم علایم استفراق وبدن درد وضعیف شدن راه حل ودرمان دارد یاخطرناک هست ممنون میشم جواب بدین

صابر
صابر
1 سال قبل

بیمار ۷ سالشه crp ,سه تا مثبت داره میشه بگید مشگل چیه

خانم شتو سه ساله هستم
خانم شتو سه ساله هستم
پاسخ به  صابر
2 ماه قبل

عفونت خون من بیست نه است ایا خطر ناک است یانه اززم زانویم ازمایش کشت گرفتن هنوز جواب نیامده

سبجان
سبجان
1 سال قبل

سلام عفونت خون توضیح بدی

خانم شتو سه ساله هستم
خانم شتو سه ساله هستم
پاسخ به  سبجان
2 ماه قبل

عفونت خون را توصیح دهید

سبجان
سبجان
1 سال قبل

سلام پسرم چند مدت مریض تب لرزه داره صورتش کبود شد سر گیچه داره چکاف کامل گرفتم دکتر گفته عفونت خونش بالا پشت گوشش دانه قرمز پیدا شد درمان برایم بگو

بهنوش
بهنوش
1 سال قبل

سلام من یک ماهه که دانه های ریز قرمز روی پوست سینه چپم دیده شد همراه با سوزش و خارش شدید که کم کم تمام پوست بدنم درگیر شده دکتر برام ازمایش اچ ای وی نوشته

حمیده زهیری اصل
حمیده زهیری اصل
1 سال قبل

لازم یک مشاور ازمایشم رو ببینه

حمیده زهیری اصل
حمیده زهیری اصل
1 سال قبل

سلام من تازه فهمیدم عفرنت خون دارم ایا این عفونت را میشه برام توضیح دهید

حسن
حسن
1 سال قبل

عفونت خون

نام هلاله
نام هلاله
پاسخ به  حسن
1 ماه قبل

سلا م دکت من عفونت خون دارم ۴۰ آیا ختر است

محیا
محیا
1 سال قبل

سلام وقت بخیر دخترم ۵ونیم سالشه عفونت خونش ۱۹۰۰۰هزار هست میگن بالا هست و الان بستریه آیا خطرناکه باید از چه عهدی بالاتر نباشه ممنون

mansoor@gmail.comAbdulrahman
mansoor@gmail.comAbdulrahman
1 سال قبل

باعرض سلام و درود
لابراتوار مکروب خون را ۱۸۵۰۰ گفته
کدام سطح است؟

میلاد
میلاد
1 سال قبل

سلام و خسته نباشید. دخترم یک سالشه. چن روز تب کرد با مصرف دارو طبش قطع نشد.ازمایش گرفتن عفونت خون داره گفتن ۹۰هست. مقدار کمی ریش هم درگیر شده. چهار روز هست بستری شده الان دیگ تب نمیکنه هیچ علامی هم نداره سرفه یا گلو درد یا سینه. ازمایش بعدیش ده درجه عفونتش کم شده. خاستم ببینم این عفونت برا چیه وقتی هیچ علاعمی نداره.

صدیقه
صدیقه
پاسخ به  میلاد
1 سال قبل

سلام خسته نباشید . من پسرم یه سالشه چند روز پشت سر هم تب کرد چند سری بردیم دکتر دارو داد ولی تبش بالا پایین میشد بردیم آزمایش دادیم گفتن عفونت خون داره آزمایش اولی ۳۴ بود آزمایش دوم ۶۲ بود دو روز بستریش کردیم
گفتن که ۸ درجه اومده پایین مرخص کردن گفتن دو روز بعد ببریم آزمایش بردیم ولی دکتر گفته عفونتش همون جوری که بوده هس نه بالا رفته نه پایین
ولی علائمی نظیر تب.گلو درد .درد سینه .قفسه.گوش درد .آبریزش بینی نداره .
این چجوری هستش که علائمی نداره ولی عفونتش سر جا شه
به نظرتون نگرانی داره یانه ما باید چیکار کنیم

مهین
مهین
پاسخ به  میلاد
1 سال قبل

مهین

معصومه سلگی
معصومه سلگی
1 سال قبل

با سلام با مراجعه‌ به پزشک به علت تب لرز شدید اسهال خونی آزمایش نوشت جواب آزمایش خون گفته عفونت داره!به چه معناست ینی عفونت‌ در خونم وجود داره؟

سید خالص هاشمی
سید خالص هاشمی
1 سال قبل

سلام من ۵۱ سالمه بری درد قفسه سینه و درد دو دست و گردن رفتم بیمارستان آزمایش آنزیم گرفتندو گفتن التهاب در خون دیده میشود فقط سفیکسم بخور و توضیحی ندادن یعنی چی التهاب یعنی وقتم تمومه

نورحیا
نورحیا
2 سال قبل

سلام. مدت دو هفته میشه پوستم میخاره. و پوست بدنم کم کم داره سرخ میشه و بخار بزرگ بزرگ در اوردنگ ‌.دکتر گفت حساسیته. و دکتر دگه گفت بیماری سرخک دانه هست. من خوب نشدم. نمیدونم چکار کار کنم میشه یه مشوره بدین

زهره
زهره
2 سال قبل

سلام وقتتون بخیر. من من crp خونم ۱۴ تا بیشتر از نرماله و esr خونم ۴۰ تا بیشتر از نرماله. کم خونی و فقر آهنم دارم‌. میخواستم بدونم این مقدار عفونت خطرناکه یا نه؟ اگه خطرناکه چیکار باید انجام بدم. ممنون

فرشته
فرشته
2 سال قبل

سلام مقدار PCT خون من ۰.۳۲۴ اومده خطرناکه؟

باقری
باقری
2 سال قبل

سلام پسرم از سرماخوردگی بدنش عفونت کرد ۱۹هست سطح عفونتش آیا نیاز به دارو داره

دکتر نیما دستگیر
پاسخ به  باقری
2 سال قبل

اطلاعات بیشتر راجب صحبتاتون بدید ک سطح ١٩ عفونت منظور چی هست
منظور ای اس ار هس یا سی ار پی یا عدد گلبول های سفید
با توجه به این ک کودک هستن حتما تحت معاینه باید قرار بگیرن

ژاتیس
ژاتیس
2 سال قبل

ببخشید من عفونت خونم ۲۴ هستش خطرناکه؟

دکتر راحله سجادی نیا
پاسخ به  ژاتیس
2 سال قبل

منظور سوال رو متوجه نشدم؛ عفونت خون یعنی چه پارامتری؟

م. ش.
م. ش.
2 سال قبل

سلام، من مدت طولانی است که شکم درد شدید دارم و دکتر گوارش رفتم و دارو خوردم بهتر نشدم. حتی شب ها نمیتوانم راحت بخوابم و خوابم خیلی کم شده است. و دست و پام هم خیلی درد می‌کند. حتی انگشت هام هم درد میگیره. کاهش وزن هم داشتم. تو ۴۵ روز ۷ کیلو کم کردم. نمیدونم چی کار کنم؟

سراب
سراب
پاسخ به  م. ش.
2 سال قبل

سلام مامانم عفونت ادرار گرفته آزمایش داده که وارد خونش شده

بتول قاسمپور
بتول قاسمپور
پاسخ به  سراب
1 سال قبل

سلام خسته نباشید اقامون سوزش ادرار وتب ولرز داشت با ازمایش گفتن عفونت وارد خونت شده خطر ناکاست

احسان سالارون
احسان سالارون
2 سال قبل

سلام خسته نباشید…من به خونم مشکوک هستم وعلایم عفونت خون یاادراری رودارم وکارم هم که نزدیک بیست سال دارم انجام میدم خیلی کثیفی وباکتری زاهست….وبیشترمواقع دست واعزای بدنم درحین کارزخمی میشود وااهنگرهستم…..میخواستم ببینم میشه ازمایش بدهم

دکتر ندا اکتابانی
پاسخ به  احسان سالارون
2 سال قبل

سلام بله آزمایش خون بدید مشخص می‌شود.

زینب جان محمدی
زینب جان محمدی
پاسخ به  دکتر ندا اکتابانی
1 سال قبل

سلام ازمایش mm,n رو ۲۰باشه عفونتم به چه صورت است

رسول
رسول
پاسخ به  دکتر ندا اکتابانی
3 ماه قبل

سلام خسته نباشید من چند روزی شکم درد عجیبی گرفتم آزمایش دادم گفتن عفونت خونه وتب ولرز شدیدی دارم الان مرخصم کردن بازم همون درد شکمو دارم

اسدزاده
اسدزاده
2 سال قبل

سلام خسته نباشین همسر بنده تمام سطح بدنش جوشهای نسبتاً بزرگی داره ومیره بعداز مدتی دوباره بیشتر میشه وآزمایش خون نشون میده کم خون وتعداد گلبولهای قرمز کم هست همیشه رفته نزد پزشک وکلی آنتی بوتیک مصرف میکنه ولی بهتر نمیشه که بدتر
درضمن سطح آهن هم پایین هست
لطفاً راهنمایی فرمایید. ..با تشکر

دکمه بازگشت به بالا