علائم بیماری ام اس در زنان چیست؟ نشانه‌های MS در زنان

مولتیپل اسکلروزیس یا بیماری ام اس بیماری است که با اثرگذاری بر سیستم عصبی مرکزی، نخاع و مغز را ناتوان می‌کند. در این بیماری خودایمنی با هجوم سیستم ایمنی به غلاف میلین (محافظ) پوشاننده رشته‌های عصبی در برقراری ارتباط بین مغز و بقیه اعضای بدن اختلال ایجاد می‌کند. این بیماری علائم و نشانه‌های متفاوتی دارد که با توجه به میزان آسیب واردشده به اعصاب و نوع آنها مشخص می‌شود.

توجه داشته باشید که بیماری ام اس درنهایت باعث زوال اعصاب یا آسیب دائمی آنها می‌شود. حال ممکن است سوالاتی مانند علائم بیماری ام اس MS در زنان چیست؟ آیا این بیماری درمان دارد؟ ذهن شما را به خود مشغول کند. در این مطلب دکتر آنلاین مغز و اعصاب پاسخ تمامی سوالات را به شما می‌دهد، پس ادامه مطلب را از دست ندهید.

بیماری ام اس در زنان شایع‌تر است

بیماری ام اس نوعی بیماری خود ایمنی است که بر عملکرد مغز و نخاع تاثیر خواهد گذاشت. با توجه به مطالعات صورت گرفته این بیماری در زنان بیشتر از مردان است. احتمال دارد بعضی از افراد مبتلا به بیماری خود ایمنی مولتیپل اسکلروزیس توانایی راه رفتن به‌صورت موقت یا دائمی را از دست بدهند. همچنین احتمال دارد برخی از افراد بدون هیچ علامت جدیدی دوره‌های طولانی بهبود را تجربه کنند.

به‌طورکلی برای درمان قطعی این بیماری هیچ راهی وجود ندارد، اما با کمک یکسری از روش‌ها می‌توانید به تسریع بهبودی علائم، مدیریت علائم و اصلاح دوره بیماری کمک کند. به‌عنوان‌مثال با کمک داروهای گیاهی، تغذیه مناسب و مراجعه به پزشک می‌توانید میزان علائم و مشکلات بیماری را کنترل کرده و کاهش دهید.

۳ علامت و نشانه ام اس (MS) در زنان

مطالعات نشان می‌دهد که بیماری ام اس در زنان در مرحله اول بر هورمون‌ها تاثیر خواهد گذاشت. برخی از محققان تصور می‌کنند که سطح پایین هورمون تستوسترون ممکن است باعث ایجاد این بیماری شود. درصورتی‌که برخی دیگر نوسانات هورمون زنانه را عاملی برای ایجاد آن می‌دانند. به‌طورکلی علائم این بیماری در زنان و مردان یکی است، اما بنا به گفته متخصص زنان، علائمی مانند مشکلات قاعدگی، مشکلات یائسگی و علائم بارداری مختص زنان مبتلا است که در ادامه به بررسی آنها خواهیم پرداخت.

ام اس و مشکلات قاعدگی

یکی از نشانه‌های بیماری ام اس در زنان، مشکلات قاعدگی است. تحقیقات نشان می‌دهد که علائم این بیماری در دوران قاعدگی افزایش خواهد یافت. یکی از دلایل ایجاد این مشکل کاهش میزان استروژن است. به‌طورکلی از مشکلات قاعدگی می‌توان عدم تعادل، خستگی، افسردگی و ضعف را نام برد.

علائم مربوط به دوران بارداری

علائم مربوط به دوران بارداری یکی دیگر از علائم بیماری ام اس MS در زنان است. تحقیقات نشان می‌دهد که بیماری ام اس هیچ‌گونه تاثیری بر بارداری ندارد. به‌عبارت‌دیگر این بیماری هیچگونه اختلالی در بارداری و به دنیا آوردن فرزند سالم ایجاد نمی‌کند. در بیشتر مواقع در دوران بارداری، به‌خصوص در سه‌ماهه دوم و سوم این عوامل بهبود یا تثبیت می‌شود.

مشکلات یائسگی و ام اس

مشکلات یائسگی یکی دیگر از علائم بیماری ام اس MS در زنان است. در برخی از مواقع پس از دوران یائسگی، علائم ام اس افزایش خواهد یافت که این مورد نیز مانند مشکلات قاعدگی به علت کاهش میزان استروژن است. برای کاهش میزان علائم در این دوران می‌توان از درمان جایگزینی هورمون استفاده کرد.

بیماری ام اس و ایجاد مشکلات و ناتوانی در حرکت
بیماری ام اس و ایجاد مشکلات و ناتوانی در حرکت

علائم عمومی بیماری ام اس MS که در زنان نیز دیده می‌شود

علائم بیماری ام اس برای مردان و زنان یکسان است، اما با توجه به‌شدت و محل آسیب عصبی علائم متفاوت خواهد بود. درواقع از شایع‌ترین این علائم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

علائم عضلانی ام اس در زنان

در بیماری ام اس، سلول‌های ایمنی بدن به سمت سلول‌های عصبی هجوم می‌برند که احتمال دارد باعث ایجاد مشکلاتی در نخاع، مغز یا اعصاب بینایی شود. به همین علت احتمال دارد بیماران علائم مرتبط با عضله را تجربه کنند که شامل موارد زیر می‌شود:

  • بی‌حسی
  • اسپاسم عضلانی
  • مشکل در حرکت پاها و بازوها
  • عدم هماهنگی و ایجاد مشکل در تعادل
  • مشکل و ناپایداری در هنگام راه رفتن
  • لرزش یا ضعف یک یا هردو دست یا پا

علائم چشمی ام اس در زنان

ممکن است در افراد مبتلا به ام اس مشکلاتی بینایی رخ دهد که با توجه به گفته‌های فوق تخصص مغز و اعصاب این مشکلات شامل موارد زیر است:

  • حرکت غیرارادی چشم
  • تاری دید
  • دوبینی
  • ناراحتی و ایجاد مشکلات در بینایی
  • احساس درد در هنگام حرکت چشم
  • از دست دادن بینایی جزئی یا کامل یک‌چشم

توجه داشته باشید که تمام مشکلات ذکرشده به علت وارد شدن آسیب به قسمتی از مغز است که مسئول کنترل و هماهنگی بینایی است. همچنین از دست دادن بینایی معمولا در یک‌چشم رخ می‌دهد.

ایجاد تغییرات در روده و مثانه ام اس

یکی دیگر از علائم بیماری ام اس MS در زنان اختلال عملکرد مثانه و تغییرات در عملکرد روده است. به‌بیان‌دیگر اختلال در مسیرهای سیستم عصبی که عضلات روده و مثانه را کنترل می‌کنند، باعث بروز این مشکلات می‌شود. علائم احتمالی بروز این مشکلات عبارتند از:

  • یبوست
  • اسهال
  • مدفوع یا نشت ادرار
  • نیاز یا میل مکرر به ادرار کردن
  • بروز مشکل در هنگام ادرار کردن
  • عفونت‌های مثانه

درد یا بی‌حسی ام اس در زنان

یکی‌ دیگر از علائم بیماری ام اس ms در زنان احساس درد، گزگز و بی‌حسی است. معمولا افراد مبتلا به ام اس این علائم را در سراسر بدن یا در برخی از اندام‌ها احساس می‌کنند. احتمال دارد در صورت ابتلا به این بیماری احساس سوزن سوزن شدن یا بی‌حسی اندام‌ها را داشته باشید. با توجه به تحقیقات صورت گرفته بیشتر افراد مبتلا در طول دوران بیماری نوعی از درد را تجربه خواهند کرد. برخی از دردها مانند عدم تعادل ناشی از مشکلات راه رفتن به علت درد ناشی از استرس روی مفاصل شما ایجاد می‌شود.

ایجاد مشکل در گفتار و بلع با ام اس زنان

با توجه به گفته‌های متخصص ام اس به‌طورمعمول افراد مبتلا به این بیماری در هنگام صحبت‌ کردن دچار مشکل می‌شوند. از مشکلات گفتاری رایج در بیماری ام اس می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • گفتار ضعیف یا نامفهوم
  • کاهش سرعت صحبت کردن
  • ایجاد تغییرات در کیفیت گفتار؛ مانند بی نفسی یا صدای خشن
  • از دست دادن قدرت کنترل صدا

یکی دیگر از نشانه‌های بیماری ام اس در زنان ایجاد مشکلات در عمل بلع است و درنهایت در انتقال غذا به پشت دهان و جویدن مشکل ایجاد می‌شود. این عوارض ام اس می‌توانند بر انتقال غذا به مری و معده شما نیز تاثیر بگذارند.

تاثیر ام اس بر مغز و اعصاب زنان

با توجه به تجربه و تحقیقات متخصص بیماریهای مغز و اعصاب علائم عصبی و مغزی دیگری نیز می‌تواند ناشی از بیماری ام اس باشد. این علائم عبارتند از:

  • از دست دادن حافظه
  • مشکل در استدلال یا حل مسئله
  • نوسانات خلقی
  • ایجاد مشکلات در تعادل یا سرگیجه
  • افسردگی که می‌تواند به علت استرس ناشی بیماری باشد یا به علت وارد شدن آسیب به بخشی از مغز که وظیفه کنترل احساسات را بر عهده دارد.

مشکلات جنسی ام اس در زنان

ممکن است اختلال عملکرد جنسی هم در زنان و هم در مردان مبتلا بروز کند که این مشکلات شامل موارد زیر می‌شود:

  • کاهش حس تناسلی
  • کاهش میل جنسی
  • ارگاسم با شدت کمتر

علاوه بر موارد ذکرشده احتمال درد در هنگام مقاربت یا کاهش روانکاوی واژن در زنان نیز وجود دارد که یکی دیگر از علائم بیماری ام اس MS در زنان است.

افسردگی یکی از علائم ام اس است
افسردگی یکی از علائم ام اس است

برای کنترل یا درمان بیماری ام اس باید چه کار کرد؟

همان‌گونه که ذکر شد میزان ابتلای زنان به بیماری ام اس بیشتر از مردان است، اما توجه داشته باشید که بیشتر علائم ذکرشده در قسمت بالا را هر دو جنس تجربه می‌کنند. علائم ام اس تحت تاثیر سطوح هورمونی قرار خواهند گرفت. مهم نیست که چه علائمی دارید، شما می‌توانید با استفاده از روش‌هایی برای کنترل و کاهش میزان این علائم اقدام کنید.

به‌عنوان‌مثال با رعایت رژیم غذایی مناسب، اجتناب از سیگار کشیدن و مصرف مشروبات الکلی، ورزش کردن و با استفاده از درمان‌‌های دارویی طولانی‌مدت این علائم را کنترل کنید. بهتر است برای گرفتن راهنمایی‌ها لازم و ایجاد تغییرات در سبک زندگی و با استفاده از روش‌های درمانی علائم این بیماری را کنترل کرده و کاهش دهید. همچنین برای داشتن احساس بهتر، می‌توانید به مطب پزشک مراجعه کرده و برای درمان اقدام کنید.

مراجعه با مطب پزشک و عمل کردن به توصیه‌های وی
مراجعه با مطب پزشک و عمل کردن به توصیه‌های وی

علت ابتلا به بیماری مولتیپل اسکلروزیس یا ام اس و عوامل خطر آن

تاکنون علت این بیماری خود ایمنی شناخته ‌نشده است. همان‌گونه که پیش‌تر ذکر کردیم در این بیماری سلول‌های ایمنی به سلول‌های عصبی حمله می‌کنند. همچنین با هجوم سلول‌های ایمنی به ماده چربی پوشاننده نخاع و مغز (میلین) به فیبر عصبی آسیب واردشده و درنهایت پیام‌هایی که در طول رشته‌ها حرکت می‌کنند، کند یا مسدود می‌شوند. به نظر می‌رسد که علت بروز این بیماری ترکیبی از عوامل محیطی و ژنتیکی است، اما از عواملی که خطر ابتلا به این بیماری را افزایش می‌دهند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

سن افراد

احتمال دارد در هر سنی این بیماری بروز کند، اما معمولا در سن ۲۰ تا ۴۰ سالگی میزان ابتلا به این بیمار بیشتر است. پس هم افراد جوان و هم افراد مسن به این بیماری مبتلا می‌شوند.

سابقه خانوادگی زنان در ابتلا به ام اس

اگر یکی از والدین یا نزدیکان شما مانند خواهر و برادر به این بیماری مبتلا باشند، شما در معرض خطر بیشتری قرار خواهید داشت.

عفونت‌های خاص زنان در ابتلا به ام اس

ویروس‌های مختلفی مانند مونونوکلئوز عفونی، خطر ابتلا به بیماری خود ایمنی مولتیپل اسکلروزیس یا ام اس را افزایش می‌دهند.

ابتلا به برخی از بیماری‌های خود ایمنی

بیماری‌های خود ایمنی مانند پسوریازیس، کم‌خونی، تیروئید، دیابت نوع ۱ یا بیماری التهابی روده خطر ابتلا به این بیماری را افزایش می‌دهند.

بیماری خود ایمنی م.لتیپل اسکلروزیس و تاثیر مستقیم آن بر مغز و نخاع
بیماری خود ایمنی م.لتیپل اسکلروزیس و تاثیر مستقیم آن بر مغز و نخاع

سوالات متداول علائم بیماری ام اس MS در زنان

  1. آیا بیماری ام اس در بارداری فرد اختلال ایجاد می‌کند؟

خیر این بیماری هیچگونه اختلالی در بارداری و به دنیا آوردن فرزند سالم ایجاد نمی‌کند. اما توجه داشته باشید که قبل از بارداری باید حتما با دکتر بارداری خود مشورت کنید.

  1. آیا وزن افراد تاثیری در ابتلا افراد به ام اس دارد؟

مطالعات نشان می‌دهد که یکی از علائم بیماری ام اس MS در زنان وجود چربی اضافی و چاقی است. به عبارت دیگر چربی شکم با التهاب همراه بوده و در نهایت خطر ابتلا به ام اس را افزایش می‌دهد.

  1. چه زمانی باید به مطب پزشک مراجعه کنید؟

در صورت بروز مشکلات بینایی مانند از دست دادن بینایی یک چشم، درصورت نداشتن تعادل و عدم کنترل راه رفتن و همچنین بروز مشکلاتی در تکلم و… باید به دکتر ام اس مراجعه کنید.

در این مطالب سعی کردیم به بررسی علائم بیماری ام اس MS در زنان و نکات مهم آن بپردازیم. بیماری ام اس یا مولتیپل اسکلروزیس نوعی بیماری خود ایمنی است که در آن سلول‌های ایمنی بدن به سلول‌های عصبی حمله کرده و بر مغز و نخاع تاثیر خواهند گذاشت.

مطالعات صورت گرفته نشان می‌دهد که میزان ابتلا زنان به ام اس بیشتر از مردان است، اما علائم این بیماری در هردو جنس یکسان است. توجه داشته باشید که زنان به علت تغییرات هورمونی، مشکلات قاعدگی، مشکلات یائسگی و علائم دوران بارداری را در صورت ابتلا به این بیماری تجربه می‌کنند.

۲.۸/۵ (۱۰ نظر)

منبع
healthline.commayoclinic.orghopkinsmedicine.org

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا