تفاوت ام اس و SMA و ALS در چیست؟

در این مقاله به بررسی تفاوت‌های اصلی بیماری ام‌ اس و ALS می‌پردازیم که مربوط به دستگاه عصبی هستند و ممکن است گاهی اشتباه گرفته شوند. در ادامه نیز بیماری SLA و SMA را بررسی کرده‌ایم که باز هم به دلیل شباهت‌هایی که با هم دارند، با هم اشتباه گرفته می‌شوند. این بیماری‌ها دارای تفاوت‌های اساسی هستند که در ظاهر کوچک به نظر می‌رسد اما برای تشخیص قطعی حتما باید به دکتر مغز و اعصاب مراجعه شود.

تفاوت‌های اصلی بین MS و ALS چیست؟

مولتیپل اسکلروزیس یک بیماری خودایمنی است، درحالی‌که ALS از هر ۱۰ نفر ۱ نفر به دلیل یک پروتئین جهش‌یافته ارثی ایجاد می‌شود. در ام‌اس آسیب ذهنی بیشتر است ولی بیماری ALS آسیب جسمی بیشتری به همراه دارد.

ام‌اس در مراحل پایانی به‌ندرت ناتوان‌کننده یا کشنده است، درحالی‌که ALS کاملا ناتوان‌کننده است و منجر به فلج و مرگ می‌شود. سن تشخیص ام‌اس معمولا بین ۲۰ تا ۵۰ سالگی است و به ندرت ممکن است در کودکان و نوجوانان رخ دهد. ام‌اس در زنان و ALS در مردان شایع‌تر است.

تفاوت بین علائم و نشانه‌های ام‌اس و ALS چیست؟

علائم و نشانه‌های مولتیپل اسکلروزیس (MS):

  • بی‌حسی و گزگز شدن در بدن
  • مشکلات بینایی
  • اختلال عملکرد جنسی
  • مشکلات روده
  • افسردگی
  • نوسانات خلقی
  • خستگی، اغلب هنگام گرم‌کردن بدن برای ورزش
  • حافظه کند یا مبهم
  • مشکلات خفیف راه‌رفتن

علائم و نشانه‌های بیماری لوگریگ (ALS):

چه شباهت‌هایی بین علائم و نشانه‌های ام‌اس در مقابل ALS وجود دارد؟

برخی از علائم و نشانه‌های ام‌اس و ALS مشابه هستند و عبارت‌اند از:

  • خستگی
  • مشکل در راه‌رفتن
  • اسپاسم عضلانی غیرارادی
  • ضعف عضلانی
  • تکلم یا مشکل در بلع (کمتر برای ام‌اس)
  • برای هر دو بیماری، درمان شناخته شده‌ای وجود ندارد.

متخصص ام‌اس یک دکتر مغز و اعصاب است که در درمان و مدیریت مولتیپل اسکلروزیس (MS) تخصص دارد. درحالی‌که همه پزشکان در زمینه‌ ام‌اس آموزش می‌بینند، متخصصان ام‌اس کار خود را وقف درمان این بیماری خاص می‌کنند.

علائم و نشانه‌های ام اس
علائم و نشانه‌های ام اس

امید به زندگی برای ام‌اس و ALS چگونه است؟

به‌طورکلی، افراد مبتلا به ام‌اس ممکن است عمری نسبتا طبیعی داشته باشند، اما بیماران حدود شش یا هفت سال کمتر از افراد بدون این بیماری عمر می‌کنند. این شرایط بسته پاسخ بدن به درمان و وجود عوارض بیماری است. شرایط بیماران ام‌اس ممکن است از خوب تا ضعیف متغیر باشد. در مقابل، امید به زندگی یک فرد مبتلا به ALS تنها حدود ۲ تا ۵ سال پس از زمان تشخیص است، اگرچه حدود ۲۰٪ ممکن است تا حدودی بیشتر از پنج سال زندگی کنند. ALS سریع‌تر از ام‌اس پیشرفت می‌کند و از آنجایی‌که سلول‌های عصبی هدف‌هایی هستند که آسیب می‌بینند، شرایط در بهترین حالت، منصفانه تا ضعیف است.

مقایسه بیماری SMA و ALS

در این قسمت به بیماری SMA (Amyotrophic lateral sclerosis)  می پردازیم که ممکن است با ALS اشتباه گرفته شود.

تفاوت قابل‌توجه بین ALS و SMA نحوه وراثت آنها است. SMA معمولا اتوزومال مغلوب است درحالی‌که ALS معمولا اتوزومال غالب است. محققان بیماری‌های نورون حرکتی مدت‌ها تصور می‌کردند که این دو بیماری کشنده، اسکلروز جانبی آمیوتروفیک (ALS) و آتروفی عضلانی نخاعی (SMA) ممکن است به نحوی با هم مرتبط باشند. یک مطالعه جدید وجود این پیوند را تایید می کند.

ALS یا بیماری Lou Gehrig که در بزرگسالی شروع می‌شود، بر نورون‌هایی که ماهیچه‌های ارادی را کنترل می‌کنند، تأثیر می‌گذارد. در نتیجه، عضلات شروع به ضعیف شدن می‌کنند و بیماران در نهایت توانایی حرکت بازوها، پاها و سایر قسمت‌های بدن خود را از دست می‌دهند. در مقابل، بیماران مبتلا به SMA معمولا نوزادان و کودکان خردسال هستند. این دو بیماری علائم شبیه به هم دارند مثل عدم توانایی در کنترل عضلات که اصلی‌ترین علامت آن است. در هر دو بیماری، شایع‌ترین علت مرگ ازدست‌دادن عملکرد ماهیچه قفسه سینه و در نتیجه نارسایی تنفسی است.

مطالعات قبلی نشان داده است که یکی از علل ALS جهش ژن FUS است و در بیماری SMA کمبود پروتئینی به نام پروتئین بقای نورون حرکتی (SMN) باعث بیماری می‌شود.

همچنین می توانید تفاوت در علائم، تشخیص و موارد مربوط به بیماری‌های SMA و پارکینسون را در این مقاله مشاهده کنید.

تفاوت در علائم، تشخیص و موارد مربوط به بیماری‌های SMA و پارکینسون
تفاوت در علائم، تشخیص و موارد مربوط به بیماری‌های SMA و پارکینسون

سوالات متداول تفاوت ام اس و SMA و ALS

در سایت پذیرش ۲۴ می توان ویزیت آنلاین با دکتر مغز و اعصاب آنلاین داشت و با بررسی و تشخیص اولیه بیماری توسط پزشک متخصص، برای روند درمان اقدام کرد. در ادامه به چند سوال درمورد این بیماری‌ها پاسخ داده‌ایم.

آیا می‌توان ام‌اس را با ALS اشتباه گرفت؟

اسکلروز جانبی آمیوتروفیک (Amyotrophic lateral sclerosis) مخفف ALS (همچنین به‌عنوان بیماری لوگریگ شناخته می‌شود) اغلب با ام‌اسMS اشتباه گرفته می‌شود. در واقع، آنها علائم و ویژگی‌های مشابهی دارند، مانند زخم در اطراف اعصاب (اسکلروز)، ایجاد اسپاسم عضلانی، مشکل در راه‌رفتن و خستگی.

ام‌اس بدتر است یا ALS؟

ام‌اس تهدیدکننده زندگی نیست و امید به زندگی می‌تواند مانند زندگی افراد بدون این بیماری باشد. از سوی دیگر، ALS نیاز به مداخلات اساسی برای حفظ زندگی دارد و در نهایت کشنده است. درحالی‌که هیچ‌کدام قابل‌درمان نیستند، پیشرفت‌های عمده‌ای در زمینه مراقبت‌های پزشکی و درمان برای هر دو بیماری صورت‌گرفته است.

MS و ALS چه تفاوتی با هم دارند؟

ام‌اس یک بیماری خودایمنی است که باعث می‌شود بدن به خود حمله کند. ALS که بیماری لو گریگ نیز نامیده می‌شود، یک اختلال سیستم عصبی است که سلول‌های عصبی مغز و نخاع را از بین می‌برد.

 

۳.۸/۵ (۶ نظر)

منبع
medicinenet.comnews.harvard.edu

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا