آیا درمان بیش فعالی با ورزش اثبات شده است؟ + معرفی تمرینات مناسب

در دنیاز امروزی بیش فعالی که به­آن Hyperactivity و ADHA نیز می­گویند، در میان کودکان تبدیل به یک معضل جدی شده است؛ چراکه همه والدین دوست دارند کودکی متمرکز، آرام و صبور داشته باشند. اما این مشکل چه در خانه و چه در مدرسه یا محیط­های آموزشی باعث می­شود حواس کودک به­راحتی پرت شود، نتواند تمرکز کند و زیاد حرف بزند، بی­قرار و سرگردان شود و رفتارهای غیر قابل کنترل و گاهی پرخاشگرایانه نشان دهد. در حال حاضر همه متخصصان توصیه می­کنند در کنار مراجعه به دکتر بیش فعالی ، درمان بیش فعالی با ورزش نیز جدی گرفته شود. با این مقاله از پذیرش ۲۴ همراه ما باشید تا با چند نمونه از تمرینات کودکان بیش فعال آشنا شویم:

آیا درمان بیش فعالی با ورزش امکان پذیر است؟

تمرکز برخی از والدین تنها روی مراجعه به متخصص مغز و اعصاب است؛ در این شرایط آن­ها ترجیح می­دهند کودکشان را تنها با مصرف قرص و دارو درمان کنند. اما مسئله تنها مصرف قرص و دارو نیست؛ به طوری که بهترین پزشکان نیز به درمان بیش فعالی با ورزش در کنار مصرف قرص و دارو اعتقاد دارند. پزشکان معتقدند ورزش درمانی بیش فعالی، نقش موثری در بهبود وضعیت کودک مبتلا به hyperactivity ایفا می­کند.

درمان بیش فعالی با ورزش
درمان بیش فعالی با ورزش

در ادامه با اهمیت ایجاد سرگرمی برای بچه ­های بیش فعال و تاثیر ورزش بر درمان این مشکل آشنا می­شویم:

  • تحقیقات نشان داده است سطح ترشح دوپانین که احساس لذت و پاداش را در فرد به­وجود می­آورد، در کودکان بیش فعال کم است. اما درمان بیش فعالی با ورزش می­تواند سطح ترشح دوپامین را بالا ببرد.
  • افراد بیش فعال، عموما در انجام گروهی از فعالیت­ها مانند مدیریت زمان، برنامه ریزی، توجه و به یاد آوردن جزئیات ناتوان هستند. اما انجام ورزش مناسب برای بیش فعالی می­تواند باعث بهبود عملکرد فرد در اینگونه فعالیت­ها شود.
  • BDNF یا فاکتور نورون­زائی مشتق شده از مغز، یک پروتئین کلیدی در مغز است که باعث بهبود حافظه و یادگیری می­شود. عملکرد این مولکول در افراد بیش فعال نرمال نیست. اما درمان بیش فعالی با ورزش باعث افزایش میزان BDNF در مغز می­شود.
  • در تایید تاثیر ورزش برای بیش فعالی، تحقیقات نشان می­دهد ورزش باعث کاهش رفتارهای تهاجمی و مشکلات فکری و اجتماعی در کودکان بیش فعال می­شود.

معرفی چند ورزش مناسب بیش فعالی

درست است که درمان بیش فعالی با ورزش می­تواند در بهبود وضعیت کودکان در خانه و اجتماع موثر باشد، اما هنگام انتخاب نوع فعالیت و ورزش برای کودکان باید به علاقه، میزان صبر و تحمل کودک، همبازی­ها و میزان جذابیت تمرینات کودکان بیش فعال نیز دقت کنید؛ چراکه کودک بیش فعال به­سرعت علاقه و صبوری خود را برای ادامه بازی از دست داده و ممکن است هرگز در انجام ورزش در درمان بیش فعالی با شما همکاری نکند. همچنین میزان تحرک در این تمرین­ها و ورزش­ها باید زیاد باشد تا بتواند تاثیر مثبت در رفتار و روحیه کودک داشته باشد. در ادامه با بهترین تمرینات کودکان بیش فعال آشنا می­شویم:

  • ورزش­های تیمی: ورزش­های گروهی یا تیمی مانند والیبال، بسکتبال، هاکی و فوتبال، علاوه بر اینکه باعث بهبود فعالیت مغز کودک و تخلیه انرژی او می­شوند، تعامل با هم گروهی­ها و هم تیمی­ها را نیز افزایش داده و باعث تمرکز بیشتر کودک می­شود. همچنین در درمان بیش فعالی با ورزش های تیمی، کودک لذت همبازی شدن و کار گروهی را نیز تجربه می­کند.
  • ورزش­های فردی: درمان بیش فعالی با ورزش ­های انفرادی مانند کشتی، شنا، ژیمناستیک، دوچرخه سواری، ورزش­های رزمی و تنیس بسیار موثر است؛ چراکه مربی با کودک تعامل مستقیم داشته و توجه بیشتری به او دارد. در نتیجه و به دلیل همین بیشتر بودن رابطه بین کودک و مربی تمرکز و توجه کودک بیشتر جلب ورزش و تمرین می­شود و تاثیر ورزش بر بیش فعالی کودکان بیشتر می­شود.
  • بازی­ها: بازی­­هایی که میزان تحرک در آن­ها زیاد است و نیاز به نشستن و ساکن بودن در آن­ها نیست، می­تواند علاوه بر ایجاد شرایطی مفرح، گزینه مناسبی برای درمان بیش فعالی با ورزش باشد. در این میان بازی­هایی مانند لی لی، استپ هوایی، زو و فعالیت­هایی مانند آواز خواندن و رقصیدن می­تواند بهترین گزینه باشد.

آیا در کنار درمان بیش فعالی با ورزش باید درمان دارویی را نیز ادامه داد؟

به این دقت کنید که با شروع درمان بیش فعالی با ورزش نباید درمان دارویی را قطع کنید. در این­باره حتما باید با پزشک متخصص مغز و اعصاب یا دکتر بیش فعالی مشورت کنید.

درمان بیش فعالی با ورزش
درمان بیش فعالی با ورزش

بهترین پزشکان و متخصصان برای درمان بیش فعالی را از کجا پیدا کنیم؟

در مورد ارتباط ورزش و بیش فعالی لازم است بدانید انتخاب پزشک در درمان و افزایش تاثیر ورزش بر درمان بیش فعالی بسیار موثر است. پذیرش ۲۴ گزینه مناسبی برای پیدا کردن بهترین دکتر مغز و اعصاب آنلاین است. در این سایت می­توانید بهترین پزشک را بر اساس نوع تخصص و تجربیاتش در درمان بیماری­های مختلف انتخاب کرده و درمان را به­صورت آنلاین، تلفنی یا حضوری شروع کنید.

۴/۵ (۳ نظر)

منبع
healthline.com

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا