قطره چشم افلوکساسین برای عفونت چشم

کاربرد، مقدار و روش مصرف، موارد منع مصرف، هشدارها و احتیاطات، تداخلات دارویی، عوارض جانبی و شرایط نگهداری قطره چشم افلوکساسین (Ofloxacin eye drops)    

نام تجاری قطره چشم افلوکساسین

Exocin

کاربرد قطره چشم افلوکساسین

عفونت چشم در کودکان و بزرگسالان

اشکال دارویی افلوکساسین

قطره چشم، قطره گوش، قرص

اطلاعات دارویی قطره چشمی افلوکساسین

قطره چشم افلوکساسین برای درمان عفونت‌های باکتریایی چشم استفاده می‌شود. این دارو با از بین بردن باکتری‌هایی که باعث عفونت می‌شوند، اثر خود را اعمال می‌کند.

عفونت چشم یکی از علل شایع ورم ملتحمه است. در ورم ملتحمه، چشم شما ملتهب می‌شود، احساس می‌کنید در چشمتان شن وجود دارد و ممکن است ترشحات آبکی چشم شما بیش از حد معمول شود. سفیدی چشم شما ممکن است قرمز به نظر برسد و پلک‌های شما ممکن است متورم شوند و صبح هنگام بیدار شدن از خواب با ترشحات به هم چسبیده باشند.

در آغاز بیماری، ممکن است فقط یک چشم آلوده به عفونت باشد اما اغلب به هر دو چشم سرایت می‌کند. در اغلب موارد، ورم ملتحمه عفونی طی چند روز و بدون درمان برطرف می‌شود. برای درمان عفونت‌های شدیدتر یا عفونت‌هایی که خود به خود برطرف نمی‌شوند، می‌توان از قطره چشم آنتی بیوتیکی مانند افلوکساسین استفاده کرد.

پذیرش ۲۴، این امکان را برای شما فراهم کرده است تا بتوانید به صورت ۲۴ ساعته و آنلاین با چشم پزشک آنلاین مشورت نمایید.

قطره چشم افلوکساسین

قطره عفونت چشم  

چنانچه چشمتان دچار عفونت شد، از مصرف خودسرانه یا به توصیه افراد غیر متخصص هرگونه دارو خودداری نموده و در اسرع وقت به پزشک مراجعه نمایید. جهت مراجعه حضوری به پزشک، می‌توانید از متخصص چشم در سراسر ایران، نوبت ویزیت حضوری دریافت نمایید.

قطره چشمی افلوراپ

افلوراپ یکی از برندهای قطره چشمی افلوکساسین است که توسط شرکت داروسازی رها تولید می‌شود.  

مقدار و روش مصرف قطره چشمی افلوکساسین   

  • قبل از شروع درمان با قطره چشم افلوکساسین (Ofloxacin eye drops) بروشور دارویی داخل بسته را به دقت مطالعه کنید. این بروشور به شما کمک می‌کند تا اطلاعات جامعی را راجع به دارو به دست آورده و از عوارض جانبی احتمالی آن مطلع شوید. همچنین اگر در رابطه با مصرف آن با سؤالاتی روبرو هستید با پزشک خود مشورت نمایید.
  • دوز و مقدار قطره چشمی افلوکساسین از فردی به فرد دیگر متفاوت است. لذا دارو را دقیقاً همانطور که پزشک برایتان تجویز کرده است، استفاده نموده و از کم یا زیاد کردن خودسرانه مقدار و مدت زمان مصرف اجتناب نمایید.
  • بیش از ۱۰ روز از قطره چشم افلوکساسین استفاده نکنید.
  • این دارو را به طور منظم مصرف کنید.
  • اگر علائم شما در عرض چند روز بهبود نیافت و یا حتی بدتر شد، با پزشک مشورت نمایید.
  • چنانچه از داروهای (مانند قطره) دیگری در چشمتان استفاده می‌کنید، ترتیب و فاصله زمانی بین مصرف آنها را از پزشک بپرسید.
  • اگر چشمتان ترشح دارد، قبل از استفاده از قطره، آن را با آب تمیز و خنک بشویید.

نحوه ریختن قطره در چشم (قطره چشم افلوکساسین)  

  1. قبل از استفاده از قطره چشمی افلوکساسین، دستان خود را بشویید.
  2. درب بطری را باز کنید.
  3. برای جلوگیری از آلودگی، نوک قطره چکان را لمس نکنید و مواظب باشید با چشم یا هر سطح دیگری تماس پیدا نکند.
  4. سرخود را کمی عقب نگه داشته، به بالا نگاه کنید و پلک پایین را به سمت پایین بکشید. بطری را نزدیک چشم خود نگه داشته بطوری‌که سر قطره‌چکان با چشم برخورد نکند، فشار کافی به بطری بدهید تا یک قطره در چشم شما ریخته شود.
  5. بعد از چکاندن قطره، برای یک تا دو دقیقه، چشم‌ها را ببندید و مجرای اشکی (دو طرف بینی) را با انگشت کمی فشار دهید. سعی کنید پلک نزنید و از مالش چشمتان خودداری کنید.
  6. اگر قطره افلوکساسین برای هر دو چشم شما تجویز شده، این روند را برای چشم دیگر هم تکرار کنید.

موارد منع مصرف قطره چشم افلوکساسین   

  • به تاریخ انقضای قطره چشم افلوکساسین (Ofloxacin eye drops) توجه کنید و اگر دارویی که در دستتان است تاریخ انقضای آن تمام شده است، از مصرف آن خودداری کنید.
  • هرگز قطره چشمی افلوکساسین را به فرد دیگری حتی با علائم مشابه خودتان تجویز نکنید.

چنانچه شرایط یا بیماری خاصی دارید، قبل از تجویز این دارو، پزشک را مطلع سازید. به ویژه اگر شرایط زیر را دارید:

  • حساسیت به این دارو یا دیگر مواد و داروها (از جمله سابقه حساسیت به آنتی‌بیوتیک‌ها یا قطره چشمی دیگر)
  • بارداری
  • شیردهی
  • بیماری قلبی یا ریتم غیرمعمول قلب
  • اگر از لنزهای تماسی استفاده می‌کنید
دستان خود را (به ویژه پس از لمس چشم) به طور مرتب بشویید و از حوله یا بالشت مشترک استفاده نکنید تا از انتشار عفونت از یک چشم به چشم دیگر و سایر اعضای خانواده جلوگیری کنید.

موارد هشدار و احتیاطات ویژه حین مصرف قطره چشمی افلوکساسین

  • اگر هنگام ریختن قطره در چشمتان، نوک قطره چکان با چشمتان برخورد کرد، بلافاصله دو یا سه قطره از دارو را روی دستمال بریزید و نوک قطره چکان را با آب نمک بشویید.
  • اگر از لنزهای تماسی استفاده می‌کنید در مدت درمان با این دارو و تا زمانی که پزشک اجازه نداده است از آن استفاده نکنید.
  • عفونت‌های چشمی یا استفاده از قطره چشمی افلوکساسین ممکن است باعث شود چشم‌های شما بیش از حد معمول نسبت به نور خورشید حساس شوند. استفاده از عینک آفتابی می‌تواند به محافظت از چشم شما کمک کند.
  • قطره چشم افلوکساسین ممکن است باعث تاری دید در شما شود، لذا تا زمانی که دیدتان واضح نشده است از انجام کارهایی مانند رانندگی یا کار با ماشین آلات، خودداری نمایید.

تداخلات دارویی قطره چشم افلوکساسین

تداخلات دارویی ممکن است عملکرد و تأثیر داروها را تغییر دهد یا باعث افزایش ریسک بروز عوارض جانبی آنها شود. بنابراین برای مصرف این دارو، لیست تمام داروهایی که مصرف می‌کنید اعم از داروهای تجویزی و غیرتجویزی (گیاهی، مکمل و …) را با پزشکتان در میان بگذارید. چنانچه در طول درمان با قطره چشم افلوکساسین، باید دارویی را مصرف کنید، پزشکتان را در جریان مصرف این قطره قرار داده یا با داروساز مشورت نمایید.

قطره چشم افلوکساسین

عوارض جانبی قطره چشم افلوکساسین

همه داروها ممکن است عوارض جانبی ایجاد کنند. اما بسیاری از مصرف‌کنندگان نیز هیچ نوع عارضه‌ای بروز نمی‌دهند. یکسری از عوارض نیز بعد از گذشت مدت کوتاهی از مصرف دارو، از بین می‌روند. در صورت بروز هریک از عوارض زیر با مصرف قطره چشم افلوکساسین با پزشک معالج مشورت نمایید.

از جمله عوارض این دارو عبارتند از:

  • سوزش، قرمزی یا ناراحتی چشم (مانند خشکی یا خارش)
  • تاری دید

شرایط نگهداری قطره چشمی افلوکساسین

  • دارو را دور از دسترس کودکان نگه دارید
  • دارو را در جایی خشک و خنک و به دور از گرما و تابش نور مستقیم نگه دارید.
  • بعد از اتمام دوره درمان، بطری را دور بیندازید؛ حتی اگر مقداری دارو در آن باقی مانده باشد. هرگز بطری‌های قطره چشم باز شده را برای استفاده‌های بعدی نگه ندارید.

مطالبی که در مقاله بالا ذکر شد، فقط و فقط جنبه آگاهی بخشی و افزایش اطلاعات شما دوستان عزیز را دارد، و به هیچ وجه جایگزین توصیه پزشک متخصص نیست. لازم است برای مصرف کردن دارو و دانستن عوارض جانبی آن باتوجه به سوابق پزشکی خود با دکتر متخصص مشورت کنید.

مشاوره آنلاین با متخصص چشم

۰/۵ (۰ نظر)

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا