درباره درمان خانگی لکنت زبان بیشتر بدانید

لکنت زبان یک اختلال گفتاری است که باعث می‌شود فرد هنگام صحبت کردن بی‎اختیار برخی از صداها، هجاها یا کلمات را تکرار یا بیان آن‎ها را قطع یا طولانی کند. در واقع وی می‎داند که چه چیزی می‎خواهد بگوید اما به‎سختی می‎تواند کلمات را بیان کند. ممکن است به نظر برسد که کلمات گیر کرده‎اند یا بارها و بارها تکرار شوند.

اگرچه لکنت زبان تمام سنین را تحت تاثیر قرار می‎دهد، اما بیشتر در کودکان ۲ تا ۶ ساله به‎دلیل ضربه مغزی، اضطراب، افسردگی و سایر مشکلات روانی، سابقه خانوادگی لکنت زبان و مشکلات عصبی دیده می‎شود. خوشبختانه حدود ۷۵ درصد از کودکان با گذشت زمان و طی روند تکامل بدن از این وضعیت خلاص می‎شوند.

با وجود اینکه لکنت زبان را نمی‎توان به طور کامل درمان کرد، ولی چند راهکار مانند دارودرمانی، گفتاردرمانی و درمان خانگی وجود دارد که می‎توانید برای بهبود گفتار خود آن‎ها را انجام دهید. ازآنجایی‎که درمان خانگی لکنت زبان با کمترین عوارض همراه است، پیشنهاد می‎کنیم در اولین مرحله به‎سراغ آن بروید.

در همین راستا، قصد داریم در این مطلب به درمان خانگی لکنت زبان بزرگسالان و کودکان، درمان گیاهی لکنت زبان در بزرگسالان و کودکان و غذاهای مفید برای درمان این مشکل اشاره کنیم. با ما همراه باشید!

چندین راه درمان خانگی لکنت زبان

بیش از ۷۰ میلیون نفر در سراسر جهان درگیر این اختلال هستند. تقریبا ۵ تا ۱۰ درصد کودکان در مقطعی از زندگی خود دچار لکنت زبان می‎شوند و معمولا در عرض چند ماه یا چند سال مشکل آن‎ها برطرف می‎شود. مداخله زودهنگام می‎تواند به کودکان در غلبه بر لکنت زبان کمک زیادی کند.

قابل ذکر است که از هر ۴ کودک ۱ نفر این مشکل را تا بزرگسالی خواهد داشت و می‏تواند به یک اختلال ارتباطی مادام‎العمر تبدیل شود. با وجود اینکه بسیاری از روش‎های درمانی جدید برای لکنت زبان ابداع شده‎اند، اما روند درمان این مشکل همیشه دشوار بوده است. زیرا یک وضعیت بسیار شخصی و روانی است که به عوامل بیرونی و درونی زیادی بستگی دارد.

برخی از افراد هستند که پس از توصیه‎ گفتاردرمان و پزشک روش‎های درمان خانگی لکنت زبان را امتحان و به نتایج مطلوبی دست پیدا کرده‎اند. زیرا شرایط خاصی مانند استرس و خستگی می‎توانند لکنت را بدتر کنند. با مدیریت این موقعیت‏ها، ممکن است افراد بتوانند روند گفتار خود را بهبود بخشند. در اینجا چند راهکار وجود دارد که شما یا فرزندتان می‎توانید برای کاهش علائم لکنت به آن‌ها توجه کنید.

آهسته صحبت کردن را تمرین کنید

یکی از موثرترین راه‌ها برای جلوگیری از لکنت زبان این است که آهسته‌تر صحبت کنید. عجله کردن برای بیان افکار ذهنی می‎تواند باعث تسریع گفتار یا مشکل در ابراز کلمات شود.

پس همیشه قبل از شروع به صحبت کردن چند نفس عمیق بکشید و به‎آرامی پیش بروید. اضافه کردن یک مکث کوتاه بین عبارات و جملات برای کمک به کاهش سرعت گفتار واقعا کمک‎کننده است. اجازه بدهید اطرافیانتان بدانند که این کار را از روی عمد انجام می‎دهید و نسبت به شما کمی صبور باشند.

از بیان کلمات محرک اجتناب کنید

اگرچه این روش درمان خانگی لکنت زبان برای کودکان توصیه نمی‎شود، اما برخی از بزرگسالان ممکن است بخواهند از بیان کلمات خاصی که باعث لکنت زبان آن‎ها می‎شود اجتناب کنند. در این مورد، تهیه فهرستی از این کلمات و یافتن جایگزین‎هایی برای آن‎ها می‎تواند مفید باشد.

با صدای بلند متن یک کتاب را بخوانید

درمان خانگی لکنت زبان
درمان خانگی لکنت زبان

یکی از بهترین راه‌ها برای بهبود لکنت زبان، مقابله با این مشکل است. به‎همین‎دلیل، توصیه می‎کنیم که متنی را انتخاب کنید و آن را با بیشترین سرعت ممکن بخوانید. احتمالا در ابتدا اشتباهات زیادی مرتکب خواهید شد و چند کلمه را جا می‎اندازید، اما باید بدون توجه به کیفیت زبان یا تلفظ کلمات، ادامه دهید.

این روش درمان خانگی لکنت زبان را بخشی از سبک زندگی خود قرار دهید و هر روز حداقل یک ساعت با صدای بلند متن را بخوانید. بدین‎شکل، شما به بیان کلمات عادت خواهید کرد و وضعیت شما با توجه به صحبت‎های روزمره نیز بهبود می‎یابد.

رویکرد ذهن‎آگاهی را تمرین کنید

درمان خانگی لکنت زبان
درمان خانگی لکنت زبان

ذهن‎آگاهی یک راه اثبات‎شده برای کاهش اضطراب و استرس است. تحقیقات ثابت کرده‎اند که بین تأثیرات ذهن‎آگاهی و ابزارهای لازم برای مدیریت لکنت زبان یک همپوشانی وجود دارد.

در واقع، ذهن‎آگاهی نوعی مراقبه است و به شما این امکان را می‎دهد که آرام باشید و بر روی افکار یا یک عمل خاص خود متمرکز شوید. بزرگسالان و کودکان همگی می‎توانند برای کمک به بهبود لکنت زبان آن را تمرین کنند.

نحوه بیان و شیوه ابراز کلمات خود را ثبت کنید

ضبط صدا می‎تواند به شما کمک کند تا روند پیشرفت خود را بهتر درک کنید. از طرفی، در آشکار کردن کلمات یا عباراتی که شما را به لکنت می‎اندازد نیز موثر است. اگر متوجه شدید که گوش دادن به صدای خودتان آزاردهنده است یا باعث اضطراب شما می‎شود، به‎آرامی پیش بروید.

درمان خانگی لکنت زبان
درمان خانگی لکنت زبان

ازآنجایی‎که تمرین‎های خانگی واقعا موثر هستند، با یکی از دوستان نزدیک یا اعضای خانواده تماس بگیرید تا ببینید آیا می‎تواند برای ساعاتی با شما بنشیند و صحبت کند. تمرین راهکارهای ذکرشده در یک محیط امن ممکن است به شما کمک کند که با خودتان و نحوه صحبت کردنتان احساس آرامش بیشتری داشته باشید.

پیوستن به یک گروه خودیاری با سایر افرادی‎که لکنت دارند نیز ممکن است مفید باشد. هم‎چنین ممکن است باعث شود که احساس کنید تنها نیستید. در مقاله‎ای با عنوان درمان خانگی لکنت زبان کودکان نی نی سایت، به نکاتی در این زمینه اشاره شده است.

نکاتی در مورد درمان لکنت زبان کودکان در خانه

درمان لکنت زبان کودکان در خانه
درمان لکنت زبان کودکان در خانه

ازآنجایی‎که درمان خانگی لکنت زبان کودکان به‎آسانی بزرگسالان نیست و نیاز به حمایت والدین و مراقبان دارد، در ادامه به نکاتی در این زمینه اشاره خواهیم کرد:

  • با دقت به حرف‏های کودک گوش کنید و از تماس چشمی مناسب استفاده کنید.
  • از تکمیل کلمات یا عبارات کودک خودداری کنید.
  • از قطع صحبت، اصلاح یا انتقاد از کودک اجتناب کنید.
  • میزان استرس را در خانه به حداقل برسانید، زیرا استرس می‎تواند علائم لکنت زبان را بدتر کند.
  • از قرار گرفتن کودک در موقعیت‌هایی که به او فشار روحی وارد می‎شود یا او را ملزم به صحبت کردن در مقابل دیگران می‌کند، اجتناب کنید.
  • اگر بدرفتاری در مدرسه در نتیجه لکنت زبان کودک اتفاق می‎افتد، حتما با معلم او صحبت کنید.

در مطلبی با عنوان درمان خانگی لکنت زبان کودکان نی نی سایت نیز به چنین نکاتی اشاره شده است.

برای درمان لکنت زبان چه بخوریم؟

از غذاهای مفید برای درمان لکنت زبان می‎توان به موارد زیر اشاره کرد.

انگور فرنگی برای درمان لکنت زبان

انگور فرنگی مدتی است که برای درمان مشکلاتی مانند لکنت زبان استفاده می‎شود. چراکه سرشار از آهن است که به گردش خون مناسب در اندام‎های گفتاری شما مانند زبان کمک می‎کند. بهتر است به‎صورت خام مصرف شود و هر روز چند تکه از آن را بجوید. هم‏چنین می‌توانید آن را در کمی کره یا روغن زیتون سرخ‎کرده یا به صورت خشک‎شده با نمک میل کنید.

خرما برای درمان لکنت زبان

خرما برای درمان لکنت زبان
خرما برای درمان لکنت زبان

مصرف خرما یک درمان موثر برای بهبود قدرت بیان است. چراکه این میوه بسیار مغذی می‎تواند به تحریک ماهیچه‎های دهان کمک کند. خرما هم‎چنین صدای شما را صاف و سنگین می‎کند و به شما کمک می‎کند گفتار خود را به طور موثرتری کنترل کنید. نشان داده شده است که خوردن منظم خرما علائم اختلالات گفتاری را برای بسیاری از افراد بهبود می‎بخشد.

اگر دوست ندارید خرما را به‎صورت خام مصرف کنید، جوشاندن آن در شیر و نوشیدن این ترکیب قبل از خواب عالی است. این کار صدا و گلوی شما را آرام می‎کند و بعد از یک تا دو ماه می‎توانید خیلی راحت‎تر افکار خود را بیان کنید.

کره برای درمان لکنت زبان

مصرف کره یک درمان خانگی عالی برای رفع مشکلات لکنت زبان است. جالب است بدانید که در گذشته نیز از این ماده غذایی برای درمان بسیاری از مشکلات مربوط به مغز استفاده می‎شده است. زیرا حاوی مقدار زیادی چربی مفید است و به تقویت قدرت مغز و افزایش تمرکز کمک می‎کند. این مساله به‎نوبه‎خود به شما این امکان را می‎دهد که آزادانه و بدون تردید صحبت کنید.

یک قاشق غذاخوری کره را حرارت دهید تا ذوب شود. آن را با یک قاشق غذاخوری آب انگور فرنگی یا بادام خیسانده و آسیاب‎شده مخلوط کنید تا خمیری شفابخش و مفید درست شود. هر روز همراه با وعده‎های غذایی خود آن را مصرف کنید.

بادام برای درمان لکنت زبان

بادام یکی از غنی‎ترین آجیل‎های موجود در بازار و حاوی ویتامین A و اسیدهای چرب امگا ۳ است. عملکرد مغز را تقویت، ظرفیت حافظه و قدرت تمرکز را افزایش می‏دهد و به شما کمک می‎کند تا افکار و ایده‏های خود را به‏وضوح بیان کنید.

بهترین راه برای استفاده از بادام این است که ۱۳ تا ۱۴ عدد بادام را در طول شب در آب گرم خیس کنید. صبح روز بعد پوست آن‎ها را جدا کرده و مصرف کنید.

روش‎های درمان لکنت زبان در طب سنتی

خوشبختانه طب سنتی نیز راهکارهای خوبی برای درمان گیاهی لکنت زبان بزرگسالان یا درمان گیاهی لکنت زبان در کودکان دارد. از داروهای گیاهی موثر می‎توان به موارد زیر اشاره کرد.

فلفل سیاه

درمان لکنت زبان در طب سنتی
درمان لکنت زبان در طب سنتی

فلفل سیاه یکی از داروهای گیاهی باستانی است که برای درمان مشکلاتی مانند لکنت زبان مورد استفاده قرار گرفته و نتایج مثبتی به همراه داشته است. زیرا یک دانه بسیار مغذی است که به افزایش تولید بزاق کمک می‎کند و ماهیچه‎های دهان از جمله زبان را تحریک می‎کند. به‎طوری‎که بعد از مصرف آن کلمات به‎آرامی از زبان شما بیرون می‎آیند و در تلاش برای بیان مشکل کمتری خواهید داشت.

بهترین راه برای استفاده از فلفل سیاه این است که ۷ تا ۱۰ دانه فلفل سیاه را در آب بکوبید تا به شکل خمیری درآید. برای خوش‎طعم‎تر شدن می‎توانید کمی شکر به آن اضافه کنید.

عسل و نمک

اگر به‎دنبال یک درمان خانگی آسان و در عین حال بسیار موثر برای مشکل لکنت زبان خود هستید، یکی از بهترین چیزهایی که می‎توانید امتحان کنید عسل و نمک است. هم عسل و هم نمک دارای خواصی هستند که به تسکین ماهیچه‎های دهان و افزایش عملکرد عصبی کمک می‎کنند.

یک قاشق غذاخوری عسل بردارید و چند قاشق نمک در آن حل کنید. این مخلوط را دو بار در روز، صبح و قبل از خواب، روی زبان خود بمالید تا در صحبت کردن مشکلی نداشته باشید.

روغن براهمی

روغن براهمی یکی دیگر از مواد طبیعی است که به طور عمده در شبه قاره هند یافت می‎شود. ماهیچه‎های بدن را آرام می‎کند و یکی از قدیمی‎ترین داروهایی است که برای تقویت عملکرد مغز استفاده می‎شود. ازآنجایی‎که لکنت زبان در درجه اول یک مشکل روانی و عصبی است، روغن براهمی برای درمان چنین شرایطی ایده‎آل است.

دو تا سه قاشق غذاخوری از آن بردارید و در مایکروویو گرم کنید. روغن داغ را حداقل به مدت نیم‎ساعت روی پوست سر خود ماساژ دهید. این کار را هر روز انجام دهید تا در عرض یک ماه بهبود قابل توجهی در وضعیت خود مشاهده کنید.

برگ بو

درمان لکنت زبان در طب سنتی
درمان لکنت زبان در طب سنتی

برگ بو خواص درمانی فوق‎العاده‎ای دارد و جویدن یا خوردن آن همراه با وعده‎های غذایی می‎تواند ضخامت زبان شما را کاهش دهد و از بروز لکنت زبان جلوگیری کند. برگ بو هم‎چنین برای سلامت مغز شما عالی است، زیرا گردش خون را افزایش می‎دهد و نورون‎ها را سالم و در شرایط عالی نگه می‎دارد.

یک برگ بو با اندازه متوسط ​​را کاملا بشویید و آن را زیر زبان خود قرار دهید. این کار را هر روز به مدت حداقل چند ماه انجام دهید تا شاهد بهبودی در وضعیت خود باشید.

چای بادرنجبویه

درمان لکنت زبان در طب سنتی
درمان لکنت زبان در طب سنتی

چای بادرنجبویه برگرفته از طب سنتی چین است که برای آرام کردن بیماری‎های عصبی و مشکلات روانی استفاده می‎شود. بادرنجبویه مملو از خواص درمانی، آنتی‎اکسیدان‎ها و سایر ترکیبات خوب است که نه تنها کل سیستم بدن شما را خنک می‎کند، بلکه عملکرد مغز را نیز تقویت می‎کند. نوشیدن روزانه یک فنجان از این داروی گیاهی لکنت زبان به مدت دو تا سه ماه، می‎تواند بسیار مفید باشد.

با توجه به اینکه خطر بروز واکنش آلرژیک برای درمان لکنت زبان کودکان با داروی گیاهی در طب سنتی وجود دارد، پیشنهاد می‎کنیم پیش از هرگونه اقدامی با متخصص اطفال نیز مشورت کنید.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

شما باید به‎محض بروز علائم لکنت زمان به پزشک مراجعه کنید. این مساله در مورد کودکان اهمیت بیشتری دارد و به تسریع روند بهبودی آن‎ها کمک می‎کند. در کنار آن، شروع درمان خانگی لکنت زبان واقعا موثر است. البته بهتر است از ایمن بودن هرکدام از راهکارهای ذکرشده، به‎ویژه انواع داروی گیاهی لکنت زبان کودکان، برای فرزند خود مطمان شوید.

درصورتی‌که شرایط مراجعه حضوری را ندارید، توصیه می‌کنیم از خدمات دکتر اطفال آنلاین یا دکتر آنلاین مغز و اعصاب پذیرش۲۴ استفاده کنید. مشکلات خود را مطرح‌ کرده و از مشاوره بهترین متخصص گفتاردرمانی یا پزشک فوق تخصص مغز و اعصاب اطفال برای درمان استفاده کنید

پاسخ به سوالات متداول در زمینه درمان خانگی لکنت زبان

در این بخش می‌توانید پاسخ تعدادی از ابهامات ذهنی خود را بیابید.

۱. درمان خانگی لکنت زبان در کودکان به چه شکل است؟

کودکان برخلاف بزرگسالان نیاز به نظارت والدین دارند تا بتوانند تمرینات لازم را انجام دهند و مصرف مواد غذایی مفید را در برنامه غذایی خود بگنجانند. علاوه بر این، درمان گیاهی لکنت زبان در کودکان نیز شرایط خاص خود را دارد و نمی‎توان از همه داروهای گیاهی استفاده کرد. مشورت با متخصص طب سنتی لازم است.

۲. روند درمان خانگی لکنت زبان بزرگسالان چگونه است؟

تجربه نشان داده است که بزرگسالان علاو‎بر دارودرمانی و گفتاردرمانی به انجام تمرینات خانگی نیز نیاز دارند. زیرا نسبت به کودکان، روند درمان آن‎ها دشوارتر است و ممکن است مدت زمان بیشتری طول بکشد. پیشنهاد می‎کنیم به تمام راهکارهای ذکرشده در این مطلب توجه کنید.

۳. غذاهای مضر برای لکنت زبان در کودکان شامل چه مواردی هستند؟

مصرف مواد غذایی با طبع سرد، ممکن است علائم لکنت زبان را بدتر کند. پس بهتر است خوردن ماست، آلو، زردآلو، خیار، نارنگی، دوغ و قره‎قروت را کاهش دهید.

۳/۵ (۱۲ نظر)
منبع
mayoclinic.org

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
68 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
منا
منا
9 روز قبل

.

منا
منا
9 روز قبل

یکی از همکلاسی هام لکنت داره الان هم خیلی لکنتش خوب شده از امسال کلاس ۹ هستیم خیلی خوب صبحت میکنه ولی بعضی از وقتا موقع صبحتاش ی خورده لکنت داره
ولی این بیماری لکنت هیچ درمانی نداره ممکنه ی ذره از لکنتش خوب شه ولی خب بازم لکنت داری خیلی خیلی حس بدیه بعضیا وقتا میگم کاش میشد بمیرم از این زندگی ک هیچ ارزش زندگی کردن نداره ای کاش بمیرم

منا
منا
9 روز قبل

ماهایی ک لکنت داریم فقط دردمون رو خودمون درک میکنیم 🙂 وقتایی ک داریم با ی نفر صبحت میکنیم چقد داریم عذاب میکشیم ک ی کلمه رو بگیم اونیکه تعجب میکنه ک تو داری اینطورب صبحت میکنی و مسخره ات میکنه شاید ما ب روی خودمون نیاریم ولی از درون داغون میشیم 🙂
خیلی حس بدیه ک لکنت داری و ممکنه دیگران مسخره ات کنن مثه من ک داشتم با ابجیم صبحت میکردم ک وسط صبحتام گفت بسه دیگه نمیخواد چیزی بگی .
ولی من از درون داغون شدم

مهدی
مهدی
پاسخ به  منا
2 روز قبل

منا خانم من یک پسر ۱۷ ساله ام و از کلاس ۳ لکنت دارم هرچی که گفتی راسته منم میخام بمیرم از درون بار ها شکستم سره مسخره کردن بعضیا‌ خداییش خیلی بده یک گفتار درمان و متخصص پیدا کن برو جاش بهت تمرین میده روش یاد میده خوب میشی
من یک ساله دارم میرم توام برو امیدوارم خوب بشی

مهدی
مهدی
پاسخ به  منا
2 روز قبل

آره اینم راست میگی هیچکس مارو جز خودمون که لکنت داریم درک نمیکنه حتی پدر مادرامون‌ واسه کاری که خواهرت هم کرده خیلی ناراحت شدم خدایی سخته قبول دارم منم مثل خودتم هزاران بار اندازه مو ها سرت از این وضعیت گریه کردم و به دلم ریخته
منم دوست دارم بمیرم و از لکنت و این زندگی گوه خلاص شم بار ها فکره خودکشی به سرم زده اما جلو خودمو گرفتم همونطورکه بهت گفتم برو جای گفتار درمان بهت تمرین میده شیوه یاد میده تمرین کن درست میشه من یک ساله دارم میرم و تمرین میکنم
واینم بدون که فقط با تمرین زیاد خوب میشی

سحر
سحر
14 روز قبل

منم از بچگی لکنت زبان دارم دنبال ی چاره هستم ک رفع کنم

فاطمه
فاطمه
15 روز قبل

سلام دخترمن ۱۵ سالش لکنت داره گاهی بهتر میشه وگاهی شدید چکار کنم

پوریا
پوریا
18 روز قبل

من ۲۰سالمه از کلاس اول لکنت گرفتم تا الان روز به روز بدتر میشم این مشکل خیلی بزرگی برای من دیگ خیلی داره بهم فشار میاره دکتر رفتم دارو خوردم ولی هنوز خوب نشدم این مشکل خیلی دشوار ی واسه من بخاطر همین لکنت خیلی از اطرافیانم مسخرم کردن باعث سوژه دیگران شدم.
لطفاً کمکم کنید .

حنا
حنا
24 روز قبل

بدیش اینجای ک ی همدردم ندارم

حنا
حنا
24 روز قبل

من ۱۷سالمه و از کلاس چهارم لکنت زبون دارم ک خیلی زیاده و این موضوع منو اذیت می‌کنه و باعث تمسخر دیگرانم

جوادابراهیمی
جوادابراهیمی
پاسخ به  حنا
24 روز قبل

منم همین جوریم

قاسم هستم 32سالمه
قاسم هستم 32سالمه
26 روز قبل

من از سه سالگی لکنت زبون گرفتم الانم ۳۲سالمه روز به روز داره بدتر میشه رفتم طب سنتی رگ زبونمو زد ولی فایده ای نداشت ممنون میشم کمکم کنید

عبدالله دلشاد
عبدالله دلشاد
1 ماه قبل

۹

زهرا
زهرا
1 ماه قبل

من ۱۶ سالمه واز ۵ سالگی تا الان لکنت دارم راهنمایی ام کنین تا خوب بشم
۳۰ جلسه دکتر رفتم فایده نداشت

اروین
اروین
1 ماه قبل

من ۱۴ سالمه از ۳ سالگی فکر کنم به وسیله یک حیوان ترسیدم و لکنت گرفتم تو بچگی یه بار خواب اتیش سوزی خونه مادربزرگم را دیدم که گرگا جمع شده بودن دور خونه مگه نمیگن بعد ۱۲ سالگی لکنت خوب میشه؟ 🙁

ماهان
ماهان
پاسخ به  اروین
1 ماه قبل

نه متاسفانه عزیزم، من ۱۹ سالمه و مشکل لکنت دارم و ازت خواهش میکنم این مسله رو با مامان بابات درمیان بزار تا سریعتر خوب شی❤️

ابوالفضل
ابوالفضل
1 ماه قبل

سلام من ۱۷ سالم شده هنوزم لکنت زبون دارم لطفا کمک کنید

مهدی
مهدی
1 ماه قبل

سلام

ابراهیم
ابراهیم
2 ماه قبل

پسری ۷ ساله دارم چند ماهی دچار لکنت زبان شده لطفاً راهنمایی کنید

مهدی
مهدی
پاسخ به  ابراهیم
2 روز قبل

ببریدش پیش گفتار درمانی و متخصص گفتار

رضا
رضا
2 ماه قبل

سلام پسر من ده سالش پیش گفتار درمانی هم بردیم اما خوب نشده‌

بهزاد
بهزاد
2 ماه قبل

لکنت زبان

بنت
بنت
3 ماه قبل

سلام من وقتی میخوام با یه غریبه حرف بزنم هیچی نمیتونم حرف بزنم یا به زور
خود به خود استرس دارم موقع حرف زدنم لکنت میگیرم یا باعث میشه خیلی کم صحبت کنم و اصلا نمیتونم فکر کنم تو اون لحظه چی بگم به طرف
راهکارش چیه؟

امیر
امیر
پاسخ به  بنت
2 ماه قبل

سلام پسر منم ۳ سالشه زیاد حرف نمیزنه حرف زدنش کلمه کوتاه انگار می‌ترسه حرف بزن بعضی وقتا با انگشتای دستش بازی می‌کن با خودش حر ف میزن
میخواستم راهنماییم کنید ممکن لکنت زبان بگیر

نرگس
نرگس
3 ماه قبل

نرگس

محمد رضا
محمد رضا
3 ماه قبل

سلام من ۱۳ سالم هست کلاس هفتم هستم ی رو توی خونه مون دعوا شد و من خیلی ترسیدم ۶سالم بود و تا همین الان لکنت دارم همه جا لکنت دارم چند راه برای درمانم بگید و میخواستم بگم که که با رفتن به گفتار درمانی درست میشه

صادق
صادق
3 ماه قبل

جایگزینی کلمات روش بسیار غلطی هست که در مقاله اشاره شده، این خودش باعث لکنت و وسواس بیشتر فرد میشه

ناشناس
ناشناس
4 ماه قبل

سلام من ۱۳ سالم هست لکنت دارم ترو خدا بهم بگید چه کار کنم تو مدرسه مسخرم میکنن ، تو خونه هم یه حرف بخوام بزنم استرس میگیرم .
دارم دیوونه میشم

حمید رضا
حمید رضا
پاسخ به  ناشناس
3 ماه قبل

استرس خودت کنترل کن و راحت حرف بزن برات مهم نباشه بقیه چه حرفی میزند و کتاب بخون

یاری دهنده
یاری دهنده
پاسخ به  ناشناس
3 ماه قبل

خواندن کتاب با صدای بلند و بصورت بسیار سریع حتی اگر در خواندن اشتباه تلفظی داشتی اصلا کلمات تکرار نکن و به اشتباه خوندن توجه نکن فقط بخون خیلی سریع درضمن بهتره صدات ضبط کنی و هرروز حداقل ۱ساعت بخونی،مثلا اگر ۱۰کتاب برا ۱۰روز خوندی بعداز ۱۰روز باز برگرد همان ها رو از اول بخون و بعداز ۳بار تکرار خوندن ک میشه ۳۰روز الان با صدای ک از خوندن خودت ضبط کردی هربار خوندن مقایسه کن و روش دوم صحبت کردن با صدای بلند و سریع جملات روز مره جلوی آیینه در این روش نباید از روی چیزی بخونی بلکه هر صحبتی ک اومد تو ذهنت بگو فقط برا اینکه گیر نکنی میتونی موضوعات صحبتت از قبل انتخاب کنی مثلا امروز در مورد رفتن بازار گفتگو با فروشنده فرضی و خریدکردن لباس یا هروسیله ای دیگه تمرین کن فردا در مورد مشکلات درسهای ک میخونی و…. راهکار سوم رفتن ب دل طبیعت جایی ک خلوت باشه و باصدای بلند جملاتی یا اسامی یا کلماتی داد بزن،راهکار سوم بحث کردن روزانه با یک دوست،برادر،خواهر یا هرکس دیگه که قصدکمک کردن به تو رو داشته باشه بقیه نظر بعدی

یاری دهنده
یاری دهنده
پاسخ به  یاری دهنده
3 ماه قبل

هروسیله ای دیگه تمرین کن فردا در مورد مشکلات درسهای ک میخونی و…. راهکار سوم رفتن ب دل طبیعت جایی ک خلوت باشه و باصدای بلند جملاتی یا اسامی یا کلماتی داد بزن،راهکار سوم بحث کردن روزانه با یک دوست،برادر،خواهر یا هرکس دیگه که قصدکمک کردن به تو رو داشته باشه حتی میتونی شخصی پیدا کنی ک مشکل لکنت داشته باشه و با همدیگه صحبتهای مفصل بکنید در حد چن ساعت و هرچی بیشتر بهتر، درضمن اگه بتونی این راهکارها رو باهم هر روز انجام بدی خیلی بهتره، رفتن جای خلوت مثل طبیعت هم بزار یه روز بخصوص اگه امکان داره همون فرد همراهیت کنه ک همونجا کنارت باشه ک بعد دادزدن بشینید باهم بحث و گپ بزنید، از نظر غذای تاحد الامکان غذاهای بسیار تند بخور و حتی دانه های فلفل سیاه بخور و از خوردن غذاهای طبع سرد پرهیز کن بطور کلی، این تجربه منه ک توسط یک روانپزشک در خارج کشور دستورش بهم داد و من که بعلت برق گرفتگی از ۵سالگی لکنت زبون گرفتم تا ۳۸سالگی در خیلی جاها استرس و حتی ترس زیاد باعث شده بود خیلی کم حرف، منزوی و افسرده شده بودم و حتی این مسله باعث ترک تحصیل بیکاری و شکست در فرصتهای شغلی و… و در آخر اعتیاد به موادمخدر ولی الان ۴۳ساله هستم ۵ساله ک اصلا زبونم نمیگیره به لطف این راهکار مواد نهادم کنار بصورت مداوم در جلسات naبین حداقل۱۰۰نفر مشارکت روزانه میکنم

اریا جهان دوست
اریا جهان دوست
پاسخ به  یاری دهنده
9 روز قبل

رفیق واقعا ممنونم ازت واقعا خفن بود میشه شمارتو بدی واقعا ممنون میشم

یاری دهنده
یاری دهنده
پاسخ به  ناشناس
3 ماه قبل

خواندن کتاب با صدای بلند و بصورت بسیار سریع حتی اگر در خواندن اشتباه تلفظی داشتی اصلا کلمات تکرار نکن و به اشتباه خوندن توجه نکن فقط بخون خیلی سریع درضمن بهتره صدات ضبط کنی و هرروز حداقل ۱ساعت بخونی،مثلا اگر ۱۰کتاب برا ۱۰روز خوندی بعداز ۱۰روز باز برگرد همان ها رو از اول بخون و بعداز ۳بار تکرار خوندن ک میشه ۳۰روز الان با صدای ک از خوندن خودت ضبط کردی هربار خوندن مقایسه کن و روش دوم صحبت کردن با صدای بلند و سریع جملات روز مره جلوی آیینه در این روش نباید از روی چیزی بخونی بلکه هر صحبتی ک اومد تو ذهنت بگو فقط برا اینکه گیر نکنی میتونی موضوعات صحبتت از قبل انتخاب کنی مثلا امروز در مورد رفتن بازار گفتگو با فروشنده فرضی و خریدکردن لباس یا هروسیله ای دیگه بقیشو تو نظر بعدی میفرسم

نامیرا
نامیرا
پاسخ به  ناشناس
1 ماه قبل

عزیزم برو پیش گفتار درمان و سردیجات نخور خیلی تاثیر داره فقط گرمیجات بخود

اروین
اروین
پاسخ به  ناشناس
1 ماه قبل

منم همینجوریم بعضی وقتا از عصبانیت مایل به خود زنی میشم:)

آخرین ویرایش 1 ماه قبل توسط اروین
ستاره
ستاره
4 ماه قبل

سلام دخترم چهارسالش هست بعضی کلمه هارو که میتواد بگه اولش یه کم گیر مسکنه ولی بلافاصله بعدش اون کلمه رو دوباره درست میگه.اولش گیر میکنه تا بلاخره میگه ولی بعدش سریع همون کلمه رو درست میکه.چیکار باید بکنم؟

نامیرا
نامیرا
پاسخ به  ستاره
1 ماه قبل

از همین حالا ببرش پیش گفتار درمان سردیجات بهش نده خیار کاکائو وحشتناکه شکلات بستنی خیار ماست دوغ مرکبات هندوانه هرچیزی ک سرده بهش نده بهش شیره انگور بده بعد آب بده بخوره روزی دوقاشق بهش شیره خرما گرمیجات مثل هل بده عسل بده وقتی اینجور صحبت میکنه سعی نکن بهش بفهمونی اینجا گیر زدی درستش کن بایر خودت لاک‌پشتی حرف بزنی تا اونم یاد بگیره باهاش از رو عکس قصه و داستان بگو و بعد بگو اونم بگه تک کلمه کار کن با کارت هایی ک روش عکس داره مثلا اردک بعد جمله بگو لاک‌پشتی اردک پا داره اردک نوک داره اردک دونه میخوره

ساعی
ساعی
5 ماه قبل

درود موثرترین راه اینست در اسرع واقع به گفتار درمان مراجعه شود تا با بررسی موقعیت شنوایی و بررسی متخصص گوش حلق و بینی استخوان های چکشی سندانی و رکابی گوش و همچنین حلزونی چک شود تا چرخش هوا بین حلق زبان و مجموعه شنوایی چک شود .سعی کنید از کلمات جایگزین استفاده شود .هیچوقت آبسرد میل نفرمایید حتی المقدور از سرخ کردنی پرهیز بفرمایید مدام آب بنوشید .حتما خرما و برگ بو و فلفل سیاه در رژیم روزانه اعمال کنید مقدورا قهوه میل نفرمایید
و نکته طلایی اینست که هیچوقت باور نکنید لکنت دارید تا مغزتون این ضایعه رو تبدیل به باور نکند

رحیمی
رحیمی
5 ماه قبل

سلام من ۲۰سالم است لکنت زبان دارم نه اینقدرزیاداست وقتی صهبت میکنم نفسم میگدرد استریس پیدامیکنم وزیرتاسیر میرم اگرکسی ایکاراتجربکرد است لتفان کومکم کند

اسم من اسیه هس ۲۰ سالم هس خیلی ربونم میگیرت بزور ح
اسم من اسیه هس ۲۰ سالم هس خیلی ربونم میگیرت بزور ح
پاسخ به  رحیمی
4 ماه قبل

سلام خوبید

اسم من اسیه هس ۲۰ سالم هس خیلی ربونم میگیرت بزور ح
اسم من اسیه هس ۲۰ سالم هس خیلی ربونم میگیرت بزور ح

علیک سلام

علی
علی
5 ماه قبل

سلام من ۱۴ سالمه و خیلی عصبی ام و چن ماهیه یه حرف ساده رو سرعتی میگم و بعضی وقتا کلمه رو نا مفهوم میرسونم لنکت گرفتم نمیدونم چیکار کنم اونقد زیادم نیست که اصلا نتونسم حرف بزنم کمه ولی بازم نمیدونم چیکار کنم

محمد
محمد
5 ماه قبل

سلام وقت بخیر من محمد ۱۴ ساله هستم از ارومیه یک ماه پیش رفته بودیم روستا شب بود رفتم حیاط خانه یه هو سگ به من حمله کرد منم ترسیدم لکنت زبان گرفتم بی‌زحمت اگه تونستید راهنمایی کنید

محمد
محمد
پاسخ به  محمد
5 ماه قبل

برو‌گفتار درمانی خیلی خوبه

صغرا
صغرا
5 ماه قبل

سلام من خواهرم ۳۸ سالش هست درخواب بوده ازخواب که پامی شه میبینه که لکنت زبان دارد الان هم زیادتر شده چه کار کنیم

علی
علی
پاسخ به  صغرا
3 ماه قبل

سلام منم ۲۴سالمه تا کلاس سوم دبستان لکنت نداشتم ولی از سوم ب بعد لکنت گرفتم ولی هرکجا رفتم نتیجه نگرفتم فقط گفتار درمانی رفتم ۲۰درصدی نتیحع داد ولی خیلی ناراحتم ازین لکنت

ارین
ارین
6 ماه قبل

سلام پسرمن ۱۰ سا لشه لکنت زبان داره به خصوص زمان مدرسه لکنتش زیاد میشه .میشه راهنماییم کنید

امیر
امیر
پاسخ به  ارین
5 ماه قبل

سلام ارین…
باید توی آینه از خودش سوال بپرسه و به همون سوال پاسخ بده البته با صدای بلند و اینکه شما خودتون رو سرگرم کاری کنید که اون راحت باشه و استرس نگیره..‌
این کار بهبود میبخشه ولی درمان نمیشه
برای درمان به دکتر گفتار درمانی مراجعه کنید…

آیلین
آیلین
6 ماه قبل

سلام .خسته نباشید.دخترم شش سالشه چند وقتی هست لکنت گرفته. خودشم ناراحته نمی‌دونم چکارکنم .

امیر حسام
امیر حسام
7 ماه قبل

سلام پسر ۴ساله دارم یک هفته دوچارلکنت زبان شده لطفناراهنمای کنید

فاطمه
فاطمه
7 ماه قبل

سلام من دختری ۱۳ ساله هستم سر مدرسه و حتی خونه لکنت زبان دارم وقتی معلم ازم سوالی میپرسه به سختی جواب میدم بعضی از خواهر برادرانم هم لکنت زبان دارند ما از سیستان و بلوچستان روستای گزگر هستم لطفا بهم کمک کنید

ماهگل
ماهگل
7 ماه قبل

سلام من ی دختر سه سال هفت ما دارم که شب خوبید فرادش لکنت زبان گرفته خیلی اسالم خورد البته مرغ برید توی سرش نمیدانم از اون شد لطفت راهنمایم کنید چکار کنم

کیان صیفی زاده
کیان صیفی زاده
10 ماه قبل

سلام پسر ۸ساله دارم که خیلی لکنت زبانش داره شدید میشه دکتر می تونی کاری واسش کنی شهرستان هسم

امیر مهدی
امیر مهدی
10 ماه قبل

سلام پسرم ۴ سالش الان دو هفته تو کلمه گیر میکنه لطفا منو راهنمایی کنید باتشکر

عبدالخالق
عبدالخالق
11 ماه قبل

سلام
من ۱۹ ساله استم لکنت زبان دارم چ کار کنم که جور بشم

عبدلحمید
عبدلحمید
1 سال قبل

من مشکیل لکنش زبان دارم

محمد
محمد
پاسخ به  عبدلحمید
10 ماه قبل

منم ۱۹سالمه لکنت شدید با استرس دارم

مهدی
مهدی
پاسخ به  محمد
1 ماه قبل

سلام منم ۴۳ سال دارم و لکنت دارم فقط بهترین درمان خوردن گرمی جات هست هر چی از سردی دور بشی بهتر میشه و هیچ درمانی ندارد و باید خیلی ریلکس باشی موقع حرف زدن موفق باشی

عثمان
عثمان
پاسخ به  محمد
15 روز قبل

منم همین طور نمی‌دونم چجوری باید درمان قطعی بشه.؟

عظمت شعبانپورمن گاهی وقت زبانم گرفه مشود
عظمت شعبانپورمن گاهی وقت زبانم گرفه مشود
1 سال قبل

آیا لکنت زبان درمان دارد

علی
علی
1 سال قبل

سلام اگر امکانش است در باره مکث،زبان راهنمایی کنید لطفا،،

احمد مرادی
احمد مرادی
پاسخ به  علی
7 ماه قبل

من لکنت زبان دارم

احمد مرادی
احمد مرادی
پاسخ به  احمد مرادی
7 ماه قبل

۱۸ سالم هست لکنت زبانم کم تر هست ی موغه زیاد میشه

محمد حسام
محمد حسام
پاسخ به  احمد مرادی
6 ماه قبل

پسرم ۶ساله هست ۳ماهه لکنت گرفته لطفاراهنمایی کنیدچیکارکنم

امیر
امیر
پاسخ به  احمد مرادی
5 ماه قبل

احمد جان سعی کن توی آینه از خودت سوال بپرسی و به اون سوال پاسخ بدی
اینکار باعث بهبود میشه…

ناشناس
ناشناس
پاسخ به  امیر
3 ماه قبل

۱۴ سالم دلم بلای سر خودم بیاره بمیرم از دست لکنت زبان راحت بشم

ریحانه
ریحانه
پاسخ به  ناشناس
2 ماه قبل

منم همین حس رو دارم

بهار
بهار
پاسخ به  ناشناس
2 ماه قبل

منم اینجوریم

دکمه بازگشت به بالا