تبخال تناسلی مردان چیست؟ درمان تبخال تناسلی در مردان چگونه است؟

تبخال تناسلی مردان و راهکارهای درمان آن

تبخال تناسلی مردان چیست؟

تبخال تناسلی (Herpes jenital) یک بیماری عفونی و آمیزشی است که در اثر تماس جنسی از فردی به فرد دیگر منتقل می‌شود. تبخال تناسلی مردان با زخم روی آلت تناسلی شروع می‌شود. این زخم‌ها کوچک ولی دردناک هستند. تقریباً دو سوم کسانی که مبتلا به تبخال می‌شوند علائم بالینی ندارند و این موضوع باعث می‌شود بیماری آن‌ها قابل تشخیص نباشد، درحالی‌که قابل انتقال است.

علت تبخال تناسلی مردان چیست؟

عامل ایجاد کننده تبخال ویروس است. دو نوع ویروس هرپس سیمپلکس به نام‌های HSV-1 و HSV-2 باعث بیماری هرپس تناسلی می‌شود. هر دونوع ویروس به یک شیوه منتقل می‌شوند.

راه انتقال تبخال تناسلی مردان چیست؟

تبخال تناسلی از طریق مایعات جنسی و تماس پوست منتقل می‌شود، به عبارتی هنگام تماس با پوست شریک جنسی ویروس فعال به بدن منتقل می‌شود و بیماری را ایجاد می‌کند. در رابطه‌ی جنسی دهانی نیز پوست مرطوب داخل دهان مکان مناسبی برای رشد و تکثیر ویروس است.

اما انتقال بیماری تبخال تناسلی ربطی به فعال بودن ویروس در بدن ندارد و حتی هنگامی که ویروس در بدن غیر فعال است می‌تواند از طریق تماس با غشا مخاطی انتقال یابد. همچنین تا زمانی‌که زخم‌ها به طور کامل بهبود نیافته‌اند، در صورت تماس با پوست می‌توانیم انتظار انتقال بیماری را داشته باشیم.

را های انتقال تبخال تناسلی مردان

با توجه به انتقال ویروس هرپس از طریق مایعات جنسی و سطح مخاط و پوست، از طریق تماس با وسایل فرد آلوده، یا تماس با سطوح، دست دادن، بوسیدن، استخر رفتن یا استفاده از رختخواب مشترک، هیچ فردی به تبخال تناسلی مبتلا نمی‌‌شود. پس لازم نیست نگران این موارد باشید.

سایت پذیرش ۲۴ از طریق پزشکان و متخصص عفونی پاسخ تمام سوالات شما را در مورد تبخال تناسلی در اختیارتان می‌گذارد. با نصب اپلیکیشن پذیرش ۲۴ بر روی گوشی هوشمند به راحتی می‌توانید از پزشک مورد نظر خود وقت بگیرید.

مراحل بیماری تبخال تناسلی در مردان

تبخال تناسلی یکی از بیماری‌های مقاربتی است که در چند مرحله‌ بروز می‌کند، در سیر این بیماری سه مرحله مشخص شده است.

مرحله عفونت اولیه

اولین مواجهه با ویروس هرپس با علائم شدید بروز می‌کند. این علائم شبیه آنفولانزا هستند و با سردرد، تب، خستگی و بعد از چند روز با تاول و زخم خود را نشان می‌دهد. شایع‌ترین علامت برای شروع تبخال تناسلی زخم است.

این زخم به صورت وزیکول، ضایعه یا تاول در ناحیه‌ی تناسلی، دهان، مقعد و قسمت بالای ران ایجاد می‌شود. به طور معمول در نواحی که تبخال ایجاد می‌شود پوست قرمز می‌شود و خارش دارد. سپس تاول‌هایی روی پوست ایجاد می‌شود. با پاره شدن و بیرون ریختن مایعات داخل تاول محل زخم می‌شود. این زخم‌ها که به عنوان هرپس تناسلی شناخته می‌شود دردناک است و سوزش دارد.

علائم تبخال تناسلی مردان با علائم تبخال تناسلی در زنان به لحاظ شکل ظاهری زخم‌ها یکسان است و تفاوتی با هم ندارند. اما وجه مشترک بین علائم هرپس در زنان با مردان این است که بعد از بهبود زخم در اولین دوره، در دوره‌های عود بیماری علائم به شدت بار اول نیست و کمتر می‌شود.

علائم تبخال تناسلی مردان

علائم تبخال تناسلی در مردان

همان‌طور که گفتیم دو سوم موارد از ابتلا به تبخال تناسلی علامتی ندارند، اما بروز علائم با تب، بدن درد، سردرد و خستگی و تورم غدد لنفاوی همراه است. این افراد هنگام ادرار کردن درد و سوزش نیز احساس می‌کنند. یکی دیگر از نشانه‌های بروز تبخال تناسلی مردان گزگز و تیر کشیدن پاها و باسن است که در بازه‌های زمانی کوتاه و طولانی مدت مشاهده می‌شود.

بعد از بروز این علایم تبخال تناسلی آقایان که به عنوان هشداری برای هرپس تناسلی مردان تلقی می‌شود، قرمزی و زخم‌های روی پوست نمایان می‌شود. زخم ممکن است در نواحی مختلف بدن مانند ناحیه‌ی تناسلی، دهان یا صورت ایجاد شود. عکس تبخال تناسلی در مردان شکل ظاهر زخم‌ها را نشان می‌دهد.

در صورتی‌که علائم تبخال تناسلی مردان را در بدن خود یا شریک جنسی مشاهده می‌کنید، هر چه سریع‌تر باید با پزشک متخصص مشورت کنید. پذیرش ۲۴ امکان مشاوره‌ با پزشک آنلاین اورولوژی را برای شما فراهم کرده است. با این امکان بدون خروج از منزل و طی یک تماس متنی یا تلفنی می‌توانید پاسخ سوالات خود را بیابید و نگرانی‌های خود را برطرف نمایید.

مرحله سکون یا تاخیر

در این مرحله عامل بیماری‌زا به سمت گره‌های عصبی نخاع حرکت می‌کند و طی یک بازه‌ی زمانی نامعلوم نهفته باقی می‌ماند. طی این مدت فرد هیچ نشانه‌ای از بیماری را بروز نمی‌دهد اما می‌تواند بیماری را به افراد دیگر انتقال دهد.

مرحله عود ویروس

اکثر مبتلایان به تبخال تناسلی وارد مرحله‌ی عود ویروس هرپس می‌شوند. در این مرحله ویروس‌هایی که در گره‌های نخاعی هستند، به سطح پوست برمی‌گردند و به این ترتیب زخم‌ها مجدداٌ روی پوست ظاهر می‌شود. لزوماٌ زخم‌ها در همان محل‌هایی که قبلاً زخم بوده ایجاد نمی‌شود و ممکن است مناطق دیگری از بدن درگیر شود.

اولین دوره از بروز ویروس تبخال طولانی است و طی دوره‌های عود معمولاً دوره‌ها کوتاه‌تر و فاصله‌ی زمانی بین آن‌ها هم کمتر می‌شود. استفاده از داروهای ضد ویروسی می‌تواند فاصله‌های بین دوره‌ها را زیاد و شدت علائم در هر دوره را کم می‌کند.

عود کردن یکی از واکنش‌های طبیعی ویروس تبخال تناسلی است به طوری که انتظار می‌رود فرد مبتلا در طی یک سال چند مرتبه دچار عود شود.

عواملی که باعث تحریک یا ظهور تبخال تناسلی مردان می‌شود

واقعیت این است که نمی‌توان هیچ علت قطعی برای بروز تبخال ناحیه تناسلی مردان مشخص کنیم، اما می‌توان علت بروز آن را با برخی عوامل مرتبط دانست. ضعف سیستم ایمنی، تب، آسیب عصبی در زمره‌ی این عوامل هستند. همچنین بروز آسیب‌ها و جراحات پوستی که ناشی از جراحی یا سانحه باشد یا حتی قرار گرفتن در معرض آب و هوای نامساعد شرایط پوست را برای بروز تبخال تناسلی مناسب می‌کند و به این ترتیب ویروسی که به صورت نهفته در بدن قرار داشته بروز می‌کند.

عوامل تحریک تبخال تناسلی مردان

کسانی که در معرض خطر ابتلا به تبخال تناسلی هستند

  • افرادی که مبتلا به نقص سیستم ایمنی هستند.
  • خانم‌ها و آقایانی که سابقه‌ی ابتلا به تبخال تناسلی زنان یا مردان دارند و کسانی که به بیماری‌های مقاربتی دیگر مبتلا شده‌اند.
  • کسانی که شرکای جنسی متعدد دارند.
  • مردان همجنس‌گرا که روابط جنسی محافظت نشده دارند.
  • و افرادی که در روابط جنسی از کاندوم استفاده نمی‌کنند.

راه‌ تشخیص تبخال تناسلی مردان چگونه است؟

تشخیص تبخال تناسلی شامل دو مرحله‌ی معاینه‌ی فیزیکی و تست‌های تشخیصی است. در مواردی که تبخال تناسلی علامت دارد، پزشک با گرفتن شرح حال و مشاهده‌ی نشانه‌های بالینی و زخم و تاول روی بدن بیمار می‌تواند بیماری را تشخیص دهد، البته بهتر است از تست تشخیص تبخال برای اطمینان بیشتر استفاده شود. پزشک برای گرفتن شرح حال از بیمار سوالات زیر را او می‌پرسد.

  • از چه زمانی این تاول‌ها را روی بدن مشاهده می‌کنید؟
  • آیا اخیراٌ با یک نفر تماس جنسی داشته‌اید یا با چند نفر رابطه‌ی جنسی برقرار کرده‌اید؟
  • شریک جنسی شما به بیماری مقاربتی مبتلا است؟
  • در روابط جنسی از کاندوم استفاده می‌کنید؟
  • آیا قبلاٌ به تبخال تناسلی مبتلا شده‌اید؟ و اگر مبتلا شدید چه مدت پیش از این بوده؟
  • آیا سابقه‌ی ابتلا به بیماری‌های مقاربتی مانند سوزاک، سفلیس، کلامیدیا یا موارد دیگر دارید؟

اما با توجه به این‌که تبخال تناسلی ممکن است علامتی نداشته باشد، حتی در مواردی که فرد علامت بالینی ندارد، بهتر است از تست‌های تشخیصی استفاده شود.

با استفاده از آزمایش خون می‌توان به مبتلا بودن به تبخال تناسلی پی برد. در این آزمایش که به نام آزمایش کمی لومینانس (LIC)  شناخته می‌شود، میزان آنتی بادی‌های خون مراجعان اندازه گیری می‌شود. برای انجام این آزمایش نیازی به آمادگی خاص یا ناشتایی وجود ندارد. همچنین این آزمایش شامل محدودیت زمانی هم نمی‌شود.

یکی دیگر از آزمایش‌ها تست واکنش زنجیره‌ای پلیمراز (PCR) است. در این آزمایش از نمونه خون، بافت زخم یا مایع مغزی نخاعی برای کپی گرفتن DNA و تشخیص نوع ویروس استفاده می‌شود.کشت ویروس نیز با خراشیدن زخم یا گرفتن نمونه‌ی بافت به تشخیص هرپس تناسلی کمک می‌کند.

کدام مردان باید تست تبخال تناسلی بدهند؟

  • احتمال انتقال تبخال تناسلی از مردان به زنان بیشتر است، ولی این دلیل نمی‌شود که مردان نسبت به تبخال تناسلی ایمن باشند. در صورتی‌که آقایان با خانم مبتلا به تبخال تناسلی ارتبط جنسی داشته باشند، باید فوراً تست بدهند.
  • مردانی که طی یک سال گذشته به هپاتیت، ایدز، کلامیدیا، سیفلیس یا بیماری‌های مقاربتی دیگر مبتلا شده‌اند، باید تست تبخال تناسلی بدهند.
  • مردانی که شرکای جنسی متعددی دارند به دلیل احتمال ابتلا به تبخال تناسلی باید تست بدهند.
  • مردان همجنس‌گرا نیز از کسانی هستند که به عنوان افراد در معرض خطر تبخال تناسلی قرار دارند.

راه‌های درمان تبخال تناسلی مردان چگونه است؟

درمان تبخال تناسلی مردان با طب سنتی یا درمان‌های خانگی امکان پذیر است. اگر چه درمان قطعی تبخال تناسلی با توجه به دوره‌های عود آن وجود ندارد، اما استفاده از داروهای ضد ویروس به عنوان داروی ضد تبخال تناسلی شناخته می‌شود و می‌تواند فاصله‌ی بین دوره‌های عود را افزایش بدهد. با توجه به شدت بیماری ممکن است فرد فقط طی دوره‌ای که علائم ظاهر شده دارو مصرف کند یا بعد از بهبود نیز به صورت روزانه دارویی را مصرف نماید. تشخیص این مورد به عهده‌ی پزشک معالج است.

داروهای ضد ویروس که برای تبخال تناسلی مردان استفاده می‌شود شامل موارد زیر است.

درمان جای زخم تبخال تناسلی مردان با لیزر

زخم‌های ایجاد شده در اثر تبخال تناسلی ممکن است به صورت سطوح صاف با ظاهری زشت یا به صورت اسکار روی آلت تناسلی یا ران باقی بماند. با توجه به این‌که جای زخم قطعاً برای فرد آزار دهنده خواهد بود، می‌توان با استفاده از لیزر محل زخم را پاکسازی نمود و با چند جلسه لیزر تا حد زیادی پوست را به حالت قبل برگرداند.

عوارض تبخال تناسلی در مردان چیست؟

اصلی‌ترین عارضه برای تبخال تناسلی مردان مربوط به آسیب‌های سیستم عصبی مانند مننژیت، آنسفالیت و عفونت چشم است. اگرچه تعداد کمی از آقایان در اثر ابتلا به تبخال تناسلی به این عوارض مبتلا می‌شوند، اما بهتر است بدانیم در اثر بی‌توجهی به درمان این آسیب‌ها قابل انتظار است.

پیشگیری از تبخال تناسلی در مردان

چگونه از بروز تبخال تناسلی در مردان پیشگیری کنیم؟

بهترین راه برای پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های مقاربتی استفاده از وسایل محافظت کننده مانند کاندوم لاتکس است. همچنین استفاده از محافظ دندان در روابط جنسی دهانی نیز ضروری است. در کنار آن لازم است هر زمان به بروز بیماری مقاربتی در خود مشکوک شدید بلافاصله به متخصص بیماری های مقاربتی مراجعه کنید.

البته یکی دیگر از مسائلی که برای پیشگیری از تبخال تناسلی حتماً باید به آن توجه داشت، پرهیز از برقراری رابطه‌ی جنسی با افراد متعدد است. قطعاٌ با داشتن شرکای جنسی متعدد بهداشت جنسی به خطر می‌افتد و افراد در معرض بیماری‌ها و مشکلات بیشتری قرار می‌گیرند. به همین ترتیب کسی که با او ارتباط جنسی دارید نیز باید از این قاعده پیروی کند و شرکای جنسی متعدد نداشته باشد.

بهترین توصیه برای جلوگیری از انتقال هرپس تناسلی این است که فرد در مقابل شریک جنسی خود احساس مسئولیت کند و بیماری را پنهان نکند و تا پایان دوره‌ی بهبود از انجام رابطه‌ی جنسی خودداری نماید.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

با بروز نشانه‌های زخم روی آلت تناسلی مردانه، ران‌ها، دهان یا قسمت‌های دیگر از بدن باید به تبخال تناسلی مشکوک شوید، همچنین علائم شبه آنفولانزا مانند سردرد، خستگی، کوفتگی اگر به موازات زخم بروز کند، حتماٌ باید برای بررسی دقیق‌تر به پزشک مراجعه کنید.

داشتن رابطه‌ی جنسی محافظت نشده نیز یکی از عوامل خطر برای تبخال تناسلی است که حتی بدون بروز علائم و نشانه‌ها هم فرد باید مراجعه به پزشک را در اولویت قرار بدهد.

گقتگوی آنلاین با پزشک کلیه و مجاری ادرار

به منظور آسایش و رفاه شما، سامانه‌ی نوبت دهی آنلاین پذیرش ۲۴ طراحی و موجب دسترسی آسان به پزشکان شده است. علاوه بر این استفاده از خدمات سایت پذیرش ۲۴ به لحاظ وقت و هزینه نیز مقرون به صرفه است.

۳.۴/۵ (۸ نظر)

منبع
www.reponses-bien-vieillir.frwww.empireo.eswww.india.comwww.shimclinic.comwww.medicalnewstoday.comwww.webmd.comwww.cdc.govabidipharma.com

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
17 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
اسفند
اسفند
2 ماه قبل

باسلام‌مدتی‌هست‌که‌تبخال‌روالتم‌‌‌زده‌‌‌ومثل‌شوره‌سر‌پوست‌‌میده‌‌می‌خواهم‌بدونم‌چه‌درمانی‌داره‌وبعضی‌وقت‌هاازصابون‌گوگردی‌استفاده‌می‌کردم‌اما‌این‌کارو‌هرروزه‌انجام‌نمی‌دادم‌‌راهی‌‌واسه‌درمان‌وجود‌داره‌‌سوزش‌وخارش‌ازاردهنده‌داره‌ممنون‌میشم‌راهنمایی‌کنید.

علیرضا
علیرضا
2 ماه قبل

سلام من روی آلتم تعدادی دونه در اومده در واقع زیر پوست هستند و از بعضی نقاطی که قبلاً مو نداشته داره مو در میاد نمی‌دونم این مو ها خیلی رو آلتم زیاد نشه بده حالا نمی‌دونم تبخال هست اینا یا مو نمی‌دونم به خدا دلهره دارم

محمود
محمود
5 ماه قبل

دسگاه مکش از کجا میشه تهیه کرذ

محمود
محمود
5 ماه قبل

۰۹۱۱۲۷۶۷۹۱۰

علی
علی
5 ماه قبل

سلام.
چند روز هست رو آلتم چند تا خال به وجود اومده
نمیدونید این بیماری چیه؟

میلاد
میلاد
پاسخ به  علی
3 ماه قبل

برا منم دو تا خال ریز افتاده.رو بیضمم ی گوشت اضافی هست

آذادماندگار
آذادماندگار
10 ماه قبل

سلام دکتور من مدت سه سال می شود که دچار مریضی هستم که در آلت تناسلیم دانه های قرمز بود بعدیک مدت پوست میداد وحال هم سیاه خال وزخم ها مشاهده میکنم که خیلی درد وخارش داردر باید از چی داروی استفاده کنم .ممنونم

کارشناس مامایی
کارشناس مامایی
پاسخ به  آذادماندگار
7 ماه قبل

سلام ویکس بزنید ویکس باعث ضعیف شدن ویروس تبخال از هر نوعی میشه

محمود
محمود
1 سال قبل

سلام مدتی است تاولهای روی التم بوجود امدە تاولها در حال افزایش هستند قرمز رنگ ریز در ابتدا سپس بزرگ میشوند ممنون اگر من را ر
ا هنمایی کنید یادرمان برای ان ارائە نمایید

علیرضا جلالی راد
علیرضا جلالی راد
1 سال قبل

سلام پسرم مبتلا به تبخال تناسلی شده دکتر ابدی بابل هم می‌ره ولی نتیجه ای نگرفته

بهمن پارسا
بهمن پارسا
1 سال قبل

التم ۱۰ سانت هست کمکم کن ۵سانت بزرگتر بشه

سلمات
سلمات
پاسخ به  بهمن پارسا
1 سال قبل

با دست هر روز بکشش

ناصر
ناصر
پاسخ به  سلمات
6 ماه قبل
پویا
پویا
پاسخ به  بهمن پارسا
4 ماه قبل

یه ذره بین بخر

مظاهر ردانی
مظاهر ردانی
1 سال قبل

سلام وقت بخیر درمان تبخال تناسلی چیست

وحید
وحید
پاسخ به  مظاهر ردانی
7 ماه قبل

سلام چند ساله روی التم تبخال میزنه خودش خوب میشه بعد یه مدت دوباره میزنه خیلی میترسم و اذیت میشم لطفا راهنمایییم کنید

انه محمد
انه محمد
2 سال قبل

تبخال روی بیضه دارم راهکار چیست

دکمه بازگشت به بالا