تأثیر حشیش بر مغز و سیستم عصبی چیست؟ عوارض حشیش در مغز

یکی از اعتیادآورترین و خطرناک‌ترین مواد مخدر موجود در دنیا، حشیش است. این ماده شیمیایی مضرات بسیاری برای بدن، جسم و ذهن دارد که در این مطلب قصد داریم به تأثیر حشیش بر مغز و سیستم عصبی بپردازیم.

متأسفانه این ماده مخدر در بین جوانان و حتی نوجوانان طرفداران زیادی دارد؛ به همین خاطر لازم است به بازگو کردن اثرات منفی آن بپردازیم. اگر شما هم می‌خواهید از اثرات این ماده شیمیایی مطلع شوید، ادامه مطلب را از دست ندهید.

اثرات حشیش بر بدن

حشیش به طرق مختلفی توسط افراد مصرف می‌شود. روش‌های مختلف مصرف این ماده می‌تواند تأثیرات متفاوتی بر بدن داشته باشد. زمانی که دود حشیش از طریق ریه‌ها استنشاق می‌شود، این مواد سریعاً به جریان خون می‌رسند و بلافاصله به مغز و دیگر اندام‌ها راه می‌یابند. اثرات حشیش طی چند ثانیه تا چند دقیقه شروع می‌شود.

شاید برایتان جالب باشد بدانید که این ماده شیمیایی خواص دارویی نیز دارد و برای شرایط اضطراب و صرع مورد استفاده قرار می‌گیرد. تأثیرات حشیش بر مغز به‌طوری است که می‌تواند خواص دارویی بالقوه حشیش برای شرایط بی‌خوابی، درد، حالت تهوع و کاهش اشتها داشته باشد.

عوارض حشیش بر مغز موجب تغییر در درک شرایط و مفاهیم می‌شود. اثرات حشیش بر بدن فوری و طولانی مدت است و افزایش ضربان قلب را به دنبال دارد. به مرور زمان با مصرف این ماده ممکن است دچار سرفه‌های مزمن و دیگر مشکلات مربوط به ‌سلامتی شوید.

تأثیر حشیش بر دستگاه تنفسی

دود حشیش مانند دود تنباکو سرشار از آمونیاک و هیدروژن سیانید است بنابراین منجر به تحریک مجاری برونش و ریه می‌شود. چنانچه از بیماری‌های تنفسی مانند آسم و فیبروز کیستیک رنج می‌برید، مصرف حشیش این بیماری‌ها را تشدید می‌کند.

دود حشیش از مواد سرطان‌زا تشکیل شده است؛ بنابراین امکان خطر ابتلا به سرطان ریه را افزایش می‌دهد.

تأثیر حشیش بر سیستم گردش خون

این ماده از ریه به جریان گردش خون می‌رسد و سپس به سراسر بدن منتقل می‌شود. در عرض چند دقیقه ضربان قلب افزایش می‌یابد و این اثر تا ۳ ساعت دوام دارد. این امر سبب می‌شود قلب به اکسیژن بیشتری نیاز داشته باشد در نتیجه بر قلب فشار وارد می‌شود و برای افراد مبتلا به بیماری قلبی این شرایط بسیار خطرآفرین است.

از بارزترین نشانه‌های مصرف اخیر حشیش قرمز شدن چشم‌ها و خونی بودن آنهاست. دلیل این موضوع انبساط رگ‌های خونی است. این ماده همچنین قادر است علائم گلوکوم را کاهش دهد که پزشکان همچنان در حال تحقیق بر سر این موضوع هستند که آیا این اثر می‌تواند مثبت باشد یا خیر.

تأثیر حشیش بر مغز و سیستم عصبی
تأثیر حشیش بر مغز و سیستم عصبی

تأثیر حشیش بر مغز و سیستم عصبی مرکزی

اثر حشیش بر مغز به‌طوری است که در سراسر سیستم عصبی مرکزی پخش می‌شود. در واقع اثر حشیش بر عملکرد مغز است؛ به طوری‌که قادر است التهاب و درد بدن را به شکل چشمگیری کاهش دهد و به کنترل تشنج و اسپاسم کمک کند، اما باید گفت این اثرات فقط برای کوتاه مدت باقی می‌ماند و در طولانی مدت عوارض بسیار خطرناکی در بدن دارد.

حشیش به تحریک مغز می‌پردازد تا دوپامین بیشتری آزاد کند و بدین طریق احساس خوبی را در افراد به وجود می‌آورد. همین موضوع باعث می‌شود مصرف‌کنندگان این ماده پس از مصرف خود را در یک اوج دلپذیر بیابند. این ماده ممکن است درک و ادراکات حسی از زمان را برای شما افزایش دهد.

به وجود آمدن این قبیل احساسات در افراد سبب اعتیاد به حشیش می‌شود، زیرا آنها دوست دارند به‌طور مداوم این احساس خوشایند و اوج را تجربه کنند؛ بنابراین به آن معتاد می‌شوند. از آنجایی که حشیش مستقیماً عملکرد مغز را تحت تأثیر قرار می‌دهد برای ترک آن لازم است به متخصص ترک اعتیاد یا دکتر مغز و اعصاب مراجعه کنید. حتی اگر به این متخصصان دسترسی ندارید از ویزیت دکتر مغز و اعصاب آنلاین بهره ببرید.

بدین طریق روند ترک شما آسان‌تر و بهتر سپری خواهد شد. علائم ترک حشیش در ادامه آورده شده است:

  • بی‌خوابی
  • تحریک‌پذیری
  • بی‌اشتهایی

بررسی عوارض مصرف حشیش بر مغز

مهم‌ترین عوارض حشیش بر مغز مختل کردن عملکرد آن و از دست دادن توانمندی‌های ذهنی است. حشیش به تغییر نحوه پردازش اطلاعات در هیپوکامپ می‌پردازد. در این حالت توانایی قضاوت در شما دچار اختلال می‌شود.

هیپوکامپ مسئولیت حافظه را بر عهده دارد، بنابراین زمانی که در حالت اوج هستید ثبت خاطرات جدید دشوار خواهد بود. این ماده شیمیایی در ناحیه مخچه هم تغییراتی ایجاد می‌کند. این ناحیه مسئولیت تعادل و حرکت را دارد.

مصرف حشیش به مرور موجب تغییر در هماهنگی، تعادل و واکنش‌ها می‌شود، بنابراین زمانی که این علائم را داشتید نباید رانندگی کنید. تأثیر حشیش بر مغز و سیستم عصبی بدین گونه است که مصرف دوزهای بالا آن موجب هذیان و توهم می‌شود.

مطالعات نشان می‌دهد بین حشیش و حالات مختلف روانی مثل اضطراب و افسردگی ارتباط وجود دارد. چنانچه خودتان اسکیزوفرنی دارید یا دارای سابقه خانوادگی در این زمینه هستید، از مصرف این ماده به‌شدت پرهیز کنید؛ زیرا مصرف آن موجب بدتر شدن علائم این قبیل بیماری‌ها می‌شود و در افرادی که دارای سابقه ژنتیکی هستند درصد ابتلا به این بیماری افزایش می‌یابد.

بعد از طی حالت اوج ممکن است احساس افسردگی، خستگی و اضطراب داشته باشید. افرادی که کمتر از ۲۵ سال سن دارند و طولانی مدت از حشیش استفاده می‌کنند سبب می‌شود حافظه، تفکر و پایداری آنها دچار اختلال شود. استفاده از حشیش در دوران بارداری بر جنین هم تأثیر می‌گذارد و توانایی تمرکز، حافظه و مهارت‌های حل مسئله او را در آینده مختل می‌کند.

توهم و اختلالات ذهنی از عوارض حشیش
توهم و اختلالات ذهنی از عوارض حشیش

تأثیر حشیش بر سیستم ایمنی بدن

مطالعات انجام شده در مورد تأثیر حشیش بر سیستم ایمنی نشان می‌دهد این ماده سیستم ایمنی را سرکوب می‌کند و بدین طریق تأثیر منفی بر این سیستم دارد. همین موضوع سبب می‌شود شما مستعد بیماری‌های عفونی شوید. البته برای افرادی که به بیماری‌های خود ایمنی یا سیستم ایمنی بیش فعال دچار هستند حشیش می‌تواند خواص دارویی داشته باشد.

نتیجه‌گیری

حشیش یکی از خطرناک‌ترین مواد مخدر است که متأسفانه طی سالیان اخیر در بین جوانان طرفداران زیادی پیدا کرده است، اما چیزی که لازم است به آن توجه شود آثار و عوارض ناشی از آن است که در این مطلب به بررسی تأثیر حشیش بر مغز و سیستم عصبی پرداختیم.

سؤالات متداول تأثیر حشیش بر مغز و سیستم عصبی

مهم‌ترین عوارض حشیش بر مغز چیست؟

مهمترین عوارض حشیش بر مغز مختل کردن آن و تغییر در درک شرایط و مفاهیم است به گونه‌ای که میزان شناخت و آگاهی را تغییر می‌دهد.

آیا حشیش بر عملکرد مغز اثر می‌گذارد؟

بله حشیش با تاثیر بر هیپوکامپ بر پردازش اطلاعات توسط مغز اثر می‌گذارد. همچنین بر قضاوت کردن و حالات روانی مختلف مانند افسردگی، اضطراب و غیره نیز اثر می‌گذارد.

برای ترک حشیش چه باید کرد؟

از آنجایی که حشیش مستقیما مغز را درگیر می‌کند برای ترک آن لازم است به دکتر مغز و اعصاب مراجعه کنید تا با استفاده از دستورات ذکر شده توسط پزشک عوارض را به حداقل برسانید.

۲.۹/۵ (۲۱ نظر)

منبع
healthline

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
38 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
علی
علی
12 روز قبل

سلام آقا ما چند ماه نمی‌کشیم نمیدونم چرا بعد چند ماه هوس میکنیم دوباره

محمد
محمد
20 روز قبل

با سلام خدمت کارشناسان و محتادین محترم راحت ترک کنید با کمک من

ص ع
ص ع
پاسخ به  محمد
9 روز قبل

سلام جز طلاق هیچ راهی رو امتحان نکنید و زحمت بیهوده نکشید

اریا
اریا
24 روز قبل

سلام دوستان این درسته که میگن موقع کشیدن حشیش سردرد بدی میگیرن

امیر
امیر
1 ماه قبل

بنده ۶ سال میشه ک حشیش و ماری جوانا مصرف میکنم الان تازه دارم اثراتشو میفهمم دیگه اعصابی برام نمونده و حس میکنم رگای مغزم داره نابود
سه بار خانوادم منو فرستادن مرکز ترک اعتیاد ولی هنوزم دست نکشیدم نمیدونم چیکار کنم ک بتونم ترک کنم

A.F.Z
A.F.Z
1 ماه قبل

نجس ترین مواد حشیش حتی از الکلم نجس تره اولین باری که تنهایی بدون تجربه یه سیگاری پر ملات بار زدم تنها تا ته دیگشم خودم کشیدم نمیدونستم چجورییه شاید کار خدا بود که دگه طرفش نرم خلاصه چند دقیقه بعد توهم گرفتتم خدا چه حال بدی بود زمان کند شده بود یه صحنه رو چند بار میدیدم از ترس سرکار ول کردم رفتم به طرف خونه هر چی میدویدم به خونه نمی‌رسیدم قلبم داشت هم از ترس هم از اثرات مصرف تند تند میزد صدا بوق ماشینا و گنجشکا چند بار می‌شنیدم قیافه بعضی آدما ترسناک شده بود چنان ترسی که خدا نصیب هیچکس نکنه خیلی ترسناک بود حال خیلی بدی بود خلاصه یه ترس اساسی پا کارم گذاشت دگه لب نزدم الان چندین ساله گذشته خداوکیلی طرفش نرید نجس نجس زندگیتون بر باد میده

پرهام
پرهام
پاسخ به  A.F.Z
1 ماه قبل

سلام. خوشحالم از اینکه سمتش نمیری ولی اون شرایط که تجربه کردین به خاطر خالص نبودن جنس بوده. جنس اصل حس سرخوشی و اعتماد به نفس بالا تجربه میشه متاسفانه تو بازار جنس اصل نایاب من سالیان زیاد مصرف میکردم و الان۲۰سال ترک کردم ولی خیلی از خاطرات از ذهنم پاک شده. سالم زندگی کنین دنیا ارزششو نداره

صالح
صالح
1 ماه قبل

سلام

همت الله نصری
همت الله نصری
1 ماه قبل

مدت ده سال می شود چرس یا حشیش استفاده میکنم آنچه که در این مطلب بالا ذکر شده هیچکدام اش در وجود من نیست، اما من طرفدار استفاده این ماده هم نیستم و خواهان ترک آن هستم.
والسلام

سهیل
سهیل
پاسخ به  همت الله نصری
1 ماه قبل

بله همین حرف شمارشوهرمنم وقتی ده سال بودشایدم بیشتر ک داشت مصرف می‌کرد میگفت من هیچ علایمی ندارم بقیه ک خودشونو عصبی نشون میدن لوس بازی درمیارن منم شناختی نداشتم متوجه نبود فک کردم درست میگ بعد چند سال کارش ب تیمارستان کشید بستری شد دکترش گفت خیلی آدم بدشانسی بوده گفتم چرا گفت ی عده از همون اول ک مصرف میکنن دیوونه میشن علایم شدید میبینن کلامیزارن کنار آسیب جدی نمی‌بیند ولی ی عده مثل شوهرت چندین سال میکشن مغز نابود شود و علایم جدی رو میبینن متوجه میشن ک باید ترک کنه البته شوهرم بازم قبول نمی‌کرد فکرمیکرد توهماتش درسته بعداز از کلی تحقیق تازه متوجه شدم از اولشم بی تاثیر نبوده ی اثراتی داشته از اول هم متوجه رفتارهای عجیب و حرکاتش بودم ولی فک میکردم شخصیتش همینه ولی ن ازچرس بوده خودش ک فکرمیکرده هیچ علایمی نداره قافل از این ک مغزش توانایی اینو نداشته ک بفهمه چرس داره نابودش می‌کنه هنوزم توانایی نداره چون بدجوری درگیر توهماتش هست اشتباه نکن زودتر تحت نظر روانپزشک ترک کن ما زندگیمون نابود شد شما اشتباه نکن سرتو ب درد آوردم چون میخواستم متوجه بشید سختی ک ما کشیدیم نمی‌خوام سرهیچ بنده ای بیاد

محمد
محمد
2 ماه قبل

سلام من یه مدت خیلی کم شاید یک هفته چند باری سیگاری کشیدم آخرین دفعه اونقدر ضربان قلبم بالا رفت احساس میکردم قلبم داره میزنه بیرون برای سه ساعت رفتم تو سرما تا تپش قلبم بیاد پایین اما فایده نداشت زنگ زدم اورژانس اونها هم کاری برام نکردن جز یه فشار خون گرفتن وگفتن حالت خوبه 🙁 بالاخره وقتی آروم شد بعد از اون دو هفته است شبا تپش قلب میگیرم وبعضی وقتا تنگی نفس و معده ام هم دچار مشکل شده.کسی هست راهنماییم کنه چکار میتونم بکنم؟خیلی عذاب آوره

منوچهر‌کاظمی‌از‌شهرستان‌آمل
منوچهر‌کاظمی‌از‌شهرستان‌آمل
3 ماه قبل

درودبرشما‌مدتی‌است‌متوجه‌شدم‌فرزندم‌سیگاری‌مصرف‌میکنه‌‌نمیدونم‌چیکار‌کنم‌لطفا‌کمکم‌کنید

رضا
رضا
3 ماه قبل

دورود بر فرشتگان الهی.
خواهشت توضیه چیکار کنم که دیگه نفس نکشم به خدای یکتا خسته شدم.آرزوی کمی نیست.ایزد مندان تمومش کن.

فریده
فریده
3 ماه قبل

سلام من متوجه شدم برادرم که ۲۲ سالش هست معتاد به حشیش شده است و برای من خیلی عذاب اور هست و به هیچکس تاحالا نگفتم و خیلی دوستش دارم نمیدونم باید چیکار کنم .

بچاری
بچاری
4 ماه قبل

سلام من تازه ی ساله ازدواج کردم‌و شوهرم تازه دوهفته هست ک حشیش میکشه اوایل ازم پنهان میکرد ولی من فهمیدم و ب او گفتم و او گفت ک چون از کارم اخراجم کردن بهم فشار اومده و داغونم و وقتی برگردم سر کار ترک میکنم ب نظر شما باید چکار کنم ؟

یوسف نوروزی
یوسف نوروزی
پاسخ به  بچاری
3 ماه قبل

ابجی من ۱۰سال کشیدم ربطی ب کارنداره بهش بگو اشتباه نکن راه من ب تباهی ختم شد خودم نابود شدم زندگیم نابود شد ازمن ب شما نصیحت عین ی رفیق ترکش بده نزاربیرون بره با رفیق هایی ک میکشن بگرده

هاشم
هاشم
پاسخ به  بچاری
2 ماه قبل

هرچ زودتر باید کناربزاره تابدنش پاکه مشک به مشکلاتش اضافه م سی کنه

سهیل
سهیل
پاسخ به  بچاری
1 ماه قبل

هرچی سریع تر ترکش بده ک حشیش یا گل زندگی آدم رو نابود می‌کنه تجربه اش رو دارم

بلوچ
بلوچ
پاسخ به  بچاری
1 ماه قبل

وقتی برگرده هم ترک نمیکنه مثل معتادی که میگه از فردا دیگه نمیکشم

علی سنتوری
علی سنتوری
پاسخ به  بلوچ
9 روز قبل

همتون چرت و پرت گفتین بزن هالشوببر من الان سی و پنج ساله میزنم هیچ مشکلی هم نداشتم فقط دوازده سازموسیقی در سطح حرفه ای کارکردم آهنگهای چهل سال قبل روهم کامل یادمه ومیزنم

علی
علی
پاسخ به  علی سنتوری
5 روز قبل

ای بابا

بهار
بهار
5 ماه قبل

سلام من ۱۹ سالمه و متاسفانه متوجه شدم که نامزدم بعضی وقتا حشیش مصرف می‌کنه چشاش قرمزه حافظه خوبی هم نداره و من واقعا دوسش دارم و نمیخام ازش جدا شم تروخدا راهنمایی کنید چجوری مجبورش کنم که ترک کنه چیکار کنم چجوری بهش کمک کنم حالم خیلی بده ؟

آخرین ویرایش 5 ماه قبل توسط بهار
پگاه اشتری
پگاه اشتری
پاسخ به  بهار
5 ماه قبل

رهاش کن منم عاشق شوهرم بودم با ی بچه دیگه نتونسم رهاش کردم بره بمیره

فرانک مخمودی
فرانک مخمودی
پاسخ به  بهار
5 ماه قبل

۳۰ سال پیش هم همسرم قبل ازدواج به من قول داد که ترک میکنه ومن ۳۰ ساله با یه ادم روانی بی خیال وبی مسئولیت دارم زندگی میکنم وتباهشدم

هاشم
هاشم
پاسخ به  فرانک مخمودی
2 ماه قبل

اشتباه کردی ابجی جان پشیمونی الان بی فایدس فکرچاره باش البت باید خودش بخواد حشیش نجس ترین مخدره هم فرد ومعذرت میخوام همه چیزبه نحاست میکشه.هیچ گاوی دیده ای کازاعتیاد. داده باشد گاو وگاوداری رابه باد.خودش راه چاره خودشه معذرت

مرجانه_ ش
مرجانه_ ش
پاسخ به  فرانک مخمودی
1 ماه قبل

سلام دوست عزیز دقیق مثل من ۳۰ ساله باهمسرم زندگی کردم ۳ سال پیش ۴ بار حشیش کشیدگفت تفریحی هوس کردم دوستم بهم داده البته دروغ گفت بافاصله ی یه هفته ای ۴ بار کشید
شکاکه خیلی منو زندانی توخونه میکرد طلاق گرفتم ولی بدون عقد اوردمش دوباره اما شکاک بود من نمیتونستم خرید برم تهمت میزد خلاصه ۳ ماهه انداختمش بیرون از زندگیم مدام زنگ میزنه همش
توهم ثروتمندشدن میزنه …
بلاکش کردم دوروزه …خسته شدم ازش بخاطربچه هام دلم میسوخت راش دادم ولی اشتباه بود ۳ سال بعداز طلاقم بهش فرصت دادم عمرم ۳۰سال تباه شد

Roz
Roz
پاسخ به  بهار
4 ماه قبل

جدا شو فقط همین تا بچه دار نشدی

یوسف نوروزی
یوسف نوروزی
پاسخ به  بهار
3 ماه قبل

بهش بگو پولاتو دود نکن هوا هیچکس برات زنت نمیشه همون پولی ک میدی حشیش بنداز تو قلک ببین ماهی چقد پول از دستت میره هوا دود میشه

هاشم
هاشم
پاسخ به  بهار
2 ماه قبل

فقط وفقط خودش میتونه خودش نجات بده

موز
موز
5 ماه قبل

موز

سارا
سارا
پاسخ به  موز
3 ماه قبل

منم ی رفیق دارم حشیش می کشه هرچی هم بهش میگم ترک کن گوش نمیده خیلی هم دوسش دارم خاستم باهاش ازدواج کنم هربار ک جدا میشم نمیتونم ازش دس بکشم راهنماییم کنیدلطفا

هاشم
هاشم
پاسخ به  سارا
2 ماه قبل

باازدواج خودت تباه میکنی اعتیاد ب روان گردان شوخی نیس اگه براش مهم باشی مثل مرد ترک میکنه اشتباه نکن

خالدین حقجو
خالدین حقجو
5 ماه قبل

سلام من ۲۶سالمه حدودی سه سال قبل حشیش استفاده کردم ولی خیلی پر وقفه استفاده میکردم خیلی هم علاقه ندارم الآنم بعد دوماه بعضی وقتا چهار ماه بعد استفاده میکنم بااین روش فکر می کنم معتاد نمیشم درضمن زمانیکه استفاده میکنم شدیداً پشیمان میشم فقط چند لحظه خوش بینم بعدشم کاملآ متنفر میشم بعلاوه زمانیکه استفاده میکنم فقط خود ارضایی میکنم
لطفاً راهنمایی بفرمایید ممنون میشم

یوسف نوروزی
یوسف نوروزی
پاسخ به  خالدین حقجو
3 ماه قبل

اشتباه نکن همین ک بع دوماه یا ۴ ماه میکشی این ینی اینکه تو هنوز دوسش داری پشیمونی بعدشم توهم خود حشیشه فقط خودتو داری گول میزنی یا عین مرد نکش تا اخرعمرت یا چند وقت یبار میکشی رفته رفته نزدیکتر مبکنی زمانشو

منصور
منصور
6 ماه قبل

منصور

عبدالغفار
عبدالغفار
7 ماه قبل

سلام خدمت متخصصین گرامی من ۲۱ سال هستش بعد یه مدتی من حشیش استفاده کردم وتو اون مدت زیاد استفاده می‌کردم مشکلات روانی بمن پیدا شدند فکر از اون حشیش باشه چون بعضی ازتأثیرات حشیش که‌ ذکر درمن دیده می‌شود رهنمایی کنید ممنون ازشما تشکر

همسفر
همسفر
پاسخ به  عبدالغفار
1 ماه قبل

فقط کنگره ۶۰ میتونه به شما کمک کنه سرچ کنید و برای درمان قطعی اقدام کنید

زهرا
زهرا
پاسخ به  همسفر
17 روز قبل

دوست عزیزم همین الان که نامزدی هستی تمومش کن.چون این آدم ترک بکن نیست زندگیت تباه میشه فردا یه بچه هم به دنیا میاری زندگی اونم تباه میشه.اینجور آدما فقط به خودشون فکر میکنن کسی براشون اهمیت نداره.

دکمه بازگشت به بالا