تشنج چیست؟ چگونه به فرد در حال تشنج کمک کنیم؟

فهرست مطالب

بعضی از بیماری‌ها زمانی که رخ می‌دهند، فرد کنترلی روی آن‌ها ندارد و حتی ممکن است متوجه نشود چه بلایی سر او خواهد آمد. از جمله آن‌ها باید تشنج را نام ببریم.

تشنج خطرناک بوده و گاهی ممکن است نشانه‌ای از بیماری زمینه‌ای باشد. اگر نتوانید حین تشنج شرایط را مدیریت کنید، ممکن است عوارض جبران‌ناپذیری برایتان رخ دهد. پس در ادامه مطلب همراه ما باشید تا این اختلال عصبی، انواع آن و روش‌های درمان تشنج را بررسی کنیم.

تشنج عصبی چیست؟

تشنج در اثر تغییر در فعالیت‌های در مغز اتفاق میافتد. این بیماری گاهی ممکن است هیچ نشانه‌ای نداشته باشد، اما بیشتر مواقع علائم چشمگیر آن اسپاسم یا لرزش شدید دست و پاها و از دست دادن یا تغییر در سطح هوشیاری فرد است.

چه چیزی باعث تشنج می‌شود؟ انواع تشنج

تشنج عصبی به ۲ دسته کانونی و گسترده تبدیل می‌شود که در ادامه هر کدام از آن‌ها را توضیج می‌دهیم.

تشنج کانونی

تشنج‌های کانونی تنها در یک قسمت از مغز رخ می‌دهند. این نوع تشنج‌ها در نواحی کوچک و محدودی از مغز شروع می‌شوند اما این قدرت را دارند که مناطق بزرگتری از آن را نیز تحت تاثیر قرار دهند. تشنج کانونی به دو زیرگروه تبدیل می‌شود:

۱. تشنج کانونی ناآگاهانه

زمان بروز این تشنج، هوشیاری فرد از دست می‌رود یا سطح آن تغییر می‌کند. در این شرایط بیمار حس می‌کند خواب است. او ممکن است در ظاهر بیدار باشد اما به یک نقطه خیره می‌شود و به اطرافیانش پاسخی نمی‌دهد یا یک سری حرکات تکراری را انجام می‌دهد.

این حرکات ممکن است شامل مالش دست‌ها به هم، حرکت دهان، تکرار کلمات خاص یا راه رفتن در یک مسیر دایره‌ای فرضی باشد. افراد ممکن است بعد از پایان این حمله، حتی آن را به خاطر نیاورند. شناخت و تشخیص نوع این اختلال برای انتخاب نوع درمان تشنج واجب است.

۲. تشنج کانونی آگاهانه

این دسته از تشنج احساسات فرد را نسبت به محیط و اطرافیان تغییر می‌دهد و روی ظاهر، بو، مزه یا صدای محیط تاثیر می‌گذارد. در عین حال شما کاملا نسبت به اطراف خود هوشیار هستید. اما ممکن است ناگهان عصبانی، خوشحال یا ناراحت شوید. برخی افراد هم حالت تهوع می‌گیرند یا احساسی به آن‌ها دست می‌دهد که توضیحش سخت است.

از دیگر علائم این دسته از تشنج‌ها مشکل در تکلم، لرزش یا تکان دادن غیرارادی دست و پا، سرگیجه، سوزن سوزن شدن قسمتی از بدن و دیدن نورهای چشمک‌زن هستند. بعضی از افراد علائم تشنج کانونی را با علائم سایر اختلال‌های عصبی مانند میگرن اشتباه می‌گیرند.

انواع تشنج
انواع تشنج

تشنج گسترده

تشنج‌های گسترده تمامی نواحی مغز را درگیر می‌کنند. اثرات این اختلال روی بدن شدیدتر است و تاثیر بیشتری روی مغز می‌گذارد. روش درمان تشنج کانونی گسترده نیز پیچیده‌تر است. در ادامه به انواع مختلف تشنج کانونی گسترده اشاره می‌کنیم:

۱. تشنج پنهان یا غایب

تشنج پنهان بیشتر در کودکان رخ می‌دهد و علائم آن خیره شدن به نقطه‌ای خاص یا حرکات قسمتی از بدن مثل پلک یا لب است. این لرزش‌ها معمولا ۵ تا ۱۰ ثانیه طول می‌کشند. لرزش‌های ناشی از تشنج پنهان ممکن است صدها بار در روز تکرار شود. این تشنج ها به صورت خوشه‌ای رخ می‌دهند و باعث از دست رفتن هوشیاری فرد می‌شوند.

۲. تشنج تونیک

تشنج تونیک باعث اسپاسم عضلات می‌شود. این تشنج ها معمولا عضلات کمر، بازوها و پاهای بیمار را درگیر می‌کند و ممکن است باعث از دست دادن هوشیاری و افتادن او روی زمین شود.

۳. تشنج های تونیک-کلونیک

تشنج های کلونیک-تونیک شدیدترین و شایع‌ترین نوع تشنج‌های صرعی هستند و می توانند باعث از دست دادن ناگهانی هوشیاری، اسپاسم عضلات، لرزش بدن، از دست دادن کنترل مثانه یا گاز گرفتن زبان شوند.

این تشنج‌ها ممکن است تا چند دقیقه نیز طول بکشند. یادگیری درمان تشنج تونیک-کلونیک ساده بوده اما برای فرد مبتلا به آن بسیار موثر است، پس پیشنهاد می‌کنیم اگر فردی در خانواده شما درگیر تشنج است، درمان و مدیریت آن را از دکتر مغز و اعصاب آنلاین یاد بگیرید.

۴. تشنج آتونیک

تشنج آتونیک که به عنوان تشنج قطره‌ای نیز شناخته می‌شود، باعث از دست رفتن کنترل عضلات می‌شود. در نتیجه ممکن است فرد درگیر در این شرایط ناگهان سقوط کند یا با سر روی زمین بیافتد.

۵. تشنج کلونیک

تشنج کلونیک باعث حرکت و لرزش مکرر عضلات بدن می‌شود. این تشنج ها معمولا گردن، صورت و دست‌های بیمار را در دو طرف بدن درگیر می‌کنند.

۶. تشنج میوکلونیک

تشنج‌های میوکلونیک معمولا به‌شکل تکان‌های ناگهانی و کوتاه دست‌ها و پاها خود را نشان می‌دهند و اغلب در زمان هوشیاری فرد رخ می‌دهند.

علت تشنج در جوانان چیست؟

هر چیزی که مسیرهای ارتباطی سلول‌های مغز را مختل کند، منجر به تشنج می‌شود. این اختلال‌ها ممکن است ناشی از جهش‌های ژنتیکی یا واکنش به بعضی از داروهای خاص باشد. شایع‌ترین علت تشنج، صرع است.

اما هر فردی که تشنج می‌کند لزوما صرع ندارد. اما اگر بدانید علت تشنج چیست، درمان تشنج را با آگاهی بیشتری پیش می‌برید. تشنج ممکن است به دلایل زیر باشد:

  • تب بالا همراه با عفونتی مانند مننژیت
  • کمبود خواب
  • چراغ های چشمک‌زن یا سایر محرک‌های دیداری
  • سدیم پایین خون (هیپوناترمی)
  • داروهایی مانند مسکن‌های خاص، داروهای ضد افسردگی یا داروهای ترک سیگار که آستانه تشنج را کاهش می‌دهند.
  • ضربه به سر که باعث خونریزی در ناحیه مغز شود.
  • مشکل در رگ‌های خونی در مغز
  • اختلالات خود ایمنی از جمله لوپوس و ام اس
  • سکته
  • تومور مغزی
  • مصرف مواد مخدری مانند آمفتامین یا کوکائین
  • زیاد‌روی در مصرف الکل
  • ابتلا به ویروس کووید ۱۹

تشنج در کودکان

تشنج در کودکان به عوامل مختلفی بستگی داشته و هنگامی رخ می‌دهد که سلول‌های مغز کودک، بیش از حد توانشان، فعالیت داشته باشند. در واقع در اثر فعالیت بیش از حد این سلول‌ها، عملکرد سیگنال‌های الکتریکی عادی مغز موقتاً دچار اختلال می‌شود. می‌تواند تشنج کودکان بدون تب یا با تب همراه باشد. شایان ذکر است که علم پزشکی در زمینه تشنج در کودکان، پیشرفت‌های بسیاری را داشته و روش‌های مختلفی را برای درمان و کنترل این بیماری عرضه کرده‌اند.

همه کودکان به خطر ابتلا به تشنج گرفتار هستند. اما در این بین کودکانی که پیشینه دارند یعنی پدر یا مادر آن‌ها دچار این بیماری است و یا کودکانی که در نوزادی ضربه‌ای به سرشان برخورد کرده است بیشتر از سایرین تحت خطر ابتلا به این بیماری هستند.

منظور از تشنج خفیف چیست؟

تشنج خفیف یک از یک حملهٔ ناگهانی عصبی است که در اثر تخلیه غیر طبیعی سلول‌های عصبی مغز اتفاق می‌افتد. در این نوع از تشنج فرد، اختلال در سیستم عصبی فرد تنها به مدت چند ثانیه طول کشیده و واکنش فرد نیز به این واقعه، چندان شدید نیست. عوارض تشنج خفیف نسبت به سایر انواع آن کمتر است. تب کردن از یکی از دلایل رایج تشنج‌های خفیف است. درمان تشنج خفیف در اغلب موارد با دارو درمانی انجام می‌شود.

تشخیص و درمان تشنج
تشخیص و درمان تشنج

عوارض بعد از تشنج چه چیزهایی هستند:

حمله عصبی و تشنج ممکن است شرایطی را به وجود بیاورد که برای خود بیمار و اطرافیانش خطرناک باشد. از جمله:

۱. افتادن در اثر تشنج

اگر بیمار هنگام تشنج ایستاده باشد، ممکن است زمین بخورد و استخوان‌هایش آسیب ببیند.

۲. غرق شدن هنگام تشنج

اگر فردی هنگام شنا یا حمام کردن دچار تشنج شود، در معرض خطر غرق شدن قرار می‌گیرد.

۳. تصادف و تشج

اگر فرد بیمار هنگام رانندگی به آن دسته از تشنج‌هایی که هوشیاری فرد را می‌گیرد دچار شود، تصادف می‌کند و ممکن است عوارض جبران‌ناپذیری به همراه داشته باشد.

۴. عوارض تشنج در بارداری

تشنج در دوران بارداری خطرهایی را برای مادر و جنین دارد. بعضی از داروهای درمان تشنج خطر نقص مادرزادی را افزایش می‌دهند. اگر صرع دارید و می‌خواهید باردار شوید، حتما با پزشک خود مشورت کنید تا در صورت نیاز داروهای شما را تغییر دهد و بارداری شما را تحت نظر داشته باشد.

۵. عوارض تشنج در مسائل مربوط به سلامت عاطفی

افراد مبتلا به تشنج بیشتر از دیگران در معرض مشکلات روانی مانند افسردگی و اضطراب هستند. این مشکلات ممکن است در نتیجه مواجهه با خود بیماری و عوارض جانبی داروهای درمان تشنج باشند.

روش‌های درمان تشنج در بزرگسالان:

اگر تشنج به دلایلی غیر از صرع اتفاق بیافتد، معمولا تکرار نمی‌شود، اما افرادی که صرع دارند تشنج‌های غیر ارادی مکرری را تجربه می‌کنند. اگر تشنج شما یا اطرافیانتان تکرار شد و دلیل آن را نمی‌دانید بهتر است سریع با دکتر مغز و اعصاب آنلاین مشورت کرده و در صورت نیاز به مطب او مراجعه کنید.

دارو درمانی برای تشنج

استفاده از دارو روش متداول‌تر درمان تشنج است. افرادی که به بیماری صرع مبتلا هستند باید داروهای ضدتشنج را مصرف کنند. این داروها تا ۷۰ درصد تشنج را کنترل می‌کنند. بیمار باید داروها را دقیقا مطابق دستور پزشک مصرف کنند.

اگر از داروهای ضدتشنج مصرف می‌کنید، به هیچ وجه به‌شکل ناگهانی مصرف آن را قطع نکنید. بهتر است با پزشک خود درباره عوارض جانبی داروها صحبت کنید و برای پیدا کردن بهترین دارو گزینه‌های مختلف درمان تشنج را امتحان کنید.

رژیم کتوژنیک برای درمان تشنج

پزشک‌ها برای کودکانی که درمان دارویی برای آن ها پاسخگو نیست، معمولا رژیم غذایی خاصی به نام رژیم کتوژنیک را تجویز می‌کند. پزشک شما باید تشخیص بدهد که آیا این رژیم برای درمان تشنج فرزند شما مناسب است یا باید راه‌های دیگری را برای آن انتخاب کند.

جراحی درمان تشنج

اگر تشنج فرد از نوع کانونی باشد و به دیگر راه‌های درمان تشنج پاسخ ندهد، پزشک ممکن است تصمیم بگیرد قسمتی از مغز را که مرکز تشنج است جراحی کند و آن را بردارد.

تحریک عصب واگ برای درمان تشنج

عصب واگ طولانی‌ترین عصب مغزی است که پیام‌ها را از مغز به اندام‌های داخلی بدن ارسال می‌کند. در روش تحریک عصب واگ دستگاهی را در قسمت بالای قفسه سینه تعبیه می‌کنند که سیگنال‌های الکتریکی ضعیفی را از طریق عصب واگ به مغز ارسال می‌کند.

این روش درمان تشنج برای افرادی مناسب است که به دارو پاسخ نمی‌دهند و امکان جراحی نیز برای آن‌ها وجود ندارد. این روش درمانی ممکن است عوارضی مانند سردرد یا گلودرد را داشته باشد،‌ اما آن‌ها معمولا موقتی هستند و با تنظیم مناسب دستگاه از بین می‌روند. توصیه می‌کنیم برای انتخاب بهترین روش درمانی از دکتر تشنج کمک بگیرید.

کمک به بیمار تشنج
کمک به بیمار تشنج

چگونه به فرد در حال تشنج کمک کنیم؟

اگر فردی در اطراف شما تشنج کرد، توصیه می‌کنیم کارهای زیر را انجام دهید:

  • فرد را به آرامی روی زمین قرار دهید.
  • او را به یک طرف بچرخانید تا راحت‌تر نفس بکشد.
  • وسایل تیز را از او دور کنید، زیرا فرد در حال تشنج ممکن است به خود آسیب برساند.
  • یک وسیله نرم مانند یک تکه لباس تا شده را زیر سرش قرار دهید.
  • اگر عینک دارد، آن را از روی صورتش بردارید.
  • کروات یا هر لباسی را که دور گردنش قرار دارد، شل کنید.
  • اگر تشنج بیشتر از ۵ دقیقه طول کشید با اورژانس (۱۱۵) تماس بگیرید.

تفاوت تشنج و صرع چیست؟

درباره تفاوت تشنج و صرع همان‌طور که گفتیم تشنج بر اثر اختلال در فعالیت‌های الکتریکی مغز رخ می‌دهد و دلایل مختلفی مثل واکنش به داروهای خاص یا تب برای وقوع آن وجود دارد. صرع یک اختلال عصبی مزمن است که باعث تشنج‌های مکرر می‌شود.

صرع بیماری بوده اما تشنج یک نشانه از بیماری است، مانند تب که می‌تواند نشانه‌ای از سرماخوردگی باشد. روش‌های درمان تشنج و صرع نیز با هم تفاوت دارد، بنابراین آگاهی از تفاوت و تمایز آن‌ها را باید جدی بگیرید.

تشنج ناشی از تب به چه دلیل رخ می‌دهد؟

تشنج در اثر تب از جمله از شایع‌ترین نوع تشنج است که بیشتر هم کودکان بین ۳ ماه تا ۵ سال درگیر آن می‌شوند. چرا که بدن آن‌ها نمی‌تواند گرما را تحمل کند. دز نتیجه در اثر تب یا بالا رفتن بیش از حد دمای بدنشان، اختلالاتی در سیستم‌های عصبی آن‌ها رخ می‌دهد که نهایتاً منجر به تشنج می‌شود. شایان ذکر است که تشنج ناشی از تب در بین تمامی کودکان و بزرگسال می‌تواند رخ دهد اما این نوع از تشنج در بین کودکان و بخصوص پسران بیشتر شیوع دارد.

تشنج در خواب ممکن است؟

تشنج در خواب یکی از انواع تشنج است که در بزرگسالان و کودکان رخ می‌دهد. در واقع در صورتی فرد را دارای تشنج در خواب می‌دانیم که بیش از ۹۰ درصد تشنج‌هایی که در طول زندگی‌اش رخ می‌دهد، در هنگام خواب باشد. در خواب رخ دهد. طبق گزارشات پخش شده توسط انواع مختلفی از دکتر تشنج، ۷.۵ تا ۴۵ درصد از افرادی که صرع دارند، تشنج در خواب را تجربه کرده‌اند.

ایجاد صداهای غیر معمول در هنگام خواب، فریاد و شیون کشیدن در زمانی که خواب هستید، گاز گرفتن زبان و رفتارهایی از این قبیل از علائم رایج بروز تشنج در خواب هستند. درباره عوارض تشنج در خواب باید بگوییم این مشکل می‌تواند به نقاط مختلف مغز آسیب برساند. در برخی از مواقع تشنج در خواب باعث مرگ فرد نیز شده است.

تشنج در زنان

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

در صورت بروز هر یک از موارد زیر فورا بیمار را برای درمان تشنج به متخصص مغز و اعصاب برسانید:

  • تشنج بیش از پنج دقیقه طول بکشد.
  • پس از توقف تشنج، تنفس یا هوشیاری فرد برنگشته باشد.
  • تشنج دوم بلافاصله بعد از اولی شروع شود.
  • بیمار تب شدید داشته باشد.
  • بیمار گرمازده شود.
  • بیمار حامله باشد.
  • بیمار دیابت داشته باشد.
  • بیمار در طول تشنج به خود آسیب رسانده باشد.
  • بیمار برای اولین بار تشنج کرده باشد.

سوالات متداول درباره تشنج

در این بخش به ۳ سوال متداول پاسخ می‌دهیم.

بعد از تشنج چه اتفاقی میافتد؟

بعد از تشنج فرد وارد دوره بهبودی می‌شود. این دوره ممکن است برای برخی افراد چند ثانیه و برای عده‌ای دیگر چند ساعت طول بکشد تا فرد دوباره به شرایط عادی برگردد.

چگونه می‌توانم متوجه شوم که به بیماری تشنج مبتلا هستم؟

خیره شدن به یک نقطه، لرزش و حرکات غیرقابل کنترل دست و پا، از دست دادن هوشیاری و اضطراب شدید، همه از علائم تشنج هستند. بهتر است در صورت تجربه یکی یا تعدادی از آن‌ها برای بررسی بیشتر با دکتر تشنج مشورت کنید تا در صورت نیاز روند درمان را شروع کنید.

آیا می‌توان قبل از تشنج متوجه وقوع آن شد؟

برخی از افراد ممکن است ساعت‌ها یا روزها قبل از تشنج احساسات یا تغییراتی را تجربه کنند. این حس‌ها معمولا بخشی از تشنج نیستند اما می‌توانند درباره حمله بعدی به بیمار هشدار دهند.

سخن نهایی

در این مطلب علائم، عوارض و روش‌های درمان تشنج را بررسی کردیم. تشنج را نباید نادیده گرفت و حتی اگر تنها یک بار به آن مبتلا شدید سعی کنید با مراجعه به پزشک تشنج، دلیل آن را پیدا کنید. اگر هنوز هم به اطلاعات بیشتری درباره این بیماری نیاز دارید، می‌توانید از طریق سامانه پذیرش۲۴ با دکتر بیماریهای مغز و اعصاب مشورت کنید.

۳.۹/۵ (۱۷ نظر)

منبع
mayoclinichealthline

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
81 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
پیمان
پیمان
7 ساعت قبل

سلام همسر من ۳۲ ساله برای اولین بار تو خواب تشنج کرد.پیگیر شدیم سیتی اسکن ام ار ای و نوار مغز گرفتیم دکتر میگه مشکلی ندیده.پس از چی بوده واقعا نگران هستم.فقط قرص زد تشنج داده تا ۶ ماه

خباز
خباز
11 روز قبل

سلام سالمند ی که تشنج ندارد وقتی آمپول ضد تشنج می زند باعث فوت او می شود

زهرا
زهرا
14 روز قبل

سلام دختر من هرچند ماه یک بار تشنج در خواب داره امروز از دهنش خونابه اومد دو بار تشنج کرد یلنی دو بار بیدار شد تشنج کرد وخوابید باز تشنج کرد تو رو خدا کمک کنید میگن یک پرفسور تو تهران است کارش خیلی خوبه تو کلینیک است ولی خیلی گرونه خصوصیه

نتانککتت
نتانککتت
15 روز قبل

سلام پسر من هفت ساله اش هست از دو ماهگی تشنج میکنه نه حرف میزنه نه را میرود زیر نظر دکتر شیراز هست تا سرما خورد تشنج میکنه الان چند دارو میخره اما باز هم تشنج میکنه و غلت گلو داره
که نمی تواند غذا بخوره میشه راهنمایی کنید چیکار کنم

محمد
محمد
30 روز قبل

سلام پسرم ۱۷ساله هست درکودکی سابقه تشنج داشته به علت تب بالا بعددیگرتا۱۷ سالگی نداشته یک مدت سرکاررفت زیادبه اوفشارعصبی واردشددوری ازخانه ودوستانش حال هروقت ناراحتی شدید به اوواردمیشه صبح بیدارمیشود درخواب تشنج میکندحدود۲دقیقه طول میکشد خوشحال میشوم راهنمایی بکنید درزم ازسرش هم ستسکن گرفتیم گفتن سالم است

ص.خ
ص.خ
1 ماه قبل

سلام یه سوال داشتم من یکی از بستگانم ۶ سال پیش دچار تشنج شد و با دارو کنترل شد به تشخیص پزشک داروش رو قطع کردن امروز مجددا تشنج کرد با توجه به اینکه ایشون دارو میخوره و تحت کنترل دارو هست و با دارو مشکلی نداره برای تشنج دوباره ایی که اتفاق افتاده لازمه بره بیمارستان یا همون قرص رو مصرف کنه کافیه؟

منصوره
منصوره
2 ماه قبل

ویکی ازعلل تشنج هم سردی مغزهست …خیلی سردیجات نخورین میتونین توگوگل درباره اش بخونین که (چه داروهای گیاهی برای تشنج خوبه)منتهادرکنارش داروهاتونم میخورده باشیدمث دمنوش هاازقبیل دارچین زنجبیل کلاچیزایی که گرمه خیلی برای تشنج وصرع مفیده

محمد
محمد
3 ماه قبل

سلام من محمد اسدی هستم ۲۰ سالمه از ۷ سالگی دچار بیماری تشنج شده ام دو بار عمل کردم و هیچ نتیجه ای نگرفتم بازم هم بیداری و هم در خواب تشنج میکنم و خیلی عصبی هستم و دست بزن دارم و دست خودم نیست و روزی دوازده عدد قرص میخورم لطفا راهنمایی کنیدکه چیکار کنم

.چ
پاسخ به  محمد
2 ماه قبل

چه قرصی میخوری

محمد
محمد
پاسخ به 
2 ماه قبل

لِوبل ۵۰۰ و دپاکین کرونو ۵۰۰ و تگرازپین ۲۰۰

‌سلام
‌سلام
پاسخ به  محمد
2 ماه قبل

بمیر

یکی
یکی
پاسخ به  ‌سلام
2 ماه قبل

چقد عوضی هسی خودت بمیر, چرا این بنده خدا

کاربر
کاربر
پاسخ به  ‌سلام
2 ماه قبل

امثال تو بمیرن تا دنیا یه نفس راحت بکشه اشغال بی خاصیت

اشکان
اشکان
پاسخ به  کاربر
14 روز قبل

تو باید بمیری تو بی خاصییتی نجس عوضی وگرنه اون بیماره دست خودش نیست فهمیدی بدرنخور اره

محمد
محمد
3 ماه قبل

سلام من محمد اسدی هستم الان ۲۰ سالمه از هفت سالگی دچار بیماری تشنج شدم دو بار هم عمل کردم ولی هیچ نتیجه ای نگرفتم و روزی ۱۲ تا قرص میخورم بازم تو خواب یا بیداری تشنج میکنم و خیلی عصبی هستم و دست خودم نیست و دست بزن دارم من رو راهنمایی کنید که باید چیکار کنم خسته نباشید

منیره
منیره
پاسخ به  محمد
1 ماه قبل

سلام وقتتان بخیر من خانم کندل هستم ۶ ماهه تحت نظر دکتر کریم نیکخواه که مشهد هستن خودمم زابل زندگی میکنم با دو تا بچه خدا رو شکر خیلی خوب هستم

مریض
مریض
3 ماه قبل

سلام من۲۷سالمه ۱۳ساله دارم‌ تشنج می کنم لطفاً راهنمایی کنید . درضمن مدرسه تیز هوشان درس میخوندم، میگن ارثی ازخانواده پدری ‌‌‌‌، قرص. لاموتژین ولوبل مصرف میکنم. دارای ۲فرزندم که خدا روشکرسالم هستند ۳سال هست تشنج نکردم، ولی دکتر میگه قرص‌هارو نباید ترک کنم،

ایمان
ایمان
پاسخ به  مریض
1 ماه قبل

روزی ۴۰دانه اسپند بخور

حمید رشنو
حمید رشنو
3 ماه قبل

باسلام من الان نزدیک ۱۷ساله تشنج دارم وپیش دکتر های زیادی هم رفتم ولی متاسفانه فعلا هیچ نتیجه‌ای نگرفتم توروخدا به من کمک کنید

Hani
Hani
پاسخ به  حمید رشنو
3 ماه قبل

سلام من خاله‌م تشنج داشت چهار سال بردنش پیش ی دکتر الان دیگه تشنج نداره کاملا خوب شده اگه خواستین میتونم اسم دکترو بهتون بگم

فاطمه
فاطمه
پاسخ به  Hani
3 ماه قبل

سلام اسم دکترشون چی هست میشه بگید

سلیمان
سلیمان
پاسخ به  Hani
2 ماه قبل

سلام عزیزم میشع اسم دکترو بگی

فاطمه
فاطمه
پاسخ به  Hani
2 ماه قبل

سلام میشه اسم دکترابدید

arash
arash
پاسخ به  Hani
2 ماه قبل

خاله شما صرع داشتن میشه مشخصات دکتر و اسمش و لطف کنید

مریم رمضانی چناران
مریم رمضانی چناران
پاسخ به  arash
1 ماه قبل

اسم دکتر را بی زحمت بگید متتشکرم

زهرا
زهرا
پاسخ به  Hani
2 ماه قبل

اسمشون رو میشه بگید؟

سپیده
سپیده
پاسخ به  Hani
2 ماه قبل

سلام اسم دکتر میگید؟

شیرین
شیرین
پاسخ به  Hani
1 ماه قبل

بهم اسم دکتر بگید

فاطمه
فاطمه
پاسخ به  Hani
1 ماه قبل

اسم دکترش چی هست عزیزم

زهره خدایی از همدان
زهره خدایی از همدان
پاسخ به  فاطمه
1 ماه قبل

اسم دکترشون چی بود

محمد
محمد
پاسخ به  Hani
1 ماه قبل

بگید ممنون میشم

علی
علی
پاسخ به  Hani
1 ماه قبل

علی هستم اسم دکتربرام بگو

اسحاق
اسحاق
پاسخ به  علی
11 روز قبل

سلام

امیر
امیر
پاسخ به  Hani
9 روز قبل

سلام معرفی میکنین کدوم شهر و اسمش

مرضیه
مرضیه
3 ماه قبل

سلام پسرم الان ۶ سالشع واز سه‌ساله تشنج بدون تب داشت الان دارو مصرف میکنه لوبل و رهاکین بنظرتون تاکی طول میکشه خوب بشه که داروهای قطع کنن

رویا عزیزی
رویا عزیزی
3 ماه قبل

سلام
پسرم ۱۵سالشه این ۳باریه ک تو زندگیش تشنج کرد یکی امشب یکی ۶ماه پیش یکی هم ۶سال پیش
به پشت پرتاب شد ب زمین خ محکم لرز های زیادی داشت شاید ۴دقیقه تشنج ادامه داشت بعدشم از بی حالی خوابید من بیچاره چه کنم تو رو خدا کمکم کنید .ده میشینم دسترسی ب دکتر ندارم زمستونه راه بستس

مهرراز
مهرراز
پاسخ به  رویا عزیزی
3 ماه قبل

سلام فرزند شما بیماری صرع داره حتما به نزدیکترین درمانگاه مراجعه کنید

رحیم رجبی
رحیم رجبی
4 ماه قبل

سلام

ناشناس
ناشناس
4 ماه قبل

پسرم ۱۷سالشه ودیروز در حالی که ایستاده بود کنترول دست و پاشو از دست داد و زمین افتاد بعد دو سه ثانیه که حالش بهتر شد گفت سر درد گرفته و سر گیجه که چند باری این حالتی شده ولی به ما نگفته آیا میدونید این بیماری چیه

سویل
سویل
پاسخ به  ناشناس
2 ماه قبل

تشنج

ناشناس
ناشناس
پاسخ به  ناشناس
2 ماه قبل

شاید تشنج آتونیک باشه

غراوی
غراوی
5 ماه قبل

سلام خانومم سرش درد میکرد خیلی وحشتناک بردمش دکتر بعد سه روز تشنج کرد از دهان وبینیش خون اومد دلیلش چی میتونه باشه

مریم
مریم
5 ماه قبل

دو نوع تشنج داریم،تشنج عادی و تشنج شدید یا قفل کردن،در تشنج عادی شاهرگهای روی کتف سمت چپ و راست به مدت۱۵ الی ۳۰ ثانیه محکم ماساژ باید داد،بعد ۱۵ الی ۳۰ ثانیه سینه های چپ و راست را محکم به همان مدت ماساژ باید داد،یا میتوان نوک سینه های چپ و را در جهت عقربه های ساعت محکم بپیچیم،و در اخر بازوهای سمت چپ و راست به همان مدت محکم ماساژ داد.این سه محلی که اشاره کردم به ترتیب هر ۱۵ الی ۳۰ ثانیه ماساژ باید داد تا فرد از تشنج خارج بشه،لازم نیست حتما دو تا پاها را بالا داد.ممکنه فرد تا ۱۵ دقیقه بعد تشنج گیج و منگ باشه،سعی باید کرد که با فرد تشنج کننده صبحت کرد و نذاریم به یک نقطه خیره بشه،تا به حالت عادی برگرده.
در تشنج شدید یا همان قفل،فک ها قفل و دست و پا مثل چوب خشک میشود.دو روش جهت باز کردن قفل فرد تشنج کننده هست،روش اول پمپاژ پاها یا خم راست کردن پاها هست که بسیار سخته،باید کسی که اینکار رو انجام داده،از این روش استفاده کنه.روش دوم با دو انگشت شاهرگ سمت چپ گردن بگیریم و ماساژ داد.در این روش هم باید کسی اینکار را انجام بده که قبلا اینکار رو کرده باشه.در ضمن ممکنه در این روش فک ها از قفلی در بیان،ولی پاها همچنان قفل باشه،اول نگاه میکنیم پاها قفله همچنان یا نه،اگه قفل بود شکم پاها رو محکم ماساژ میدهیم،تا آزاد بشه،اگه فردی بعد از باز کردن قفل دوباره قفل کرد،همینکار رو دوباره تکرار میکنیم،یکی از دوستام هفت بار پشت هم قفل کرد،هی باز میکردم هی قفل میکرد،در این صورت باید حتما دیازپام به فرد تزریق کرد تا دیگه قفل نکنه.فقط اینو گفتم که اگه کسی رو دیدید تشنج کرد بدونید باید چکار کنید.در تشنج شدید که خیلی خطرناک هست،اگه تا دو الی سه دقیقه فرد در قفل باقی بمونه امکان مرگ و یا فلج شدن وجود داره.اونقد هوای تو ریه رو بیرون میده که بمیره و فلج شه

شاهین
شاهین
5 ماه قبل

چهت اطلاع، تخصص کودکان شامل طیف سنی از بدو تولد تا ۱۸ سالگی میباشد ( برابر تفریف سازمان بهداشت جهانی) و تخصص اطفال و کودکان نداریم کلمه اطفال فارسی نیست و کلمه کودکان بجای آن گفته می شود

ّبئ نام
ّبئ نام
5 ماه قبل

بینام سلام ضمن آروزی سلامتی برای شما عزیزان در مورد بیماری صرع وتشنج بگم یه بیماری است که از سردی در مغز سر اتفاق میافتد ‌وبا خوردن گرم ایجات خوب میشه . دارو ها بیشتر عامل پیشگری و درمان قطعی ندارن وبا تغییر مجاز درمان میشه تا حدی..

حسین
حسین
5 ماه قبل

سلام من چهارسال پیش یک بار تشنج کردگ، یه سال بعدش یه باردیگهه وباز چهار ماه پیش باز هم تشنج کردم، قرص کاربامازگین و تگاتارد مصرف میکنم، ایا همیشه باید این داروها رو مصرف کنم یا راه دیگه ای هم هست برای جلوگیری از حمله

سحر هستم
سحر هستم
پاسخ به  حسین
5 ماه قبل

سلام.من از سن ۴۳ سالگی بطور ناگهانی بعد اتفاقات ناراحت کننده دچار تشنج فروکال شدم داروهای مختلف مثل تگاتارد لوبل آسنترا مصرف کردم ولی همچنان در بیداری و خواب تشنج دارم.سوالم این هست که تا به کی باید دارو مصرف کنم بهبودم بعد از شروع داروها نسبی بوده وهمچنان ادامه داره!!

سعید
سعید
پاسخ به  سحر هستم
4 ماه قبل

دکتر صالحی فر کرمانشاه دکتر خوبیه اگر مقدور بود بیا مطبش

ناشناس
ناشناس
پاسخ به  سعید
2 ماه قبل

آره دکتر صالحی فر خیلی خوبه من بچه دوست بابام پیش ایشون میره روزی ۴۰ بار تشنج میکرد یه ماه نکشیده همه تشنج هاش قطع شد

نفیسه
نفیسه
6 ماه قبل

سلام من تا الان پنچ بار بیهوش میشم اول حالت تهوه دارم بعد بی حال میشم بیهوش ایا این مریض صرح است

بدون نام
بدون نام
6 ماه قبل

سلام الان ۳۹ سالی دارم که تشنج دارم صرع دارم خوب نمیشه چه کار کنم خوب بشه درمان بشه خدا یا خدایا خدایا کمک کن خوب بشم قرص فنی توءین ۱۰۰ فنوباربیتال۱۰۰می خورم چرا خوب نم یشم

مهرراز
مهرراز
پاسخ به  بدون نام
3 ماه قبل

انشا الله خوب میشی یا خدا

بی نام
بی نام
6 ماه قبل

سلام وقت بخیر مدت ۲۲ ساله به تشنج مبتلا هستم و داروی سدیم والپروات مصرف میکنم با وجود مصرف داره هر ۷ تا ۸ سال یک بار باز دچار این حمله میشوم و البته از قبلش متوجه میشوم و کنار بابام میخوابم تا هنگام حمله تشنج کنارم باشد میخواستم بدونم آیا باید داروی خودم را ادامه بدم آیا امکان خوب شدن قطعی هست ؟؟ همیشه آرزومه مثل بقیه فقط سالم باشم و خوشحال

الهه
الهه
پاسخ به  بی نام
5 ماه قبل

سلام

سلام من هم ۱۰سالی میشه تشنج دارم اول توخواب می گرف
سلام من هم ۱۰سالی میشه تشنج دارم اول توخواب می گرف
6 ماه قبل

باسلام من هم ۱۰سال است هم تشنج بزرگ دارم هم درحد خیره شدن داروی کاربامازسپین رهاکین وگابا پنتین مصرف می کنم ولی گاهی بازهم تشنج خیره شدن دارم چیکار کنم یاوقتی داروم یادم میره تشنج می کنم طوری که زبانم را گاز می گیرم سیاه میشه

شاهدخت کرم ویسه
شاهدخت کرم ویسه
7 ماه قبل

سلام من توی یک روز سه بار تشنج پشت سرهم داشتم و دلیلش تومور مغزی بود مه شکر خدا عمل کردم الان هفت ماهه قرص لوبل میخورم با این وجود بازم تشنح میکنم دلیلش چی میتونه باشه

سلگی
سلگی
پاسخ به  شاهدخت کرم ویسه
5 ماه قبل

سلام من هم ۱۰ساله تشنج دارم درطول روز چند بار تشنج دارم در حد چند ثانیه(گفتتن عمل یا با دستگاه میترسم)راه دیگه ای نیست

محمد صفدری
محمد صفدری
8 ماه قبل

داروهای ضد تشنج

عارف پور
عارف پور
8 ماه قبل

من بچه ام الان بدون دلیل اول صبح هنوز از خواب بیدا نشدیم تشنج کرد والان دربیمارستان کودکان در کما است گفتن که هشیاریش ۱۱و ۱۲است ایا زنده می ماند بخاطر خدا جواب بدین

حیدری
حیدری
10 ماه قبل

سلام
همسر من تشنج درخواب دارد شبی شاید ده بار تشنج میگیره چیکار باید بکنم

منیره
منیره
پاسخ به  حیدری
5 ماه قبل

سلام منو یه خانم تشنجی هستم به دکتر نیکخواه مشهد مراجعه کردم یه ماهی میشه خداروشکر خوبم

سویل
سویل
پاسخ به  حیدری
2 ماه قبل
حسینی
حسینی
11 ماه قبل

سلام حسینی هستم ک دیشب مزاحم شدم
من انگشتان پام بعد ی ۴ ماه تو کما بودم (۲۰ سال پیش ) خیلی خم شده، نمیتونم مچ پامو تکان بدم درمان داره؟

محسن
محسن
11 ماه قبل

سلام دادشم تشنج دارد هم دارو میخورد ولی دوباره در خواب تشنج می گیرد

ناشناس
ناشناس
پاسخ به  محسن
10 ماه قبل

من خودم از ۹ ماهگیم تا الان سابقه دارم باید چندتا داروی مختلف بخوره بعدش ببینه کدومش با سیستم بدنش جوره من خودم تگرتول مصرف میکنم ولی اینم احتمالش هست که با سیستم بدن برادر شما جور نباشه

رقیه سیدنصیری
رقیه سیدنصیری
1 سال قبل

سلام خسته نباشید من سمت چپ مغزم متور داشتم عمل جراحی انجام دادم یکساله ۳ بار تشنج کردم علت اش چه ممکنه باشه ممنون

نبی رضایی ۲۶
نبی رضایی ۲۶
1 سال قبل

کیست دارم تشنج میکنم

دانیال اصغری
دانیال اصغری
1 سال قبل

سلام. پسری ۲۰ ساله دارم
از کودکی تشنج میکرنند.چندین سال
قرص میخورد.چندسالی هم قرص
قطع کرد.بعدازآن دوباره تشنج کرد
۳سالی است که قرص.تکاتارد۲۰۰.
و.اکتوپنتین.گاباپنتین۱۰۰
لوتیراستام۱۰۰۰ مصرف میکنه
ولی باوجودآن امروز ۳بارتشنج کرد
ما چه کارکنیم مارا خواهشن راهنمای
کنید.تشکر

محمد
محمد
پاسخ به  دانیال اصغری
11 ماه قبل

سلام فقط دکتر شیروانی مغزواعصاب خوب ش میکنع اینشالا بادارو توکل برخدامن رفتم پیشش

ناشناس
ناشناس
پاسخ به  محمد
10 ماه قبل

کار دکتر معتمدی هم خوبه من الان ۱۰ساله پیش ایشون میرم

طیبه حسین زاده
طیبه حسین زاده
پاسخ به  محمد
7 ماه قبل

چندروزی هسته که همسرم تشنج میگیره از بیماری میگرن عصبی هم رنج می‌بره فکرهای بیهوده می‌کنه خواهش میکنم کمکم کنید ممنونمط

محمود
محمود
پاسخ به  محمد
4 ماه قبل

سلام این دکتر شیروانی کجا میشه کدام شهر

محمد
محمد
پاسخ به  دانیال اصغری
11 ماه قبل

بیمارستان سلامت فردا تهران هستن

محمد
محمد
پاسخ به  دانیال اصغری
10 ماه قبل

قرص کاربامازپین۴۰۰صبح وشب
دپاکین۵۰۰صبح و شب
بخورن

محمد جواد
محمد جواد
پاسخ به  محمد
5 ماه قبل

دپاکین دارویه فوق العاده ایه

مهرراز
مهرراز
پاسخ به  دانیال اصغری
3 ماه قبل

مصلث درمان را رعایت کنند. خواب. استراحت، عدم اضطراب و استرس، مصرف به موقع داروهاا، و مراجعه به پزشک

ناشناس
ناشناس
پاسخ به  دانیال اصغری
2 ماه قبل

دکتر صالحی فر کرمانشاه خیلی خوبه دوست من اونجا میره

معصومه ۵۳ ساله
معصومه ۵۳ ساله
1 سال قبل

سلام خسته نباشید من مدت ۲ سال هست که مشکل لرزش یت بقولی تشنج در قسمت سر و گردن دارم به مدت چند ثانیه .اوائل ماهی دو سه بار بکد و الان غالبا هر ۲ الی ۳ ساعت یکبار مواقعی که سردم شود ویا از چیزی چندشم بشه که بیشتر. از خیلی سال پیش هم موقع عصبانیت کیا استرس دستهایم دچار لرزش میشود و رنگ صورتم به کبودی میزند و تنفسم سخت میشود.

معصومه
معصومه
پاسخ به  معصومه ۵۳ ساله
10 ماه قبل

سلام خواهرم ۱۱ ساله قرص تشنج میخوره با این حال بازم تشنج می‌کنه تو را خدا کمک کنید راه حل چیه

زینب
زینب
پاسخ به  معصومه
7 ماه قبل

کمکم کنید با چی درمانی تشنج بهتر میشه

ناشناس
ناشناس
پاسخ به  معصومه
2 ماه قبل

بره پیش دکتر صالحی فر کرمانشاه
دارو های مختلف رو امتحان کنه انشالله خوب میشه

دکمه بازگشت به بالا